abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40349291
quote:
Op maandag 31 juli 2006 03:46 schreef Rio het volgende:
Ik heb anderhalve maand in ons huis gewoond toen de verkering uit raakte. Maar wij verkochten het weer binnen een week voor de oude prijs. We hadden alleen geen NHG, dus we moeten wel een paar ruggen ophoesten (makelaarskosten en redelijk beperkte restschuld vooral).
Dat mag je toch grotendeels aftrekken van de belasting?
  maandag 31 juli 2006 @ 12:51:44 #77
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_40349320
quote:
Op woensdag 26 april 2006 22:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom niet gewoon in het huis blijven wonen, bij ee Hypotheek van 2 ton heb je zon 700 maandlasten? Dat moet toch makkelijk op te brengen zijn, zefs voor iemand alleen. Zeg dat je niet aan de schuld kan voldoen en dat de koop niet door kan gaan en ga er zelf wonen. Over een paar jaar verkoop je het huis voor een betere prijs.

wat voor salaris heb jij dat je denkt dat maandlasten van 700 makkelijk op te brengen zijn? Komen nog verzekeringen, belastingen etc bij he!
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 31 juli 2006 @ 12:53:48 #78
151295 Ba-Hala-Na
Amerika is the Best
pi_40349388
Trouwen (gemeenschap van goederen), en samen een huis kopen moet je gewoon nooit doen. Als er wat is dan kun je (wanneer het huis op jouw naam staat) hem of haar er gewoon uitzetten. Ik heb bijvoorbeeld, het huis en de auto's allemaal op mijn naam, ook doe ik niet aan gezamelijke rekeningen en dergelijke. Mocht er wat gebeuren dan is het inpakken en wegwezen, heel simpel.

Wanneer je partner rijker is dan jezelf dan is het verstandiger het tegenovergestelde te doen van wat hierboven staat. Succes er mee!
pi_40349705
quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:51 schreef teamlead het volgende:

[..]

wat voor salaris heb jij dat je denkt dat maandlasten van 700 makkelijk op te brengen zijn? Komen nog verzekeringen, belastingen etc bij he!
Ik had maandlasten van meer dan 800 eurootjes p/m met die hypotheek. Kreeg wel 138 p/m terug van de belastingdienst dus het komt inderdaad op 700 euro p/m. Dan is er nog de kwestie van de auto (150 p/m), verzekeringen 100 p/m, gas/water/licht 100 p/m, boodschappen 100 p/m. Dat zijn alleen de maandelijks terugkerende zaken, ruimte voor een APK'tje voor je auto is er eigenlijk niet.
pi_40349728
quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:53 schreef Ba-Hala-Na het volgende:
Trouwen (gemeenschap van goederen), en samen een huis kopen moet je gewoon nooit doen. Als er wat is dan kun je (wanneer het huis op jouw naam staat) hem of haar er gewoon uitzetten. Ik heb bijvoorbeeld, het huis en de auto's allemaal op mijn naam, ook doe ik niet aan gezamelijke rekeningen en dergelijke. Mocht er wat gebeuren dan is het inpakken en wegwezen, heel simpel.

Wanneer je partner rijker is dan jezelf dan is het verstandiger het tegenovergestelde te doen van wat hierboven staat. Succes er mee!
Die insteek heb ik tegenwoordig ook wel een beetje eigenlijk hoewel ik heel gelukkig ben met mijn vriend.
pi_40349957
quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:39 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Da's jammer, en zeker jammer dat je geen NHG had. Nu weet je 100% zeker dat je mag gaan lappen en je krijgt hoe dan ook een BKR registratie. Mag ik vragen voor hoeveel jullie de boot ingegaan zijn?
Dit begrijp ik niet helemaal.
Waarom zouden ze een BKR-registratie krijgen?
Misschien hebben ze die 'paar ruggen' wel gewoon opgehoest (spaargeld?), dan is de zaak toch rond?
Kosten koper kunnen in elk geval teruggevorderd worden als het huis binnen 6 maanden weer verkocht is, dus dat zal de schadepost niet zijn.
pi_40351223
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:12 schreef Ozziecar het volgende:

[..]

Dit begrijp ik niet helemaal.
Waarom zouden ze een BKR-registratie krijgen?
Misschien hebben ze die 'paar ruggen' wel gewoon opgehoest (spaargeld?), dan is de zaak toch rond?
Kosten koper kunnen in elk geval teruggevorderd worden als het huis binnen 6 maanden weer verkocht is, dus dat zal de schadepost niet zijn.
Als je een schuld hebt, krijg je sowieso een BKR registratie. Tenzij ze het inderdaad in een keer ophoesten. Maar wat bedoel je met terugvorderen? Dat kan volgens mij echt niet, de kosten koper van toen ze het huis kochten zijn ze hoe dan ook kwijt.
  maandag 31 juli 2006 @ 14:16:50 #83
151295 Ba-Hala-Na
Amerika is the Best
pi_40351956
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:05 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Die insteek heb ik tegenwoordig ook wel een beetje eigenlijk hoewel ik heel gelukkig ben met mijn vriend.
Je moet tegenwoordig goed oppassen, wie te vertrouwen en wie niet. Natuurlijk ga je ervan uit dat je partner te vertrouwen is, maar je weet immers maar nooit. Hier in de straat woont een jongeman die nu ongeveer hetzelfde meemaakt als wat jou is overkomen. Hij kan hier blijven wonen omdat hij zijn ex uitgekocht heeft en de auto aan haar heeft meegegeven. Het is inderdaad wel kloten, ik moet hem dan ook regelmatig opvangen. Ze is ongeveer 1 maand terug vertrokken.

Vorigjaar hebben ze het huis gekocht, van boven tot onder helemaal verbouwd, prachtige tuin aan laten leggen en nu dit.
pi_40352320
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:53 schreef Whoopsydaisy het volgende:

[..]

Als je een schuld hebt, krijg je sowieso een BKR registratie. Tenzij ze het inderdaad in een keer ophoesten. Maar wat bedoel je met terugvorderen? Dat kan volgens mij echt niet, de kosten koper van toen ze het huis kochten zijn ze hoe dan ook kwijt.
Een groot deel van de k.k. kun je terugvorderen, nl. de 6% overdrachtsbelasting.
Als je huis binnen 6 maanden doorverkocht wordt dan ben je geen overdrachtsbelasting verschuldigd.
Dan blijft er nog maar een klein restantje van de k.k. over (zoals evt. makelaarskosten en nog een paar kleine postjes). Er werd aangegeven dat het huis voor de koopprijs ook weer verkocht is, hier zit dus geen verlies. De overdrachtsbelasting komt ook weer terug, dus ook geen verlies daar. Blijft het kleine restantje van oa. makelaarskosten over, en met een beetje geluk kan dit zo betaald worden.
Als dit zo is, dan volgt er in elk geval geen negatieve BKR-registratie, er is dan immers aan alle verplichtingen voldaan.
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 00:57:10 #85
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_40372931
quote:
Op maandag 31 juli 2006 12:50 schreef Vitalogy het volgende:

[..]

Dat mag je toch grotendeels aftrekken van de belasting?
Weet ik niks van? Explain you nader?
Ik heb al een boek.
pi_40384015
Sterkte er mee.

Dit is overigens precies waarom je niet, wat ze ook zeggen bij d ehypotheekadviseurs, voor de hele waarde +kosten koper + verbouwing moet gaan lenen. Huizenprijzen kunnen ook nog gaan dalen.
Lukt het allemaal niet en niet op tijd, dan denk ik dat je faillisement moet aanvragen. Dan krijgt de bank het van de NHG, en je krijgt een curator en je moet de komende jaren gaan aflossen.

Wat niet iedereen hier door heeft geloof ik, is dat als je een huis koopt van een bepaald bedrag, je ook nog 6 % betaalt aan belasting. Dat zit niet in de prijs. Dan moet je nog de notaris betalen, inschrijving in kadaster, je eventuele aankoopmakelaar en afsluitkosten bij je hypotheek. Je bent dus altijd wel 7 tot 12 % meer kwijt.Veel mensen lenen dat er ook bij. Maar dat is om de hier naar boven komende reden eigenlijk niet handig.
pi_41336807
Wederom een update!

NHG heeft het aan mijn ex en mij kwijtgescholden want ze zien geen reden om het niet te doen. Dit alles trouwens wel telefonisch. Ze nemen echter niet de hele declaratie van de bank over, oftewel: de bank draait op voor het gedeelte dat ze niet overnamen en er is mij verteld dat dat een aanzienlijk gedeelte is. De bank is volgens de statuten verplicht om bezwaar te maken als ze nog aanspraak willen maken op het gedeelte dat nu niet gedekt is. Dus ze zullen waarschijnlijk bezwaar gaan maken en vervolgens proberen het zelf op ons te verhalen. Ze moeten dan wel aan kunnen tonen dat wij NIET alles eraan gedaan hebben om het huis voor een goede prijs te verkopen. Als ze geen bezwaar maken binnen 6 weken, dan mogen ze achteraf ook niet meer bij ons verhaal komen halen, zo werkt dat schijnbaar. Ik heb navraag gedaan bij Rabo, dit soort zaken worden door juridische zaken in behandeling genomen dus als iemand kennissen/vrienden/relaties heeft met mensen die bij RABO op de juridische afdeling werken, dan hoor ik het graag. Dus alles valt of staat met het verhaal waarmee rabo op de proppen komt. Ineens snap ik waarom ze geen royement wilden verlenen!

Korte samenvatting voor de mensen die geen zin hebben om het hele verhaal te lezen:

Huis gekocht, hypotheek van 210.000, huis verkocht voor 190.000. Het kwam er op neer dat de restantschuld voor de overdracht van de woning voldaan moest worden omdat de overdracht anders niet door kon gaan. Hierbij kon de hypotheekverstrekker niet van dienst zijn waardoor de verkoop eventueel niet door zou gaan. Uiteindelijk gedreigd om kosten op Rabo te verhalen als de verkoop daardoor niet door kon gaan omdat mijn ex en ik verkeerd voorgelicht waren. Vervolgens hebben ze op het laatste nippertje nog 'royement' verleend, iets wat ze normaal gesproken nooit doen als er sprake is van een restantschuld want het is een middel om je te dwingen op voorhand de schuld te voldoen. Op die manier lopen ze geen risico. Bij NHG blijkt dat mijn ex en ik er alles aan gedaan hebben om een zo hoog mogelijke prijs te krijgen voor het huis, dus ze schelden het kwijt. Wat ze echter niet doen is de volledige declaratie overnemen van de bank en omdat wij die schuld niet op voorhand voldaan hebben, zitten de bank nu met de gebakken peren. Ze moeten bezwaar aantekenen als ze de geleden schade nog op ons willen verhalen, dan moeten ze wel bewijzen dat wij er niet alles aan gedaan hebben om het huis goed te verkopen. Dat zal afdeling juridische zaken in behandeling nemen. Alle vragen over het verhaal tot de kwijtschelding zijn al beantwoord, dan moet je het topic maar doorspitten.
pi_41447189
700 maandlasten, dat moet toch makkelijk op te brengen zijn, zelfs voor iemand alleen.
Ja dag, echt niet!!
Ik woon alleen, maar dat zou ik echt nie kunnen betalen. Met nuon en verz. erbij, zou ik dan 1050 kwijt zijn. En dan 300 over voor eten en al het andere, das echt niet veel.
quote:
waarom niet gewoon in het huis blijven wonen, bij ee Hypotheek van 2 ton heb je zon 700 maandlasten? Dat moet toch makkelijk op te brengen zijn, zefs voor iemand alleen. Zeg dat je niet aan de schuld kan voldoen en dat de koop niet door kan gaan en ga er zelf wonen. Over een paar jaar verkoop je het huis voor een betere prijs.
Je bent nooit te oud om te leren....toch?
  zondag 3 september 2006 @ 14:24:53 #89
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_41450685
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:16 schreef Ba-Hala-Na het volgende:

[..]

Je moet tegenwoordig goed oppassen, wie te vertrouwen en wie niet. Natuurlijk ga je ervan uit dat je partner te vertrouwen is, maar je weet immers maar nooit. Hier in de straat woont een jongeman die nu ongeveer hetzelfde meemaakt als wat jou is overkomen. Hij kan hier blijven wonen omdat hij zijn ex uitgekocht heeft en de auto aan haar heeft meegegeven. Het is inderdaad wel kloten, ik moet hem dan ook regelmatig opvangen. Ze is ongeveer 1 maand terug vertrokken.

Vorigjaar hebben ze het huis gekocht, van boven tot onder helemaal verbouwd, prachtige tuin aan laten leggen en nu dit.
Als hij haar heeft uitgekocht dan is er normaal gesproken overwaarde op het huis.
Hoe kan het zijn dat ze 1 jaar geleden dit huis kochten en nu al overwaarde hebben?
reach out and touch faith
  zondag 3 september 2006 @ 14:32:04 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_41450872
quote:
Op zondag 3 september 2006 14:24 schreef ozzyat105 het volgende:

[..]

Als hij haar heeft uitgekocht dan is er normaal gesproken overwaarde op het huis.
Hoe kan het zijn dat ze 1 jaar geleden dit huis kochten en nu al overwaarde hebben?
Wellicht hadden ze overwaarde uit een vorig huis en niet het hele huis verhypotheekt??
Als er eigen geld in het huis zat, dan zal een deel van dat eigen geld van haar zijn geweest, dus moet de een de ander dan uitkopen.
Daarbij: niet alleen het huis geldt als gezamelijk bezit, ook de inboedel, van uitkopen kan dus vaker sprake zijn, en heeft op zich vrij weinig te maken met of het huis wat men op dat moment bewoont al een overwaarde heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_41450939
quote:
Op zondag 3 september 2006 14:24 schreef ozzyat105 het volgende:

[..]

1. ze hadden bij het begin spaargeld in het huis, en dus geen 100% hypotheek
2. er was geen sprake van overwaarde, maar ze zijn onderling overeengekomen dat het zo wel in orde was (omdat ze niet beter wisten, en zomaar een waarde geprikt hebben)

2 is geen onreele mogelijkheid, de ex van mijn broertje had het idee dat er overwaarde zou zijn namelijk ook. Alleen bleek na taxatie dat de waarde van het huis na een jaar of 2 toch gelijk te zijn aan de hypotheek.
  zondag 3 september 2006 @ 14:45:27 #92
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_41451181
ja dan is het zijn eigen keuze geweest. Hij had natuurlijk ook kunnen zeggen weet je wat we verkopen alles gewoon en de winst delen we.
Dus eigenlijk financieel gezien niet zo'n rampzalig geval.
Emotioneel ligt het waarschijnlijk anders.
reach out and touch faith
pi_42179677
Het is achter de rug! Vanmiddag heb ik gebeld met de RABO en ze gaan geen bezwaar aantekenen. Ik heb de komende 5 jaar een BKR registratie maar daar staat tegenover dat ik geen schulden af hoef te betalen, daardoor kan ik gewoon verder gaan met mijn studie. Nu nog de gezamenlijke rekening opzeggen met mijn ex en dan zijn we eindelijk van elkaar verlost. Het heeft alleen zoveel energie gekost dat ik er nog niet echt blij om kan zijn, maar goed, misschien komt dat nog.

Mijn advies aan IEDEREEN die NHG heeft afgesloten en zijn huis met restantschuld moet verkopen door uit elkaar gaan of scheiding: ZORG ERVOOR DAT JE DE RESTANTSCHULD NIET OP VOORHAND AAN DE NOTARIS VOLDOET, anders kun je fluiten naar je centen. De urgentie om kwijt te schelden is dan verdwenen en de bank steekt geen poot uit naar je. En blijf vooral overal zelf achteraan bellen want je moet echt alles uitzoeken omdat de bank hierin blind is. En de klant was eenoog in dit geval.
pi_42192258
Blij dat het allemaal zo voor je uitpakt Whoopsy!

Ik denk dta het overigens een leerzaam verhaal is voro de mensen met NHG. ws denken de meeste dat omdat ze NHG hebben er geen risico is voor restschuld. Zo wordt het ook vaak gepresenteerd, is mijn ervaring. Dit verhaal laat de kleine lettertjes leven die meestal diep begraven zijn.

Nu heb ikzelf een hypo die onder de ew zit dus het zal wel loslopen in crisis maar ik vind het een leerzaam verhaal dat de NHg niet per definitie zo veilig is als je zou denken.

PS, en nu met je donder als de donder aan de studie!
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  donderdag 28 september 2006 @ 10:05:11 #95
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42192476
quote:

Wat voor baan heb jij?
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  donderdag 28 september 2006 @ 10:06:56 #96
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_42192511
quote:
Op donderdag 28 september 2006 09:52 schreef Gompy58 het volgende:
Blij dat het allemaal zo voor je uitpakt Whoopsy!

Ik denk dta het overigens een leerzaam verhaal is voro de mensen met NHG. ws denken de meeste dat omdat ze NHG hebben er geen risico is voor restschuld. Zo wordt het ook vaak gepresenteerd, is mijn ervaring. Dit verhaal laat de kleine lettertjes leven die meestal diep begraven zijn.
Volgens mij moet je ook heeeel erg uitkijken met (hypotheek)adviseurs die vooral het beste voorhebben met de bank enzo. Tricky business.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 28 september 2006 @ 10:38:33 #97
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_42193185
Maar wat voor BKR registratie heb je nu precies?
quote:
Ik heb de komende 5 jaar een BKR registratie maar daar staat tegenover dat ik geen schulden af hoef te betalen,
Een registratie dat de Rabobank een oninbare lening heeft, of iets anders? Dat is toch in feite een verkapte faillietement aantekening terwijl je dat helemaal niet bent? Of snap ik het verkeerd?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_42194532
Geen idee, zal het eens navragen. Volgens mij is het een A3 registratie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')