D66 heeft rare voorstellen, die de democratie niet ten goede komen, met die gekozen burgemeester en een districtenstelsel. Als je dat in het bestaande systeem toevoegt worden volgens mij de zwakheden van ons huidig systeem gecombineerd met de zwakheden uit alternatieve systemen.quote:
Het is ook mogelijk om een twee-stemmen systeem te introduceren, een districtenstelsel met meerderheidsstem, te combineren met de mogelijkheid een tweede stem uit te brengen op een gelijkwaardig stelsel...quote:Op dinsdag 11 april 2006 08:25 schreef Sidekick het volgende:
De partij met de (relatief) meeste stemmen, krijgt een absolute meerderheid in het parlement. De grootste partij kan in zijn eentje regeren dus, ongeacht of die een meerderheid heeft. Dit werkt een tweepartijenstelsel in de hand omdat de oppositie wel nauw moeten samenwerken/fuseren om een machtsblok te vormen met enige kans op de macht.
Meestal wordt zo'n meerderheidsstelsel gecombineerd met een districtenstelsel, hoewel het natuurlijk ook met het hele land als 1 disctrict.
Ik vind het persoonlijk geen goed plan, en zeker om dualisme te stimuleren gaat het niet werken.
Een referendum houden om 1 Kamerlid weg te stemmen lijkt me dan ook weinig zinvol. Als er een referendum in dit kader wordt gehouden, dan zou het betrekking moeten hebben op het functioneren van hele Tweede Kamer.quote:Op maandag 10 april 2006 21:05 schreef Argento het volgende:
En jegens wie moet een individueel Kamerlid tussentijds verantwoording afleggen? En hoe? Een referendum? Binnen vier jaar 150 referenda als je een beetje pech hebt?
Met een nieuwe volksvertegenwoordiging is het imago van de politiek nog niet veranderd. De schade die nu wordt aangericht doordat ministers ondanks een aantal moties van wantrouwen gewoon kunnen aanblijven alsof er niets aan de hand is kan niet zomaar ongedaan worden gemaakt. De kritiek van Kahlberg en Kortmann komt niet uit de lucht vallen, het is een teken dat er iets hand is en de Tweede Kamer zou er goed aan doen om zich die kritiek aan te trekken.quote:Niet in vier jaar. Een regeerperiode kenmerkt zich door wat kernproblemen en als dat niet naar behoren wordt opgelost, is de tijd mooi daar om een nieuwe volksvertegenwoordiging te kiezen en een nieuw kabinet te formeren.
Jij hebt het over een technische voorwaarde waaraan een Kamerlid zou moeten voldoen. Ik heb het over het nakomen van een belofte aan de kiezer. Dat is een wezenlijk verschil.quote:De kiezer is niet in staat de volksvertegenwoordiging te kiezen. Krachtens het democratisch systeem en meer specifiek de Kieswet, is hij bevoegd te kiezen, maar dat maakt hem nog niet terzake kundig voor wat betreft de capaciteiten van aspirant Kamerleden.
Burgerinitiatief.quote:En wie zou dan het initiatief tot het uitschrijven van zon referendum moeten hebben?
De vraag is hoe betrouwbaar die peilingen zijn. Los daarvan gaat er heel wat tijd over een burgerinitiatief en een eventueel referendum heen.quote:En mogen Kamerleden niet over enige autonomie ten opzichte van de kiezer beschikken, zodat zij niet naar de waan van de dag hoeven te handelen? We hebben het hier over een samenleving waar de Groep Wilders in de ene week in de peiling op 20 zetels staat om een paar maanden later vrij stabiel op een zetel of 3 rond te hobbelen.
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Natuurlijk hoeft de burger zich niet tot op het detailniveau te bemoeien met de werkzaamheden van de Tweede Kamer. Maar op het moment dat de Tweede Kamer faalt in de vervulling van haar taken zou de burger bij machte moeten zijn om in te grijpen.quote:De representatieve democratie betekent nu eenmaal dat het volk een weerspiegeling van datzelfde volk (nou, dat moet je dus wat ruim zien, maar het is de bedoeling) in de gelegenheid stelt namens dat volk de machthebbers in de gaten te houden. Dan moet je als volk ook zo fatsoenlijk zijn om die volksvertegenwoordiging in de gelegenheid te stellen haar werk zo goed en zo kwaad als dat gaat te doen en dat betekent dat je dus niet voortdurend over de schouder van de volksvertegenwoordiging meekijkt. Eens in de vier jaar mag het volk zich uitspreken, maar gedurende die vier jaar moet zij het stilletjes doen met de volksvertegenwoordiging die zij naar voren geschoven heeft.
Athlon, we hebben het over het parlement. Beleid uitvoeren doet de regering.quote:Op dinsdag 11 april 2006 22:35 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Die 4 jaar is er niet voor niets. In 4 jaar kan er enigszins beleid uitgevoerd worden. En dan kan de kiezer ook echt kiezen: Na een jaar kan een kiezer nooit het effect van het beleid van een regering beoordelen.
Tja, wat kun je eraan doen, behalve wachten tot de (landelijke) verkiezingen? Het parlement lijkt er ook niet veel aan te doen (correct me if I'm wrong).quote:Op woensdag 12 april 2006 07:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Athlon, we hebben het over het parlement. Beleid uitvoeren doet de regering.
We hebben het ook niet over het beoordelen van het regeringsbeleid door de kiezer; dat wordt eenmaal per 4 jaar gedaan, middels verkiezingen, we hebben het over de beoordeling van het parlement door de kiezer, gedurende die 4 jaar.
Dat parlement moet namelijk namens het volk (het hele volk, niet de coalitiemeerderheid) controleren of de regering zich aan de wet, de regels en het fatsoen houdt. Maar wat doen we als de tweede kamer geen zin heeft om te controleren?
Maar het parlement bepaald het beleid wel als wetgevende macht. Dan krijgen we een regering die constant van richting moet veranderen.quote:Op woensdag 12 april 2006 07:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Athlon, we hebben het over het parlement. Beleid uitvoeren doet de regering.
We hebben het ook niet over het beoordelen van het regeringsbeleid door de kiezer; dat wordt eenmaal per 4 jaar gedaan, middels verkiezingen, we hebben het over de beoordeling van het parlement door de kiezer, gedurende die 4 jaar.
W'rom? Dat volgt er toch helemaal niet uit?quote:Op woensdag 12 april 2006 10:32 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Maar het parlement bepaalt het beleid wel als wetgevende macht. Dan krijgen we een regering die constant van richting moet veranderen.
Even vanaf de basis beginnen: Normaal gesproken vormen partijen een regeringscoalitie om een consistent beleid te kunnen voeren. Dus niet dat er de ene keer een meerderheid is om belastingen te verlagen en de andere keer een andere meerderheid die flink wil investeren en later nog eens een meerderheid met een motie om de staatschuld niet te laten oplopen.quote:Op woensdag 12 april 2006 10:41 schreef sigme het volgende:
[..]
W'rom? Dat volgt er toch helemaal niet uit?
Bovendien, corrigeer me als ik het misheb, bepaalt het parlement ook daarin niet het beleid. Ze bekrachtigt (of niet) wetsvoorstellen van de regering, en heeft daarnaast de bevoegdheid ook zelf wetten op te stellen.
Maar ook bij bekrachtigen van wetsvoorstellen van de regering moet de tweede kamer de controle serieus nemen, en niet als coalitie-blok instemmen met een voorstel omdat het uit de coalitie komt. Als die controle tekort schiet krijgen we ondeugdelijk wetgeving, wat ertoe leidt dat de rechtsprekende macht met extra werk wordt opgezadeld, beleid ondeugdelijk is en de maatschappij met onduidelijke regels wordt opgezadeld. Kosten, energie, tijd die verdwijnen in de bodemloze duizeling van de bureaucratie. En uiteindelijk moet de wetgevende macht herstellen, met reparatiewetgeving.
Nee, ik wil helemaal niet continu volksraadpleging (bewaar mequote:Op woensdag 12 april 2006 10:54 schreef Sidekick het volgende:
Wat ik begrijp is dat je nu 'continu' inspraak van het volk wilt op standpunten die in het regeerakkoord zitten(?), waarbij je dus kan zorgen voor inconsistent beleid. Toch?
Nee,quote:Op woensdag 12 april 2006 10:41 schreef sigme het volgende:
[..]
W'rom? Dat volgt er toch helemaal niet uit?
Bovendien, corrigeer me als ik het misheb, bepaalt het parlement ook daarin niet het beleid. Ze bekrachtigt (of niet) wetsvoorstellen van de regering, en heeft daarnaast de bevoegdheid ook zelf wetten op te stellen.
Hoe bedoelde je dan het "beoordeling van het parlement door de kiezer, gedurende die 4 jaar"?quote:Op woensdag 12 april 2006 11:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee, ik wil helemaal niet continu volksraadpleging (bewaar me [afbeelding]).
Het gaat sowieso nooit om de kwaliteit van het werk van de formele wetgever. De formele wet is per definitie superieur aan welke andere (materiele) wet of regel dan ook (want afkomstig van het hoogste regelgevende orgaan), met uitzondering van de grondwet maar het is de rechter op grond van diezelfde grondwet verboden om de wet in formele zin op zijn verenigbaarheid met de grondwet te toetsen.quote:Op woensdag 12 april 2006 11:23 schreef RM-rf het volgende:
Overigens, in deze conflicten, bv verdonk en het functioneren van de IND, Donner en de maatregelen rondom TBS'ers en verlof, en van vroeger, de conflicten tussen Docters-van Leeuwen en Sorgdrager gaat het niet om de wetgevende macht ...
maar in hoeverre het parlement voldoet aan zijn controlerende taken ....
Okquote:Op woensdag 12 april 2006 11:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee,
de regering en het parlement vormen tezamen (!!) het hoogste wetgevend orgaan. De formele wetgever.
De regering kan zelfstandig regels stellen in de vorm van een algemene maatregel van bestuur, maar deze bevoegdheid steunt doorgaans op een wet in formele zin (dus een wet die tot stand is gebracht door regering en parlement gezamenlijk).
Kloptquote:Op woensdag 12 april 2006 12:04 schreef compinche het volgende:
De Tweede Kamer heeft als volksvertegenwoordiging 2 belangrijke rollen:
1. Het mede vormen van de wetgevende macht: alle wetten moeten de goedkeuring van de volksvertegenwoordiging krijgen.
2. Controle op de uitvoerende macht, die primair door de regering wordt uitgeoefend. In die rol geeft de Tweede Kamer wel of geen steun aan het kabinet of de afzonderlijke bewindslieden.
Dit Topic gaat over de Tweede Kamer in de controlerende rol, dacht ik.
Niet als Sidekick daarmee bedoelt dat het parlement in haar eentje de wetgevende macht vormt.quote:Op woensdag 12 april 2006 12:11 schreef sigme het volgende:
[..]
Ok. Maar daarmee is het toch niet zo dat het parlement het (wetgevend) beleid bepaalt (zoals sidekick stelde)?
Want?quote:Op woensdag 12 april 2006 13:14 schreef -scorpione- het volgende:
Van volksvertegenwoordiging is imo in ieder geval al heel lang geen sprake meer.
Ik zie praktisch geen parlementarier meer die eerst zijn oor te luister legt bij de bevolking, een behoefte vaststeld en hier een beleid op maakt zodat hij de mensen met die behoefte kan vertegenwoordigen. Ze zitten daar allemaal met hun eigen ideeen en willen die doordrukken en gebruiken zo nu en dan een anecdote die zou moeten laten zien dat wat zij willen leeft in de samenleving.quote:
De Tweede Kamer gaat niet over de pietepeuterige belangetjes op microniveau. Die mensen moeten maar gaan zeiken bij de raadsleden binnen hun gemeente.quote:Op woensdag 12 april 2006 13:38 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Ik zie praktisch geen parlementarier meer die eerst zijn oor te luister legt bij de bevolking, een behoefte vaststeld en hier een beleid op maakt zodat hij de mensen met die behoefte kan vertegenwoordigen. Ze zitten daar allemaal met hun eigen ideeen en willen die doordrukken en gebruiken zo nu en dan een anecdote die zou moeten laten zien dat wat zij willen leeft in de samenleving.
Nouja, dat is natuurlijk al een eerste punt.quote:Op woensdag 12 april 2006 13:47 schreef RM-rf het volgende:
Wat is je oplossing -Scorpione-?
En waaraan denk je dat het ligt dat parlementariers, volgens jou, niet meer luisteren naar wat het volk denkt? Wat 'denkt' het volk eigenlijk?
Helemaal mee eens. Nog meer een reden waarom we kritisch moeten zijn naar het populistische gedrag dat politici meer en meer aan het daglicht stellen.quote:Op woensdag 12 april 2006 13:43 schreef Argento het volgende:
Het gaat niet om wat ´leeft´ in de samenleving, het gaat om wat goed is voor de samenleving. En het komt meer dan eens voor dat de gemiddelde burger te achterlijk is om vast te stellen wat goed is voor een samenleving.
Waarvoor zouden die 150 dan representatief zijn / wat zouden zij representeren?quote:Op woensdag 12 april 2006 13:17 schreef Argento het volgende:
Als je loepzuivere representatieve vertegenwoordiging zoekt, dan moet je gewoon 150 mensen uit allerlei lagen van de bevolking plukken en deze in zon blauwe zetel drukken met al hun afwezigheid van welke dossierkennis dan ook.
d'66 heeft vrij weinig nog met pragmatische oplossingen te vinden voor problemen, het is meer pragmatische politiek die ze berdijven, dat is iets heel anders.quote:Op woensdag 12 april 2006 13:59 schreef RM-rf het volgende:
Vind je bv dat het 'pragmatische' van D66 hen nu zoveel beter maken, D66 de 'politiek van de toekomst' uitvoert?
Doet me denken aan Youp van ´t Hek:quote:Op woensdag 12 april 2006 14:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Waarvoor zouden die 150 dan representatief zijn / wat zouden zij representeren?
Ik vind bijvoorbeeld de gewoonte om te menen dat een vrouw - vrouwen representeert altijd zo mal. Ik voel mij op geen enkele wijze als vrouw gerepresenteerd door iemand die ook vrouw is omdat zij vrouw is.
U ziet de typische volksvertegenwoordigerquote:Draaikont . Windvaan. Zetelklever. Hypocriet
Ik ben voor een systeem waarin elk district één vertegenwoordiger heeft, die met de absolute meerderheid is gekozen. Een tweede ronde kan dus dus nodig zijn.quote:Op dinsdag 11 april 2006 08:25 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De partij met de (relatief) meeste stemmen, krijgt een absolute meerderheid in het parlement. De grootste partij kan in zijn eentje regeren dus, ongeacht of die een meerderheid heeft. Dit werkt een tweepartijenstelsel in de hand omdat de oppositie wel nauw moeten samenwerken/fuseren om een machtsblok te vormen met enige kans op de macht.
quote:Op zondag 16 april 2006 16:47 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Ik kon eigenlijk ook wel raden dat dit over Verdonk zou gaan.
quote:Op dinsdag 11 april 2006 10:23 schreef sigme het volgende:
Laten we dit geen topic over Verdonk of haar beleid maken, daar zijn al topics zat voor. Ze dient wel als geschikt voorbeeld (maar niet het enige) in het illustreren van het onvoldoende waarmaken van de controle door de Tweede Kamer.
Je zegt twee dingen:quote:Op woensdag 12 april 2006 13:57 schreef -scorpione- het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Nog meer een reden waarom we kritisch moeten zijn naar het populistische gedrag dat politici meer en meer aan het daglicht stellen.
Wiens schuld het is? Je moet de kat niet op het spek binden. De kiezers geven de mogelijkheid, de politici nemen deze...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |