China heeft olie en gas contracten voor een periode van 25 jaar afgesloten met Iran. Iran is China's hofleverancier qua olie en gas. China heeft op zich ook investeringen gedaan in de olie industrie van Iran. China heeft wel kerncentrales maar die leveren maar heel weining van de benodigde energie, ze dus afhankelijk van de Iraanse olie. Tevens koopt Iran wapens van China. In dit hele verhaal spelen de russen ook nog een rol mbt tot het bouwen van de kerncentrale die de Verenigde Staten op het vizier hebben staan. Alleen het geld krijgen de russen pas als de centrale helemaal werkend is opgeleverd. Er spelen dus een heleboel belangen in dit conflict.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:50 schreef Drugshond het volgende:
Wat dat laatste betreft is de focus = Iran iets te kort door de bocht. Ik poste niet voor niks een artikel over de energie-bronnen van China en dat ze nog jaren vast zitten aan de olie. En een oorlog met China is denk ik wel het laatste wat je wilt.
dus er wordt gewoon met een dubbele standaard gemeten door de Verenigde Staten. Hun bondgenoten Israel, Pakistan en India komen er wel mee weg. Trouwens duitsland is ook geen nucleaire macht, maar er worden wel kernwapens in duitsland gemaakt voor Frankrijk. En is het niet zo dat er in een aantal europese vliegtuigbases nog kernwapens liggen van de Amerikanen die aan deze europese landen zijn uitgeleend, waar onder Nederland en Belgie..??quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:55 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zoiets, ja. Als je maar toezicht gunt, als ik het goed heb. Natuurlijk kun je het NPT gewoon niet tekenen en dan kun je doen wat je wilt.
En die sancties krijgen een veto van China en Rusland als ze het via de VN Veiligheidsraad doen. De enige manier is dan een eenzijdige aanval en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:01 schreef sp3c het volgende:
prbleem blijft bij het non proliferatieverdrag, ze moeten inspecteurs toelaten want anders komen er (mogelijk militaire) sancties
Anders als destijds in Korea..... mwah. Toen waren de communisten de vijand. Nu de extreme tak van de islam. Ik denk dat de US (en niet alleen zij) doodsbang zijn dat de gehele M.O. invloedssfeer komt te liggen onder de radicale vorming en uitvoering van de islam.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:54 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Natuurlijk, bepaalde eigenschappen leiden in veel gevallen tot dezelfde resultaten, en dat zie je nu ook, hoewel het Bushiaans McCarthyisme sinds de oorlog in Irak verloren is, als het al prominent aanwezig was, vrijwel verdwenen is. Maar de omstandigheden zijn anders.
Je bent een top mod weltrusten.quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:03 schreef sp3c het volgende:
man ik ga de typo's in de llaatste post niet meer aanpasen want ik heb teveel gedronken, welterusten enzo
Man, Ik doe nog niet eens een poging... ik zou wat juist is weer foutief gaan corrigeren.quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:03 schreef sp3c het volgende:
man ik ga de typo's in de llaatste post niet meer aanpasen want ik heb teveel gedronken, welterusten enzo
Je kunt Iran idd niet loszien van China (of Rusland of India). Na de val van de Sovjet Unie moest Amerika een keuze maken over haar eigen toekomst. Die keuze is gemaakt, de dominante macht in de wereld blijven. Dat betekent rivalen de pas afsnijden en dat is wat er nu gaande is. Daarom staat Iran op de agenda.quote:Op zaterdag 22 april 2006 00:50 schreef Drugshond het volgende:
Wat dat laatste betreft is de focus = Iran iets te kort door de bocht. Ik poste niet voor niks een artikel over de energie-bronnen van China en dat ze nog jaren vast zitten aan de olie. En een oorlog met China is denk ik wel het laatste wat je wilt.
Met of zonder oorlog in Iran.. de olie in dollars of euro's.. met of zonder VS schuldpapieren die in Chineese handen zijn. Het is een coctail van brandstoffen die vanuit het niets tot spontane zelfontbranding kan komen.
Die arme Japannertjes konden inderdaad niet anders...quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:18 schreef NorthernStar het volgende:
Een beetje vergelijkbaar met de Britse en Amerikaanse olieboycott van Japan. Vanaf dat moment was een oorlog eigenlijk onafwendbaar.
Ga je daar nu over mierenneuken?quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:24 schreef Monidique het volgende:
[..]
Die arme Japannertjes konden inderdaad niet anders...
Sterker nog.... als Iran aangevallen wordt dan is Taiwan ook een speelkaart geworden.quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:18 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Je kunt Iran idd niet loszien van China (of Rusland of India). Na de val van de Sovjet Unie moest Amerika een keuze maken over haar eigen toekomst. Die keuze is gemaakt, de dominante macht in de wereld blijven. Dat betekent rivalen de pas afsnijden en dat is wat er nu gaande is. Daarom staat Iran op de agenda.
Maar Iran is niet Irak. Het lijkt er imo op dat China en Rusland hier een streep in het zand hebben getrokken en dwingen de VS min of meer hun strategie van wereldhegonomie te herzien. Zet Amerika nu door dan weten China en Rusland waar ze aan toe zijn en zullen dit opvatten als een regelrechte oorlogsverklaring. In feite is het dan slechts nog een kwestie van tijd tot de uiteindelijke confrontatie er komt.
Een beetje vergelijkbaar met de Britse en Amerikaanse olieboycott van Japan. Vanaf dat moment was een oorlog eigenlijk onafwendbaar.
En ik denk of vrees dat de Amerikanen voor alles of niets gaan.
quote:De eerste actie in de Tweede Wereldoorlog begon met een list. Hitler deed net alsof Poolse soldaten een radiostation hadden aangevallen. De Duitsers hadden alles al weken eerder bedacht. Zo probeerden ze hun aanval een beetje goed te praten. Het toneelspel gebeurde op 31 augustus 1939. De volgende dag begon het offensief (de aanval).
Ik heb tijdens mijn HAVO-examen Nederlands betoogd dat een inval van Irak zou leiden tot een situatie dat China met eenzelfde redenering Taiwan binnen kon vallen,quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Sterker nog.... als Iran aangevallen wordt dan is Taiwan ook een speelkaart geworden.
En zoveel fronten kun je niet fatsoenlijk meer afdekken.
Centraal-Afrika was geen safe heaven voor de islamitische terroristen die aanslagen gepleegd hadden in Afrika, op de USS Cole en in noordoost-Amerika, Afghanistan wel. In Afghanistan lagen trainingskampen van die lui, in Centraal-Afrika niet. Na 9/11 was het simpel, logisch en gerechtvaardigd om Afghanistan aan te vallen. Trouwens, ik denk dat men dat ook wel had gedaan zónder de aanvallen in 2001.quote:De oorlog in Afganistan zal ik nooit begrijpen. Humanitair ook niet. Dan was Centraal Afrika een veel beter doelwit.
Juist.quote:Een oorlog beginnen met de gedachte om er eentje te stoppen.![]()
Die zijn niet uitgeleend, die zijn van de VS, de grond waar ze op (of eigenlijk onder) hoort ook niet bij Nederland maar bij de VS.quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:06 schreef Krullehoofd het volgende:
[..]
dus er wordt gewoon met een dubbele standaard gemeten door de Verenigde Staten. Hun bondgenoten Israel, Pakistan en India komen er wel mee weg. Trouwens duitsland is ook geen nucleaire macht, maar er worden wel kernwapens in duitsland gemaakt voor Frankrijk. En is het niet zo dat er in een aantal europese vliegtuigbases nog kernwapens liggen van de Amerikanen die aan deze europese landen zijn uitgeleend, waar onder Nederland en Belgie..??
De VS is de enige die Taiwan zal beschermen. China heeft een probleem met Taiwan en wordt hierin gesteund door Rusland en Iran. Rusland heeft een probleem met Tjetjenië, en wordt ondersteund door China en Iran. En zo is het balletje weer rond.... dus weer andere belangen.quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik heb tijdens mijn HAVO-examen Nederlands betoogd dat een inval van Irak zou leiden tot een situatie dat China met eenzelfde redenering Taiwan binnen kon vallen,... Wat dat ook voor betekenis mag hebben voor dit topic.
Uit dat artikel wat ik net posttequote:Op zaterdag 22 april 2006 01:34 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Sterker nog.... als Iran aangevallen wordt dan is Taiwan ook een speelkaart geworden.
En zoveel fronten kun je niet fatsoenlijk meer afdekken.
De oorlog in Afganistan zal ik nooit begrijpen. Humanitair ook niet. Dan was Centraal Afrika een veel beter doelwit.
In mijn beleving is Iran redelijk beslissend in hoe het verder zal lopen. Als een soort testcase of de Amerikanen echt voor alles gaan of dat er toch nog een soort compromis mogelijk is. Als er een aanval komt is het godsonmogelijk te voorspellen hoe het zal uitwaaieren en hoe snel.quote:Stel stel dat het toch een oorlog zou komen ?. Wat gaat Pakistan dan nog doen ?!.... die gaan imo echt niet meer achter de VS aanlopen. En ja ze hebben kernwapens (for sale when needed).
Iran is vanuit meerdere perspectieven bezien een dominosteen die erg vervelend kan neervallen.
Qua goodwill liggen je credits letterlijk op straat. Je kunt wel zeggen dat je een gevaar hebt afgewend vergelijkbaar met 1933. Maar geschiedenis wordt pas geschreven als het ook daadwerkelijk is uitgevoerd (en niet andersom).
Tja... en dan ondertussen dit soort berichtenquote:
"the CIA and DIA have war-gamed the likely consequences of a U.S. pre-emptive strike on Iran’s nuclear facilities. No one liked the outcome. As an Air Force source tells it, ‘The war games were unsuccessful at preventing the conflict from escalating."
No Good Military Options in Iran
hmmmm.... toch niet helemaal...quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:46 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Die zijn niet uitgeleend, die zijn van de VS, de grond waar ze op (of eigenlijk onder) hoort ook niet bij Nederland maar bij de VS.
[ bron ]quote:The region which is now threatened by Soviet troops in Afghanistan is of great strategic importance: It contains more than two-thirds of the world's exportable oil. The Soviet effort to dominate Afghanistan has brought Soviet military forces to within 300 miles of the Indian Ocean and close to the Straits of Hormuz, a waterway through which most of the world's oil must flow. The Soviet Union is now attempting to consolidate a strategic position, therefore, that poses a grave threat to the free movement of Middle East oil.
Die gedomineerd wordt door leugenachtige bureaucriminelen. Hoe valt het te accepteren dat wij samenwerken met een regering die ons opzettelijk valse informatie heeft gegeven om steun voor oorlog te krijgen? Niet. Net zo min als het te accepteren valt dat we Balkenende maar op z'n woord moeten geloven als hij zegt dat er een sluitende juridische redenering ten grondslag lag aan de oorlog tegen irak.quote:Op donderdag 13 april 2006 00:06 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Dan zal je ook wel walgen van de westerse wereld politiek.
Maar dat wil de oorlogsindustrie niet horen, dus wordt er weer propaganda a la irak uitgestrooid..quote:Iran Is Judged 10 Years From Nuclear Bomb
U.S. Intelligence Review Contrasts With Administration Statements
A major U.S. intelligence review has projected that Iran is about a decade away from manufacturing the key ingredient for a nuclear weapon, roughly doubling the previous estimate of five years, according to government sources with firsthand knowledge of the new analysis.
[..]
http://www.washingtonpost(...)AR2005080101453.html
Goh?quote:Cheney has tapped Iranian expatriate, arms dealer to surveil discussions with Iran, officials say
The Department of Defense and Vice President Dick Cheney have retained the services of Iran-Contra arms dealer and discredited intelligence asset Manucher Ghorbanifar as their “man on the ground,” in order to report on any interaction and attempts at negotiations between Iranian officials and US ambassador to Iraq, Zelmay Khalilzad, current and former intelligence officials say.
Speaking on condition of anonymity, three intelligence sources identified the Iran-Contra middleman as having been put back on the payroll, acting as a human intelligence asset and monitoring any movement in discussions about Iran’s alleged burgeoning nuclear weapons program.
“Khalilzad has been authorized to enter into discussions with the Iranians over the issue of stability inside Iraq,” one former intelligence source said.
These discussions, however, are now on hold for unspecified reasons. Sources close to the UN Security Council and a former high ranking intelligence official say that this latest failed attempt to bring Iran to the table is part of an ongoing attempt by Cheney and Rumsfeld to squash diplomatic activities.
Another intelligence source confirmed the spiking of diplomatic action on Cheney’s behalf, explaining that the Bush administration sees such talks as a “sign of weakness.”
Asked if Ghorbanifar was essentially being employed as a spy, one former senior counterintelligence official said, "You could put it that way."
A former high ranking state department official, however, doubted that the Office of the Vice President would employ Ghorbanifar directly.
“In my experience it would be highly unusual and even extraordinary if the Office of the Vice President would have such activities,” the ex-State Department official said. Yet the source added that the current Vice Presidency is in itself “unusual” and “extraordinary.”
Cheney’s office did not return calls seeking comment for this article.
[..]
Ik denk dat het dit keer voor ons vooral ook van levensbelang is om niet nog zo'n kapitale fout te maken door weer blind 'with (the) US' te zijn. Zoals de agent die niks had gevonden in nigeria, public ging en erbij genaaid werd door bush zei; The neocons need to be forced back into the dark holes from which they crawled. They are nothing but parasites who serve nobody and nothing but themselves who are using the Republican Party as a serving host. [...] Drive a damn stake through the heart of every single one of them, whatever it takes. They have been wrong, fundamentally wrong, on every...single....position they have ever taken. They have not been right about one single thing.quote:Reality and Revisionism About Iran
It is a well-known fact--except among the American media, the American government, and about 98.7 percent of the American people--that Iran is not a monolithic state where sheep-like masses bray with a single voice in chorus with their demented leaders, but is, on the contrary, a complex society where many conflicting opinions on matters political, religious, social, historical, etc., contend with each other in open debate. True, it does have a government dominated by repressive clerics, who exercise the kind of veto power over secular law that George W. Bush's vaunted "base" dreams of seeing established in the United States; but Iran is far more open than, say, Saudi Arabia or China, just to name two countries where the Bush Family and friends have long engorged their bellies through insider connections with the ruling cliques.
[..]
Dat vind ik geen spannende berichten, de VS is een militaire supermacht, die hebben voor elk scenario wel een plan gemaakt. Ik zou het verbazender vinden als ze geen plannen voor China hadden.quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:53 schreef NorthernStar het volgende:
Tja... en dan ondertussen dit soort berichten
U.S. makes plans for a hostile China
Spannende tijden zeg maar.
Wanneer is er voor het laatst iets goeds uit een willekeurig land in Afrika gekomen?quote:Op zaterdag 22 april 2006 10:31 schreef Evil_Jur het volgende:
Van mij mag de VS eigenlijk wel elk excuus aangrijpen om Iran te grazen te nemen. Wanneer is er voor het laatst iets goeds uit die regio gekomen?
nee dit is gewoon Nederlands grondgebied, die wapens vormen onderdeel van het hele mutual assured destruction idee en zouden in het geval van een oorlog met de Sovjetunie op het westen gewoon door de betrokken landen (In het geval van Nederland heeft 315 squadron de kernwapentaak afaik) afgeworpen moeten wordenquote:Op zaterdag 22 april 2006 01:46 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Die zijn niet uitgeleend, die zijn van de VS, de grond waar ze op (of eigenlijk onder) hoort ook niet bij Nederland maar bij de VS.
wel hoor, Sudan, Somalie etc. aanslagen op US ambassades en laatst die hotels en een raket op een Israelisch vliegtuig geschoten (weet niet meer welk land) en piraten in Somalie worden ook steeds brutaler dat is een onbekend front in de war on Terror er zitten in de hoorn van Afrika volgens mij meer US troepen dan in Afghanistan en er is iig een grote basis in Djibout overgenomen van de Fransen maar wat ze doen hoor je verder niets.quote:Op zaterdag 22 april 2006 01:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Centraal-Afrika was geen safe heaven voor de islamitische terroristen die aanslagen gepleegd hadden in Afrika, op de USS Cole en in noordoost-Amerika, Afghanistan wel. In Afghanistan lagen trainingskampen van die lui, in Centraal-Afrika niet. Na 9/11 was het simpel, logisch en gerechtvaardigd om Afghanistan aan te vallen. Trouwens, ik denk dat men dat ook wel had gedaan zónder de aanvallen in 2001.
Dat is dan ook Oost-Afrika en inderdaad een interessant gebied.quote:Op zaterdag 22 april 2006 10:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
wel hoor, Sudan, Somalie etc. aanslagen op US ambassades en laatst die hotels en een raket op een Israelisch vliegtuig geschoten (weet niet meer welk land) en piraten in Somalie worden ook steeds brutaler dat is een onbekend front in de war on Terror er zitten in de hoorn van Afrika volgens mij meer US troepen dan in Afghanistan en er is iig een grote basis in Djibout overgenomen van de Fransen maar wat ze doen hoor je verder niets.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |