abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37156788
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:11 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ach, in de 6e eeuw voor Christus schreef een griekse filosoof al dat 'het leven uit het slijm der zee' moet zijn ontstaan. Tsja...
mooi toch
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:13:12 #202
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_37156808
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:11 schreef rthls het volgende:

[..]

Ok, alleen bijvoorbeeld neuronen verlies door alcohol of wat dan ook. Het zou beter zijn als deze wordt hersteld toch?
Als je ziet hoe de hersenen zich kunnen herstellen na een zware hersenbeschadiging, dan zie je het wat genuanceerder. Inderdaad, het herstellen van synaps-verbindingen is het belangrijkste, maar er blijkt tegenwoordig toch ook beperkte regeneratie van zenuwcellen plaats te vinden.
'Nuff said
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:13:46 #203
27698 Doffy
pi_37156825
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

mooi toch
Énig. Maar wetenschappelijk van weinig waarde.
'Nuff said
pi_37156844
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:13 schreef Doffy het volgende:

[..]

Énig. Maar wetenschappelijk van weinig waarde.
Dat leven uit water bestaat wel
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:15:59 #205
27698 Doffy
pi_37156889
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dat leven uit water bestaat wel
Nee. Want wetenschap bestaat niet uit het plaatsen van één-lijnige opmerkingen, maar uit het opstellen van hypothesen en het toetsen daarvan door middel van waarneming en experimenten.
'Nuff said
pi_37156916
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:15 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee. Want wetenschap bestaat niet uit het plaatsen van één-lijnige opmerkingen, maar uit het opstellen van hypothesen en het toetsen daarvan door middel van waarneming en experimenten.
Wil jij ontkennen dat water leven mogelijk maakt?
pi_37157015
quote:

[..]

Twijfel ik ook niet over, alleen is er helaas nooit een argument/whatever geweest die me overtuigen zou, en nee ik weet niet wat me overtuigen zou
En ik denk dat dit weer meer zegt over jezelf dan de evolutietheorie. Zo lang de bevindingen van de evolutie haaks staan met jouw geloofsleer, dan is de neiging veel sneller om bewijs te relativeren en niet overtuigend te vinden.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:21:53 #208
27698 Doffy
pi_37157065
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:16 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wil jij ontkennen dat water leven mogelijk maakt?
Nee hoor, water is belangrijk voor het aardse leven. Wat nog iets anders is dan zeggen dat 'het leven uit water bestáát'.

Alleen, aan zo'n opmerking heb je helemaal niets. In die tijd dacht men dat er 4 elementen waren, en de één zei dat het leven voortkwam uit het vuur, de ander uit de aarde, etc. Dus had je er ook één die zei dat het uit water voortkwam. Leuk, maar meer dan een toevalstreffer was 't niet - want de goede man kon er verder geen voorspellingen of experimenten bij verzinnen.
'Nuff said
pi_37157402
quote:

[..]

Twijfel ik ook niet over, alleen is er helaas nooit een argument/whatever geweest die me overtuigen zou, en nee ik weet niet wat me overtuigen zou
als het in de koran zou staan
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:38:49 #210
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37157552
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:10 schreef Triggershot het volgende:
[..]
dus
Ik snap dat je het irritant vind dat er woorden in je mond worden gelegd maar misschien kun je ook een keer moeite doen om duidelijk te maken wat je bedoelt; met dit soort geneuzel kan ik niets anders als maar weer zelf gaan bedenken wat je bedoeld.

Op een vraag over 'wat voor goudvissen' reageren met 'Wat je voorbeeld betreft wil ik me er wel verder in verdiepen' maakt voor mij niets duidelijk; het is noch een antwoord, noch een vraag.

Dus, wat bedoel je er mee?
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_37157664
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:20 schreef Dr_Jack het volgende:

[..]

En ik denk dat dit weer meer zegt over jezelf dan de evolutietheorie. Zo lang de bevindingen van de evolutie haaks staan met jouw geloofsleer, dan is de neiging veel sneller om bewijs te relativeren en niet overtuigend te vinden.
Maar wat is precies bewijs dan?
Proefjes?
fosielenarchief?
"voorspellingen die kloppen"?
pi_37157694
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:33 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

als het in de koran zou staan
Nee, als de koran zou menen dat apen en mensen familie waren had ik de koran verworpen.
pi_37157701
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:21 schreef Doffy het volgende:

[..]

Nee hoor
Ok.
pi_37157757
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:38 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Ik snap dat je het irritant vind dat er woorden in je mond worden gelegd maar misschien kun je ook een keer moeite doen om duidelijk te maken wat je bedoelt; met dit soort geneuzel kan ik niets anders als maar weer zelf gaan bedenken wat je bedoeld.
Mijn vraag begon met iets gelijk aan
Waarom Evolutie #8
quote:
Op een vraag over 'wat voor goudvissen' reageren met 'Wat je voorbeeld betreft wil ik me er wel verder in verdiepen' maakt voor mij niets duidelijk; het is noch een antwoord, noch een vraag.
Hoe wil je antwoord van mijn kant over iets waar ik me niet in heb verdiept?
quote:
Dus, wat bedoel je er mee?
Wat is "bewijs"( in mijn context.. wat is overtuigend bewijs)?
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:55:14 #215
27698 Doffy
pi_37157994
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ok.
Dus is een opmerking als 'daar-en-daar staat dat het leven uit water voortkomt, dus <conclusie>', vrij waardeloos.
'Nuff said
  vrijdag 21 april 2006 @ 12:57:00 #216
27698 Doffy
pi_37158042
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:45 schreef Triggershot het volgende:
Wiki over theoriën.
'Nuff said
pi_37158107
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:55 schreef Doffy het volgende:

[..]

Dus is een opmerking als 'daar-en-daar staat dat het leven uit water voortkomt, dus <conclusie>', vrij waardeloos.
pour toi, voor een gelovige is het natuurlijk een bevestiging.
pi_37158121
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:57 schreef Doffy het volgende:

[..]

Wiki over theoriën.
Shoekran
  vrijdag 21 april 2006 @ 13:00:54 #219
27698 Doffy
pi_37158148
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

pour toi, voor een gelovige is het natuurlijk een bevestiging.
Vast wel, maar dit topic gaat over wetenschap, en dus over kennis.
'Nuff said
pi_37158171
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:00 schreef Doffy het volgende:

[..]

Vast wel, maar dit topic gaat over wetenschap, en dus over kennis.
Wetenschap, akkoord.. Maar waarde van "kennis" is subjectief

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-04-2006 13:02:19 ]
  vrijdag 21 april 2006 @ 13:03:54 #221
27698 Doffy
pi_37158221
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wetenschap, akkoord.. Maar waarde van "kennis" is subjectief
Ongetwijfeld. Maar door te zeggen 'dit-en-dat staat in mijn heilig boek' creeër je geen kennis, alleen geloof. En we praten in dit topic over kennis - en als je dat niet zint, moet je hier niet posten maar een topic openen over 'evolutie volgens de islam', of zoiets.
'Nuff said
pi_37158253
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:03 schreef Doffy het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. Maar door te zeggen 'dit-en-dat staat in mijn heilig boek' creeër je geen kennis, alleen geloof. En we praten in dit topic over kennis - en als je dat niet zint, moet je hier niet posten maar een topic openen over 'evolutie volgens de islam', of zoiets.
En ik dacht dat ik vaak in herhaling viel
  vrijdag 21 april 2006 @ 13:05:34 #223
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37158276
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:45 schreef Triggershot het volgende:

Hoe wil je antwoord van mijn kant over iets waar ik me niet in heb verdiept?
Met alle respect, het voorbeeld is niet zo ontzettend diepzinnig dat je er een studie van hoeft te maken. Je kunt je toch vrij eenvoudig een voorstelling maken over de oppervlakkige diversiteit die je zou zien in een dierenwinkel? Waarschijnlijk zit het goudvissenaquarium vol met vissen die binnen de grenzen van het 'goudvis zijn' licht variëren; zo zullen er grotere, kleinere, dikkere, dunnere, lichte, donkere, langwerpige, bollere etc zijn die op hun beurt weer variëren in het disciminerende kenmerk (dik, dikker, dikst). Op basis van welke eigenschap zou jij je tien fokvissen uitkiezen?

Een parralel voorbeeld; omdat ik mee wil doen met het wereldkampioenschap 'Konijnen met Lange Oren' ga ik mijn eigen super konijn fokken. Omdat voorelkaar te krijgen ga ik naar de dierenwinkel en haal daar de twee konijnen (paartje) met de langste oren.
quote:
De evolutietheorie is een beschrijving van een waargenomen systeem in de natuur (individuen verschillen, sommige verschillen zijn overerfbaar, niet alle nakomelingen reproduceren, sommige verschillen hebben invloed op de reproductiekans). Jij stelt dat je geen overtuigend bewijs hebt gezien, ik denk dat jij je niet laat overtuigen door bewijs. Het overtuigende bewijs dat jij zoekt zit dan ook niet aan de kant van de evolutietheorie maar aan de (volgens jou) conflicterende kant. Overtuigend bewijs kan dus bestaan uit (a) bewijs dat de evolutietheorie niet conflicteerd met de andere kant of (b) bewijs dat de andere kant niet klopt. Tegen a wordt fel gepropageerd vanuit 'jouw' kant; inzicht in b wens ik jou van harte toe maar ik vrees dat dat een doodlopende zaak is.
pi_37158461
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:05 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Met alle respect, het voorbeeld is niet zo ontzettend diepzinnig dat je er een studie van hoeft te maken. Je kunt je toch vrij eenvoudig een voorstelling maken over de oppervlakkige diversiteit die je zou zien in een dierenwinkel? Waarschijnlijk zit het goudvissenaquarium vol met vissen die binnen de grenzen van het 'goudvis zijn' licht variëren; zo zullen er grotere, kleinere, dikkere, dunnere, lichte, donkere, langwerpige, bollere etc zijn die op hun beurt weer variëren in het disciminerende kenmerk (dik, dikker, dikst). Op basis van welke eigenschap zou jij je tien fokvissen uitkiezen?
Eventueel op de punten die je zojuist opgenoemd, next?
quote:
Een parralel voorbeeld; omdat ik mee wil doen met het wereldkampioenschap 'Konijnen met Lange Oren' ga ik mijn eigen super konijn fokken. Omdat voorelkaar te krijgen ga ik naar de dierenwinkel en haal daar de twee konijnen (paartje) met de langste oren.
agreed
quote:
De evolutietheorie is een beschrijving van een waargenomen systeem in de natuur (individuen verschillen, sommige verschillen zijn overerfbaar, niet alle nakomelingen reproduceren, sommige verschillen hebben invloed op de reproductiekans).
Ok begrepen.
quote:
Jij stelt dat je geen overtuigend bewijs hebt gezien, ik denk dat jij je niet laat overtuigen door bewijs.
Kan jij niet weten, want naar mijn weten sta ik er open voor.
quote:
Het overtuigende bewijs dat jij zoekt zit dan ook niet aan de kant van de evolutietheorie maar aan de (volgens jou) conflicterende kant. Overtuigend bewijs kan dus bestaan uit (a) bewijs dat de evolutietheorie niet conflicteerd met de andere kant of (b) bewijs dat de andere kant niet klopt. Tegen a wordt fel gepropageerd vanuit 'jouw' kant; inzicht in b wens ik jou van harte toe maar ik vrees dat dat een doodlopende zaak is.
Voor mij is het juist eerder dat ik problemen heb bij voorbaat al met stadium B en niet met A.
  vrijdag 21 april 2006 @ 13:18:27 #225
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37158632
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 12:13 schreef Doffy het volgende:

[Ok, alleen bijvoorbeeld neuronen verlies door alcohol of wat dan ook. Het zou beter zijn als deze wordt hersteld toch?]

Als je ziet hoe de hersenen zich kunnen herstellen na een zware hersenbeschadiging, dan zie je het wat genuanceerder. Inderdaad, het herstellen van synaps-verbindingen is het belangrijkste, maar er blijkt tegenwoordig toch ook beperkte regeneratie van zenuwcellen plaats te vinden.
De evolutionaire stappen die ons zenuwcellen hebben gemaakt tot wat ze zijn werden iets eerder genomen, in die tijd was de invloed van de slijterij nog niet zo groot. Je zou je ook kunnen afvragen waarom wij alcohol zo lekker vinden terwijl het ook zo schadelijk is. (Dat is overigens waarschijnlijk terug te voeren op onze 'automata' programmering qua herkenning van rijp fruit, ook zou je kunnen bedenken dat vrouwen met een voorliefde voor alcohol (overrijp fruit) een grotere kans hadden op reproductie (iedere man kon er over heen, vrouwen die meedrinken zijn gezelliger.))

En zoals Doffy al aanstipte, het is een mythe gebleken dat zenuwschade altijd permanent is. Het lichaam kan een hoop problemen opvangen en de hersenen zijn daarin zeer flexibel. Stroonissen die hun wortels in alcohol gebruik vinden (geheugenstoornissen, spraakproblemen etc.) worden veroorzaakt door echt langdurig en extreem overmatig drankgebruik waardoor hele centra (kortetermijngeheugen, spraak (dûh)) beschadigd raken; waarom juist die centra is een leuke google opdracht....
  vrijdag 21 april 2006 @ 13:26:20 #226
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37158860
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:12 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Eventueel op de punten die je zojuist opgenoemd, next?
Concreter, welke van de punten?
quote:
Kan jij niet weten, want naar mijn weten sta ik er open voor.
Gezien de hoeveelheid tekst die ik van jou heb gelezen kan ik een zeer goed gefundeerde gok doen. Misschien dat jouw punt niet per direct, één op één, voortvloeit uit jouw geloofsbeleving maar dat geloof is (al dan niet op de achtergrond) mijn inziens de basis van jouw skepsis tegenover de evolutietheorie. Daarbij heb ik nog nergens een concreet inhoudelijk punt gezien waarop jij tegenover de evotheorie staat, als 'gut feeling' heeft het zijn wortels in jouw 'gut', een religieuze 'gut'. Vandaar ook dat overtuigend bewijs (imho) uit die hoek moet komen.
quote:
Voor mij is het juist eerder dat ik problemen heb bij voorbaat al met stadium B en niet met A.
Het feit dat jij het al 'stadium' noemt en vind dat B iets is dat automatisch volgt uit de evolutietheorie (althans zo lijkt het er te staan) denk ik dat ook A zeer zeer ver verwijderd is.
pi_37159306
@ Triggershot

Voor begrippen als bewijzen, feiten en theorieën moet je je gaan verdiepen in wetenschapstheorie en -filosofie. Bewijzen moeten bijvoorbeeld aan een aantal criteria voldoen, zoals falsificatiemogelijkheid, herhaalbaarheid en dergelijke. Dit is de meest plausibele criteria om bewijzen te scheiden van pseudobewijzen.
"Nicht wie die Welt ist, ist das Mystische, sondern daß sie ist" Ludwig Wittgenstein.
pi_37159389
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:26 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Concreter, welke van de punten?
quote:
lichte, donkere, langwerpige, bollere
quote:
Gezien de hoeveelheid tekst die ik van jou heb gelezen kan ik een zeer goed gefundeerde gok doen. Misschien dat jouw punt niet per direct, één op één, voortvloeit uit jouw geloofsbeleving maar dat geloof is (al dan niet op de achtergrond) mijn inziens de basis van jouw skepsis tegenover de evolutietheorie. Daarbij heb ik nog nergens een concreet inhoudelijk punt gezien waarop jij tegenover de evotheorie staat, als 'gut feeling' heeft het zijn wortels in jouw 'gut', een religieuze 'gut'. Vandaar ook dat overtuigend bewijs (imho) uit die hoek moet komen.
Ik zal er als ik terug kom verder op in gaan.
quote:
Het feit dat jij het al 'stadium' noemt en vind dat B iets is dat automatisch volgt uit de evolutietheorie (althans zo lijkt het er te staan) denk ik dat ook A zeer zeer ver verwijderd is.
Met "stadium" bedoelde ik verschillende evolutie-fases mee.
  vrijdag 21 april 2006 @ 13:49:01 #229
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37159479
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:45 schreef Triggershot het volgende:

[lichte, donkere, langwerpige, bollere]
Maar het einddoel is een zwarte goudvis; waarom zou je dan op lange/bolle selecteren? Ik neem aan dat je (net als ik) de tien goudvissen meeneemt die al het meeste zwart hebben (dus of heel donker of zwart gevlekt oid, misschien wel een combi/combo).
quote:
Ik zal er als ik terug kom verder op in gaan.
Moet ook ff weg en heb ook nog iets om hierop voort te borduren.
quote:
Met "stadium" bedoelde ik verschillende evolutie-fases mee.
Evolutie-fases? Die ken ik niet, wat bedoel je ermee?

[ Bericht 1% gewijzigd door Invictus_ op 21-04-2006 14:31:49 ]
pi_37159593
quote:

[..]

Nee, als de koran zou menen dat apen en mensen familie waren had ik de koran verworpen.
op basis waarvan ?
pi_37160621
quote:

[..]

DNA technisch gezien zijn we meer dan 98% verwant aan de chimpansee. En het is niet zo dat we evolueerden vanuit een aap, maar we hebben dezelfde voorouder als de aap.

Maarja jij 'geloofd' natuurlijk ook niet in DNA metingen.....
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
  vrijdag 21 april 2006 @ 14:56:14 #232
46727 masterdave
Topic Killer
pi_37161455
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 14:27 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

DNA technisch gezien zijn we meer dan 98% verwant aan de chimpansee. En het is niet zo dat we evolueerden vanuit een aap, maar we hebben dezelfde voorouder als de aap.

Wat je hier zegt is wel tricky, want je zegt dus dat we dezelfde voorouders hebben, maar de ene kant werd slim, en de andere kant krabt aan z'n kont en eet het op
Wie de kut nie scheert is het likkuh nie weerd
Al is je kontje nog zo schraal, ik neuk je hard anaal.
GamerTag
  vrijdag 21 april 2006 @ 14:59:13 #233
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37161553
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 14:56 schreef masterdave het volgende:

[..]

Wat je hier zegt is wel tricky, want je zegt dus dat we dezelfde voorouders hebben, maar de ene kant werd slim, en de andere kant krabt aan z'n kont en eet het op
Je bedoelt vrouwen en mannen? Het ontstaan van de twee sexes is al een tijdje geleden hoor, al ver voordat je van een gemeenschappelijke voorouder kunt spreken.
  vrijdag 21 april 2006 @ 15:03:47 #234
46727 masterdave
Topic Killer
pi_37161694
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 14:59 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Je bedoelt vrouwen en mannen? Het ontstaan van de twee sexes is al een tijdje geleden hoor, al ver voordat je van een gemeenschappelijke voorouder kunt spreken.
haha, nee man schaap, hij zegt de aap en de mens hebben dezeflde voorouders, dus ik had het over die twee
GamerTag
  vrijdag 21 april 2006 @ 15:06:49 #235
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37161780
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:03 schreef masterdave het volgende:

[..]

haha, nee man schaap, hij zegt de aap en de mens hebben dezeflde voorouders, dus ik had het over die twee
Owh, dan moet je maar even snel naar de bieb fietsen om een boek van Frans de Waal te halen.
  vrijdag 21 april 2006 @ 15:15:11 #236
46727 masterdave
Topic Killer
pi_37162014
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:06 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Owh, dan moet je maar even snel naar de bieb fietsen om een boek van Frans de Waal te halen.
Volgens mij wordt ik seniel of zo, maar ikke nie begraip?
GamerTag
  vrijdag 21 april 2006 @ 15:19:36 #237
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37162133
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:15 schreef masterdave het volgende:

[..]

Volgens mij wordt ik seniel of zo, maar ikke nie begraip?

Als je voorgaande tikt ben je toe aan een goed boek, in dit geval een goed boek van Frans de Waal. De bieb is meestal een verzamelplaats van boeken alwaar je tegen een geringe bijdrage gebruik kan maken van de verzamelde werken, de kans dat er één tussen zit van Frans de Waal is vrij groot (des neerlands overzeese ethologische trots) en de fiets is een tweewielig en weinig vervuilende vorm van transport. Vandaar mijn suggestie.. (Hopenlijk heb ik het genoeg uitgelegd nu )
pi_37164474
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 15:19 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Als je voorgaande tikt ben je toe aan een goed boek, in dit geval een goed boek van Frans de Waal. De bieb is meestal een verzamelplaats van boeken alwaar je tegen een geringe bijdrage gebruik kan maken van de verzamelde werken, de kans dat er één tussen zit van Frans de Waal is vrij groot (des neerlands overzeese ethologische trots) en de fiets is een tweewielig en weinig vervuilende vorm van transport. Vandaar mijn suggestie.. (Hopenlijk heb ik het genoeg uitgelegd nu )
Whehehe
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_37169309
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:49 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Maar het einddoel is een zwarte goudvis; waarom zou je dan op lange/bolle selecteren? Ik neem aan dat je (net als ik) de tien goudvissen meeneemt die al het meeste zwart hebben (dus of heel donker of zwart gevlekt oid, misschien wel een combi/combo).
Prima, maar waar zit nou het overtuigende dan?
quote:
Evolutie-fases? Die ken ik niet, wat bedoel je ermee?
Van Alpha, tussenvorm tot nieuwe soort?
pi_37169330
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 13:53 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

op basis waarvan ?
mijn overtuiging dat de mens met een groter doel op aarde is.
pi_37169352
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 14:27 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

DNA technisch gezien zijn we meer dan 98% verwant aan de chimpansee.
louter toeval
quote:
ow?
pi_37169413
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:00 schreef Triggershot het volgende:

[..]

mijn overtuiging dat de mens met een groter doel op aarde is.
Zoals de winnaar van het WF-voetbal deze zomer gaat denken dat dat hele voetbaltoernooi toch maar speciaal voor hem/haar georganiseerd is
pi_37169431
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:01 schreef Triggershot het volgende:

[..]

louter toeval
Kun je dat hard maken?
pi_37169457
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kun je dat hard maken?
Bewijsvoering?
pi_37169646
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Bewijsvoering?
Ja, jij stelt dat het genetisch puur toeval is dat chimpansees en mensen zo op elkaar lijken. De evolutietheorie kan voor die overeenkomsten een hele mooie verklaring voor geven. Als jij stelt dat dat toeval is, dan zul je met een hele goede argumentatie moeten komen, lijkt me. Je kunt zulke uitspraken niet op de religieuze toer blijven gooien en de evolutietheorie domweg negeren
pi_37169998
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, jij stelt dat het genetisch puur toeval is dat chimpansees en mensen zo op elkaar lijken. De evolutietheorie kan voor die overeenkomsten een hele mooie verklaring voor geven. Als jij stelt dat dat toeval is, dan zul je met een hele goede argumentatie moeten komen, lijkt me. Je kunt zulke uitspraken niet op de religieuze toer blijven gooien en de evolutietheorie domweg negeren
Ook dna van een een muis en rat komen sterk overeen met die van de kinderen van Adam, betekent dat ook dan dat we aan hen verwand zijn?
pi_37170080
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ook dna van een een muis en rat komen sterk overeen met die van de kinderen van Adam, betekent dat ook dan dat we aan hen verwand zijn?
Kinderen van Adam?
pi_37170154
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kinderen van Adam?
aka de mens
  vrijdag 21 april 2006 @ 20:52:29 #249
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37170617
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:26 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja, doch minder nauw verwant als aan een aap, aangezien het dna wat minder sterk overeen komt.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_37170909
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 20:52 schreef Frezer het volgende:

[..]

Ja, doch minder nauw verwant als aan een aap, aangezien het dna wat minder sterk overeen komt.
Mja, maar de percentage is ook verlaagd van 98,5% naar 95%..
  zaterdag 22 april 2006 @ 09:40:41 #251
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37179423
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 19:59 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Prima, maar waar zit nou het overtuigende dan?
Nou je eindelijk je tien visjes hebt ga je de gewenste eigenschappen veredelen. Je gooit je tien visjes met een beetje zwart in je kweektank en als ze 'hun ding' hebben gedaan tot er een visje of vijftig zijn. Dan selecteer je weer tien zwartigste en brengt de andere veertig terug naar de dierenwinkel. Herhaal, herhaal, herhaal en *tromgeroffel* je zit tot je knieën in de evolutie.
quote:
Van Alpha, tussenvorm tot nieuwe soort?
Mwah, onzinnig bedenksel.
quote:
Op vrijdag 21 april 2006 21:07 schreef Triggershot het volgende:
Mja, maar de percentage is ook verlaagd van 98,5% naar 95%..
Het mooie van de genetische verwantschap tussen mens en chimp is dat we enorm veel van ons genoom, codon voor codon, alleen met chimps delen.
  zaterdag 22 april 2006 @ 11:01:52 #252
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37180426
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 09:40 schreef Invictus_ het volgende:
Het mooie van de genetische verwantschap tussen mens en chimp is dat we enorm veel van ons genoom, codon voor codon, alleen met chimps delen.
En het genoom is weer opgebouwd uit dna, als ik google goed begrijp?
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 22 april 2006 @ 11:04:23 #253
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37180470
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:01 schreef Frezer het volgende:

[..]

Het genoom is het totaal aan genetische informatie.
  zaterdag 22 april 2006 @ 11:06:41 #254
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_37180520
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:01 schreef Frezer het volgende:

[..]

Ja, je genoom is de verzameling genen die je hebt. Het proteoom is de verzameling eiwitten die ook echt aanwezig is (een gen bevat de informatie voor een eiwit*). Je kan dit vergelijken met alfabet en taal. Het genoom is net als een alfabet, het geeft aan wat er allemaal mogelijk is. Het proteoom is als een specifieke taal, het geeft aan wat er ook daadwerkelijk aanwezig is. Van een alfabet kan je vele compleet verschillende talen maken. Zo ook met een genoom. Dus 98% DNA identiek aan chimpansees betekent dus niet dat we ook voor 98% gelijk zijn aan chimpansees.

* Of eigenlijk kan een gen ook informatie bevatten voor meerdere eiwitten of voor RNA.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_37180538
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 09:40 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Nou je eindelijk je tien visjes hebt ga je de gewenste eigenschappen veredelen. Je gooit je tien visjes met een beetje zwart in je kweektank en als ze 'hun ding' hebben gedaan tot er een visje of vijftig zijn. Dan selecteer je weer tien zwartigste en brengt de andere veertig terug naar de dierenwinkel. Herhaal, herhaal, herhaal en *tromgeroffel* je zit tot je knieën in de evolutie.
Correctie: Ik zit tot mijn knieen in het water omdat we het over vissen hebben, beste Invictus ik ontken (mogelijke) mutatie niet onder dieren. Ik ben alleen niet zo voor het idee dat de mens evoluren zou, dus als het niet teveel moeite is, vraag ik een voorbeeld uit de wereld der homo's.
quote:
Mwah, onzinnig bedenksel.
Sterke reactie.
quote:
Het mooie aan de wetenschap is dat ook die percentage die al verlaagt is nog lager kan zakken.. Gaan we het dan hebben over eigenschappen die we gemeen hebben met de aap?
  zaterdag 22 april 2006 @ 11:09:13 #256
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_37180567
leuke signature Invictus!
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  zaterdag 22 april 2006 @ 11:20:41 #257
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_37180788
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Correctie: Ik zit tot mijn knieen in het water omdat we het over vissen hebben, beste Invictus ik ontken (mogelijke) mutatie niet onder dieren. Ik ben alleen niet zo voor het idee dat de mens evoluren zou, dus als het niet teveel moeite is, vraag ik een voorbeeld uit de wereld der homo's.
Dus de enige reden waarom jij evolutie niet ziet zitten is jouw overtuiging dat de mens iets heel bijzonders is?
quote:
Sterke reactie.
En inhoudelijk nog correct ook.
quote:
Het mooie aan de wetenschap is dat ook die percentage die al verlaagt is nog lager kan zakken.. Gaan we het dan hebben over eigenschappen die we gemeen hebben met de aap?
Heb je ook enig idee waarom (en hoe) dat percentage verlaagd is? Op basis van welk onderzoek? Heb jij enig idee wat dat percentage inhoud? Waarom bijt je jezelf zo vast in een getal waar jij volgens mij de relevantie niet van begrijpt?
  zaterdag 22 april 2006 @ 11:33:27 #258
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37181054
Dank voor de uitleg!
  zaterdag 22 april 2006 @ 11:36:35 #259
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37181110
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:08 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Dus eigenlijk beweer je dat de mens geen dier is, aangezien de wetmatigheden die voor (andere) dieren gelden, volgens jou niet voor de mens gelden
pi_37181532
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:20 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Dus de enige reden waarom jij evolutie niet ziet zitten is jouw overtuiging dat de mens iets heel bijzonders is?
Als ik me niet vergis, beging jij een poging om mij te overtuigen van evolutie, niet? Indien dat niet de bedoeling was mijn welgemeende excuses, maar met je voorbeelden van je vissen (wat ik uiteraard op prijs stel) heeft mij niet overtuigd dat ook de mens zal/was/is aan het evolueren.. Dus ja.
quote:
En inhoudelijk nog correct ook.
Ok?
quote:
Heb je ook enig idee waarom (en hoe) dat percentage verlaagd is? Op basis van welk onderzoek? Heb jij enig idee wat dat percentage inhoud? Waarom bijt je jezelf zo vast in een getal waar jij volgens mij de relevantie niet van begrijpt?
Verlicht me
pi_37181586
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:36 schreef Frezer het volgende:

[..]

Dus eigenlijk beweer je dat de mens geen dier is,
klopt
pi_37181603
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:55 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis, beging jij een poging om mij te overtuigen van evolutie, niet? Indien dat niet de bedoeling was mijn welgemeende excuses, maar met je voorbeelden van je vissen (wat ik uiteraard op prijs stel) heeft mij niet overtuigd dat ook de mens zal/was/is aan het evolueren.. Dus ja.
[..]
Als ik me niet vergis discussiëren we over evolutie. Net als jij ons niet probeert te overtuigen van de islam doen wij dat niet inzake evolutie. Dat werkt toch niet. Verder is het zo dat hij het over evolutie had en jij maakt het verschil met de mens omdat je om één of andere reden aanneemt dat evolutie bij de mens anders werkt.
pi_37181665
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:58 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis discussiëren we over evolutie. Net als jij ons niet probeert te overtuigen van de islam doen wij dat niet inzake evolutie. Dat werkt toch niet.
Dat valt nog wel te bezien.

quote:
Verder is het zo dat hij het over evolutie had
tot zover accepteer ik de mutatie onder vissen wel, hetgene wat zijn voorbeeld inhield.
quote:
en jij maakt het verschil met de mens omdat je om één of andere reden aanneemt dat evolutie bij de mens anders werkt.
Ik heb geen aanname naar voren geschoven, het waren vragen die gesteld werden
pi_37181699
Kunnen we mijn Islamitische achtergrond aub heel graag ook op de achtergrond houden.
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:01:55 #265
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_37181702
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 11:57 schreef Triggershot het volgende:

[..]

klopt
Dus een mier en een aap zijn meer aan elkaar verwant dan een mens en een aap
pi_37181725
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:01 schreef Frezer het volgende:

[..]

Dus een mier en een aap zijn meer aan elkaar verwant dan een mens en een aap
Ik zie ze niet zozeer als verwant eerder als eigenschappen die ze gemeen hebben.
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:13:58 #267
27698 Doffy
pi_37182001
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:01 schreef Triggershot het volgende:
Kunnen we mijn Islamitische achtergrond aub heel graag ook op de achtergrond houden.
Het lijkt mij dat jij het bent die steeds met die achtergrond aan komt zetten, al is het maar impliciet. Als we willen discussiëren, moeten we dat met open vizier doen. En dus ingaan op vragen en opmerkingen van anderen, in casu: waarom is de mens een uitzondering op goudvissen? Als jij zegt 'omdat ik dat geloof', dan ben jíj het die met geloof aan komt zetten, niet de anderen.
'Nuff said
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:16:03 #268
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37182052
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik zie ze niet zozeer als verwant eerder als eigenschappen die ze gemeen hebben.
Dus een mier en een aap hebben meer met elkaar gemeen dan een mens en een aap?
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_37182065
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:01 schreef Triggershot het volgende:
graag
pi_37182170
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:13 schreef Doffy het volgende:

[..]

Het lijkt mij dat jij het bent die steeds met die achtergrond aan komt zetten, al is het maar impliciet.
Bij deze is het dan ook dat ik een verzoek indien vanaf nu.
quote:
Als we willen discussiëren, moeten we dat met open vizier doen. En dus ingaan op vragen en opmerkingen van anderen, in casu:
agreed
quote:
waarom is de mens een uitzondering op goudvissen?
Al heb je het alleen al over de intelligentie, overlevingswijze en dat de een heer der meester en de ander heer der water is, wat de mens overigens wel kan worden en een vis andersom niet.
quote:
Als jij zegt 'omdat ik dat geloof', dan ben jíj het die met geloof aan komt zetten, niet de anderen.
Dat is vooralsnog niet gebeurt, of zie ik iets over het hoofd?
pi_37182174
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:16 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

graag
pi_37182183
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:16 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dus een mier en een aap hebben meer met elkaar gemeen dan een mens en een aap?
Ik had het over een mens en aap.
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:24:55 #273
27698 Doffy
pi_37182222
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:21 schreef Triggershot het volgende:
Bij deze is het dan ook dat ik een verzoek indien vanaf nu.
Prima, maar dat geldt dus voor iedereen hier.
quote:
Al heb je het alleen al over de intelligentie, overlevingswijze en dat de een heer der meester en de ander heer der water is, wat de mens overigens wel kan worden en een vis andersom niet.
Dan weet jij niet wat de beperkingen zijn voor een mens om onder water te leven. En belangrijker: het is nog steeds geen zinnig argument waarom de mens niet aan evolutie onderhevig zou zijn.
quote:
Dat is vooralsnog niet gebeurt, of zie ik iets over het hoofd?
Jij claimt dat mensen buiten de evolutie staan, zonder daar een zinnig argument voor aan te dragen.
'Nuff said
pi_37182331
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:24 schreef Doffy het volgende:

[..]

Prima, maar dat geldt dus voor iedereen hier.
Aight
quote:
Dan weet jij niet wat de beperkingen zijn voor een mens om onder water te leven.
De mens kan op de een of ander manier toch beperkt (deels) uitmaken van een leven onder/in/rondom water, probeer het zelfde maar met een vis.
quote:
En belangrijker: het is nog steeds geen zinnig argument waarom de mens niet aan evolutie onderhevig zou zijn.
Ik schoof het naar voren als antwoord op
quote:
waarom is de mens een uitzondering op goudvissen?
Ik zei dat mutatie van vissen mij niet overtuigen over mensen.
quote:
Jij claimt dat mensen buiten de evolutie staan
waar?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2006 12:30:46 ]
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:32:40 #275
27698 Doffy
pi_37182387
Laatste keer: wat hebben mensen die kunnen zwemmen te maken met geldigheid van evolutie?
'Nuff said
pi_37182445
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:32 schreef Doffy het volgende:
Laatste keer: wat hebben mensen die kunnen zwemmen te maken met geldigheid van evolutie?
Laatste keer: Had ik het alleen over zwemmen?
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:37:56 #277
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37182519
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:22 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik had het over een mens en aap.
Dat maakt niet uit. Als je een mens geen dier vindt gaat mijn vraag nogsteeds op.
Onikaan ni ov dovah
pi_37182553
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:37 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit. Als je een mens geen dier vindt gaat mijn vraag nogsteeds op.
Jij vindt jezelf niet verhevener dan een rat?

misschien is verheven niet juiste woordkeuze, maar anders of een positiever wijze, intelligenter, meer cultureel etc?

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2006 12:40:38 ]
pi_37182575
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:30 schreef Triggershot het volgende:
waar?
Waarom Evolutie #8
pi_37182587
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:39 schreef Triggershot het volgende:

[..]

misschien is verheven niet juiste woordkeuze, maar anders of een positiever wijze, intelligenter, meer cultureel etc?
daar heeft de evolutie geen boodschap aan, slechts jij en je medemens vinden dat evt. belangrijk.
pi_37182627
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:40 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Waarom Evolutie #8
pi_37182657
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:41 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

daar heeft de evolutie geen boodschap aan, slechts jij en je medemens vinden dat evt. belangrijk.
sure
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:44:43 #283
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37182662
quote:

[..]

Maar de rat heeft weer eigenschappen waar wij niet aan kunnen tippen... Vooral toen ik vannacht m'n kop stootte aan de deurpost had ik graag wat beter kunnen zien.
Verder is een rat een vrij sociaal dier hoor.
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:45:14 #284
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37182673
quote:

[..]

Leuk dat je dat voorbeeld erbij pakt Ratten hebben een grote mate van intelligentie, kunnen zich als geen ander aanpassen aan een onbekende omgeving, hebben een hechte sociale structuur etc. Dus nee, ik vind ratten niet verhevener dan de mens.
Onikaan ni ov dovah
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:46:43 #285
27698 Doffy
pi_37182706
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

sure
Voer jij een discussie, of ben je hier alleen maar om te trollen?
'Nuff said
pi_37182717
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:44 schreef Triggershot het volgende:

[..]

sure
geef eens een argument ipv één van je stopwoordjes
pi_37182722
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:44 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar de rat heeft weer eigenschappen waar wij niet aan kunnen tippen... Vooral toen ik vannacht m'n kop stootte aan de deurpost had ik graag wat beter kunnen zien.
Verder is een rat een vrij sociaal dier hoor.
Was dan ook maar een willekeurig voorbeeld
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:49:01 #288
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37182767
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Was dan ook maar een willekeurig voorbeeld
Om het dan maar algemeen te houden: Nee, ik voel me niet verheven of beter dan welk ander dier dan ook.
pi_37182840
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:45 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Leuk dat je dat voorbeeld erbij pakt
Had natuurlijk een ander willekeurig voorbeeld kunnen zijn.
quote:
Ratten hebben een grote mate van intelligentie, kunnen zich als geen ander aanpassen aan een onbekende omgeving, hebben een hechte sociale structuur etc. Dus nee, ik vind ratten niet verhevener dan de mens.
Toch geloof ik niet dat jij wanneer jij zou kunnen kiezen, zou besluiten om een rat te zijn ondanks al die eigenschappen? Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg (menselijke) eigenschappen waar de rat niet van kan dromen, hetzij filosoferen, culinaire eten voorbereiden

Heeft voorbeeld de rat wel een dwang naar vooruitgang? De kans omzich artistiek te uitten. Wat ik probeer te zeggen is veel dieren hebben wel eigenschappen die ervoor zorgen dat ze overleven in hun omgeving en eventueel in een andere omgeving kunnen aanpassen en natuurlijk tal van eigenschappen waarvan wij een lesje kunnen leren, maar ik geloof niet dat wat 300.000 ratten niet meer kunnen bereiken dat 2 mensen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 22-04-2006 12:53:13 ]
pi_37182853
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:46 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

geef eens een argument ipv één van je stopwoordjes
Watvoor argument wil je dat ik erop geef?
pi_37182878
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:49 schreef pfaf het volgende:

[..]

Om het dan maar algemeen te houden: Nee, ik voel me niet verheven of beter dan welk ander dier dan ook.
Als we ze naar 2 groepen zouden splitsen , mens en dier geloof ik dan toch niet echt dat jij zou kiezen om een dier te zijn?
  zaterdag 22 april 2006 @ 12:58:59 #292
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37182973
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:52 schreef Triggershot het volgende:

[..]

[..]

Toch geloof ik niet dat jij wanneer jij zou kunnen kiezen, zou besluiten om een rat te zijn ondanks al die eigenschappen? Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg (menselijke) eigenschappen waar de rat niet van kan dromen, hetzij filosoferen, culinaire eten voorbereiden

Heeft voorbeeld de rat wel een dwang naar vooruitgang? De kans omzich artistiek te uitten. Wat ik probeer te zeggen is veel dieren hebben wel eigenschappen die ervoor zorgen dat ze overleven in hun omgeving en eventueel in een andere omgeving kunnen aanpassen en natuurlijk tal van eigenschappen waarvan wij een lesje kunnen leren, maar ik geloof niet dat wat 300.000 ratten niet meer kunnen bereiken dat 2 mensen.
Maar jij zit nu alles naar menselijke maatstaven te meten. Kunst, cultuur, intelligentie, allemaal typische dingen waar wij in uitblinken ja. Maar daardoor zijn wij nog niet beter, zoals gezegd is ieder dier wel ergens beter in dan de mens.
Omdat ik toevallige een hoge intelligentie heb en veel waarde hecht aan kunst ben ik toch ook niet beter dan de bouwvakker die zou scheiten op een boek van Goethe? Als ik een eisenpakket zou opstellen met wat een mens goed zou kunnen om succesvol te zijn, zou ik intelligentie en cultuur inderdaad hoog aanslaan. Terwijl anderen juist fysieke eigenschappen belangrijk vinden, of een mooie auto of of.
Kortom iedereen anders, niemand beter dan niemand.
Behalve Tardigrada's en het spaghettimonster natuurlijk, maar die staan buiten de natuur.
pi_37182981
quote:

[..]

Watvoor argument wil je dat ik erop geef?
een steekhoudend argument liefst
  zaterdag 22 april 2006 @ 13:01:02 #294
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_37183020
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Als we ze naar 2 groepen zouden splitsen , mens en dier geloof ik dan toch niet echt dat jij zou kiezen om een dier te zijn?
a) De mens is een dier!
b) Nee, maar ik zou ook geen ander mens willen zijn. Ik zou net zo lief een bacterie "zijn" dan een ander mens.
pi_37183054
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:59 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

een steekhoudend argument liefst
Nou ik zie die eigenschappen als ontwikkelingen die niets met de evolutie te maken hebben,
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:41 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

daar heeft de evolutie geen boodschap aan,
Ik stem met je in als "sure" wat volgens mij "tuurlijk" betekent, en dan wil je inhoudelijk reactie er achter aan?
  zaterdag 22 april 2006 @ 13:05:07 #296
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37183107
quote:

[..]

[..]

Dat zijn dingen waar je als mens waarde aan hecht.
quote:
Heeft voorbeeld de rat wel een dwang naar vooruitgang? De kans omzich artistiek te uitten.
Jup. De laatste ratten die ik hier had zijn in de loop van de jaern steeds creatiever geworden in nesten bouwen. Begon als een simpel samenraapsel van wat stro en hooi tot op het eind hele in elkaar gevlochten bouwerken met meerdere uitgangen en tunneltjes en een dak dat eraf werd gemept als ze het te heet kregen.
quote:
Wat ik probeer te zeggen is veel dieren hebben wel eigenschappen die ervoor zorgen dat ze overleven in hun omgeving en eventueel in een andere omgeving kunnen aanpassen en natuurlijk tal van eigenschappen waarvan wij een lesje kunnen leren, maar ik geloof niet dat wat 300.000 ratten niet meer kunnen bereiken dat 2 mensen.
Het belangrijkste kunnen ze wel. Overleven. De waarde die wij aan sommige dingen geven hoeft een rat totaal niets uit te maken.
Onikaan ni ov dovah
pi_37183131
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 12:58 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar jij zit nu alles naar menselijke maatstaven te meten. Kunst, cultuur, intelligentie, allemaal typische dingen waar wij in uitblinken ja. Maar daardoor zijn wij nog niet beter, zoals gezegd is ieder dier wel ergens beter in dan de mens.
Wat eventueel de mens kan verhelpen, door een uitvinding niet?
quote:
Omdat ik toevallige een hoge intelligentie heb en veel waarde hecht aan kunst ben ik toch ook niet beter dan de bouwvakker die zou scheiten op een boek van Goethe?
Zou ik ook niet (kunnen) menen omdat jullie beiden mensen zijn, maar met verschillende interesses.
quote:
Als ik een eisenpakket zou opstellen met wat een mens goed zou kunnen om succesvol te zijn, zou ik intelligentie en cultuur inderdaad hoog aanslaan. Terwijl anderen juist fysieke eigenschappen belangrijk vinden, of een mooie auto of of.
Kortom iedereen anders, niemand beter dan niemand.
Behalve Tardigrada's en het spaghettimonster natuurlijk, maar die staan buiten de natuur.
Niet echt direct met evolutie te maken, maar laat ik je zo een vraag stellen.
Vindt jij het oke om een dier te offeren voor het leven van een mens of niet? Eventueel transplantatie, voedsel of als medicijn? . Je kan veel fysieke eigenschappen ook al voordeel van de mens zien.
pi_37183155
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 13:01 schreef pfaf het volgende:

[..]

a) De mens is een dier!
Mag ik het beschrijven als intelligent levensoort?
quote:
b) Nee, maar ik zou ook geen ander mens willen zijn. Ik zou net zo lief een bacterie "zijn" dan een ander mens.
Aparte keuze (pour moi) , maar oke
pi_37183165
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 13:02 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou ik zie die eigenschappen als ontwikkelingen die niets met de evolutie te maken hebben,
waar hebben die eigenschappen dan mee te makien ?
quote:
Ik stem met je in als "sure" wat volgens mij "tuurlijk" betekent, en dan wil je inhoudelijk reactie er achter aan?
sure
pi_37183206
quote:
Op zaterdag 22 april 2006 13:06 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Mag ik het beschrijven als intelligent levensoort?
[..]
Dolfijnen ook En chimpansees, en ezels... schijnen ook heel slim te zijn

Wat de mens denk ik onderscheidt van dieren, is oa het vermogen tot fantasie. Is dat ook evolutionair toe te lichten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')