abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 april 2006 @ 10:48:56 #201
40111 TheWilliedockSaints
The Taxman Cometh
pi_37272806
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 10:06 schreef Koewam het volgende:
EUREKA!

Dit heb ik gister in bed bedacht ( )

Voorwaarde voor ontfloffing met vuurverschijnselen is toch zuurstof? Dusssssss, wanneer er een big bang geweest zou zijn (waar men wel vanuit gaat), zou dit in een ruimte gevuld met 'lucht' geweest moeten zijn.
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_37272870
Kut

Dacht ik eens wat te hebben
  dinsdag 25 april 2006 @ 11:14:56 #203
The Taxman Cometh
pi_37273508
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 10:51 schreef Koewam het volgende:
Kut

zou mooi geweest zijn de hele wetenschap op z'n kop.. "WTF, dat we daar niet aan gedacht hebben "
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  dinsdag 25 april 2006 @ 11:20:19 #204
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_37273671
Russell heeft een leuke anecdote over een soortgelijke situatie. Een filosoof die experimenteerde met NOx (lachgas) had iedere keer onder invloed het ultime antwoord gevonden. Maar de volgende dag herinnerde hij zich het nooit. Iedere keer dacht ie, ik moet dat opschrijven, maar het kwam er niet van als ie onder invloed was. Uiteindelijk lukte het, en de volgende dag moest hij zijn best doen zijn aantekeningen te ontcijferen. Er stond: The smell of petroleum pervades throughout. (de stank van benzine overheerst alles)...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_37276523
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Russell heeft een leuke anecdote over een soortgelijke situatie. Een filosoof die experimenteerde met NOx (lachgas) had iedere keer onder invloed het ultime antwoord gevonden. Maar de volgende dag herinnerde hij zich het nooit. Iedere keer dacht ie, ik moet dat opschrijven, maar het kwam er niet van als ie onder invloed was. Uiteindelijk lukte het, en de volgende dag moest hij zijn best doen zijn aantekeningen te ontcijferen. Er stond: The smell of petroleum pervades throughout. (de stank van benzine overheerst alles)...
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  dinsdag 25 april 2006 @ 12:58:47 #206
The Taxman Cometh
pi_37276628
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
N2O
er is er nog een:
quote:
Bekend is de anekdote over William James, die onder invloed van lachgas een "kosmische openbaring" opschreef:

"Hoggamus higgamus, man is polygamous. Higgamus hoggamus, woman is monogamous."
  dinsdag 25 april 2006 @ 14:33:20 #207
45206 Pietverdriet
pi_37279524
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 12:58 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

N2O
You are soo f*cking right, and I am soo f*cking stupid
quote:
er is er nog een:
[..]
Wat het logische probleem opleverd, als alle vrouwen monogaam zijn, met wie gaan die mannen dan vreemd?
pi_37279858
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
You are soo f*cking right, and I am soo f*cking stupid

[..]

Wat het logische probleem opleverd, als alle vrouwen monogaam zijn, met wie gaan die mannen dan vreemd?
Lelijke vrouwen, die nog nooit sex hebben gehad?
Zoveel zijn daar ook weer niet van, of je beeld van de wereld is een beetje verdraaid en 'opgeschoond'...

Maar het blijft een leuke zin, in de zin dat wij de laffe honden zijn.. echter was het misschien toendertijd wel waar en nu niet meer..
  dinsdag 25 april 2006 @ 16:26:09 #209
98593 KlappernootatWork
Tot mijn strot in het genot..
pi_37283001
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 10:51 schreef Koewam het volgende:
Kut

in ieder geval kwam je idee met een klap binnen, waarna die als een natte scheet zachjes verdween...
Shit! werken zuigt...
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
pi_37283319
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 16:26 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

in ieder geval kwam je idee met een klap binnen, waarna die als een natte scheet zachjes verdween...
Goed dan, vanaf nu ga ik maar on topic reageren..

pi_37283412
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 10:09 schreef Alicey het volgende:

[..]

De big bang moet je niet zien als een chemische reactie (Er was immers niets ). De big bang veroorzaakte ook geen knal ofzo. Je kunt het meer zien als het plotseling ontstaan en met grote kracht uit elkaar gaan van materie (plasma).
En het uit elkaar gaan van materie ( plasma) is geen chemische reactie?
  dinsdag 25 april 2006 @ 17:10:24 #212
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37284409
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 16:38 schreef rudeonline het volgende:

[..]

En het uit elkaar gaan van materie ( plasma) is geen chemische reactie?
nope
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  dinsdag 25 april 2006 @ 17:27:01 #214
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37284994
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 17:16 schreef rudeonline het volgende:
En wat is dat dan wel?
Dat mag je in een thermodynamica (als ik het goed heb) boek op gaan zoeken
Onikaan ni ov dovah
pi_37284998
Het woord chemisch is enigzins tricky hier. Volgens mij gaat chemie over de interactie tussen molekulen. Het vroege universum was echter zo heet dat er nog geen molekulen of atomen waren, maar slechts de elementaire componenten daarvan.
pi_37285248
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 17:27 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Dat mag je in een thermodynamica (als ik het goed heb) boek op gaan zoeken
Fijn om te horen dat je het zelf ook niet weet.
pi_37287960
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 17:35 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Zeg, ik weet niet hoor, maar zullen we jouw onwetendheid er eens even bij slepen? Bovendien heb jij nog een experiment te doen

Ontopic: Ik vind die link tussen zwaartekracht en thermodynamica erg interessant; in de meeste besprekingen wordt zwaartekracht eruit gehaald. Als je een ongeordende bol gas hebt, dan kan door de zwaartekracht die bol bijmekaar komen als bv een ster, en mij lijkt dat een entropieverkleining. Hoe je dat precies moet beschrijven en interpreteren weet ik niet, maar ik zal het zelf es in mn achterhoofd halen. Ik las er ook een stukje over in "het 5e wonder" van Paul Davies, waarin de biogenesis werd besproken, en de decennialange gedachtengang dat leven thermodynamisch niet mogelijk was ( wat denk ik redelijk onjuist is; entropieafname gebeurt alleen niet spontaan in gesloten systemen )
  dinsdag 25 april 2006 @ 20:42:08 #218
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_37291632
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 19:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zeg, ik weet niet hoor, maar zullen we jouw onwetendheid er eens even bij slepen? Bovendien heb jij nog een experiment te doen

Ontopic: Ik vind die link tussen zwaartekracht en thermodynamica erg interessant; in de meeste besprekingen wordt zwaartekracht eruit gehaald. Als je een ongeordende bol gas hebt, dan kan door de zwaartekracht die bol bijmekaar komen als bv een ster, en mij lijkt dat een entropieverkleining. Hoe je dat precies moet beschrijven en interpreteren weet ik niet, maar ik zal het zelf es in mn achterhoofd halen. Ik las er ook een stukje over in "het 5e wonder" van Paul Davies, waarin de biogenesis werd besproken, en de decennialange gedachtengang dat leven thermodynamisch niet mogelijk was ( wat denk ik redelijk onjuist is; entropieafname gebeurt alleen niet spontaan in gesloten systemen )
Als zogenaamde string-deeltjes dat 'bigbang-gas' heeft gevormd kunnen standaard thermodynamische processen niet eens met het hele gebeuren te maken hebben gehad, net als de processen op subatomair niveau bij een supergeleider ook verschillen ten opzichte van die op kamertemperaturen. Misschien moeten ze de standaard thermodynamische theorieën overboord gooien..

Misschien is het "volume" van het heelal wel het gevolg van de perimeter van dit oergas, en is die 'grens' nog verder van het 'eind' naarmate dat het heelal meer expandeerd en kunnen wij het derhalve nooit waarnemen.. Of ben ik nu abuis?
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:46:04 #219
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_37294120
TT lijkt me niet helemaal zuiver.

Zelfde soort vraag als 'met welke noten heeft Vivaldi de muziekwereld verrijkt, terwijl hij De Vier Jaargetijden componeerde?'.
Niet dus...

-edit- het leuke aan de gedachte van TS (en niet alleen van hem) is een logische vervolgvraag; waarmee wordt de ruimte , die door het heelal is veroverd op het buiten-heelal, gevuld? Het is m.i. naief om te denken dat die ruimte zomaar leeg kan zijn...

[ Bericht 27% gewijzigd door DumDaDum op 25-04-2006 21:51:35 ]
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:50:18 #220
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_37294341
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:46 schreef DumDaDum het volgende:

Zelfde soort vraag als 'met welke noten heeft Vivaldi de muziekwereld verrijkt, terwijl hij De Vier Jaargetijden componeerde?'.
Niet dus...
klappernoten?
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
  dinsdag 25 april 2006 @ 21:58:08 #221
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37294710
en wat heeft die ruimte gemaakt

iets kan niet bestaan zonder dat iets het opmerkt.
''god'' is een wat te simpel antwoord, want waar onstond god dan uit
en als deze dan altijd heeft bestaan wat deed deze god dan al die inverted oneindigheid
en wat deed deze god dan tot die daden komen
want je moet alles toch calculeren.

ik persoonlijk denk dat er ooit iets was dat wilde zijn
hoe idioot dat ook klinkt.
en daarom was alles er.
blijft een onmogelijk iets want hoe kan iets dat niet bestaat, willen te zijn
mischien is juist dat ''niets'' wel belangrijker te onderzoeken dan het ''iets''
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_37295605
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:58 schreef BaajGuardian het volgende:
blijft een onmogelijk iets want hoe kan iets dat niet bestaat, willen te zijn
mischien is juist dat ''niets'' wel belangrijker te onderzoeken dan het ''iets''
Vanuit de redenatie dat alles is, blijkt dus dat het 'niets' een onderdeel is van alles. Ik zie het leven als 'niets', een klein onderdeel van het geheel. Ons leven bestaat in principe uit leegte; let wel deze leegte is niet zo zeer 'niets', maar het niets van het alles dat leeft/aanwezig is... Dus ik ben het met je eens dat het 'niets' interessant is om te onderzoeken. Maar wat is 'iets'? Mogen we deze vraag wel uitstellen tot na onze dood?
Ik denk dat 'niets' = 'iets' = 'alles' opzich wel een redelijk idee van onze wereld is. Omdat wij slechts een klein onderdeel zijn van onze wereld, zijn wij 'niets'. Maar doordat wij verbonden zijn met onze wereld, zijn wij ook weer 'iets'. Vanuit het nietige, niets-zijn, creëren wij onze doelen. En ik denk dat het uiteindelijke doel 'alles' is, God zo u wilt. (of noem het Tao enz.. )..

Al met al denk ik dat wij veel meer kunnen dan alleen aanwezig zijn in deze wereld; echter zijn we dit volkomen vergeten, om wat voor reden dan ook.. en ik vind dit zonde..
pi_37299929
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 21:46 schreef DumDaDum het volgende:

Niet dus...

-edit- het leuke aan de gedachte van TS (en niet alleen van hem) is een logische vervolgvraag; waarmee wordt de ruimte , die door het heelal is veroverd op het buiten-heelal, gevuld? Het is m.i. naief om te denken dat die ruimte zomaar leeg kan zijn...
en wtf is dat butien-heelal dan
pi_37299935

ik word echt gek van dit soort dingen
  woensdag 26 april 2006 @ 01:53:49 #225
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_37301325
dat kunnen de hersennen dus niet bevatten en houd de wetenschap op.

*crosspost*
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_37303858
Het gaat gewoon door, oneindig lang, snap dat nou!
pi_37304131
quote:
Op woensdag 26 april 2006 01:53 schreef BaajGuardian het volgende:

*crosspost*
Zeiden ze vroeger ook over het onweer
  woensdag 26 april 2006 @ 10:00:26 #228
45206 Pietverdriet
pi_37304291
quote:
Op woensdag 26 april 2006 09:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zeiden ze vroeger ook over het onweer
En? Ze zeiden vroeger ook dat Asbest geen kwaad kon, maakt dat bakstenen kankerverwekkend?
pi_37304312
quote:
Op woensdag 26 april 2006 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En? Ze zeiden vroeger ook dat Asbest geen kwaad kon, maakt dat bakstenen kankerverwekkend?
Nou, je vergelijkingen zijn weer tiptop in orde
  woensdag 26 april 2006 @ 10:05:19 #230
45206 Pietverdriet
pi_37304384
quote:
Op woensdag 26 april 2006 10:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, je vergelijkingen zijn weer tiptop in orde
Ik denk dat jij even wat moeite moet doen erover na te denken.
Ik had ook de kalkoen van Russell neer kunnen zetten, waar het om gaat is dat je argumentatie "dat zeiden ze vroeger ook over onweer" nergens op slaat.
pi_37305393
quote:
Op woensdag 26 april 2006 10:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat jij even wat moeite moet doen erover na te denken.
Ik had ook de kalkoen van Russell neer kunnen zetten, waar het om gaat is dat je argumentatie "dat zeiden ze vroeger ook over onweer" nergens op slaat.
Waarom niet? Alleen maar omdat het dit keer wat lastiger is, moet je maar concluderen dat we er nooit achter zullen komen? Vind ik erg kort door de bocht, en dat bedoelde ik met mn post.
  woensdag 26 april 2006 @ 10:52:45 #232
45206 Pietverdriet
pi_37305442
quote:
Op woensdag 26 april 2006 10:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom niet? Alleen maar omdat het dit keer wat lastiger is, moet je maar concluderen dat we er nooit achter zullen komen? Vind ik erg kort door de bocht, en dat bedoelde ik met mn post.
Je argumentatie was net zulke onzin als de post waar je op reageerde.
  woensdag 26 april 2006 @ 11:16:15 #233
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_37306117
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 22:18 schreef Diemietuhriej het volgende:
Wat ik denk, wat dachten de mensen vroeger. Wat is er na de aarde? Wat is er buiten de aarde? Is er buiten de aarde?

Toen wisten ze niet beter, het was nog niet ontdekt. Misschien is zoiets nu ook wel het geval.. Misschien.. Hoewel dan het heelal wel erg groot is maarja, de mensen vonden 6000 jaar geleden de aarde vast ook erg groot. Dat denk ik wel eens eigenlijk..
Het enige verschil is dat mensen de sterren wel konden zien! Wat er zich buiten het heelal afspeelt is niet waar te nemen door de mens op dit moment
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  maandag 1 mei 2006 @ 00:29:21 #234
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37443068
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 17:35 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Waar haal je het lef vandaan om mij onwetend te noemen?
Onikaan ni ov dovah
pi_37544873
Ah, topic is een beetje doodgebloed zie ik, jammer.

Ik ben na het lezen namelijk wel heel benieuwd naar wat die andere drie van de vier (zwaartekracht is de enige genoemde) krachten zijn.
pi_37544945
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 14:31 schreef Jutima het volgende:

Ik ben na het lezen namelijk wel heel benieuwd naar wat die andere drie van de vier (zwaartekracht is de enige genoemde) krachten zijn.
Dan moet je eens googlen op quantummechanica/fysica. Daarin komen de 3 krachten aan bod, die jij interessant vindt
pi_37545053
Thx! Ga ik gelijk doen.

Heeft het iets te maken met de theorie van verenigde velden?
pi_37547224
Al de reacties doorlezend vind ik nog steeds de beste: "er is niets, njente, nakko, zero, 0 dimensies". Ik wil Einstein verder niet verbeteren, maar logischer zou zijn dat er wel degelijk iets is. Anders zou het toch wel continue vuurwerk moeten zijn aan de rand van het helaal waar 0 dimensie wordt omgezet in x dimensies. Dat we het niet kunnen bevatten heeft te maken met onze hersentjes die niet verder gaan dan 3 dimensies. Verder is onze "big bang" (als die al ooit heeft bestaan, want daar ga ik in ieder geval niet van uit) misschien wel een bang in een bang.
pi_37548112
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 15:52 schreef buachaille het volgende:
Al de reacties doorlezend vind ik nog steeds de beste: "er is niets, njente, nakko, zero, 0 dimensies". Ik wil Einstein verder niet verbeteren, maar logischer zou zijn dat er wel degelijk iets is. Anders zou het toch wel continue vuurwerk moeten zijn aan de rand van het helaal waar 0 dimensie wordt omgezet in x dimensies. Dat we het niet kunnen bevatten heeft te maken met onze hersentjes die niet verder gaan dan 3 dimensies. Verder is onze "big bang" (als die al ooit heeft bestaan, want daar ga ik in ieder geval niet van uit) misschien wel een bang in een bang.
Hoe moet ik het zien, 0 dimensies? Ik kan er wel een beeld van vormen middels wat ik heb gelezen over Tao, maar jij ziet het volgens mij meer wetenschappelijk: enlighten me
En kunnen onze hersenen echt nier meer dan 3 dimensies aan? Ik vraag het me af. Maar goed, zolang ik geen 4e dimensie tegen kom moet ik je voorlopig gelijk geven
pi_37583262
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 16:16 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Hoe moet ik het zien, 0 dimensies? Ik kan er wel een beeld van vormen middels wat ik heb gelezen over Tao, maar jij ziet het volgens mij meer wetenschappelijk: enlighten me
En kunnen onze hersenen echt nier meer dan 3 dimensies aan? Ik vraag het me af. Maar goed, zolang ik geen 4e dimensie tegen kom moet ik je voorlopig gelijk geven
Boswachtertje, ik ben iets te voorbarig geweest met m'n drie dimensies. Als ik wiki goed begrijp http://en.wikipedia.org/wiki/Dimension dan moet het menselijk verstand in staat zijn 6 dimensies te bevatten zonder in abstracties te komen. Verder kan ik je helaas ook niet van dienst zijn met m'n opleiding LTS zwakstroom Dat gaan anderen voor ons doen, ach werd ik maar 500 jaar later geboren....
  vrijdag 5 mei 2006 @ 19:27:33 #241
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_37583936
quote:

Gravity, strong- , weak- & electromagnetic force (als ik me niet vergis )

Terwijl er speculatie is dat richting Big Bang de krachten in elkaar opgaan; gravity als laatste, zodat er een (1) "unificerende" kracht over zou blijven...
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_37587793
quote:

De meest bekende is het elektromagnetisme, die wordt beschreven door de Maxwellvergelijkingen. De andere 2 zijn de sterke en de zwakke kernkracht. Die spelen zich alleen op hele kleine schaal af, en de wisselwerking van deze 3 krachten met de materie wordt door het zogenaamde standaard model beschreven.
  zaterdag 6 mei 2006 @ 04:41:07 #243
The Taxman Cometh
pi_37595213
quote:
Op woensdag 26 april 2006 01:53 schreef BaajGuardian het volgende:

*crosspost*
mwah dat zal toch niet? 't zal wel even raar zijn, maar ja, 't zal toch ook wel weer ergens begrijpelijk moeten zijn ofzo
ja hoewel ...
  zaterdag 6 mei 2006 @ 04:41:50 #244
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_37595215
in zichzelf......
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
  zaterdag 6 mei 2006 @ 04:43:38 #245
The Taxman Cometh
pi_37595216
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 18:57 schreef buachaille het volgende:

[..]

Boswachtertje, ik ben iets te voorbarig geweest met m'n drie dimensies. Als ik wiki goed begrijp http://en.wikipedia.org/wiki/Dimension dan moet het menselijk verstand in staat zijn 6 dimensies te bevatten zonder in abstracties te komen. Verder kan ik je helaas ook niet van dienst zijn met m'n opleiding LTS zwakstroom Dat gaan anderen voor ons doen, ach werd ik maar 500 jaar later geboren....
pi_37595288
"Het heelal" is een ongelukkig gekozen begrip. Het suggereert dat het een voorwerp of verzameling voorwerpen betreft, zoals een planeet, een zonnestelsel, een sterrenstelsel...
Het heelal is dat waarin voorwerpen zich bevinden, de ruimte die ze tot hun beschikking hebben. En die beschikbare ruimte wordt groter, maar de vraag waarin dit gebeurt is zinloos. Er is per definitie geen "buiten" aan het heelal, want als dat er wel was, dan zou het een deel van het heelal zijn.

Je kan net zo goed filosoferen over wat er tijdens een spelletje Red Alert buiten de grenzen van de map aan het gebeuren is... Een roman lezen en je afvragen welke personages er niet in vermeld worden...

of is dit onzin?
  zaterdag 6 mei 2006 @ 15:08:33 #247
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_37603178
het heelal dijt uit in het niets. Waar anders ?
Mu!
pi_37627774
quote:
Je kan net zo goed filosoferen over wat er tijdens een spelletje Red Alert buiten de grenzen van de map aan het gebeuren is... Een roman lezen en je afvragen welke personages er niet in vermeld worden...
geweldig. Die moet ik onthouden
Extremistisch gematigd.
  zondag 7 mei 2006 @ 20:51:34 #249
The Taxman Cometh
pi_37639965
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 05:25 schreef Doderok het volgende:

maandag 8 mei 2006 @ 01:25:07 #250
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_37647475
OK, anders gezegd dan: het heelal dijdt helemaal niet uit.

Overigens gebeuren er buiten die grenzen van Red Alter echt hele erge dingen, zo erg dat z eniet een sop de map mogen komen. Vooral onvermelde personages van romans maken zich schuldig aan wandaden.

Maar als je dat zinloos vindt moet je er vooral niet over nadenken, het zou maar kunnen verwarren.
Mu!
pi_37659092
quote:
Op maandag 8 mei 2006 01:25 schreef SingleCoil het volgende:
OK, anders gezegd dan: het heelal dijdt helemaal niet uit.

Overigens gebeuren er buiten die grenzen van Red Alter echt hele erge dingen, zo erg dat z eniet een sop de map mogen komen. Vooral onvermelde personages van romans maken zich schuldig aan wandaden.

Maar als je dat zinloos vindt moet je er vooral niet over nadenken, het zou maar kunnen verwarren.
Misschien is het een betere omschrijving dat je een theorieverschuiving nodig hebt om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
  dinsdag 9 mei 2006 @ 18:01:27 #252
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_37695136
Daar doe ik 't voor, Haus !

Het is net zo'n soort vraag als ' "Wat was er voor het begin van de tijd ?", Arnold Cornelis noemt dat een vraag in het verkeerde systeem, het leidt tot een catastrofaal denkproces.
Mu!
pi_37706461
Wat misschien een aardige vergelijking is, is het concept van negatieve temperaturen.
Op de middelbare school leer je dat dat onzinnig is; het absolute nul-punt is het laagste wat je kunt bereiken. Maar iedereen die wat statistische fysica heeft gehad, weet dat een negatieve temperatuur wel degelijk mogelijk is, en dat het zelfs een meer energetische toestand is dan een willekeurig heet systeem; in een systeem met een negatieve temperatuur en positieve temperatuur zal de warmte van de negatieve naar de positieve kant vloeien. Ik kan me voorstellen dat een nieuw inzicht in de fysica wellicht een inzicht geeft wat nog veel verrassender is dan dit concept
  donderdag 11 mei 2006 @ 00:10:47 #254
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_37724891
negatieve massa ? negatieve snelheid ? Bestaat 'negatief' eigenlijk wel echt ?
Mu!
  donderdag 11 mei 2006 @ 21:39:19 #255
The Taxman Cometh
pi_37747952
quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 05:25 schreef Doderok het volgende:
"Het heelal" is een ongelukkig gekozen begrip. Het suggereert dat het een voorwerp of verzameling voorwerpen betreft, zoals een planeet, een zonnestelsel, een sterrenstelsel...
Het heelal is dat waarin voorwerpen zich bevinden, de ruimte die ze tot hun beschikking hebben. En die beschikbare ruimte wordt groter, maar de vraag waarin dit gebeurt is zinloos. Er is per definitie geen "buiten" aan het heelal, want als dat er wel was, dan zou het een deel van het heelal zijn.
ja nou, met uitdijen bedoelen ze volgens mij dat de hemellichamen verder uit elkaar komen te staan. het zegt niks over de ruimte waarin die lichamen zich bevinden.

of lul ik nu weer onzin
  donderdag 11 mei 2006 @ 21:41:28 #256
The Taxman Cometh
pi_37748023
quote:
Op woensdag 10 mei 2006 10:36 schreef Haushofer het volgende:
Wat misschien een aardige vergelijking is, is het concept van negatieve temperaturen.
Op de middelbare school leer je dat dat onzinnig is; het absolute nul-punt is het laagste wat je kunt bereiken. Maar iedereen die wat statistische fysica heeft gehad, weet dat een negatieve temperatuur wel degelijk mogelijk is, en dat het zelfs een meer energetische toestand is dan een willekeurig heet systeem; in een systeem met een negatieve temperatuur en positieve temperatuur zal de warmte van de negatieve naar de positieve kant vloeien. Ik kan me voorstellen dat een nieuw inzicht in de fysica wellicht een inzicht geeft wat nog veel verrassender is dan dit concept
kun je dat nog een keer uitleggen

en, even offtopic; is er ook een absoluut ehh... maximumpunt? dus dat het gewoon niet heter kan?
pi_37748741
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 21:39 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

ja nou, met uitdijen bedoelen ze volgens mij dat de hemellichamen verder uit elkaar komen te staan. het zegt niks over de ruimte waarin die lichamen zich bevinden.

of lul ik nu weer onzin
Pfff, moeilijke vragen, vond net dat ik iets leuk bedacht had
quote:
What is the edge of the universe like? Is it a brick wall or what? Will we be able to go past our universe someday?

Too bad it's not a brick wall or something like that. Actually, there really is no "edge" of the universe so we can't go past it. There are two cases that could happen. One is that the universe will expand forever. This means that the universe is infinite in size so it doesn't have an end. It just goes on and on and on. The second case is that the universe will end in a Big Crunch. In this case the universe is finite in size because of gravity.

So if it's finite in size, why isn't there an edge we can go to? That's because of a weird little thing gravity does to space--it curves it!

Einstein first came up with the idea of gravity curving space. That's how the Earth orbits the sun. It wants to go straight but the Sun curves the space around it so the Earth can't go flying off.

There is so much matter in the universe that space is bent back on itself! It's sort of like how you can bend a wire until its ends touch, you come up with a circle. You can walk around a circle forever without coming to an edge.

So, the universe can be finite but have no edge. It's similar to the Earth. The Earth has a finite surface area but it doesn't have an edge that you can fall off (lucky for Columbus...)
Oef, een uitleg gevonden die mijn idee niet volledig overhoop gooit (denk ik ? )

Disclaimer: dit is niet mijn vakgebied!
pi_37748911
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 21:41 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

kun je dat nog een keer uitleggen

en, even offtopic; is er ook een absoluut ehh... maximumpunt? dus dat het gewoon niet heter kan?
Met bepaalde definities van temperatuur en voor bepaalde systemen is het mogelijk om negatieve temperaturen te hebben:
http://math.ucr.edu/home/(...)neg_temperature.html
  vrijdag 12 mei 2006 @ 02:09:04 #259
The Taxman Cometh
pi_37750637
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 22:04 schreef Doderok het volgende:

[..]

Pfff, moeilijke vragen, vond net dat ik iets leuk bedacht had
[..]

Oef, een uitleg gevonden die mijn idee niet volledig overhoop gooit (denk ik ? )

Disclaimer: dit is niet mijn vakgebied!
je komt veel te overtuigend over man, en daarom word ik onzeker over mezelf

pi_37757214
quote:
Op donderdag 11 mei 2006 22:14 schreef Doderok het volgende:

[..]

Met bepaalde definities van temperatuur en voor bepaalde systemen is het mogelijk om negatieve temperaturen te hebben:
http://math.ucr.edu/home/(...)neg_temperature.html
Nog sterker, als je te snel gaat dan kom je weer terug http://www.scienceblog.co(...)backwards-10590.html
  vrijdag 12 mei 2006 @ 18:08:47 #261
The Taxman Cometh
pi_37767353
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 12:10 schreef buachaille het volgende:

[..]

Nog sterker, als je te snel gaat dan kom je weer terug http://www.scienceblog.co(...)backwards-10590.html
wtf
  vrijdag 12 mei 2006 @ 21:17:50 #262
148801 Pangaea
close encounters
pi_37771808
Weer anderen suggereren dat wij de relativiteitstheorie omgekeerd beredeneren.

Zo is de lichtsnelheid niet de snelst mogelijke snelheid, maar is juist absolute stilstand.
Lees maar eens verder op: http://rudeonline.forumup.nl/post-2-rudeonline.html#2
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 21:34:33 #263
The Taxman Cometh
pi_37772170
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 21:17 schreef Pangaea het volgende:

Zo is de lichtsnelheid niet de snelst mogelijke snelheid, maar is juist absolute stilstand.
krijgen we dat weer
als ik jou was zou ik "weer anderen" even aanpassen in "één of andere dwaas"
  vrijdag 12 mei 2006 @ 21:38:47 #264
148801 Pangaea
close encounters
pi_37772277
Meestal werden alle genies die we NU kennen,
vroeger afgedaan als 'dwaas'...

Maar, het is maar een verhaal hoor.
Waarom zou je het ene verhaal meer waarde aangeven als het andere?
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
  vrijdag 12 mei 2006 @ 21:44:45 #265
The Taxman Cometh
pi_37772446
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 21:38 schreef Pangaea het volgende:
die regel ging vroeger op, ik denk dat je dat nu niet meer kan zeggen
pi_37772883
quote:
Op vrijdag 12 mei 2006 21:38 schreef Pangaea het volgende:

Maar, het is maar een verhaal hoor.
Waarom zou je het ene verhaal meer waarde aangeven als het andere?
Is dit nou je derde kloon al, Rude?
  zaterdag 13 mei 2006 @ 01:11:51 #267
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_37778496
quote:

Awhhh wat lief Een Rude kloon
Onikaan ni ov dovah
  zondag 14 mei 2006 @ 01:57:31 #268
148801 Pangaea
close encounters
pi_37806206
Nope, misschien behoren we allemaal tot dezelfde creatie?
Hij post op veel forums zijn stelling en dan niet meer terug gaan om te reageren.
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
pi_37808064
quote:

Ha! dan kun je ook redeneren dat de bomen niet heen-en-weer bewegen omdat het waait, maar dat het waait omdat de bomen hard heen-en-weer bewegen
  zondag 14 mei 2006 @ 21:20:50 #270
148801 Pangaea
close encounters
pi_37826435
quote:
Op zondag 14 mei 2006 08:24 schreef buachaille het volgende:
Ha! dan kun je ook redeneren dat de bomen niet heen-en-weer bewegen omdat het waait, maar dat het waait omdat de bomen hard heen-en-weer bewegen
We kunnen lang over definities praten natuurlijk, maar wind wordt (grotendeels) veroorzaakt door de draaiing van de aarde (de bomen draaien dus mee met de aarde), dus je kan inderdaad (indirect) zeggen dat het waait omdat de bomen 'bewegen'.
Ik geloof in alles,
behalve in de waarheid.
  zondag 14 mei 2006 @ 22:47:42 #271
42700 Minkeltje
Ondertitel hier
pi_37830057
quote:
Op dinsdag 11 april 2006 23:12 schreef Agiath het volgende:

[..]

Zie het als een groot rondje dat je maakt
Dan zou je dus theoretisch niet rechtomhoog gaan maar met een kleine afwijking wat ervoor zorgt dat je uiteindelijk een circulaire beweging maakt
Zeg meneer Minkeltje hebben wij gedronken?
Ach agent, slechts de golven zullen zeggen.....!
pi_37830581
In de ruimte..
En ruimte is in principe niks.. altijd raar gevonden het principe van ''niets''. Niets is niks maar alles tegelijk.

Bedoel je kan een computer programma maken, in feite bestaat dat programma uit het niets maar toch is het er.
Het zijn 11111 en 00000.

[ Bericht 90% gewijzigd door Tatutatu op 15-05-2006 00:13:48 ]
pi_37835106
Toch maar eens de literatuur geraadpleegd (Natuurkunde voor Wetenschap en Techniek, Douglas Giancoli):

De ruimte is gekromd (door de zwaartekracht) volgens de relativiteitstheorie. Neem het tweedimensionale geval:
twee mogelijkheden: -) positieve kromming: bvb een bol, op een bol geldt dat de som van de hoeken van een (grote) driehoek > 180°. Ook geldt voor een cirkel op een bol dat de omtrek C kleiner is dan 2*pi*r
-) negatieve kromming, bvb een zadelopervlak, daar is de som vd hoeken van een driehoek < 180°, en de omtek C van en cirkel is > 2*pi*r

Het heelal kan een positieve of een negatieve kromming hebben. Bij een positieve kromming is het heelal eindig (of gesloten), bij een vlak heelal of negatieve kromming is het heelal oneindig (of open).

Uitdijend heelal
Newton ging van een statisch heelal uit. Maar was zich bewust van de problemen die zowel een eindig als een oneindig heelal stelden. Als het eindig is en een grens heeft, wat ligt er dan achter, en als er iets achter ligt, dan is dat toch ook een deel van het heelal, aangezien het heelal per definitie alles omvat wat bestaat.
Een eindig heelal kan niet stabiel zijn: onder invloed van de zwaartekracht zou alle materie zich in één punt verzamelen.
Oneindig heelal: dan krijg je te maken met de paradox van Olbers: als de sterren gelijk verdeeld zijn over het heelal (we gaan ervan uit dat geen enkele plaats in het heelal 'speciaal' is) waarom is de hemel dan donker 's nachts? In elke richting dat je kijkt zou je een ster moeten zien. Om die reden had Kepler besloten dat het heelal niet oneindig groot kon zijn. Een andere oplossing voor de paradox zou zijn dat het heelal wel oneindig groot maar niet oneindig oud is, en het licht van alle sterren ons nog niet bereikt heeft.

Hubble was de eerste die het uitdijen van het heelal voorstelde, gebaseerd op de dopplerverschuiving: licht van veraf gelegen sterren heeft een langere golflengte.
Wet van Hubble: v=H*d (d= afstand, v= snelheid waarmee de ster zich van ons verwijdert, H=Hubble parameter, geen constante want H verandert in de tijd)
H is niet nauwkeurig bepaald, wordt op 50km/s/megaparsec geschat.

Of het heelal open of gesloten is hangt af van de hoeveelheid materie in het heelal. Als er genoeg materie is dan zal de uitdijing ooit stoppen door de zwaartekracht en is het heelal gesloten dus eindig. Als er niet genoeg materie is blijft het heelal uitdijen en is het dus oneindig. Voorlopig heeft men nog niet genoeg materie gevonden voor een gesloten heelal.

Hmm, weer geen echt duidelijke tekst...

Wil het uitdijen van het heelal (gesteld dat het gesloten is) zeggen dat de ruimte groter wordt? Volgens mij niet, de grens ligt al vast, de ruimte is gekromd door de gravitatie, en het feit dat het heelal uitdijt verandert daar niets aan, een voorwerp op afstand L van het middelpunt van een bol met massa M (met straal kleiner dan L) ondervindt dezelfde aantrekkingskracht als wanneer het zich op dezelfde afstand L van een zwart gat met eenzelfde massa M zou bevinden. (dacht ik toch)
pi_37837193
Als je een coordinatengrid over je ruimte-tijd heen legt, dan betekent het uitdijen niks anders dan dat de punten op dat grid uit elkaar bewegen, via de wet van Hubble. Op dat grid kunnen melkwegstelsels en clusters daarvan gewoon bewegen, dus de wet van Hubble geldt alleen voor grote afstanden. Voor dat uitdijen is geen maximale snelheid; die kan in principe prima de lichtsnelheid overschreiden. Of het heelal gesloten is of open, hangt af van je krommingsgetal k. Als k=0 dan heb je een vlak universum. Als k<0 dan is het heelal gesloten als een bol. Als k>0 dan is het heelal open, zoals een zadelvlak. Je kunt dit bekijken met 2 evenwijdige lichtstralen: als k=0 dan blijven de lichtstralen evenwijdig. Als k<0, dan zullen de stralen naar elkaar toebewegen. En als k>0, dan zullen de stralen uitmekaar gaan.

Dit zijn de 2 vergelijkingen waaruit je dergelijke zaken kunt beredeneren: De Friedmann vergelijkingen:

R is de "straal" van het universum, rho de energiedichtheid, lambda de kosmologische constante, k de krommingsterm en de rest zijn constantes.
pi_37839824
quote:
Op zondag 14 mei 2006 22:59 schreef Tatutatu het volgende:
In de ruimte..
En ruimte is in principe niks.. altijd raar gevonden het principe van ''niets''. Niets is niks maar alles tegelijk.

Bedoel je kan een computer programma maken, in feite bestaat dat programma uit het niets maar toch is het er.
Het zijn 11111 en 00000.
Tja, een elektromagnetisch veld ( of welk krachtveld dan ook ) kun je ook niet zien, maar wel ervaren. Tot Einstein was de ruimte-tijd gewoon een statische achtergrond, maar Einstein kwam op het idee om de ruimte-tijd als een manifold te bekijken en daarmee zwaartekracht te beschrijven. Op die manier kun je dus ruimte-tijd nu wel "ervaren".
  dinsdag 16 mei 2006 @ 14:11:27 #276
12644 secret17
To go even further beyond
pi_37877941
quote:
Of iets moeilijker: "in de in zichzelf gekeerde kromme ruimte" volgens Einstein's ruimtetijdkromming. Volgens die theorie kan je in een rechte lijn doorvliegen, en kom uiteindeljik weer terug op je beginpunt.
Nog voordat ik deze reactie las, dacht ik aan de mogelijkheid dat het universum nergens in 'uitdijt', maar dat het al allesomvattend is, als een bol of cirkel, maar dan met meer dimensies, zodanig dat je altijd weer in je beginpunt uitkomt als je eeuwig in een bepaalde richting blijft gaan.

Het grappige is dat de reactie
quote:
JAJA dadelijk ga je ook nog verkondigen dat de aarde ook rond is
een leuke analogie levert als je je bedenkt dat mensen vroeger inderdaad geen weet hadden van de bolvormige aarde en zich dat ook niet goed konden voorstellen.

Probeer je dus eens het volgende voor te stellen:

Wij bevinden ons nu ergens in een 3D ruimte in het universum, zoals wij mensen ons op een 2D oppervlak van de aarde bevinden. Dit 3D-punt in de ruimte is eigenlijk gelegen op een xD-ruimte (x >= 4), waarbij het '3D-vlak' in deze ruimte dezelfde 'oneindige', bolvormige eigenschappen als het 2D-oppervlak van een 3D-bol heeft.
Life is all about development
pi_37882430
Haushofer toch, ik zit al te klagen dat ik er geen voor de leek begrijpelijke tekst van kan maken ..
  dinsdag 16 mei 2006 @ 17:43:52 #278
107144 Pido
pi_37884930
quote:
Op maandag 15 mei 2006 09:59 schreef Haushofer het volgende:
Als je een coordinatengrid over je ruimte-tijd heen legt, dan betekent het uitdijen niks anders dan dat de punten op dat grid uit elkaar bewegen, via de wet van Hubble. Op dat grid kunnen melkwegstelsels en clusters daarvan gewoon bewegen, dus de wet van Hubble geldt alleen voor grote afstanden. Voor dat uitdijen is geen maximale snelheid; die kan in principe prima de lichtsnelheid overschreiden. Of het heelal gesloten is of open, hangt af van je krommingsgetal k. Als k=0 dan heb je een vlak universum. Als k<0 dan is het heelal gesloten als een bol. Als k>0 dan is het heelal open, zoals een zadelvlak. Je kunt dit bekijken met 2 evenwijdige lichtstralen: als k=0 dan blijven de lichtstralen evenwijdig. Als k<0, dan zullen de stralen naar elkaar toebewegen. En als k>0, dan zullen de stralen uitmekaar gaan.

Dit zijn de 2 vergelijkingen waaruit je dergelijke zaken kunt beredeneren: De Friedmann vergelijkingen:

[afbeelding]

R is de "straal" van het universum, rho de energiedichtheid, lambda de kosmologische constante, k de krommingsterm en de rest zijn constantes.
Oh nee, een verhaaltjessom!

Nee, ik zit dit zo te lezen en ik begrijp er werkelijk geen flikker van. Toch klinkt het best interessant, keep it going!
pi_37885059
quote:
Op maandag 15 mei 2006 09:59 schreef Haushofer het volgende:

[afbeelding]

Interessant. Het verhaaltje kan ik prima volgen, de formule niet zo. (heb afkeer van formules, sinds wiskunde en natuurkunde mij niet meer zo bevielen op de middelbare school )

Uitgaande van jouw verhaal met de k>/k</k=0 ben ik wel benieuwd of deze formule ook voor een spiraalvormig heelal kan zorgen. Maw dat het heelal zich volgens de gulden snede uitdijt. Of is de uitdijing dan misschien beter verklaard door het 'bolverhaal', waarmee je de vergelijking van een ballon kunt maken (alle plekken op het coordinatiegrid komen steeds verder van elkaar te liggen, terwijl de planeten op de plek vastliggen)?

Al met al: hoe zie jij het? Heb helaas de laatste paar pagina's niet meer echt gevolgd, tot deze pagina, dus ik vroeg me af wat jouw visie omtrent het heelal is.

Ten overvloede dus..
pi_37891558
wie dit beantwoord kan meteen zijn nobelprijs op gaan halen denk ik. Laat me weten wanneer het zover is
pi_37921811
Tot zover gaat men er van uit dat het universum vlak is, dus k = 0

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/727073.stm

[ Bericht 1% gewijzigd door Styth op 17-05-2006 17:40:56 ]
  woensdag 17 mei 2006 @ 17:22:16 #282
The Taxman Cometh
pi_37921927
hoezo vlak?
pi_37922519
gewoon, vlak. dus niet gekromd.
  woensdag 17 mei 2006 @ 17:55:04 #284
The Taxman Cometh
pi_37922904
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 17:41 schreef Styth het volgende:
gewoon, vlak. dus niet gekromd.
ik snap niet eens echt wat ze met gekromd bedoelen
pi_37923158
Volgens de theorie is het mogelijk dat het heelal gekromd is, met een positieve of negatieve kromming. In het geval van een positieve kromming is de vorm van het heelal analoog aan de kromming van onze 2-dimensionale aardoppervlak tot een bolvorm. Tel er nu een dimensie bij op: het helaal is gekromd inzichzelf, en vormt een hyper-bol (4-dimensionaal).
pi_37923229
In de tweedimensionale analogie: een plat vlak, geen boloppervlak of zadeloppervlak.
Parallelle lijnen zullen elkaar nooit kruisen, in grote driehoeken is de som van de hoeken nog altijd 180°, etc.

Tekening en uitleg:

http://map.gsfc.nasa.gov/m_uni/uni_101shape.html
  woensdag 17 mei 2006 @ 18:13:21 #287
The Taxman Cometh
pi_37923486
en het ziet er dus naar uit dat het heelal zo plat is als het onderste plaatje?
pi_37923596
yep. ironisch he?
  woensdag 17 mei 2006 @ 18:29:48 #289
The Taxman Cometh
pi_37923955
ja ik snap t eigenlijk nog steeds niet. hoezo zou de ruimte bol zijn?
pi_37926357
Je moet het je ook niet trachten voor te stellen, want dat gaat niet. Daarom nemen ze altijd de analogie met een vlak. Als je maar twee dimensies zou kennen zou je niet weten hoe je een gebogen vlak moet voorstellen. Met drie dimensies wel, bijvoorbeeld het oppervlak van een bol. Je hebt dus één dimensie meer nodig. Aangezien wij er maar drie kennen (ruimtelijke dimensies) kunnen we ons niet voorstellen hoe een gekromde ruimte eruit ziet, want daar heb je een vierde dimensie voor nodig.

Maar wiskundig zijn zo'n zaken wel eenvoudig te definiëren.
Een cirkel in een vlak: x2+y2=1
Een rechte lijn in een vlak: x+y=0
Een bol in een ruimte: x2+y2+z2=1
Een vlak in de ruimte: x+y+z=0
Een "hyperbol" (gekromde ruimte) in een "hyperruimte": x2+y2+z2+w2=1
Een "vlakke ruimte" in een hyperruimte: x+y+z+w=0

(zijn natuurlijk niet de algemene formules voor lijnen, cirkels vlakken en bollen, 2x-7y=12 is bijv een andere rechte in het vlak)

Visueel trachten voor te stellen maakt het enkel verwarrend, dan kan je beter aan gekromde vlakken denken.
  woensdag 17 mei 2006 @ 23:06:09 #291
The Taxman Cometh
pi_37935691
quote:
Op woensdag 17 mei 2006 19:40 schreef Doderok het volgende:

Maar wiskundig zijn zo'n zaken wel eenvoudig te definiëren.
Een cirkel in een vlak: x2+y2=1
Een rechte lijn in een vlak: x+y=0
Een bol in een ruimte: x2+y2+z2=1
Een vlak in de ruimte: x+y+z=0
Een "hyperbol" (gekromde ruimte) in een "hyperruimte": x2+y2+z2+w2=1
oooh, zeg dat dan

nee hoor, ik snap wat je bedoelt, thanks

[ Bericht 1% gewijzigd door TheWilliedockSaints op 18-05-2006 00:48:55 ]
pi_37938876
quote:
Op dinsdag 25 april 2006 20:42 schreef klappernoot2000 het volgende:

en kunnen wij het derhalve nooit waarnemen.. Of ben ik nu abuis?
Nee.
pi_37946285
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 17:48 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Interessant. Het verhaaltje kan ik prima volgen, de formule niet zo. (heb afkeer van formules, sinds wiskunde en natuurkunde mij niet meer zo bevielen op de middelbare school )

Uitgaande van jouw verhaal met de k>/k</k=0 ben ik wel benieuwd of deze formule ook voor een spiraalvormig heelal kan zorgen. Maw dat het heelal zich volgens de gulden snede uitdijt. Of is de uitdijing dan misschien beter verklaard door het 'bolverhaal', waarmee je de vergelijking van een ballon kunt maken (alle plekken op het coordinatiegrid komen steeds verder van elkaar te liggen, terwijl de planeten op de plek vastliggen)?

Al met al: hoe zie jij het? Heb helaas de laatste paar pagina's niet meer echt gevolgd, tot deze pagina, dus ik vroeg me af wat jouw visie omtrent het heelal is.

Ten overvloede dus..
Een belangrijk resultaat in de kosmologie is de zogenaamde achtergrondstraling. Het jonge heelal bevatte een plasma van deeltjes, en fotonen konden toen nog niet vrij reizen. Da's in de Zon ook zo; een foton doet er miljoenen jaren over om van de kern naar het oppervlak te komen. Op een gegeven moment werd de dichtheid laag genoeg, en werd het plasma transparant voor fotonen. Dit noemt men "decoupling", en de straling die daarbij vrij kwam kun je nu nog steeds meten. Het blijkt overeen te komen met een perfecte zwarte straler met een temperatuur van 2,7 graden Kelvin ( erg koud dus ). Die straling is isotroop; in elke richting is ze hetzelfde. Dat laat je denken dat het universum kennelijk homogeen en isotroop is, wat in 3 dimensies vaak wordt gezien als "bolvormig", en wiskundig betekent dat zoiets als "maximale ruimtelijke symmetrie en constante kromming ". Spiralen zitten er in dat denkbeeld niet in vrees ik

Mijn visie omtrent het heelal is gebasseerd op de huidige kennis. Ik denk dat ik nogal wat meer moet lezen voordat ik er een eigen inbreng aan kan toevoegen, maar natuurlijk heb ik nu al wel mijn eigen ideeen Wat de laatste 20 jaar hot is, is het zogenaamde inflatiemodel. Dat stelt dat het universum in het begin met een belachelijk grote factor groeide ( en met belachelijk bedoel ik zoiets als een factor 1010[sup]100 [/sup] ) Dit verklaart een heleboel zaken die normaal niet zijn te verklaren, en de metingen bevestigen dit beeld alleen maar. Maar dan is de vraag: wat zorgde er voor die expansie? Daar moet een potentiaal aan te pas komen, en dan moet de kosmologie zich wenden tot de elementaire deeltjesfysica. Je ziet dat het een samenkomst van disciplines is, en dat maakt het een razend interessant onderwerp.

Wat ook een erg hot item is de laatste decennia, is de kosmologische constante; daar heb ik een jaar geleden een topic over geopend, wat geloof ik niet zoveel duidelijker heeft gemaakt
pi_37946341
quote:
Op dinsdag 16 mei 2006 16:22 schreef Doderok het volgende:
Haushofer toch, ik zit al te klagen dat ik er geen voor de leek begrijpelijke tekst van kan maken ..
Tja, het is waar dat veel mensen een afschuw voor formules hebben. Ik denk dat mensen zich daar es overheen moeten zetten. Je hoeft de oorsprong van zo'n ding niet te begrijpen, maar het maakt wel een hoop kwantitatief en kwalitatief duidelijk in de zin van "als ik deze term groot neem, wordt die andere klein" etc.
  donderdag 18 mei 2006 @ 12:32:34 #295
The Taxman Cometh
pi_37947111
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tja, het is waar dat veel mensen een afschuw voor formules hebben. Ik denk dat mensen zich daar es overheen moeten zetten. Je hoeft de oorsprong van zo'n ding niet te begrijpen, maar het maakt wel een hoop kwantitatief en kwalitatief duidelijk in de zin van "als ik deze term groot neem, wordt die andere klein" etc.
ik zou het graag willen kunnen, maar formules zijn echt te abstract voor voor me
pi_37954536
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:08 schreef Haushofer het volgende:
Een belangrijk resultaat in de kosmologie is de zogenaamde achtergrondstraling. Het jonge heelal bevatte een plasma van deeltjes, en fotonen konden toen nog niet vrij reizen. Da's in de Zon ook zo; een foton doet er miljoenen jaren over om van de kern naar het oppervlak te komen. Op een gegeven moment werd de dichtheid laag genoeg, en werd het plasma transparant voor fotonen. Dit noemt men "decoupling", en de straling die daarbij vrij kwam kun je nu nog steeds meten. Het blijkt overeen te komen met een perfecte zwarte straler met een temperatuur van 2,7 graden Kelvin ( erg koud dus ). Die straling is isotroop; in elke richting is ze hetzelfde. Dat laat je denken dat het universum kennelijk homogeen en isotroop is, wat in 3 dimensies vaak wordt gezien als "bolvormig", en wiskundig betekent dat zoiets als "maximale ruimtelijke symmetrie en constante kromming ". Spiralen zitten er in dat denkbeeld niet in vrees ik
Dan hou ik het maar bij de 'gewone' natuur Thnx natuurlijk voor de uitleg. 2,7 graden Kelvin.. is inderdaad koud ja.. Maar even terugkomende op die straling, die is er gewoon overal? Want als de straling overal heen gaat (ook met de bolvorm), is er geen middelpunt vanwaar die straling komt. Zou het kunnen zijn dat de straling continu heen en weer kaatst tegen de randen van de 'bol'?
Of hoe ik moet ik die straling anders zien? (zal zo ook ff googlen, beetje eigen onderzoek is ook wel zo netjes ipv jou alle natuurkundige feiten en weetjes op te laten dreunen )
quote:
Mijn visie omtrent het heelal is gebasseerd op de huidige kennis. Ik denk dat ik nogal wat meer moet lezen voordat ik er een eigen inbreng aan kan toevoegen, maar natuurlijk heb ik nu al wel mijn eigen ideeen Wat de laatste 20 jaar hot is, is het zogenaamde inflatiemodel. Dat stelt dat het universum in het begin met een belachelijk grote factor groeide ( en met belachelijk bedoel ik zoiets als een factor 1010[sup]100 [/sup] ) Dit verklaart een heleboel zaken die normaal niet zijn te verklaren, en de metingen bevestigen dit beeld alleen maar. Maar dan is de vraag: wat zorgde er voor die expansie? Daar moet een potentiaal aan te pas komen, en dan moet de kosmologie zich wenden tot de elementaire deeltjesfysica. Je ziet dat het een samenkomst van disciplines is, en dat maakt het een razend interessant onderwerp.
Jaah! Dat maakt wetenschap wel mooi - wanneer alles bij elkaar dient te komen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik vind het heel goed, dat er niet meer per vakgebied wordt gezocht naar antwoorden en dat men begint in te zien dat alle kennis noodzakelijk is om het heelal te (proberen te) verklaren. Het grootste wordt gevonden in het kleinste... dat blijft nog wel zo'n heerlijk mysterie ja..
quote:
Wat ook een erg hot item is de laatste decennia, is de kosmologische constante; daar heb ik een jaar geleden een topic over geopend, wat geloof ik niet zoveel duidelijker heeft gemaakt
Nee volgens mij ook niet. Weet welk topic het is, heb er misschien zelfs mee gediscussiëerd, maar dat zegt me inderdaad erg weinig. Behalve dan dat het ontiegelijk precies achter de komma is en dat elke wijziging van dit getal tot gevolg zou hebben dat wij hier niet zouden kunnen discussiëren..

Ook hierover weet ik vrij weinig, maar ik heb wel een boek van Fred Alan Wolf (zelfbenoemde "Captain Quantum" ) wat gaat over quantummechanica.. dat ongrijpbare wat grijpbaar is.. ja.. soms kan ik me helemaal vinden in de wetenschap

Thnx trouwens voor je reactie. je maakt het nog een keer mogelijk dat veel FOK!kers natuurkunde en kosmologie gaan begrijpen
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:21:03 #297
The Taxman Cometh
pi_37954890
ik kreeg vandaag de Trouw in de bus , stond een heel verhaal in over Constantes enzo...
pi_37955031
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 16:21 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
ik kreeg vandaag de Trouw in de bus , stond een heel verhaal in over Constantes enzo...
Ik vermoed 2 dingen:
1) je hebt normaal geen Trouw, maar een andere krant
2) je snapte er niet veel van, die constantes..

heb je een scanner of zo? of was het een apart catern wat daar over ging? anywayz.. klinkt interessant, maar waarschijnlijk laat ik deze spijs even aan mij voorbij gaan

(vermoeden 2 geldt dus ook voor mij )
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:27:26 #299
The Taxman Cometh
pi_37955114
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 16:24 schreef Boswachtertje het volgende:

[..]

Ik vermoed 2 dingen:
1) je hebt normaal geen Trouw, maar een andere krant
2) je snapte er niet veel van, die constantes..

heb je een scanner of zo? of was het een apart catern wat daar over ging? anywayz.. klinkt interessant, maar waarschijnlijk laat ik deze spijs even aan mij voorbij gaan

(vermoeden 2 geldt dus ook voor mij )
klopt helemaal!
  donderdag 18 mei 2006 @ 16:40:59 #300
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_37955541
quote:
Op donderdag 18 mei 2006 12:32 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

ik zou het graag willen kunnen, maar formules zijn echt te abstract voor voor me
In mijn ervaring zijn formules juist vaak zó simpel qua betekenis, maar zo lastig qua notatie, dat mensen er ten onrechte een diepere betekenis aan toekennen. Om die reden haken ze af, terwijl het probleem in feite notatie is, en niet de inhoud ervan.
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')