abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37575238
Ik zou wel eens willen weten wat voor motor er in de gemiddelde tour/stadsbus ligt. Ik zag een keer dat zo'n toerenteller niet verder ging dan 2000.
pi_37575633
In Nederland meestal een DAF of Cummins dieselmotor, terwijl merken als Mercedes-Benz, Volvo en Iveco uiteraard gewoon een eigen busmotor inbouwen
pi_37575713
Specs?
pi_37575721
Waarom maken ze geen achte automaat, ipv zo'n robot koppeling automaat die m er keihard op ramt zodat er weer zon dikke schokgolf door de bus vliegt!
pi_37577137
En waarom maken die dingen nog steeds zoveel herrie? Vaak zelfs nog meer dan een vrachtwagen...
pi_37577179
Hoeveel cilinders hebben die dingen, cc, pk?
pi_37577222
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:05 schreef Jimmeh het volgende:
Waarom maken ze geen achte automaat, ipv zo'n robot koppeling automaat die m er keihard op ramt zodat er weer zon dikke schokgolf door de bus vliegt!
omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer...

SMG
Hopeloos benzine verslaafd
pi_37577292
-edit- youp was me voor
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_37577326
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
V10
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:24:06 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_37578200
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja.
Overigens wel eens gelet op de kmstanden van bussen
Die waar ik een keer mee naar disney was gereden had er in paar jaar tijd al een miljoen kilometers opzitten
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_37578307
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
pi_37578344
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:24 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja.
Overigens wel eens gelet op de kmstanden van bussen
Die waar ik een keer mee naar disney was gereden had er in paar jaar tijd al een miljoen kilometers opzitten
dat is vrij normaal voor bussen en vrachtwagens ed. daarom ook laagtoerige diesels... zo'n ding genereert zn maximum vermogen rond de 1500-1600rpm daardoor heeft zo'n apparaat ook een koppel van 1500-2000nm ofzo...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_37578356
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:27 schreef Borkydude het volgende:
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
dan zakt hij door zn veren heen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_37578457
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:28 schreef Youp het volgende:

[..]

dan zakt hij door zn veren heen
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:37:31 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_37578595
Wijj hadden vroeger in de boot (model strijkijzer) zo'n DAF 115 PK liggen. Precies hetzelfde geluid als zo'n ouwe stadsbus die in de winter op het station stationair staat te draaien. Oude gele streekbussen idem. Was ik een paar jaar geleden in Cuba, reed er ook zo'n oude Den Oudsten, herkende ik dat geluid direct weer.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_37579309
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:54 schreef Youp het volgende:

[..]

omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer...

SMG
Nou boeiend, vervuilen doen die stadsbussen toch wel

En in sportauto's zijn 'gewone' automaten inderdaad no go, robot koppeling is de shit
  vrijdag 5 mei 2006 @ 16:42:44 #17
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_37580461
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hoor en niet onder de vloer
pi_37580740
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 16:42 schreef MewBie het volgende:

[..]

In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hoor en niet onder de vloer
't verschilt een beetje per bus, maar vaak ligt ie wel plat.
V10
  vrijdag 5 mei 2006 @ 17:26:19 #19
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_37581357
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:52 schreef vanOekelen het volgende:
En waarom maken die dingen nog steeds zoveel herrie? Vaak zelfs nog meer dan een vrachtwagen...
Omdat ze zo lang meegaan. Nieuwe bussen hoor je niet meer. Tenzij je in de bus op de motor gaat zitten natuurlijk.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 18:26:50 #20
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_37582573
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
  vrijdag 5 mei 2006 @ 19:47:23 #21
29071 Archie
Wegmisbruiker ;)
pi_37584402
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Mwah maak er 6 cilinders van en ergens tussen de 6000 en 12000 cc van en vermogens tot 300 pk.
Laag vliegen is ook een kunst!!!
pi_37592965
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 18:26 schreef blup het volgende:
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
Volgens mij ook hier met die blauwe stadsbussen in Amsterdam dus...

Volgens mij word dat gedaan zodat de bodem zo plat mogelijk is, want de motor is helemaal achteraan dus geen ruimte probleem. Wel raar helemaal achterste wielen worden aangedreven
pi_37593063
Volgens mij is het bij die Den oudsten, een in lijn 6-cylinder 9,6 liter.
pi_37593187
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Waarom is het plafond dan steeds zo hoog?

Als ze zoveel moeite doen om die vloer laag te doen (waarom eigenlijk ), dan hadden ze ook nog flinke marge te kunnen halen door het plafond te verlagen, heb je ook gelijk minder tegenwind = minder toeren.
pi_37593442
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 00:40 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Waarom is het plafond dan steeds zo hoog?

Als ze zoveel moeite doen om die vloer laag te doen (waarom eigenlijk ), dan hadden ze ook nog flinke marge te kunnen halen door het plafond te verlagen, heb je ook gelijk minder tegenwind = minder toeren.
Voor de lange mensen onder ons?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')