abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 mei 2006 @ 12:24:58 #1
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_37507539
Kan iemand mij uitleggen waarom privatiseren van overheidsbedrijven gunstig zou moeten zijn voor de consument?

Het grootste probleem voor mij is dat bij het privatiseren een winstopslag bovenop de kosten komt. Het vaak geroepen riedeltje: "er zal efficienter gewerkt gaan worden," lijkt mij een wassen neus. Deze lagere kosten zullen meteen als winst in de zakken van de eigenaar verdwijnen.

Ik begrijp dat het budgetsysteem ook zeker niet zaligmakend is, maar is privatiseren echt beter?
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_37507862
Waarom een wassen neus? Daar zijn namelijk genoeg voorbeelden van te vinden op het kerkhof.

Winst wordt trouwens ook niet alleen bereikt door een opslag maar ook door efficienter te werken, goedkoper produceren, inkoop, marketing enz.
pi_37507864
Op korte termijn wel. De staat vangt een hoop geld. Op lange termijn niet. Broodnodige investeringen blijven uit en uiteindelijk is iedereen duurder uit. Een typisch korte termijn visie dus (in een aantal gevallen dan).
pi_37507888
Wat mij betreft is het ook niet beter, sommige zaken zijn mijns inziens gewoon niet geschikt voor marktwerking. Meestal betekent dat nou eenmaal met zo min mogelijk inspanning en investering een maximale winst halen. Maar er zullen hier ongetwijfeld vurige betogen komen over die heilige vrije markt
  woensdag 3 mei 2006 @ 12:39:19 #5
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_37507936
gister las ik op de website van Jan M het volgende:
quote:
Je ziet steeds meer mensen - ook vroegere voorstanders - afscheid nemen van de vermarkting van overheidstaken, managementsdenken en het uithollen van de publieke sector, en pleiten voor actief burgerschap, duidelijke politieke verantwoordelijkheden en het primaat van de politiek.
Die conclusie zou hij hebben getrokken uit de analyse van de raad van State. Ik heb het zelf nog niet gevonden
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_37508262
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:36 schreef Chewie het volgende:
Waarom een wassen neus? Daar zijn namelijk genoeg voorbeelden van te vinden op het kerkhof.

Winst wordt trouwens ook niet alleen bereikt door een opslag maar ook door efficienter te werken, goedkoper produceren, inkoop, marketing enz.
Wie zegt dat de overheid niet goedkoop kan produceren, inkoop, marketing enz? Tegenwoordig werken overheidsbedrijven ook gewoon via contracten...
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:15:23 #7
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37508991
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:36 schreef Zemi77 het volgende:
Op korte termijn wel. De staat vangt een hoop geld. Op lange termijn niet. Broodnodige investeringen blijven uit en uiteindelijk is iedereen duurder uit. Een typisch korte termijn visie dus (in een aantal gevallen dan).
dus jij staat symphatiek tegenover het communisme waar de staat de industrie controleerde
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:18:35 #8
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37509102
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:24 schreef George-Butters het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom privatiseren van overheidsbedrijven gunstig zou moeten zijn voor de consument?

Het grootste probleem voor mij is dat bij het privatiseren een winstopslag bovenop de kosten komt. Het vaak geroepen riedeltje: "er zal efficienter gewerkt gaan worden," lijkt mij een wassen neus. Deze lagere kosten zullen meteen als winst in de zakken van de eigenaar verdwijnen.

Ik begrijp dat het budgetsysteem ook zeker niet zaligmakend is, maar is privatiseren echt beter?
als bijvoorbeeld een "bedrijf" eerst zijn geld van de overheid krijgt en na privatisering een echt bedrijf wordt (en dus geen overheidsgeld meer krijgt en zijn geld moet verdienen) is dat goed voor de consument omdat dan in principe de belastingen omlaag kunnen. Nou zou je zeggen ja maar hij moet er als nog voor gaan betalen dus wat schiet je er mee op maar dat is niet helemaal waar. Niks moet natuurlijk en je hebt na privatisering dus meer geld dat je op vrijwillige basis kan uitgeven dus goed voor de consument/welvaart
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_37509340
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:15 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dus jij staat symphatiek tegenover het communisme waar de staat de industrie controleerde
Lekker zwart-wit weer. Er is ook een middenweg.
pi_37509353
quote:
Deze lagere kosten zullen meteen als winst in de zakken van de eigenaar verdwijnen.
dat gebeurt ook bij overheidsbedrijven hoor, dat zakkenvullen, zie de heibel tegenwoordig bij onze energiebedrijven

met privatisering moeten andere voorwaarden zoals voldoende concurrentie aanwezig zijn om een gezonde vrije markt te kunnen scheppen, ook moet er een sterke overheid zijn die dit bedrijvenklasje in de gaten moet houden met wetgeving mbt milieu, kartelvorming etc.

en dan met een gezonde vrije markt zouden praktijken als dat zakkenvullen slechts incidenteel voorkomen want de winst zal dan broodnodig in investeringen moeten verdwijnen om te voorkomen dat het bedrijf gaat achterblijven op de concurrentie (in theorie)
pi_37509368
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:50 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Wie zegt dat de overheid niet goedkoop kan produceren, inkoop, marketing enz? Tegenwoordig werken overheidsbedrijven ook gewoon via contracten...
Omdat dit keer op keer bewezen wordt, denk aan Nedcar wat per werknemer ons nu 300.000 aan belastinggeld heeft gekost maar ook aan de grote Koreaanse (ex)staatsbedrijven zoals Samsung en Deawoo.
  woensdag 3 mei 2006 @ 13:28:59 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37509388
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:26 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Lekker zwart-wit weer. Er is ook een middenweg.
nou, leg dan eens uit hoe die tussenweg er uit ziet?
pi_37509433
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 12:50 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Een monopolist (wat de overheidsbedrijven zijn) zal niet efficiënt gaan produceren, inkopen, verkopen etc. Waarom zou een monopolist dat wel doen? Ook zal een monopolist niet innoveren, er zullen geen nieuwe producten worden gemaakt of ontworpen. Als de overheid haar taken en bedrijven privatiseert én concurrentie toelaat, dan zal er wel efficiënter gewerkt worden en zullen er ook geïnnoveerd worden. Een goed voorbeeld is de telecomsector. Ze moeten dus niet de monopolist privatiseren, maar de monopolie afschaffen (cq concurrentie toelaten of de oude monopolie opsplitsen in meerdere bedrijven) en dan privatiseren.
pi_37509470
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:15 schreef McCarthy het volgende:

[..]

Knap dat je zoiets uit die post kan halen. Vreemd dat deze term er te pas en te onpas bij gesleept moet worden als het over dit soort onderwerpen gaat.
pi_37510124
quote:
Kan iemand mij uitleggen waarom nationaliseren van welke markt dan ook gunstig zou moeten zijn voor de consument?
pi_37510215
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Kan iemand mij uitleggen waarom nationaliseren van welke markt dan ook gunstig zou moeten zijn voor de consument?
Dan krijgen we allemaal monopolies en monopolies zijn goed, dat weet iedereen toch
pi_37510309
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:18 schreef McCarthy het volgende:

[..]

als bijvoorbeeld een "bedrijf" eerst zijn geld van de overheid krijgt en na privatisering een echt bedrijf wordt (en dus geen overheidsgeld meer krijgt en zijn geld moet verdienen) is dat goed voor de consument omdat dan in principe de belastingen omlaag kunnen. Nou zou je zeggen ja maar hij moet er als nog voor gaan betalen dus wat schiet je er mee op maar dat is niet helemaal waar. Niks moet natuurlijk en je hebt na privatisering dus meer geld dat je op vrijwillige basis kan uitgeven dus goed voor de consument/welvaart
Heb je na privatisering geen stroom meer nodig?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_37510331
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:58 schreef MrBadGuy het volgende:
Dan krijgen we allemaal monopolies en monopolies zijn goed, dat weet iedereen toch
De meeste mensen die zo tekeer gaan tegen de vrije markt komen juist aan met allerlei nadelen van monopolies. Het gekke is natuurlijk dat ze wat die nadelen betreft nog gelijk hebben ook maar blind zijn voor het feit dat ze door te nationaliseren juist een enorme monopolist in het leven roepen, namelijk de overheid. De beste garantie tégen monopolies is een vrije markt.
pi_37510352
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:28 schreef Chewie het volgende:

[..]

Omdat dit keer op keer bewezen wordt, denk aan Nedcar wat per werknemer ons nu 300.000 aan belastinggeld heeft gekost maar ook aan de grote Koreaanse (ex)staatsbedrijven zoals Samsung en Deawoo.
Over een periode van een kleine 30 jaar. Die werknemers betalen al die tijd ook belasting en geven hun geld weer uit, zou dat ook meegenomen zijn?
pi_37510393
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:01 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

De meeste mensen die zo tekeer gaan tegen de vrije markt komen juist aan met allerlei nadelen van monopolies. Het gekke is natuurlijk dat ze wat die nadelen betreft nog gelijk hebben ook maar blind zijn voor het feit dat ze door te nationaliseren juist een enorme monopolist in het leven roepen, namelijk de overheid. De beste garantie tégen monopolies is een vrije markt.
Dat was idd mijn punt
pi_37510425
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:30 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Een monopolist (wat de overheidsbedrijven zijn) zal niet efficiënt gaan produceren, inkopen, verkopen etc. Waarom zou een monopolist dat wel doen? Ook zal een monopolist niet innoveren, er zullen geen nieuwe producten worden gemaakt of ontworpen. Als de overheid haar taken en bedrijven privatiseert én concurrentie toelaat, dan zal er wel efficiënter gewerkt worden en zullen er ook geïnnoveerd worden. Een goed voorbeeld is de telecomsector. Ze moeten dus niet de monopolist privatiseren, maar de monopolie afschaffen (cq concurrentie toelaten of de oude monopolie opsplitsen in meerdere bedrijven) en dan privatiseren.
Dat kan natuurlijk niet overal, maar je zegt het goed, in een marktsituatie zal een monopolist zich niet druk maken om efficiency etc. Als die monopolist een staatsbedrijf is, en er contracten zijn (tegenwoordig bijna overal, zelfs sociale zaken, defensie etc.) over de prijs/kwaliteit en de hoeveelheden marketing etc. moeten ze zich wel druk maken om die zaken anderes dalen de inkomsten van de staat gewoon. Als er geen monopolie is of als het anders kan, is de markt de juiste plek, zoals in Nederland nu bijna overal het geval is.

Oftewel, in een monopoliesituatie is een overheidsbedrijf gewenst, die toch kan hameren op efficiency en een prijs/kwaliteit (zie NS) en bij marktwerking hoeft de overheid alleen maar kaders te stellen zoals zakjap al zei.
  woensdag 3 mei 2006 @ 14:07:28 #22
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_37510530
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 13:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Hij was eerst..
pi_37510544
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:03 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Dat was idd mijn punt
Helaas werkt dat bij veel overheidstaken niet...
Of wil je daadwerkelijk een 2e elektriciteits of waternet aanleggen?
Anders blijft er sprake van een monopolie in handen van de markt of hoogstens een oligopolie...
pi_37510574
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:04 schreef Autodidact het volgende:
Oftewel, in een monopoliesituatie is een overheidsbedrijf gewenst, die toch kan hameren op efficiency en een prijs/kwaliteit (zie NS) en bij marktwerking hoeft de overheid alleen maar kaders te stellen zoals zakjap al zei.
Er zijn op dit moment alleen maar monopoliesituaties DANKZIJ de overheid, niet ondanks. In een echt vrije markt zal zelden tot nooit een monopolie ontstaan.
  woensdag 3 mei 2006 @ 14:10:03 #25
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_37510615
quote:

[..]

monoplie is leuk !
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_37510637
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Over een periode van een kleine 30 jaar. Die werknemers betalen al die tijd ook belasting en geven hun geld weer uit, zou dat ook meegenomen zijn?
Wat is dit nu weer voor stelling?

Maakt het wat uit hoeveel belasting die mensen betalen of uitgeven? Nee, het gaat er namelijk om dat het de belastingbetaler tot nu toe 300.000 euro heeft gekost om deze mensen aan het werk te houden, hier zitten dus nog niet eens de kosten bij die het bedrijf zelf maakt om het personeel te betalen.
pi_37510673
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:10 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wat is dit nu weer voor stelling?

Maakt het wat uit hoeveel belasting die mensen betalen of uitgeven? Nee, het gaat er namelijk om dat het de belastingbetaler tot nu toe 300.000 euro heeft gekost om deze mensen aan het werk te houden, hier zitten dus nog niet eens de kosten bij die het bedrijf zelf maakt om het personeel te betalen.
Mijn stelling is dat het dus misschien wel een overheidsinvestering is geweest met een positief rendement..
Je had ook de mensen al eerder massaal in de WW of bijstand kunnen schoppen. Was er dan minder uitgegeven?
pi_37510703
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Er zijn op dit moment alleen maar monopoliesituaties DANKZIJ de overheid, niet ondanks. In een echt vrije markt zal zelden tot nooit een monopolie ontstaan.
Echter van een echt vrije markt is eigenlijk nergens sprake...
pi_37510981
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Kartelvorming is een vorm van monopolie die in de geschiedenis maar al te vaak is voorgekomen door de laxheid van overheden. Daar waar de overheid een monopolie vormt, moet dat uit gegronde overwegingen gebeuren, de NS is daar misschien wel een goed voorbeeld van; wat mij betreft blijft dat een monopolie die door contracten met de overheid aangespoord moet worden tot markt-alike bedrijfsvoering.

Een ander voorbeeld van terecht monopolie is die van ziekenhuizen, ik moet er niet aan denken een zeldzame ziekte te hebben in een anarchistisch land....
pi_37511058
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mijn stelling is dat het dus misschien wel een overheidsinvestering is geweest met een positief rendement..
Ja dat blijkt nu wel

Hoeveel geld moet er nog ingepompt worden vanuit overheidswege om eindelijk een keer een positief rendement te kunnen laten zien? Belgie dacht ook heel lang zo over Sabena, daar hebben we ook kunnen zien hoe dat heeft uitgepakt.
quote:
Je had ook de mensen al eerder massaal in de WW of bijstand kunnen schoppen. Was er dan minder uitgegeven?
Ja dat denk ik wel en dan waren die mensen ook wel genoodzaakt geweest om elders werk te zoeken. Doordat de overheid de afgelopen decennia wel garant bleef staan was de prikkel niet aanwezig.
pi_37511200
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:22 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ja dat blijkt nu wel

Hoeveel geld moet er nog ingepompt worden vanuit overheidswege om eindelijk een keer een positief rendement te kunnen laten zien? Belgie dacht ook heel lang zo over Sabena, daar hebben we ook kunnen zien hoe dat heeft uitgepakt.
[..]
Bij Daf en Phillips heeft het wel goed uitgepakt. En ik denk eigenlijk dat overheidssteun in geval van Fokker ook eerder tot overleven had geleid.
quote:
Ja dat denk ik wel en dan waren die mensen ook wel genoodzaakt geweest om elders werk te zoeken. Doordat de overheid de afgelopen decennia wel garant bleef staan was de prikkel niet aanwezig.
Je hebt het hier wel over een regio waar niet al te veel werk is en wel veel laaggeschoolde mensen...
pi_37511247
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:22 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ja dat blijkt nu wel

[..]

Ben benieuwd welke werkgever een 50-jarige wil hebben die 30 jaar aan de lopende band heeft gewerkt bij Nedcar.

De gemeente?
pi_37511306
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:20 schreef Autodidact het volgende:
Een ander voorbeeld van terecht monopolie is die van ziekenhuizen, ik moet er niet aan denken een zeldzame ziekte te hebben in een anarchistisch land....
Je moet er juist niet aan denken dat je in DIT land een zeldzame ziekte krijgt. Je kunt eerst zes maanden op de wachtlijst en als je dan nog leeft mag je met vijf anderen op een kamer liggen in een gebouw uit de jaren vijftig, word je geholpen met apparatuur uit de jaren zestig en wordt dat geadministreerd met automatisering uit de jaren zeventig. Van harte beterschap!
pi_37511448
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Bij Daf en Phillips heeft het wel goed uitgepakt. En ik denk eigenlijk dat overheidssteun in geval van Fokker ook eerder tot overleven had geleid.
Het pakt nooit goed uit als een bedrijf niet rendabel is zonder injecties van de overheid. Fokker heeft overigens ook zeer veel overheidssteun mogen ontvangen.

De enige gereedschappen die de overheid zou behoren te gebruiken om het bedrijfsleven zo vruchtbaar mogelijk te maken zijn zo min mogelijk regelgevingen en lage belastingen, dit geldt overigens ook voor de burger.

[..]
quote:
Je hebt het hier wel over een regio waar niet al te veel werk is en wel veel laaggeschoolde mensen...
En? Zorg je als overheid voor een goed investeringsklimaat dan is dit opzich ook geen probleem en werkt vele malen beter dan geld pompen in bodemloze putten zoals Nedcar.
pi_37511531
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je moet er juist niet aan denken dat je in DIT land een zeldzame ziekte krijgt. Je kunt eerst zes maanden op de wachtlijst en als je dan nog leeft mag je met vijf anderen op een kamer liggen in een gebouw uit de jaren vijftig, word je geholpen met apparatuur uit de jaren zestig en wordt dat geadministreerd met automatisering uit de jaren zeventig. Van harte beterschap!
Ik ken de medische wereld er iets te goed voor om dit onzinpraatje van je te geloven. In ziekenhuizen wordt tegenwoordig flink bezuinigd op inefficiency, staan vaak moderne apparatuur en worden spoedgevallen altijd met voorkeur behandeld. In een anarchistisch land zal geen ziekenhuis zeldzame (en dus niet rendabele) ziektes willen behandelen. Of als de persoon minder dan 50% kans maakt om te overleven kun je beter de stekker eruit trekken, want het zal waarschijnlijk niet meer rendabel zijn.

Wachtlijsten zijn inderdaad een goede indicatie dat de markt niet goed functioneert, die worden tegenwoordig vaak goed opgelost door met contracten te werken die door de overheid best hard aan kunnen komen, soms zelfs sluiting, soms gewoon minder inkomsten.
pi_37511572
Zonder overheid zouden we Zeeland natuurlijk ook al lang en breed afgestoten hebben. Die Deltawerken konden echt niet uit .
pi_37511628
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:34 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het pakt nooit goed uit als een bedrijf niet rendabel is zonder injecties van de overheid. Fokker heeft overigens ook zeer veel overheidssteun mogen ontvangen.
Nooit vind ik wat overdreven. Zolang er een positief rendement behaald kan worden mag het van mij wel overwogen worden .
quote:
De enige gereedschappen die de overheid zou behoren te gebruiken om het bedrijfsleven zo vruchtbaar mogelijk te maken zijn zo min mogelijk regelgevingen en lage belastingen, dit geldt overigens ook voor de burger.

[..]
[..]

En? Zorg je als overheid voor een goed investeringsklimaat dan is dit opzich ook geen probleem en werkt vele malen beter dan geld pompen in bodemloze putten zoals Nedcar.
Tja daarom stem ik geen VVD. Er zou naar mijn idee namelijk ook nagedacht moeten worden over andere prikkels en voorwaarden dan alleen financieële.
pi_37511663
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:36 schreef Autodidact het volgende:
Ik ken de medische wereld er iets te goed voor om dit onzinpraatje van je te geloven. In ziekenhuizen wordt tegenwoordig flink bezuinigd op inefficiency, staan vaak moderne apparatuur en worden spoedgevallen altijd met voorkeur behandeld.
Ik werk zelf in een ziekenhuis en kan je verzekeren dat ik geen onzin praat.
quote:
In een anarchistisch land zal geen ziekenhuis zeldzame (en dus niet rendabele) ziektes willen behandelen. Of als de persoon minder dan 50% kans maakt om te overleven kun je beter de stekker eruit trekken, want het zal waarschijnlijk niet meer rendabel zijn.
Wel 'ns van verzekeringen gehoord? Handige dingen joh.
quote:
Wachtlijsten zijn inderdaad een goede indicatie dat de markt niet goed functioneert
Een waarheid als een koe. Vrijgeven dus die markt en snel, dan verdwijnen de wachtlijsten als sneeuw voor de zon. In geen enkele vrije markt bestaat er zoiets als wachtlijsten, alleen in overheids-gecontroleerde markten.
pi_37511677
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:38 schreef du_ke het volgende:
Zonder overheid zouden we Zeeland natuurlijk ook al lang en breed afgestoten hebben. Die Deltawerken konden echt niet uit .
Ik vraag me zelfs af of dit soort investeringen het tegenwoordig nog wel halen...
pi_37511706
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:41 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Ik vraag me zelfs af of dit soort investeringen het tegenwoordig nog wel halen...
Waarschijnlijk niet. De aanleg van Schiphol zou er nu nooit meer doorkomen...
pi_37511886
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik werk zelf in een ziekenhuis en kan je verzekeren dat ik geen onzin praat.
Oh ja? Grappig, ik ook. Maar verschil moet er zijn hè, ik merk dat er hier veel efficiencyslagen gemaakt worden omdat er anders gewoon consequenties zijn.
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:Wel 'ns van verzekeringen gehoord? Handige dingen joh.
Zou jij je tegen alle ziektes verzekeren? Weet je wat dat zou kosten? Maar ik denk dat veel ziekenhuizen die verzekering niet eens aan zullen bieden als het om zeldzame ziektes gaat. Één keer per jaar een apparaat gebruiken zal niet echt efficiënt zijn, tenzij mensen die in de buurt van het ziekenhuis een verzekering voor die zeldzame ziekte afsluiten. Gokje dat veel mensen dat niet gaan doen; ergo weg apparaat en de verzekering gaat niet eens door.
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een waarheid als een koe. Vrijgeven dus die markt en snel, dan verdwijnen de wachtlijsten als sneeuw voor de zon. In geen enkele vrije markt bestaat er zoiets als wachtlijsten, alleen in overheids-gecontroleerde markten.
In veel overheids-gecontroleerde markten bestaat ook geen wachtlijst hoor. De trein komt wel eens te laat, maar ik sta ook wel eens in de rij bij de Appie en al helemaal bij festivals/pretparken. Niet overdrijven hè, het gaat erom of die wachtlijst een belemmering is om naar dat bedrijf te gaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Autodidact op 03-05-2006 14:53:50 ]
pi_37511894
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:42 schreef du_ke het volgende:

[..]

Waarschijnlijk niet. De aanleg van Schiphol zou er nu nooit meer doorkomen...
Aanleg waarschijnlijk wel maar dan was het tot nu toe wel bij hooguit 2 banen gebleven. Hoe Schiphol nu omgaat met de beschikbare ruimte en de per baan maar weinige start en landingen zijn niet echt efficient te noemen.
pi_37511954
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:47 schreef Chewie het volgende:

[..]

Aanleg waarschijnlijk wel maar dan was het tot nu toe wel bij hooguit 2 banen gebleven. Hoe Schiphol nu omgaat met de beschikbare ruimte en de per baan maar weinige start en landingen zijn niet echt efficient te noemen.
Zelfs die aanleg waag ik te betwijfelen. Zelfs met 2 banen zou er zoveel planschade zijn en ook hoge aanlegkosten dat het nooit binnen 20 jaar terugverdiend zou worden.
pi_37512026
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:49 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zelfs die aanleg waag ik te betwijfelen. Zelfs met 2 banen zou er zoveel planschade zijn en ook hoge aanlegkosten dat het nooit binnen 20 jaar terugverdiend zou worden.
Het bedrijfsleven kijkt dan ook wel wat verder dan 20 jaar en zeker met dit soort investeringen.
  woensdag 3 mei 2006 @ 14:54:51 #45
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_37512129
quote:

[..]

Sinds wanneer is een monopolie goed? Volgens mij economische kennis werkt een monopolie juist prijs opdrijvend
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_37512141
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:51 schreef Chewie het volgende:

[..]

Het bedrijfsleven kijkt dan ook wel wat verder dan 20 jaar en zeker met dit soort investeringen.
Ik had die 20 jaar dan ook bewust vrij krap genomen. ik denk dat de terugverdienkosten voor zo'n investering zeker wel richting de 40 jaar gaan. En ik weet niet of er veel bedrijven bereid zijn daar dan vele miljarden in te steken... Zeker omdat er gewoon niet binnen afzienbare termijn kans is op een goed rendement.
pi_37512201
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:55 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik had die 20 jaar dan ook bewust vrij krap genomen. ik denk dat de terugverdienkosten voor zo'n investering zeker wel richting de 40 jaar gaan. En ik weet niet of er veel bedrijven bereid zijn daar dan vele miljarden in te steken... Zeker omdat er gewoon niet binnen afzienbare termijn kans is op een goed rendement.
En al helemaal niet als je dat ziet door de ogen van een individuele belegger, die gaat er gewoon niet aan .
pi_37512262
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:56 schreef Autodidact het volgende:

[..]

En al helemaal niet als je dat ziet door de ogen van een individuele belegger, die gaat er gewoon niet aan .
Jij denkt dat een belegger in die 20/40/60 jaar dat de investering nog niet is terugverdiend geen geld kan verdienen
pi_37512295
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:56 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dan hebben we het dus al over de grote institutionele beleggingsfondsen. En wie zijn er groot genoeg om dat aan te kunnen? Juist de ambtenaren en zorgfondsen. Dus dan is het alsnog een halve overheidsinvestering .
pi_37512552
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:47 schreef Autodidact het volgende:
Oh ja? Grappig, ik ook. Maar verschil moet er zijn hè, ik merk dat er hier veel efficiencyslagen gemaakt worden omdat er anders gewoon consequenties zijn.
Het marktprincipe dus, wat heb je er dan nog tegen om het gewoon vrij te geven? Dan gaan die efficiencyslagen een stuk sneller en beter.
quote:
Zou jij je tegen alle ziektes verzekeren? Weet je wat dat zou kosten? Maar ik denk dat veel ziekenhuizen die verzekering niet eens aan zullen bieden als het om zeldzame ziektes gaat.
Juist omdat ze zeldzaam zijn, en ze er dus niet vaak geld voor hoeven uitkeren, zullen er maar weinig verzekeraars zijn die het niet in het pakket zullen stoppen. Wel zul je voor behandeling misschien niet in het ziekenhuis in je dorp terecht kunnen maar een stukje moeten reizen. Dat lijkt me bepaald geen onoverkomelijk probleem. Waarom moet in godsnaam in dit land IEDER ziekenhuis IEDERE ziekte kunnen behandelen? Over inefficiency gesproken.
quote:
In veel overheids-gecontroleerde markten bestaat ook geen wachtlijst hoor. De trein komt wel eens te laat, maar ik sta ook wel eens in de rij bij de Appie en al helemaal bij festivals/pretparken. Niet overdrijven hè, het gaat erom of die wachtlijst een belemmering is om naar dat bedrijf te gaan.
Als de rijen bij Appie te lang worden kun je naar de C1000, of de Edah, of de Super de Boer, of... of... Als de rijen bij de Efteling te lang worden kun je naar Walibi, of naar ponypark Slagharen, of naar het land van Ooit, of... of.... Waar kun je heen als de wachtlijsten bij de overheid te lang worden?
pi_37512874
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:58 schreef Chewie het volgende:

[..]

Jij denkt dat een belegger in die 20/40/60 jaar dat de investering nog niet is terugverdiend geen geld kan verdienen
Dat hij veel eerder naar andere fondsen gaat. Quick-cash.
pi_37513062
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 15:19 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Dat hij veel eerder naar andere fondsen gaat. Quick-cash.
En? Nogmaals jij denkt dat er geen geld te verdienen is als de investering nog niet is terugverdiend? Zelfs op korte termijn is dit mogelijk en dat is ook dagelijks terug te zien in de verschillende fondsen wereldwijd.
pi_37513895
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 15:25 schreef Chewie het volgende:

[..]

En? Nogmaals jij denkt dat er geen geld te verdienen is als de investering nog niet is terugverdiend? Zelfs op korte termijn is dit mogelijk en dat is ook dagelijks terug te zien in de verschillende fondsen wereldwijd.
Hoe kan een handelaar op korte termijn dan geld verdienen als hij in een luchthavenproject, dat na tientallen jaar breakeven is, investeert?
pi_37513996
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 15:57 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Hoe kan een handelaar op korte termijn dan geld verdienen als hij in een luchthavenproject, dat na tientallen jaar breakeven is, investeert?
De waarde van de luchthaven (/de aandelen) kan wel gewoon stijgen, omdat de winst steeds meer in zicht komt, en omdat verlies afneemt
pi_37514244
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 15:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Het marktprincipe dus, wat heb je er dan nog tegen om het gewoon vrij te geven? Dan gaan die efficiencyslagen een stuk sneller en beter.
En heb je de problemen die ik noemde.
quote:
Juist omdat ze zeldzaam zijn, en ze er dus niet vaak geld voor hoeven uitkeren, zullen er maar weinig verzekeraars zijn die het niet in het pakket zullen stoppen.
Zoals ik zei: de apparatuur, de kennis, de uren voor scholing etc zijn gewoon duur. De verzekergemeenschap zal dat allemaal op moeten hoesten.
quote:
Wel zul je voor behandeling misschien niet in het ziekenhuis in je dorp terecht kunnen maar een stukje moeten reizen. Dat lijkt me bepaald geen onoverkomelijk probleem. Waarom moet in godsnaam in dit land IEDER ziekenhuis IEDERE ziekte kunnen behandelen? Over inefficiency gesproken.
Neu, daarom zorgt de overheid ervoor dat je voor elke ziekte in Nederland in principe wel behandeld kunt worden, er zijn gespecialiseerde ziekenhuizen. Ik kan me best voorstellen dat de behandeling van een ziekte zo duur wordt dat de verzekergemeenschap het niet op wil brengen, dan maar naar de VS met je spoedgevalletje?
quote:
Als de rijen bij Appie te lang worden kun je naar de C1000, of de Edah, of de Super de Boer, of... of... Als de rijen bij de Efteling te lang worden kun je naar Walibi, of naar ponypark Slagharen, of naar het land van Ooit, of... of.... Waar kun je heen als de wachtlijsten bij de overheid te lang worden?
Doet er niets aan af dat die wachtrijen er zijn: de vrije markt lost niet alle wachtrijen op.

Als de wachtlijsten bij de overheid te lang worden kun je bij de ombudsman en zo, als het te bont wordt, worden tegenwoordig fikse maatregelen getroffen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Autodidact op 03-05-2006 16:17:19 ]
pi_37514339
Duitsland, België of Somalië.
pi_37515310
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 16:10 schreef Autodidact het volgende:
Doet er niets aan af dat die wachtrijen er zijn: de vrije markt lost niet alle wachtrijen op.
Een wachtrij voor de Python vind ik van een iets andere orde dan een wachtlijst voor een kankerbehandeling.
quote:
Als de wachtlijsten bij de overheid te lang worden kun je bij de ombudsman en zo, als het te bont wordt, worden tegenwoordig fikse maatregelen getroffen.
Vanwaar toch ook bij jou dit heilige geloof in een overheid die aantoonbaar op alle fronten wanprestaties levert en dat voor een hele hoge prijs?? Ik merk het bij zoveel mensen, het lijkt wel een verslaving en ik begin me af te vragen of het dat niet ook werkelijk is.
pi_37515410
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 16:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Een wachtrij voor de Python vind ik van een iets andere orde dan een wachtlijst voor een kankerbehandeling.
Het ging over het concept "wachtlijst", niet welke wachtlijst nou belangrijker is, het blijkt dus dat marktwerking soms ook voor wachtlijsten zorgt. De overheid zorgt ook voor wachtlijsten, ziet dat als een probleem en probeert het op te lossen met SLA's etc. De Efteling daarentegen doet er vrij weinig aan, geld is toch binnen.
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 16:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Vanwaar toch ook bij jou dit heilige geloof in een overheid die aantoonbaar op alle fronten wanprestaties levert en dat voor een hele hoge prijs?? Ik merk het bij zoveel mensen, het lijkt wel een verslaving en ik begin me af te vragen of het dat niet ook werkelijk is.
Nee, Henri, het is geen ziekte, het is een politiek. Ik zou je ook beledigen als ik jouw denkbeelden ook als een semi-ziekte of religie zou afdoen. Ik ben van mening dat de overheid in sommige dingen het algemeen belang beter kan dienen dan de markt, probeer daar over te praten in plaats van met deze dooddoeners te komen.
pi_37515572
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 16:53 schreef Autodidact het volgende:
Het ging over het concept "wachtlijst", niet welke wachtlijst nou belangrijker is, het blijkt dus dat marktwerking soms ook voor wachtlijsten zorgt. De overheid zorgt ook voor wachtlijsten, ziet dat als een probleem en probeert het op te lossen met SLA's etc.
In een vrije markt ontstaan soms (kleine en voor lichte irritatie zorgende) wachtrijen vanwege overmatig SUCCES. Bij de overheid ontstaan (enorme en dagelijks voor doden zorgende) wachtlijsten vanwege wanbeleid, overmatige regelgeving en inefficiëntie. Zelfs met al het beleid van de wereld zul je die problemen niet kunnen oplossen als je de oorzaak niet aanpakt. Die oorzaak zit 'm in het feit dat martkwerking en concurrentie ontbreken.
quote:
Nee, Henri, het is geen ziekte, het is een politiek. Ik zou je ook beledigen als ik jouw denkbeelden ook als een semi-ziekte of religie zou afdoen. Ik ben van mening dat de overheid in sommige dingen het algemeen belang beter kan dienen dan de markt, probeer daar over te praten in plaats van met deze dooddoeners te komen.
Die mening is niet op feiten gebaseerd en dus is het een geloof. Ook voor jou de vraag die ik hier al zovaak heb gesteld en nog nooit naar tevredenheid beantwoord heb gekregen:
Noem mij 1 markt met veel overheidsbemoeienis die vlekkeloos werkt.
Noem mij 1 markt met weinig tot geen overheidsbemoeienis die grote problemen kent.
pi_37515683
Goed, als jij denkt dat ik hier met metafysica bezig ben houdt de discussie op, zo heeft het geen zin. Jij komt eerder als een dogmaticus over.
pi_37515708
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 17:04 schreef Autodidact het volgende:
Goed, als jij denkt dat ik hier met metafysica bezig ben houdt de discussie op, zo heeft het geen zin. Jij komt eerder als een dogmaticus over.
Ook van jou geen antwoord op mijn vraag dus.
pi_37515720
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 17:06 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ook van jou geen antwoord op mijn vraag dus.
Omdat het geen zin heeft nee, succes met andere users.
pi_37515740
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 17:06 schreef Autodidact het volgende:
Omdat het geen zin heeft nee, succes met andere users.
Nee omdat je het antwoord niet weet, goedemiddag.
pi_37515762
.
pi_37515924
Overheidsbedrijven hoeven niet nader te kijken waar het budget aan op is gegaan want ze hebben geen concurrentie. Ze hebben er dus ook geen belang bij om de kosten te drukken, het levert ze geen concurrentievoordeel op. Private instellingen kijken wel waar de kosten zitten om zo te kijken hoe bepaalde kosten vermindert kunnen worden. Door de kosten te verminderen krijgen ze concurrentievoordeel.

Concurrentie maakt producten beter en goedkoper. Overheidsbedrijven hebben geen concurrentie en als ze het hebben is er sprake van oneerlijke concurrentie want overheidsbedrijven kunnen niet failliet. Kijk eens waar alle problemen zijn. Zijn dat sectoren waar overheden grote invloed op uitoefenen? Ja. Heb jij problemen met bijvoorbeeld supermarkten? Neen. Er is genoeg eten van hoge kwaliteit en beschikbaar voor iedereen met lage kosten. Stel nu voor dat enkel de overheid eten mag distribueren en verkopen. Worden de producten dan beter? Worden de producten dan goedkoper? Is er dan meer keus? Neen.

Over ziekenhuizen. Waarom moeten we voor zeer speciale ziekten naar Amerika voor operaties? Waarom zijn er toch al redelijk wat problemen met ziekenhuizen - kijk maar naar het recente voorbeeld van het Radboud ziekenhuis. Ieder ziekenhuis moet alles kunnen, dat is gewoon niet reeel. Privatiseer ziekhuizen en ieder ziekhuis specialiseert zich. Ziekenhuis A in hart- en vaatziekten, ziekenhuis B in kanker en laat de overheid enkel controleren. Ieder ziekenhuis zal zich tevens beseffen dat ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en een verantwoordelijker ten opzichte van de directe omgeving dus zullen ze zorgen dat iedereen gebruik kan maken van acute gezondheidszorg - denk aan EHBO afdelingen. Dan zal er naar mijn mening meer kwaliteit zijn en tevens de kosten van gezondheidszorg omlaag gaan.
pi_37516037
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 17:14 schreef Shakes het volgende:
Overheidsbedrijven hoeven niet nader te kijken waar het budget aan op is gegaan want ze hebben geen concurrentie. Ze hebben er dus ook geen belang bij om de kosten te drukken, het levert ze geen concurrentievoordeel op. Private instellingen kijken wel waar de kosten zitten om zo te kijken hoe bepaalde kosten vermindert kunnen worden. Door de kosten te verminderen krijgen ze concurrentievoordeel.

Concurrentie maakt producten beter en goedkoper. Overheidsbedrijven hebben geen concurrentie en als ze het hebben is er sprake van oneerlijke concurrentie want overheidsbedrijven kunnen niet failliet. Kijk eens waar alle problemen zijn. Zijn dat sectoren waar overheden grote invloed op uitoefenen? Ja. Heb jij problemen met bijvoorbeeld supermarkten? Neen. Er is genoeg eten van hoge kwaliteit en beschikbaar voor iedereen met lage kosten. Stel nu voor dat enkel de overheid eten mag distribueren en verkopen. Worden de producten dan beter? Worden de producten dan goedkoper? Is er dan meer keus? Neen.

Over ziekenhuizen. Waarom moeten we voor zeer speciale ziekten naar Amerika voor operaties? Waarom zijn er toch al redelijk wat problemen met ziekenhuizen - kijk maar naar het recente voorbeeld van het Radboud ziekenhuis. Ieder ziekenhuis moet alles kunnen, dat is gewoon niet reeel. Privatiseer ziekhuizen en ieder ziekhuis specialiseert zich. Ziekenhuis A in hart- en vaatziekten, ziekenhuis B in kanker en laat de overheid enkel controleren. Ieder ziekenhuis zal zich tevens beseffen dat ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en een verantwoordelijker ten opzichte van de directe omgeving dus zullen ze zorgen dat iedereen gebruik kan maken van acute gezondheidszorg - denk aan EHBO afdelingen. Dan zal er naar mijn mening meer kwaliteit zijn en tevens de kosten van gezondheidszorg omlaag gaan.
Gelukkig, mijn dag is weer goed
pi_37516699
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 14:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

ben jij weleens in NL geweest

het leger dan ook maar aan de vrije markt overlaten net als de politie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_37517014
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 16:59 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

In een vrije markt ontstaan soms (kleine en voor lichte irritatie zorgende) wachtrijen vanwege overmatig SUCCES. Bij de overheid ontstaan (enorme en dagelijks voor doden zorgende) wachtlijsten vanwege wanbeleid, overmatige regelgeving en inefficiëntie. Zelfs met al het beleid van de wereld zul je die problemen niet kunnen oplossen als je de oorzaak niet aanpakt. Die oorzaak zit 'm in het feit dat martkwerking en concurrentie ontbreken.
je haalt de oorzaken door elkaar de oorzaken zijn wanbeleid.
quote:
[..]

Die mening is niet op feiten gebaseerd en dus is het een geloof. Ook voor jou de vraag die ik hier al zovaak heb gesteld en nog nooit naar tevredenheid beantwoord heb gekregen:
Noem mij 1 markt met veel overheidsbemoeienis die vlekkeloos werkt.
Noem mij 1 markt met weinig tot geen overheidsbemoeienis die grote problemen kent.
De jouw ook zie somalie geen regering dat moet wel het paradijs op aarde zijn.
Wat jij zegt is net zo min op feiten gebaseerd als dat van hem.

1 Noem mij 1 bedrijf wat vlekkeloos werkt.
maar antwoord op je vraag over het algemeen is defensie vrij goed bezig.

2 afvalverwerking/scheiding.
speeltuinenmarkt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_37518141
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 18:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De jouw ook zie somalie geen regering dat moet wel het paradijs op aarde zijn.
Wat jij zegt is net zo min op feiten gebaseerd als dat van hem.
Onzin, je hoeft maar om je heen te kijken (letterlijk!) om te zien dat een vrije markt steeds betere produkten levert tegen een steeds lagere prijs.
quote:
1 Noem mij 1 bedrijf wat vlekkeloos werkt.
maar antwoord op je vraag over het algemeen is defensie vrij goed bezig.
Dat is een grapje zeker?
quote:
2 afvalverwerking/scheiding.
speeltuinenmarkt
Beiden kennen een zeer grote overheidsbemoeienis.
pi_37518360
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 18:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Onzin, je hoeft maar om je heen te kijken (letterlijk!) om te zien dat een vrije markt steeds betere produkten levert tegen een steeds lagere prijs.
[..]

Dat is een grapje zeker?
[..]

Beiden kennen een zeer grote overheidsbemoeienis.
hoezo is dat onzin ik haal een voorbeeld aan van een land wat totale vrijheid kent en jij doet dat af als onzin.

ok laatste tijd gaat het kut.

en die speeltuinenmarkt wordt gedomineert door de overheid

Je kunt ook gewoon toegeven dat de vrije markt niet overal goed is.

ik ben het met je eens dat het op veel gebeiden beter werkt.
maar op veel gebieden ook niet.
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:12:43 #71
127277 Xtremerides.nl
De kermisdatabase!
pi_37526050
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/852286/2/50#37515924] Stel nu voor dat enkel de overheid eten mag distribueren en verkopen. Worden de producten dan beter? Worden de producten dan goedkoper? Is er dan meer keus? Neen.
.
En waarom niet? Of de PTT vroeger erg duur was, en of de NS kapitalen vroegen?

Door de privatisiering is alles duurder geworden. Het moest goedkoper worden maar werdt het niet.

Waarom niet? Zal ik jou uitleggen, je krijgt "concurentie" maar ze maken onderling even een paar afspraken. Kicken personeel op straat om zogenaamd te fuseren. En alleen de kapitalisten zullen meer verdienen, en de aandeel houders natuurlijk. Maar de man die het werkt verricht wordt onderbetaald en zo op straat gezet als de baas een nieuwe Jaquar wilt kopen. Zit het ff tegen geen probleem, ontslaan gewoon een paar mensen. Wat nou gezin?! Flikker op met je gezin! Ik moet een nieuwe mercedes hebben voor me vrouw. Weet je hoe erg dat is? Je kunt toch een uitkering aanvragen? Nou wat zeik je dan?!

Ze zijn gewoon compleet getikt hier met dat hele europa. Wat maakt het uit als mensen lekker werken en ze hebben geen concurentie. In het verleden is er geloof ik nooit iets gebeurd wat veel geld kost. Behalve dan bij het gemeentehuis voor een achterlijk papiertje. Maar over ambtenaren kan ik ook wel een mening neerzetten.

Nee, laten we maar weer alles lekker nationaliseren. Komt er tenminste werk voor ons volk en niet voor andere europeanen en rijdt tenminste alles weer op tijd
www.XTREMERIDES.NL, DE KERMIS DATABASE VAN NEDERLAND! Weer nieuwe reportages, van Kermissen, zwembaden, pretparken en Faller Modelbouw!
pi_37526368
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:12 schreef Xtremerides.nl het volgende:

[..]

En waarom niet? Of de PTT vroeger erg duur was, en of de NS kapitalen vroegen?

Door de privatisiering is alles duurder geworden. Het moest goedkoper worden maar werdt het niet.

Waarom niet? Zal ik jou uitleggen, je krijgt "concurentie" maar ze maken onderling even een paar afspraken. Kicken personeel op straat om zogenaamd te fuseren. En alleen de kapitalisten zullen meer verdienen, en de aandeel houders natuurlijk. Maar de man die het werkt verricht wordt onderbetaald en zo op straat gezet als de baas een nieuwe Jaquar wilt kopen. Zit het ff tegen geen probleem, ontslaan gewoon een paar mensen. Wat nou gezin?! Flikker op met je gezin! Ik moet een nieuwe mercedes hebben voor me vrouw. Weet je hoe erg dat is? Je kunt toch een uitkering aanvragen? Nou wat zeik je dan?!

Ze zijn gewoon compleet getikt hier met dat hele europa. Wat maakt het uit als mensen lekker werken en ze hebben geen concurentie. In het verleden is er geloof ik nooit iets gebeurd wat veel geld kost. Behalve dan bij het gemeentehuis voor een achterlijk papiertje. Maar over ambtenaren kan ik ook wel een mening neerzetten.

Nee, laten we maar weer alles lekker nationaliseren. Komt er tenminste werk voor ons volk en niet voor andere europeanen en rijdt tenminste alles weer op tijd
PTT Post of de telecom variant? Hoeveel kostte het 15 jaar geleden om naar Belgie te bellen en hoeveel betaal je nu? Over de post, tsja de postzegels waren goedkoper. Hoeveel denk je dat je stiekem per postzegel bijbetaalde via belastingen? Dat heb je niet bij de vrij markt dat je meer betaald dan op het prijskaartje staat. Zo kan ik alles goedkoop maken.

En op je 'waarom niet' ga ik niet eens serieus in.
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:31:30 #73
127277 Xtremerides.nl
De kermisdatabase!
pi_37526832
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:20 schreef Shakes het volgende:

[..]

PTT Post of de telecom variant? Hoeveel kostte het 15 jaar geleden om naar Belgie te bellen en hoeveel betaal je nu? Over de post, tsja de postzegels waren goedkoper. Hoeveel denk je dat je stiekem per postzegel bijbetaalde via belastingen? Dat heb je niet bij de vrij markt dat je meer betaald dan op het prijskaartje staat. Zo kan ik alles goedkoop maken.

En op je 'waarom niet' ga ik niet eens serieus in.
Waarom ga je de waarom niet discussie niet in?

Weet je wat het is, toen betaalde je wat meer belasting. Zo wat? Wat maakt het uit of je nu met ze alle ff betaald.

Ik ken die VVDers. Dat zijn van die studenten die staan in de groep en die geven alleen iemand een rondje die jouw een rondje heeft gegeven. En daar maak je geen vrienden mee, soms moet je iets toegeven voordat je wat terug krijgt. En soms krijg je helemaal niets terug, nou en? Maar als je het belastingmatig doet is het in elk geval een stuk goedkoper dan nu. Waarom is er dan nu in 1x zoveel armoede dat is niet omdat de privatisiring zo geweldig werkt. Dat hele europa slaat ook nergens op, en dan komen ze met gelul over groter worden. Waarom dan? Hoezo dan, als het goed gaat gaat het toch goed. Ja, meer uitdaging maar ten koste van alles? Honderden banen, en uiteindelijk kopen ze elkaar op en heb je als nog 1 groot bedrijf aan de macht. Heb je hetzelfde effect.
www.XTREMERIDES.NL, DE KERMIS DATABASE VAN NEDERLAND! Weer nieuwe reportages, van Kermissen, zwembaden, pretparken en Faller Modelbouw!
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:36:14 #74
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_37527025
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:31 schreef Xtremerides.nl het volgende:
Waarom is er dan nu in 1x zoveel armoede dat is niet omdat de privatisiring zo geweldig werkt.
Er is juist aanzienlijk minder armoede dan pak hem beet 15 jaar geleden.

Bron: De armoedemonitor.

Ter verduidelijking nog een plaatje van de Volkskrant:

[ Bericht 7% gewijzigd door ExtraWaskracht op 03-05-2006 22:44:40 ]
  woensdag 3 mei 2006 @ 22:45:33 #75
125364 Tafkahs
Stadsnomade
pi_37527343
quote:
Op woensdag 3 mei 2006 22:36 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Er is juist aanzienlijk minder armoede dan pak hem beet 15 jaar geleden.

Bron: De armoedemonitor.
ehm, ze zijn daar pas in 1997 begonnen hoor
quote:
Sinds 1997 brengen het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) samen de Armoedemonitor en het Armoedebericht uit. Hierin wordt ieder jaar een overzicht gegeven van de omvang, oorzaken en gevolgen van armoede in Nederland. Op 29 november 2005 is de nieuwe Armoedemonitor 2005 gepubliceerd. Voor meer informatie: zie het persbericht van het SCP en CBS.
Bovendien is de index van de lage-inkomensgrens gebaseerd op het inkomen dat in koopkracht vergelijkbaar is met het bijstandsniveau van een eenpersoonshuishouden in 1979.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')