quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:06 schreef Koewam het volgende:
EUREKA!
Dit heb ik gister in bed bedacht ()
Voorwaarde voor ontfloffing met vuurverschijnselen is toch zuurstof? Dusssssss, wanneer er een big bang geweest zou zijn (waar men wel vanuit gaat), zou dit in een ruimte gevuld met 'lucht' geweest moeten zijn.
zou mooi geweest zijnquote:
quote:Op dinsdag 25 april 2006 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Russell heeft een leuke anecdote over een soortgelijke situatie. Een filosoof die experimenteerde met NOx (lachgas) had iedere keer onder invloed het ultime antwoord gevonden. Maar de volgende dag herinnerde hij zich het nooit. Iedere keer dacht ie, ik moet dat opschrijven, maar het kwam er niet van als ie onder invloed was. Uiteindelijk lukte het, en de volgende dag moest hij zijn best doen zijn aantekeningen te ontcijferen. Er stond: The smell of petroleum pervades throughout. (de stank van benzine overheerst alles)...
N2Oquote:Op dinsdag 25 april 2006 11:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Russell heeft een leuke anecdote over een soortgelijke situatie. Een filosoof die experimenteerde met NOx (lachgas) had iedere keer onder invloed het ultime antwoord gevonden. Maar de volgende dag herinnerde hij zich het nooit. Iedere keer dacht ie, ik moet dat opschrijven, maar het kwam er niet van als ie onder invloed was. Uiteindelijk lukte het, en de volgende dag moest hij zijn best doen zijn aantekeningen te ontcijferen. Er stond: The smell of petroleum pervades throughout. (de stank van benzine overheerst alles)...
quote:Bekend is de anekdote over William James, die onder invloed van lachgas een "kosmische openbaring" opschreef:
"Hoggamus higgamus, man is polygamous. Higgamus hoggamus, woman is monogamous."
You are soo f*cking right, and I am soo f*cking stupidquote:
Wat het logische probleem opleverd, als alle vrouwen monogaam zijn, met wie gaan die mannen dan vreemd?quote:er is er nog een:
[..]
Lelijke vrouwen, die nog nooit sex hebben gehad?quote:Op dinsdag 25 april 2006 14:33 schreef Pietverdriet het volgende:
You are soo f*cking right, and I am soo f*cking stupid
![]()
[..]
Wat het logische probleem opleverd, als alle vrouwen monogaam zijn, met wie gaan die mannen dan vreemd?
in ieder geval kwam je idee met een klap binnen, waarna die als een natte scheet zachjes verdween...quote:
Goed dan, vanaf nu ga ik maar on topic reageren..quote:Op dinsdag 25 april 2006 16:26 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
in ieder geval kwam je idee met een klap binnen, waarna die als een natte scheet zachjes verdween...![]()
En het uit elkaar gaan van materie ( plasma) is geen chemische reactie?quote:Op dinsdag 25 april 2006 10:09 schreef Alicey het volgende:
[..]
De big bang moet je niet zien als een chemische reactie (Er was immers niets). De big bang veroorzaakte ook geen knal ofzo. Je kunt het meer zien als het plotseling ontstaan en met grote kracht uit elkaar gaan van materie (plasma).
nopequote:Op dinsdag 25 april 2006 16:38 schreef rudeonline het volgende:
[..]
En het uit elkaar gaan van materie ( plasma) is geen chemische reactie?
Dat mag je in een thermodynamica (als ik het goed heb) boek op gaan zoekenquote:Op dinsdag 25 april 2006 17:16 schreef rudeonline het volgende:
En wat is dat dan wel?
Fijn om te horen dat je het zelf ook niet weet.quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:27 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat mag je in een thermodynamica (als ik het goed heb) boek op gaan zoeken
Zeg, ik weet niet hoor, maar zullen we jouw onwetendheid er eens even bij slepen? Bovendien heb jij nog een experiment te doenquote:Op dinsdag 25 april 2006 17:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Fijn om te horen dat je het zelf ook niet weet.
Als zogenaamde string-deeltjes dat 'bigbang-gas' heeft gevormd kunnen standaard thermodynamische processen niet eens met het hele gebeuren te maken hebben gehad, net als de processen op subatomair niveau bij een supergeleider ook verschillen ten opzichte van die op kamertemperaturen. Misschien moeten ze de standaard thermodynamische theorieën overboord gooien..quote:Op dinsdag 25 april 2006 19:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zeg, ik weet niet hoor, maar zullen we jouw onwetendheid er eens even bij slepen? Bovendien heb jij nog een experiment te doen![]()
Ontopic: Ik vind die link tussen zwaartekracht en thermodynamica erg interessant; in de meeste besprekingen wordt zwaartekracht eruit gehaald. Als je een ongeordende bol gas hebt, dan kan door de zwaartekracht die bol bijmekaar komen als bv een ster, en mij lijkt dat een entropieverkleining. Hoe je dat precies moet beschrijven en interpreteren weet ik niet, maar ik zal het zelf es in mn achterhoofd halen. Ik las er ook een stukje over in "het 5e wonder" van Paul Davies, waarin de biogenesis werd besproken, en de decennialange gedachtengang dat leven thermodynamisch niet mogelijk was ( wat denk ik redelijk onjuist is; entropieafname gebeurt alleen niet spontaan in gesloten systemen )
klappernoten?quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:46 schreef DumDaDum het volgende:
TT lijkt me niet helemaal zuiver.
Zelfde soort vraag als 'met welke noten heeft Vivaldi de muziekwereld verrijkt, terwijl hij De Vier Jaargetijden componeerde?'.
Niet dus...![]()
Vanuit de redenatie dat alles is, blijkt dus dat het 'niets' een onderdeel is van alles. Ik zie het leven als 'niets', een klein onderdeel van het geheel. Ons leven bestaat in principe uit leegte; let wel deze leegte is niet zo zeer 'niets', maar het niets van het alles dat leeft/aanwezig is... Dus ik ben het met je eens dat het 'niets' interessant is om te onderzoeken. Maar wat is 'iets'? Mogen we deze vraag wel uitstellen tot na onze dood?quote:Op dinsdag 25 april 2006 21:58 schreef BaajGuardian het volgende:
blijft een onmogelijk iets want hoe kan iets dat niet bestaat, willen te zijn
mischien is juist dat ''niets'' wel belangrijker te onderzoeken dan het ''iets''
en wtf is dat butien-heelal danquote:Op dinsdag 25 april 2006 21:46 schreef DumDaDum het volgende:
TT lijkt me niet helemaal zuiver.
Zelfde soort vraag als 'met welke noten heeft Vivaldi de muziekwereld verrijkt, terwijl hij De Vier Jaargetijden componeerde?'.
Niet dus...![]()
-edit- het leuke aan de gedachte van TS (en niet alleen van hem) is een logische vervolgvraag; waarmee wordt de ruimte , die door het heelal is veroverd op het buiten-heelal, gevuld? Het is m.i. naief om te denken dat die ruimte zomaar leeg kan zijn...
Zeiden ze vroeger ook over het onweerquote:Op woensdag 26 april 2006 01:53 schreef BaajGuardian het volgende:
dat kunnen de hersennen dus niet bevatten en houd de wetenschap op.
*crosspost*
En? Ze zeiden vroeger ook dat Asbest geen kwaad kon, maakt dat bakstenen kankerverwekkend?quote:Op woensdag 26 april 2006 09:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zeiden ze vroeger ook over het onweer![]()
Nou, je vergelijkingen zijn weer tiptop in ordequote:Op woensdag 26 april 2006 10:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En? Ze zeiden vroeger ook dat Asbest geen kwaad kon, maakt dat bakstenen kankerverwekkend?
Ik denk dat jij even wat moeite moet doen erover na te denken.quote:Op woensdag 26 april 2006 10:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, je vergelijkingen zijn weer tiptop in orde
Waarom niet? Alleen maar omdat het dit keer wat lastiger is, moet je maar concluderen dat we er nooit achter zullen komen? Vind ik erg kort door de bocht, en dat bedoelde ik met mn post.quote:Op woensdag 26 april 2006 10:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik denk dat jij even wat moeite moet doen erover na te denken.
Ik had ook de kalkoen van Russell neer kunnen zetten, waar het om gaat is dat je argumentatie "dat zeiden ze vroeger ook over onweer" nergens op slaat.
Je argumentatie was net zulke onzin als de post waar je op reageerde.quote:Op woensdag 26 april 2006 10:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom niet? Alleen maar omdat het dit keer wat lastiger is, moet je maar concluderen dat we er nooit achter zullen komen? Vind ik erg kort door de bocht, en dat bedoelde ik met mn post.
Het enige verschil is dat mensen de sterren wel konden zien! Wat er zich buiten het heelal afspeelt is niet waar te nemen door de mens op dit momentquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:18 schreef Diemietuhriej het volgende:
Wat ik denk, wat dachten de mensen vroeger. Wat is er na de aarde? Wat is er buiten de aarde? Is er buiten de aarde?
Toen wisten ze niet beter, het was nog niet ontdekt. Misschien is zoiets nu ook wel het geval.. Misschien.. Hoewel dan het heelal wel erg groot is maarja, de mensen vonden 6000 jaar geleden de aarde vast ook erg groot. Dat denk ik wel eens eigenlijk..
Waar haal je het lef vandaan om mij onwetend te noemen?quote:Op dinsdag 25 april 2006 17:35 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Fijn om te horen dat je het zelf ook niet weet.
Dan moet je eens googlen op quantummechanica/fysica. Daarin komen de 3 krachten aan bod, die jij interessant vindtquote:Op donderdag 4 mei 2006 14:31 schreef Jutima het volgende:
Ah, topic is een beetje doodgebloed zie ik, jammer.
Ik ben na het lezen namelijk wel heel benieuwd naar wat die andere drie van de vier (zwaartekracht is de enige genoemde) krachten zijn.![]()
Hoe moet ik het zien, 0 dimensies? Ik kan er wel een beeld van vormen middels wat ik heb gelezen over Tao, maar jij ziet het volgens mij meer wetenschappelijk: enlighten mequote:Op donderdag 4 mei 2006 15:52 schreef buachaille het volgende:
Al de reacties doorlezend vind ik nog steeds de beste: "er is niets, njente, nakko, zero, 0 dimensies". Ik wil Einstein verder niet verbeteren, maar logischer zou zijn dat er wel degelijk iets is. Anders zou het toch wel continue vuurwerk moeten zijn aan de rand van het helaal waar 0 dimensie wordt omgezet in x dimensies. Dat we het niet kunnen bevatten heeft te maken met onze hersentjes die niet verder gaan dan 3 dimensies. Verder is onze "big bang" (als die al ooit heeft bestaan, want daar ga ik in ieder geval niet van uit) misschien wel een bang in een bang.
Boswachtertje, ik ben iets te voorbarig geweest met m'n drie dimensies. Als ik wiki goed begrijp http://en.wikipedia.org/wiki/Dimension dan moet het menselijk verstand in staat zijn 6 dimensies te bevatten zonder in abstracties te komen. Verder kan ik je helaas ook niet van dienst zijn met m'n opleiding LTS zwakstroomquote:Op donderdag 4 mei 2006 16:16 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Hoe moet ik het zien, 0 dimensies? Ik kan er wel een beeld van vormen middels wat ik heb gelezen over Tao, maar jij ziet het volgens mij meer wetenschappelijk: enlighten me![]()
En kunnen onze hersenen echt nier meer dan 3 dimensies aan? Ik vraag het me af. Maar goed, zolang ik geen 4e dimensie tegen kom moet ik je voorlopig gelijk geven
Gravity, strong- , weak- & electromagnetic force (als ik me niet vergisquote:Op donderdag 4 mei 2006 14:31 schreef Jutima het volgende:
Ik ben na het lezen namelijk wel heel benieuwd naar wat die andere drie van de vier (zwaartekracht is de enige genoemde) krachten zijn.![]()
De meest bekende is het elektromagnetisme, die wordt beschreven door de Maxwellvergelijkingen. De andere 2 zijn de sterke en de zwakke kernkracht. Die spelen zich alleen op hele kleine schaal af, en de wisselwerking van deze 3 krachten met de materie wordt door het zogenaamde standaard model beschreven.quote:Op donderdag 4 mei 2006 14:31 schreef Jutima het volgende:
mwah dat zal toch niet? 't zal wel even raar zijn, maar ja, 't zal toch ook wel weer ergens begrijpelijk moeten zijn ofzoquote:Op woensdag 26 april 2006 01:53 schreef BaajGuardian het volgende:
dat kunnen de hersennen dus niet bevatten en houd de wetenschap op.
*crosspost*
quote:Op vrijdag 5 mei 2006 18:57 schreef buachaille het volgende:
[..]
Boswachtertje, ik ben iets te voorbarig geweest met m'n drie dimensies. Als ik wiki goed begrijp http://en.wikipedia.org/wiki/Dimension dan moet het menselijk verstand in staat zijn 6 dimensies te bevatten zonder in abstracties te komen. Verder kan ik je helaas ook niet van dienst zijn met m'n opleiding LTS zwakstroomDat gaan anderen voor ons doen, ach werd ik maar 500 jaar later geboren....
quote:Je kan net zo goed filosoferen over wat er tijdens een spelletje Red Alert buiten de grenzen van de map aan het gebeuren is... Een roman lezen en je afvragen welke personages er niet in vermeld worden...
quote:Op zaterdag 6 mei 2006 05:25 schreef Doderok het volgende:
Je kan net zo goed filosoferen over wat er tijdens een spelletje Red Alert buiten de grenzen van de map aan het gebeuren is... Een roman lezen en je afvragen welke personages er niet in vermeld worden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |