Weer een geweldig verhaal van Jack in het weekboekje tong:
quote:
Juichen
Voetbal is een leuk spelletje. Je moet dat ook wel vinden, anders hou je het niet lang vol bij Den Bosch. Zeker als ouder niet. Toch zijn er een aantal trends in het voetbal waar ik het mijne van denk. Als voorbeeld noem ik de “samenzang” voor aanvang van de wedstrijd. Ik vraag me af wie er ooit op dat idee is gekomen en vooral; waarom?? Is het om de tegenstander te intimideren? Is het bedoeld om de vocale talenten te demonstreren? Is het bedoeld om een “wij-gevoel” te creëren? Ik weet het niet. Volgens mij wordt er zoiets geroepen als; “WIE ZIJN WIJ?” Dat wordt in de scrum dan beantwoord met “DEN BOSCH!!”, waarna dit nog een keer wordt her-haald. Dit alles om de tegenstander er maar even van te doordringen dat wij echt Den Bosch zijn, maar dat wisten ze waarschijnlijk al. Dan wordt er vol-gens mij geroepen; “WAT GAAN WE DOEN??” Het antwoord laat zich ra-den; “WINNEN!!!” Het zou op z’n minst van originaliteit getuigen om eens een keer “VERLIEZEN!!” te gaan roepen. Of; “WE WETEN HET NIET!!!ALS IEDEREEN IN VORM IS GAAN WE WINNEN, MAAR DAT HANGT OOK EEN BEETJE VAN DE TEGENSTANDER AF!!” Kijk, ik snap dat dat allemaal een beetje lang duurt, maar je intimideert de tegen-stander dan wel, want dat verwachten ze nooit! Snel aftrappen en voordat de vijand erachter is gekomen wat er nou eigenlijk werd geroepen staan we al met 1-0 voor. ’t Is maar een ideetje.
Een ander punt is; het toernooi.
Kijk, ik vind toernooien hartstikke leuk en verheug me er werkelijk op. Al die wedstrijden, al dat gereken, dan de fi-nalewedstrijden, al die spanning; heerlijk. Maar dan komt het onvermij-delijke; de prijsuitreiking…….. Ver-schrikkelijk. Het is tegenwoordig mo-de om iedereen te bedanken. Eerst moet de organisatie iedereen bedan-ken, daarna komen de sponsors aan de beurt, daarna de mannen in het zwart, daarna het kantine-personeel, daarna worden alle vrijwilligers nog met naam en toenaam genoemd en net als je van plan bent om maar ge-woon terug de kantine in te gaan voor een “balletje-met” worden de bekers uitgedeeld. Vroeger was dat zo ge-piept; Die waren laatste, die 4e, enz. en de winnaar van het toernooi is ge-worden…..””. Huppakee, bekers uitde-len aan de aanvoerder en klaar is Kees. Tegenwoordig komt, als je ge-luk hebt, alleen de aanvoerder naar voren. Eigenlijk moet die alleen de beker ontvangen en dan wegwezen, maar nee….die gaat ook nog eens de organisatie bedanken, de sponsors, de mannen in het zwart, het kantine-personeel enz. En dat doet dus iedere aanvoerder!!! Soms is alleen de aan-voerder niet genoeg, dan komt het he-le team mee!!!! En dan gaan ze weer die scrum doen en weer die Yell …..
Lieve aanvoerders van Den Bosch… willen jullie nu, met ingang van het eerstvolgende toernooi, gewoon die beker op gaan halen en dan, onder het uitspreken van een vriendelijk “dank U wel”, terug lopen naar je ei-gen team en dan daar je eigen feestje vieren?? Ik vind dat eigenlijk wel zo prettig.
Trouwens nog zo iets; juichen. Ik vind het prachtig om een doelpunt te zien en ook het juichen hoort daar bij. Maar doe het alsjeblieft normaal. Geen shirts over je hoofd, met daar-onder een shirt waarop staat “voor mamma”, geen kipachtige dansjes langs de zijlijn, geen salsabewegin-gen bij de cornervlag, geen vinger-op-de-mond-en-langs-de-tribune-lopen, geen “hoopje-maken” (waarbij de doelpuntenmaker zo ongeveer uitge-graven moet worden) en ook geen gespring over reclameborden (waarbij je dan tegen de hekken naar je pu-bliek opzwepende bewegingen maakt), nee…..gewoon juichen.
En dan weer overgaan tot de orde van de dag. Wie zou daar toch mee begonnen zijn? Het zal wel een Aja-cied zijn. Of nee…..nu weet ik het weer. Ik was erbij. Hij maakte drie doelpunten en op een gegeven mo-ment rende hij naar de cornervlag …rukte die eruit .. en begon ermee te zwaaien. Voor de duidelijkheid….
Hij was de eerste… en ook de enige die dat mocht doen!!! Kijk, als je drie keer scoort tegen Ajax dan sta je voor mij zo ongeveer op dezelfde hoogte als Nelson Mandela, Wendy van Dijk, Napoleon, Anita Witzier, Churchill, Daphne Deckers, Willem Drees en Margot Schreuders.
Maar, alleen Hij mocht zo juichen vergeet dat niet!!
[ Bericht 1% gewijzigd door TerroRobbie op 15-04-2006 18:53:57 ]