pberends | donderdag 13 april 2006 @ 12:19 |
quote:Nu.nl FP-bericht: "Helft MBO-leerlingen verlaat vroegtijdig opleiding" Leuke details, weten we ook weer waar de ROC's hun geld aan uitgeven. [ Bericht 47% gewijzigd door pberends op 13-04-2006 12:37:34 ] | |
MrX1982 | donderdag 13 april 2006 @ 12:26 |
Lang leve de schaalvergroting. De doodsteek van goed onderwijs. Hetzelfde zie je bij HBO instellingen die belachelijk groot zijn, bijv. Inholland. | |
pberends | donderdag 13 april 2006 @ 12:27 |
quote:Inholland is toch een managementopleiding of zie ik dat verkeerd? | |
Fred | donderdag 13 april 2006 @ 12:27 |
Tis toch al jaren een zooitje... eigenlijk al sinds de invoering van het ROC-systeem... | |
MrX1982 | donderdag 13 april 2006 @ 12:28 |
quote:Nee grote HBO instelling. Volgens mij totaal 45000 studenten ofzo ![]() http://www.inholland.nl/ | |
pberends | donderdag 13 april 2006 @ 12:35 |
quote:Het ziet er leuk uit, maar ze verkopen gebakken lucht zo lijkt het. | |
Disorder | donderdag 13 april 2006 @ 12:38 |
Zoals ik al zei op de FP: quote:Hiervoor heb ik trouwens wel een MBO gedaan en dat was, net als op deze school, één grote bende. | |
Soul_Survivor | donderdag 13 april 2006 @ 12:41 |
Tja, ik zat er midden in ![]() | |
Perrin | donderdag 13 april 2006 @ 12:42 |
Helaas geldt hetzelfde voor veel universitaire opleidingen.. Het is dat er zulke goede lesboeken bestaan, maar aan de organisatie of de kwaliteit van het lesprogramma valt een heleboel te verbeteren. | |
Maikalo | donderdag 13 april 2006 @ 12:42 |
Ik zit ook op een roc en ik kan zonder dat een leraar het ook maar merkt een hele dag medal of honor en op internet zitten spelen. Dat zegt toch wel iets over de instellingen van de leraren op een ROC denk ik.. | |
Bal | donderdag 13 april 2006 @ 12:48 |
quote:Misschien zegt het ook wel iets over hoe serieus jij je opleiding neemt? ![]() | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 12:49 |
quote:Ik denk dat dat meer zegt over jouw instelling. Je zit daar niet voor die docent, je zit daar voor jezelf. | |
tralalala | donderdag 13 april 2006 @ 12:58 |
Ik krijg maar iets van 15 uur les per week op ROC en ik leer er niks ![]() | |
Bensel | donderdag 13 april 2006 @ 13:00 |
Hij zegt dat hij dat zou kunnen doen, niet dat hij het doet | |
stFz | donderdag 13 april 2006 @ 13:03 |
Waarschijnlijk heeft hij het wel een x gedaan ![]() | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 13:09 |
quote:Hoe weet hij dan dat het kan? ![]() | |
Maikalo | donderdag 13 april 2006 @ 13:11 |
quote:Ook als je een opdracht krijgt: 'Alsjeblieft hier heb je de opdracht', en vervolgens mag je twee weken zonder enige uitleg aan de slag. En als je het af hebt dan gaan ze zeiken dat het niet goed is. | |
Bensel | donderdag 13 april 2006 @ 13:11 |
quote:omdat er misschien geen eens een leraar is in de klas? ![]() | |
Bensel | donderdag 13 april 2006 @ 13:11 |
quote:mja, dat is nog erger op HBO | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 13:12 |
quote:Nice one ![]() | |
ik_ik | donderdag 13 april 2006 @ 13:17 |
Ik zit nu ook op een ROC, en het is een grote tering zooi. Om het zo maar even te zeggen. De helft van de tijd word je toch naar het Open Leer Centrum gestuurd om daar voor jezelf bezig te gaan, Ik betaal toch schoolgeld om les te krijgen van een docent, en niet om hele dagen achter een computer te zitten.. EN dan hebben we het nog niet over de lesuitval gehad.. Belachelijk veel. KOm je op school, hoef je niet op school te zijn, ben je er niet, word er gelijk een telefoontje naar huis gepleegd om te vragen waar je bent. Had ik al verteld hoe het zit met verslagen? Vast niet, Je moet elk verslag twee keer inleveren.. Ik dan, ze raken ieder verslag wat ik gemaakt heb kwijt, verdwijnt, foetsie... Ik kan nog wel uren doorgaan over het ROC, maar ik ga er niet meer moeite voor doen dan ik nu al heb gedaan.. ![]() | |
Myst.nl | donderdag 13 april 2006 @ 13:20 |
quote:Ik was niet van plan hier veel tijd in te steken... Maaruh Ede? | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 13:24 |
Een vriend van mij zit ook op het ROC, maar van hem hoor ik ook niets anders dan klachten. Docenten komen met de gekste opdrachten (ja, je presentatie moet zo veel mogelijk plaatjes en kleurtjes bevatten). Iedereen weet dat een presentatie juist zo min mogelijk plaatjes moet bevatten, maar als hij de docent vervolgens om uitleg vraagt hierover komen er boze reacties. Blijkbaar is het niet de bedoeling dat je zelfstandig leert nadenken, maar dat je gewoon doet wat er van je gevraagd wordt. En dan zwijg ik nog over het gebrek aan organisatie, de corruptie en de incompetentie van de docenten. | |
Soul_Survivor | donderdag 13 april 2006 @ 13:29 |
Het is zoiezo algemeen bekend dat alle leraren de handjes bij mekaar boven het hoofd houden. Op welke school ik ook kom, het is altijd hetzelfde. | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 13:32 |
quote:Ik heb anders goede ervaringen met de VU hoor. Hier zien docenten het nog als compliment als je kritisch nadenkt over wat ze je vertellen. Ze vinden het alleen maar leuk als je interesse toont in hun vakgebied. En zo hoort het ook, vind ik. De beste leraar leert van zijn leerling. | |
Maikalo | donderdag 13 april 2006 @ 13:32 |
Net een onvoldoende teruggekregen. Een technisch rapport over bouwstoffen. Gaat dat mens op taalfouten letten, daar hebben we NL voor of ben ik geestelijk gehandicapt ![]() | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 13:33 |
quote:Dat is inderdaad een mooi voorbeeld van hoe retarded ROC's zijn. Zelfs wetenschappelijke boeken bevatten spelfouten! Het doel van zo'n tentamen is het testen van je kennis over het vak, niet van je taalvaardigheid. Ik zou dit aanvechten bij de onderwijscommissie. Maar dat leer je op een ROC ook wel vrij vlug af, vrees ik... | |
tralalala | donderdag 13 april 2006 @ 13:33 |
quote:Ik zit op TCE (a12 Ede dus) ![]() Ene leraar zegt dat je met de paasviering vrij bent, andere weer niet..gevolg niemand komt opdagen ![]() | |
Soul_Survivor | donderdag 13 april 2006 @ 13:38 |
quote:De VU ja, ik had het eigenlijk over VMBO/MBO niveau. ![]() | |
MouseOver | donderdag 13 april 2006 @ 13:39 |
ROC's zijn teveel gericht op het geven van diploma's dan op het geven van onderwijs. ![]() | |
Soul_Survivor | donderdag 13 april 2006 @ 13:41 |
quote:haha, zoiets was bij ons ook.. op 1 rooster stond dat we op een maandag vrij waren, maar op het bord stond van niet.. nou had niemand dat bord gezien, dus de hele klas was niet op school. Hebben ze uiteindelijk gewoon die uren als absent opgeschreven. Terwijl het gewoon een misverstand was. zoiets soortgelijks meegemaakt met een excursie.. halve klas was op excursie hebben ze gewoon bij iedereen absentie uren opgeschreven.. En dan vonden ze het nog raar dat ik me absentie lijst niet vertrouwde. ![]() | |
pberends | donderdag 13 april 2006 @ 13:42 |
Wie zegt inderdaad in hemelsnaam dat als je daar een diploma haalt dat je ook daadwerkelijk wat geleerd heb? | |
Soul_Survivor | donderdag 13 april 2006 @ 13:42 |
quote:Daar krijgen ze ook de subsidie voor ![]() | |
MouseOver | donderdag 13 april 2006 @ 13:46 |
quote:idd. En daar steken de leerlingen dan jaren van hun leven in. Het moest verboden worden ![]() | |
Maikalo | donderdag 13 april 2006 @ 13:46 |
Ook de chaotische manier om al het werk van een leerling op te slaan levert te wensen over. Alles, maar dan ook echt alles, moet je voor jezelf dubbel bewaren omdat ze het anders gegarandeerd kwijtraken. Één keer heb ik dat verzuimt omdat het een telling van stagedagen was die ik aan de leraar zelf heb gegeven en vervolgens is hij die doodleuk kwijtgeraakt ![]() | |
enlightenedwizza | donderdag 13 april 2006 @ 13:52 |
Eigenlijk wilde ik een lang en uitgebreid verslag schrijven wat Nu.nl ook heeft gedaan...maar ik ga niets doen wat al bekend is bij zo'n beetje elke ROC leerling. Ik heb er op school gezeten, ik ga niet meer terug. | |
Soul_Survivor | donderdag 13 april 2006 @ 13:52 |
quote:Zolang er geen maatregelen getroffen worden, gebeurt er toch niks. | |
enlightenedwizza | donderdag 13 april 2006 @ 13:54 |
Oja, diploma heb ik alweer een paar jaar in m'n zak ongeveer 7 toetsen zou ik eigenlijk nog moeten doen...toch vreemd waar die cijfers vandaan komen | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 13:54 |
quote:Dat is zeker zo. Mijn mening: VMBO moet gewoon weer gesplitst worden in VBO en MAVO. VBO moet niet langer gericht zijn op het leren van theorie, want waarom zou je mensen dwingen om iets te leren wat ze toch niet interesseert? Mensen op het VBO zijn daarentegen vaak erg handig met hun handen, dus laat die mensen alsjeblieft gewoon weer een vak leren. Timmeren, metselen, whatever. In ieder geval iets wat ze wel interesseert en waar ze wat mee kunnen later. Het niveau op zowel MBO, HBO en Universiteit kan velen malen hoger. Van mij mag het curriculum flink verzwaard worden. Trek je dat niet? Dan ga je toch een niveautje lager zitten? Dat is echt geen schande. Wat ik wel schandalig vind is dat universiteiten zich aanpassen aan het lage niveau van de huidige tweede fase studenten, in plaats van dat ze dat soort mensen gewoon van de faculteit schoppen. Het lijkt wel of iedereen tegenwoordig maar WO moet doen, ook al heb je totaal niet de kennis of discipline die daarvoor nodig is. | |
_Qmars_ | donderdag 13 april 2006 @ 14:02 |
Ik ben blij dat ik de kans heb om universiteit te doen. Daar is ook niet alles zaligmakend, maar ieder geval is de instelling van de docenten en het gros van de studenten prima, en dat maakt de opleiding ook vele malen leuker. ![]() | |
Maikalo | donderdag 13 april 2006 @ 14:03 |
quote:Mee eens, mijn klas is de eerste lichting VMBO-ers en alles zit bij elkaar wat vroeger MAVO en VBO was. Gevolg: een verschil tussen een 5 of 6, en een 7 of 8. Degene die de laagste tak van VMBO hebben gedaan zijn al na 1 jaar afgehaakt. | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 14:05 |
quote:Hear, hear! | |
_Qmars_ | donderdag 13 april 2006 @ 14:07 |
quote:Zo, nou dat valt in praktijk wel mee. De meeste studenten die het niet trekken die gaan een andere opleiding doen, of keren terug naar het HBO. De uni's willen zeker geen achteruitgang van het niveau. Het is alleen de laatste 10 jaar veel toegankelijker geworden voor allerlei personen geworden om te gaan studeren, en helaas, niet iedereen kan dat. Op mijn universiteit zie ik vooral dat de eisen veel strenger zijn geworden. Dit jaar moeten de propedeuse studenten hun P binnen 2 jaar halen, en in het eerste jaar sowieso 40/60 punten halen. En dit gaat nog strenger worden. Dus het valt allemaal wel wat mee met met de 'domme' wo -studentjes. | |
Seneca | donderdag 13 april 2006 @ 14:18 |
quote:Ben ik niet met je eens. Bij mij op de universiteit overheerst de zesjes mentaliteit, en mensen die alleen de proeftentamens leren en dan nog een voldoende halen voor het tentamen. Het is zelfs al een keer voorgekomen dat de normering werd aangepast omdat 90% van de klas voor een vak was gezakt. Dan ben je imho gewoon niet goed bezig. Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg slimme WO studenten, ik ben alleen van mening dat een steeds grotere groep dat niet is. | |
Tafkahs | donderdag 13 april 2006 @ 15:12 |
Als scholen zich toch al als bedrijven profileren, dan mag wat mij betreft de markt het probleem maar oplossen, zie ook: Laten we het openbaar onderwijs afschaffen. | |
_Qmars_ | donderdag 13 april 2006 @ 15:18 |
quote:De zesjes mentaliteit verschilt van faculteit tot faculteit, en van opleiding tot opleiding. De zesjes - mentaliteit heerscht vooral onder de rechten-studenten, de studentenvereniging-feestbeesten, en wat andere personen die niet weten wat ze willen. vooral op de grootschalige opleidingen. Het probleem is dus volgens mij de schaalvergroting, waardoor er geen direct contact meer is, en alles zeer fabrieksmatig en afstandelijk wordt bekeken. Mijn opleiding - criminologie - is zeer klein (Universiteit Leiden) en heb je veel contact met professoren en docenten. Daarnaast wil een kleine groep ook zeer handig zijn voor de motivatie. Het maakt het gewoon leuker. En ja, je hebt er altijd personen tussen zitten die denken dat ze het niveau aankunnen, maar het blijft natuurlijk universiteit. Dus je hebt gelijk, als je naar bepaalde personen en opleidingen kijkt. ![]() Dus schaalvergroting en fabriekmatige instelling zijn in mijn ogen ook de problemen met betrekking tot het MBO. | |
pberends | donderdag 13 april 2006 @ 15:41 |
De baas van InHolland;![]() Hopelijk kookt ie helemaal gaar in z'n eigen sop, deze volgevreten baklap. | |
Soul_Survivor | donderdag 13 april 2006 @ 15:49 |
Zo zien ze er allemaal uit, gevoed met het geld van de subsidies ![]() ![]() | |
pberends | donderdag 13 april 2006 @ 15:50 |
quote:Zonder ook maar 1 uur les te geven. | |
Soul_Survivor | donderdag 13 april 2006 @ 15:54 |
quote: ![]() ![]() | |
Litso | donderdag 13 april 2006 @ 16:00 |
Je kan natuurlijk overdrijven he mensen. Hebben we het nou over het ROC of gaan we willekeurig leraren afzeiken? Ik heb zelf op het ROC Rijn IJssel in Arnhem gezeten (dan wel Havo, geen mbo) en er werd inderdaad verbouwd ![]() Ik was overigens wel tevreden over de gang van zaken daar, en ook over de meeste leraren. Het was in elk geval stukken beter dan de middelbare scholen waar ik heb gezeten. | |
Scepsis | donderdag 13 april 2006 @ 16:37 |
quote:Volgens de HBO-magazine verdiende hij in z'n functie ¤ 172.000 euro, excl. bonussen (vorig jaar). ![]() | |
Ranja_Ranja | donderdag 13 april 2006 @ 16:43 |
3 jaar ROC Zadkine (Rotterdam), 3 jaar feest, 3 jaar NIETS geleerd, en toch je diploma halen. Rara hoe kan dat. De school krijgt extra subsidie als een leerling slaagt ![]() Volgend jaar stage lopen, hopelijk leer ik daar wat, anders gaan ze me uitlachen op t HBO, of is het daar ook z'n rotzooi? | |
pberends | donderdag 13 april 2006 @ 16:48 |
quote:Hij kreeg onder andere zeker een bonus omdat ie dit jaar weer 100 managers extra tewerk heeft gesteld ![]() | |
Koewam | donderdag 13 april 2006 @ 17:07 |
AAAAAAARGH, dit versterkt alleen mijn plannen. Onderwijskunde studeren en minister worden ![]() | |
Typmuts | donderdag 13 april 2006 @ 17:10 |
Ik heb op ROC Midden Nederland in A'foort gezeten (toen nog ROC de Amerlanden). Ik heb ICT-Lycreum gedaan en was de eerste lichting. Over het algemeen gezien vond ik het een best een goed opleiding, behalve het niveau van het vak Engels. Dat was té slecht, maar ik kreeg veel klassikaal les, waarnaar een opdracht volgde. In de tweede kwam ineens het fenomeen PROJECTEN helemaal in. Misschien was dit al wel in de 1e, maar boeiend. Toen ging het fout. De ene docent wist van de ander niet wat waar en hoe...Zei de ene docent het ene, bleek de ander daar niets van te weten. Ga zo maar door. Heel verwarrend en erg jammer vooral!! In de 3e weer zo'n project: Hier is het project.. succes ermee. Geen lessen meer, maar workshops. Die waren wel van kwaliteit, maar het ging weer zo rommelig. Het ging overigens om 2 best wel zware projecten. Stage in de 3e was leuk. 4e klas: Jullie hebben een half jaar om een haalbaarheidsonderzoek te maken! Ik dacht: sorry...!? Ja, dat is een documentje van zo'n 15 pagina's waar je een half jaar moest doen.... VAAG. Waarom is dat niet anders ingedeeld?! Waarom hebben we in de 3e 2 projecten tegelijk moeten doen en nu in de 4e doen we geen reet!? Rare indeling. Collega van me doet nu deze opleiding en het gaat nu helemaal nergens meer over. Men moet nu verplicht laptop aanschaffen en je krijgt als het ware via de laptop les... Bijna geen klassikale lessen meer. Je zoekt het maar uit...(zoals ik hierboven al meerdere keren heb gelezen). Je bent een nummer en meer ben je ook niet. Niks begeleiding. Erg jammer is dat. | |
AlexLPUMUSE | donderdag 13 april 2006 @ 17:18 |
quote:Tell me about it ![]() | |
Rene | donderdag 13 april 2006 @ 19:44 |
Ik kan er heel kort over zijn. Verkapte middelbare school (roosterproblemen, ongemotiveerde mensen, veel te veel pauze, veel te laksheid tov. ons "ga maar eerder weg, ik heb nog nakijkwerk" , veel te veel 'maakwerk' en te weinig uitleg, veel computers, veel 'vrije tijd' achter die computers, leraren zonder verstand van zaken) met dan nog de 'domme dingen' zoals een ![]() ![]() Verder hebben we nog (niet te vergeten) een domme organisatie (nieuw lesrooster 2 dagen voordat de nieuwe periode begint) Je word in feite gewoon aan je lot overgelaten vervolgens - ik weet bij god niet wat voor vakken ik heb ![]() ![]() Blablabla.. |