abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 april 2006 @ 23:00:11 #26
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36938484
quote:
Op donderdag 13 april 2006 20:08 schreef hermandeperman het volgende:
Je opent echt over iedere vraag die in je opkomt een topic eh

verkapte TVP
En dan nog... dat mag in K&W! Tot op zekere hoogte
Dan word een specifike vraag veel sneller gezien en beantwoord dan begraven in een topic.
***
pi_36938580
wow dat bootje lijkt verdomt veel op het oude bootje van mijn opa.
Maar er zullen er wel 1000en van zijn
Lief/leuk bootje!
Voices tell me I'm the shit.
pi_36944225
quote:
Op donderdag 13 april 2006 22:30 schreef Duderinnetje het volgende:
Prachtig bootje Conflict!
Hoe ga je het verhogen van de stuurhut aanpakken?
Ik wilde het eerst niet doen, maar ik kwam gisteren tot de ontdekking dat de stalen platen er al liggen. Precies op maat. De stuurhut wordt eraf geslepen en de platen worden er dan tussen gezet

Maar goed, dat is niet iets om zelf te doen.
pi_36944232
quote:
Op donderdag 13 april 2006 22:53 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat een gafe boot zeg!

Als je de binnenboord moter naar buiten kan doen heb je veel meer aan de kajuit.
Hoe lang is ie? Mag ik schatten? 8 meter?


* heeft op zo'n soort boot gewoond in de Veerhaven in r'dam
Hij is 6,50 lang en 2,20 breed.

Op zo'n boot kan je toch niet wonen?
pi_36944311
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 07:52 schreef Conflict het volgende:

[..]

Hij is 6,50 lang en 2,20 breed.
Gaaf man. Wat is de planning, qua af zijn enzo? (voor zover een boot echt af kan zijn: always room for improvemtn ).
quote:
Op zo'n boot kan je toch niet wonen?
Hij was 9 1/2 meter lang. Woondeel & slaapdeel apart, keukentje met tostioventje, wc & douche. Er zat een watertank in voor de douche, gasflessen voor gas en de verwarming liep op dieselolie
pi_36944352
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 08:10 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Gaaf man. Wat is de planning, qua af zijn enzo? (voor zover een boot echt af kan zijn: always room for improvemtn ).
Ik probeer de boot gewoon varend te houden. Dus kleine stukjes per keer aanpakken. Nu ben ik dus begonnen met het dakje in de stuurhut. De boot ligt dicht bij de kraan, ik kan hem zo op de kant laten zetten. Misschien ga ik dat doen als ik de buitenkant ga schilderen.
quote:
Hij was 9 1/2 meter lang. Woondeel & slaapdeel apart, keukentje met tostioventje, wc & douche. Er zat een watertank in voor de douche, gasflessen voor gas en de verwarming liep op dieselolie
Dat is dan wel te doen, maar in mijn bootje kan je voorin niet staan. Ik zou er niet echt op kunnen wonen. Een douche gaat niet passen en verwarming heb ik ook niet.
pi_36944383
quote:
Op donderdag 13 april 2006 19:33 schreef RemcoDelft het volgende:

Ik heb 1 tip als je toch gaat klussen: gooi die WC er uit! Want binnenkort mag je geen onderwater-toilet meer gebruiken!
Mag ik dat even nuanceren?

Je mag inderdaad vanaf 1 januari 2009 niet meer op het water lozen. Daarmee is het niet verboden een onderwatertoilet te gebruiken, als je de afvoer maar aansluit op een vuilwatertank. Deze kun je in veel havens met een pomp leeg laten maken. Het voordeel is dat je dan niet met een tank hoeft te slepen.

Nu heb ik de regels niet geheel doorgelezen, maar het zal wel zo zijn dat je nog steeds een afvoer naar buiten mag hebben, zodat je bijvoorbeeld op zee nog steeds op het buitenwater kan lozen. Met een drieweg kraan en een goede pomp kun je dan nog steeds je tank legen als je niet in staat bent een pompinstallatie te vinden. Nu weet ik uit ervaring dat het leegpompen van een 125 liter tank in een paar minuten is gebeurd, en ik kan je zeggen dat je daar niets van ziet, zolang de afvoer maar diep genoeg onder water zit en je een vermalende pomp gebruikt.

Ik ben ook bezig met de aanschaf van eenbootje en ik weet zeker dat daar een onderwatertoilet in komt, met bovengenoemde faciliteiten. Je heb namelijk mooie tankjes die om je toilet heen passen, zodat je niet heel veel ruimte inlevert. Ik zou hem dus lekker laten zitten.

Hier kun je er wat meer over lezen, incusief mijn oplossing http://www.watersport.nl/forum/forum_posts.asp?TID=921&PN=1&TPN=3

Ik zat trouwens nog even naar je foto's te kijken. Ik zie op de romp geen anodes. Nu weet ik niet hoe het electrische systeem is aangelegd, maar zodra je gebruik gaat maken van walstroom (acculader) en je hebt een systeem met de - pool via de scheepshuid, heb je kans op galvanische corrosie. Er gaat dan een klein stroompje lopen via de scheephuid naar het water. Dit kan leiden tot het snel wegvreten van je staalwerk. Ik ken verhalen waarbij in een seizoen een complete saildrive was weggevreten. Controleer dus even hoe het geheel is aangesloten. meer info op http://www.tugboat.nl/corrosiebestrijding.htm

[ Bericht 16% gewijzigd door deom op 14-04-2006 08:30:06 (Toevoeging anodes) ]
pi_36944440
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 08:23 schreef deom het volgende:

[..]

Mag ik dat even nuanceren?

Je mag inderdaad vanaf 1 januari 2009 niet meer op het water lozen. Daarmee is het niet verboden een onderwatertoilet te gebruiken, als je de afvoer maar aansluit op een vuilwatertank. Deze kun je in veel havens met een pomp leeg laten maken. Het voordeel is dat je dan niet met een tank hoeft te slepen.

Nu heb ik de regels niet geheel doorgelezen, maar het zal wel zo zijn dat je nog steeds een afvoer naar buiten mag hebben, zodat je bijvoorbeeld op zee nog steeds op het buitenwater kan lozen. Met een drieweg kraan en een goede pomp kun je dan nog steeds je tank legen als je niet in staat bent een pompinstallatie te vinden. Nu weet ik uit ervaring dat het leegpompen van een 125 liter tank in een paar minuten is gebeurd, en ik kan je zeggen dat je daar niets van ziet, zolang de afvoer maar diep genoeg onder water zit en je een vermalende pomp gebruikt.

Ik ben ook bezig met de aanschaf van eenbootje en ik weet zeker dat daar een onderwatertoilet in komt, met bovengenoemde faciliteiten. Je heb namelijk mooie tankjes die om je toilet heen passen, zodat je niet heel veel ruimte inlevert. Ik zou hem dus lekker laten zitten.

Hier kun je er wat meer over lezen, incusief mijn oplossing http://www.watersport.nl/forum/forum_posts.asp?TID=921&PN=1&TPN=3
Ik heb een groot deeel op dat forum gelezen.

Voor mij is het ook het makkelijkste om een chemisch toilet te nemen. Ik wist trouwens niet van deze regeling. Ik wil hoe dan ook een toillet aan boord hebben, al is het alleen maar voor het vriendinnetje, ik kan makkelijk over boord piesen. Poepen in dit ding was toch al niet de bedoeling

Plek voor een vuiwatertank heb ik gewoon niet.
pi_36944468
Dat van dat electrische systeem is een goede tip. Op deze manier heeft de vorige eigenaar ook altijd de accu geladen, ik ga ervan uit dat het goed is. De vorige eigenaar werkt bij een scheepswerf, kan me niet voorstellen dat dat dan verkeerd is.

Ik zal toch even voor de zekerheid bellen of het goed zit nu.

De oplader zit gewoon op de + en de - . Zo is het me verteld.
pi_36944551
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 08:36 schreef Conflict het volgende:
Dat van dat electrische systeem is een goede tip. Op deze manier heeft de vorige eigenaar ook altijd de accu geladen, ik ga ervan uit dat het goed is. De vorige eigenaar werkt bij een scheepswerf, kan me niet voorstellen dat dat dan verkeerd is.

Ik zal toch even voor de zekerheid bellen of het goed zit nu.

De oplader zit gewoon op de + en de - . Zo is het me verteld.
Ik kan je zeker vertellen dathet werken op een scheepswerf geen garantie is voor een goede behandeling van je schip. Daar heb ik de afgelopen jaren al te veel voor meegemaakt. Controleer gewoon even of het geheel netjes is aangesloten. Je hebt er trouwens zat boeken voor bijvoorbeeld http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?Section=BOOK&BOL_OWNER_ID=666792448

Onderstaand nog even een quote die een en ander duidelijk maakt:

Dan nog een nadeel van de aarddraad aangesloten op de carrosserie. Dat argument komt uit de scheepvaart. Daar loopt de discussie over die aarde ook. Als je een schip verbindt met de aarde van de installatie op de wal, verbind je het schip via die draden ook met de andere schepen. Dan staan de scheepshuiden met elkaar in verbinding. Nu is er een uitvinding van twee eeuwen terug, van een meneer leclancé: plaats in een glazen bak met zout water twee metalen platen. Het hoogwaardige metaal, koper bijvoorbeeld, wordt dan de plus en het laagwaardige metaal zink (maar ook ijzer) wordt de nul. Dat was de: eerste batterij, die stroom levert ten koste van het laagwaardige metaal dat oplost. Je zal maar een ijzeren schip hebben, dan ben je gek als je die aarde aansluit! Er zijn allerlei trucs om die schade tegen te gaan, maar het gaat altijd ten koste van jouw kostbare spullen. Men loopt wel een fors risico om juist bij schepen die aarde weg te laten. Daarom wordt voor schepen een scheidingstransformator aangeraden. Die goed tegen vocht geïsoleerde transformator scheidt de 230 volt installatie aan boord van het schip van het 230 volt net van de wal. Dan kan de aarddraad wel weggelaten worden. Daarbij wordt, net als thuis, de vaste gebruiksvoorwerpen zoals douchevloeren en kranen aan boord goed verbonden met de scheepshuid of aan elektroden onder water aan de buitenzijde van het schip. Daarmee bereikt men aan boord een eigen veilig wereldje (een overeenkomst in denken met ons kampeerautobezitters). Hoe groot is nu het nadeel van het elektrisch verbonden zijn met andere kampeerauto's? Met deze vraag sluit ik dit artikel af want ik weet het niet!
pi_36944641
Dan nog even over de buitenboordmotor. Het water waar je op vaart kan best heftig golven door beroepsvaart. Met een buitenboordmotor heb je dan snel de kans dat je staartstuk uit het water komt. Je motor krijgt echter wel zijn koelwater via dit staartstuk en als de koelwaterstroom nu veel wordt onderbroken vindt je moto dat niet fijn. Je zou altijd kunnen kijken voor een kleinere (diesel) motor. Een ship van deze afmetingen zal zo;n 2000 kilo wegen. Uitgaande van 5 pk per ton waterverplaatsing om aan de rompsnelheid te komen zou je met 10 pk uit moeten komen. Omdat je op stroom zal varen is 20 tot 25 pk wat comfortabeler.
Even voor je eigen beeld. Ik heb de laatste jaren gevaren op schip van 11.00 x 4.00 meter. Dit schip woog 13500 kilo en had een standaard motor van 80 pk. In dit schip lag een 125 pk diesel die nooit boven de 1800 toeren uitkwam, zelfs niet met windkracht 8 recht van voren op het Volkerak. Deze motor gebruikte maximaal 3,75 liter diesel per uur, maar gemiddeld kwamen we op 2,5 kiter met ebruik van een generator.
Tenzij je achter je schip wilt waterskien, zou ik gaan voor een veel kleinere hekdrive motor in plaats van een buitenboord motor.
pi_36944909
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 08:52 schreef deom het volgende:
Dan nog even over de buitenboordmotor. Het water waar je op vaart kan best heftig golven door beroepsvaart. Met een buitenboordmotor heb je dan snel de kans dat je staartstuk uit het water komt. Je motor krijgt echter wel zijn koelwater via dit staartstuk en als de koelwaterstroom nu veel wordt onderbroken vindt je moto dat niet fijn. Je zou altijd kunnen kijken voor een kleinere (diesel) motor. Een ship van deze afmetingen zal zo;n 2000 kilo wegen. Uitgaande van 5 pk per ton waterverplaatsing om aan de rompsnelheid te komen zou je met 10 pk uit moeten komen. Omdat je op stroom zal varen is 20 tot 25 pk wat comfortabeler.
Even voor je eigen beeld. Ik heb de laatste jaren gevaren op schip van 11.00 x 4.00 meter. Dit schip woog 13500 kilo en had een standaard motor van 80 pk. In dit schip lag een 125 pk diesel die nooit boven de 1800 toeren uitkwam, zelfs niet met windkracht 8 recht van voren op het Volkerak. Deze motor gebruikte maximaal 3,75 liter diesel per uur, maar gemiddeld kwamen we op 2,5 kiter met ebruik van een generator.
Tenzij je achter je schip wilt waterskien, zou ik gaan voor een veel kleinere hekdrive motor in plaats van een buitenboord motor.
Dat is duidelijk zo. Beste is dus een inboard dieseltje... Ik zal er eens over nadenken.

Van die oxidatie zal ik eens navragen

Ik heb al een goed boek, daar staat ook van alles over de stroominstallatie. Ik zal me er eens in verdiepen, al is electra niet mijn sterkste kant.
pi_36945054
Nou veel plezier met opknappen dan. Er gaat altijd meer tijd inzitten dan je denkt, maar het geeft ook wel een voldaan gevoel als hij er dan weer mooi bij ligt.

Veel succes met leren voor je vaarbewijs. Als je er even de tijd voor neemt is het goed te doen. Alleen deel 2 is wat pittiger, maar is ook goed te doen.
  Moderator vrijdag 14 april 2006 @ 10:23:14 #39
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_36946265
Als het gaat om elektrische installatie in en op een boot dan heb je aan mij niks; maar mocht je dingen tegenkomen die in de NEN1010 te vinden zijn dan zal ik je wel van dienst kunnen zijn

Mooi bootje !, al heb ik zelf met varen en boten helemaal niks
(creatiefe tvp)
  vrijdag 14 april 2006 @ 10:25:29 #40
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_36946310
Even nieuwsgierig zijn: hoe hard vaart de "1 april" met z'n 115 pk inboard?
censuur :O
pi_36946561
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 10:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Even nieuwsgierig zijn: hoe hard vaart de "1 april" met z'n 115 pk inboard?
Aan de rompvorm te zien is het een waterverplaatser. Uitgaande van een lengte waterlijn van 6 meter zou de theoretische rompsnelheid 6 knopen zijn. Omgerekend naar kilometers is dat 11 kilometer per uur. Nu is planeren met een waterverplaatser niet echt mogelijk, maar omdat deze boot zo overpwered is, neem ik er geen vergif op in dat hij de20 kilometer per uur niet haalt (= de grens voor een vaarbewijs).
pi_36947238
Hij gaat 13 KM per uur, dat is ooit gemeten met GPS. Ik zal het binnenkort nog eens doen, samen met mijn buurman in de haven, die heeft zo'n ding. deom zat erg dicht in de buurt dus

deom, misschien kan jij me ff helpen met iets. Ik probeer me te registreren op dat watersportforum, maar ik krijg geen activatiemailtje, ook kan ik nergens een emailadres van een beheerder vinden. Zo wordt het me wel erg moeilijk. Misschien kan je ff een berichtje plaatsen?

Ik ga zometeen een peragoschijf halen, ik zie dat mensen er zeer enthousiast over zijn. Zo'n schijf kost wel een paar tientjes, maar dan krijg je stalen oppervlakten fantastisch kaal
pi_36947716
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:04 schreef Conflict het volgende:
Hij gaat 13 KM per uur, dat is ooit gemeten met GPS. Ik zal het binnenkort nog eens doen, samen met mijn buurman in de haven, die heeft zo'n ding. deom zat erg dicht in de buurt dus

deom, misschien kan jij me ff helpen met iets. Ik probeer me te registreren op dat watersportforum, maar ik krijg geen activatiemailtje, ook kan ik nergens een emailadres van een beheerder vinden. Zo wordt het me wel erg moeilijk. Misschien kan je ff een berichtje plaatsen?

Ik ga zometeen een peragoschijf halen, ik zie dat mensen er zeer enthousiast over zijn. Zo'n schijf kost wel een paar tientjes, maar dan krijg je stalen oppervlakten fantastisch kaal
Goed gerekend dus. Blijkbaar is je waterlijn net iets langer, of pak je extra kilometers door de grote motor. Als je echt niet harder kan, hoef je dus gen vaarbewijs te hebben, al is het wel zo prettig als je weet hoe de regels zijn.

Ik kan je niet helpen op het watersportforum. Ik ben er namelijk geen lid. Ik kwam er met google, daarvoor kende ik het niet eens. Mijn kennis komt uit de waterkampioen en zeilen en 20 jaar ervaring.

Die schijf heb ik ook goede berichten over gehoord, maar ik heb er geen ervaring mee. Gelukkig is het in de watersport zo dat er voor ieder goed bericht 20 negatieve berichten zijn. Iedereen heeft wel zijn eigen mening over wat wel en niet kan. Gewoon proberen dus. Als het niet werkt, kun je altijd nog terugvallen op het ouderwetse handwerk. Ze zeggen niet voor niet "Koop een boot, werk je dood"
pi_36947840
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:21 schreef deom het volgende:

[..]

Goed gerkend dus. Blijkbaar is je waterlijn net iets langer, of pak je extra kilometers door de grote motor.

Ik kan je niet helpen op het watersportforum. Ik ben er namelijk geen lid. Ik kwam er met google, daarvoor kende ik het niet eens. Mijn kennis komt uit de waterkampioen en zeilen en 20 jaar ervaring.

Die schijf heb ik ook goede berichten over gehoord, maar ik heb er geen ervaring mee. Gelukkig is het in de watersport zo dat er voor ieder goed bericht 20 negatieve berichten zijn. Iedereen heeft wel zijn eigen mening over wat wel en niet kan. Gewoon proberen dus. Als het niet werkt, kun je altijd nog terugvallen op het ouderwetse handwerk. Ze zeggen niet voor niets "Koop een boot, werk je dood"
Ok, jammer van dat forum!

Koop een boot en werk je dood Ik zit al twee dagen te schuren op een vierkante meter, dat gaat dus niet lukken
pi_36948185
quote:
Op donderdag 13 april 2006 19:39 schreef Conflict het volgende:

[..]

Het kost dus vijf liter euro 95 per uur. Dat is niet goedkoop. Toch nemen we het voor lief, de prijs van de boot was erg laag.
Zoek naar een diesel motor voor je boot, als ik het goed heb mag je met boten 'rode' diesel tanken dit heeft een lagere betasting.
There's no place like 127.0.0.1
pi_36948406
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:35 schreef harryharry het volgende:

[..]

Zoek naar een diesel motor voor je boot, als ik het goed heb mag je met boten 'rode' diesel tanken dit heeft een lagere betasting.
Dat heb je niet goed. In Nederland mag je alleen gewone diesel tanken. Je mag wel rode diesel in je tank hebben zitten als je dit in Belgie getankt hebt. Je moet dan wel middels een log aannemelijk kunnen maken dat je ook echt in Belgie hebt getankt. Stiekum tussendoor bijvullen met rode diesel is er dus niet bij.

Overigens heeft de, door ons zo geliefde EU, besloten dat je binnekort helemaal geen rode diesel meer in je tank mag hebben. Jammer, want het as wel leuk. Paar dagen naar Antwerpen en dan op de dag van vertrek in de rij met alle Nederlanders om te tanken. De laatste keer dat ik er was, scheelde het 70 cent op een liter. Met 500 liter in de tank is dat de moeite. Vorig jaar was het prijsverschil nog maar iets van 30 cent en was het al niet meer de moeite er speciaal voor naar Antwerpen te varen
pi_36951211
Even een vraagje tussendoor, ligplaats 'Grote Hoofd' in Dordrecht, zegt jou dat iets ?
pi_36952245
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 13:01 schreef macmouse het volgende:
Even een vraagje tussendoor, ligplaats 'Grote Hoofd' in Dordrecht, zegt jou dat iets ?
Nee, zegt me niks. Mijn boot ligt in de Wantijhaven
  vrijdag 14 april 2006 @ 13:52:33 #49
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_36952672
115 PK
Alsof je met een vrachtwagendiesel in een panda zit en alleen in de eerste versnelling mag rijden.

20 PK zal meer dan genoeg zijn, en probeer hem toch in te bouwen. Het kan dan een stuk stiller zijn op de boot en dat is wel lekker in de Biesbosch.

Het schuren van een stuk staal heb ik gedaan met een boormachine en een schijf met dikke nijlon draden (gamma, ja). Dat werkte nog steeds kut, maar het staal beschadigde niet, en ik was in ca 2 uur klaar. 0,5 m2 en 4 dikke lagen verf.
pi_36952689
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 11:41 schreef deom het volgende:

[..]

Dat heb je niet goed. In Nederland mag je alleen gewone diesel tanken. Je mag wel rode diesel in je tank hebben zitten als je dit in Belgie getankt hebt. Je moet dan wel middels een log aannemelijk kunnen maken dat je ook echt in Belgie hebt getankt. Stiekum tussendoor bijvullen met rode diesel is er dus niet bij.
Vroeger mocht je wel rode diesel tanken met pleziervaart, ik vaar al een tijdje niet meer. Ben wel opzoek naar een bootje omdat ik sinds een jaar een huis aan het water heb met eigen aanlegsteiger Loop te denken aan een petterson snipa.
There's no place like 127.0.0.1
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')