Ik val niemand aan, ik zeg wat ik er van vind. Ik volg de topic al vanaf de OP. De vraag is en was: Hoe kan je zoiets wetenschappelijk benaderen, wat zeggen de bronnen en wat is daarop het weerwoord, en wat zegt het dat er gerespecteerde ziekenhuizen zijn die gebruik maken van .....quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het oorspronkelike topic werd geopend met in de titel dat het om een wetenschappelijke benadering ging. Zonder verder te willen oordelen over Reiki staat in ieder geval wel vast dat het geen wetenschappelijke benadering was. Ik vind niet dat je anderen daarop aan kunt vallen.
Je zegt zelf dat dat HET voorbeeld bij uitstek is. Dan moet je die opmerking ook achterwege laten. En je trapt me niet op de tenen, dat kunnen alleen mensen die ik serieus neem of iets serieus te melden hebben doenquote:Op donderdag 11 mei 2006 17:01 schreef JeRa het volgende:
Laat dat hele verhaal van Millecam maar zitten, ik wist niet dat ik op zoveel alternatieve teentjes zou trappen. Verder zal ik hier toch maar weer weggaan, ik ben gediend van de theoretische kant in de medische wereld (ik volg ook een studie die daarop inspeelt) maar ik schrik nogal van de hoeveelheid axioma's in de Reikiwereld die de meeste bronnen over Reiki kleuren. Of is er ergens een bron die zegt "je voert X uit en daaruit blijkt Y" in plaats van mij nietszeggende levensenergie-verhalen? (nofi!)
Dat is dus geen wetenschappelijke benadering.quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:05 schreef Gorian het volgende:
[..]
Ik val niemand aan, ik zeg wat ik er van vind. Ik volg de topic al vanaf de OP. De vraag is en was: Hoe kan je zoiets wetenschappelijk benaderen, wat zeggen de bronnen en wat is daarop het weerwoord, en wat zegt het dat er gerespecteerde ziekenhuizen zijn die gebruik maken van .....
Op grond van de TT en OP had ik toch echt het vermoeden dat de bedoeling was om het wetenschappelijk te benaderen. Uiteindelijk bleek dat niet het geval, maar vind je ook niet dat het er alle schijn van had dat dat het doel was?quote:Maar misschien moet je om tot die conclusie te komen wel een beetje door de regels heen lezen. Ik kan me voorstellen dat dat voor veel 'wetenschappers' of voor iemand als Onemangang of jonge ijverige vazallen der hoogleraren teveel gevraagd is.
Kortom, lees eens wat er staat en probeer eens in te schatten wat de bedoeling is van deze draad!
In dat geval zal ik deze zin ook maar negeren. Cirkelredenering.quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:09 schreef Gorian het volgende:
[..]
En je trapt me niet op de tenen, dat kunnen alleen mensen die ik serieus neem of iets serieus te melden hebben doen![]()
Klopt, de wetenschappelijke benadering was aan anderen die zichzelf in andere topics nogal serieus nemenquote:Op donderdag 11 mei 2006 17:13 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat is dus geen wetenschappelijke benadering.Een wetenschappelijke benadering zou bijv. dubbelblind onderzoek zijn. Daarmee staat niet vast dat Reiki niet werkt of onzin is, maar het tegendeel wordt er net zo min mee aangetoond.
[..]
Op grond van de TT en OP had ik toch echt het vermoeden dat de bedoeling was om het wetenschappelijk te benaderen. Uiteindelijk bleek dat niet het geval, maar vind je ook niet dat het er alle schijn van had dat dat het doel was?
Je leert snel, goed van je!quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:16 schreef JeRa het volgende:
[..]
In dat geval zal ik deze zin ook maar negeren. Cirkelredenering.
Tja, misschien had TS zich dan even moeten inlezen in hoe wetenschap werkt en vooral zich niet zo verdedigend moeten opstellen als de reiki-argumenten volledig valide vanuit wetenschappelijk perspectief werden afgeschoten. Miepen dat 'wetenschap' gemeen doet en het te onderzoeken onderwerp niet serieus neemt snapt niets van de wetenschappelijke methode.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:32 schreef Gorian het volgende:
Zoals uw geloof is, zal geschieden ....
Verbazingwekkend topic. Nog nooit heb ik zoveel 'wetenschappers' de boodschap/bedoeling van TS zo zien onderschatten. Zet stokpaardje Millecam maar weer op stal, of verdiep je eens in het totaal plaatje van die zaak. Ja, Jomanda is een charlatan, dus don't even go there!
Los van Reiki zelf (waar ik nix mee heb) heb ik een oom die huisarts was, en twee neven die het zijn. De neven in kwestie verwijzen ook mensen door naar Reikibehandelaars, omdat ze weten dat mensen er baat bij kunnen hebben.
De vraag is en was, hoe moet je zoiets wetenschappelijk benaderen, en hoe kan je onderzoeken of het wel of niet aan Reiki zelf lag?
Wie weet zijn er patienten die ook wel beter geworden zouden zijn zonder medische ingrepen. Dus die cirkelredeneringen kunnen beter achterwege blijven.
Hoe benader je het effect wetenschappelijk, en hoe kan je -omdat het allemaal individuele personen zijn- zeker weten of de behandeling of het placebo effect oorzaak is van een zichtbaar helende werking?
Kansloos topic intussen, en het wijzigen van de titel spreekt ook boekdelen. Had hij niet beter gesloten kunnen worden?
Dat is toch helemaal niet wat hij zegt?quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:45 schreef Gorian het volgende:
Je hebt gelijk als je zegt dat een defensieve houding niet wetenschappelijk is, dus daar heb je een punt wat mij betreft.
Dat klopt niet helemaal, zelfs al heb je een hele reeks mensen in exact dezelfde medische situatie en Reiki blijkt te werken, dan is het nog geen bewijsquote:Op donderdag 11 mei 2006 17:50 schreef erodome het volgende:
Alleen worden die testen pas echt interressant als je genoeg mensen kan vinden met dezelfde kwalen die in hetzelfde verloopstuk van de ziekte zitten, dan pas gaat het onderzoek echt zin hebben.
Want met gewone gezonde mensen is het grappig om te doen, maar veel meer zal het niet worden, mensen zullen tintelingen voelen, warmte, ontspanning, dat soort zaken, maar dat zijn nogal vage termen die je niet echt verder kan onderbouwen.
Dat wordt toch niet als bewijs gezien...
Nee?quote:Op donderdag 11 mei 2006 18:11 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dat is toch helemaal niet wat hij zegt?
quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:50 schreef erodome het volgende:
Lijkt me een leuk onderzoek, wat moet ik er meer van zeggen?
Ik ben niet het aangewezen persoon om aan te spreken daarmee, maar zou best willen meewerken(als ontvanger) aan zo'n onderzoek, ware het niet dat het leuker is om allemaal leken te gebruiken.
Inderdaad, misschien de eerste opdeling in drieën; A: reiki-congres, B: skepsis-congres, C: blanco.quote:Maar een veel leuker onderzoek zou zijn aan leken echte reiki en gesimuleerde reiki te geven en dan te zien wat het verschil is tussen beide groepen.
Gezien de beweringen die gedaan worden vanuit de reiki-beweging zou het niet moeten uitmaken welke ziekte en in welk stadium. Hoe breder de variateit, hoe specifieker het op reiki gericht kan worden.quote:Alleen worden die testen pas echt interressant als je genoeg mensen kan vinden met dezelfde kwalen die in hetzelfde verloopstuk van de ziekte zitten, dan pas gaat het onderzoek echt zin hebben.
Want met gewone gezonde mensen is het grappig om te doen, maar veel meer zal het niet worden, mensen zullen tintelingen voelen, warmte, ontspanning, dat soort zaken, maar dat zijn nogal vage termen die je niet echt verder kan onderbouwen.
Dat wordt toch niet als bewijs gezien...
Volgens al jouw quotes zijn die er zat, ik snap nog steeds niet waarom ze zo'n simpel onderzoek niet doen. Als het teweeg kan brengen wat jij en anderen beweren zou een echt grootschalig onderzoek makkelijk te regelen zijn; en als de uitslag positief is (voor reiki) kan het meteen overal geimplementeerd worden. Daarom vraag ik nogsteeds; als het zo'n succes is, waarom krijgen ze het maar niet voorelkaar om gedegen onderzoek te doen?quote:En voor die goede testen heb je artsen nodig en behandelaars.
Wat zijn individuele kwesties waard als je het over de algehele werking van reiki hebt? Overigens kennen we genoeg van het menselijk lichaam om door 'externe energie' opgewekte anomalieën op te merken.quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:45 schreef Gorian het volgende:
Ts zegt zelf al dat er geen sprake is van hard bewijs..
Wetenschap doet niet gemeen, maar wetenschap kent ook zijn beperkingen. Wat is reproduceerbaar als het om individuele kwesties gaat?
Waar zie jij een scheiding tussen exacte wetenschap en wetenschappelijke theorieontwikkeling? Mijn intressegebied is overigens evolutie, en daar krijg je gratis nogal een hoop wetenschapsfilosofie en andere zooi bij.quote:Het hangt van meerdere factoren aan elkaar. Jij houdt je kennelijk bezig met exacte wetenschap, en niet met theorieontwikkeling?
ik bedoelde de opstelling van de TS in het topic mbt de door jouw geopperde motivatie van TS.quote:Je hebt gelijk als je zegt dat een defensieve houding niet wetenschappelijk is, dus daar heb je een punt wat mij betreft.
Dat de aangedragen bewijsvoering weinig tot geen wetenschappelijke waarde heeft ('the main point' in de discussie) heeft niets te maken met mijn persoonlijke standpunt dat reiki zweefteverij is. Het effect van reiki is mijnziens ook te behalen met allerlei andere dingen (goede muziek (Cream), mooie borsten, aandacht etc.) terwijl reikiïsten maar blijven mekkeren over 'energieën' in 'balansen' door 'technieken' zonder eenduidige aanwijzingen voor die dingen.quote:Maar om alles af te wuiven , dat lijkt me weinig wetenschappelijk. Wat dat betreft heeft Haushoffer wat strepen voor...
Mijn bier is op, tijd voor de rosé!quote:Jouw voorgestelde onderzoek zal ik eens bekijken als ik er tijd en zin voor heb. Tis nl weer voor een biertje!
Geloof me, als het ergens de tijd voor is, dan is het wel voor een geneesmethode (of slechts verlichting) die op vrijwel iedereen werkt. Dus ik snap je betoog niet zo.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:27 schreef Choices het volgende:
Niet om mensen voor zwijnen uit te maken, maar er zit wel wijsheid in naar mijn idee. Waarom meer informatie geven dan de mensen nu zal accepteren? Ik durf te zeggen dat de tijd daar nog niet voor is.
Omdat het concept ´aandacht´ nog lang niet een volledig begrepen concept is in de wetenschap. De energie dat het kost om jouw aandacht te richten naar je arm of je kleine teen, is nog altijd onbegrepen. De wijze waarop dit gestuurd nog meer. En toch is dit wel zeer reël dat er met aandacht energie gepaard gaat, dan wel uit zich dit in stres, dan wel in een 'stimuleren tot helen' achtige reactie.quote:Op donderdag 11 mei 2006 18:41 schreef Invictus_ het volgende:
Waarom moet het 'aandacht' facet gepaard gaan met zweefteverij?
Dat hangt ervan af wat jij acht als een noodzaak. Ik zie het niet als een noodzaak om een wondermiddel voor iedereen te verzorgen. Dood hoort erbij, lijden ook. Door lijden komt ontwikkeling, en de mens is nog lang niet genoeg ontwikkelt om zichzelf te verwonderen over een wondermiddel; was dit wel zo, was dit geheid allang gebeurd. Om alleen al te spreken over het lijden dat er dagelijks plaatsvind in de wereld door toedoen van andere mensen, laat het dit alleen maar des te meer zien dat er nog lijden nodig is.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:41 schreef JeRa het volgende:
[..]
Geloof me, als het ergens de tijd voor is, dan is het wel voor een geneesmethode (of slechts verlichting) die op vrijwel iedereen werkt. Dus ik snap je betoog niet zo.
Ik bedoel dan ook een onderzoek met bv 40 mensen, allemaal met dezelfde kwaal in ingeveer dezelfde klasse, 20 ervan laat je door reiki behandelen, bij de andere 20 laat je iemand die reiki behandeling presies nadoen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 18:19 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal, zelfs al heb je een hele reeks mensen in exact dezelfde medische situatie en Reiki blijkt te werken, dan is het nog geen bewijsdan heb je alleen een experiment uitgevoerd, maar een experiment voer je meestal uit als je een hypothese hebt. Het is dus van belang dat er een wetenschappelijke hypothese wordt opgesteld, en dat er een hoop experimenten worden uitgevoerd waarmee je elementen uit je hypothese danwel kunt bewijzen of kunt ontkrachten. Als alles klopt met je hypothese, dan kun je dat geheel een bewijs noemen.
Maar het moeilijke aan een onderzoek naar Reiki is dus het opstellen van zo'n hypothesedaarvoor moet je imho naar niets luisteren van de meer 'zweverige' kant (zie veel sites die over Reiki gaan) en het fenomeen op zichzelf bekijken.
Meerdere ziekte's door elkaar gebruiken geeft onduidelijkheid, door juist dezelfde ziekte te gebruiken kan je goed zien welke effecten reiki heeft, anders blijft het veel giswerk en zijn de verschillende gevallen niet te vergelijken met elkaar.quote:Op donderdag 11 mei 2006 18:23 schreef Invictus_ het volgende:
[..]Het volgende:
[..]
Inderdaad, misschien de eerste opdeling in drieën; A: reiki-congres, B: skepsis-congres, C: blanco.
[..]
Gezien de beweringen die gedaan worden vanuit de reiki-beweging zou het niet moeten uitmaken welke ziekte en in welk stadium. Hoe breder de variateit, hoe specifieker het op reiki gericht kan worden.
[..]
Volgens al jouw quotes zijn die er zat, ik snap nog steeds niet waarom ze zo'n simpel onderzoek niet doen. Als het teweeg kan brengen wat jij en anderen beweren zou een echt grootschalig onderzoek makkelijk te regelen zijn; en als de uitslag positief is (voor reiki) kan het meteen overal geimplementeerd worden. Daarom vraag ik nogsteeds; als het zo'n succes is, waarom krijgen ze het maar niet voorelkaar om gedegen onderzoek te doen?
Prima experiment hoor, maar met zo'n hypothese bewijs je alleen dat er een (in)directe relatie is tussen Reiki en de resultaten bij de proefpersonen. Ik weet dat jij altijd wil weten hóe iets werkt of in elkaar steekt, nou, dat is ook wat je bij zo'n onderzoek moet bedenken. Er zijn duizenden dergelijke onderzoeksresultaten terug te vinden die erg twijfelachtig of incompleet zijn (kijk bijvoorbeeld naar de onderzoeken naar invloed van bepaalde softdrugs op het lichaam) waardoor ze gewoon nog niet geaccepteerd worden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 20:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik bedoel dan ook een onderzoek met bv 40 mensen, allemaal met dezelfde kwaal in ingeveer dezelfde klasse, 20 ervan laat je door reiki behandelen, bij de andere 20 laat je iemand die reiki behandeling presies nadoen.
Bij allen kijk je bv naar pijnvermindering, in hoeverre dat optreed, of andere symptomen, de hypothese is dat symptomen verminderen, bv pijnklachten.
En dat stukje is nu presies de ellende omdat dat tot nu toe buiten de kaders van de bekende wetenschap valt...quote:Op donderdag 11 mei 2006 21:08 schreef JeRa het volgende:
[..]
Prima experiment hoor, maar met zo'n hypothese bewijs je alleen dat er een (in)directe relatie is tussen Reiki en de resultaten bij de proefpersonen. Ik weet dat jij altijd wil weten hóe iets werkt of in elkaar steekt, nou, dat is ook wat je bij zo'n onderzoek moet bedenken. Er zijn duizenden dergelijke onderzoeksresultaten terug te vinden die erg twijfelachtig of incompleet zijn (kijk bijvoorbeeld naar de onderzoeken naar invloed van bepaalde softdrugs op het lichaam) waardoor ze gewoon nog niet geaccepteerd worden.
Kortom, het is dus niet alleen van belang om te zeggen dat een actie A het resultaat C oplevert, maar ook hoe proces B verloopt. Als zoiets goed en grondig kan worden onderzocht kan ik je garanderen dat Reiki binnen no-time wordt geaccepteerd in de huidige medische wereld
Dat is juist het interessante; ik denk niet dat het buiten de kaders valt maar wel buiten de kennisquote:Op donderdag 11 mei 2006 21:14 schreef erodome het volgende:
[..]
En dat stukje is nu presies de ellende omdat dat tot nu toe buiten de kaders van de bekende wetenschap valt...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |