abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37575238
Ik zou wel eens willen weten wat voor motor er in de gemiddelde tour/stadsbus ligt. Ik zag een keer dat zo'n toerenteller niet verder ging dan 2000.
pi_37575633
In Nederland meestal een DAF of Cummins dieselmotor, terwijl merken als Mercedes-Benz, Volvo en Iveco uiteraard gewoon een eigen busmotor inbouwen
pi_37575713
Specs?
pi_37575721
Waarom maken ze geen achte automaat, ipv zo'n robot koppeling automaat die m er keihard op ramt zodat er weer zon dikke schokgolf door de bus vliegt!
pi_37577137
En waarom maken die dingen nog steeds zoveel herrie? Vaak zelfs nog meer dan een vrachtwagen...
pi_37577179
Hoeveel cilinders hebben die dingen, cc, pk?
pi_37577222
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:05 schreef Jimmeh het volgende:
Waarom maken ze geen achte automaat, ipv zo'n robot koppeling automaat die m er keihard op ramt zodat er weer zon dikke schokgolf door de bus vliegt!
omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer...

SMG
Hopeloos benzine verslaafd
pi_37577292
-edit- youp was me voor
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_37577326
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
V10
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:24:06 #10
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_37578200
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja.
Overigens wel eens gelet op de kmstanden van bussen
Die waar ik een keer mee naar disney was gereden had er in paar jaar tijd al een miljoen kilometers opzitten
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_37578307
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
pi_37578344
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:24 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Die grote toerbussen zitten rond de 300pk ja.
Overigens wel eens gelet op de kmstanden van bussen
Die waar ik een keer mee naar disney was gereden had er in paar jaar tijd al een miljoen kilometers opzitten
dat is vrij normaal voor bussen en vrachtwagens ed. daarom ook laagtoerige diesels... zo'n ding genereert zn maximum vermogen rond de 1500-1600rpm daardoor heeft zo'n apparaat ook een koppel van 1500-2000nm ofzo...
Hopeloos benzine verslaafd
pi_37578356
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:27 schreef Borkydude het volgende:
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
dan zakt hij door zn veren heen
Hopeloos benzine verslaafd
pi_37578457
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:28 schreef Youp het volgende:

[..]

dan zakt hij door zn veren heen
  vrijdag 5 mei 2006 @ 15:37:31 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_37578595
Wijj hadden vroeger in de boot (model strijkijzer) zo'n DAF 115 PK liggen. Precies hetzelfde geluid als zo'n ouwe stadsbus die in de winter op het station stationair staat te draaien. Oude gele streekbussen idem. Was ik een paar jaar geleden in Cuba, reed er ook zo'n oude Den Oudsten, herkende ik dat geluid direct weer.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_37579309
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:54 schreef Youp het volgende:

[..]

omdat een automaat veel meer energie verbruikt voor niks... dus je hebt een krachtigere motor nodig om de zelfde bus voort te trekken en het verbruikt ook nog een boel meer...

SMG
Nou boeiend, vervuilen doen die stadsbussen toch wel

En in sportauto's zijn 'gewone' automaten inderdaad no go, robot koppeling is de shit
  vrijdag 5 mei 2006 @ 16:42:44 #17
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_37580461
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hoor en niet onder de vloer
pi_37580740
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 16:42 schreef MewBie het volgende:

[..]

In die DenOudsten die hier in de buurt rondrijden, met zo'n hele lage bodem ligt ie links achterin hoor en niet onder de vloer
't verschilt een beetje per bus, maar vaak ligt ie wel plat.
V10
  vrijdag 5 mei 2006 @ 17:26:19 #19
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_37581357
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:52 schreef vanOekelen het volgende:
En waarom maken die dingen nog steeds zoveel herrie? Vaak zelfs nog meer dan een vrachtwagen...
Omdat ze zo lang meegaan. Nieuwe bussen hoor je niet meer. Tenzij je in de bus op de motor gaat zitten natuurlijk.
  vrijdag 5 mei 2006 @ 18:26:50 #20
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_37582573
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
  vrijdag 5 mei 2006 @ 19:47:23 #21
29071 Archie
Wegmisbruiker ;)
pi_37584402
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Mwah maak er 6 cilinders van en ergens tussen de 6000 en 12000 cc van en vermogens tot 300 pk.
Laag vliegen is ook een kunst!!!
pi_37592965
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 18:26 schreef blup het volgende:
Wat ik vaag vind btw volgens mij van Mercedes, een geledebus, waar de motor ook in 't gelededeel achterin zit. zo onlogisch imo
Volgens mij ook hier met die blauwe stadsbussen in Amsterdam dus...

Volgens mij word dat gedaan zodat de bodem zo plat mogelijk is, want de motor is helemaal achteraan dus geen ruimte probleem. Wel raar helemaal achterste wielen worden aangedreven
pi_37593063
Volgens mij is het bij die Den oudsten, een in lijn 6-cylinder 9,6 liter.
pi_37593187
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 14:57 schreef M5 het volgende:
4 of 6 cilinders, (in de stadsbussen liggen ze horizontaal (plat) onder de vloer om de vloer in de bus zo laag mogelijk te houden) Vermogen zo rond de 250 tot 350 pk en ergens tussen de 4000 en 6000 cc.
Waarom is het plafond dan steeds zo hoog?

Als ze zoveel moeite doen om die vloer laag te doen (waarom eigenlijk ), dan hadden ze ook nog flinke marge te kunnen halen door het plafond te verlagen, heb je ook gelijk minder tegenwind = minder toeren.
pi_37593442
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 00:40 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Waarom is het plafond dan steeds zo hoog?

Als ze zoveel moeite doen om die vloer laag te doen (waarom eigenlijk ), dan hadden ze ook nog flinke marge te kunnen halen door het plafond te verlagen, heb je ook gelijk minder tegenwind = minder toeren.
Voor de lange mensen onder ons?
pi_37593483
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 00:54 schreef its_me_ het volgende:

[..]

Voor de lange mensen onder ons?
Mwah, dak is zeker 2,5 m hoog.
pi_37593521
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 00:33 schreef mistermaniac het volgende:
Volgens mij is het bij die Den oudsten, een in lijn 6-cylinder 9,6 liter.
Een Trein Diesel in een bus bouwen wil ook wel. Bus gig dik over de 150 km/u.
pi_37593584
Hoeveel koppel had die trein diesel dan?

En door wie werd het in gebouwd, en WAAROM?!
  zaterdag 6 mei 2006 @ 01:05:03 #29
3554 laffer
Ouwe LUL
pi_37593657
die ouwe streekbussen hadden een 6 cilinder 11 liter dieselmotor, wat voor motoren ze nu hebben weet ik niet
Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
pi_37593713
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 01:01 schreef Scepsis het volgende:
Hoeveel koppel had die trein diesel dan?

En door wie werd het in gebouwd, en WAAROM?!
Hebben we ooit in een bus gebouwd van kleine touringcar zaak.
Die wilde graag sneller over de tolwegen naar Spanje.

De exacte specs wet ik zo niet meer mar 't ging wel erg hard.
pi_37594651
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo?

Sommigen zijn echt mooi :



Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit
pi_37594712
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 02:30 schreef Drifter__ het volgende:
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo?

Sommigen zijn echt mooi :
[afbeelding]


Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit
Meeste bussen gaan met gemak 100. en beetje tunen en z0'n gevaarte loopt gewoon mee op de linkerrijbaan.

Er zijn vele veelal kleine touringcar bouwers. Die op je pic is echt zoeken in de Jungle.
pi_37594848
Jammer
pi_37594925
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 02:30 schreef Drifter__ het volgende:
Hoe hard kunnen die touringcars eigenlijk gaan? 140km/h ofzo?

Sommigen zijn echt mooi :
[afbeelding]


Ben opzoek naar het merk/type van een touringcar. Enige wat ik weet: spiegels zitten aan het dak vast. En lopen dus zo vanaf de dak richting de voorruit. Ziet er erg modern uit
Je bedoelt dus zoiets:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p25593868.html

Meer foto's: http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/
pi_37594995
Lijkt meer op deze:
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p27342692.html

Volgens mij staat er ook iets als irizar ofzo op....
pi_37595016
Volgens mij heb ik hem: Scania Irizar



pi_37595021
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 17:26 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Omdat ze zo lang meegaan. Nieuwe bussen hoor je niet meer. Tenzij je in de bus op de motor gaat zitten natuurlijk.
in zo'n vdl berkhof ambassador zit je nog steeds in de teringherrie hoor
In een relaxede mercedes interliner daarentegen
pi_37595297
idd, die amsterdamse stadsbussen (de moderne lagevloerbussen dus) maken een hoop kabaal, dat hoor je zeker heel goed als je achterin zit.

Hoe worden die dingen trouwens aangedreven? Bij lagevloerbussen lijkt het me niet echt mogelijk om gewoon een as tussen de wielen te leggen vaak...
pi_37595303
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 03:35 schreef Drifter__ het volgende:
Volgens mij heb ik hem: Scania Irizar

[afbeelding]

ik vind zo'n bus er altijd een beetje debiel uit zien, weet niet waarom
  zaterdag 6 mei 2006 @ 10:28:59 #40
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_37596708
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 19:47 schreef Archie het volgende:

[..]

Mwah maak er 6 cilinders van en ergens tussen de 6000 en 12000 cc van en vermogens tot 300 pk.
Wat hij zegt

Litertje of 10 meestal, bij 6 cilinders. Kun je nagaan hoe groot de boring is.
Mn pa heeft wel eens een drijfstang gezien die krom was gedrukt En zo'n ding is echt erg dik.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_37598321
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 05:31 schreef Threepio het volgende:
idd, die amsterdamse stadsbussen (de moderne lagevloerbussen dus) maken een hoop kabaal, dat hoor je zeker heel goed als je achterin zit.

Hoe worden die dingen trouwens aangedreven? Bij lagevloerbussen lijkt het me niet echt mogelijk om gewoon een as tussen de wielen te leggen vaak...
Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.

De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.

Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
pi_37598864
De Croma?
Love, nothing more than sugarcoated hate
pi_37599253
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 11:56 schreef Blackheart het volgende:
De Croma?
Volgens mij die ja, de 1.9 (wel raar dat ze het zelf een 2.0 noemen terwijl het maar een 1929cc is ofzo )Turbo D.i.d.

Had 90 pk ofzo wat behoorlijk was voor een 1.9 turbodiesel in die tijd...
pi_37599317
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:

[..]

Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.

De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.

Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
een beetje moderne bus heeft common-rail of pompverstuivers.
V10
pi_37599934
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:

[..]

Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.

De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.

Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
Vergeet de Ford Transit niet!
pi_37599961
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 12:13 schreef M5 het volgende:

[..]

een beetje moderne bus heeft common-rail of pompverstuivers.
Volgens mij hebben die Amsterdamse stadsbussen gewoon direct injection turbodaisels...



Deze dingen maken bizar veel lawaai niet normaal meer. Alvast VEEL meer lawaai dan de ouwe stadsbussen die er waren...
  zaterdag 6 mei 2006 @ 13:02:20 #47
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_37600466
Het klinkt wel beter dan die ouwe gele lijken.

Niet zo'n lelijk snorkelend tractorgeluid, maar zo'n blazende suis.
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
  zaterdag 6 mei 2006 @ 13:22:26 #48
17957 misswollie
Kris Miss Annellie
pi_37600919
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 15:27 schreef Borkydude het volgende:
Hoeveel toeren maken ze zoal?
En wat gebeurt er als je zo'n ding in een Ford Fiesta legt?
Motor + versnellingsbak 14 a 1500 KG ?
Wie het laatst lacht snapt de grap niet
  zaterdag 6 mei 2006 @ 13:31:27 #49
17957 misswollie
Kris Miss Annellie
pi_37601105
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 11:39 schreef yup het volgende:

[..]

Dat komt omdat die moderne diesels directe inspuiting zijn.

De oude zijn volgens mij gewoon indirect ingesuiting daisels. Die zijn vaak veel minder lawaaierig.

Kent iemand de eerste direct injection diesel nog? Volgens mij was dat een of ander Fiat. Ding klonk als een op hol geslagen tractor...
Wat is oud? de laatste 50 jaar worden er direct ingespoten diesels gebruikt in bussen en vrachtwagens. de oude dieseltjes in personenwagens waren indi
rect ingespoten. Tegenwoordig veelal direct ingespoten met multi point inspuiting middels pompverstuivers of commonrail techniek wat inhoud dat er een aantal keren tijdens de arbeidslag wordt ingepoten. resultaat stille loop , schoon ,zuinig en hoger vermogen. Ook in de zware vracht en bus motoren gaat men van deze techniek gebruik maken of maakt er al gebruik van.

[ Bericht 2% gewijzigd door misswollie op 06-05-2006 13:36:32 ]
Wie het laatst lacht snapt de grap niet
pi_37601461
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 12:38 schreef yup het volgende:

[..]

Volgens mij hebben die Amsterdamse stadsbussen gewoon direct injection turbodaisels...

[afbeelding]

Deze dingen maken bizar veel lawaai niet normaal meer. Alvast VEEL meer lawaai dan de ouwe stadsbussen die er waren...
Common-rail of Pompverstuivers is ook een vorm van directe injectie.
V10
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')