Is het niet de push om een veroordeling van de VN te krijgen, dan is het weer 'terrorisme'.quote:
US says Iran top terror sponsor
Iran is "the most active state sponsor of terrorism", according to the US state department's annual report on world terrorism.
It finds that Iran's Revolutionary Guards and intelligence ministry are directly involved in planning and supporting terrorist acts.
'Years of war ahead'
America, it says, is in "the first phase of a potentially long war".
BBC
De wet geeft de Bush regering (naast het opleggen van sancties en handelsbeperkingen) toestemming om oppositiepartijen en organisaties in Iran te steunen.quote:
April 26 - House Speaker J. Dennis Hastert released the following statement regarding today's passage of H.R. 282, The Iran Freedom Support Act.
The bill passed by a vote of 397-21.
Het is een hem dacht ik.quote:Op vrijdag 28 april 2006 21:19 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Laat haar maar, het zijn altijd inhoudsloze one-liners.
de oliebeurs zal daarom ook geen succes worden, beurshandelaren kun je lokken naar Iran als je aan hen garandeert dat ze wat betreft vrijheid zoals ze in het Westen genieten nu niet teveel op achteruit gaan in Iran, met het huidige straffe regime in Iran zie ik dat niet gebeurenquote:Op vrijdag 28 april 2006 23:16 schreef Godslasteraar het volgende:
En wel dusdanig dat de VS nog altijd een zeer populaire immigratie-bestemming zijn van Iraniërs die als ze de kans zouden krijgen en masse de benen zouden nemen, en Iran vrijwel leeg zouden achterlaten.
Het probleem is natuurlijk dat men slechts twee opties kan zien: een militaire aanval, of helemaal niets doen. Ik pas voor zo'n enge visie. Hoewel Amerika nu natuurlijk niet "helemaal niets" doet, het frustréért juist de pogingen Iran mee te laten werken. Vermoedelijk vindt het huidige regime in Washington eigenlijk een met kernwapens bewapend Iran dat geleid wordt door fanatici een geweldige mogelijkheid om macht te grijpen en te behouden.quote:
Uiteraard. Ik bedoel slechts dat als je tegen militaire actie bent, je kennelijk vindt dat Amerika zich er helemaal niet mee dient te bemoeien. Dat is een beperkte visie, die ik niet deel en waarin ik dan ook niet mee ga.quote:Op vrijdag 28 april 2006 23:46 schreef sp3c het volgende:
lijkt me wat zwart wit, een derde oplossing zou bv kunnen zijn dat Iran zijn kernenergie programma stop zet door de internationale druk
Ik denk wel dat ze kernwapens willen, maar het duurt nog wel even en tot die tijd proberen ze inderdaad, net als Noord-Korea in de jaren negentig, gunstige onderhandelingen te voeren.quote:ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het ze gaat om kernwapens of dat ze gewoon zoveel mogelijk voordeeltjes uit het stoppen van dat programma properen te slepen ... laatste lijkt mij eerlijk gezegd nog het waarschijnlijkst ook!
Het is prestige. Een soort Apollo-programma. De ayatollahs hebben het Iraanse volk de bom gegeven, ze zijn dus een groots land met betekenis, zie hoe blij het volk is. Dat zal men althans denken. En het is simpelweg een geweldig afschrikkingsmiddel. Tijdens de Golfoorlog van '91 gebruikte Amerika z'n immense militaire macht om Saddam ervan te overtuigen dat chemische wapens toch beter niet gebruikt kunnen worden, nucleaire wapens hebben een beetje hetzelfde effect. Althans, denk ik, dat is wat men denkt.quote:Op vrijdag 28 april 2006 23:56 schreef sp3c het volgende:
maar waarom zouden ze kernwapens wllen??
ik zie het nut er niet van in voor Iran (net als Noord Korea) en dat zegt wat want volgens Northernstar ben ik een Bush fanboy![]()
Er schijnen in Iran een soort van economische vrijhavens te bestaan, zoals China die ook kende. Daar kunnen de Iraanse kapitaalkrachtigen heer aardig hun gang gaan. Maar Iran als land om in te investeren is bepaald niet aantrekkelijk voor buitenlandse investeerders, daar voor zijn de financiele risico's te groot, en dus zal Iran weinig buitenlandse investeerders kunnen aantrekken. Het enige kapitaal wat een land als Iran aan zou kunnen trekken is venture capital, en zelfs dat betwijfel ik. Het zal ze in ieder geval een lieve duit risico kosten (aan risico-premie op het venture-capital)quote:Op vrijdag 28 april 2006 23:34 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de oliebeurs zal daarom ook geen succes worden, beurshandelaren kun je lokken naar Iran als je aan hen garandeert dat ze wat betreft vrijheid zoals ze in het Westen genieten nu niet teveel op achteruit gaan in Iran, met het huidige straffe regime in Iran zie ik dat niet gebeuren
imo is dat preaching to the choir ... die Iraniers die onder de indruk zijn van een Iraans kernwapen ondanks Amerikaanse dreigingen zijn zowieso onder de indruk van Ahmadinnejad en coquote:Op zaterdag 29 april 2006 00:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het is prestige. Een soort Apollo-programma. De ayatollahs hebben het Iraanse volk de bom gegeven, ze zijn dus een groots land met betekenis, zie hoe blij het volk is. Dat zal men althans denken. En het is simpelweg een geweldig afschrikkingsmiddel. Tijdens de Golfoorlog van '91 gebruikte Amerika z'n immense militaire macht om Saddam ervan te overtuigen dat chemische wapens toch beter niet gebruikt kunnen worden, nucleaire wapens hebben een beetje hetzelfde effect. Althans, denk ik, dat is wat men denkt.
Nee je zat imo in het Bushkamp doordat je klakkeloos stelt dat als "Iran de kans zou krijgen" het Israel zou aanvallen.quote:Op vrijdag 28 april 2006 23:56 schreef sp3c het volgende:
maar waarom zouden ze kernwapens wllen??
ik zie het nut er niet van in voor Iran (net als Noord Korea) en dat zegt wat want volgens Northernstar ben ik een Bush fanboy![]()
Ik weet niet goed wat de uraniumverrijking of kernwapens ermee te maken hebben. Dat haal jij er nu bij.quote:Op zaterdag 29 april 2006 02:10 schreef sp3c het volgende:
ja dat zeg ik, ik was volgens jouw degene die "die helemaal meegaat in Bush zijn pre-emptive doctrine" maw een Bush fanboy dus ... dan zegt het nogal wat dat ik niet in een Iraans kernwapen geloof
Wie was ook alweer degene die voor militaire actie tegen Iran was omdat ze 'een smerige regime' hebben?quote:ik vond dat je nogal veer ging/gaat met je conclusies, beetje erg zwart/wit, doet me nogal denken aan Bush zijn 'if you're not with us, you're with the terrorists' ... eng wereldbeeld
nee dat komt hiervanquote:Op zaterdag 29 april 2006 02:27 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik weet niet goed wat de uraniumverrijking of kernwapens ermee te maken hebben. Dat haal jij er nu bij.
uit dezelfde post waarin jij suggereert dat ik achter Bush zijn preemptive strike doctrine aan zou lopenquote:Op donderdag 20 april 2006 11:33 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
en de aanname dat ze nukes willen maken, iets wat je zondermeer aanneemt
nee de preemptive strike doctrine gaat uit van een mogelijkheid om bepaalde intenties uit te voeren en het voorkomen ervan.quote:De pre-emtive doctrine is het toeschrijven van intenties aan de andere partij en op basis daarvan preventief ingrijpen. Zonder de veronderstelde intenties valt de hele rechtvaardiging weg.
Volgens voorstanders van preventieve acties moet Iran moet dus wel kwaadaardige bedoelingen hebben.
"Als Iran de kans zou hebben..."
[..]
dat ben ik, maar dat heeft er verder weinig mee te maken, preemptive gaat uit van het voorkomen van bepaalde misstanden, niet het stoppen ervan ... zo ben ik ook voor bv een oorlog tegen Robert Mugabe en zijn regime, kun je ook moeilijk een preemptive strike noemen want Zimbabwe zal naast de Congo ook van zijn lang zal ze leven niet in staat zien wie dan ook te bedreigenquote:Wie was ook alweer degene die voor militaire actie tegen Iran was omdat ze 'een smerige regime' hebben?
b00h00quote:Weet je, hoe jij denkt dat mijn wereldbeeld eruit ziet kan me niet zoveel schelen eigenlijk.
"When the Democrats take control of congress, their first order of business needs to be crushing the neoconservativers out of power in every foreign policy arena. Drive a damn stake through the heart of every single one of them, whatever it takes. They have been wrong, fundamentally wrong, on every...single....position they have ever taken. They have not been right about one single thing."quote:Op vrijdag 28 april 2006 21:46 schreef NorthernStar het volgende:
Pax of Bellum Americana?
[..]
Is het niet de push om een veroordeling van de VN te krijgen, dan is het weer 'terrorisme'.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |