quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Zucht, er is geen sluitend bewijs, dat is er gewoon niet, niet dat het echt is, niet dat het nep is, geen van beide, dus hier moet je het mee doen ok?
Maar laat maar, het maakt niet uit hoeveel je ziet, hoeveel mensen die er echt verstand van hebben je vertellen dat het werkt, je blijft toch op je stokpaardje van 100% sluitend wetenschappelijk bewijs zitten, tis net alsof ik met een zwaar gelovige praat, echt...
Wat een wetenschapper graag wil weten is of die verbetering er zonder reiki ook zou zijn geweest.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Als deze mensen met bosjes zeggen ik kan er niet omheen, er is gewoon een duidelijke verbetering zichtbaar dan blaten ze maar wat uit hun nek, een waarneming die door iedereen gedaan kan worden, tastbaar, die naast het normale verloop van genezing/ziekte gelegd kan worden?
Je begrijpt me niet. Je kunt niet doen alsof je wetenschap bedrijft terwijl je oogluikend gaten laat vallen in de wetenschappelijke methode. Je kunt dus ook niet miepen dat 'de wetenschap' je niet serieus neemt als je je niet aan de spelregels houdt. Je gaat toch ook niet met een hockeystick een tennistoernooi in?quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Zucht, er is geen sluitend bewijs, dat is er gewoon niet, niet dat het echt is, niet dat het nep is, geen van beide, dus hier moet je het mee doen ok?
Maar laat maar, het maakt niet uit hoeveel je ziet, hoeveel mensen die er echt verstand van hebben je vertellen dat het werkt, je blijft toch op je stokpaardje van 100% sluitend wetenschappelijk bewijs zitten, tis net alsof ik met een zwaar gelovige praat, echt...
En die arts kan misschien ook wel reiki en vraagt jou of je dat wil als je chemo krijgt omdat hij vindt dat je daar baat bij zal hebben.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:47 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Je begrijpt me niet. Je kunt niet doen alsof je wetenschap bedrijft terwijl je oogluikend gaten laat vallen in de wetenschappelijke methode. Je kunt dus ook niet miepen dat 'de wetenschap' je niet serieus neemt als je je niet aan de spelregels houdt. Je gaat toch ook niet met een hockeystick een tennistoernooi in?
Iedereen staat vrij zich te laten 'genezen' op de manier die hij/zij wilt. Mocht ik het ooit nodig hebben, stuur mij maar naar een arts die gewone artsen dingetjes doet zoals ie het geleerd heeft op de artsenschool.
Ik denk dat niet echt ter discussie staat dat Reiki een heilzame werking heeft. Wat wel ter discussie staat is of het aan Reiki ligt, of aan aanraking in het algemeen. Ook zou er sprake kunnen zijn van een placebo-werking. Dat zijn vragen waar het antwoord niet blijkt uit de onderzoeken.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:15 schreef erodome het volgende:
Is dat werkelijk niets waard?
Want als dit om een rechtzaak ging dan had ik mijn zaak al wel bewezen met al die betrouwbare getuigen
Uit onderzoeken is wel gebleken dat 'Reiki-masters' niet in staat zijn om blind te voelen of ze wel of niet hun hand boven een lichaamsdeel hielden. Wat aangeeft dat de vermeende 'energievelden' die men meent te voelen tussen de oren zit.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat niet echt ter discussie staat dat Reiki een heilzame werking heeft. Wat wel ter discussie staat is of het aan Reiki ligt, of aan aanraking in het algemeen. Ook zou er sprake kunnen zijn van een placebo-werking. Dat zijn vragen waar het antwoord niet blijkt uit de onderzoeken.
Dit is precies het nonargument waar die hele spirituele onzin om draait, "baat het niet dan schaadt het niet", en dat houdt deze onzinnige beweging in stand.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:15 schreef erodome het volgende:
[..]
En die arts kan misschien ook wel reiki en vraagt jou of je dat wil als je chemo krijgt omdat hij vindt dat je daar baat bij zal hebben.
Wat zeg je dan?
Dat mag je dan wel eens heel goed beargumenteren.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat niet echt ter discussie staat dat Reiki een heilzame werking heeft.
Patienten ervaren verlichting. Lijkt mij duideliijk dat het dan wel nut kan hebben.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:25 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dat mag je dan wel eens heel goed beargumenteren.
Naakte vrouwen en goede muziek werken net zogoed.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Patienten ervaren verlichting. Lijkt mij duideliijk dat het dan wel nut kan hebben.
Dat heeft dan dus niets met Reiki te maken. Vrijwel alles kan verlichtig bieden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Patienten ervaren verlichting. Lijkt mij duideliijk dat het dan wel nut kan hebben.
Energievelden voelen en reiki zijn 2 verschillende dingen, je hoeft dat niet te kunnen om reiki te kunnen beoefenen, leer je aan door verschillende methoden...quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:24 schreef onemangang het volgende:
[..]
Uit onderzoeken is wel gebleken dat 'Reiki-masters' niet in staat zijn om blind te voelen of ze wel of niet hun hand boven een lichaamsdeel hielden. Wat aangeeft dat de vermeende 'energievelden' die men meent te voelen tussen de oren zit.
Of je had de rest van mijn reactie even gelezen natuurlijk.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:28 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dat heeft dan dus niets met Reiki te maken. Vrijwel alles kan verlichtig bieden.
Goed. Die eerste zin vond ik alleen nogal link.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of je had de rest van mijn reactie even gelezen natuurlijk.
Argumenten over de hoeveelheid mensen die menen dat het waar is hebben geen waarde. Als het allemaal zo goed werkt en zo duidelijk is, waarom krijgen ze het niet voor elkaar om een gedegen onderzoek te doen?quote:
Niet baat het niet schaad het niet, duidelijke verbeteringen in toestand, de chemo veel beter doorkomen, niet je maag uit je lijf kotsen en je hondsberoerd voelen, DAAR hebben we het over.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:24 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dit is precies het nonargument waar die hele spirituele onzin om draait, "baat het niet dan schaadt het niet", en dat houdt deze onzinnige beweging in stand.
Ja, maar je weet dus niet of dat door de "Reiki" komt of door andere placebo-effecten. Dáár gaat het om.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet baat het niet schaad het niet, duidelijke verbeteringen in toestand, de chemo veel beter doorkomen, niet je maag uit je lijf kotsen en je hondsberoerd voelen, DAAR hebben we het over.
Iets wat zo goed als bij iedereeen gebeurt die reiki naast chemo krijgt van een serieuse behandelaar.
Iets wat je na kan vragen bij die ziekenhuizen die vernoemd staan.
Aha, dus als je chemo krijgt en je vrienden en familie zijn dichtbij je en knuffelen je veel dan kots je je maag niet uit je lijf en heb je die andere bijwerkingen niet?quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:28 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dat heeft dan dus niets met Reiki te maken. Vrijwel alles kan verlichtig bieden.
Juist. Het mooie aan religie, cults etc. is dat zo'n geloof ook daadwerkelijk een positief effect kan hebben op het persoonlijke welzijn. Maar hier maakt de TS nu juist een fout door aan te nemen dat de handeling aan de basis van de oplossing ligt. Het kan net zo goed het placebo-effect zijn, alleen het idee dat iets zou kunnen helpen zorgt ervoor dat veel mensen zich beter voelen. Dan kun je zoveel bio-elektriciteit of biomagnetisme meten als je wilt, maar dat zegt vrijwel niets over de oorzaak. Het is tot nu toe dan ook alles behalve een wetenschappelijke verklaringquote:Op donderdag 11 mei 2006 10:37 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Ja, maar je weet dus niet of dat door de "Reiki" komt of door andere placebo-effecten. Dáár gaat het om.
Dat kan heel goed helpen ja, maar dat ligt aan de persoon zelf. Waarom denk je dat kinderen in een ziekenhuis zich vaak beter voelen als er cliniclowns zijn?quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Aha, dus als je chemo krijgt en je vrienden en familie zijn dichtbij je en knuffelen je veel dan kots je je maag niet uit je lijf en heb je die andere bijwerkingen niet?
Omdat morfine wél een wetenschappelijke verklaring heeft.quote:En ipv morfine kunnen we gewoon een knuffeltje gebruiken, waarom wordt dat dan niet alleng gedaan zeg, gaan we een beetje medicijnen die uiteindelijk toch niet goed voor je zijn in iemand proppen terwijl een aai over de bol genoeg doet?
Ik denk dat het wel helpt, ja, dat het verlichting geeft. Maar niet dat het de echte kwalen, zoals overgeven, weg zou halen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Aha, dus als je chemo krijgt en je vrienden en familie zijn dichtbij je en knuffelen je veel dan kots je je maag niet uit je lijf en heb je die andere bijwerkingen niet?
Ja, inderdáád, en als Reiki zo goed werkt, waarom "waarom wordt dat dan niet alleng gedaan zeg". Je valt in je eigen argumenten, dame. De hele wereld zit te wachten op zulke simpele dingen als "Reiki", om daar kwalen mee te verlichten, en als ik die websites mag geloven, zelfs te genezen. Denk je nou echt dat er iemand of een organisatie is die zoiets zou tegenhouden, zit er soms er complottheorie achter?quote:En ipv morfine kunnen we gewoon een knuffeltje gebruiken, waarom wordt dat dan niet alleng gedaan zeg, gaan we een beetje medicijnen die uiteindelijk toch niet goed voor je zijn in iemand proppen terwijl een aai over de bol genoeg doet?
quote:Ik praat over ziekenhuizen die standaart voor en na een operatie reiki aanbieden omdat napijnen dan minder zijn en genezing sneller verloopt, zoals je kunt lezen zijn al 800 mensen tijdens het schrijven van dat stuk zo behandeld en is het ziekenhuis er positief over, kan je navragen bij dat ziekenhuis.
quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:30 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Argumenten over de hoeveelheid mensen die menen dat het waar is hebben geen waarde. Als het allemaal zo goed werkt en zo duidelijk is, waarom krijgen ze het niet voor elkaar om een gedegen onderzoek te doen?
Dat moet je niet aan mij vragen, dat vraag ik me namelijk ook sterk af, want zowel voor- als tegenstanders hebben nog geen serieus gedegen onderzoek gedaan.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:30 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Argumenten over de hoeveelheid mensen die menen dat het waar is hebben geen waarde. Als het allemaal zo goed werkt en zo duidelijk is, waarom krijgen ze het niet voor elkaar om een gedegen onderzoek te doen?
Zou het niet zo kunnen zijn dat er genoeg serieuze onderzoeken zijn gedaan, maar dat het resultaat ervan tegenviel of gewoonweg niet interessant genoeg was voor het publiek?quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat moet je niet aan mij vragen, dat vraag ik me namelijk ook sterk af, want zowel voor- als tegenstanders hebben nog geen serieus gedegen onderzoek gedaan.
Ik ben zeker geen tegenstander, maar ik zie graag bewijzen en wetenschappelijke benaderingenquote:Het bijt elkaar op de een of andere manier, dat zie je hier ook, voorstanders(ik) worden te snel narrig als er met ongeloof wordt gereageerd, tegenstanders hebben de neiging om alles weg te wuiven als onzin waardoor ze net zo min objectief zijn.
Als er echt zoveel beroepsmensen zich bezighielden met reiki hadden ze allang een poging gedaan het wetenschappelijk te bewijzen en het over de hele wereld bekend te maken, lijkt me?quote:En argumenten over hoeveel mensen het geloven hebben wel waarde wat mij betrefd, vooral omdat ik het in dit geval over beroepsmensen heb, niet over de 1000-den en 1000-den verhalen van mensen over reiki, maar over mensen die het tot een ziekenhuisbeleid maken, beroepsmensen die hiervoor zorgen, ook hier in nederland doen zusterverenigingen dat, lobbyen artsen dat het meer geaccepteerd gaat worden(hier in nederland is het echt een taboe, vergis je daar niet in).
Ik zou haast gaan geloven dat dat meer mensenlevens heeft gered dan alle medicijnen bij elkaarquote:Op donderdag 11 mei 2006 10:57 schreef Invictus_ het volgende:
(als een ziekenhuisarts tegen je zegt dat het goed is, zal het beter werken)
Omdat de arts tegen de patiënt heeft gezegd de medicijnen goed zijn?quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:59 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ik zou haast gaan geloven dat dat meer mensenlevens heeft gered dan alle medicijnen bij elkaar
Reiki heb ik nooit gehad tegen pijn, maar morfine vond ik wel voldoende werken eigenlijk..quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:41 schreef erodome het volgende:
[..]
En ipv morfine kunnen we gewoon een knuffeltje gebruiken, waarom wordt dat dan niet alleng gedaan zeg, gaan we een beetje medicijnen die uiteindelijk toch niet goed voor je zijn in iemand proppen terwijl een aai over de bol genoeg doet?
Nogmaals, ik praat over ziekenhuis situatie's, waarin mensen onder behandeling zijn met reguliere medicatie die verlaagt wordt omdat er minder pijn is, medicatie die anders nog in hogere dosering gegeven werd.
Ik praat over ziekenhuizen die standaart voor en na een operatie reiki aanbieden omdat napijnen dan minder zijn en genezing sneller verloopt, zoals je kunt lezen zijn al 800 mensen tijdens het schrijven van dat stuk zo behandeld en is het ziekenhuis er positief over, kan je navragen bij dat ziekenhuis.
Voor de laatste keer, dit zijn mensen die weten waar ze het over hebben, dit is hun werk, dit maken ze dagelijks mee!
Zoiets wou ik net gaan posten.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:00 schreef Kiteless het volgende:
Erodome, je bent een schat van een meid maar je snapt geen fuck van wetenschap, wetenschappelijke onderzoeksmethodes, statistieken en de rest waarmee het prima aangetoond zou kunnen worden als reiki zou werken
Dat effect komen ze verder niet tegen, het is zo significant dat ze er ziekenhuisbeleid van maken...quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:37 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Ja, maar je weet dus niet of dat door de "Reiki" komt of door andere placebo-effecten. Dáár gaat het om.
En die morfine wordt verlaagd of zelfs gestopt in sommige gevallen omdat er met reiki behandeld wordt.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:48 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat kan heel goed helpen ja, maar dat ligt aan de persoon zelf. Waarom denk je dat kinderen in een ziekenhuis zich vaak beter voelen als er cliniclowns zijn?
[..]
Omdat morfine wél een wetenschappelijke verklaring heeft.
In het geval ik voor de keuze gezet worden zou ik het toestaan, maar als ik moest kiezen tussen morfine of reiki, dan zou het toch morfine worden. Daar heb ik net iets meer vertrouwen in.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:15 schreef erodome het volgende:
[..]
En die morfine wordt verlaagd of zelfs gestopt in sommige gevallen omdat er met reiki behandeld wordt.
Dat gebeurt niet met die knuffel he....
En dat lukt ook als de patient er niet in geloofd, de patient hoeft het alleen maar toe te staan.
Wetenschap is alleen binnen haar eigen kaders objectief, die kaders zijn uitermate subjectief. Zo worden alle verklaringen die iets te maken hebben met niet waarneembare magische stromingen die nooit en te nimmer verklaard kunnen worden omdat ze een mengeling zijn van chi, chakra, ying, jam, liefde, aliens, hoop, The Force, God, Allah, dwergen et al en Elvis zonder pardon op zij geschoven.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat moet je niet aan mij vragen, dat vraag ik me namelijk ook sterk af, want zowel voor- als tegenstanders hebben nog geen serieus gedegen onderzoek gedaan.
Het bijt elkaar op de een of andere manier, dat zie je hier ook, voorstanders(ik) worden te snel narrig als er met ongeloof wordt gereageerd, tegenstanders hebben de neiging om alles weg te wuiven als onzin waardoor ze net zo min objectief zijn.
Het 'argument van de massa' zou betekenen dat de geofysische gegevens ondergeschikt zijn aan de mening van een miljard mensen mbt de leeftijd van de aarde. Als je genoeg mensen (hoeveel eigenlijk?) wijsmaak dat water bij 90 graden kookt verleg je via het 'argument van de massa' een stofeigenschap. Vrouwen zijn naar het 'argument van de massa' minderwaardig. Sportevenementen worden uiterst saai daar de nummer één en twee altijd een chinees en een indiër zijn (over twee jaar draaien ze om geloof ik). Etc. etc.quote:En argumenten over hoeveel mensen het geloven hebben wel waarde wat mij betrefd, vooral omdat ik het in dit geval over beroepsmensen heb, niet over de 1000-den en 1000-den verhalen van mensen over reiki, maar over mensen die het tot een ziekenhuisbeleid maken, beroepsmensen die hiervoor zorgen, ook hier in nederland doen zusterverenigingen dat, lobbyen artsen dat het meer geaccepteerd gaat worden(hier in nederland is het echt een taboe, vergis je daar niet in).
Ik snap niet dat dat geen enkele waarde heeft.
Dat liefdevolle aandacht een stumilerende werking heeft op het 'zelfgenezend vermogen' (lees: mensen gaan zich prettiger voelen) zal je nooit iemand horen ontkennen. Het geneuzel over het in balans brengen van energieën door experts in de een of andere floepieflappie techniek enz. is het probleem.quote:Wat het vervelende is aan de wetenschap in deze is dat het het systeem van reiki uit elkaar rukt, reiki vindt zijn totale kracht in de combi van liefdevolle aandacht en het stimuleren van het zelfgenezend vermogen. Maar het zou nogsteeds moeten werken als goede behandelaars dit doen(ik ben me bewust van het feit dat er veel mensen zijn die ik niet onder goede behandelaars schaar, mezelf ook niet).
Jawel. Dat is het placebo-effect. Dat komen "ze" overal tegen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat effect komen ze verder niet tegen,
Het is niet "zo significant ", want er is (zo ver bekend) geen onderzoek naar gedaan, dat geef je zelf toe, en weet je dus ook geen resultaten en kún je al helemaal niet spreken over significantie.quote:het is zo significant dat ze er ziekenhuisbeleid van maken...
Daar is wat voor te zeggen, in ieder geval totdat we dat echte serieuse onderzoek hebben gehad.
Dit staat helemaal vol met aannames die nergens op gebaseerd zijn. "betrouwbare waarnemingen van een duidelijk effect", "minder medicatie, snellere genezing, minder complicatie's" Allemaal ónbewezen (en toch wel hele grote) zaken, die je dus niet als argument mag aanhalen.quote:De patient onderzoeken die tot nu toe bijgehouden worden spreken voor reiki, dat is geen gedegen wetenschappelijk onderzoek en dus ook geen bewijs weer waar je maar om blijft zeuren terwijl je weet dat het er niet is(en je dus je mening op andere gronden moet maken).
Maar het zegt wel wat, betrouwbare waarnemingen van een duidelijk effect, vooral bij pijn bestrijding bv.
Als een ziekenhuis op ten duur bespreekt of iets beleid moet worden en zegt het kan ons eigenlijk niet zoveel schelen of het wetenschappeijk bewezen is, of dat het alleen maar een sterk placebo effect is, patienten hebben er zoveel baat bij en wij ook omdat we er kosten mee besparen(minder medicatie, snellere genezing, minder complicatie's) dan maakt dat de materie op z'n minst meer dan interressant moet je toch toegeven....
Ik snap best dat je zoiets hebt van het heeft meer onderzoek nodig, dat heb ik uiteindelijk zelfs ook, ik wil dolgraag weten wat het presies is, hoe het presies werkt, wat het doet, of niet, nou ja liever wel
Maar er moet wat te zeggen zijn voor al die ziekenhuizen, al die ervaring die van een effect spreekt en als ze dit konden doen door iemand een suikersnoepje te geven iedere dag dan hadden ze dat ook gedaan, maar dat werkt blijkbaar niet bij die kwalen waarbij ze reiki als ondersteuning aanbieden.
Ik vraag me af waarom die aversie tegen dingen als reiki als je ziet dat mensen er baat bij hebben, hoe dat ook in zijn werk moge gaan.
Dingen als reiki maken de medische zorg compleet, het zijn geen vervangers voor het reguliere, ze helpen voornamelijk ziekteverlopen en genezingsprocessen aangenamer door te komen, waardoor je je minder slecht voelt en sneller geneest.
Het is juist het gat dat gevuld moet worden....
Zoveel beroepsmatige mensen zijn er, kijk dan hoeveel ziekenhuizen er genoemd staan, bel ze na van mij part, zie de stukken van de website's van ziekenhuizen die ik geplaats heb, google er eens op, dan zie je dat zelfs zusterverenigingen hier zich ermee bezig houden hier in nederland en kan je nog wel 50 van die berichtjes op ziekenhuis site's vinden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:57 schreef JeRa het volgende:
Als er echt zoveel beroepsmensen zich bezighielden met reiki hadden ze allang een poging gedaan het wetenschappelijk te bewijzen en het over de hele wereld bekend te maken, lijkt me?
Ter nuancering; in veel Amerikaanse ziekenhuizen lopen ook groepjes Christelijke gebesgenezers rond; die doen het niet met reiki maar met Jesus et al. Aandacht is het magische woord hier volgens mij.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:30 schreef erodome het volgende:
[..]
het is in vele ziekenhuizen in amerika beleid
Dit wordt door niemand ontkent, het is alleen geen juist argument in deze discussie.quote:Maar ik vind het raar dat je ontkent dat er zoveel beroepsmensen zijn die dit toepassen of er positief over zijn na die hele waslijst van ziekenhuizen, medische opleidingen e.d. die ik heb gegeven...
Geen wetenschap.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:30 schreef erodome het volgende:
Zoveel beroepsmatige mensen zijn er, kijk dan hoeveel ziekenhuizen er genoemd staan, bel ze na van mij part, zie de stukken van de website's van ziekenhuizen die ik geplaats heb, google er eens op, dan zie je dat zelfs zusterverenigingen hier zich ermee bezig houden hier in nederland en kan je nog wel 50 van die berichtjes op ziekenhuis site's vinden.
Geen wetenschap.quote:Het is verdomme controleerbaar en nog ontken je, het is in vele ziekenhuizen in amerika beleid, het wordt in sommige standaard aangeboden voor en na operatie's en dan hebben we het over ziekenhuizen ertussen die tot de top 25 behoren.
Geen wetenschap.quote:Er zijn inmiddels miljoenen mensen over de wereld die het beoefenen van allerlei verschillende geloven, culturen e.d. van putjesscheppers tot chirurgen, zo goed als iedereen die ermee in contact komt en ermee bezig gaat is er positief over, die vindt zijn leven erop vooruit gegaan.
Geen wetenschap.quote:De mensen die het beroepsmatig tegenkomen, artsen enzo gaan in vrij grote getalen overstag en moedigen het aan of gaan het zelfs zelf beoefenen, ze nemen waar dat mensen er baat bij hebben.
Geen wetenschap.quote:Ziekenhuizen zien het als een goede optie het patienten meer naar de zin te maken en om kosten te besparen, dit wordt op enkele seriese site's door ziekenhuizen ook gezegd als motivator voor andere ziekenhuizen om ook reiki toe te gaan passen binnen de ziekenhuismuren.
Aangetoond, maar niet wetenschappelijk aangetoond.quote:Dit heb ik zo goed als allemaal wel aangetoont met mijn voorbeelden waarvan er vele te vinden zijn, het is controleerbaar, een ziekenhuis kan gevraagd worden naar het beleid op reiki.
Dat ontken ik niet. Ik ontken dat het wetenschap is.quote:In nederland is dit lastig, het is een taboe hier, serieus, ook dat valt te controleren via de discussie's binnen de medische instellingen en tussen de medische instellingen.
Maar ik vind het raar dat je ontkent dat er zoveel beroepsmensen zijn die dit toepassen of er positief over zijn na die hele waslijst van ziekenhuizen, medische opleidingen e.d. die ik heb gegeven...
Je krijgt geen keuze tussen beide, je krijgt de reiki als keuze erbij en als je dat erbij wil dan gaan ze kijken of de pijn verminderd daardoor waardoor de dosering aangepast kan worden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:16 schreef Alicey het volgende:
[..]
In het geval ik voor de keuze gezet worden zou ik het toestaan, maar als ik moest kiezen tussen morfine of reiki, dan zou het toch morfine worden. Daar heb ik net iets meer vertrouwen in.
Lopen rond, zijn geen ziekenhuisbeleid....quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:33 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ter nuancering; in veel Amerikaanse ziekenhuizen lopen ook groepjes Christelijke gebesgenezers rond; die doen het niet met reiki maar met Jesus et al. Aandacht is het magische woord hier volgens mij.
[..]
Dit wordt door niemand ontkent, het is alleen geen juist argument in deze discussie.
In dat geval zou het wat mij betreft prima zijn. Baat het niet dan schaadt het niet. In veel gevallen wordt pijn op den duur echter vanzelf minder, en wordt de behoefte aan pijnmedicatie vanzelf minder. Of Reiki werkt zou daarmee nog steeds niet duidelijk zijn. Maar gezien het geen kwaad kan lijkt mij geen reden aanwezig om het niet toe te passen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Je krijgt geen keuze tussen beide, je krijgt de reiki als keuze erbij en als je dat erbij wil dan gaan ze kijken of de pijn verminderd daardoor waardoor de dosering aangepast kan worden.
Het is niet het een of het ander, dat is juist wat het zo mooi maakt, het is een samenwerking van beide.
Ik denk dat het vanzelfsprekend is dat er meer amerikaanse artsen zijn die geloven in de helende werking van Jesus et al dan in de helende werking van reiki. Sterker nog, ik denk dat er zeker meer amerikaanse patienten zijn die verklaren genezen te zijn via de hand van God et al dan via die van reiki. Ik denk dat op alle fronten jouw onderbouwing van de werking van reiki het moet afleggen tegen over Het Heilige Spook et al.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:39 schreef erodome het volgende:
[..]
Lopen rond, zijn geen ziekenhuisbeleid....
Worden niet door het ziekenhuis opgeleid...
Is een duidelijk verschil, standaart de vraag of iemand reiki wil voor en na operatie, gedaan door medisch personeel vaak en het toelaten van iets waarvan iemand zegt dat het hem zal helpen.
Ontzettende jojo, zit je plaat vast ofzo, je valt namelijk in herhaling, ik heb allang gezegd dat de titel ongelukkig gekozen is omdat er geen gedegen wetenschappelijk onderzoek is...klaar.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:35 schreef JeRa het volgende:
[..]
Geen wetenschap.
[..]
Geen wetenschap.
[..]
Geen wetenschap.
[..]
Geen wetenschap.
[..]
Geen wetenschap.
[..]
Aangetoond, maar niet wetenschappelijk aangetoond.
[..]
Dat ontken ik niet. Ik ontken dat het wetenschap is.
Je zou eens moeten stoppen met het proberen van ons te overtuigen hoe geweldig Reiki wel niet is en moeten kijken naar hoe wetenschap nou eigenlijk werktwant ik heb de indruk dat je dit topic helemáál niet hebt geopend om de wetenschap, maar om reiki te promoten.
Nee, dan ben ik inderdaad weg. Ik vind het afschuwelijk als filosofie wordt gecombineerd met de medische wereld. Jammer van dit topic, het had nog wetenschappelijke potentie kunnen hebben.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:44 schreef erodome het volgende:
Ok, het wordt daardoor iets meer filosoferen dan de wetenschap(ik was ook in de hoop dat ik onderzoeken kon vinden op het net, maar dat is snerterig moeilijk, zeker om serieuse bronnen te krijgen waar je echt van opaan kan voor de "wetenschappers" onder ons), maar stop nu eens met datzelfde liedje herhalen, dat is vermoeiend.
"Patiënten informatie" is geen goede, objectieve en wetenschappelijke bron. Hier heb je om precies te zijn, als je Reiki wil bewijzen, helemaal niets aan.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Ontzettende jojo, zit je plaat vast ofzo, je valt namelijk in herhaling, ik heb allang gezegd dat de titel ongelukkig gekozen is omdat er geen gedegen wetenschappelijk onderzoek is...klaar.
Het is er niet, het is onderweg, wordt wel gedaan door, ja alweer, ziekenhuizen e.d. oa via patienten informatie die positief spreekt voor reiki.
Oh, mijn god, nu gooien we het maar over de filosofische boeg,quote:Dus moeten we kijken naar indirect bewijs om een mening te vormen(mening, meer een gedachte totdat er meer zekerheid is), maar daar wil je niet naar kijken op de een of andere manier.
Ok, het wordt daardoor iets meer filosoferen dan de wetenschap(ik was ook in de hoop dat ik onderzoeken kon vinden op het net, maar dat is snerterig moeilijk, zeker om serieuse bronnen te krijgen waar je echt van opaan kan voor de "wetenschappers" onder ons),
Wie had het net constant over "de ziekenhuizen"?quote:maar stop nu eens met datzelfde liedje herhalen, dat is vermoeiend.
Zucht, ja reiki krijgt goede tegenstand uit de steng christelijke hoek die het duivels vinden, inslecht, serieus.quote:Op donderdag 11 mei 2006 11:42 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ik denk dat het vanzelfsprekend is dat er meer amerikaanse artsen zijn die geloven in de helende werking van Jesus et al dan in de helende werking van reiki. Sterker nog, ik denk dat er zeker meer amerikaanse patienten zijn die verklaren genezen te zijn via de hand van God et al dan via die van reiki. Ik denk dat op alle fronten jouw onderbouwing van de werking van reiki het moet afleggen tegen over Het Heilige Spook et al.
Uit dit volgt: reiki is een illusie, als het al werkt komt dat door kindeke Jesus et al.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |