Idee voor een volgende meet?quote:Op dinsdag 18 april 2006 08:57 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Wij gaan toch ook niet met folders voor de kerk staan, met de boodschap dat
dit tegen de mening van de Atheïsten in gaat!![]()
Walgelijk idd, dat opleggen van je eigen wetten/normen aan anderen. JCS, Aïsha, ik heb al zin om expres te gaan, ook al interesseert toneel mij geen bal.quote:Op dinsdag 18 april 2006 08:54 schreef SCH het volgende:
Ging ik gisteren naar Jesus Christ Superstar in de Nieuwe Luxor, staan er van die christenen buiten te folderen dat deze musical tegen de bijbel in gaat, strijdig is met het tweede gebod en dat Jezus niet vertolkt mag worden.
Inhoudelijk kan je daar natuurlijk best een aardige boom over opzetten maar ik ging lekker toch![]()
Prima hoor, dat ze hun tweede paasdag er aan op willen offeren maar wel erg dogmatisch en vooral arrogant. En wat me ook stoort is dat ze er kinderen voor inzetten.
Denk dat ze mogelijk oook op het eerste gebod doelen:quote:Op dinsdag 18 april 2006 08:59 schreef jdmorpheus het volgende:
2e gebod:
»Je zult de naam van de Heer, je God, niet misbruiken, want de Heer zal diegene niet ongestraft laten, die Zijn naam misbruikt.«
heerlijk hoe mensen zo scheef kunnen interpreteren
Met andere woorden, een film of musical waarin God of Christus uitgebeeld wordt, is tegen dit gebod (denk ik).quote:»Ik ben de Heer, je God. Je zult naast Mij geen andere goden hebben. Je zult je geen beeld, noch een of andere gelijkenis maken, noch van hetgeen boven in de hemel, noch van hetgeen beneden op de aarde, noch van hetgeen in het water onder de aarde is.«
Zoals ik het lees gaat het alleen om een afbeelding van God, en niet om een afbeelding van Zijn zoon. Anders kan je de katholieke kerken ook wel gaan bestormen om alle Jezus-aan-het-kruis beelden kapot te slaan.quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:18 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Denk dat ze mogelijk oook op het eerste gebod doelen:
[..]
Met andere woorden, een film of musical waarin God of Christus uitgebeeld wordt, is tegen dit gebod (denk ik).
Christenen moeten ze dat recht afnemen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:28 schreef thefunny het volgende:
*mompelt iets over 'vrijheid van meningsuiting'
Of jou!quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:28 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Christenen moeten ze dat recht afnemen.![]()
Nouquote:Op dinsdag 18 april 2006 09:35 schreef Borkydude het volgende:
wel typisch dat SCH, dé relnicht van Fok naar de musical gaat
Nou ja. Alleen als het niet uitkomt natuurlijk. Vreemd genoeg heb ik dat argument nog nooit gehoord bij het uitvoeren van de Matthäus Passion.quote:Op dinsdag 18 april 2006 08:54 schreef SCH het volgende:
Ging ik gisteren naar Jesus Christ Superstar in de Nieuwe Luxor, staan er van die christenen buiten te folderen dat deze musical tegen de bijbel in gaat, strijdig is met het tweede gebod en dat Jezus niet vertolkt mag worden.
Dat hebben ze vast afgekeken van de Jehova's. Die zeulen hun kinderen ook mee langs de deuren.quote:Inhoudelijk kan je daar natuurlijk best een aardige boom over opzetten maar ik ging lekker toch![]()
Prima hoor, dat ze hun tweede paasdag er aan op willen offeren maar wel erg dogmatisch en vooral arrogant. En wat me ook stoort is dat ze er kinderen voor inzetten.
Het boek is beterquote:Op dinsdag 18 april 2006 09:42 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Vertel er wel ff bij of het leuk was.![]()
En hoe staat het t.o.v. de film?quote:
dan ga ik die eerst wel lezenquote:
De film is onaantastbaar goed. Bovendien is een Nederlandse vertaling altijd surrogaat. Jezus was matig, Judas, Maria Magdalena en Jamai wel goed. Het toneelbeeld was goed en origineel gedaan.quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:44 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
En hoe staat het t.o.v. de film?
Ja, want anders zal God ze wel straffen; en 'linkse boomknuffelaars' (:') ) zijn in de regel vaak ongelovig (of geloven in Stalin)quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:51 schreef Pracissor het volgende:
Zij doen het nog beschaafd, zo weet ik nog ook dat linkse boomknuffelaars het niet leuk vonden dat mensen met Michiel Smit praatte, zij verscheurden zijn foldertjes en vielen hem aan op een stand.
Ook moesten toen de christenen van VBOK het ontgelden, hun spullen van hun standje werden gestolen door deze mensen die wisten hoe het wel zat.
Eigenlijk zijn deze christenen dan best beschaafd, niet?
Tja, vergeleken met christenen in Amerika die abortusartsen vermoorden, is het een keurige actie.quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:51 schreef Pracissor het volgende:
Zij doen het nog beschaafd, zo weet ik nog ook dat linkse boomknuffelaars het niet leuk vonden dat mensen met Michiel Smit praatte, zij verscheurden zijn foldertjes en vielen hem aan op een stand.
Ook moesten toen de christenen van VBOK het ontgelden, hun spullen van hun standje werden gestolen door deze mensen die wisten hoe het wel zat.
Eigenlijk zijn deze christenen dan best beschaafd, niet?
Zolang ze gewoon hun mening geven, een beetje folderen is er niks aan de hand ...quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:05 schreef Mwanatabu het volgende:
Walgelijk idd, dat opleggen van je eigen wetten/normen aan anderen. JCS, Aïsha, ik heb al zin om expres te gaan, ook al interesseert toneel mij geen bal.
Oh absoluut. Ze mogen zich de kelen schor gillen van mij. Ik had het erover dat het bij mij een averechts effect heeftquote:Op dinsdag 18 april 2006 10:11 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Zolang ze gewoon hun mening geven, een beetje folderen is er niks aan de hand ...
Bedenk wel dat die musical kennelijk de leidspersoon van hun godsdienst opeens uitnut om op een compleet vervormde manier weer te geven, als 'popster'....
Natuurlijk is dat een creatief recht, maar het is ook onzin om te bweren dat die christenen 'dat maar altijd hebben goed te vinden'.....
Als bv er een muical over Pim Fortuyn zou komen, waar vooral linkse acteurs opeens Fortuyn als personage volgens hun eigen waarden dingen laten zeggen en handelen, zou er ook protest komen van de hardcore Pimmetje-aanhangers, en dat is hun goed recht ...
Als zulke christenen een stap verder zouden gaan, geweld tegen die musical en/of de bezoekers aanwenden, ja dat is heel fout, maar als ze het houden bij protesteren en hun mening uitten, dan kun je er weinig op tegen hebben, of bedoel je dat die mensen hun mening niet zouden mogen geven?
Volgens veel christenen is jezus hetzelfde als God. De drieenigheid ofzo.. drie in één. Ja ik ben godsdienstig opgevoed dus ik zal het wel wetenquote:Op dinsdag 18 april 2006 09:23 schreef Againzender het volgende:
[..]
Zoals ik het lees gaat het alleen om een afbeelding van God, en niet om een afbeelding van Zijn zoon. Anders kan je de katholieke kerken ook wel gaan bestormen om alle Jezus-aan-het-kruis beelden kapot te slaan.
Oh, wacht even, dat is al eens gebeurd![]()
Kerken en/ of theaters dan toch?quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:08 schreef Evil_Jur het volgende:
Ambassades de hens in!
Ik heb altijd het idee dat de mensen die protesteren niet eens de film of musical hebben gezien. Dat was ook zo bij the last temptation of Christ. Allemaal van die mensen die de film schandelijk vonden en toen er werd gevraagd of ze de film gezien hadden zeiden ze nee.quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:53 schreef SCH het volgende:
Maar ik snap niet zo goed waar christenen zich druk over maken.
Jij verwachtte dat gelovigen zelf denken?quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:32 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ik heb altijd het idee dat de mensen die protesteren niet eens de film of musical hebben gezien. Dat was ook zo bij the last temptation of Christ. Allemaal van die mensen die de film schandelijk vonden en toen er werd gevraagd of ze de film gezien hadden zeiden ze nee.
quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:38 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Jij verwachtte dat gelovigen zelf denken?![]()
Van die fanatiekelingen eigenlijk niet nee.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:38 schreef TrenTs het volgende:
[..]
En zij had niet door dat de HIJ die trut daar geplant had om recalcitranten als zij naar binnen te halen!quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:05 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Walgelijk idd, dat opleggen van je eigen wetten/normen aan anderen. JCS, Aïsha, ik heb al zin om expres te gaan, ook al interesseert toneel mij geen bal.
Mijn moeder was er ook zoeen. Er was destijds die campagne van de Hij ("Hij is er ook voor u" compleet met glas in lood op de achtergrond om de bijbelse sfeer te versterken). Stonden er van die grefo's voor de Hij te demonstreren. Ze had niks nodig, maar marcheerde subiet naar binnen om even later triomfantelijk wapperend met een overhemd weer tevoorschijn te komen.
Dat zal ze leren![]()
Wat is er dan zo verwerpelijk aan?quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:47 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
En zij had niet door dat de HIJ die trut daar geplant had om recalcitranten als zij naar binnen te halen!![]()
Jammer dat die christenen daar zo dom lopen te doen, maar ik snap wel dat ze het een verwerpeloijk stuk vinden.
en het is nog slecht ook.....![]()
Mel is een goede Christen met veel kinderen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat is er dan zo verwerpelijk aan?
En waarom omarmen ze The Passion van Mel Gibson dan wel?
Tis dan wel geen black of death metal maar moet je eens naar marilyn Manson gaan, daar staan er altijd een hoop. In 2003 deelden ze nog lollies met bijbelteksten erop uitquote:Op dinsdag 18 april 2006 10:37 schreef MasthaX het volgende:
SPOTPRENT!!! hehehe
Ik vraag me af waarom ze niet op metal festivals durven te komen. Groot en deels van de black en death-metal is antichristelijk. Gister ook geen 1 gezien tijdens No Mercy(013 tilburg)
Tja SCH, dit wisten we toch al lang. Religieus fanaten: KUT!quote:Op dinsdag 18 april 2006 08:54 schreef SCH het volgende:
Inhoudelijk kan je daar natuurlijk best een aardige boom over opzetten maar ik ging lekker toch![]()
De evangelisten omarmen the passion, de refo's vonden the passion ook al niet goed.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Hehehe. Weet je wat jij zou moeten doen?quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:28 schreef Borkydude het volgende:
[..]
Christenen moeten ze dat recht afnemen.![]()
En een vader die de holocaust ontkent.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:51 schreef Lucille het volgende:
[..]
Mel is een goede Christen met veel kinderen.
Dus ik moet me hun mening maar laten aansmeren?quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:28 schreef thefunny het volgende:
*mompelt iets over 'vrijheid van meningsuiting'
Als jij alles gelooft c.q. laat aansmeren wat iemand tegen je zegt is dat toch echt je eigen probleem. Dat iemand zijn mening mag verkondigen betekent niet automatisch dat een ander verplicht is die mening over te nemen of er zelfs maar naar te luisteren.quote:Op dinsdag 18 april 2006 11:36 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dus ik moet me hun mening maar laten aansmeren?
er was dan ook in het reformatorisch Dagblad een heftige discussie of de 'passion of Christ' wel of niet kon, de meeste reformatorische theologen waren van mening waren van mening dat de film niet kon en christenen hem niet moesten gaan zien.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:50 schreef SCH het volgende:
[..]
http://www.refdag.nl/arti(...)een+gewoon+mens.htmlquote:Het gaat om méér dan een gewoon mens
Omdat Jezus ook in Zijn mensheid zonder zonde was, is het principieel onmogelijk Hem na te spelen, argumenteert ds. M. J. Kater , na kennis te hebben genomen van eerdere opinieartikelen over de film ”The Passion of the Christ”.
Ik vind 'm eigenlijk best cool.quote:Op dinsdag 18 april 2006 11:50 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Overigens leverde een tekening op de voorpagina van NRC●Next ook al een aantal brieven op van op hun tere zieltje getrapte gelovigen:
[afbeelding]
Ja ckerquote:Op dinsdag 18 april 2006 10:38 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Natuurlijk is het wel zo dat niet iedereen volgens de "richtlijnen' van het geloof hoeft te leven. Dat is een keuze die je maakt, en daarvoor kan je kiezen of niet.quote:Op dinsdag 18 april 2006 12:22 schreef Miss_Sterretjuh het volgende:
Gelukkig heeft de mens zijn eigen verantwoordelijkheid gekregen van God, en mag dus ook zelf nadenken.
gelukkig zie je christenen nog niet ambasades is brand steken etc... In mijn mening is het christelijke geloof nog altijd het liefste van alle geloven....quote:Op dinsdag 18 april 2006 11:50 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Overigens leverde een tekening op de voorpagina van NRC●Next ook al een aantal brieven op van op hun tere zieltje getrapte gelovigen:
[afbeelding]
Ik ben zelf een christen en heb de film Jesus Christ Superstar gezien. Ik kan me heel goed indenken dat mensen het een mooie film vinden en dat mensen er zelfs wat van leren over het leven van Jezus. Ik zelf vond dat Jezus er niet op de manier werd neergezet zoals hij echt is. Dat er voorbij wordt gegaan aan waar het echt om ging (de liefde van God die zo groot was dat Hij zijn zoon gaf). Maar dat is ook niet de bedoeling van de filmmakers. Mijn mening hoeft niet hetzelfde te zijn als die van een ander. Ik hoef de film niet nog een keer te zien en de musical ook niet. Maar een ander is daarin vrij om te doen wat hij wil. Ik kan alleen maar verellen wat mijn bezwaren zijn en mijn geloof uitdragen en daarbij de ander in zijn vrijheid te laten en hem respecteren.quote:Op dinsdag 18 april 2006 10:32 schreef Lucille het volgende:
[..]
Ik heb altijd het idee dat de mensen die protesteren niet eens de film of musical hebben gezien. Dat was ook zo bij the last temptation of Christ. Allemaal van die mensen die de film schandelijk vonden en toen er werd gevraagd of ze de film gezien hadden zeiden ze nee.
een ketter!!! pak dr....!!!quote:Op dinsdag 18 april 2006 12:34 schreef Miss_Sterretjuh het volgende:
[..]
Ik ben zelf een christen en heb de film Jesus Christ Superstar gezien. Ik kan me heel goed indenken dat mensen het een mooie film vinden en dat mensen er zelfs wat van leren over het leven van Jezus. Ik zelf vond dat Jezus er niet op de manier werd neergezet zoals hij echt is. Dat er voorbij wordt gegaan aan waar het echt om ging (de liefde van God die zo groot was dat Hij zijn zoon gaf). Maar dat is ook niet de bedoeling van de filmmakers. Mijn mening hoeft niet hetzelfde te zijn als die van een ander. Ik hoef de film niet nog een keer te zien en de musical ook niet. Maar een ander is daarin vrij om te doen wat hij wil. Ik kan alleen maar verellen wat mijn bezwaren zijn en mijn geloof uitdragen en daarbij de ander in zijn vrijheid te laten en hem respecteren.
Iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij wil. Prima dat jij hem niet meer hoeft te zien, maar dat wil niet zeggen dat andere "mede" christenen andersdenkende moeten beletten een musical te kijken als het over Jezus of het geloof gaat.quote:Op dinsdag 18 april 2006 12:34 schreef Miss_Sterretjuh het volgende:
[..]
Ik ben zelf een christen en heb de film Jesus Christ Superstar gezien. Ik kan me heel goed indenken dat mensen het een mooie film vinden en dat mensen er zelfs wat van leren over het leven van Jezus. Ik zelf vond dat Jezus er niet op de manier werd neergezet zoals hij echt is. Dat er voorbij wordt gegaan aan waar het echt om ging (de liefde van God die zo groot was dat Hij zijn zoon gaf). Maar dat is ook niet de bedoeling van de filmmakers. Mijn mening hoeft niet hetzelfde te zijn als die van een ander. Ik hoef de film niet nog een keer te zien en de musical ook niet. Maar een ander is daarin vrij om te doen wat hij wil. Ik kan alleen maar verellen wat mijn bezwaren zijn en mijn geloof uitdragen en daarbij de ander in zijn vrijheid te laten en hem respecteren.
Het christelijk geloof is geen religie waarin je als mens dingen moet doen om beter te worden. Het christelijk geloof is een relatie, een relatie met God.quote:Op dinsdag 18 april 2006 09:58 schreef Snever het volgende:
Christenen zijn achterlijke idioten die van geloof een straf maken
Neuken na het huwelijk![]()
Samenwonen na het huwelijk![]()
Bidden voor het eten![]()
Christenen![]()
Zoals ik dus al schreef: ik mag vertellen wat ik er van vind, maar moet een ander respecteren en ook zijn vrijheid laten behouden. Ik zal niemand beletten.. Dat andere "mede" christenen dat wel doen: tja, ik kan soms plaatsvervangende schaamte hebben van de manier waarop ze het doen. 't is best als je een flyer uitdeeld ofzo, maar laat de liefde van God zien en ga niet mensen tegenhouden..quote:Op dinsdag 18 april 2006 12:39 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij wil. Prima dat jij hem niet meer hoeft te zien, maar dat wil niet zeggen dat andere "mede" christenen andersdenkende moeten beletten een musical te kijken als het over Jezus of het geloof gaat.
In dit geval heb je dus wel de film gezien en is je mening ook gegrond. Dat vind ik dus goed, als je de film gezien hebt en je hebt argumenten waarom je de film niet goed vindt, dan heb ik er niets op tegen. Helaas zijn veel mensen die tegen dit soort films protesteren niet naar de film geweest en hebben ze er wel een mening over.quote:Op dinsdag 18 april 2006 12:34 schreef Miss_Sterretjuh het volgende:
[..]
Elke gelovige levert per definitie heel wat zelfbeschikking en kritisch denken in.quote:
Die tekening stond overigens bij een artikel over de Matthäus Passion, al zou hij bij een stuk over JC Superstar natuurlijk ook prima passenquote:
Dat klopt, het waren vooral de evangelischen die er helemaal mee wegliepen en lopen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 11:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
er was dan ook in het reformatorisch Dagblad een heftige discussie of de 'passion of Christ' wel of niet kon, de meeste reformatorische theologen waren van mening waren van mening dat de film niet kon en christenen hem niet moesten gaan zien.
De meningen waren verschilden hooguit ogf het zien van de film verboden was voor christenen, of dat die het gewoon voor zichzelf konden bepalen...
[..]
http://www.refdag.nl/arti(...)een+gewoon+mens.html
Is dat per definitie erg?quote:Op dinsdag 18 april 2006 12:55 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Elke gelovige levert per definitie heel wat zelfbeschikking en kritisch denken in.
Ik snap je punt, want als je doet wat en ander zegt zonder daar zelf bij na te denken, lever je idd wat in. maar geloven in God is een relatie en geen geen geloof van moeten (zie mijn uitleg hiervoor). Jij maakt keuzes met de ideeën, normen en waarden die je in hebt en die je meegekregen hebt in je opvoeding, van mensen om je heen etc. Het zelfde doe ik, alleen sommige waarden en normen heb ik niet geleerd van paps of mams, maar van Jezus.quote:Op dinsdag 18 april 2006 12:55 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Elke gelovige levert per definitie heel wat zelfbeschikking en kritisch denken in.
nee, de film is redelijk sterk Katholiek, volgt geheel de katholieke traditie van bloederige kruisbeelden en een precies dat beetje 'entertainment-waarde' waar katholeieken gewoon helemaal nat van worden (Reve kon het altijd goed onder woorden brengen, die had ook die neiging naar dat 'beeldende') ...quote:Op dinsdag 18 april 2006 13:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat klopt, het waren vooral de evangelischen die er helemaal mee wegliepen en lopen.
Terwijl ik die film vanuit gelovig perspectief nogal heftig vindt. Als je dat ziet dan kan je toch niet geloven dat een vader dat laat met zoon laat doen uit liefde.
De Mattheus Passion is dan ook heel 'gevoelig' ... die _mag_ bv bij de publieke omroep buiten één integrale uitvoering met pasen dan ook onder geen voorwaarde uitgezonden worden ...quote:Op dinsdag 18 april 2006 13:06 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Die tekening stond overigens bij een artikel over de Matthäus Passion, al zou hij bij een stuk over JC Superstar natuurlijk ook prima passen.
Heh, ik dacht zelfs dat-ie daar vandaan zou komen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 13:06 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Die tekening stond overigens bij een artikel over de Matthäus Passion, al zou hij bij een stuk over JC Superstar natuurlijk ook prima passen.
In mijn visie wel.quote:
Maar hoe kun jij iets van Jezus leren die al 2000 jaar dood is?quote:Op dinsdag 18 april 2006 13:09 schreef Miss_Sterretjuh het volgende:
[..]
Ik snap je punt, want als je doet wat en ander zegt zonder daar zelf bij na te denken, lever je idd wat in. maar geloven in God is een relatie en geen geen geloof van moeten (zie mijn uitleg hiervoor). Jij maakt keuzes met de ideeën, normen en waarden die je in hebt en die je meegekregen hebt in je opvoeding, van mensen om je heen etc. Het zelfde doe ik, alleen sommige waarden en normen heb ik niet geleerd van paps of mams, maar van Jezus.
Maar ik wil ook kritisch kunnen nadenken over mijn relatie met God en het geen ik geloof. Als ik als een mak schaap achter de kudde aanloop dan doe ik mezelf te kort en maak ik niet gebruik van alle mogelijkheden (ook zelfbeschikking en kritsch denken) die ik als mens gekregen heb.
Mwa, klein foutje. Hij vergat zijn koninklijk meervoud er in te vermelden.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:01 schreef zoalshetis het volgende:
tt ff aanpassen?
Want?quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:01 schreef zoalshetis het volgende:
tt ff aanpassen?
Die komen niet van Jezus af.quote:
Ik denk niet dat je iets van Jezus zelf kan leren maar wel van de verhalen die over hem geschreven zijn. Hoe heb je iets van Napoleon of Hitler kunnen leren, toch ook alleen maar van verhalen? Zelf ben je er toch niet bij geweest? Je leert van de verhalen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 13:57 schreef TrenTs het volgende:
[..]
In mijn visie wel.
[..]
Maar hoe kun jij iets van Jezus leren die al 2000 jaar dood is?
Waarom geloof je die? Waarom neem je niet aan wat Bordewijk schrijft in Bint of wat Grunberg schrijft in De troost van de slapstick?quote:
Ik ben behoorlijk arrogant, dat klopt. Toch geef ik grif toe dat ik een hoop niet weet, dat heeft namelijk iedereen.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:04 schreef MrBean het volgende:
[..]
Best wel arrogant om te denken dat jij alles door hebt.
Toch zorgt dat er niet voor dat ik zeg: 'Ja, ik ga mijn leven leven zoals Napoleon dat deed en dat goed vond.'quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:07 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je iets van Jezus zelf kan leren maar wel van de verhalen die over hem geschreven zijn. Hoe heb je iets van Napoleon of Hitler kunnen leren, toch ook alleen maar van verhalen? Zelf ben je er toch niet bij geweest? Je leert van de verhalen.
Geloof jij dat Jezus bestaan heeft?quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:07 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Waarom geloof je die? Waarom neem je niet aan wat Bordewijk schrijft in Bint of wat Grunberg schrijft in De troost van de slapstick?
Klopt. Maar heeft Jezus kwaad gedaan dan?quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:10 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Toch zorgt dat er niet voor dat ik zeg: 'Ja, ik ga mijn leven leven zoals Napoleon dat deed en dat goed vond.'
hmm, ik zou eerder een vergelijking trekken met de Romeinse en Griekse mythologie:quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:07 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Waarom geloof je die? Waarom neem je niet aan wat Bordewijk schrijft in Bint of wat Grunberg schrijft in De troost van de slapstick?
Ach als jij in Thor en Zeus geloofd dan zal het boek waarin dat beschreven staat heilig voor je zijn. heilig is ook maar een benaming die voornamelijk komt uti het katholieke geloof.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:12 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
hmm, ik zou eerder een vergelijking trekken met de Romeinse en Griekse mythologie:
Waarom worden de Griekse en Romeinse godenverhalen tot 'Mythologie' besptempeld, maar is de bijbel met z'n verhalen ineens een heilig boek?
Er bestaan nog steeds genoeg mensen die 'Jezus' heten, dus ik zou niet weten waarom er 2000 jaar geleden niet ook een Jezus heeft rondgelopen. In die zin zal hij best bestaan hebben.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Geloof jij dat Jezus bestaan heeft?
De persoon Jezus zal best bestaan hebben.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Geloof jij dat Jezus bestaan heeft?
Dat is niet relevant.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:10 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Klopt. Maar heeft Jezus kwaad gedaan dan?
Het ging mij meer om de boeken, maar met de Griekse mythologie mag je ook best een vergelijking maken eigenlijk. Ergens kan ik me wel indenken dat het wat te ver gezocht is als een god in een stier verandert, maar als je dat tegen 40 dagen en nachten regen zet...quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:12 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
hmm, ik zou eerder een vergelijking trekken met de Romeinse en Griekse mythologie:
Waarom worden de Griekse en Romeinse godenverhalen tot 'Mythologie' besptempeld, maar is de bijbel met z'n verhalen ineens een heilig boek?
Natuurlijk is dat wel relevant. Waarom zou je anders niet willen leven als een persoon zoals Napoleon?quote:
Ja, dood gaan en weer tot leven komen is volstrekt normaal natuurlijkquote:Op dinsdag 18 april 2006 14:28 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Het ging mij meer om de boeken, maar met de Griekse mythologie mag je ook best een vergelijking maken eigenlijk. Ergens kan ik me wel indenken dat het wat te ver gezocht is als een god in een stier verandert,
Omdat het een kleine opdonder was. Bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:32 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat wel relevant. Waarom zou je anders niet willen leven als een persoon zoals Napoleon?
Ik zie nog steeds niet in wat daar relevant aan is, je doelt op de 'goedheid' die uit de bewieroking van Christus naar voren komt?quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:32 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat wel relevant. Waarom zou je anders niet willen leven als een persoon zoals Napoleon?
Dat kan... Persoonlijk zou ik niet als Napoleon willen leven omdat hij een kerel was die het geweld niet schuwde, hij is niet voor niets naar Elba verbannen. Ik denk dat je liever als Jezus dan als Napoleon zou wilen leven. Jezus heeft in alle verhalen die bekend zijn nooit een vlieg kwaad gedaan, maar is wel aan een kruisdood gestorven door godslastering. Trents, Waar zie jij bewieroking?quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:35 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Omdat het een kleine opdonder was. Bijvoorbeeld.
Hehehe, ja daar zit wat in. Maar ik doelde meer op het overduidelijke signaal van *beep* klets!, in de Bijbel etc blijft het wat 'beschaafder'.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:35 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Ja, dood gaan en weer tot leven komen is volstrekt normaal natuurlijk. En zwanger worden zonder sex te hebben gehad is ook niet vreemd. Kijk, die Griekse goden kwamen tenminste nog even afdalen om een keer van bil te gaan
.
Eh. Als ik de bijbel dan maar even aanhoud, dan staat daar toch heel duidelijk dat Jezus 'alle zonden op zich nam'. Ergo: Hij neemt verantwoordelijkheid voor alles wat 'verkeerd' is.quote:Op dinsdag 18 april 2006 14:38 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Dat kan... Persoonlijk zou ik niet als Napoleon willen leven omdat hij een kerel was die het geweld niet schuwde, hij is niet voor niets naar Elba verbannen. Ik denk dat je liever als Jezus dan als Napoleon zou wilen leven. Jezus heeft in alle verhalen die bekend zijn nooit een vlieg kwaad gedaan, maar is wel aan een kruisdood gestorven door godslastering. Trents, Waar zie jij bewieroking?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |