Je bent in de integraal rechtsonder vergeten te vermenigvuldigen met e^t, denk dat daar de fout zitquote:Op vrijdag 19 mei 2006 16:08 schreef Greus het volgende:
Hey!
Ik moet de integraal A (zie hieronder) oplossen. Logisch is, lijkt me, Integration By Parts te gebruiken (zoals ik hieronder heb gedaan)
Toch gaat er in de berekening hieronder iets fout, ik zie echter niet WAT![]()
Kan iemand me dat vertellen? De onderste vorm kan ik namelijk wél netjes oplossen...
De integraal:
[afbeelding]
Waar?quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:35 schreef Enigmatic het volgende:
[..]
Je bent in de integraal rechtsonder vergeten te vermenigvuldigen met e^t, denk dat daar de fout zit
In de eerste situatie doet de volgorde ertoe: (rood, groen, paars) is een andere vlag dan (paars, rood, groen). Dit is een permutatie.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 17:30 schreef anuszwam het volgende:
Ik ben bezig met kansrekenen, en ik raak steeds in de war want ik weet niet welke berekening ik wanneer moet uitvoer. Hier zijn twee vragen:
De drie banen (nlse vlag) moeten verschillend worden gekleur. Op hoeveel manieren kan dat als je de beschikking hebt over zeven kleuren?
Antwoord: 7!/4!=210 manieren
Een havoscholiere volgt het N&T-profiel. Dat profiel wil zij echter uitbreiden met een paar extra vakken. Daarvan zijn er tien. Op hoeveel manieren kan de scholiere drie extra vakken kiezen?
Antwoord: (10 3)= 120
(10 3 staat verticaal zegmaar)
Nu kan ik de berekeningen wel uitvoeren, maar ik zie geen verschil tussen de twee vragen. Wanneer moet ik het op de eerste manier berekenen, en wanneer op de tweede manier?
1 2 3 | ( ) = ------- = ---- * --- (3) 4! * 3! 4! 3! |
Ik zie het echt even niet meerquote:Uit een vaas met r rode ballen en w witte ballen wordt eerst 1 bal getrokken. Vervolgens wordt de bal teruggelegd plus nog een bal van dezelfde kleur erbij. Dan trek je nog een keer..
A is de gebeurtenis dat de eerste bal wit is, B is de gebeurtenis dat de tweede bal wit is..
Nu zit ik met de volgende vragen: Wat is P(B) en wat is P(A|B)?
Ligt er een beetje aan hoe handig je bent. Wat ideeen:quote:Op maandag 22 mei 2006 14:10 schreef teletubbies het volgende:
hee een vraagje,
voor visual basic moeten we een programmetje schrijven, een spel ofzo..
iets van ...zeg maar 30 uur werk.
Ik heb geen idee wat voor spel of programma ik ga maken... heeft iemand wat ideen?
1 |
Een lijn wordt altijd gegeven door de vergelijking y = ax + b, waarbij a de helling is van de lijn en b de hoogte bij x=0. In deze opgave moet je dus a en b bepalen. Dit kan je doen door ten eerste de definitie van de helling te gebruiken, namelijk a = dy / dx, waar dy het verschil in de y waarden van de 2 punten is en dx het verschil in de x waarden. b kan je nu makkelijk bepalen door gewoon een punt in te vullen.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:13 schreef I-1 het volgende:
Hoi,
heeft iemand enig idee hoe ik dit bereken?
[ code verwijderd ]
Ik snap niet precies wat hiermee bedoeld word...
Een lijn heeft de forumle y=ax+b.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:13 schreef I-1 het volgende:
Hoi,
heeft iemand enig idee hoe ik dit bereken?
[ code verwijderd ]
Ik snap niet precies wat hiermee bedoeld word...
1 2 3 | Los op 3^x = -------- sqr 3 |
Dank je wel voor het antwoord ...maar ik snap niet zo goed hoe je eraan gekomen bent ....quote:3^x = 27/sqr(3)
3^x = (3^3)/(3^1/2)
3^x = 3^2.5
x = 2.5
Een andere mogeljkheid is om direct de 3log te nemen.quote:a^p/a^q = a^(p-q)
Deze snap ik nuquote:a^p/a^q = a^p-q
Isomorf als wat? Vectorruimten? In dat geval gaat het argument niet werken, je moet echt aantonen dat ze isomorf zijn als moduul over de Lie-algebra. Ik heb wel een boekje waar zo ongeveer een bewijs / algemene aanpak in staat, maar dit ziet er allemaal niet zo eenvoudig uit.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 12:33 schreef Pietjuh het volgende:
Hier een vraagje over de irreps van sl_2(C). Ik heb al aangetoond dat de n-de symmetrische macht van de fundamentele representatie irreducibel is. Nu wil ik ook aantonen dat als V een irrep is van sl_2(C) dat V = Sym^n C^2. Hierbij is n dan dim(V) - 1. Maar kan ik dit niet gewoon doen door te zeggen dat Sym^{dimV -1}C^2 isomorf is met V en dat daarom de representaties ook equivalent zijn? Of moet ik ook nog laten zien dat V precies dezelfde decompositie heeft in eigenruimten als Sym^n C^2?
Alvast bedankt
Ja ik bedacht me iets later ook dat dat niet kon gaan werken, omdat ik zo heel de moduulstructuur buiten beschouwing laat.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 22:29 schreef thabit het volgende:
Isomorf als wat? Vectorruimten? In dat geval gaat het argument niet werken, je moet echt aantonen dat ze isomorf zijn als moduul over de Lie-algebra. Ik heb wel een boekje waar zo ongeveer een bewijs / algemene aanpak in staat, maar dit ziet er allemaal niet zo eenvoudig uit.
Ok, laat ik eerst maar eens de metriek op een diff. varieteit wat rigoreuzer definerenquote:Op donderdag 25 mei 2006 18:44 schreef Haushofer het volgende:
Pietjuh, ik heb 2 korte vraagjes. (Thabit struikelt waarschijnlijk weer over mijn fysische manier van wiskunde bedrijven)
Ten eerste over de metriek van een manifold. De metriek wordt gedefinieerd als volgt:
gab = ea*eb
Dus als "normaal" inproduct (*) van de basisvectoren die je gebruikt; termsgewijs vermenigvuldigen en dan optellen. Maar ik heb hier een beetje moeite mee. Want zo'n metriek definieer je weer om een inproduct op het manifold te definieren... heeft zo'n "normaal inproduct" dan nog wel enige betekenis?
Je moet je denk ik allereerst goed realiseren wat nu precies coordinaten zijn op een manifold. Zoals je weet (mischien ook niet want dit wordt ws niet echt uitgelegd in natuurkunde colleges) is een coordinaten systeem voor natuurkundigen een kaart voor wiskundigen. Een kaart is in feite in tripel (U, h, U') waarbij U een open verzameling is in je manifold, U' een open verz in R^n en h een homeomorfisme van U naar U'. Dit homeomorfisme kan je in feite opsplitsen in de n componentsfuncties h_i : U' -> R voor i = 1.. n. Wat je nu de coordinaten noemt van een punt p op een manifold is eigenlijk het punt (h_1(p), ..., h_n (p) ) in R^n. We hebben dus eigenlijk een soort van dubbele betekenis als we over coordinaten (x_1, .. ,x_n) spreken op een manifold, namelijk als functies x_i: U -> R en als de coordinaten in R^n.quote:En ik heb ook wat moeite met het feit dat een coordinatenbasis bestaat uit differentiaaloperatoren. Ik snap dat differentiaaloperatoren voldoen aan de rekenregels van vectoren ( lineairiteit enzo ) maar ik kan me er weinig bij voorstellen; zo'n operator heeft toch niet echt een richting, zoals een basisvector heeft? Het krijgt toch pas betekenis als je zo'n operator op een functie loslaat?
Rekenkundig snap ik het wel, nu nog mijn intuitie overhalen
Mmm, ok, maar ik zie in veel boeken over algemene relativiteit het volgende idee: een inproduct tussen 2 vectoren a en b wordt dan bekeken als ( e is dan een basisvector )quote:Op donderdag 25 mei 2006 23:54 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Ok, laat ik eerst maar eens de metriek op een diff. varieteit wat rigoreuzer defineren
Laat M een n-dimensionale manifold zijn. Een Riemannse metriek op M is een familie g = { g_p | p in M } met de volgende eigenschappen: Voor elke p in M is de afbeelding g_p : T_p M x T_p M -> R een inproduct en voor elke differentieerbare kaart (U, h, U' ) van M met coordinaten (x1, ..., xn ) in U' zijn de functies gij: U -> R met gij(p) = g_p ( d/dx_i (p), d/dx_j (p) ) differentieerbaar.
Wat betekent dit nu in wat meer simpele termen. Een metriek is dus een verzameling functies g_p, die allen een inprodukt zijn op de raakruimte in het punt p, en die allen mooi differentieerbaar aan elkaar gelinked zijn. Je gebruikt dus geen ander "normaal" inprodukt op je raakruimten om de metriek te defineren, je definieert je metriek zo dat het een inprodukt wordt op je raakruimten!
[..]
Niet echt gehad in colleges ART oid, maar ik ben zeker bekend met dit conceptquote:Je moet je denk ik allereerst goed realiseren wat nu precies coordinaten zijn op een manifold. Zoals je weet (mischien ook niet want dit wordt ws niet echt uitgelegd in natuurkunde colleges) is een coordinaten systeem voor natuurkundigen een kaart voor wiskundigen. Een kaart is in feite in tripel (U, h, U') waarbij U een open verzameling is in je manifold, U' een open verz in R^n en h een homeomorfisme van U naar U'. Dit homeomorfisme kan je in feite opsplitsen in de n componentsfuncties h_i : U' -> R voor i = 1.. n. Wat je nu de coordinaten noemt van een punt p op een manifold is eigenlijk het punt (h_1(p), ..., h_n (p) ) in R^n. We hebben dus eigenlijk een soort van dubbele betekenis als we over coordinaten (x_1, .. ,x_n) spreken op een manifold, namelijk als functies x_i: U -> R en als de coordinaten in R^n.
Ok, hiermee ben ik ook bekend, maar nu een concreet voorbeeld: poolcoordinaten, met r als straal en theta als hoek. De basis in poolcoordinaten wordt uitgedrukt mbv de cartesische basis.quote:Wat we nu eigenlijk willen doen is een basis voor T_p M vastleggen door het isomorfisme T_p M -> R^n wat de basisvectoren in T_p M afbeeld op de standaard basis {e_1, ...., e_n} van R^n. We kunnen nu d/dx_i nu interpreteren als de operator die losgelaten op een kaart (U, h, U') van M, de i-de eenheidsvector aan die kaart toekent. Aan de andere kant kan je het ook opvatten als 'snelheidsvector' van de i-de coordinaatkromme in M door p. Dus de d/dx_i differentiaaloperator losgelaten op een kromme door een punt p, geeft je de raakvector langs de i-de coordinaatkromme van je kromme door p. Wat technischer, d/dx_i is de kromme door p gedefinieerd door t -> h-1( h(p) + t e_i ). (de raakruimte aan een punt p kan gedefinieerd worden als de verz van equivalentieklassen van krommen door p, waarbij 2 krommen equivalent zijn als de afgeleide onder toepassing van de kaart hetzelfde is).
Ik weet de formule wel die ik zou moeten gebruiken voor een Poisson verdeling, maar hoe ik hem precies in moet vullen, ik zie het niet..quote:Het aantal kinderen van een gezin zij Poisson-verdeeld met parameter lambda. Jongens en meisjes zijn even waarschijnlijk. Bepaal de verdeling van het aantal jongens in het gezin..
Dat is alleen bij benadering van een binomiale verdeling. In dit geval is het gewoon de parameter van de poissonverdeling, die zowel de verwachting als de variantie aangeeft.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 16:33 schreef teigan het volgende:
lambda is n*pn
Nou ik ging hem dus makenquote:26. Gegeven zijn de volgende drie kwadratische functies.
I: y = 1/3(x - 2)² - 3
II: 3x² + 12x + 9
III: -(x + 3)(x - 5)
a) Bereken van elke functie de nulpunten.
b) Bereken van elke functie de coördinaten van de top van de grafiek. Probeer dat telkens op twee manieren te doen.
quote:De eerste twee integralen kun je berekenen met behulp van Integraal( xn) = xn+1/n+1, indien n <> -1. Als n = -1, dan is de integraal gelijk aan ln(x).
deze zie ik echt even niet....., hoe kom je ineens op EX=2 uit?quote:Op zondag 28 mei 2006 15:03 schreef GlowMouse het volgende:
EY = E(X-1) = EX-1 = 2-1 = 1
heb je misschien tips voor boeken waarin dit allemaal een beetje duidelijk en begrijpelijk staat uitgelegd, ik heb nu het boek van Kahlma en Dehling, maar ik kom er daar niet uit...quote:Op zondag 28 mei 2006 16:24 schreef GlowMouse het volgende:
Nee, (1-p)/p²
dat is dus ook de formule die ik in mijn boek terugvind dan...quote:Op zondag 28 mei 2006 16:54 schreef GlowMouse het volgende:
Overigens zie ik nu dat q/p = (1-p)/p = 1/p - 1. Dit zou direct de verwachting van het aantal meisjes geven. Toch zou ik dit niet gebruiken, omdat je in deze situatie beter een bestaande verdeling kunt gebruiken voor de overzichtelijkheid. Je ziet ook direct dat het fout gaat: zodra je stochasten niet duidelijk definieert, ontstaat verwarring waarover je het precies hebt.
Nee, ik sluit je topic omdat de centrale topics er niet voor niks zijn. Omdat ik het lullig vind om gewoon topics dicht te pleuren en niet meer om te kijken probeer ik even met je mee te denken hier, ik heb er alleen niet genoeg verstand van om je een constructief antwoord te geven. Ik opper gewoon wat, ik kan niet aan je zien of je überhaupt google al hebt gebruikt.quote:Op woensdag 31 mei 2006 14:36 schreef qwox het volgende:
@Litso
Eerst me topic sluiten omdat die hier hoort en nu een nutteloos antwoord geven, vind je leuk of nie
De directe som is gewoon de directe som V+W met actie g(v,w) = (gv,gw).quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:04 schreef Pietjuh het volgende:
Weer simpel vraagje. Ik weet dat voor lie algebra's de tensor product representatie van 2 representaties r en r' op resp. de vectorruimten V enW gedefinieerd is als (r x r' )(g)(v x w) = r(g) x w + v x r'(g). Nu vroeg ik me af of hetzelfde ook geldt voor de directe som van 2 representaties? Of is dat gewoon precies hetzelfde als in het geval van normale groepen?
Overdracht is gelijk aan Uin/Uuit. Btw Uuit moet je even een ground aan tekenen, anders zweeft het.quote:Op woensdag 31 mei 2006 14:30 schreef qwox het volgende:
Voor de studie bestuderen we een metaal detector
het kan via
[afbeelding]
Als er metaal in de beurt komt van de spoel veranderd de L en daardoor de weerstand enzo
Nu kregen de vraag wat de overdrachtsfunctie is.
Het enige dat we hebben is dat H=Uuit/Uin
Maar wat er nou bedoeld wordt met overdrachtsfunctie is ons niet echt bekend.
Is hier iemand die in simpele bewoording zou kunnen uitleggen wat het is.
Alvast bedankt,
Maarten Otten
Heb de oplossing al gevonden. Wegens de ijkconditie kan je laten zien dat hmn,n = 2hm0,0 en je kan laten zien dat die gelijk aan 0 is door naar de transverse traceless gauge te gaanquote:Op donderdag 1 juni 2006 16:22 schreef Pietjuh het volgende:
Klein vraagje over relativeitstheorie. Mischien kan je wel helpen Haushofer
Gaat zeg maar over zwaartekrachtsgolven in de zwakke veld benadering.
Ik moet bewijzen dat de divergentie tensor van de energy-momentum tensor 0 is door gebruik te maken van de vacuum-einstein vergelijkingen en de lorentz ijk conditie. Dit wilde ik bereiken door gewoonweg de divergentie van de einsteinvergelijking te nemen. Dit draait erop uit dat ik moet laten zien dat hmn,n = 0 (de ijkconditie) impliceert dat hmn,n = 0. Maar ik weet niet echt hoe je dat kan doen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |