Wat zegt die nou exact hier? Dat ze niet weten in hoeverre journalisten linkse sympathie hebben? Dat ze niet weten of de pers zal veranderen bij een Bos als minister-president is i.p.v. oppositieleider? Wat is nou de waarde hiervan?quote:In analyses, commentaren en columns is de kritiek richting kabinet ,,behoorlijk negatief'' en op de linkse oppositie ,,licht negatief''. Dat roept de vraag op of de verklaring ligt bij het kritisch volgen door de pers van machthebbers of misschien toch bij linkse sympathie van journalisten. Het wetenschappelijke antwoord op die vraag krijgen we waarschijnlijk pas als de PvdA van Wouter Bos aan de macht zal komen.
"Links" is de zijde van het politieke spectrum die gelijk heeft. Aangezien er vaak een hoop onzin in de krant staat, kunnen we dus vrij makkelijk concluderen dat de pers niet links is.quote:Op dinsdag 18 april 2006 18:06 schreef WeirdMicky het volgende:
Wat is volgens deze onderzoeker 'links' en wat 'rechts'? Die termen alleen al - zonder omschrijving - zijn zo simpel dat ik het onderzoek ook meteen nauwelijks serieus kan nemen.
Juistquote:Op dinsdag 18 april 2006 17:34 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Heeft iemand ook een linkje naar het hele onderzoek? Want dit bericht staat echt vol met absurde verbanden. Zoals: Pers in niet links, omdat het kabinet het meeste aandacht krijgt.![]()
En de SP, Groenlinks en de PVDA zijn dan ook niet links.quote:Op dinsdag 18 april 2006 18:23 schreef thabit het volgende:
[..]
"Links" is de zijde van het politieke spectrum die gelijk heeft. Aangezien er vaak een hoop onzin in de krant staat, kunnen we dus vrij makkelijk concluderen dat de pers niet links is.
quote:De nieuwsmonitor is een initiatief van Stichting Het Persinstituut die wil dat de discussie over de media niet gevoerd wordt aan de hand van indrukken en veronderstellingen maar van feiten.
Of een defensielobbyist die verteld hoeveel tanks je nodig hebt voor het volgende gevaarlijke land!quote:Op dinsdag 18 april 2006 18:35 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Is hetzelfde als het vaticaan die onderzoek doet hoe pedofiel de kerk is.
Of een tabaksfabrikant die onderzoek doet naar de schadelijkheid van (mee)roken.
![]()
Totaal niet geloofwaardig.
Het gaat in dit onderzoek over de pers en dat is maar een gedeelte van de media.quote:Op dinsdag 18 april 2006 16:22 schreef dVTB het volgende:
Kortom: de twee grootste 'rechtse' dooddoeners (links kan niet met geld omgaan en de media is links) zijn nu teniet gedaan.Mooi.
Dit gaat echt nergens over. Als een linkse krant 1000 keer het woord kabinet noemt kunnen ze toch ook het kabinet afzeiken? Bovendien komt het kabinet uiteraard meer in de krant voor, omdat zij de besluiten nemen. Dit onderzoek doet de aanname dat al het nieuws dat in de krant staat positief nieuws is. Laat dat juist nou net niet waar zijn.quote:Op dinsdag 18 april 2006 16:57 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Precies ja, ben ik het helemaal mee eens. En dan kom je op een terrein terecht dat erg moeilijk "wetenschappelijk" te onderzoeken is.
Er is ook zo'n onderzoek geweest naar de perceptie van Israëliers en Palestijnen van nieuwsberichten over conflicten tussen die twee groepen. Hoewel de nieuwsberichten die ze voorgelegd kregen door wetenschappers dezelfde waren, beoordeelden beide groepen ze als "biased" in het voordeel van de ander. Zal eens kijken of ik dat nog ergens kan terugvinden.
edit: helaas, gaat me te veel moeite kosten, maar goed...
quote:Volgens deze onderzoeker is Fok dus Marrokaans gezien het aantal berichten over Marrokanen?
nee ok, niet letterlijk.quote:Op dinsdag 18 april 2006 17:30 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Lees je eigen post nog eens, want wat jij stelt heb ik nergens gezegd.
hoe kan je stellen dat het een slecht onderzoek is als je niet weet op welke informatie men deze conclusies heeft getrokken?quote:Op dinsdag 18 april 2006 18:33 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Juist![]()
Zoals iemand op de Frontpage zo leuk zei...
Wanneer je dit zou doortrekken naar Fok dan zou Fok! marokkaans zijn omdat zovaak het woord marokkaan voorbij komt
Slecht onderzoek dus.
Het onderzoek staat onder anderen hier beschreven.quote:Op dinsdag 18 april 2006 16:57 schreef Clourhide het volgende:
[..]
Precies ja, ben ik het helemaal mee eens. En dan kom je op een terrein terecht dat erg moeilijk "wetenschappelijk" te onderzoeken is.
Er is ook zo'n onderzoek geweest naar de perceptie van Israëliers en Palestijnen van nieuwsberichten over conflicten tussen die twee groepen. Hoewel de nieuwsberichten die ze voorgelegd kregen door wetenschappers dezelfde waren, beoordeelden beide groepen ze als "biased" in het voordeel van de ander. Zal eens kijken of ik dat nog ergens kan terugvinden.
edit: helaas, gaat me te veel moeite kosten, maar goed...
jij weet op welke informatie en eventuele feiten de conclusies zijn gemaakt?quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:05 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Dit gaat echt nergens over. Als een linkse krant 1000 keer het woord kabinet noemt kunnen ze toch ook het kabinet afzeiken? Bovendien komt het kabinet uiteraard meer in de krant voor, omdat zij de besluiten nemen. Dit onderzoek doet de aanname dat al het nieuws dat in de krant staat positief nieuws is. Laat dat juist nou net niet waar zijn.
Dit moet je kwalitatief onderzoeken. Je moet per bericht gaan kijken wat het artikel bedoeld, welke vooroordelen er voorkomen, wie er aan het woord wordt gelaten, etc. Dat is veel complexer dan simpelweg wat woorden tellen.
Dit is geen onderzoek, maar een statement van de journalistiek: 'oh wat zijn wij objectief/neutraal".
I citeer iemand van de frontpage:
[..]
Dus omdat er veel over de coalitie wordt gezegd is de pers niet links?quote:Scholten onderzocht hoeveel woorden en illustraties vijf landelijke dagbladen vorig jaar besteedden aan kabinet, regeringspartijen en de oppositiepartijen. Zijn conclusie: de berichtgeving wordt ,,gedomineerd'' door de coalitie. De uitspraak ,,de pers is links'' is als een ,,reus op lemen voeten''.
ik kan me niet voorstellen dat ze alleen woorden hebben geteld en de inhoud niet.quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:17 schreef RuL0R het volgende:
[..]
Dus omdat er veel over de coalitie wordt gezegd is de pers niet links?
Dat de berichtgeving over het kabinetsbeleid voornamelijk negatief/afkeurend is wordt maar even niet vermeld...
Volgens het bericht:quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:14 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
jij weet op welke informatie en eventuele feiten de conclusies zijn gemaakt?
quote:Scholten onderzocht hoeveel woorden en illustraties vijf landelijke dagbladen vorig jaar besteedden aan kabinet, regeringspartijen en de oppositiepartijen.
Ik niet.quote:
Marktwerking in de vorm van munitie voor oneliners?quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:18 schreef Yildiz het volgende:
Mij lijkt het eigenlijk een simpel gevolg van marktwerking, vraag en aanbod.
Men wil dit blijkbaar zien en lezen. Dat het niet helemaal klopt, tsja.
ja ik heb het bericht gelezen.quote:
ja misschien wel ja.quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:18 schreef Yildiz het volgende:
Mij lijkt het eigenlijk een simpel gevolg van marktwerking, vraag en aanbod.
Men wil dit blijkbaar zien en lezen. Dat het niet helemaal klopt, tsja.
De woorden en illustraties worden geteld om het geheel feitelijk te maken. Er is alleen niets feitelijks aan. Als in een krant 30x het woord VVD voorkomt en 20x het woord PvdA is een krant niet rechts. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar over wat er over de VVD en de PvdA geschreven staat. De inhoud moet je niet tellen maar kwalitatief onderzoeken.quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:14 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
jij weet op welke informatie en eventuele feiten de conclusies zijn gemaakt?
Kan je die even posten want aan je opmerkingen te zien weet je wel waarop de conclusies zijn gemaakt en waarom het een slecht rapport is en geen goede.
Kan je niet een linkje plaatsen naar de resultaten van het onderzoek?quote:Op dinsdag 18 april 2006 19:51 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
De woorden en illustraties worden geteld om het geheel feitelijk te maken. Er is alleen niets feitelijks aan. Als in een krant 30x het woord VVD voorkomt en 20x het woord PvdA is een krant niet rechts. Het gaat niet om de hoeveelheid, maar over wat er over de VVD en de PvdA geschreven staat. De inhoud moet je niet tellen maar kwalitatief onderzoeken.
En ja, een kwalitatief onderzoek duurt lang, daarom hebben ze het zo gedaan.
O ironie. Waarom verwijt je mij dan dingen die ik niet heb gezegdquote:Op dinsdag 18 april 2006 17:30 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Lees je eigen post nog eens, want wat jij stelt heb ik nergens gezegd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |