Wie ben jij als westerse samenleving om te beslissen of iemand uit een andere samenleving dan wel cultuur al dan niet helder denkt? En om die mensen vervolgens in bescherming denken te moeten nemen?quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:50 schreef Mini_rulez het volgende:
Wel als je er vanuit gaat dat die mensen dat niet écht zouden willen als ze helder konden nadenken, en dus concludeert dat ze niet helder kunnen denken en dat je ze tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Cirkelredenering.
Een ieder die haar lichaam op dergelijke wijze verminkt, met gevaar voor eigen leven, is per onze definitie de weg kwijt. Naar Westerse maatstaven is het geen acceptabele behandeling.quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:56 schreef Copycat het volgende:
[..]
Wie ben jij als westerse samenleving om te beslissen of iemand uit een andere samenleving dan wel cultuur al dan niet helder denkt? En om die mensen vervolgens in bescherming denken te moeten nemen?![]()
Ik vind je hele rug vol tattoo's zetten al verminkingquote:Op dinsdag 11 april 2006 21:59 schreef Polen het volgende:
[..]
Een ieder die haar lichaam op dergelijke wijze verminkt, met gevaar voor eigen leven, is per onze definitie de weg kwijt. Naar Westerse maatstaven is het geen acceptabele behandeling.
Dat is het dus vaak wel. Maarja, dan zouden we roken ook moeten verbieden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:01 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ik vind je hele rug vol tattoo's zetten al verminking![]()
Nee, mijn enige grens is meerderjarigheid. Je kunt en mag niet voor een ander beslissen. En natuurlijk als het levensbedreigend zou zijn![]()
En:quote:Klachten en medische complicaties
Meisjesbesnijdenis kan psychische klachten en problemen met betrekking tot seksualiteit veroorzaken. De kans op lichamelijke klachten en medische complicaties is groot, tijdens de ingreep maar ook daarna. Bij infibulatie komen de meeste klachten voor.
Directe gevolgen tijdens en na de ingreep
* extreme pijn (wanneer de ingreep zonder verdoving plaatsvindt);
* urineklachten (pijn bij plassen, ophoping urine in de blaas);
* overmatig bloedverlies;
* kans op infectie.
Mogelijke gevolgen na de ingreep
* medisch ingrijpen om seksuele gemeenschap en bevalling mogelijk te maken;
* menstruatieklachten en moeilijke en/of pijnlijke urinelozing;
* urineweginfectie;
* chronische pijn in onderbuik;
* onvruchtbaarheid door gynaecologische infecties;
* littekenvorming;
* moeilijk inwendig onderzoek (uitstrijkje).
bron: http://www.meisjesbesnijdenis.nl/quote:In het Nederlandse Wetboek van Strafrecht valt meisjesbesnijdenis onder opzettelijke mishandelingsdelicten of onder het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst. De straf bedraagt vier jaar gevangenis voor zware mishandeling met voorbedachten rade. Indien de besnijdenis door een ouder zelf wordt uitgevoerd op de eigen dochter, kan de straf met een derde worden verhoogd (artikel 304 sub 1). Ook in het geval dat de ouders opdracht geven voor een besnijdenis, hiervoor betalen, middelen leveren waarmee de besnijdenis wordt uitgevoerd en/of meehelpen tijdens de besnijdenis, zijn zij strafbaar. Deze handelingen worden beschouwd als mededaderschap, uitlokking dan wel medeplichtigheid (artikel 47 en 48). Artsen die meewerken aan meisjesbesnijdenis, kunnen worden berecht op grond van het medisch tuchtrecht.
Ja klopt, dan gaan ze Westerse normen en waarden (hebben we geen JP-smiley?) aan niet-Westerse mensen toedichten. Heerlijk, die arrogantie.quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:56 schreef Copycat het volgende:
[..]
Wie ben jij als westerse samenleving om te beslissen of iemand uit een andere samenleving dan wel cultuur al dan niet helder denkt? En om die mensen vervolgens in bescherming denken te moeten nemen?![]()
Dan kun je je nog wel afvragen of het toegestaan zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:09 schreef Polen het volgende:
Lijkt me vrij duidelijk en al flink vastgelegd.
omdat 't een simpel onderwerp kies, maar je er nu achter bent dat 't juist 't tegengestelde is?quote:Op dinsdag 11 april 2006 21:54 schreef Mini_rulez het volgende:
Pff... waarom heb ik dit onderwerp gekozen.
Nee hoor, alle andere onderwerpen die je kon kiezen waren ook niet simpel. (Het is dan ook filosofie. Als die niet ingewikkeld kunnen doen, kunnen ze wel inpakken.) Simpel is ook maar saai eigenlijk, ingewikkelde onderwerpen zijn veel interessanter.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:15 schreef Sjowhan het volgende:
[..]
omdat 't een simpel onderwerp kies, maar je er nu achter bent dat 't juist 't tegengestelde is?
Nee, feit is dat er nog steeds meer mensen met (in onze westerse ogen) verminkte geslachtdelen rondlopen dan dat er op het besnijdenisbed zijn gestorven.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:16 schreef Polen het volgende:
Het punt van Cc is niet geheel valide: een goede discussie over het punt, en dan op grond van feiten en niet op onderbuikgevoel (), zou alleen kunnen worden gewonnen door een overtuigd westerling, in deze zaak.
Alle vrouwen (en Q.) kijken naar Net5, dus dit is dé gelegenheid om het eens over iets diepgaanders dan "Tieten!" te hebbenquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:16 schreef webspider het volgende:
Een lekker licht onderwerp op de dinsdagavond!![]()
En bedankt.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Alle vrouwen (en Q.) kijken naar Net5
Wanneer individuele vrijheid inhoudt dat ouderen tienjarige meisjes met botte zakmessen de clit afsnijden, de schaamlippen aan elkaar naaien en voorts elke vorm van seksueel contact controleren en beheersen, is het een goed punt. Ik zou echter zeggen dat een dergelijke ingreep weldegelijk de lichamelijke integriteit van het slachtoffer aantast.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:23 schreef Mini_rulez het volgende:
Individuele vrijheid zolang je die van anderen niet beperkt. De kern van het liberalisme.![]()
Dat moet de Wiegel-sigaar voorstellen, natuurlijk.
Jij hebt dit als huiswerk, Cc heeft verantwoordelijkheden als mod, maar verder lijkt mijn stelling aardig te kloppenquote:
En hun vrijheid, natuurlijk.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:27 schreef Polen het volgende:
[..]
Wanneer individuele vrijheid inhoudt dat ouderen tienjarige meisjes met botte zakmessen de clit afsnijden, de schaamlippen aan elkaar naaien en voorts elke vorm van seksueel contact controleren en beheersen, is het een goed punt. Ik zou echter zeggen dat een dergelijke ingreep weldegelijk de lichamelijke integriteit van het slachtoffer aantast.
Hoeveel mensen al dan niet echt sterven aan de gevolgen van besnijdenis is meer een bijzaak.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:23 schreef Copycat het volgende:
[..]
Nee, feit is dat er nog steeds meer mensen met (in onze westerse ogen) verminkte geslachtdelen rondlopen dan dat er op het besnijdenisbed zijn gestorven.
Dat het pijnlijk en risicovol is en dat ik er ook niet aan moet denken, is ook een feit.
Wij hebben als westerse samenleving het recht mensen het moorden te ontzeggen, de verkrachting, pedoseksuele handelingen, enzovoort. We nemen zelfs de plicht op ons vluchtelingen op te vangen.quote:Maar dan nog hebben wij als westerse samenleving niet het recht dit te verbieden. Wel hebben we het recht om binnen onze westerse samenleving te eisen dat deze cultureelgebonden rites aan onze ethische en hygiënische maatstaven volldoen. Dus enkel volwassenen en enkel op een professionele, chirurgisch verantwoorde wijze.
Vind ik dan .
quote:
Slaap lekker.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:35 schreef Q. het volgende:
Het niveau is mij weer te hoog. Slaaptijd.
Daar gaf onze MP laatst nog een goed voorbeeld van met dat vraaggesprek over het homo-huwelijkquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:31 schreef Polen het volgende:
En iets dat je verbiedt binnen je eigen grenzen ga je buiten je deuren, zij het niet per se of per definitie, afkeuren.
De duidelijke beschrijving valt in het niet bij slachtofferverhalen. Maar ik plaats het expliciet, aangezien de tendens hier meer richting 'meisjesbesnijdenisje' dreigde te gaan. Alsof er niets gebeurt en het risico nihil is.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:30 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
En hun vrijheid, natuurlijk.
Je omschrijft het lekker eh, subtiel trouwens.
Je kunt beginnen door diegenen die vluchten uit landen waarin die dreiging aanwezig is en die gevaar lopen, niet terug te sturen.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:36 schreef webspider het volgende:
[..]
Daar gaf onze MP laatst nog een goed voorbeeld van met dat vraaggesprek over het homo-huwelijk
Natuurlijk keur je iets af wat binnen je eigen grenzen verboden is, maar de werkelijkheid gebiedt ook te zeggen, dat je invloed buiten de grenzen meestal beperkt is.
Natuurlijk. Als je het niet afkeurde, zou je het in eigen land ook niet verbieden.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:31 schreef Polen het volgende:
En iets dat je verbiedt binnen je eigen grenzen ga je buiten je deuren, zij het niet per se of per definitie, afkeuren.
Dat is mij bekend. Het verwerpen van dit soort bijgeloven is echter net zo goed een vorm van 'bekering'. Noem het anders 'tot inkeer komen'.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:38 schreef Mini_rulez het volgende:
Vrouwenbesnijdenis is geen religieuze traditie hoor. Het bestond al lang voordat de Islam uitgevonden werd, en het is in het verleden ook in andere werelddelen gebeurd (nu vooral in Afrika en onder Afrikaanse migranten in de rest van de wereld).
Natuurlijk hebben wij het recht om dingen te verbieden. We kunnen ook verbieden dat mensen paarse sokken dragen.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:31 schreef Polen het volgende:
Wij hebben als westerse samenleving het recht mensen het moorden te ontzeggen, de verkrachting, pedoseksuele handelingen, enzovoort. We nemen zelfs de plicht op ons vluchtelingen op te vangen.
Daar vloeit uit voort dat 'de westerse samenleving' wel de regels bepaalt en derhalve zeer zeker het recht heeft dit te verbieden. En iets dat je verbiedt binnen je eigen grenzen ga je buiten je deuren, zij het niet per se of per definitie, afkeuren.
De post die je quote ontkracht de stelling van Cc dat we als samenleving het recht niet zouden hebben. We kunnen het erover eens zijn dat we dat recht wel hebben.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:42 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Natuurlijk hebben wij het recht om dingen te verbieden. We kunnen ook verbieden dat mensen paarse sokken dragen.
Een andere vraag is of bepaalde verboden wenselijk zijn.
We leven weliswaar in een gesegregeerde samenleving, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor dit soort "rituelen".
Ik denk dat als je meerderjarigheid als eis stelt, en medische hygiene zoals Cc zegt, je al een hoop problemen ondervangt. Niet alle natuurlijk, maar feit is dat minderjarige meisjes uit Nederland nu ergens in een hutje op de Afrikaanse steppe's worden verminkt![]()
Of de onkundig vastgenaaide, zwerende en etterende restanten daarvan.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:46 schreef nixxx het volgende:
kut
Heeft het een trilstand?quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:46 schreef Thisbe het volgende:
Even wat anders. Ik ben gvd de afstandsbediening van mijn stereo kwijtIemand enig idee waar hij ligt?
En bedankt. Ook namens mijn maaltijdquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:47 schreef Polen het volgende:
[..]
Of de onkundig vastgenaaide, zwerende en etterende restanten daarvan.
ik krijg er spontaan zin vanquote:Op dinsdag 11 april 2006 22:47 schreef Polen het volgende:
[..]
Thanks, ik zat net wat te eten.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:47 schreef Polen het volgende:
[..]
GMTA.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:49 schreef Litpho het volgende:
[..]
En bedankt. Ook namens mijn maaltijd.
Dat zeg ik ook sweetheart! Het recht hebben we inderdaad, puur wettelijk gezien.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:46 schreef Polen het volgende:
[..]
De post die je quote ontkracht de stelling van Cc dat we als samenleving het recht niet zouden hebben. We kunnen het erover eens zijn dat we dat recht wel hebben.
Ik wil ook ik wil ook ik wil ook.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:49 schreef nixxx het volgende:
vanavond wel weer geweertje en pistooltje uit elkaar gehaald enzniet geschoten helaas
Dat ga je natuurlijk ook niet voorkomen met slechts een verbod hier.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:49 schreef Polen het volgende:
Daarnaast is het, wanneer het hier verboden is, nog steeds mogelijk het op de steppe te (laten) doen bij minderjarigen.
Net als met softdrugs, moet je het dan legaliseren zodat je het kunt controleren?quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:49 schreef Polen het volgende:
Daarnaast is het, wanneer het hier verboden is, nog steeds mogelijk het op de steppe te (laten) doen bij minderjarigen.
sluitspiergevoeligheid?quote:Ziekenhuis breidt poeppoli uit
SITTARD - Het Maaslandziekenhuis in Sittard gaat zijn poeppoli na twee jaar uitbreiden. Dat meldde het ziekenhuis dinsdag. Momenteel behandelt de poli jaarlijks zestig kinderen van 3 tot 12 jaar die niet goed kunnen poepen. Maar steeds meer ouders brengen hun kinderen naar deze enige poeppoli in Limburg.
Meestal zit het poepprobleem tussen de oren, zegt de woordvoerster.
bron
<knip>
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |