abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36995186
Welkom in het politiek cafe van het politieke subforum van Fok!. Hier kan gepraat worden over politieke complotjes die niet worden besproken in POL, of over niet-politieke zaken die óók niet worden besproken in dit subforum, oftewel: het passioneel spuien van politieke ideeën en populistisch geblaat zonder feitelijke justificatie. Ook geschikt voor al het politieke non-nieuws en andere onzin.
pi_36995215
Beetje ambitieus, niet, om het nieuwe topic te openen nog voor het huidige gesloten is?
pi_36995246
Volgens mij ligt het er ook aan vanuit welk standpunt je het bekijkt.
quote:
DE ROL VAN PILATUS IN DE EVANGELIËN
Pilatus speelde een hoofdrol in het proces tegen Jezus. Alle vier de evangelisten verhalen hoe Jezus, na het verhoor door de joodse raad, voor Pilatus verscheen. Zij vermelden hoe deze aarzelde, Jezus als onschuldig zag en Hem trachtte vrij te krijgen. Toen hij werkelijk niet anders kon, vonniste hij Jezus (op grond van een politieke aanklacht: ‘koning der joden’, zie aanduiding op kruis) naar de wil van de joodse leiders en de menigte. Hij gaf echter nadrukkelijk aan dat zíj schuldig waren en niet híj; hij waste zich de handen (Matt. 27:24).
Encarta ® Winkler Prins 2006 © 1993-2005 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
quote:
PILATUS VOLGENS NIET-BIJBELSE BRONNEN
In de bij Philo geciteerde brief van Agrippa I aan de keizer wordt over zijn karakter zeer ongunstig geoordeeld; er wordt gesproken over niets ontziende hardheid, omkoopbaarheid, gewelddaden, roofzucht, voortdurende terechtstellingen zonder vonnissen, wreedheden, enz. Uit Philo en Josephus is een viertal incidenten bekend die dit beeld bevestigen en die bovendien wijzen op een provocerende houding van Pilatus tegenover de joodse bevolking. Klachten over zijn optreden brachten hem in 36 n.C. ten val.
Encarta ® Winkler Prins 2006 © 1993-2005 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.
pi_36995253
Dat plaatje van Bassie en Adriaan!
pi_36995260
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:41 schreef Monidique het volgende:
Beetje ambitieus, niet, om het nieuwe topic te openen nog voor het huidige gesloten is?
pi_36995273
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:41 schreef Monidique het volgende:
Dwangmatig gedrag van meneer Johan?
pi_36995288
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:43 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

[afbeelding]
Zelfportret .
pi_36995305
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:43 schreef Ponskaart het volgende:

[..]

Dwangmatig gedrag van meneer Johan?
Ecce Homo.
pi_36995312
O ja, dat vroeg ik mij nog af: naar het schijnt zijn er een stuk of twee apostelen gekruisigd in Rome. Zijn er hier ook Romeinse bronnen van? Van de overheid, bij voorbeeld?
pi_36995327
quote:

[..]

[afbeelding]
is dat dat rot lieve kind van Maxima en Ecce, homo Wim-Alexander?
pi_36995330
quote:

[..]

[afbeelding]
Archaïhei.
pi_36995369
Welnu, bedje.
pi_36995381
de wereld wordt weer op zijn kop gezet:
quote:
‘Vadertje’ Drees was helemaal niet zuinig
Door Frank Hendrickx

Zaterdag 15 april 2006 - DEN HAAG – Het eerste wat premier Balkenende deed toen hij zijn intrek nam in het Torentje, was het verwijderen van een beeld van Willem Drees. In 1986 had prinses Juliana het beeld nog persoonlijk onthuld.

Ruud Lubbers en Wim Kok werden op die manier jarenlang herinnerd aan hun roemruchte voorganger: vier kabinetten tussen 1948 en 1958.

Het is geen toeval dat juist Juliana het beeld onthulde, schrijft oud-journalist Bert van Nieuwenhuizen in zijn boek Het land van Drees. Juliana had veel te danken aan de sociaal-democraat. Niet alleen had hij tijdens de Greet Hofmans-affaire partij gekozen voor de koningin, ook trad hij later op haar verzoek op als getuige bij het huwelijk tussen Beatrix en de ‘foute’ Duitser Claus. De aanwezigheid van Drees, die tijdens de oorlog vast had gezeten in concentratiekamp Buchenwald, neutraliseerde het voornaamste verzet tegen het huwelijk.

Door ruim aandacht te besteden aan de relatie met het koningshuis weet Van Nieuwenhuizen duidelijk te maken dat Drees weliswaar republikein was, sociaal-democraat en partijpoliticus, maar toch bovenal staatsman. Er waren in zijn tijd talloze mogelijkheden om het voortbestaan van de monarchie in twijfel te trekken, maar Drees vocht juist voor het tegenovergestelde. Hij zag in het koningshuis een bindmiddel voor de maatschappij. Zijn voorkeur voor een republiek moest daarvoor wijken.

Drees stelde zich ook zo onbaatzuchtig op ten opzichte van zijn eigen partij. Als er al mensen waren die een intense hekel hadden aan Drees dan waren het PvdA’ers als Marinus van der Goes van Naters, de fractievoorzitter die tot zijn dood een diepe wrok zou koesteren tegen zijn partijgenoot. Eén van de grootste bezwaren was dat Drees - ‘een stiekem mannetje’, volgens Van de Goes - zich afstandelijk opstelde. Zijn deur bleef bijna altijd gesloten voor PvdA’ers die een verlanglijstje wilden indienen. Drees wenste zijn relatie met de coalitiegenoten niet op het spel zetten voor partijpolitiek.

Auteur Van Nieuwenhuizen heeft weinig begrip voor de kritiek vanuit de PvdA. De oud-journalist van het Utrechts Nieuwsblad meent sowieso dat er een verkeerd beeld bestaat van Drees. „Een beeld van Drees als een redelijk bestuurder die netjes op de winkel paste en beleefd tegen de klanten was. Drees, de humorloze, sobere man. Niets van dat al, weg met al deze maar voortlevende clichés.“ Het boek leest soms als een rehabilitatie. Van Nieuwenhuizen trekt bijvoorbeeld alles uit de kast om aan te tonen dat Drees niet zuinig was. Zo merkt hij op dat het sinterklaasfeest in huize Drees uitbundig werd gevierd. De auteur herhaalt wel vier keer dat Drees niet zuinig was. Het komt soms wat overdreven over. Of Drees nu wel of niet zuinig was, het doet weinig af aan zijn verdiensten, die door niemand bestreden worden.

Van Nieuwenhuizen weet in Het land van Drees nogmaals duidelijk te maken dat de PvdA’er één van de grootste politici uit de Nederlandse geschiedenis is. Na lezing staat vast: dat bronzen borstbeeld moet terug in het Torentje.

Bert van Nieuwenhuizen: ‘Het Land van Drees’. 17,95 euro.
http://www.bndestem.nl/binnenland/article259138.ece

straks komt zeker naar buiten dat Fortuyn helemaal geen homo bleek te zijn
pi_36995445
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:47 schreef zakjapannertje het volgende:
de wereld wordt weer op zijn kop gezet:
[..]

http://www.bndestem.nl/binnenland/article259138.ece

straks komt zeker naar buiten dat Fortuyn helemaal geen homo bleek te zijn
Hij was een mens. Ecce, Fortuyn!
pi_36995465
Het valt me trouwens op tijdens het lezen van The beginnings of Rome dat er vrij veel boeken over het Romeinse Rijk in het Duits zijn geschreven. Met waarschijnlijk Theodor Mommsen als meest bekende auteur.
pi_36995486
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:51 schreef MrX1982 het volgende:
Het valt me trouwens op tijdens het lezen van The beginnings of Rome dat er vrij veel boeken over het Romeinse Rijk in het Duits zijn geschreven. Met waarschijnlijk Theodor Mommsen als meest bekende auteur.
Zeker. Nog steeds zeer lezenswaardig, trouwens.
pi_36995494
Sommigen gaan een minuutje of wat aan 't kruis hangen in Manilla, anderen maken films waarin twee uur lang een arme Gallileër door boze Imperialisten wordt geslagen. Ieder heeft zo z'n eigen manier om onze Verlossing te herdenken.
pi_36995539
Dat is een beetje jammer, dat mijn Duits en Frans op ongeveer het laagste niveau zitten. Maar ik ook ben een mens, en mensen kunnen leren. Of, dienen te leren? Zoveel uren nog.
pi_36995567
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:54 schreef Monidique het volgende:
Dat is een beetje jammer, dat mijn Duits en Frans op ongeveer het laagste niveau zitten. Maar ik ook ben een mens, en mensen kunnen leren. Of, dienen te leren? Zoveel uren nog.
Wat ben je nu eigenlijk aan het leren, homunculus? Wat zijn dat voor tentamens?
pi_36995576
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:52 schreef Johan_de_With het volgende:
Zeker. Nog steeds zeer lezenswaardig, trouwens.
Met name Mommsen wordt veelvuldig gebruikt als bron. Het stond al op mijn lijstje van aan te schaffen boeken .

Fik Meijer noemt hem ook in zijn hoorcollege als een van de grootste oud-historici die deze wereld heeft voortgebracht.
pi_36995610
Mijn Duits is ook niet fantastisch en zeker niet over zo'n onderwerp. Gelukkig zijn er Engelse vertalingen van.
pi_36995630
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:55 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Wat ben je nu eigenlijk aan het leren, homunculus? Wat zijn dat voor tentamens?
Nederlands en Engels op VWO niveau. Daar hoef ik dus niets voor te leren. En dus twee zinnen ontleden, waar ik wel voor moet leren. Ik hoor nog, als het goed is, wanneer en waar ik het genog mag proeven nogmaals een examen af te leggen, maar het zal sowieso ergens in mei zijn. Er is mij verteld dat het gewoon de examens van 2006 zijn. Misschien moet het dezelfde dag, misschien een week later.
pi_36995652
Alvast succes M .
pi_36995715
Ja, nou, ik ben een idioot dat ik het vertel, want mocht ik niet slagen, dan zal ik tot mijn dood of verwijdering bekend staan als de Monidique die dat niet gehaald heeft. Het is altijd beter om voornemens voor je te houden tot ze succesvol in de praktijk gebracht zijn, maar ik ben niet altijd zo ontzettend redelijk.
pi_36995732
quote:
Op zondag 16 april 2006 00:55 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Met name Mommsen wordt veelvuldig gebruikt als bron. Het stond al op mijn lijstje van aan te schaffen boeken .

Fik Meijer noemt hem ook in zijn hoorcollege als een van de grootste oud-historici die deze wereld heeft voortgebracht.
De Romische Geschichte, zijn beste werk, staan volledig online:

http://janeden.org/pages/5892.html

En vast ook bij Gutenberg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')