Wacht even:verkeerd gelezen...quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:59 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Als je NHG hebt, staan ze hoe dan ook garant. Gedwongen of niet. Kwijtschelden komt voor bij gedwongen verkoop.
Ze hebben tot 4 keer toe gezegd (zelf, via de bank) dat uit elkaar gaan reden is tot gedwongen verkoop. En kwijtschelden gebeurt wel degelijk want ze hebben dat dus 4 keer gezegt dat ze het hoogstwaarschijnlijk kwijt gaan schelden maar dat geloof ik dus niet.
Is het niet raar dat ik nu een lening af moet sluiten om die restantschuld op te hoesten voor de overdracht geweest is?
Niet om het een of ander, maar wat ik postte komt direct bij NHG vandaan....quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:20 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ervaringsdeskundigen graag en niet mensen die er wat van denken te weten.
Dit bedoel ik dus. Dit komt van de website van NHG.quote:Het kan zijn dat u in zo'n geval uw woning moet verkopen en dat de opbrengst van uw woning lager is dan het bedrag dat u nog moet terugbetalen. Er ontstaat dan een restantschuld. Het Waarborgfonds betaalt deze restantschuld aan de geldverstrekker. Wanneer u geen schuld heeft aan de gedwongen verkoop, bijvoorbeeld als uw inkomen daalt door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid of als een van beide inkomens wegvalt door bijvoorbeeld scheiding, kan het Waarborgfonds u dit bedrag kwijtschelden en hoeft u dit bedrag dus niet meer terug te betalen. Voorwaarde hiervoor is dat u heeft meegeholpen de restantschuld zoveel mogelijk te beperken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat als u betalingsachterstanden heeft, u contact opneemt met de bank om te bekijken hoe u deze achterstand kunt inlopen.
Veel mensen die tussen 2003 en nu gekocht hebben, en -noodgedwongen- moeten verkopen houden momenteel een restschuld over. Ik maak dat dagelijks mee.quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:18 schreef SHE het volgende:
Waarom is het huis eigenlijk te goedkoop verkocht?
quote:Op dinsdag 25 april 2006 22:27 schreef Bram_Duikelaar het volgende:
Wanneer de rente met een procentpunt stijgt, dalen de huizenprijzen met een geschatte 10%!
Nee. Maar de (hypotheek) rente is ook niet met een procent gestegen.quote:Op woensdag 26 april 2006 00:41 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
![]()
Dus de huizenprijzen zijn de afgelopen twee maanden met 10% gedaald![]()
![]()
![]()
Veel scheelt het niet...... (in die twee maanden lopen we toch echt gemiddeld tegen een stijging van 0,8% aan....), dus je opmerking raakt kant noch wal...quote:Op woensdag 26 april 2006 01:19 schreef Bram_Duikelaar het volgende:
[..]
Nee. Maar de (hypotheek) rente is ook niet met een procent gestegen.![]()
Tsja, viel mij ook op...quote:Op woensdag 26 april 2006 14:28 schreef gronk het volgende:
Ik vind 't trouwens wel tekenend dat je al na een half jaar samenwonen uitelkaargaat.
We woonden op het moment van verhuizen al 4 jaar samen. Helaas heeft de verhuizing teveel druk met zich meegebracht. In combinatie met zijn opleiding zijn we in het half jaar ervoor en het halfjaar na de verhuizing teveel uit elkaar gegroeit. De aankoop van de woning was een weloverwogen beslissing die genomen is op het vertrouwen dat we samen oud zouden worden. Evengoed is het niet relevant hier.quote:Op woensdag 26 april 2006 14:28 schreef gronk het volgende:
Ik vind 't trouwens wel tekenend dat je al na een half jaar samenwonen uitelkaargaat.
Dus je wilt eigenlijk zeggen dat je toen je 't huis kocht teveel hebt betaald?quote:Op woensdag 26 april 2006 15:08 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Oh ja: het huis is inderdaad voor een goede prijs verkocht. Maar het heeft niet de hele hypotheek opgebracht, maar de prijs die we ervoor gekregen hebben is zeer redelijk en meer is het huis ook niet waard.
Tuurlijk niet.. je zit met een % of 9 aan kosten koper.. dat haal je er niet uit op een half jaar.. (termijn haal ik even uit vorige posts)quote:Op woensdag 26 april 2006 15:12 schreef gronk het volgende:
[..]
Dus je wilt eigenlijk zeggen dat je toen je 't huis kocht teveel hebt betaald?
Die zijn toch voor rekening van de koper; daar heeft TS toch niets mee te maken? De v.o.n. prijs zou volgens mij gelijk moeten zijn aan de vraagprijs zoals je die op funda ziet.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:17 schreef avotar het volgende:
Tuurlijk niet.. je zit met een % of 9 aan kosten koper.. dat haal je er niet uit op een half jaar.. (termijn haal ik even uit vorige posts)
tuurlijk zijn die voor de rekening van de verkoper.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:25 schreef gronk het volgende:
[..]
Die zijn toch voor rekening van de koper; daar heeft TS toch niets mee te maken? De v.o.n. prijs zou volgens mij gelijk moeten zijn aan de vraagprijs zoals je die op funda ziet.
Je had dat allemaal niet op hoeven pennen, want ik begrijp 't prima.quote:
Ja, kon helaas niet. Maar echt een droomhuisje werd het nooit omdat we teveel ruzie gemaakt hebben over inrichting enzo. Het was er behoorlijk kil (en dan maakt het niet uit of je alleen warme kleuren gebruikt) en ik ga ook nooit meer voor nieuwbouw.quote:Op woensdag 26 april 2006 15:59 schreef _Flash_ het volgende:
Gelukkig.. Het lijkt me toch een erg nare situatie. Heb je een mooi droomhuisje voor elkaar en dan knalt de droom uit elkaar. Waren de lasten te hoog om 1 van jullie er in te laten blijven wonen?
(Vriendin en ik hebben ook een huisje gekocht vorig jaar.)
Het is ook een nette prijs. Eigenlijk bijna quitte gespeelt, maar het zijn inderdaad de rest van de kosten die ons de das om doen.quote:Op woensdag 26 april 2006 16:09 schreef gronk het volgende:
[..]
Je had dat allemaal niet op hoeven pennen, want ik begrijp 't prima.
TS heeft aangegeven dat de totale hypotheek 210 was, en dat de koopprijs 170 was. Da's meer info als wat in de OP stond. Oftewel, 40 k euro voor verbouwing, verhuizing en inrichting. Dan vind ik een verkoopprijs van 190 (k.k.) nog best netjes.
Nee, dat is niet zo. Het gaat om de HYPOTHEEKRENTE!!! Bovendien zal de huizenprijs altijd na-ijlen tov de rente. Dat wil zeggen dat de daling pas enige tijd nadat de rente stijgt inzet. (Typisch drie maanden tot een half jaar).quote:Op woensdag 26 april 2006 12:00 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Veel scheelt het niet...... (in die twee maanden lopen we toch echt gemiddeld tegen een stijging van 0,8% aan....), dus je opmerking raakt kant noch wal...
dat ligt ook een beetje aan de verkoopclausulequote:Op donderdag 27 april 2006 08:06 schreef Ozziecar het volgende:
Bloodhound, volgens mij zie je dat wat te makkelijk
Als het huis (op papier) eenmaal verkocht is, dan moet je een flinke boete betalen als je je toezeggingen aan de nieuwe eigenaar niet nakomt. In de meeste gevallen 10%.
Bijna vergelijkbaar dus met wat er nu aan schuld zou ontstaan.
Behalve natuurlijk als de HRA wordt afgeschaft en de huizenmarkt inelkaarstort.quote:Op woensdag 26 april 2006 22:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom niet gewoon in het huis blijven wonen, bij ee Hypotheek van 2 ton heb je zon 700 maandlasten? Dat moet toch makkelijk op te brengen zijn, zefs voor iemand alleen. Zeg dat je niet aan de schuld kan voldoen en dat de koop niet door kan gaan en ga er zelf wonen. Over een paar jaar verkoop je het huis voor een betere prijs.
Een 3-codering kan zelfs na die 5 jaar verlengd worden voor nog eens 5 jaar.quote:Op woensdag 26 april 2006 19:26 schreef Pault het volgende:
wellicht wel goed om je te realiseren dat je bij kwijtschelding van de restantschuld door NHG WEL een codering bij het BKR krijgt, een zgn A-3 code.
Dat betekent dat je de komende 5 jaar niet in aanmerking komt voor een nieuwe hypotheek!
Misschien toch maar gewoon aflossen met zonder de NHG in te roepen....
pault
Denk niet te licht over een BKR notering. Deze kan gevolgen hebben voor elk soort krediet dat je zou willen aanvragen. Hypotheek, roodstaan, creditcard, mobiel-abbo, etc.quote:Op vrijdag 28 april 2006 15:38 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Ik ben me bewust van de BKR-registratie en om eerlijk te zijn: maakt me geen bal uit. Ik koop voorlopig toch geen huis en het zou ook te gek voor woorden zijn als ik zomaar weer een huis zou kunnen kopen.
en met die clausule is jou verkoper accoord gegaan ??? Mafketel is dat dan zeg. Eerst zelf zitten wachten tot hij zijn huis heeft verkocht en dan maar hopen dat zijn koper een koper vindt anders is hij ZIJN koper weer kwijt...quote:Op donderdag 27 april 2006 08:13 schreef bonke het volgende:
[..]
ik wilde graag een huis kopen en heb er ook voor getekend
maar de verkoop zou danniet doorgaan als ik mijn eigen huis niet kon verkopen binnen een redelijke termijn
die 10 % boete zou dan komen te vervallen
NHG is geen potje dat telkens zomaar even uitkeert. De stichting staat garant dat in het uiterste geval in ieder geval de geldverstrekker haar geld terugkrijgt, mits de geldverstrekker uiteraard geen fouten heeft gemaakt bij de verstrekking (maar goed, dit is niet het pakkie an voor topicstarter).quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:43 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Nu is de bedoeling van NHG toch dat zij garant staan voor de lening en dat zij bij restantschulden de aflossing aan de bank verzorgen en dat we dan bij hun af moeten betalen? En de kans dat ze kwijtschelden zit er natuurlijk in. Anders staan ze nergens borg voor.
Ik ben nu aan het uitzoeken of ik die 12.500 wel kan lenen van de bank. Mocht dat niet het geval zijn, dan kan er dus geen overdracht plaatsvinden.
Wie vind dit ook een rare gang van zaken? En is het normaal dat dit pas 2 dagen voor de overdracht bekend word?
Maar goed, elke situatie wordt als geval apart beoordeeld, wellicht dat ze wel overgaan tot kwijtschelding. Het is alleen een verkeerde aanname van topicstarter dat NHG per definitie betekent: kwijtschelding van een restantschuld.quote:Wat betekent dit precies voor u?
Als u een hypotheek afsluit maakt u samen met de geldverstrekker afspraken over de betaling van uw hypotheeklasten. Er kunnen zich echter situaties in uw leven voordoen waardoor het aflossen van de hypotheek niet meer mogelijk is. Het kan zijn dat u in zo'n geval uw woning moet verkopen en dat de opbrengst van uw woning lager is dan het bedrag dat u nog moet terugbetalen. Er ontstaat dan een restantschuld. Het Waarborgfonds betaalt deze restantschuld aan de geldverstrekker. Wanneer u geen schuld heeft aan de gedwongen verkoop, bijvoorbeeld als uw inkomen daalt door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid of als een van beide inkomens wegvalt door bijvoorbeeld scheiding, kan het Waarborgfonds u dit bedrag kwijtschelden en hoeft u dit bedrag dus niet meer terug te betalen. Voorwaarde hiervoor is dat u heeft meegeholpen de restantschuld zoveel mogelijk te beperken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat als u betalingsachterstanden heeft, u contact opneemt met de bank om te bekijken hoe u deze achterstand kunt inlopen.
Ook bij achterstanden kom je in aanmerking voor kwijtschelding. Belangrijkste punt is dat je in de ogen v/d stichting alles gedaan moet hebben om de achterstanden te voorkomen. Zie ook mijn copy/paste van de NHG site:quote:Op zondag 30 april 2006 21:12 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Van achterstand is geen sprake gelukkig, dan kom je sowieso niet in aanmerking voor kwijtschelding. En ja, eerst afwachten of ze de volledige declaratie overnemen en dan zien we wel verder.
Is het overigens niet mogelijk een doorlopend krediet / persoonlijke lening af te sluiten?quote:Voorwaarde hiervoor is dat u heeft meegeholpen de restantschuld zoveel mogelijk te beperken. Dit houdt bijvoorbeeld in dat als u betalingsachterstanden heeft, u contact opneemt met de bank om te bekijken hoe u deze achterstand kunt inlopen.
http://www.nhg.nl/content/content.aspx?id=19&cid=9&tg=1
Ik ben er trouwens nooit vanuit gegaan dat ze kwijt gaan schelden, ik wil alleen weten wanneer wel en wanneer niet. Ze zeggen dat je er alles aan gedaan moet hebben om een goeie prijs te krijgen voor je huis (dus met executieverkoop val je al buiten de boot), maar dat is te algemeen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 18:16 schreef KreKkeR het volgende:
Maar goed, elke situatie wordt als geval apart beoordeeld, wellicht dat ze wel overgaan tot kwijtschelding. Het is alleen een verkeerde aanname van topicstarter dat NHG per definitie betekent: kwijtschelding van een restantschuld.
Is het niet zo dat je elk bod dat op je huis gedaan wordt, moet bespreken zodat zij een oordeel kunnen vellen of het acceptabel is of niet?quote:Ze zeggen dat je er alles aan gedaan moet hebben om een goeie prijs te krijgen voor je huis (dus met executieverkoop val je al buiten de boot), maar dat is te algemeen.
Ik dacht van niet, als dat zo is volgt er zeker nog een rechtszaak want de grote grap is natuurlijk dat ze dat dan wel eens hadden mogen zeggen.quote:Op maandag 31 juli 2006 10:59 schreef Ozziecar het volgende:
[..]
Is het niet zo dat je elk bod dat op je huis gedaan wordt, moet bespreken zodat zij een oordeel kunnen vellen of het acceptabel is of niet?
Je komt er alleen voor in aanmerking als je je huis moest verkopen (overlijden, uit elkaar gaan e.d.), ik denk niet dat je in aanmerking komt als je groter wil gaan wonen o.i.d.quote:Op maandag 31 juli 2006 11:08 schreef miss_sly het volgende:
Dit topic is voor mij ook interessant, denk ik.
Ik ga mijn appartement ws. verkopen, terwijl ik het pas in januari heb gekocht, met medefinanciering van kosten koper en een kleine verbouwing. Ik hoef absoluut geen kwijtschelding, maar het zou wel gemakkelijk zijn als NHG mijn restschuld even over zou nemen en ik bij hen zou kunnen aflossen ipv een lening nemen. Ik ga het nog even doorlezen en de rest volgen
Samenwonen met een ander ver weg?quote:Op maandag 31 juli 2006 12:38 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Je komt er alleen voor in aanmerking als je je huis moest verkopen (overlijden, uit elkaar gaan e.d.), ik denk niet dat je in aanmerking komt als je groter wil gaan wonen o.i.d.
Da's jammer, en zeker jammer dat je geen NHG had. Nu weet je 100% zeker dat je mag gaan lappen en je krijgt hoe dan ook een BKR registratie. Mag ik vragen voor hoeveel jullie de boot ingegaan zijn?quote:Op maandag 31 juli 2006 03:46 schreef Rio het volgende:
Ik heb anderhalve maand in ons huis gewoond toen de verkering uit raakte. Maar wij verkochten het weer binnen een week voor de oude prijs. We hadden alleen geen NHG, dus we moeten wel een paar ruggen ophoesten (makelaarskosten en redelijk beperkte restschuld vooral).
Kan me niet voorstellen dat je dan ook in aanmerking komt. Tenslotte kan je partner ook bij jou komen wonen.quote:
Economisch gebonden enzo door werk, wellicht.quote:Op maandag 31 juli 2006 12:40 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat je dan ook in aanmerking komt. Tenslotte kan je partner ook bij jou komen wonen.
Dat mag je toch grotendeels aftrekken van de belasting?quote:Op maandag 31 juli 2006 03:46 schreef Rio het volgende:
Ik heb anderhalve maand in ons huis gewoond toen de verkering uit raakte. Maar wij verkochten het weer binnen een week voor de oude prijs. We hadden alleen geen NHG, dus we moeten wel een paar ruggen ophoesten (makelaarskosten en redelijk beperkte restschuld vooral).
quote:Op woensdag 26 april 2006 22:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
waarom niet gewoon in het huis blijven wonen, bij ee Hypotheek van 2 ton heb je zon 700 maandlasten? Dat moet toch makkelijk op te brengen zijn, zefs voor iemand alleen. Zeg dat je niet aan de schuld kan voldoen en dat de koop niet door kan gaan en ga er zelf wonen. Over een paar jaar verkoop je het huis voor een betere prijs.
Ik had maandlasten van meer dan 800 eurootjes p/m met die hypotheek. Kreeg wel 138 p/m terug van de belastingdienst dus het komt inderdaad op 700 euro p/m. Dan is er nog de kwestie van de auto (150 p/m), verzekeringen 100 p/m, gas/water/licht 100 p/m, boodschappen 100 p/m. Dat zijn alleen de maandelijks terugkerende zaken, ruimte voor een APK'tje voor je auto is er eigenlijk niet.quote:Op maandag 31 juli 2006 12:51 schreef teamlead het volgende:
[..]
wat voor salaris heb jij dat je denkt dat maandlasten van 700 makkelijk op te brengen zijn? Komen nog verzekeringen, belastingen etc bij he!
Die insteek heb ik tegenwoordig ook wel een beetje eigenlijkquote:Op maandag 31 juli 2006 12:53 schreef Ba-Hala-Na het volgende:
Trouwen (gemeenschap van goederen), en samen een huis kopen moet je gewoon nooit doen. Als er wat is dan kun je (wanneer het huis op jouw naam staat) hem of haar er gewoon uitzetten. Ik heb bijvoorbeeld, het huis en de auto's allemaal op mijn naam, ook doe ik niet aan gezamelijke rekeningen en dergelijke. Mocht er wat gebeuren dan is het inpakken en wegwezen, heel simpel.
Wanneer je partner rijker is dan jezelf dan is het verstandiger het tegenovergestelde te doen van wat hierboven staat. Succes er mee!
Dit begrijp ik niet helemaal.quote:Op maandag 31 juli 2006 12:39 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Da's jammer, en zeker jammer dat je geen NHG had. Nu weet je 100% zeker dat je mag gaan lappen en je krijgt hoe dan ook een BKR registratie. Mag ik vragen voor hoeveel jullie de boot ingegaan zijn?
Als je een schuld hebt, krijg je sowieso een BKR registratie. Tenzij ze het inderdaad in een keer ophoesten. Maar wat bedoel je met terugvorderen? Dat kan volgens mij echt niet, de kosten koper van toen ze het huis kochten zijn ze hoe dan ook kwijt.quote:Op maandag 31 juli 2006 13:12 schreef Ozziecar het volgende:
[..]
Dit begrijp ik niet helemaal.
Waarom zouden ze een BKR-registratie krijgen?
Misschien hebben ze die 'paar ruggen' wel gewoon opgehoest (spaargeld?), dan is de zaak toch rond?
Kosten koper kunnen in elk geval teruggevorderd worden als het huis binnen 6 maanden weer verkocht is, dus dat zal de schadepost niet zijn.
Je moet tegenwoordig goed oppassen, wie te vertrouwen en wie niet. Natuurlijk ga je ervan uit dat je partner te vertrouwen is, maar je weet immers maar nooit. Hier in de straat woont een jongeman die nu ongeveer hetzelfde meemaakt als wat jou is overkomen. Hij kan hier blijven wonen omdat hij zijn ex uitgekocht heeft en de auto aan haar heeft meegegeven. Het is inderdaad wel kloten, ik moet hem dan ook regelmatig opvangen. Ze is ongeveer 1 maand terug vertrokken.quote:Op maandag 31 juli 2006 13:05 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Die insteek heb ik tegenwoordig ook wel een beetje eigenlijkhoewel ik heel gelukkig ben met mijn vriend.
Een groot deel van de k.k. kun je terugvorderen, nl. de 6% overdrachtsbelasting.quote:Op maandag 31 juli 2006 13:53 schreef Whoopsydaisy het volgende:
[..]
Als je een schuld hebt, krijg je sowieso een BKR registratie. Tenzij ze het inderdaad in een keer ophoesten. Maar wat bedoel je met terugvorderen? Dat kan volgens mij echt niet, de kosten koper van toen ze het huis kochten zijn ze hoe dan ook kwijt.
Weet ik niks van? Explain you nader?quote:Op maandag 31 juli 2006 12:50 schreef Vitalogy het volgende:
[..]
Dat mag je toch grotendeels aftrekken van de belasting?
Als hij haar heeft uitgekocht dan is er normaal gesproken overwaarde op het huis.quote:Op maandag 31 juli 2006 14:16 schreef Ba-Hala-Na het volgende:
[..]
Je moet tegenwoordig goed oppassen, wie te vertrouwen en wie niet. Natuurlijk ga je ervan uit dat je partner te vertrouwen is, maar je weet immers maar nooit. Hier in de straat woont een jongeman die nu ongeveer hetzelfde meemaakt als wat jou is overkomen. Hij kan hier blijven wonen omdat hij zijn ex uitgekocht heeft en de auto aan haar heeft meegegeven. Het is inderdaad wel kloten, ik moet hem dan ook regelmatig opvangen. Ze is ongeveer 1 maand terug vertrokken.
Vorigjaar hebben ze het huis gekocht, van boven tot onder helemaal verbouwd, prachtige tuin aan laten leggen en nu dit.
Wellicht hadden ze overwaarde uit een vorig huis en niet het hele huis verhypotheekt??quote:Op zondag 3 september 2006 14:24 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
Als hij haar heeft uitgekocht dan is er normaal gesproken overwaarde op het huis.
Hoe kan het zijn dat ze 1 jaar geleden dit huis kochten en nu al overwaarde hebben?
1. ze hadden bij het begin spaargeld in het huis, en dus geen 100% hypotheekquote:Op zondag 3 september 2006 14:24 schreef ozzyat105 het volgende:
[..]
Als hij haar heeft uitgekocht dan is er normaal gesproken overwaarde op het huis.
Hoe kan het zijn dat ze 1 jaar geleden dit huis kochten en nu al overwaarde hebben?
Volgens mij moet je ook heeeel erg uitkijken met (hypotheek)adviseurs die vooral het beste voorhebben met de bank enzo. Tricky business.quote:Op donderdag 28 september 2006 09:52 schreef Gompy58 het volgende:
Blij dat het allemaal zo voor je uitpakt Whoopsy!
Ik denk dta het overigens een leerzaam verhaal is voro de mensen met NHG. ws denken de meeste dat omdat ze NHG hebben er geen risico is voor restschuld. Zo wordt het ook vaak gepresenteerd, is mijn ervaring. Dit verhaal laat de kleine lettertjes leven die meestal diep begraven zijn.
Een registratie dat de Rabobank een oninbare lening heeft, of iets anders? Dat is toch in feite een verkapte faillietement aantekening terwijl je dat helemaal niet bent? Of snap ik het verkeerd?quote:Ik heb de komende 5 jaar een BKR registratie maar daar staat tegenover dat ik geen schulden af hoef te betalen,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |