Dat kan dus volgens mij niet.quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:23 schreef PsyCha het volgende:
zwarte gat
Dus het helaal wordt niet groter, maar verspreid zich binnen een bepaalde ruimte volgens jou? Hmmquote:Op dinsdag 11 april 2006 18:32 schreef RetepV het volgende:
There is no spoon.
Niemand weet of er buiten het heelal iets is. Niemand weet zelfs of er een 'buiten het heelal' is.
Wat men wel weet is dat de afstand tussen de sterren steeds groter wordt.
Ik zal het je nog sterker vertellen. Het kan best zijn dat de afstand tussen de sterren groter wordt, maar dat het heelal zelf helemaal niet groter wordt.
Kan het dan ook zo zijn dat het weer inelkaar klapt?quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:32 schreef RetepV het volgende:
Ik zal het je nog sterker vertellen. Het kan best zijn dat de afstand tussen de sterren groter wordt, maar dat het heelal zelf helemaal niet groter wordt.
JAJA dadelijk ga je ook nog verkondigen dat de aarde ook rond isquote:Op dinsdag 11 april 2006 18:35 schreef RemcoDelft het volgende:
In het niets. Simpel.
Of iets moeilijker: "in de in zichzelf gekeerde kromme ruimte" volgens Einstein's ruimtetijdkromming. Volgens die theorie kan je in een rechte lijn doorvliegen, en kom uiteindeljik weer terug op je beginpunt.
Lateraal denken...quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:34 schreef Lunar het volgende:
Quote:
-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------
Dus het helaal wordt niet groter, maar verspreid zich binnen een bepaalde ruimte volgens jou? Hmm
Op basis van de zwaartekrachtberekeningen denken wetenschappers de ene keer dat het ooit gaat gebeuren en de andere keer dat het eeuwig blijft expanderen. Niemand weet het echt, want er worden telkens nog nieuwe aanwijzingen gevonden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:40 schreef RobertvanWinkle het volgende:
Kan het dan ook zo zijn dat het weer inelkaar klapt?
SAY WHAT??? permutatie?????quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:46 schreef RetepV het volgende:
[..]
Lateraal denken...Wat dacht je er van als ik stelde dat de sterren gewoon steeds kleiner worden? Dan wordt de afstand tussen de sterren groter, maar het heelal blijft dan even groot.
Maar wat ik eigenlijk zelfs bedoelde is dat er aan de rand van het heelal wel eens hele andere natuurwetten zouden kunnen gelden.
Stel je voor, het kan zelfs zo zijn dat de rand van het heelal een punt is. Volgens Einstein's theorie van de "in zichzelf gekeerde kromme ruimte" (zoals RemcoDelft aanhaalt) kan dat prima het geval zijn.
Alles wat binnen het heelal zit moet voldoen aan de bekende natuurwetten. Alles wat buiten het heelal is voldoet aan andere wetten. Op het grensvlak kan zich echt van alles plaatsvinden.
Sterker nog. Wij kennen 4 elementaire krachten waarmee alles hier werkt. Maar wetenschappers vermoeden dat er 11 (of 13) bestaan. Wat wij 'buiten het heelal' noemen is waarschijnlijk zelfs alle permutaties van die 11 (of 13, of misschien toch wel andere) krachten (wiskundige dimensies, niet meetkundige dimensies), minus de permutatie waarin wij ons manifesteren dus.
Ik weet dat het topic in TRU moet misschien, echter zeker niet in ONZ.quote:
Geef 1 reden waarom het niet zou kunnenquote:Op dinsdag 11 april 2006 18:53 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Ik weet dat het topic in TRU moet misschien, echter zeker niet in ONZ.
Nee, op deze onzin ben ik niet van plan in te gaan.quote:Op dinsdag 11 april 2006 18:56 schreef koffiekoekje het volgende:
[..]
Geef 1 reden waarom het niet zou kunnen![]()
Blijf dan maar gissen naar de waarheidquote:Op dinsdag 11 april 2006 18:57 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Nee, op deze onzin ben ik niet van plan in te gaan.
Sorry dat is niet logisch, misschien zit er zelfs wel iets achter het universum.quote:Op dinsdag 11 april 2006 20:19 schreef Woutey het volgende:
Logisch: in zichzelf.
Dit gaat alleen het mensenlijk voorstellingsvermogen te boven.
Zie het als een donut die aan alle randen aan zichzelf grenst.
wilde gok, maar niet eens zo'n slechte theorie
Ja en dat is wel raar, wetenschappers denken te kunnen herleiden hoe het is ontstaan maar inet verder dan dat.quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:49 schreef Pido het volgende:
Het punt is, dat je het nooit zal weten. De kans dat er buiten hetgene wat wij heelal noemen iets is wat we ons nooit en te nimmer kunnen voorstellen, is volgens mij huge.
Vergelijk het met een nieuwe basiskleur bedenken. Doe je best, dat gaat je niet lukken (het zou mischien technisch wel kunnen, maar voor de leek is het onmogelijk). Stel dat die vierde basiskleur er toch komt (ongeacht hoe), kan je die niet zien, omdat je oog er niet voor uitgerust is. Zo stel ik het me altijd voor: dit soort dingen zijn onmogelijk om te gaan bevatten, omdat de mens simpelweg niet is uitgerust met apparatuur ervoor en omdat we nieuwe dingen altijd met oude moet kunnen vergelijken om te begrijpen.
Je zou zeggen van wel, misschien leven we hier wel in verschillende dimensies. Dat de toekomst zich gewoon nu afspeelt.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:01 schreef -DizzeL- het volgende:
Ik denk dat als je daar buiten gaat dat je dan in een andere demensie zit
Misschien zitten daar wel de ailens.....Aan alles komt een einde
Demensie?quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:01 schreef -DizzeL- het volgende:
Ik denk dat als je daar buiten gaat dat je dan in een andere demensie zit
Misschien zitten daar wel de ailens.....Aan alles komt een einde
Ja daar wil ik ook niet teveel over nadenken.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:10 schreef korenwolfje het volgende:
Stel je voor, het heelal vergaat. Dan is er helemaal niks meer, niksTreurige gedachte
Ik denk, als er niks meer te raden is, dat het leven totaal niet meer interessant zou zijn.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:13 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Ja daar wil ik ook niet teveel over nadenken.![]()
En toch zou ik graag op het randje willen staan en even over de rand spieken om te kijken wat er zit.![]()
![]()
Of klinkt dat net zo dom als toen ze vroeger dachten dat de wereld plat was.![]()
Daar zit wel wat in, maar er zijn zoveel dingen alleen al op deze wereld om te ontdekken dat erachter komen wat er achter het heelal zit gewoon een feitje zou zijn.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:14 schreef korenwolfje het volgende:
[..]
Ik denk, als er niks meer te raden is, dat het leven totaal niet meer interessant zou zijn.
We leven zeer zeker in verschillende Dimensies.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:04 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Je zou zeggen van wel, misschien leven we hier wel in verschillende dimensies. Dat de toekomst zich gewoon nu afspeelt.
Lan lang geleden moet dit ook als iets zijn begonnen.
Dat is wel zo. Maar het grootste mysterie vind ik ons bestaan. Niet te vatten, en het zal waarschijnlijk ook wel nooit gebeuren. Maar wie weetquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:17 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Daar zit wel wat in, maar er zijn zoveel dingen alleen al op deze wereld om te ontdekken dat erachter komen wat er achter het heelal zit gewoon een feitje zou zijn.
Sinds het ontstaan is.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:20 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Sinds waarneer heeft het heelal een grootte?
goh, dus ook een eind?quote:
het is wel een fysieke omgeving alleen de grootte kunnen wij ons niet voorstellenquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:33 schreef DemonRage het volgende:
--» WFL misschien?
Het heelal dijt uit in... ... de toekomst,
dus NIET in een fysieke omgeving zoals wij die 3-dimensionaal voorstellen... die is gewoon oneindig groot.
Met of zonder eind?quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:35 schreef C2C het volgende:
[..]
het is wel een fysieke omgeving alleen de grootte kunnen wij ons niet voorstellen
Ja op een gegeven moment is er gewoon geen afstand meer mssquote:
Er was toch ooit een wetenschapper die zoiets beweerde over de afstand bij ons op aarde?quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:38 schreef C2C het volgende:
[..]
Ja op een gegeven moment is er gewoon geen afstand meer mss
Dimitriej_ zegt:
dat je wel tijd verliest
Dimitriej_ zegt:
ma gewoon niet verder komt
zo gek is dat nog niet
Overmorgenquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:20 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Sinds waarneer heeft het heelal een grootte?
Zichzelfquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:49 schreef Orealo het volgende:
Ik denk dat de vraag heel simpel is, maar met een lastig antwoord.
Wat is er achter 't laatste steentje in 't universum?
Het geeft me altijd een beetje een raar idee als ik erover nadenk.
Ook al is het universum een rondje,wat zit daaromheen?![]()
hoe stel je je dat dan voor,quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:57 schreef Agiath het volgende:
[..]
Zichzelf
Er zit een 4de demensie in die zorgt dat als je recht omhoog zou gaan van de aarde je weer onderaan uit zou komen na een tijdje (moet je wel geluk hebben dat de aarde dan niet ergens anders staat rond de zon)
Dus het is oneindig
Teminste zo denk ik erover
Zie het als een groot rondje dat je maaktquote:Op dinsdag 11 april 2006 23:00 schreef C2C het volgende:
[..]
hoe stel je je dat dan voor,
hoe wou je weer onderaan komen, dat kan via de natuurkundige wetten nl niet.
Iemand heeft hier teveel naar Donnie Darko gekekenquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:04 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Je zou zeggen van wel, misschien leven we hier wel in verschillende dimensies. Dat de toekomst zich gewoon nu afspeelt.
Lan lang geleden moet dit ook als iets zijn begonnen.
Dat is helaas 1 van de films die ik nog nooit heb gezien.quote:Op dinsdag 11 april 2006 23:55 schreef Gizmore het volgende:
[..]
Iemand heeft hier teveel naar Donnie Darko gekeken
Of het exact weer begint is niet te zeggen, dat zou ook betekenen dat er wederom een wereld zal worden geschapen. Misschien dat daar onze dejavu gevoelens vandaan komen? Van een mogelijke vorige wereld?quote:Op dinsdag 11 april 2006 23:42 schreef maartena het volgende:
[quote]
Er is een theorie die stelt dat er naast de Big Bang, uiteindelijk ook weer een Big "Implosion" zal zijn, ofwel dat het heelal eerst uitdijt, en op een gegeven moment weer begint te krimpen, en dan begint alles weer van voren af aan.... Volgens wetenschappers duurt dat nog minstens 20 miljard jaar of zoiets.
Volgens mij zijn er enorme krachten door de uitdijing waardoor je misschien niet eens in de buurt zou kunnen komen.quote:Stel nou.... dat je een enorm schip kan maken, en daar mee naar de grens van het heelal vliegt, en dan gewoon een stuk door blijft vliegen..... waar kom je dan in uit? Ik bedoel, de ruimte om je heen is al zo goed als niets eigenlijk, en wat zit er nou eigenlijk om je tegen te houden? Als het inderdaad zo is dat het heelal weer krimpt na verloop van tijd, zou je in theorie niet gewoon even een stukje verder kunnen vliegen en er buiten blijven?
Was een gesprek ergens.quote:Op woensdag 12 april 2006 01:56 schreef de_Onverzettelijke het volgende:
Welke mier bedoelen jullie?
Ja dat zal nog wel een tijdje onbeantwoord blijven ben ik bang.quote:Op woensdag 12 april 2006 03:52 schreef BaajGuardian het volgende:
laat nogsteeds de vraag open: waar bestaat het heelal *in*
is het uberhaupt wel mogelijk dat iets bestaat in die filosofie want er kan niks buiten zijn
en ... ..ehh..
als er zoiets is als een antwoord voor deze.. eh superrealiteit waarin dit antwoord zich figuurlijk zou bevinden, want ik kan me niet voorstellen dat een menselijk brein zoiets ooit zou bevatten.quote:Op woensdag 12 april 2006 04:38 schreef RobertvanWinkle het volgende:
[..]
Ja dat zal nog wel een tijdje onbeantwoord blijven ben ik bang.![]()
Maar ik weet zeker dat we op een dag het antwoord zullen vinden.
Mensen zouden het zeker kunnen bevatten, echter hebben ze alle puzzelstukjes wel nodig. En die hebben ze nu niet.quote:Op woensdag 12 april 2006 04:49 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
als er zoiets is als een antwoord voor deze.. eh superrealiteit waarin dit antwoord zich figuurlijk zou bevinden, want ik kan me niet voorstellen dat een menselijk brein zoiets ooit zou bevatten.
Dat was geen wetenschapper maar een zotte filosoof:quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:39 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Er was toch ooit een wetenschapper die zoiets beweerde over de afstand bij ons op aarde?
Misschien heb je hier wat aan, er loopt nu in WFL ook een soortgelijke discussie:quote:Op woensdag 12 april 2006 08:46 schreef Woutey het volgende:
wel jammer dat hier zoveel mensen zijn zonder voldoende wetenschappelijke kennis om een echt goede discussie te hebben.
No offence verder.
quote:Waar dijt het heelal zich in uit ? Ik denk zelf dat de fysica daar antwoord op kan geven, maar wel via een model, of hoogstens een theorie. Er zijn nu al heel veel zaken in de fysica die je je niet kunt voorstellen, dus daarin is deze vraagstelling niet uniek. De theorie die het heelal op grote schaal beschrijft is de algemene relativiteitstheorie; deze beschrijft zwaartekracht, en hoewel deze kracht ontzettend zwak is in vergelijking met de andere 3 krachten, is ze de enige die netto overblijft op grote schaal. De theorie stelt dat zwaartekracht niks anders is dan de geometrie van ruimte-tijd, en beschrijft die geometrie via kromming, en dat intrinsiek. Dat laatste is belangrijk, want de kromming wordt dus niet beschreven via een hoger dimensionaal oppervlak ( of manifold ) maar in dat manifold zelf. Je kunt dat vergelijken met de kromming van de aarde beschrijven zonder dat je van haar afstapt en haar vanuit de ruimte bekijkt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door 2 auto's "parallel" aan mekaar te laten rijden en te kijken wanneer ze weer bij elkaar komen. Waarin het heelal zich dan uitdijt is een beetje problematisch, want dat valt buiten het domein van ons universum, en daarbuiten kun je alleen speculeren. De theorie zegt in ieder geval niks over een eventuele imbedding van de ruimte-tijd in een hoger dimensionaal manifold ( "hyper"), maar er zijn zeker overwegingen op dat gebied. Maar dat wordt al vrij gauw speculatief, en bijzonder wiskundig.
Het heelal dijt versneld uit, volgens recente metingen. Waar het veld vandaan komt wat voor die versnelling zorgt is niet helemaal duidelijk, maar zeker is het wel er een hele boel ontwikkelingen gaande zijn in de kosmologie tegenwoordig. Het universum zal over een hele lange tijd ( en dat is veel en veel langer dan jouw 20 miljard jaar ) alleen nog bestaan uit straling; alle sterren zijn uitgedooft, alle materie wordt omgezet in straling en het universum sterf een kille dood. Letterlijk, want de achtergrondstraling gaat dan ook naar 0 ( ze is nu al slechts 2,7 graad Kelvin )quote:Op dinsdag 11 april 2006 23:42 schreef maartena het volgende:
Er is een theorie die stelt dat er naast de Big Bang, uiteindelijk ook weer een Big "Implosion" zal zijn, ofwel dat het heelal eerst uitdijt, en op een gegeven moment weer begint te krimpen, en dan begint alles weer van voren af aan.... Volgens wetenschappers duurt dat nog minstens 20 miljard jaar of zoiets.
Vergis je je hier niet? D'r is geen enkele manier waarop een stabiel molekuul zichzelf ooit zal omzetten in straling! De hoeveelheid straling neemt juist af (door de toenemende entropie), waarna er uiteindelijk alleen nog koude massa overblijft.quote:Op woensdag 12 april 2006 09:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
...alleen nog bestaan uit straling ... alle materie wordt omgezet in straling en het universum sterf een kille dood.
Grappig he je probeert iemand te pakken op spelfoutenquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:42 schreef Pido het volgende:
[..]
SARCASME!
Dimensie natuurlijk, holy shit,![]()
... Energieloze massa. Ik denk dat koude in deze een verkeerd begrip is.quote:Op woensdag 12 april 2006 10:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vergis je je hier niet? D'r is geen enkele manier waarop een stabiel molekuul zichzelf ooit zal omzetten in straling! De hoeveelheid straling neemt juist af (door de toenemende entropie), waarna er uiteindelijk alleen nog koude massa overblijft.
Nee, ik probeerde je door middel van een nog dommere spelling van dimensie op je fout te wijzen, maar dat pikte je niet op, dus moest ik uitleggen dat sarcasme was, maar ook dat begreep je niet.quote:Op woensdag 12 april 2006 13:07 schreef -DizzeL- het volgende:
[..]
Grappig he je probeert iemand te pakken op spelfouten
Maar je schijft het alsnog zelf verkeerd![]()
http://tetraspace.alkaline.org/page1.htmquote:Op dinsdag 11 april 2006 23:00 schreef C2C het volgende:
[..]
hoe stel je je dat dan voor,
hoe wou je weer onderaan komen, dat kan via de natuurkundige wetten nl niet.
Een soort van hoe ik het al zei..?quote:Op donderdag 13 april 2006 19:49 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
http://tetraspace.alkaline.org/page1.htm
Dit is wel een leuke uitleg.
Eerst beschrijven ze de wereld van een wezen in een 2Dwereld, en hoe deze 3D voorstelt.
Vervolgens gaan verder met een mannetje in een 3D wereld, en hoe deze 4D voorstelt.
Daarmee impliceer je dat die zwarte vacuum 'ruimte' dimensies heeft, terwijl tijdens de oerknal juist alle materie inclusief ruimtelijke dimensies ontstonden. Het zijn de dimensies van het heelal die uitdijen. Voorbij de 'grens' is er dan echt niets, geen materie, geen tijd en geen dimensies.quote:
Deze visie impliceert dat alle massa in het hele heelal achter je ligt op het moment dat je het huidige heelal verlaat. Daarom niet recht achter je, maar toch in de halve bol achter je. Dat houdt in dat de zwaartekracht van de hele massa in het heelal je achteruit terug het heelal in trekt. Om deze zwaartekracht te overwinnen moet je een kracht produceren die zo enorm groot is dat de aantrekkingskracht van een zwart gat (relatief gezien maar weinig massa tenopzichte van het hele heelal) er niks bij is. Dat betekent ook dat al het licht dat richting die grens gaat gelijk rechtsomkeer maakt en terug het heelal in gaat. Als je dus aan die rand zou gaan staan en naar "buiten" kijken, dan is het enige licht dat je ziet enorm afgebogen en kan komen van sterren die achter je staan.quote:Op dinsdag 11 april 2006 23:42 schreef maartena het volgende:
Stel nou.... dat je een enorm schip kan maken, en daar mee naar de grens van het heelal vliegt, en dan gewoon een stuk door blijft vliegen..... waar kom je dan in uit? Ik bedoel, de ruimte om je heen is al zo goed als niets eigenlijk, en wat zit er nou eigenlijk om je tegen te houden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |