omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer...quote:Op vrijdag 5 mei 2006 14:05 schreef Jimmeh het volgende:
Waarom maken ze geen achte automaat, ipv zo'n robot koppeling automaat die m er keihard op ramt zodat er weer zon dikke schokgolf door de bus vliegt!
Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
dat is vrij normaal voor bussen en vrachtwagens ed. daarom ook laagtoerige diesels... zo'n ding genereert zn maximum vermogen rond de 1500-1600rpm daardoor heeft zo'n apparaat ook een koppel van 1500-2000nm ofzo...quote:Op vrijdag 5 mei 2006 15:24 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja.
Overigens wel eens gelet op de kmstanden van bussen![]()
Die waar ik een keer mee naar disney was gereden had er in paar jaar tijd al een miljoen kilometers opzitten
dan zakt hij door zn veren heenquote:Op vrijdag 5 mei 2006 15:27 schreef Borkydude het volgende:
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
Nou boeiend, vervuilen doen die stadsbussen toch welquote:Op vrijdag 5 mei 2006 14:54 schreef Youp het volgende:
[..]
omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer...
SMG![]()
In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hoorquote:Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
't verschilt een beetje per bus, maar vaak ligt ie wel plat.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 16:42 schreef MewBie het volgende:
[..]
In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hooren niet onder de vloer
Omdat ze zo lang meegaan. Nieuwe bussen hoor je niet meer. Tenzij je in de bus op de motor gaat zitten natuurlijk.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 14:52 schreef vanOekelen het volgende:
En waarom maken die dingen nog steeds zoveel herrie? Vaak zelfs nog meer dan een vrachtwagen...
Mwah maak er 6 cilinders van en ergens tussen de 6000 en 12000 cc van en vermogens tot 300 pk.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
Volgens mij ook hier met die blauwe stadsbussen in Amsterdam dus...quote:Op vrijdag 5 mei 2006 18:26 schreef blup het volgende:
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
Waarom is het plafond dan steeds zo hoog?quote:Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
Voor de lange mensen onder ons?quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:40 schreef Scepsis het volgende:
[..]
Waarom is het plafond dan steeds zo hoog?
Als ze zoveel moeite doen om die vloer laag te doen (waarom eigenlijk), dan hadden ze ook nog flinke marge te kunnen halen door het plafond te verlagen, heb je ook gelijk minder tegenwind = minder toeren.
Een Trein Diesel in een bus bouwen wil ook wel. Bus gig dik over de 150 km/u.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 00:33 schreef mistermaniac het volgende:
Volgens mij is het bij die Den oudsten, een in lijn 6-cylinder 9,6 liter.
Hebben we ooit in een bus gebouwd van kleine touringcar zaak.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 01:01 schreef Scepsis het volgende:
Hoeveel koppel had die trein diesel dan?
En door wie werd het in gebouwd, en WAAROM?!
Meeste bussen gaan met gemak 100. en beetje tunen en z0'n gevaarte loopt gewoon mee op de linkerrijbaan.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 02:30 schreef Drifter__ het volgende:
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo?
Sommigen zijn echt mooi:
[afbeelding]
Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit![]()
Je bedoelt dus zoiets:quote:Op zaterdag 6 mei 2006 02:30 schreef Drifter__ het volgende:
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo?
Sommigen zijn echt mooi:
[afbeelding]
Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit![]()
in zo'nquote:Op vrijdag 5 mei 2006 17:26 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Omdat ze zo lang meegaan. Nieuwe bussen hoor je niet meer. Tenzij je in de bus op de motor gaat zitten natuurlijk.
ik vind zo'n bus er altijd een beetje debiel uit zien, weet niet waaromquote:Op zaterdag 6 mei 2006 03:35 schreef Drifter__ het volgende:
Volgens mij heb ik hem: Scania Irizar
[afbeelding]
![]()
Wat hij zegtquote:Op vrijdag 5 mei 2006 19:47 schreef Archie het volgende:
[..]
Mwah maak er 6 cilinders van en ergens tussen de 6000 en 12000 cc van en vermogens tot 300 pk.
Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 05:31 schreef Threepio het volgende:
idd, die amsterdamse stadsbussen (de moderne lagevloerbussen dus) maken een hoop kabaal, dat hoor je zeker heel goed als je achterin zit.
Hoe worden die dingen trouwens aangedreven? Bij lagevloerbussen lijkt het me niet echt mogelijk om gewoon een as tussen de wielen te leggen vaak...
Volgens mij die ja, de 1.9 (wel raar dat ze het zelf een 2.0 noemen terwijl het maar een 1929cc is ofzoquote:Op zaterdag 6 mei 2006 11:56 schreef Blackheart het volgende:
De Croma?
een beetje moderne bus heeft common-rail of pompverstuivers.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:
[..]
Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.
De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.
Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
Vergeet de Ford Transit niet!quote:Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:
[..]
De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.
Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
Volgens mij hebben die Amsterdamse stadsbussen gewoon direct injection turbodaisels...quote:Op zaterdag 6 mei 2006 12:13 schreef M5 het volgende:
[..]
een beetje moderne bus heeft common-rail of pompverstuivers.
Motor + versnellingsbak 14 a 1500 KG ?quote:Op vrijdag 5 mei 2006 15:27 schreef Borkydude het volgende:
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
Wat is oud? de laatste 50 jaar worden er direct ingespoten diesels gebruikt in bussen en vrachtwagens. de oude dieseltjes in personenwagens waren indiquote:Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:
[..]
Common-rail of Pompverstuivers is ook een vorm van directe injectie.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 12:38 schreef yup het volgende:
[..]
Volgens mij hebben die Amsterdamse stadsbussen gewoon direct injection turbodaisels...
[afbeelding]
Deze dingen maken bizar veel lawaai niet normaal meer. Alvast VEEL meer lawaai dan de ouwe stadsbussen die er waren...
Een kleine bijdrage betreffende Scania bussen.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 13:51 schreef Borkydude het volgende:
Ik zou wel eens willen weten wat voor motor er in de gemiddelde tour/stadsbus ligt. Ik zag een keer dat zo'n toerenteller niet verder ging dan 2000.
quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:18 schreef Drifter__ het volgende:
Wat is eigenlijk dat pssssshhhhhhhh geluid bij bussen/vrachtwagens?![]()
Dumpvalve ?( van de remmen alles is lucht bediend)
Owww en wanneer hoor je dat psshh geluidje dan? Na hevig remmen, of na een tijdje op de rem te hebben gestaan?quote:
Wat een kutsysteem dan, die "optiecruise", dan moet je nog steeds bij het wegrijden je koppeling gebruiken. En aangezien een (stads)bus nogal vaak stopt zit de chauffeur nog steeds de hele tijd met de koppeling te kloten. Het enige wat ie dan voor je doet is het schakelen tijdens het rijden, terwijl juist dat het probleem niet is m.i.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:30 schreef misswollie het volgende:
[..]
Meer dan 60% van de geleverde bussen/ vrachtwagens worden geleverd met een automaat. Scania kent twee varianten, de conventionele automatische bak en de Optiecruise. Het schakelen met de optie cruise is een zeer complex gebeuren, en is een ingewikkeld samenspel van het motor management en versnellingsbak. Vrachtwagens en bussen met een Optiecruise zijn voorzien van een normaal koppelings pedaal . Deze wordt echter alleen gebruikt bij het wegrijden en het tot stilstand zetten van het voortuig. Het schakelen op zich gebeurd zonder schokken en gaat netter dan bij een conventionele automaat. je hoort alleen het schakelen door een lichte toeren verandering verder voel je niets. Van in zijn versnelling rammen is geen sprake. Verder kun je deze bak ook als semi automaat gebruiken.
Hydroliek werkt met olie, olie is niet samendrukbaar en hydrolische systemen zijn duurder, precieser en kunnen werken met veel hogere druk (100bar+)quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:54 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Owww en wanneer hoor je dat psshh geluidje dan? Na hevig remmen, of na een tijdje op de rem te hebben gestaan?
Wat is het verschil tussen hydraulisch of met lucht?
Pneumatiek is wel heel precies regelbaar.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 15:49 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Hydroliek werkt met olie, olie is niet samendrukbaar en hydrolische systemen zijn duurder, precieser en kunnen werken met veel hogere druk (100bar+)
Pneumatiek werkt met lucht, lucht is wel samendrukbaar, er is geen retourleiding nodig (olie moet terug naar een tank.. lucht niet) systemen zijn goedko(o)p(er), niet al te precies regelbaar en werken maar tot een bar of 10 (?)
quote:Honda RA806E Technical Specification:
Name: Honda RA806E
Displacement: 2.4 litres
Configuration: V8, naturally aspirated
Vee angle: 90 degrees
Maximum power: Over 700 ps
Maximum revs: Over 18,500 rpm
Valve train: 4 valves per cylinder; pneumatic valve system
Injection system: Honda PGM-FI
Throttle system: Electronic hydraulically-operated system
Ignition system: Honda PGM-IG
Met een vrachtwagen is optiecruise altijd beter dan handbak.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 15:00 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wat een kutsysteem dan, die "optiecruise", dan moet je nog steeds bij het wegrijden je koppeling gebruiken. En aangezien een (stads)bus nogal vaak stopt zit de chauffeur nog steeds de hele tijd met de koppeling te kloten. Het enige wat ie dan voor je doet is het schakelen tijdens het rijden, terwijl juist dat het probleem niet is m.i.
Ik kan mij voorstellen dat je bij een cnc bank de kop laat draaien door middel van hydrauliek.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 16:29 schreef Robin__ het volgende:
Ligt er aan wat je onder precies verstaatOpzich kan je bij een constante druk de snelheden van cilinders/pneumatische motertjes/whatever heel goed regelen. Een pneumatische cilinder heeft 2 eindstanden (en 2 sensors op die punten) hydrolische cilinders kunnen tot op de 1/1000e mm (of misschien nog wel verder) precies op ieder punt stilgezet worden, pneumatiek is of vol open of helemaal dicht. Dat bedoelde ik meer
![]()
Of dat soort preciesie erg gebruikelijk is bij hydroliek weet ik niet, ik vermoed dat het op cnc machines wel te vinden is (nauwkeurigste wat ik ooit heb gezien wat ik nu kan bedenken was 1/100e op een cnc kantbank (met een druk van 1250kN)
quote:Op zaterdag 6 mei 2006 19:49 schreef misswollie het volgende:
[..]
Ik kan mij voorstellen dat je bij een cnc bank de kop laat draaien door middel van hydrauliek.
Als het om het verplaatsen van het bed gaat dan zal dit hoogstwaarschijnlijk door een stappe motor worden gedaan. Ook hydrauliek is niet zo heel precies .Door de altijd aanwezige inwendige lek van de diverse hydraulische componenten. Nog even wat over pneumatiek hier worden zeer complexe besturingssystemen mee gemaakt. Te vergelijken met de electrische schakeltechniek.
lijkt me nietquote:Op zaterdag 6 mei 2006 23:39 schreef 2cv het volgende:
Ik heb wel gehoord dat een Berkhof Ambassador slechts 70PK heeft. Een klein vermogen maar waarschijnlijk wel een hoog koppel.
Waarom niet? Ik had bussen gezien met behoorlijk laag vermogen voor het gewicht wat ze hebben hoorquote:
quote:Op zondag 7 mei 2006 00:39 schreef yup het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik had bussen gezien met behoorlijk laag vermogen voor het gewicht wat ze hebben hoor
Kan je makkelijk zat compenseren met de versnellingsbak(verhoudingen)...
quote:Chassismerk Berkhof VDL
Carrosserie Berkhof VDL
Chassistype Ambassador 200
270 PK
Leeggewicht 8900 kg
Lengte 12 meter
Breedte 2,5 m
Hoogte 3,1 meter
Zitplaatsen 41/45
Staanplaatsen 39/42
Verbruik ± 34 liter per 100 km
OWWW okquote:
waarom zit er in een auto geen 14 bak?quote:Op zondag 7 mei 2006 01:19 schreef Jimmeh het volgende:
Waarom zouden ze geen vrachtwagen bak in zo'n bus doen op de automaat. Als de versnellingen lekker dicht op elkaar zitten lijkt me de schok door de bus heen ook minder.
Nu heeft een bus iets van 6 versnellingen ofzo, waarom dus geen 14 (of hoeveel een gemiddelde vrachtwagene ook heeft)?
De bus kan dan ook met een stuk minder pk's rijden en daarmee minder vervuilen. Of zie ik het fout?
Met zo'n bus ben ik afgelopen jaar ook naar Tignes geredenquote:Op zondag 7 mei 2006 03:32 schreef Cityfm het volgende:
Hier rij ik ook regelmatig mee:
(niet naar spanje, eerder dag/voetbaltrips)
[afbeelding]
T927 Astromega![]()
MECHANISCHE KENMERKEN :
• Motor : MAN EURO 3
• Type : D2876 LOH02
• Luchtvulsysteem : Turbo + Intercooling
• Plaatsing : verticaal achter achteras
• Aantal cilinders : 6
• Boring x slag : 128 x 166 mm
• Cilinderinhoud : 12.816 cm³
• Vermogen ISO : 338 kW (460 pk)
• Bij omwent./min. : 1900 toeren
• Maximum koppel : 2100 Nm
• Bij omwent./min. : 1000-1300 toeren
• Inspuitsysteem : EDC (elektronisch)
• Versnellingsbak : ZF-8S-180
• Wielbasis : 6.450 mm
• Vooroverbouw : 2.595 mm
• Achteroverbouw : 3.360 mm
• Totale lengte : 13.705 mm
• Totale breedte : 2.550 mm
• Totale hoogte : 4.000 mm
8 versnellingen, handgeschakeld.
Met dit ding kan je, als je wat kan schakelen, de meeste uito's wel bijhouden met optrekken. Begrensd op 100Km/h
Het bedrijf waar ik voor rij heeft er van deze 22.
Ze worden afgeschreven op 4 jaar.
Ja. Overgenomen door het grote industriële concern MAN, en vormt nu samen met de MAN busafdeling NeoMAN. Dezelfde fabriek, maar nog wel onder eigen merk verkocht.quote:Op zondag 7 mei 2006 22:26 schreef Drifter__ het volgende:
Neoplan is Duits?
Qua ruimte is het heel logisch,zo houd je de vloer laag.Qua rijden is het bagger.Je hoort als chauffeur de motor niet en als het glad is is het ook geen pretje.quote:Op vrijdag 5 mei 2006 18:26 schreef blup het volgende:
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
Als het glad is dan is het echt geen houden meer aan zo een bus... Zelf gezien...quote:Op zondag 7 mei 2006 22:47 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Qua ruimte is het heel logisch,zo houd je de vloer laag.Qua rijden is het bagger.Je hoort als chauffeur de motor niet en als het glad is is het ook geen pretje.
Nee dat is het overdrukventiel die lucht afblaast.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 14:18 schreef Drifter__ het volgende:
Wat is eigenlijk dat pssssshhhhhhhh geluid bij bussen/vrachtwagens?![]()
Dumpvalve ?
klopt, ik heb menig kilometers met die bussen afgelegd (als chauffeur)quote:Op zondag 7 mei 2006 22:57 schreef RealZeus het volgende:
[..]
De specs van de Daf MB200 (idd de goede oude gele bus):
Onderstel: Daf MB200 DKDL564
Motor: 6 cilinder met 11,6 liter inhoud,levert 170 PK.
Lengte: 11,85 m
Breedte: 2,5 m
Hoogte: 3,2 m
Eigen gewicht: 9920 kg
Toegelaten gewicht: 16560 kg
Inhoud brandstoftank: 250 liter.
En de gelede bus:
Onderstel: Daf MBG200 DKTL530
motor: 6 cilinder met 11,6 liter inhoud levert 252 pk.(Turbo-motor)
lengte: 18 m
breedte: 2,5 m
hoogt: 3,2 m
Eigen gewicht: 14844 kg
Max gewicht: 25055 kg
Inhoud brandstoftank: 340 liter.
Bron: De Gele Rijders
Klopt, Geef mij maar Van Hool. Rijdt veel prettiger in gladde omstandigheden.quote:Op zondag 7 mei 2006 22:49 schreef yup het volgende:
[..]
Als het glad is dan is het echt geen houden meer aan zo een bus... Zelf gezien...
Maar voor normaal rijden is het juist prettiger heb ik gehoord(dus dat de motor helemaal achter aan is en de aller achterste wielen aandrijft ipv motor midden/voor en de aandrijving op de middenste wielen..
Eerst dacht ik, leuk busje, maar na een week ofzo zie ik dat ie 16 wielen heeftquote:Op zondag 7 mei 2006 23:58 schreef Baan1980 het volgende:
De MegaLiner van Neoplan![]()
(15m lang, 4m hoog)
[afbeelding]
http://www.bus-idee.nl/TCT-Neoplan-Megaliner-VP.jpg
Solmar heeft zelf geen enkele bus.quote:Op zondag 7 mei 2006 11:18 schreef MikeyMan het volgende:
Afgeschreven in vier jaar??? Ja, financieel zeker...
Zat een paar jaar terug in zo'n kutding naar calella... Wat een ouwe teringbus was dat zeg... die t927...
10quote:Op zaterdag 13 mei 2006 13:01 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Eerst dacht ik, leuk busje, maar na een week ofzo zie ik dat ie 16 wielen heeftVers man.
Alsnog veel.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 13:07 schreef Cityfm het volgende:
[..]
10
4 assen,
As een 2 wielen
As twee 2 wielen
As drie 4 wielen
As vier 2 wielen
Aha, thanks !quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:02 schreef Cityfm het volgende:
@ drifter
[afbeelding]
Andere foto van een bus uit dezelfde serie.
Deze zijn gebouwd door de taiwanese construceur "Feng Rong"
Dit op een Frans Renault chassis.
Zijn eigenlijk afgekeken van Neoplan.
De bus op de foto stamt uit '97.
tot uw dienst,
de foto is ergens blijven hangen, zal hem ff opnieuw uploaden.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:51 schreef Drifter__ het volgende:
[..]
Aha, thanks !
Lijkt inderdaad een beetje op een Neoplan
Heb hem gezien op googlequote:Op zaterdag 13 mei 2006 18:57 schreef Cityfm het volgende:
[..]
de foto is ergens blijven hangen, zal hem ff opnieuw uploaden.
Ik denk dat de Berkhof Ambassador 220 of 230 pk kent. De koppel is ook laag, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lage asoverbrenging (1:4,11). Ik denk dat die twee factoren ook belangrijk zijn voor brandstofverbruik en acceleratie.quote:Op zaterdag 6 mei 2006 23:39 schreef 2cv het volgende:
Ik heb wel gehoord dat een Berkhof Ambassador slechts 70PK heeft. Een klein vermogen maar waarschijnlijk wel een hoog koppel.
Ja het is veel staan, met de reden dat er staand veel meer in kan denk ik. Zijn toch bijna alleen studenten die erin vervoerd worden. En ze zitten prop vol kan je je vertellen.quote:Op zondag 4 juni 2006 15:58 schreef Repeat het volgende:
60 zitplaatsen valt me wel tegen van zo'n ding...
In ieder geval trekken ze snel op.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |