quote:
Op zaterdag 6 mei 2006 04:58 schreef hardcorehooligans het volgende:chemtrails of contrails
ik heb het nu ook gezien. in de ochtend mooi weer.
en iets later bedompt shit weer. en konstand vliegtuigen die elkaar kruisen.
Nadat ik wat beter keek zag ik dat het door de wind uitgewaaierde strepen waren
ik zeg niet dat het chemtrails zijn. maar vind het wel vreemd.
maar het lijkt wel alsof die vliegtuigen bewolking creëren.
Even een beknopte cursus meteorologie voor beginners.
Allereerst een foto vanuit een sateliet:
![]()
Dit is een foto in het zichtbare spectrum, waarop duidelijk de hoge sluierbewolking te zien is, zeker in het Zuidwesten van Nederland.
Waar komt deze bewolking vandaan?OP het volgende plaatje, de zogenaanmde significant weather chart, staan, naast significant weer, ook de fronten en bewolking.
![]()
De rode lijn met de rode bollen is een warmte front. Deze beweegt een beetje langs Nederland . Er is goed te zien dat het warmtefront samenvalt met de bewolking die op de sateliet foto te zien is. Verder is er een grote hoeveelheid bewolking te zien ten zuid(westen) van ons landje, dat langzaam naar ons toeschuift.
Ook op het volgende GIF'je kun je mooi de beweging van de wolkenband ten westen van Nederland zien. ook is te zien, ondanks het kleine formaat, dat de bewolking langzaam toeneemt.
![]()
Je kunt ook zien dat de bewolking in de loop van de dag steeds dichterbij Nederland komt, wat het toenemen van de hoge sluierbewolking verklaart.
Wordt deze sluierbewolking dus veroorzaakt door contrails? Nee, deze bewolking hangt dus samen met het warmtefront en de overige bewolking.
Komen we op het vlak van contrails zelf.![]()
Dit stelt het verloop van de atmosfeer voor met de hoogte. Deze kaart wordt samengesteld met behulp van de wel bekende weerballonnen, zoals die in Roswell '47
![]()
Rode lijn is de temperatuur
Blauwe lijn is het dauwpunt
Groene (diagonale) lijn is het 0 graden niveau.
In het midden staat een "meetlat" met de hoogte, links in meters, rechts in voeten. Hoe "hoger" in de tekening is dus ook hoger in de atmosfeer.
Hoe dichter de blauwe en rode lijn bij elkaar komen, hoe hoger de relatieve luchtvochtigheid. Als de twee lijnen over elkaar heen staan, ontstaat er bewolking.
Links van de "meetlat" staat de wind uitgebeeld, als een soort van windvaantje. Deze bestaat uit een rechte lijn, wiens hoek de richting voorstelt, maar "haaks" daarop een aantal lijntjes die de snelheid aangeven. Hoe meer lijntjes, hoe harder de wind. 5 lijntjes worden vervangen voor een zwart driehoekje, hier niet te zien. Elk streepje staat voor 10knopen (18km/uur)
Wat kunnen we uit deze kaart opmaken?Helaas gaat de blauwe lijn (dauwpunt) niet erg hoog vandaag, weet niet waarom.
Wat wel te zien is uit het bestaande stukje, is dat het gat tussen de rode en de blauwe lijn zeer langzaam, maar zeker, kleiner wordt. Er zal dus een punt zijn, waarbij het gat zo klein is dat de relatieve luchtvochtigheid zo hoog wordt, dat extra toegevoegd water ervoor zorgt dat er condensatie optreedt.
Dit veroorzaakt contrails.Wat voor belang is vandaag (en de laatste paar dagen) is dat de wind op hoogte bijzonder zwak is.
Op 11 km (35.000 voet) staat er een streepje met 3 en een half dwarsstreepje. Dat wil dus zeggen dat er 35 knopen wind waait, omgerekend 64km/uur.
Dat lijkt best veel, echter op een goeie winderige dag staat er op de grond al een wind van 35 to 40 knopen, met uitschieters naar 50. 35 knopen is vergelijkbaar met windkracht 7-8.
Op het tweede plaatje, die met de fronten, staan links van Nederland een aantal zwarte strepen met driehoeken en streepjes. Deze werken hetzelfde, en geven de straalstroom aan. Daar waait het dus meer dan 100 knopen, op dezelfde hoogte.
Waarom is de wind zo belangrijk?Als er op hoogte condensatie optreedt, d.w.z. een contrail gevormd wordt, dan is de "leeftijd" afhankelijk van vele factoren. Een van de grootste is wel de wind. Vergelijk het met een barbeque. Als het hard waait, zal de rook snel verwaaien. Als het windstil is, blijft de rook hangen.
Zelfde principe met contrails. Vanwege de afwezigheid van harde winden op die hoogte, zal een contrail in dit geval langer blijven bestaan. Deze zal door natuurkundige processen zich steeds meer uitbreiden, omdat deze niet door de afwezigheid van harde wind verwaaid en opgelost kan worden.
ConclusieDe bewolking en het front veroorzaakt hoge sluierbewolking, mooi zichtbaar op de sateliet foto.
Deze bewolking wordt dus
niet veroorzaakt door contrails, deze is dus al aanwezig, maar zal in de loop van de dag toenemen door de beweging van het front. Alleen in zeer kleine mate zal deze bewolking zich uitbreiden door toevoeging van contrails.
De contrails blijven vandaag zo lang hangen en zullen zo breed uitwaaieren, omdat de wind op die hoogte bijzonder zwak is. Deze is te zwak om "droge" lucht aan te voeren, deze te mengen en de contrail op te laten lossen.
Kunnen contrails bewolking vormen? Ja, al sinds de jaren '60 wordt er onderzoek naar gedaan.
Wordt alle sluierbewolking veroorzaakt door contrails? Nee, zoals vandaag het geval is.
[ Bericht 1% gewijzigd door The_stranger op 06-05-2006 15:58:19 ]
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan