abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 augustus 2005 @ 11:23:52 #161
40929 Lievelientje
Alterego: evil-line
pi_29950252
Leuk dat het topic weer in leven is

Hik: Albina is een echte aanrader. Vanaf daar kun je richting Galibi. Dat staat bekend om zijn reuzeschildpadden die daar hun eitjes op het strand leggen. Als je een tripje boekt naar Galibi ga je onder andere 's nachts je bed uit en met een bootje naar de kust van Frans Guyana en dan schildpadden kijken die hun eitjes leggen, echt onvoorstelbaar om dat te zien!

Een verdere aanrader is Brownsberg. Wel redelijk toeristisch maar erg mooi. Vanaf Paramaribo doe je er met een (gammel) busje zo'n 4 uur over en dan waan je je echt in een andere wereld. Vanaf de Brownsberg kijk je uit over het stuwmeer en je kunt er geweldige wandeltochten maken langs allemaal mooie watervallen.

Pff kan nog wel uren doorlullen over alle plekken die je moet zien in Suriname. Ik zeg: koop het reishandboek Suriname van Tessa Leuwsha. Dat is een erg handig en informatief boekje waar goede tips in staan.

Als je nog opzoek bent naar reisverhalen en foto's kun je kijken op www.lievelientje.waarbenjij.nu
Daar heb ik een reisverslag bij gehouden van mijn 5 mnd in Suriname.

Heel veel plezier in elk geval!
| UMTC | *lurkert* |
  donderdag 25 augustus 2005 @ 11:40:35 #162
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_29950707
Lievelientje! Dank voor je tips. Ik heb inderdaad met dat boekje in mijn handen gestaan en het leek me wel een aardige gids. Maar een aanbeveling is altijd goed!

Galibi lijkt me inderdaad geweldig. Ik denk alleen niet dat ik in het goede seizoen ga om de schildpadden te zien. Kun je naar Albina/Galibi ook met het OV, of moet je persé met een georganiseerde tour?

Wat moet ik me voorstellen bij accomodatie daar? Zijn er veel kleine pensionnetjes/familiehotelletjes?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  vrijdag 26 augustus 2005 @ 21:20:45 #163
2735 Aarti
ik kan best aardig zijn hoor
pi_30009776
OV in Suriname gaat alleen in Paramaribo, en naar de grote steden/dorpen als nickerie, enz. Als je naar het binnenland wil of naar plaatsen als Albina, moet je het echt via de georganiseerde wegen doen, omdat je op de weg naar Albina nog wel eens probleempjes tegen kan komen in de vorm van overvallers (zelf meegemaakt helaas)

Qua accomodatie heb je de grote hotels Krasnapolsky en Torarica, die erg centraal zijn. Verder heb je wat kleinere hotels (stardust). Wat je ook kan doen, is een huisje huren, dat kost je ongeveer 200 a 300 euro voor 1 week.
ZOals eerder opgemerkt, staat Suriname qua toerisme echt nog in de kinderschoenen, er is dus niet veel keuze wat hotels betreft.

Wat leuk is, is om de oost-westverbinding te doen. Dit is de lijn Nickerie - Paramaribo - Albina. Zo kom je meteen ook langs alle grotere dorpjes (Coronie, Moengo, enz.)

Braamspunt is het punt waar de Surinamerivier uitmondt in de oceaan. Er is een strandje, en verder niks (geen restaurantjes dus). Vanaf Paramaribo is het ongeveer een uurtje met de boot, en je vaart langs prachtige natuur.

Er vaart een soort veerboot langs een aantal plantages, als je tijd over hebt, is dat wel een leuke manier om je dag door te brengen. Als je tijd te kort hebt, kan je beter zelf een boot huren (ik zou niet weten wat de kosten voor de toerist zijn om die af te huren..), dan kan je zelf je tijd indelen. Leuk om te bezoeken is dan de plantage Alliance.

Ook leuk om te zien is de plek waar ik vandaan kom, District Commewijne, je kan dan naar Marienburg, waar vroeger de suikerfabriek en de rumfabriek was. Er is daar ook een "soort" openluchtmuseumpje.

Verder is leuk: Blanche Marie watervallen, Awaradam.

Ik las trouwens dat je naar Albina wilde, op zich is dat niet heeeeel veeel aan, en het is toch best een stuk rijden (2 uur op zn minst). Voor ingeslapen dorpjes hoef je niet zo ver te rijden, die vind je zo in District Commewijne.
Als het om 2 weken gaat, zou ik als ik jou was in elk geval gaan voor Brownsberg, een tour door de plantages en district Commewijne, Galibi, en Paramaribo zelf.

Oh en eten: zorg dat je het volgende eet en drinkt:

Dawet, saoto soep en sate op Blauwgrond (vraag het aan iemand daar, ze kennen het gegarandeerd, het is een buurt in Paramaribo)
Roti bij Roopram's Rotishop
Vrijdagavond BBQ in Torarica

Uitgaan:
Discotheken Energie en Millennium

Muskieten:
Houden ze van je? Neem niks mee, maar koop in Suriname een muskietenlotion genaam Maskita. Helpt gegarandeerd.

Ken je trouwens mensen in Suriname? Reis je alleen?

Ik wijd teveel uit, raak iets te enthousiast :p
Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel!
You've never felt pain until you've walked in a dancer's shoes
  zaterdag 27 augustus 2005 @ 13:29:43 #164
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30026653
Dank voor al je tips Aarti!

Ik ga inderdaad alleen en nee, ik ken geen mensen in Suriname. Heb wel van de week een oud-collega gemaild die er vandaan komt en pas nog een half jaar is geweest. Weet zeker dat die mij ook wel het één en ander aan tips kan geven.

Ik ben inmiddels een beetje de reisgids aan het doorspitten op zoek naar dingen die ik leuk vind. In de eerste plaats lach ik me dood om de afstanden. Snap dat het allemaal niet zo soepeltjes gaat met het vervoer, maar op de een of andere manier denk ik nog steeds in afstanden van dágen (Brazilië, Peru), niet van 2-5 uur!

De tips die jij noemt zijn wel dingen waar ik zelf ook een beetje over heb zitten denken.
Ik had het eerder over Albina, maar ik zag nu dat dat vooral een doorgangsoord is om naar Galibi te gaan. Dat lijkt me in elk geval wel leuk, ook al kom ik buiten het legseizoen van de schildpadden (jammer!). Misschien oversteken naar Frans-Guyana om een stokbroodje te eten? Overigens staat in mijn reisgids dat Albina (en vandaar Galibi) gewoon bereikbaar zijn met busje-boot. Moet ik ter plaatse maar eens kijken dan. Als het enigsinds kan doe ik het graag zelf met OV.
Over Commewijne had ik ook al gelezen. Jij hebt het nu over met de boot daar gaan (ook leuk!), maar ik las eerder dat je een fiets kunt huren om langs de plantages te gaan. Dat lijkt me ook wel relaxed!
Hoe groot is Paramaribo nu eigenlijk? Ik heb géén idee namelijk! En Nickerie, is dat heel anders (qua grootte, sfeer) dan Paramaribo?
Blauwgrond is de Javaanse wijk toch? Als je méér tips hebt over eten hoor ik ze graag! Lekker lokaal eten is voor mij een van de hoogtepunten van iedere reis!
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_30038908
Albina is prima te bereiken met bus, de hele kuststrook is prima te bereiken met bus. En de afstanden stellen inderdaad niks voor met andere plekken in Zuid Amerika. Galibi ben ik niet geweest, dus dat weet ik niet. Verder heb ik zelf niet veel gedaan in Surinamen, ben voornamelijk in Paramaribo geweest en dat is een erg leuke stad.
  woensdag 31 augustus 2005 @ 23:31:23 #166
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30150284
Vraagje: wie hier heeft er wel eens tripjes gedaan het binnenland in?
Ik wil graag weten of er dan klamboes (goede klamboes) worden verstrekt. Heb elders wel eens zo'n tour gedaan, maar dat was bij een rivier in Venezuela waar geen muggen zaten. En in hotels worden ze overal waar nodig vertrekt.
Punt is dat ik waarschijnlijk slechts 1-2 nachten in het binnenland zal zijn. Om daar nou speciaal een klamboe voor aan te schaffen en mee te slepen...?!
  vrijdag 2 september 2005 @ 02:29:13 #167
2735 Aarti
pi_30189479
Ik zie als ik daar ben (ons huis staat op Commewijne) inderdaad vaak fietsende toeristen voorbij puffen, zuchtend onder de hete zon. Als dat je aantrekt, moet je het vooral doen Vergeet niet dat Commewijne enorm is, en dat je dus per fiets slecht een klein deel zult zien. De plantages waar ik het over had, zoals Alliance, zijn niet per fiets bereikbaar, maar per boot. De boot die ik eerder noemde, vertrekt vanuit Leonsberg in de stad, en je bent dan een halve dag onderweg. Het is een veerboot, die normaal gesproken dus wordt gebruikt als vervoersmiddel voor de mensen van de plantages, maar jij kan dan op een makkelijke manier meeliften.

Paramaribo- centrum is maar heel klein, vergelijk het met een kleine stad in Nederland. Het winkel/wandel/eet/uitgaansgedeelte is in een halve dag te bekijken. Heel Paramaribo is groter, maar de wijken eromheen zijn niet superinteressant, het lijkt allemaal op elkaar. Wel leuk om te zien, zijn de huizen van de rijkere mensen (1e, 2e, en 3e rijweg), en dat dan in contrast met de huisjes in Leiding of Tourtonne.

Nickerie is dodelijk saai Ik ben er 2 keer geweest, 10 jaar geleden, en heb daarna gezworen er nooit meer heen te gaan. In die tijd moest je nog met de veerboot oversteken waar nu een brug is, en was je dus letterlijk een dag onderweg. Nickerie zelf is leuk om even de Zeedijk te zien, en het centrumpje, maar verder is er haast niks te zien. In Nickerie wonen voornamelijk hindoestanen.

Als je nou Commewijne ingaat (het is 1 lange weg, de oostwestverbinding), kom je op een gegeven moment door een dorpje Tamanredjo, waar je in de warungs ook lekker javaans kan eten. Mijn persoonlijke favoriet: warung Mini.

Mocht je daar hindoestanen tegenkomen met wie je bevriend raakt, vraag ze dan om je mee te nemen naar een hindoestaans huwelijk (september is huwelijksseizoen in suriname), het is een superervaring!

Heb je al een hotel of een huisje? Heb je vervoer geregeld vanaf Zanderij naar Paramaribo?
  vrijdag 2 september 2005 @ 07:33:19 #168
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30191990
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 02:29 schreef Aarti het volgende:
Heel veel goede tips
Veel dank, goede ideeën!
quote:
Heb je al een hotel of een huisje? Heb je vervoer geregeld vanaf Zanderij naar Paramaribo?
Twee maal nee. Ik kom rond vijf uur aan en wil eigenlijk nog wel wat regelen voor de eerste (paar) nacht(en). Als je dáár nog goede tips voor hebt hoor ik het graag!
Kom vooral huisjes tegen op internet, maar aangezien ik alleen ben en er waarschijnlijk maar enkele dagen zal vertoeven lijkt me dat niets. Groot hotel ook niet. Weet jij een klein, betaalbaar hotelletje? (Max een euro of 20 bijvoorbeeld)
  vrijdag 2 september 2005 @ 11:41:37 #169
125320 -pinguin-
faster than a speeding ticket
pi_30196606
colakreek is aan te raden om te zwemmen
brownsberg is ook erg mooi met de jungle eromheen en watervallen
paramaribo centrum is ook wel leuk
en een tocht over de surinamerivier is ook wel aan te raden
voor de rest is het vooral leuk als je op familiebezoek gaat

tip: je kan ook naar brazilie, zelfde klimaat, praktisch dezelfde mensen, zelfde soort cultuur maar 10x meer te beleven
  vrijdag 2 september 2005 @ 11:44:37 #170
125320 -pinguin-
faster than a speeding ticket
pi_30196695
o ja op piranha's vissen is ook wel leuk
  vrijdag 2 september 2005 @ 12:14:05 #171
2735 Aarti
pi_30197519
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 07:33 schreef Hik het volgende:

Groot hotel ook niet. Weet jij een klein, betaalbaar hotelletje? (Max een euro of 20 bijvoorbeeld)
Ik slaap zelf nooit in hotels daar, dus heb er niet veel verstand van, maar wat ik wel weet, is dat er nauwelijks hotelaanbod is, omdat er gewoon nog niet heel veel toeristen komen. Idd vooral huisjes (wat ook wel weer zijn voordelen heeft).
Betaalbaarste hotel wat me nu te binnen schiet, is Stardust Leonsberg, das rond de 35 euro per nacht, geloof ik. Een Guesthouse, is dat een optie? Goedkoopste wat ik ken is Guesthouse Albergo Alberga, http://www.guesthousealbergoalberga.com/
Niet supergoed, maar wel mooi centraal gelegen.

Vervoer vanuit Zanderij moet je echt van te voren regelen, anders rippen ze je ass eraf daar
Via het hotel kan je meestal wel wat regelen.
  vrijdag 2 september 2005 @ 13:04:16 #172
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30199073
pinguin, Brazilië ben ik ook geweest. Ook een fantastisch land inderdaad.
Ik ken veel delen van Zuid-Amerika en juist daarom ben ik erg benieuwd naar Suriname. Het lijkt me héél vreemd en leuk om een stukje Zuid-Amerika te zien met deels Hollandse roots.

Aarti, super! Naar zo'n soort guesthouse was ik op zoek. Ik heb ze gelijk gemaild of ze nog wat hebben en of ze kunnen zorgen voor vervoer...
  vrijdag 2 september 2005 @ 13:33:31 #173
2735 Aarti
pi_30200038
Mijn vader is net terug uit Suriname, dus ik zit lekker aan de surinaamse vruchten, die jij ook zeker moet proeven:
Knipa
Sweet bonkie
Markoesa
Pomerak
Kathar
  vrijdag 2 september 2005 @ 13:37:20 #174
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30200169
Sweet bonkie!
  vrijdag 2 september 2005 @ 14:05:54 #175
2735 Aarti
pi_30201157
Leuke naam he
Hij lijkt op een grote tuinboon, maar om de bonen zit vruchtvlees, en dat is erg lekker.
  vrijdag 2 september 2005 @ 14:06:30 #176
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30201177
Exotisch fruit
pi_30252183
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 23:31 schreef Hik het volgende:
Vraagje: wie hier heeft er wel eens tripjes gedaan het binnenland in?
Ik wil graag weten of er dan klamboes (goede klamboes) worden verstrekt. Heb elders wel eens zo'n tour gedaan, maar dat was bij een rivier in Venezuela waar geen muggen zaten. En in hotels worden ze overal waar nodig vertrekt.
Punt is dat ik waarschijnlijk slechts 1-2 nachten in het binnenland zal zijn. Om daar nou speciaal een klamboe voor aan te schaffen en mee te slepen...?!
Als je via een goeie touroperator het binnenland in gaat worden er ter plekke (naar mijn ervaring) altijd goeie klamboes verstrekt. Ik heb zoiets een paar jaar geleden via Metz Eco Tours gedaan http://www.metsresorts.com/index-ne.html (er zullen er natuurlijk meer zijn), met een vliegtuig je het binnenland in, en met een korjaal (boot) verder naar o.a. Awaradan en Kumalu Island. De hutjes daar worden mooi schoongehouden en iedere hut heeft zijn klamboes. Alles prima geregeld, ik kan niet anders zeggen.
Er zijn wél muggen helaas, je moet van te voren ook je prikken halen en (bij mijn weten) anti-malaria spul slikken. Toen was dat nog Lariam maar dat zal nu wel weer iets anders zijn.
  zondag 4 september 2005 @ 11:09:18 #178
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30252973
Dank!

Alle prikken had ik nog. Artsen hier bij de GGD hebben aangeraden zo nodig (bij een verblijf van meer dan twee nachten in het binnenland) ter plaatse malariapillen te kopen. Veel goedkoper, net zo goed en ik kan het daar nog beslissen...
  dinsdag 13 september 2005 @ 10:34:23 #179
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30534599
Heb ik voor stopcontacten in Suriname trouwens een adapter nodig?
  dinsdag 13 september 2005 @ 14:16:50 #180
2735 Aarti
pi_30540367
Er is daar een ander voltage dan hier, dus je hebt zelfs een transformator nodig
Heb je al een hotel oid gevonden? Informeer dan even wat hun voltage is, als ze ook 220 hebben, is alles in orde.
Heb je er al zin in? Heb je al tripjes geboekt?
pi_30541089
Als je ergens gaat eten, vraag dan naar (spreek uit:) doksie
  dinsdag 13 september 2005 @ 14:49:09 #182
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_30541355
Wat een heerlijk topic dit! Heb zelf al jaren het idee een trektocht door Suriname te maken. Laatst een reisgids voor Suriname aangeschaft om alvast een beetje een planning te maken en nu ik dit topic lees worden de kriebels helemaal groot.

Het lijkt me een prachtig land!
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 13 september 2005 @ 14:51:36 #183
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30541430
Ik heb dat guesthouse geboekt van jouw link, Aarti.
Tripjes nog niet geboekt. Heb een grondige hekel aan vooraf plannen eigenlijk...

Zin zeker!
  dinsdag 13 september 2005 @ 15:10:02 #184
2735 Aarti
pi_30541945
Vooraf plannen is inderdaad niet erg avontuurlijk, maar anders loop je kans dat je verzandt in de bureaucratie die Suriname heet. Alleen herbevestigen van je ticket en vreemdelingendienstaanmelding kost je al een halve dag....

Hmm ik wil ook, even kijken wat een ticket kost nu...
  dinsdag 13 september 2005 @ 15:25:50 #185
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30542397
Mijn ticket was 585,-
Vond ik best te doen...

Ik wil misschien die tour naar Awarradam doen, maar ga er nog even over nadenken. Lijkt me op zich wel leuk om het weekend lekker in Paramaribo te blijven.
  dinsdag 13 september 2005 @ 15:32:01 #186
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30542590
Galleons, hoe zit het met dat vliegtuigje waar je het binnenland mee in gaat. Ik heb wel eerder in brakke vliegtuigjes gezeten, maar sinds al die vliegtuigen her en der uit de lucht vallen is mijn vader een beetje panisch. Iets waar ik 'm mee gerust kan stellen of kan ik het maar beter voor mezelf houden?

Zie je trouwens nog wat vanuit dat vliegtuigje?
  woensdag 14 september 2005 @ 09:22:01 #187
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_30564110
Hi hi...

Ik was even aan het zoeken of ik iets kon vinden over een Surinaamse vliegtuigmaatschappij die vluchten doet naar het binnenland. Ze heten Gum Air (op zichzelf al grappig) en dit vind ik op hun website:
quote:
Let us take you to the beautiful interior of Suriname. It does not matter what the purpose of your trip is (as long as it’s legal), let Gum Air fly you at your convenience, your time and your configuration.
*proest!!
  woensdag 14 september 2005 @ 11:16:01 #188
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_30566694
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:22 schreef Hik het volgende:
Hi hi...

Ik was even aan het zoeken of ik iets kon vinden over een Surinaamse vliegtuigmaatschappij die vluchten doet naar het binnenland. Ze heten Gum Air (op zichzelf al grappig) en dit vind ik op hun website:
[..]

*proest!!

Je vraagt je ook af wie de naam heeft bedacht
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_30568183
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 15:32 schreef Hik het volgende:
Galleons, hoe zit het met dat vliegtuigje waar je het binnenland mee in gaat. Ik heb wel eerder in brakke vliegtuigjes gezeten, maar sinds al die vliegtuigen her en der uit de lucht vallen is mijn vader een beetje panisch. Iets waar ik 'm mee gerust kan stellen of kan ik het maar beter voor mezelf houden?

Zie je trouwens nog wat vanuit dat vliegtuigje?
Dat vliegtuigje ja,..... volgens mij is het een Twin Otter?????? Als er iemand bang is voor dat soort vliegtuigjes ben ik het wel maar ik heb me er doorheen geslagen (met schietgebedjes). Er is er nog nooit een neergestort daar en ze worden door Metz heel goed onderhouden dus je hoeft denk ik niet bang te zijn. Helaas is er in het oerwoud nou eenmaal geen andere manier om op sommige plekken terecht te komen, dus......
De vliegreis zelf was echt prachtig: ik heb nog nooit zoveel regenbogen bij elkaar gezien en het zicht was er goed (mooi weer). Hopelijk heb jij dat ook. De duik naar beneden voor de landing zal ik niet zo snel vergeten (denk achtbaan).
Maak je verder maar niet druk; ik heb het ook overleefd. Veel plezier!
pi_30568922
Oh ja, dat vliegtuigje naar het binnenland was trouwens van Surinam Airways zelf en dus betrouwbaar (misschien helpt je dat een beetje).
  maandag 3 oktober 2005 @ 15:30:02 #191
2735 Aarti
pi_31146500
En, ben je al terug?
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:43:05 #192
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_31227256
Yup, ik ben terug!

Er komt zéker nog een reisverslag hoor, maar ben een beetje druk met de nieuwe baan op het moment. Heb in ieder geval, dankzij het briljante winkeltje op zanderij, ook een fruitschaal vol pommeraks, cayu en markusa (die laatste zijn trouwens "gewoon" passievruchten )
  maandag 17 oktober 2005 @ 14:25:14 #193
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_31511563
Voor de liefhebbers: [Reisverhaal] Wandelen in Suriname

pi_53986048
we willen in februari 3 of 4 weken naar suriname, st maarten of saba en niet al te duur. wie heeft er tips(hotel, studio, goedkope vliegreizen enz.enz.).bij voorbaat dank.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 11:50:20 #195
168840 Sant
Jealousy is a Motherf*cker!!
pi_53986084
lopen zwemmen fietsen!

Mensen die wel lang op vakantie willen, maar geen knaak uit willen geven...

paupers!!
Geluk is een richting..... geen PUNT!!!!
Shit... Ik heb eigenlijk helemaal geen geweldige opmerking...
  woensdag 17 oktober 2007 @ 11:50:51 #196
168840 Sant
pi_53986100
maar toch wens ik jullie veel plezier!
pi_53987220
dank je wel. flauwe reaktie overigens, logisch toch die vraag.
waarom een dure vliegreis en verblijfskosten.
we geven het liever uit aan het eten en drinken en aan het bekijken van het desbetreffende land.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 14:11:01 #198
168840 Sant
pi_53988740
Als ik t echt meende wenste ik je geen fijne vakantie!

Ik ben gewoon n kutuser!
  woensdag 17 oktober 2007 @ 16:31:52 #199
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53991029
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 11:48 schreef lies1947 het volgende:
we willen in februari 3 of 4 weken naar suriname, st maarten of saba en niet al te duur. wie heeft er tips(hotel, studio, goedkope vliegreizen enz.enz.).bij voorbaat dank.
Lies, ik snap de mogelijkheden die je noemt niet zo, omdat Suriname zo'n vreselijk andere bestemming is dan Sint Maarten (Saba kan ik verder vrij weinig van zeggen). SM lijkt me vooral een strandvakantie, terwijl Suriname geen strand van betekenis heeft.

Dat wil overigens niet zeggen dat Suriname niet de moeite waard is! Het is een prachtig land, waar heel veel te zien en te doen is, bizar gevarieerde bevolking en heel lekker eten.
Ik ben er een paar jaar geleden geweest, op eigen gelegenheid, en dat is zeer goed te doen (hoewel heel veel mensen geheel georganiseerd gaan). http://annewashere.blogspot.com/search/label/Suriname

Als je inderdaad naar Suriname gaat, dan zou ik zeker niet één hotel kiezen, maar rond gaan reizen: er is veel te veel moois te zien om je te beperken tot bijvoorbeeld Paramaribo.
  woensdag 17 oktober 2007 @ 16:34:48 #200
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_53991081
By the way: de prijs van de vluchten naar Suriname hangt vooral af van de periode waarin je gaat (liefst buiten de grote vakanties) en een beetje geluk. Punt is dat alleen KLM en Surinam Airways op Paramaribo vliegen en dat dat zorgt dat die met z'n tweeën de prijs kunnen bepalen. Gelukkig is het een stuk goedkoper dan een jaar of vijf geleden. Ik was destijds zo'n 650 euro kwijt (alleen vlucht, incl.tax) en dat is ongeveer het goedkoopste dat je kunt krijgen. Er gaan geen charters naar Suriname.
pi_53993413
erg bedankt voor deze informatie, hier hebben we wat aan.
het zal hoogstwaarschijnljk dus wel suriname worden en dan op eigen gelegenheid.
pi_54000402
quote:
Op woensdag 17 oktober 2007 16:34 schreef Hik het volgende:
By the way: de prijs van de vluchten naar Suriname hangt vooral af van de periode waarin je gaat (liefst buiten de grote vakanties) en een beetje geluk. Punt is dat alleen KLM en Surinam Airways op Paramaribo vliegen en dat dat zorgt dat die met z'n tweeën de prijs kunnen bepalen. Gelukkig is het een stuk goedkoper dan een jaar of vijf geleden. Ik was destijds zo'n 650 euro kwijt (alleen vlucht, incl.tax) en dat is ongeveer het goedkoopste dat je kunt krijgen. Er gaan geen charters naar Suriname.
Dat is sinds dit jaar veranderd: Martinair vliegt er nu naar toe voor 610 euro retour incl en ook ArkeFly (TUI) mag er naar toe vliegen sinds 1 mei. Daarom zijn de prijzen van ca. 850 naar rond de 600 gedaald. Die prijsdaling bij KLM is voor ArkeFly een reden om er nog niet op te gaan vliegen.
  maandag 14 januari 2008 @ 20:24:31 #203
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_56032120
Hallo we zijn van plan met zn tweeen naar suriname te gaan, ergens half maart dit jaar.
Dit zo laat (?) pas besloten omdat we uitgenodigd zijn daar een tijdje (2weken ofzo) te verblijven.

Nu heb ik zelf helemaaaal geen ervaring met vluchten boeken enzo, en prijzen en dergelijken. Laatste en eerste vlucht die ik regelde was naar Cork (ierland) en dat was bij een reisbureau.

Wie heeft advies/tips/tricks?

en is aart wel een goeie tijd om te gaan?

groeten dennis
Imperare sibi maximum imperium est
pi_56032925
Suriname heeft niet bijster veel internationale vluchten. Wel zijn er drie opties voor naar Amsterdam. Surinam airways, klm en martinair. Die brengen je allemaal voor iets meer dan 600 euro naar suriname. Kijk waneer je het liefste gaat en boek op de site van de luchtvaartmaatschappij. Makkelijk zat is dat.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
  woensdag 16 januari 2008 @ 16:27:50 #206
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_56076640
Naar Suriname vliegen is inderdaad lang zo duur niet meer als vroeger.
Volgens mij is er niet echt een slechte tijd om naar Suriname te gaan. Het is in maart geen regenseizoen, maar zelfs als het regenseizoen is is het niet zoals hier de hele dag nat (normaal gesproken).
No span!
pi_69792193
Mijn vriend en ik willen graag begin 2010 (januari of februari) op vakantie gaan naar Suriname. Nu willen we in korte tijd (ongeveer 2 weken) in ieder geval een paar dagen naar Paramaribo gaan en daarna het mooie regenwoud en de natuur van Suriname bewonderen. Heel misschien gaan ook nog 2 vrienden van ons mee

Ik zou graag ervaringen van jullie willen weten: wat moeten we absoluut gezien hebben, waar kunnen we het beste boeken (ook graag tips over voordelige prijzen), en weten jullie wellicht goede gidsen in Suriname waar we excursies mee kunnen regelen.

Ik zat er ook aan te denken wellicht een auto te huren en zelf rond te ijden daar. Iemand ervaring daarmee?
pi_69792558
zeker ook verliefd geworden op die chick van die poster
pi_69794300
Oh ik ga over 2 weken! TVP!
  maandag 8 juni 2009 @ 03:01:41 #210
258109 Kathryn.Janeway
Captain will suffice.
pi_69815815
Brownsberg, zeker doen. Ik zag daar een opgezette spin die groter is dan een A4'tje.
Overbridge was 7 jaar geleden nog erg saai, maar kan inmiddels beter geworden zijn.
Torarica, hotel met een casino, ook best cool.
Paramaribo vond ik destijds een beetje saai maar ik begrijp dat het de laatste paar jaar veranderd is.
Zoek de natuur op, zou ik zeggen. Zodra je de stad uit bent, sta je in de rimboe, dus zat te zien.
This is Captain Kathryn Janeway, Federation starship Voyager to Starfleet Command. We are stranded in the Delta quadrant. Do you read?
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:04:17 #211
242543 R-m-a
Ik vind pizza's tof
pi_69858854
quote:
Op zondag 7 juni 2009 13:45 schreef boyv het volgende:
zeker ook verliefd geworden op die chick van die poster
Wie niet
pi_69886571
Oeps, verkeerde account, zie volgende bericht...

[ Bericht 94% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2009 07:47:20 ]
pi_69886581
quote:
Op maandag 8 juni 2009 03:01 schreef Kathryn.Janeway het volgende:
Brownsberg, zeker doen. Ik zag daar een opgezette spin die groter is dan een A4'tje.
Overbridge was 7 jaar geleden nog erg saai, maar kan inmiddels beter geworden zijn.
Torarica, hotel met een casino, ook best cool.
Paramaribo vond ik destijds een beetje saai maar ik begrijp dat het de laatste paar jaar veranderd is.
Zoek de natuur op, zou ik zeggen. Zodra je de stad uit bent, sta je in de rimboe, dus zat te zien.
Dank je, hier heb ik wat aan Nog andere mensen ervaring met een vakantie in Suriname en tips over waar te boeken ed (ook wat betreft lage prijzen)?
pi_71916668
We zijn er helemaal uit wat we gaan doen We gaan inderdaad met z'n 4-en. Eerst gaan we een 4 daagse trip maken in het natuurreservaat rond de Tafelberg, daarna verblijven we ongeveer een week in Paramaribo in een guesthouse en gaan we vanuit daar ook enkele dagtrips maken, waaronder ook een dag naar het Marowijne district (indianen en Maroons (bosnegers)). We sluiten af met 4 dagen naar een luxe resort in Overbridge van waaruit we een exursie naar Brownsberg en een exursie naar de Jodensavannah gaan maken. We vertrekken 21 februari en komen dan 7 maart terug.

Aangezien ik hier weinig concrete tips kreeg dacht ik eigenlijk dat het heel moeilijk zou zijn om een leuke reis samen te stellen in Suriname, maar het is juist heel makkelijk: er worden heel veel excursies aangeboden voor enkele dagen, en de guesthouses in Paramaribo zijn echt een stuk minder duur dan de hotels (terwijl je een eigen appartement hebt met eigen badkamer . Wij zijn 250 euro kwijt voor 2 weken per huisje (dus 125 euro p.p.)

Bij deze even de websites op een rij van onze trip:
Trip naar de Tafelberg: http://www.tropicalgemtours.org/
Guesthouse in Paramaribo: http://www.surinameecotours.com/Accomodatie/Appartementen
Dagtrips Marowijne (ook andere dagtrips op site): http://www.selkamtravel.nl/docs/Suriname/marowijne.htm
Overbridge resort: http://www.overbridge.net/tours.html

Ik laat over ong een half jaar wel weten hoe het ons is bevallen

[ Bericht 4% gewijzigd door Saffron op 16-08-2009 12:02:43 ]
pi_71918213
Wat ook heel leuk is, is Berg en Dal. Prachtige omgeving...
  zondag 16 augustus 2009 @ 19:26:22 #217
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_71929192
Auto huren heeft geen enkele zin in Suriname. De afstanden langs de kust zijn kort en er is veel openbaar vervoer op die route. De jungle in is wat lastiger qua openbaar vervoer, maar is ook met eigen vervoer nauwelijks te doen, omdat je vrijwel overal ook boten voor nodig hebt (of een vliegtuig).

Het nadeel van Suriname vond ik precies wat jij het voordeel noemt: het is verschrikkelijk georganiseerd allemaal. Vrijwel niemand gaat er zelf dingen ondernemen, dus dat zijn ze ook helemaal niet gewend. Ik vond dat jammer, omdat ik liever in een lokale bus zit dan alleen maar met andere toeristen en een gids in een gechartered busje. Uiteindelijk heb ik alsnog het meeste zelf gedaan; met name alles langs de kust. Dat was ook heel goed te doen. Het binnenland heb ik wel georganiseerd gedaan, maar toen ik daar een jongen tegenkwam die gewoon zelf op een truck was gestapt (trucks zijn in het binnenland soms het reguliere busvervoer) had ik daar eigenlijk een beetje spijt van. Ik zie hierboven dat je al veel het georganiseerd. Mijn beste tip zou zijn om, als het enigsinds kan, toch een poging te doen op z'n minst een stukje zelfstandig te reizen. Omdat het niet zo gebruikelijk is is het de ideale manier wat Surinamers te ontmoeten. Als je alleen in een georganiseerde groep gaat (in Suriname zijn dat 99% van de tijd Nederlanders) merk je dat je ineens een stuk minder benaderbaar bent.

Heb hier een reisverslag staan: http://annewashere.blogspot.com/search/label/Suriname
pi_71971764
Bedankt voor de tips!

We gaan niet echt op groepsreis. In Paramaribo hebben we nog niks georganiseerd. Echter de trip naar de Tafelberg zouden we niet zelfstandig kunnen doen, want dat is alleen per vliegtuigje bereikbaar. Overigens wonen daar ook geen mensen, het gaat echt puur om de natuur voor ons. Overbridge-> Jodensavannah en Brownsberg is wel georganiseerd. Ik heb wel begrepen dat Overbridge ook voor de Surinamers zelf een vakantieoord is.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 14:04:53 #219
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_72009427
Ik doelde ook meer op het feit dat je in het openbaar vervoer mensen tegen komt, niet zozeer in "het bos".
pi_112463166
Ik ga in december voor twee weken naar Suriname. Kunnen jullie de kennis delen over dit land?

- Wat zijn de do or donts in de gebruiken?
- Welke excursies e.d. raden jullie aan?
- Tips voor accomodaties?
  dinsdag 5 juni 2012 @ 08:48:11 #221
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_112463477
Niks over de machthebbers zeggen, want dan word je meegenomen naar een oud koloniaal fort voor een eeuwig durende excursie. En de daders komen er mee weg, en de helft van de bevolking vindt dat wel best.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_112463813
ik zou gewoon een Lonely Planet aanschaffen staat alles in
http://shop.lonelyplanet.(...)ing-travel-guide-11/

en denk dat er wel genoeg losse tips hier binnen komen
pi_112463881
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 08:48 schreef SillyWalks het volgende:
Niks over de machthebbers zeggen, want dan word je meegenomen naar een oud koloniaal fort voor een eeuwig durende excursie. En de daders komen er mee weg, en de helft van de bevolking vindt dat wel best.
:P Dat is wel een goede, dank je wel!
pi_112464486
Don't: op tijd komen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  dinsdag 5 juni 2012 @ 10:11:37 #225
320653 Vaseline_
Fuck's sake.
pi_112465339
Ik wil met jou ruilen TS ;(
pi_112470216
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 10:11 schreef Vaseline_ het volgende:
Ik wil met jou ruilen TS ;(
Mn vriendin gaat er eerst drie maanden vrijwilligerswerk doen en moet dr dus 3 maanden missen. Nog steeds ruilen? ;)
pi_112491133
Haast hebben
pi_112508129
Don't go.
pi_112508375
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 09:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Don't: op tijd komen.
Maar nooit later dan de Surinamers aankomen, want dan heb je het echt gedaan.

Genoeg leuke dingen te doen in Suriname, denk aan Bergendal, Galibi, Brownsberg, oude plantages, dolfijnen spotten en naar Braamspunt. De tip is om in de boekhandel een goede reisgids te kopen(blader er even verschillende door om te kijken welke het beste bij je past) en dan kan je wat specifieker op zoek gaan.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_112511885
Kijk even hierop http://www.aroundtheglobe(...)uriname-si15492.html

Daar staan veel tips :) En veel plezier!
pi_112543311
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juni 2012 12:24 schreef KLER het volgende:

[..]

Mn vriendin gaat er eerst drie maanden vrijwilligerswerk doen en moet dr dus 3 maanden missen. Nog steeds ruilen? ;)
Vergeet die vakantie. Je vriendin raak je toch kwijt aan een 'grote' neger.
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
pi_112655929
In navolging van de vragen die de TS in de Op is mijn vraag wat ervan waar is dat als je je in Suriname wilt vestigen als permanente bewoner je tralies voor je ramen moet hebben vanwege de grote inbraakgolf aldaar. Verder hoorde ik dat men in Suriname alles heeft (en zelfs meer) dan hier in Nederland als je praat over luxe en normale levensgoederen en de de belastingen daar alleen de IB zijn.

Iemand?
pi_112825762
Geniet van al het lekkere eten! Dat is mijn belangrijkste tip haha! Daarnaast, lekker chillen daar. Voor touristic sights denk aan Brownsberg, Galibi, overnachten in het binnenland bij Mantje, White Beach, in Suriname kun je ook goed vissen mocht je daar van houden, je kunt er goed shoppen in de nieuwe malls, uitgaansleven is ook bruisend als je daar van houdt, bezoek eens Nieuw Amsterdam, Nickerie en andere plekken, huur een fiets of scooter en verken de stad! Enzovoorts.

Have a happy time in Sweeti Sranan!!! *O*
"无所谓."
pi_112825862
quote:
6s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 13:52 schreef Iwanius het volgende:
In navolging van de vragen die de TS in de Op is mijn vraag wat ervan waar is dat als je je in Suriname wilt vestigen als permanente bewoner je tralies voor je ramen moet hebben vanwege de grote inbraakgolf aldaar. Verder hoorde ik dat men in Suriname alles heeft (en zelfs meer) dan hier in Nederland als je praat over luxe en normale levensgoederen en de de belastingen daar alleen de IB zijn.

Iemand?
Klopt enigszins wel ja over die tralies ofwel dievenijzer! Elk huis heeft dat. De laatste tijd wordt er heel vaak ingebroken, en dan is dievenijzer wel zo veilig. Maar ja, je hoort ook verhalen dat men dan gewoon met een gun de dieven wegjagen (mag!).
Als je het 'goed' hebt daar, dan heb je het in verhouding met Nederland inderdaad ook goed. Daar is de levensstandaard ook gewoon anders :) .
"无所谓."
  Moderator donderdag 6 juni 2013 @ 22:17:17 #235
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_127500079
Schop! Wellicht begin volgend jaar naar Paramaribo. Dit topic maar eens doornemen binnenkort.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:54:28 #236
82546 Apekoek
terrorhenk
pi_127510896
Ga binnenkort ook naar Suriname. Nog even 2 vragen.

1 Slikken jullie malaria middelen zoals Malarone naar Suriname? Of vanaf waar is het aan te raden, bij berg en dal en lager? Ik wil absoluut geen risico lopen, maar ook niet onnodig middelen slikken wanneer ik mijzelf bij de kust bevind.

2 Sealen jullie koffers?
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:18:47 #237
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127511609
Wij willen ook volgend jaar gaan. *O* O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  Moderator vrijdag 7 juni 2013 @ 16:00:06 #238
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_127523525
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:54 schreef Apekoek het volgende:

1 Slikken jullie malaria middelen zoals Malarone naar Suriname? Of vanaf waar is het aan te raden, bij berg en dal en lager? Ik wil absoluut geen risico lopen, maar ook niet onnodig middelen slikken wanneer ik mijzelf bij de kust bevind.

2 Sealen jullie koffers?
1. Waarschijnlijk niet. Maar het plan reikt ook nog niet verder dan Paramaribo.
2. Nee.

quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 10:18 schreef Duderinnetje het volgende:
Wij willen ook volgend jaar gaan. *O* O+
Wij maken het hip! B-).
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_127523660
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:54 schreef Apekoek het volgende:

2 Sealen jullie koffers?
1. Ga je het binnenland in, dan die pillen preventief innemen.

2. Nee, niet nodig.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 21:44:45 #240
272504 Gits
kimmidoll
pi_127536509
Ik zag vandaag een artikel over Suriname in het KLM magazine, mooie plaatsjes maar het kan me voor geen meter boeien.....
:s)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')