Bronquote:Met meer dan 42 procent van alle stemmen was de glamthrash metalformatie Lordi de grote winnaar van de Finse finale voor het Eurovisie Songfestival 2006. Niet iedereen is echter zo blij met deze keuze en inmiddels beginnen de gemoederen aardig verhit te raken.
In de diverse media wordt dagelijks besproken hoe het zo ver heeft kunnen komen dat uitgerekend de controversiėle Lordi Finland gaat vertegenwoordigen. Zelfs de president van Finland is al opgeroepen om de keuze ongedaan te maken, maar die heeft al laten weten dat het om een democratische keuze ging en dat hij daar niets aan toe te voegen heeft.
Uiteraard is meeste ophef afkomstig van de christelijke gemeenschap van Finland die al jaren een campagne voert tegen deze 'volgelingen van de duivel'. Voorstanders zijn echter van mening dat het om een poppenkast gaat wat bevestigd wordt door een van hun hits die de toepasselijke titel The Devil Is A Loser heeft. Daarnaast zorgt ook de geheimzinnigheid rondom Lordi - die zichzelf zien als een mix van AC/DC, Kiss, Rob Zombie en Slipknot - voor olie op het vuur. Zo geeft de band geen interviews op tv, weigeren ze hun maskers af te zetten en weet niemand de echte namen van de bandleden.
jaquote:
Al was het er dan zou ik het niet kunnen vinden hierquote:Nou goed, er was toch nog geen topic over?
ze hebben een paar albums vol.quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:22 schreef DuranK het volgende:
Ze hebben ook nog een ander nummer dat eigenlijk veel vetter is.
Aftreksel van Poison ? , ik zat eigenlijk meer aan GWAR te denkenquote:Op vrijdag 21 april 2006 22:22 schreef DuranK het volgende:
Ik vind het niet echt een aftreksel van Poison, maar ja wie ben ik. Trouwens, ze zijn best vetZe hebben ook nog een ander nummer dat eigenlijk veel vetter is.
http://video.google.com/videoplay?docid=7532615930726061413&q=lordi&pl=true
Qua uiterlijk en verhaal m.b.t. hun identiteit zijn het inderdaad meer GWAR-, Mushroomhead- en Slipknotpraktijken, maar dit nummer is regelrecht op 'Poison' geschoeid.quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:52 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Aftreksel van Poison ? , ik zat eigenlijk meer aan GWAR te denken
Het liedje heet 'Hard Rock Hallelujah' oftewel 'Hard Rock Prijs de Heer'. Lijkt me geen probleem danquote:Uiteraard is meeste ophef afkomstig van de christelijke gemeenschap van Finland die al jaren een campagne voert tegen deze 'volgelingen van de duivel'. Voorstanders zijn echter van mening dat het om een poppenkast gaat wat bevestigd wordt door een van hun hits die de toepasselijke titel The Devil Is A Loser heeft.
quote:FINLAND’S EUROVISION SONG CONTEST PARTICIPANT LORDI’S PERFORMANCE JEOPARDIZED
BECAUSE OF OUTRAGEOUS PYROTECHNICS BILL – TUSKA OPEN AIR METAL FESTIVAL TO THE RESCUE
Scandinavia’s premier metal festival, Tuska Open Air Metal Festival taking place in
Kaisaniemi, Helsinki, Finland, during 30.6.-2.7. has decided to take action in assisting
Finland’s controversial Eurovision song contest participant, Lordi, with unrealistic
pyrotechnics expenses.
Although Lordi representing Finland in the Eurovision song contest raised very blunt
opinions from the start, things took a serious turn for the worse when Finnish National
Radio received a cost estimate for the pyrotechnics required in Lordi’s show. The
German company who has the exclusive right in providing the special effects for the
contest, presented the Finns with an estimate which is in no way compatible with the
tariffs of past years, the final amount climbing to tens of thousands of Euros.
Currently the Finnish National Radio (YLE) is pondering the option of pulling out of the
contest altogether.
Tuska-Festival is no stranger when it comes to struggling with tariffs, therefore
Tuska-organization is deeply concerned with the current situation. Pyrotechnics are a
vital part of Lordi’s show and performing without them makes no sense.
Tuska-Festival promoter Jouni Markkanen pointed out that if public funds aren’t
sufficient to put on a proper show, let’s get the money elsewhere. Therefore
Tuska-Festival will pay the first 5000 Euros of the pyrotechnic costs.
This is also intended as a challenge for others working within the music industry to do
their share. Even smaller amounts help.
Tuska-Festival is Scandinavia’s premier metal festival. This festival takes place
right in the center of Helsinki, 2006 edition being the ninth consecutive annual
Tuska-Festival. This year’s line-up features the likes of Venom, Celtic Frost and
Sonata Arctica along with 28 other metal artists. Lordi appeared at Tuska in 2003.
quote:Tumult rond Finse inzending songfestival
door Windy Kester (Brabants Dagblad)
Dinsdag 25 april 2006 - Religieuze leiders in Finland hebben president Tarja Halonen opgeroepen haar vetorecht te gebruiken om de Finse inzending voor de finale van het Eurovisie Songfestival in Athene tegen te houden.
Finland stuurt dit jaar het vijfkoppige gezelschap Lordi (the Lord), dat zich verbergt achter horrormaskers met hoorns, gekleed gaat in leer en met een motorzaag zwaait, ondertussen het lied ’hard Rock Hallelujah’ brullend. Ze doen denken aan Kiss-zanger Gene Simmons en Freddie Kruger look-alikes.
Christelijke organisaties in Finland zijn bang dat deze ’monsters’ aanzetten tot verering van de duivel. Daarnaast maken veel Finnen zich zorgen om hun reputatie, als het buitenland wordt geconfronteerd met een zingend spook, een gitaarspelende mummy, een drummende alien, een demon achter een keyboard en een basgitarist in de gedaante van een zombie. Lordi komt uit Rovaniemi, een stadje aan de poolcirkel waar ook de kerstman vandaan komt. Veel Finnen associėren zich liever met deze kinderheld dan een horrorband.
President Halonen heeft tot nu toe in alle talen gezwegen over de Finse inzending.
In de Finse tabloidpers wordt druk gespeculeerd over de verbinding tussen Lordi en de Russische geheime dienst. De Russische president Poetin zou de groep gestuurd hebben om zijn buurland te destabiliseren en te heroveren. Finland is pas sinds 1917 onafhankelijk.
De speculaties worden gevoed door het feit dat de bandleden weigeren in het openbaar hun maskers af te doen. Vrijwel niemand weet hoe de muzikanten er echt uitzien.
Steun voor de songfestivalinzending is er overigens ook. De afvaardiging van Lordi is een democratische keuze, menen de fans. In de Finse finale van het nationale songfestival kreeg de horrorband namelijk 42 procent van de stemmen van de televisiekijkers. Fans menen dat Lordi de strijdersmentaliteit van de vikingen vertolkt.
Volgens muziekkenners heeft de keus ook te maken met eerdere debacles op het Eurovisie Songfestival. Finland werd acht keer laatste, de hoogste plaats die ooit bereikt werd is de zevende. „We hebben gewoon niks te verliezen“, zegt een muziekcriticus van de Helsingin Sanomat.
Volgens mij is dit een promotieactie van het songfestivalquote:Op donderdag 27 april 2006 19:28 schreef Djaser het volgende:
Je zou als president maar gedwongen worden je veto recht te gebruiken voor zoiets als het songfestival
Het ligt er inderdaad allemaal wel heel dik boven op met die KGB agenten.quote:Op donderdag 27 april 2006 19:30 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Volgens mij is dit een promotieactie van het songfestival
*proestquote:In de Finse tabloidpers wordt druk gespeculeerd over de verbinding tussen Lordi en de Russische geheime dienst. De Russische president Poetin zou de groep gestuurd hebben om zijn buurland te destabiliseren en te heroveren. Finland is pas sinds 1917 onafhankelijk.
Inderdaad. Geweldig!quote:
gemist, ik keek film. maar ik geloof je, afschaffen die handel .quote:Op zaterdag 20 mei 2006 23:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Grappig ook hoe ze tussen al die gladjakkers in 'The Green Room' staan!
Ja ik ook.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 23:39 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik lach me steendood...
JA!!quote:
quote:UN-FUCKING-BELIEVABLE
YOU did it, people! You voted, and the best band won, and with an all-time record score! The Arockalypse has come!
The Eurovision Song Contest has. Been. ROCKED. This is a day to remember!
LORDI! GRAAAAAAARG!
All you doubters, naysayers, disapprovers, media badmouthers and whatnots: IN - YOUR - FACE! YEAAH!
Share the joy with us! votelordi@gmail.com!
Nou, ik kende die site helemaal niet, en ik was toch bovengemiddeld geļnteresseerd in deze meuk. Ik denk niet dat die site er veel aan heeft bijgedragen.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:39 schreef Noca het volgende:
Dat ze gewonnen hebben zal hier ook wel aan liggen: http://www.votelordi.org/
Ligt er nu overigens uit. Staat een oproep op in veel europese talen om te stemmen op Lordi en zo te kijken hoeveel invloed er uitgeoefend kan worden op dit belachelijke festival. Aardig gelukt lijkt mij zo
Aan mij lag het niet, heb braaf gebeldquote:
Het doet me wel ergens aan denken maar Poison is het niet.quote:Op vrijdag 21 april 2006 22:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Waar Nederland braaf damestrio Treble naar het Eurovisie Songfestival stuurt, zijn de Finnen toch heel wat gedurfder. Zijn sturen namelijk hardrock/metalband Lordi naar Athene.
[..]
Bron
Hoewel het nummer maar een slap aftreksel is van Alice Cooper's 'Poison', is dit voor mij absoluut een reden om naar het Eurovisie Songfestival te gaan kijken!
Intro is AC/DC-achtig, uiterlijke vertoning en verdere uitvoering is meer Kiss in de discoperiodequote:Op zondag 21 mei 2006 08:10 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het doet me wel ergens aan denken maar Poison is het niet.
Idd .quote:Het gaat toch om populaire muziek? Nou dit soort muziek heeft een gigantische fanbase in heel Europa.
lol
en dan gewoon Kiss er niet bij zetten he.... ondanks dat heel de outfits daar nog het meeste op lijken...quote:Op zondag 21 mei 2006 12:04 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Naast dat de muziek niet heel origineel is, is voor de gemiddelde hardrock-liefhebber de vertoning ook niet geheel nieuw. Wel voor de gemiddelde songfestival-liefhebber natuurlijk!
GWAR
[afbeelding]
Mushroomhead
[afbeelding]
Mortiis
[afbeelding]
Green Jelly
[afbeelding]
De kostuums wellicht, maar de make-up niet (behalve die Gene-wannabe op de achtergrond)quote:Op zondag 21 mei 2006 12:12 schreef Tokus het volgende:
[..]
en dan gewoon Kiss er niet bij zetten he.... ondanks dat heel de outfits daar nog het meeste op lijken...
Volgens mij is er weinig KISS bij, maar lijkt het meer op GWAR, maar goed. Wel tof dat ze hebben gewonnenquote:Op zondag 21 mei 2006 12:12 schreef Tokus het volgende:
[..]
en dan gewoon Kiss er niet bij zetten he.... ondanks dat heel de outfits daar nog het meeste op lijken...
Nope. Is bij bijna niemand bekend wie het zijn.quote:Op zondag 21 mei 2006 12:24 schreef Morpheus2002 het volgende:
Is er ook een foto zonder die kostuums van die gasten?
Idd, om het maar in de woorden van Lordi zelf aan te geven:quote:Op zondag 21 mei 2006 13:45 schreef Natalie het volgende:
Wat nou 'Volgelingen van de Duivel'? Is dat hoe men denk over Metal? Schapen offeren en de duivel aanbidden. Die Christelijke lui moeten eens wakker geschud worden. Metal heeft met dat alles niets te maken. Volgens mij zijn ze gewoon bang voor de heren in kostuum
Mag nietquote:Op zondag 21 mei 2006 16:12 schreef Asskicker14 het volgende:
De intro van hun nieuwe album The Arockalypse
quote:Op zondag 21 mei 2006 16:12 schreef Asskicker14 het volgende:
De intro van hun nieuwe album The Arockalypse
dacht ook dat de blote slettebakken zouden winnen, winnen, dus niet,quote:Op zondag 21 mei 2006 14:59 schreef Dogbreath het volgende:
Lordi heeft in eigen land al wel een platina album.
Prachtige voorstelling dames en heren! De rest van de nummers klonken allemaal hetzelfde. Zoals altijd.
quote:
Wat je zegt.quote:Op maandag 22 mei 2006 00:47 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Ja erg leuk, zitten erg leuke nummers tussen. Leuke meezingers.
Kan je dat in Nederlands herhalen?quote:Op maandag 22 mei 2006 00:28 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
klein beedje lime ...zooi aangeschopt,
en baal ervan dat ik als Rammstein fan die droep niet ken,
over 5 minuten heb ik al hun muziek , tot morgen,
Als egyptoloog kan in me indenken dat ze bedoeld dat ze met limewire via het gnutella netwerk cd's binnen gaat halen van Lordi, ze is overigens teleurgesteld dat ze Lordi als rammstein-fan nog niet kende. (De directe link tussen die 2 ontgaat mij ook een beetje.)quote:
Zoals het hoort toch?quote:Op maandag 22 mei 2006 15:52 schreef Tokus het volgende:
lekker met de hype meegaan en nu ineens Lordi luisteren
Dat was idd een typetje ja, van een actrice!quote:Op maandag 22 mei 2006 16:05 schreef =HellFire= het volgende:
[..]
Zal typetjes als die Silvia Night van Ijsland
Ja, hoorde het ook later. Moet zeggen, leek haast té echt.quote:Op maandag 22 mei 2006 16:47 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dat was idd een typetje ja, van een actrice!
Ja, best erg heh, maar we kunnen dus wel zeggen dat meerdere landen een speciaal soort act hadden ingezonden, want dat "we are the winners" was ook vooral ludiek.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:31 schreef =HellFire= het volgende:
[..]
Ja, hoorde het ook later. Moet zeggen, leek haast té echt.Was de grens van parodie gepasseerd moet ik zeggen, het was genanter dan Paul de Leeuw.
En ik vond het geweldig.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:51 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ja, best erg heh, maar we kunnen dus wel zeggen dat meerdere landen een speciaal soort act hadden ingezonden, want dat "we are the winners" was ook vooral ludiek.
Ik vond het qua act heel leuk, qua liedje was het niks natuurlijk, niet als songfestival nummer, maarja, zelfde kun je van de winnaars zeggen.quote:Op maandag 22 mei 2006 19:20 schreef =HellFire= het volgende:
[..]
En ik vond het geweldig.Dat boo-geroep van het publiek was alleen echt triest.
Lordi bestaat al jaren in deze vorm hoor. En het is wel een soort gimmick natuurlijk, maar ze doen het om gewoon iets extra's te geven. Hoewel ik het idee had dat die presentator geen idee had wie die "artiesten in spijkerbroek en t-shirt" waren waar ze het schijnbaar over hadden gehad, maar hij zal vast weinig Thrash-metal luisteren.quote:Op maandag 22 mei 2006 20:07 schreef spacemangraig het volgende:
eh jongens, dit was toch gewoon een parodie op bands als Iron Maiden? Toch niet serieus bedoeld? toch..?![]()
Het is niet alsof ze deze act bedacht hebben voor het Songfestival, ze zijn al 8 jaar bezig en het is zeker niet als grap bedoeld. Grappen duren niet zo lang. Misschien is het wel als grap begonnen maar ze lijken nu aardig serieus.quote:Op maandag 22 mei 2006 20:07 schreef spacemangraig het volgende:
eh jongens, dit was toch gewoon een parodie op bands als Iron Maiden? Toch niet serieus bedoeld? toch..?![]()
Die tekst is kick! 'Cause the Devil is a loser and he's my bitch hahaha.quote:
Ze verklaarden dat kinderen niet bang voor ze zijn want ze lijken op hun speelgoedpoppetjesquote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:00 schreef ThE_ED het volgende:
Arme kleine kinderen; hebben nu een trauma...
Natuurlijk spelen ze niet live op het festival...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:36 schreef Komakie het volgende:
Ik heb gisteravond maar eens ff het optreden gekeken van het songfestival maar wat een gedrocht zeg. De zang is echt zo slecht en volgens mij speelden ze niet eens live (gitarist die ineens zijn gitaar los laat en de gitaar wel door speelt)
nou sorry hoor.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:38 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Natuurlijk spelen ze niet live op het festival...
Dat is bij geen enkel nr. zo
Je moet eens goed naar het geluid luisteren... Dan hoor je dat...
Bullshit. Ze spelen allemaal live. Dat bleek heel duidelijk bij landen als Litouwen (waarvan iedere keer dat ze optraden, ze het anders brachten) en Finland (De eerste keer verschilde wezenlijk van nadat ze hebben gewonnen). Het enige wat je uit het geluid kunt afleiden is dat er misschien zachte backing vocals achter zijn gestopt maar het echte zingen doen ze dus live.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:38 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Natuurlijk spelen ze niet live op het festival...
Dat is bij geen enkel nr. zo
Je moet eens goed naar het geluid luisteren... Dan hoor je dat...
Zingen is wel live (alhoewel ik mijn twijfels over Griekenland heb), maar de muziek was geen enkele keer live.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:37 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Bullshit. Ze spelen allemaal live. Dat bleek heel duidelijk bij landen als Litouwen (waarvan iedere keer dat ze optraden, ze het anders brachten) en Finland (De eerste keer verschilde wezenlijk van nadat ze hebben gewonnen). Het enige wat je uit het geluid kunt afleiden is dat er misschien zachte backing vocals achter zijn gestopt maar het echte zingen doen ze dus live.
spelen != zingenquote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:37 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Bullshit. Ze spelen allemaal live
[..]
maar het echte zingen doen ze dus live.
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,815947,00.htmlquote:Midget Mutilator säger: Hey dudes, I'm sitting here in South Carolina and just realized you guys were doing this chat thing. Cool. As for my question - to what extent are you guys influenced by GWAR?
Lordi säger: Hello South Carolina!!!To be honest, not at all, not one bit. We didÅ„t even know about them until the mid 90Å› or so.. Our influences come from the horror genre, Kiss, Alice Cooper and such.. I think Gwar had the same influences maybe...
Verpest het nou niet gelijkquote:Op dinsdag 23 mei 2006 19:28 schreef Tokus het volgende:
ja ze moeten vooral een foto van Children Of Bodom laten zien.
mijn god, dat is dan aardig triest.quote:Op maandag 22 mei 2006 21:54 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
Het is niet alsof ze deze act bedacht hebben voor het Songfestival, ze zijn al 8 jaar bezig en het is zeker niet als grap bedoeld. Grappen duren niet zo lang. Misschien is het wel als grap begonnen maar ze lijken nu aardig serieus.
Oke.quote:Op vrijdag 14 juli 2006 12:45 schreef The-Brahma-Bull het volgende:
Yup, heb al kaartje![]()
Ga ook al naar Slayer en Wednesday 13 allemaal in oktober
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |