quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Zucht, er is geen sluitend bewijs, dat is er gewoon niet, niet dat het echt is, niet dat het nep is, geen van beide, dus hier moet je het mee doen ok?
Maar laat maar, het maakt niet uit hoeveel je ziet, hoeveel mensen die er echt verstand van hebben je vertellen dat het werkt, je blijft toch op je stokpaardje van 100% sluitend wetenschappelijk bewijs zitten, tis net alsof ik met een zwaar gelovige praat, echt...
Wat een wetenschapper graag wil weten is of die verbetering er zonder reiki ook zou zijn geweest.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Als deze mensen met bosjes zeggen ik kan er niet omheen, er is gewoon een duidelijke verbetering zichtbaar dan blaten ze maar wat uit hun nek, een waarneming die door iedereen gedaan kan worden, tastbaar, die naast het normale verloop van genezing/ziekte gelegd kan worden?
Je begrijpt me niet. Je kunt niet doen alsof je wetenschap bedrijft terwijl je oogluikend gaten laat vallen in de wetenschappelijke methode. Je kunt dus ook niet miepen dat 'de wetenschap' je niet serieus neemt als je je niet aan de spelregels houdt. Je gaat toch ook niet met een hockeystick een tennistoernooi in?quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:17 schreef erodome het volgende:
[..]
Zucht, er is geen sluitend bewijs, dat is er gewoon niet, niet dat het echt is, niet dat het nep is, geen van beide, dus hier moet je het mee doen ok?
Maar laat maar, het maakt niet uit hoeveel je ziet, hoeveel mensen die er echt verstand van hebben je vertellen dat het werkt, je blijft toch op je stokpaardje van 100% sluitend wetenschappelijk bewijs zitten, tis net alsof ik met een zwaar gelovige praat, echt...
En die arts kan misschien ook wel reiki en vraagt jou of je dat wil als je chemo krijgt omdat hij vindt dat je daar baat bij zal hebben.quote:Op woensdag 10 mei 2006 23:47 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Je begrijpt me niet. Je kunt niet doen alsof je wetenschap bedrijft terwijl je oogluikend gaten laat vallen in de wetenschappelijke methode. Je kunt dus ook niet miepen dat 'de wetenschap' je niet serieus neemt als je je niet aan de spelregels houdt. Je gaat toch ook niet met een hockeystick een tennistoernooi in?
Iedereen staat vrij zich te laten 'genezen' op de manier die hij/zij wilt. Mocht ik het ooit nodig hebben, stuur mij maar naar een arts die gewone artsen dingetjes doet zoals ie het geleerd heeft op de artsenschool.
Ik denk dat niet echt ter discussie staat dat Reiki een heilzame werking heeft. Wat wel ter discussie staat is of het aan Reiki ligt, of aan aanraking in het algemeen. Ook zou er sprake kunnen zijn van een placebo-werking. Dat zijn vragen waar het antwoord niet blijkt uit de onderzoeken.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:15 schreef erodome het volgende:
Is dat werkelijk niets waard?
Want als dit om een rechtzaak ging dan had ik mijn zaak al wel bewezen met al die betrouwbare getuigen
Uit onderzoeken is wel gebleken dat 'Reiki-masters' niet in staat zijn om blind te voelen of ze wel of niet hun hand boven een lichaamsdeel hielden. Wat aangeeft dat de vermeende 'energievelden' die men meent te voelen tussen de oren zit.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat niet echt ter discussie staat dat Reiki een heilzame werking heeft. Wat wel ter discussie staat is of het aan Reiki ligt, of aan aanraking in het algemeen. Ook zou er sprake kunnen zijn van een placebo-werking. Dat zijn vragen waar het antwoord niet blijkt uit de onderzoeken.
Dit is precies het nonargument waar die hele spirituele onzin om draait, "baat het niet dan schaadt het niet", en dat houdt deze onzinnige beweging in stand.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:15 schreef erodome het volgende:
[..]
En die arts kan misschien ook wel reiki en vraagt jou of je dat wil als je chemo krijgt omdat hij vindt dat je daar baat bij zal hebben.
Wat zeg je dan?
Dat mag je dan wel eens heel goed beargumenteren.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:20 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk dat niet echt ter discussie staat dat Reiki een heilzame werking heeft.
Patienten ervaren verlichting. Lijkt mij duideliijk dat het dan wel nut kan hebben.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:25 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dat mag je dan wel eens heel goed beargumenteren.
Naakte vrouwen en goede muziek werken net zogoed.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Patienten ervaren verlichting. Lijkt mij duideliijk dat het dan wel nut kan hebben.
Dat heeft dan dus niets met Reiki te maken. Vrijwel alles kan verlichtig bieden.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:26 schreef Alicey het volgende:
[..]
Patienten ervaren verlichting. Lijkt mij duideliijk dat het dan wel nut kan hebben.
Energievelden voelen en reiki zijn 2 verschillende dingen, je hoeft dat niet te kunnen om reiki te kunnen beoefenen, leer je aan door verschillende methoden...quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:24 schreef onemangang het volgende:
[..]
Uit onderzoeken is wel gebleken dat 'Reiki-masters' niet in staat zijn om blind te voelen of ze wel of niet hun hand boven een lichaamsdeel hielden. Wat aangeeft dat de vermeende 'energievelden' die men meent te voelen tussen de oren zit.
Of je had de rest van mijn reactie even gelezen natuurlijk.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:28 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dat heeft dan dus niets met Reiki te maken. Vrijwel alles kan verlichtig bieden.
Goed. Die eerste zin vond ik alleen nogal link.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:28 schreef Alicey het volgende:
[..]
Of je had de rest van mijn reactie even gelezen natuurlijk.
Argumenten over de hoeveelheid mensen die menen dat het waar is hebben geen waarde. Als het allemaal zo goed werkt en zo duidelijk is, waarom krijgen ze het niet voor elkaar om een gedegen onderzoek te doen?quote:
Niet baat het niet schaad het niet, duidelijke verbeteringen in toestand, de chemo veel beter doorkomen, niet je maag uit je lijf kotsen en je hondsberoerd voelen, DAAR hebben we het over.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:24 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dit is precies het nonargument waar die hele spirituele onzin om draait, "baat het niet dan schaadt het niet", en dat houdt deze onzinnige beweging in stand.
Ja, maar je weet dus niet of dat door de "Reiki" komt of door andere placebo-effecten. Dáár gaat het om.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet baat het niet schaad het niet, duidelijke verbeteringen in toestand, de chemo veel beter doorkomen, niet je maag uit je lijf kotsen en je hondsberoerd voelen, DAAR hebben we het over.
Iets wat zo goed als bij iedereeen gebeurt die reiki naast chemo krijgt van een serieuse behandelaar.
Iets wat je na kan vragen bij die ziekenhuizen die vernoemd staan.
Aha, dus als je chemo krijgt en je vrienden en familie zijn dichtbij je en knuffelen je veel dan kots je je maag niet uit je lijf en heb je die andere bijwerkingen niet?quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:28 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Dat heeft dan dus niets met Reiki te maken. Vrijwel alles kan verlichtig bieden.
Juist. Het mooie aan religie, cults etc. is dat zo'n geloof ook daadwerkelijk een positief effect kan hebben op het persoonlijke welzijn. Maar hier maakt de TS nu juist een fout door aan te nemen dat de handeling aan de basis van de oplossing ligt. Het kan net zo goed het placebo-effect zijn, alleen het idee dat iets zou kunnen helpen zorgt ervoor dat veel mensen zich beter voelen. Dan kun je zoveel bio-elektriciteit of biomagnetisme meten als je wilt, maar dat zegt vrijwel niets over de oorzaak. Het is tot nu toe dan ook alles behalve een wetenschappelijke verklaringquote:Op donderdag 11 mei 2006 10:37 schreef Clockwork_Tin_Soldier het volgende:
[..]
Ja, maar je weet dus niet of dat door de "Reiki" komt of door andere placebo-effecten. Dáár gaat het om.
Dat kan heel goed helpen ja, maar dat ligt aan de persoon zelf. Waarom denk je dat kinderen in een ziekenhuis zich vaak beter voelen als er cliniclowns zijn?quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Aha, dus als je chemo krijgt en je vrienden en familie zijn dichtbij je en knuffelen je veel dan kots je je maag niet uit je lijf en heb je die andere bijwerkingen niet?
Omdat morfine wél een wetenschappelijke verklaring heeft.quote:En ipv morfine kunnen we gewoon een knuffeltje gebruiken, waarom wordt dat dan niet alleng gedaan zeg, gaan we een beetje medicijnen die uiteindelijk toch niet goed voor je zijn in iemand proppen terwijl een aai over de bol genoeg doet?
Ik denk dat het wel helpt, ja, dat het verlichting geeft. Maar niet dat het de echte kwalen, zoals overgeven, weg zou halen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:41 schreef erodome het volgende:
[..]
Aha, dus als je chemo krijgt en je vrienden en familie zijn dichtbij je en knuffelen je veel dan kots je je maag niet uit je lijf en heb je die andere bijwerkingen niet?
Ja, inderdáád, en als Reiki zo goed werkt, waarom "waarom wordt dat dan niet alleng gedaan zeg". Je valt in je eigen argumenten, dame. De hele wereld zit te wachten op zulke simpele dingen als "Reiki", om daar kwalen mee te verlichten, en als ik die websites mag geloven, zelfs te genezen. Denk je nou echt dat er iemand of een organisatie is die zoiets zou tegenhouden, zit er soms er complottheorie achter?quote:En ipv morfine kunnen we gewoon een knuffeltje gebruiken, waarom wordt dat dan niet alleng gedaan zeg, gaan we een beetje medicijnen die uiteindelijk toch niet goed voor je zijn in iemand proppen terwijl een aai over de bol genoeg doet?
quote:Ik praat over ziekenhuizen die standaart voor en na een operatie reiki aanbieden omdat napijnen dan minder zijn en genezing sneller verloopt, zoals je kunt lezen zijn al 800 mensen tijdens het schrijven van dat stuk zo behandeld en is het ziekenhuis er positief over, kan je navragen bij dat ziekenhuis.
quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:30 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Argumenten over de hoeveelheid mensen die menen dat het waar is hebben geen waarde. Als het allemaal zo goed werkt en zo duidelijk is, waarom krijgen ze het niet voor elkaar om een gedegen onderzoek te doen?
Dat moet je niet aan mij vragen, dat vraag ik me namelijk ook sterk af, want zowel voor- als tegenstanders hebben nog geen serieus gedegen onderzoek gedaan.quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:30 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Argumenten over de hoeveelheid mensen die menen dat het waar is hebben geen waarde. Als het allemaal zo goed werkt en zo duidelijk is, waarom krijgen ze het niet voor elkaar om een gedegen onderzoek te doen?
Zou het niet zo kunnen zijn dat er genoeg serieuze onderzoeken zijn gedaan, maar dat het resultaat ervan tegenviel of gewoonweg niet interessant genoeg was voor het publiek?quote:Op donderdag 11 mei 2006 10:53 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat moet je niet aan mij vragen, dat vraag ik me namelijk ook sterk af, want zowel voor- als tegenstanders hebben nog geen serieus gedegen onderzoek gedaan.
Ik ben zeker geen tegenstander, maar ik zie graag bewijzen en wetenschappelijke benaderingenquote:Het bijt elkaar op de een of andere manier, dat zie je hier ook, voorstanders(ik) worden te snel narrig als er met ongeloof wordt gereageerd, tegenstanders hebben de neiging om alles weg te wuiven als onzin waardoor ze net zo min objectief zijn.
Als er echt zoveel beroepsmensen zich bezighielden met reiki hadden ze allang een poging gedaan het wetenschappelijk te bewijzen en het over de hele wereld bekend te maken, lijkt me?quote:En argumenten over hoeveel mensen het geloven hebben wel waarde wat mij betrefd, vooral omdat ik het in dit geval over beroepsmensen heb, niet over de 1000-den en 1000-den verhalen van mensen over reiki, maar over mensen die het tot een ziekenhuisbeleid maken, beroepsmensen die hiervoor zorgen, ook hier in nederland doen zusterverenigingen dat, lobbyen artsen dat het meer geaccepteerd gaat worden(hier in nederland is het echt een taboe, vergis je daar niet in).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |