abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 april 2006 @ 21:24:26 #1
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36750870
Links dan wel Rechts worden hier gesupport als ware het voetbal clubs. Wat "team A" doet is dan altijd goed, terwijl "team B" (de anderen!) altijd fout zijn.

Ik vind het bijzonder opvallend dat veel users die zich als links dan wel rechts positioneren vrijwel alles wat aan politici ter rechter zijde van hun "links geloof" of ter linkerzijde van hun "rechts geloof" verketteren. Als een policticus van de ander kant een fout maakt zal dat aangevallen worden door de kant A en automatisch verdedigd worden door kant B. Doet een polictus iets goed zien we iets dergelijks.

Persoonlijk vind ik dat het toppunt van naieviteit wat ik hier vaak zie: het idee dat als het een politicus van de "eigen zijde" betreft er vanuit gegaan wordt dat alles van die politicus goed is. Zlefs op VBL zie je bij voetbalsupporters meer realitiets zin over het "eigen team".

Want als er een ding alle mensen in het algemeen en politici in het bijzonder verenigt, dan is het wel dat ze allemaal (wel eens) hypocriet zijn ...

Het zou verfrissend en van realitietszin getuigen als in dit topic de "linksen" erkennen welke "linkse" fouten er gemaakt worden door linkse politici en de users ter rechter zijde erkennen welke rechtse fouten er gemaakt worden door rechtse politici ...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 april 2006 @ 21:24:50 #2
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36750881
Wie nu van de eigen zijde durft te beweren dat ze echt nooit hypocriet zijn, dan wel fouten maken, dan kan dat echt alleen maar gekenmerkt worden als naiviteit of als een zodanig blind volgen dat een radicale religeus er jaloers op zou zijn ...
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 april 2006 @ 21:27:12 #3
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36750954
Zelf beschouw ik me trouwens niet als iemand van een zijde. De ene keer vind ik dat links volledig uit de nek lult de andere keer doet rechts het weer. Zo doet Verdonk soms iets goed - de ander keer blundert ze er op los. En dito voor bijvoorbeeld Bos, die de ene keer de spijker op z'n kop slaat en de andere keer populistisch loopt te zwammen.
pi_36751555
Eens
Losers always whine about there best.Winners go home and fuck the prom queen!
pi_36751618
Kern van grote waarheid. Ik ben partijloos, ik zou liever gaan shoppen bij meerdere partijen.
  vrijdag 7 april 2006 @ 21:47:51 #6
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_36751646
Pragmatisme hoog.
Zyggie.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 7 april 2006 @ 21:58:00 #7
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36751940
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 21:47 schreef Zyggie het volgende:
Pragmatisme hoog.
Yep. Politiek is namelijk een middel om dingen te regelen en voor elkaar te krijgen. Ik kies dus een partij die dat naar mijn mening zo goed mogelijk doet, maar geen enkele doet het foutloos.
  vrijdag 7 april 2006 @ 22:23:51 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36752788
Omdat niemand een fout van de eigen partijen toegeeft hier een rechts user aan het woord:

Het is een misvatting dat het "binnenhalen" van de "gastarbeiders" een links idee is geweest. Integendeel, juist links kwam in de beginjaren hier tegen in het verweer, met name om de positie van de "eigen" arbeiders te behouden.
Maar onder druk van fabrieksbazen en textielmagnaten, die zonder erg goedkope arbeid niet konden concurreren met het buitenland, is dit uiteindelijk toch gebeurt.

Op de eerste plaats waren genoemde arbeidsintensieve industrieën toch al ten dode opgeschreven, en is uiteindelijk al het werk toch naar het buitenland gegaan. Ten tweede zitten we nu met een integratieprobleem. (Het niet laten integreren was ook een rechts item. De gastarbeiders moesten immers na gedane arbeid weer terug naar het moederland)

Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.
The End Times are wild
  vrijdag 7 april 2006 @ 22:28:19 #9
95608 Speth
Rorschach
pi_36752959
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 21:24 schreef Doc het volgende:
Links dan wel Rechts worden hier gesupport als ware het voetbal clubs. Wat "team A" doet is dan altijd goed, terwijl "team B" (de anderen!) altijd fout zijn.

Ik vind het bijzonder opvallend dat veel users die zich als links dan wel rechts positioneren vrijwel alles wat aan politici ter rechter zijde van hun "links geloof" of ter linkerzijde van hun "rechts geloof" verketteren. Als een policticus van de ander kant een fout maakt zal dat aangevallen worden door de kant A en automatisch verdedigd worden door kant B. Doet een polictus iets goed zien we iets dergelijks.

Persoonlijk vind ik dat het toppunt van naieviteit wat ik hier vaak zie: het idee dat als het een politicus van de "eigen zijde" betreft er vanuit gegaan wordt dat alles van die politicus goed is. Zlefs op VBL zie je bij voetbalsupporters meer realitiets zin over het "eigen team".

Want als er een ding alle mensen in het algemeen en politici in het bijzonder verenigt, dan is het wel dat ze allemaal (wel eens) hypocriet zijn ...

Het zou verfrissend en van realitietszin getuigen als in dit topic de "linksen" erkennen welke "linkse" fouten er gemaakt worden door linkse politici en de users ter rechter zijde erkennen welke rechtse fouten er gemaakt worden door rechtse politici ...
Helemaal mee eens, en dit is dan ook het grootste punt van ergernis voor mij wat betreft dit forum.
  vrijdag 7 april 2006 @ 22:33:31 #10
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_36753134
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:23 schreef LXIV het volgende:
Omdat niemand een fout van de eigen partijen toegeeft hier een rechts user aan het woord:

Het is een misvatting dat het "binnenhalen" van de "gastarbeiders" een links idee is geweest. Integendeel, juist links kwam in de beginjaren hier tegen in het verweer, met name om de positie van de "eigen" arbeiders te behouden.
Maar onder druk van fabrieksbazen en textielmagnaten, die zonder erg goedkope arbeid niet konden concurreren met het buitenland, is dit uiteindelijk toch gebeurt.

Op de eerste plaats waren genoemde arbeidsintensieve industrieën toch al ten dode opgeschreven, en is uiteindelijk al het werk toch naar het buitenland gegaan. Ten tweede zitten we nu met een integratieprobleem. (Het niet laten integreren was ook een rechts item. De gastarbeiders moesten immers na gedane arbeid weer terug naar het moederland)

Je bent erg oud en je hele leven al rechts?
Zyggie.
  vrijdag 7 april 2006 @ 22:34:08 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36753151
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:33 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Je bent erg oud en je hele leven al rechts?
Nee, ja.
The End Times are wild
  vrijdag 7 april 2006 @ 22:37:25 #12
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_36753256
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:34 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, ja.
Ik voel me niet echt verantwoordelijk voor oude fouten, maar desalniettemin een goede aanzet tot wat confessies.
Zyggie.
pi_36755493
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:23 schreef LXIV het volgende:

Die (textiel)fabrieken zouden door mechanisatie concurerend zijn geweest met het buitenland. Helaas zou dat gepaard gaan met een massaontslag, en de vakbonden (in die jaren waren de vakbonden koning) accepteerden dat niet. De enige oplossing was om goedkope arbeid uit het buitenland halen.

We hebben het overigens over een klein groepje 'gastarbeiders'. De ellende begon toen in het kader van gezinshereniging een volksverhuizing op gang kwam.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 8 april 2006 @ 00:16:41 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_36755561
Klopt, maar het één is het gevolg van het ander.
The End Times are wild
  zaterdag 8 april 2006 @ 00:24:55 #15
119221 Aurelianus
Sebastokrator
pi_36755750
Ik denk dat het een kwestie van rollenpatronen is. Als je regelmatig door iemand als 'linkse rakker' of 'rechtse lul' wordt bestempeld ga je je op een gegeven moment die rol misschien aanmeten op het forum.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 april 2006 @ 10:47:37 #16
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36760084
quote:
Op vrijdag 7 april 2006 22:37 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Ik voel me niet echt verantwoordelijk voor oude fouten, maar desalniettemin een goede aanzet tot wat confessies.
Ik bedoel ook niet dat je je persoonlijk schuldig dan wel verantwoordelijk hoeft te voelen voor de fouten van de "eigen zijde". Het gaat meer om het idee dat als iemand van de linkerkant (als ik het goed heb zit jij iets meer aan de linkerzijde) iets fout doet of hypocriet is, je rustig kan zeggen "ja, dat was fout of hypocriet", of dat als rechts iets goed doet dat het je geen moeite kost om toe te geven dat dat goed is (voor iemand van rechterzijde kan het verhaal uiteraard omgekerd worden).

Dat is iets wat ik hier op POL vaak mis. Het is -zoals ik al gezegd heb - de grootste naieviteit hier op, dat sommigen hier lijken te denken dat de "eigen politici" feilloos zijn.

Ik kan me voorstellen dat zoiets in een discussie soms lastigers, daarom hier dit topic
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 8 april 2006 @ 10:49:31 #17
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36760120
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 00:24 schreef Aurelianus het volgende:
Ik denk dat het een kwestie van rollenpatronen is. Als je regelmatig door iemand als 'linkse rakker' of 'rechtse lul' wordt bestempeld ga je je op een gegeven moment die rol misschien aanmeten op het forum.
Het blijft dan de eigen keus (of eigen verantwoordelijkheid) ook daadwerkelijk in die rol te kruipen, en daar in te blijven hangen. Dit topic kan wellicht verfrissend zijn om uit dat keurslijf te breken
  zaterdag 8 april 2006 @ 12:51:00 #18
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36763043
Ik denk inderdaad dat mensen een blinde vlek hebben voor de fouten van de "eigen" kant.

Soms besef ik dat en probeer ik er met wat meer afstand naar te kijken.
  zaterdag 8 april 2006 @ 13:06:28 #19
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_36763426
Ik ben over het algemeen links. Al vind ik dat mensen die erg uitblinken in iets niet gekort moeten worden. Men veel vrijheid moet hebben.
Het sociale beleid van links vind ik een tikkeltje naief. Zeker ten tijde van paars en de jaren daarna. PvdA is wel veranderd. groenlinks leider Halsema wil ok wel, maar de rest niet. Ik dat links te makkelijk mensen in een uitkering doet. Al ben ik het niet eens met wat het kabinet nu doet. Dat is ter meerdere glorie van de rijkere en de rijkere middenklasse. Daarin ben ik dan weer links.

Wat uiteindelijk slecht beleid geeft zijn de wisselingen van richting van het kabinet. De socialen verhogen de uitkeringen. De rechtsen verlagen minumu loon. Samen levert dat op dat het nauwelijks meer loont om te gaan werken als laaggeschoold iemand. in het begin gaan sommigen er zelfs op achteruit en men ziet de voordelen later niet zodat men maar niet gaat werken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zaterdag 8 april 2006 @ 13:07:20 #20
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_36763446
De grootste fout van rechts, en dan met name van VVD-adepten, is dat ze denken dat de status van de mens enkel achieved is en niet ascribed. Je kiest voor geluk, werk en succes - en van een bepaald lot heeft rechts nog te weinig gehoord.
pi_36769676
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 13:07 schreef Heerlijkheid het volgende:
De grootste fout van rechts, en dan met name van VVD-adepten, is dat ze denken dat de status van de mens enkel achieved is en niet ascribed. Je kiest voor geluk, werk en succes - en van een bepaald lot heeft rechts nog te weinig gehoord.
Voor de overgrote meerderheid geldt inderdaad dat men kan kiezen voor geluk. Voor een klein deel van de mensen geldt dat het ongeluk hen achtervolgd. Die worden geboren met een horrelvoet, hebben vlooien en een slechte adem. Moet je nu het hele systeem op die mensen afstemmen?

Als ik naar de Nederlandse politiek kijk, dan lijkt het wel of de bijstandsmoeder met twee kinderen de norm is. Ieder koopkrachtplaatje wordt zo aangepast dat die bijstandsmoeder er niet op achteruit gaat. Maar hoe veel bijstandsmoeders met twee kinderen zijn er? En dan nog, die bijstandsmoeder had indertijd een keus. Kinderen vind je niet zo maar op straat.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zaterdag 8 april 2006 @ 17:28:05 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_36769968
Wat je in de OP omschrijft is haast een exacte vorm van
http://en.wikipedia.org/wiki/Hostile_media_effect
Maar een nog betere vergelijking vind ik het onderzoekje van Drew Westen. Een klinisch psycholoog.

Drew Westen heeft dat ook onderzocht, alles van iemands eigen zijde, dus mede-politici die ze steunen doen niks fout, als ze wat fout doen zoeken ze naar redenen om het goed te praten.
Dit is dus het zoeken naar oorzaken buiten de eigen groep, en daarmee nooit de fout bij zichzelf leggen.
En als de ander iets fout doet, zoekt men daar niet naar, maar blijft men wijzen, bevestigen, en van die zelfbevestiging van het eigenbeeld, wordt men blij. Net zoals een heroïne verslaafde die zijn shot neemt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Drew_Westen

'Hun' hebben verloren, en 'wij' hebben gewonnen. Dat is ook zoiets.

[ Bericht 5% gewijzigd door Yildiz op 08-04-2006 17:33:15 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_36773491
S.I. Hayakawa schreef (hierover) ooit het volgende:
quote:
There are 4 options for how a listener might react to a speaker and his/her statement.

1. accept the speaker and accept the statement;
2. accept the speaker and reject the statement;
3. reject the speaker and accept the statement;
4. reject the speaker and reject the statement.

Open minded persons can react to all four options, whereas closed mind persons will react only to #1 & #4. The leader of the USSR, Lenin, only reacted to #1. If he trusted the speaker, but rejected his statement, he would view the speaker as unconsciously on the enemy side. If he distrusted the speaker, he rejected even statements with which he agreed. Thus Lenin would only listen to option #1. People with closed minds apparently feel threatened and are fearful. They are two-valued people, through and through.

Reasonably secure and well organized persons enjoy their belief system, but they are also open to information about views that they disbelieve. You can empathize with persons who believe in other political ideologies and/or who believe other religions.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 april 2006 @ 11:57:55 #24
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36787650
Het is inderdaad een heel bekend fenomeen dat heel veel gevonden wordt. In het geval van cognitieve dissonantie wordt er zo gedraaid dat het toch in het "bekende patroon" valt.

Het is alleen opvallend dat mensen zich hier op het forum "realistisch" durven te noemen zonder dat ze de 4 mogelijke spreker / uitspraak combinaties kunnen accepteren. Je kan simpelweg nagaan dat niemand feilloos is en dat dus met 100% zekerheid die 4 situaties voorkomen. Als je dat niet kan of durft te erkennen denk ik niet dat iemand zich hier "realitisch" kan noemen.
pi_36787761
Jammer dat de TS er dan weer zo de nadruk op legt dat hij partijloos is en nergens bij hoort e.d. Dat vind ik met alle respect, maar ook zonder respect, een beetje gratuit. Anderen oproepen iets te doen maar zelf buiten schot blijven want geen kant durven kiezen.

Ik deel je definitie van politiek dan ook niet. Politiek is voor mij voor een groot deel idealisme en daarom ben ik zo wars van pragmatisme en een uitgesproken D66-hater. Verder herken ik het topic niet, volgens mij worden er aan de lopende band fouten toegegeven.

Maar rechts doet dat wel iets minder idd
  zondag 9 april 2006 @ 12:06:24 #26
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_36787883
Mmm ik kan me wel enigszins vinden in Doc's observatie. Er worden idd best vaak mensen onterecht verdedigd en tegelijk te meedogenloos aangevallen. Een beetje meer nuance mag best.
@ SCH: je bewijst zelf dat Doc niet buiten schot blijft, met je aanval op pragmatisme

Waar ik me overigens meer aan erger, is dat als ik iets zit te verdedigen, er dan vaak automatisch wordt uitgegaan dat ik allerlei dingen aanhang. (VB tegen "pas op voor exploderende tassen campagne" -> ErikT is voor terrorisme). Daar word ik zoooo moe van.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zondag 9 april 2006 @ 13:23:52 #27
95608 Speth
Rorschach
pi_36789915
quote:
Op zondag 9 april 2006 11:57 schreef Doc het volgende:
Het is inderdaad een heel bekend fenomeen dat heel veel gevonden wordt. In het geval van cognitieve dissonantie wordt er zo gedraaid dat het toch in het "bekende patroon" valt.

Het is alleen opvallend dat mensen zich hier op het forum "realistisch" durven te noemen zonder dat ze de 4 mogelijke spreker / uitspraak combinaties kunnen accepteren. Je kan simpelweg nagaan dat niemand feilloos is en dat dus met 100% zekerheid die 4 situaties voorkomen. Als je dat niet kan of durft te erkennen denk ik niet dat iemand zich hier "realitisch" kan noemen.
Politiek is geen wetenschap, aangezien het gaat over het maken van keuzes op basis van hoe je verwacht dat die zullen uitpakken. Volledige zekerheid daarover is zelden te vinden, maar toch kan je stellen dat een politicus die zich baseert op wetenschap betrouwbaarder is dan een politicus die zich baseert op sentiment en dogmatiek.
  zondag 9 april 2006 @ 13:39:04 #28
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_36790302
quote:
Op zondag 9 april 2006 13:23 schreef Speth het volgende:

[..]

toch kan je stellen dat een politicus die zich baseert op wetenschap betrouwbaarder is dan een politicus die zich baseert op sentiment en dogmatiek.
Ik weet het niet, hoor. Ik ben niet weg van professor Pim Fortuyn, noch van Dr. Bart Jan Spuyt (= het brein achter Wilders), zie mijn onderzoek over de Leidse professoren Kinneging, Cliteur, Ellian (=de Leidse achterbaan van Wilders) www.passagenproject.com/conservatisme.html
  zondag 9 april 2006 @ 16:25:46 #29
95608 Speth
Rorschach
pi_36795394
quote:
Op zondag 9 april 2006 13:39 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Ik weet het niet, hoor. Ik ben niet weg van professor Pim Fortuyn, noch van Dr. Bart Jan Spuyt (= het brein achter Wilders), zie mijn onderzoek over de Leidse professoren Kinneging, Cliteur, Ellian (=de Leidse achterbaan van Wilders) www.passagenproject.com/conservatisme.html
Het is natuurlijk niet zo dat professoren allen vrij zijn van wishful thinking, en in bepaalde kwesties speelt ook persoonlijke prioriteit mee. Toch zijn bepaalde partijen compleet wars van een lange termijn economisch beleid gebaseerd op zinnige theorie.
pi_36795546
Ik maak nooit fouten!
pi_36795791
quote:
Op zondag 9 april 2006 12:01 schreef SCH het volgende:
[blabla] Verder herken ik het topic niet, volgens mij worden er aan de lopende band fouten toegegeven.

Hoe kom je daar nou bij?

De enige toegevingen in dit topic zijn van 'de rechtse zijde', maar links geeft net zo makkelijk toe. Denk ik.

Niemand in dit topic heeft beweerd dat rechts minder fouten toegeeft. Toch kon je het niet laten om rechts te proberen bashen. God, je blijft een enorm misselijkmakende user .
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 april 2006 @ 18:00:26 #32
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36798355
quote:
Jammer dat de TS er dan weer zo de nadruk op legt dat hij partijloos is en nergens bij hoort e.d. Dat vind ik met alle respect, maar ook zonder respect, een beetje gratuit. Anderen oproepen iets te doen maar zelf buiten schot blijven want geen kant durven kiezen.

Ik deel je definitie van politiek dan ook niet. Politiek is voor mij voor een groot deel idealisme en daarom ben ik zo wars van pragmatisme en een uitgesproken D66-hater. Verder herken ik het topic niet, volgens mij worden er aan de lopende band fouten toegegeven.
Het is geen kwestie van durven. Ik zie weinig heil in het blind een zijde kiezen en daarin blijven geloven - wat die zijde ook zegt. Voor mij is politiek werkelijk een "hulpmiddel" en geen religie. Ik zie geen "dapperheid" in het blind volgen van een partij en er niet meer over nadenken wat zij zeggen.

Ik ben het met specifieke meningen eens dan wel oneens - meningen waar ik hartstochtelijk achter of tegen kan zijn. Het is zeker niet zo dat ik zonder mening ben, dat is iets wat SCH ook wel weet. ECHTER, mijn mening is niet specifiek partij gebonden. Soms is het een rechtse partij die imho iets zinvols zegt en dan weer een wat meer linkse partij. En ik zie dat soms de ene partij blundert, en dan weer de andere partij. Dat is mijn punt.

Ik zie niets in idealisme dat blind is voor de eigen fouten.
pi_36798396
quote:
Op zondag 9 april 2006 16:37 schreef Scepsis het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou bij?

De enige toegevingen in dit topic zijn van 'de rechtse zijde', maar links geeft net zo makkelijk toe. Denk ik.

Niemand in dit topic heeft beweerd dat rechts minder fouten toegeeft. Toch kon je het niet laten om rechts te proberen bashen. God, je blijft een enorm misselijkmakende user .
* SCH biedt Scepsis een cursus smileys begrijpen aan
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 april 2006 @ 18:02:48 #34
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36798429
quote:
Op zondag 9 april 2006 13:23 schreef Speth het volgende:

[..]

Politiek is geen wetenschap, aangezien het gaat over het maken van keuzes op basis van hoe je verwacht dat die zullen uitpakken. Volledige zekerheid daarover is zelden te vinden, maar toch kan je stellen dat een politicus die zich baseert op wetenschap betrouwbaarder is dan een politicus die zich baseert op sentiment en dogmatiek.
Dat klopt geheel. Het aardige is dat alle partijen zowel wetenschappelijk onderbouwde verhalen houden, als populistisch lullen. Het is aardig als je van je eigen zijde kan zien wanneer het onderbouwd is en wanneer gelul. Soms hoor ik ook meningen waar ik het in principe mee eens ben maar op een zodanig manier gebracht dat ik denk "dat zou beter onderbouwd en minder populistisch kunnen".
pi_36798669
quote:
Op zondag 9 april 2006 18:00 schreef Doc het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van durven. Ik zie weinig heil in het blind een zijde kiezen en daarin blijven geloven - wat die zijde ook zegt. Voor mij is politiek werkelijk een "hulpmiddel" en geen religie. Ik zie geen "dapperheid" in het blind volgen van een partij en er niet meer over nadenken wat zij zeggen.

Ik ben het met specifieke meningen eens dan wel oneens - meningen waar ik hartstochtelijk achter of tegen kan zijn. Het is zeker niet zo dat ik zonder mening ben, dat is iets wat SCH ook wel weet. ECHTER, mijn mening is niet specifiek partij gebonden. Soms is het een rechtse partij die imho iets zinvols zegt en dan weer een wat meer linkse partij. En ik zie dat soms de ene partij blundert, en dan weer de andere partij. Dat is mijn punt.

Ik zie niets in idealisme dat blind is voor de eigen fouten.
Door de kwalificatie 'blind' (logisch voor een Ajacied die eens een keer heeft gewonnen) vertroebel je het gesprek een beetje. Je hoeft niet blind te zijn om een principiele keuze te maken en toch gewoon je hersens erbij te houden en met gezond verstand en kritisch vermogen keuzes te maken. Maar wel vanuit een bepaald soort wereldbeeld, een bepaalde visie. Dat is voor mij een manier van politiek bedrijven en naar de wereld kijken, vanuit een achterliggende gedachte. En niet per probleempje kijken wat nu weer eens de beste oplossing is.

Dat mis ik dan ook heel erg in de hedendaagse politiek waarin idealisme zoals ten tijde van de PSP bijna niet meer bestaat en het pragmatisme hoogtij viert.

Volgens mij heeft het niks met 'fouten toegeven' te maken. Dat is gewoon een karaktertrek en staat los van welke politieke denkrichting dan ook. Ook pragmatici kunnen heel veel fouten maken en dat slecht toegeven, misschien nog wel meer omdat het erg onduidelijk is waar ze staan.

Mijn mening is trouwens ook niet een bepaalde partij gebonden. Wel aan een ideaalbeeld, aan een denkrichting en filosofie, zonder dat kan ik me geen politieke visie voorstellen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 9 april 2006 @ 18:27:10 #36
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36799095
quote:
Op zondag 9 april 2006 18:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Door de kwalificatie vertroebel je het gesprek een beetje. Je hoeft niet blind te zijn om een principiele keuze te maken en toch gewoon je hersens erbij te houden en met gezond verstand en kritisch vermogen keuzes te maken. Maar wel vanuit een bepaald soort wereldbeeld, een bepaalde visie. Dat is voor mij een manier van politiek bedrijven en naar de wereld kijken, vanuit een achterliggende gedachte. En niet per probleempje kijken wat nu weer eens de beste oplossing is.

Dat mis ik dan ook heel erg in de hedendaagse politiek waarin idealisme zoals ten tijde van de PSP bijna niet meer bestaat en het pragmatisme hoogtij viert.

Volgens mij heeft het niks met 'fouten toegeven' te maken. Dat is gewoon een karaktertrek en staat los van welke politieke denkrichting dan ook. Ook pragmatici kunnen heel veel fouten maken en dat slecht toegeven, misschien nog wel meer omdat het erg onduidelijk is waar ze staan.

Mijn mening is trouwens ook niet een bepaalde partij gebonden. Wel aan een ideaalbeeld, aan een denkrichting en filosofie, zonder dat kan ik me geen politieke visie voorstellen.
Zodra je je eigen hersens erbij houdt is het al niet blind. Zodra je niet meer de fouten ziet van je eigen zijde dan ben je imho wel blind.

Ik heb ook duidelijk principes, maar ben daarmee niet zodanig gebonden aan specifieke woordvoerders dat ik niet zie dat sommigen die in principe mijn mening verkondigen ook fouten maken. Tuurlijk maken ook pragmatici fouten - het is allemaal het mensenwerk en dus niet feilloos.

Mijn expose is ook niet een tegen principes, maar een tegen het blind (zonder kritisch te kijken dus) zijn voor fouten van de "woordvoerders" van dergelijke principes.

Bij is het wel zo dat er niet een partij is die al mijn principes vertegenwoordigd.
pi_36800160
quote:
Op zondag 9 april 2006 18:01 schreef SCH het volgende:

[..]

* SCH biedt Scepsis een cursus smileys begrijpen aan
Jouw eerdere smile relativeerde je reply niet, het heeft ook geen drol mee te maken.

Best wel jammer dat je constant moet liegen en huichelen om nog onderuit te kunnen komen .
pi_36801764
quote:
Op zondag 9 april 2006 18:27 schreef Doc het volgende:

[..]

Zodra je je eigen hersens erbij houdt is het al niet blind. Zodra je niet meer de fouten ziet van je eigen zijde dan ben je imho wel blind.
Ik denk dat de meeste mensen hun hersens er wel bij houden.
quote:
Ik heb ook duidelijk principes, maar ben daarmee niet zodanig gebonden aan specifieke woordvoerders dat ik niet zie dat sommigen die in principe mijn mening verkondigen ook fouten maken. Tuurlijk maken ook pragmatici fouten - het is allemaal het mensenwerk en dus niet feilloos.
Pragmatici geven toch ook lang niet altijd hun fouten toe? Het heeft gewoon niet zo veel met links en rechts te maken. En je kan pragmatisme natuurlijk ook zien als een soort idealisme, maar wat mij stoort is dat mensen die dat aanhangen zich altijd een beetje buiten de politieke werkelijkheid plaatsen. Zij horen zogenaamd nergens bij en doen derhalve alsof ze boven de partijen staan.
quote:
Mijn expose is ook niet een tegen principes, maar een tegen het blind (zonder kritisch te kijken dus) zijn voor fouten van de "woordvoerders" van dergelijke principes.
En dat kan niet als je jezelf pacifist of socialist of liberaal noemt?
quote:
Bij is het wel zo dat er niet een partij is die al mijn principes vertegenwoordigd.
Nee, bij mij ook niet. Dat lijkt me ook bijna onmogelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 10 april 2006 @ 09:44:46 #39
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36814261
quote:
Op zondag 9 april 2006 19:58 schreef SCH het volgende:
Ik denk dat de meeste mensen hun hersens er wel bij houden.
Alleen gebruiken ze die hersens zeer zelden om toe te geven dat hun zijde ook wel een fout maakt.
quote:
[b]Op zondag 9 april 2006 19:58 Pragmatici geven toch ook lang niet altijd hun fouten toe? Het heeft gewoon niet zo veel met links en rechts te maken. En je kan pragmatisme natuurlijk ook zien als een soort idealisme, maar wat mij stoort is dat mensen die dat aanhangen zich altijd een beetje buiten de politieke werkelijkheid plaatsen. Zij horen zogenaamd nergens bij en doen derhalve alsof ze boven de partijen staan.
Volgens mij zijn het juist de mensen die halstarrig vasthouden aan hun principes buiten de politieke werkelijkheid. Zolang er niet een partij is met een absolute meerderheid blijft het een politiek van pragmatische compromissen - welke partij er ook in de regering zit.
quote:
[b]Op zondag 9 april 2006 19:58
En dat kan niet als je jezelf pacifist of socialist of liberaal noemt?
Zolang het maar niet aangehangen wordt als een religie waarbij het geloof is dat "hun" werkelijkheid de enige werkelijkheid en de het "enige juiste pad" is ...

Maar meer on-topic: kan je een paar voorbeelden geven van posts waar jij aangeeft dat Verdonk (of wellicht een andere VVD-er) iets goed ziet? Of is echt alles wat zij doet fout?

Of een mooi voorbeeld waarin Tikorev of Ippon aangeeft dat Verdonk het fout doet?
pi_36814407
quote:
Op maandag 10 april 2006 09:44 schreef Doc het volgende:

[..]

Alleen gebruiken ze die hersens zeer zelden om toe te geven dat hun zijde ook wel een fout maakt.
Ik neem aan dat je jezelf ook tot die mensen rekent
quote:
Volgens mij zijn het juist de mensen die halstarrig vasthouden aan hun principes buiten de politieke werkelijkheid. Zolang er niet een partij is met een absolute meerderheid blijft het een politiek van pragmatische compromissen - welke partij er ook in de regering zit.
Natuurlijk gaat het uiteindelijk altijd om compromissen maar daar gaat de keuze aan vooraf welke verantwoordelijkheid je wilt en kan nemen en hoeveel concessies je moet doen aan je idealen. Voor mij zijn de idealen van het pacifisme bijvoorbeeld heilig en daar valt niet over te onderhandelen - dus begeef ik me niet in bepaalde situaties (ik ga niet in het leger en GroenLInks moet niet met de VVD in een regering) .Dat mis ik heel erg tegenwoordig, dat veel mensen en partijen nergens meer voor staan maar alles een beetje met de wind van de dag laten meewaaien. Ook de linkse partijen hoor. Wat is er mis mee om principes en idealen te hanteren? Het hoeft helemaal niet buiten de werkelijkheid te staan en het hoeft ook niet dogmatisch en halsstarrig te zijn. Zolang je er maar altijd over wilt praten, argumenten uitwisslen, uitleggen, openstellen enz.
quote:
Zolang het maar niet aangehangen wordt als een religie waarbij het geloof is dat "hun" werkelijkheid de enige werkelijkheid en de het "enige juiste pad" is ...
Eens dus. Maar het kan voor je persoonlijk wel het enige juiste pad zijn natuurlijk.
quote:
Maar meer on-topic: kan je een paar voorbeelden geven van posts waar jij aangeeft dat Verdonk (of wellicht een andere VVD-er) iets goed ziet? Of is echt alles wat zij doet fout?
Genoeg VVD-ers die iets goed doen hoor en Verdonk ook zeker wel. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de grote lijn, om de gevolgen van het beleid en om de gedachte die er achter zit. En die is ten principale verkeerd in mijn ogen.
quote:
Of een mooi voorbeeld waarin Tikorev of Ippon aangeeft dat Verdonk het fout doet?
Geen flauw idee, ben ik mijn broeders hoeder?
pi_36814410
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 17:17 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Voor de overgrote meerderheid geldt inderdaad dat men kan kiezen voor geluk. Voor een klein deel van de mensen geldt dat het ongeluk hen achtervolgd. Die worden geboren met een horrelvoet, hebben vlooien en een slechte adem. Moet je nu het hele systeem op die mensen afstemmen?

Als ik naar de Nederlandse politiek kijk, dan lijkt het wel of de bijstandsmoeder met twee kinderen de norm is. Ieder koopkrachtplaatje wordt zo aangepast dat die bijstandsmoeder er niet op achteruit gaat. Maar hoe veel bijstandsmoeders met twee kinderen zijn er? En dan nog, die bijstandsmoeder had indertijd een keus. Kinderen vind je niet zo maar op straat.
Een beter voorbeeld is natuurlijk de no-claim in de zorg.
pi_36815299
quote:

Ook al ben ik zelf wel degelijk een grote D66 aanhanger en ultiem pragmaticus, ik moet hierin SCH gelijk geven (iets unieks volgens mij, meestal zijn we het erg oneens) ....

het zijn natuurlijk ook _juist_ de pragmatici en niet uitgesproken 'radicale ideologen' die bepaalde 'criminele systemen' juist door hun collaboratie de macht toereiken.
Een radicale ideologie wordt zelf meestal door een minderheid aangehangen en is veelal slecht een marge de hooguit door luidruchtigheid de aandacht kan trekken.
Het zijn altijd de 'genuanceerden' die een radicale beweging zijn ruimte geven, soms ondanks dat ze weinig ophebben met de ideologische richting zelf.

Ik denk daarbij aan bv Dr. Goebbels, een typisch persoon waarvan de politieke denkwijzen redelijk onbekend is, maar die vooral uit pragmatische overwegingen juist koos voor de 'rechtse vleugel' van Hitler in de NSDAP en vervolgens de opkomst van Hitler faciliteerde ...
zelf Goering kun je zien als behoorlijk pragmaticus, die weinig direkt uitgesproken was....
De hele NSDAP bestaat grotendeels uit nauwelijks politiek uitgesproken personen, eerder precies de carriere-gerichte ambtenaren, die ook zo bekend zijn van D66.

Zelfs iemand als Stalin kun je eigenlijk nauwelijks als een bewuste 'communist' zien, ik kan me geen diepergaande politiek idologische uitspraken van Stalin voor de geest halen , waaruit hij als politiek betrokken 'linkser' te halen valt, integendeel.

Wat dat betreft betwijfel ik ook of je per definitie een radikale politieke ideologie per definitie als 'bron' van de kwaadheid kunt nemen en het enkel aan de radikale aanhangers van deze theorie kunt aanrekenen welke criminele daden er vervolgens in de uitvoering plaatsvinden..
alswel het onrecht dat in de naam van ideologieeen aangericht is, per definitie als 'bewijs van onvermogen' te zien ...
het zijn altijd een brede groep 'collaborateurs', soms mensen die niet eens die politieke ideologie delen, die meewerken aan de uitvoering, veelal zelfs bepalend en leidinggevend.

tvens, het 'nuance-denken' als politiek ideologie heeft zich ook al bewezen als vooral 'concept- en richtingloos' ...
Pragmatisme als politieke richting is sinds 1966 ook snel vervallen in precies datzelfde slap politiek geneuzel en compromisdenken waartegen Democraten'66 juist protesteerde en waarvan ze zelf gelijk als uitgangspunt namen dat ze 'géén politieke partij' waren en enkel kortstondig enkele bestuurlijke hervormingen wilden doorvoeren zonder zelf (collaboratief) betrokken te raken in de politiek zelf ... die missie is mislukt.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 10 april 2006 @ 11:17:36 #43
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_36816247
quote:
Op maandag 10 april 2006 09:54 schreef SCH het volgende:
Natuurlijk gaat het uiteindelijk altijd om compromissen maar daar gaat de keuze aan vooraf welke verantwoordelijkheid je wilt en kan nemen en hoeveel concessies je moet doen aan je idealen.

Voor mij zijn de idealen van het pacifisme bijvoorbeeld heilig en daar valt niet over te onderhandelen - dus begeef ik me niet in bepaalde situaties (ik ga niet in het leger en GroenLInks moet niet met de VVD in een regering) .Dat mis ik heel erg tegenwoordig, dat veel mensen en partijen nergens meer voor staan maar alles een beetje met de wind van de dag laten meewaaien.

Ook de linkse partijen hoor. Wat is er mis mee om principes en idealen te hanteren? Het hoeft helemaal niet buiten de werkelijkheid te staan en het hoeft ook niet dogmatisch en halsstarrig te zijn. Zolang je er maar altijd over wilt praten, argumenten uitwisslen, uitleggen, openstellen enz.
Ik heb nergens beweert er iets mis is met idealen. Het gaat er om dat hier vaaker de boodschap vaak verdedigd wordt op basis van wie de boodschapper is in plaats van wat de boodschap is, of zodanig gedraaid wordt dat het in het beeld past dat men graag heeft.
quote:

Eens dus. Maar het kan voor je persoonlijk wel het enige juiste pad zijn natuurlijk.
Zolang je maar door hebt dat het persoonlijk is en je niet eeb blinde vlek hebt waardoor je alles wat iemand doet kleurt door je voor of afkeuring van het persoon die het zegt. Als je dat doet sta je namelijk per definitie niet open voor iemand argumenten.
quote:
Genoeg VVD-ers die iets goed doen hoor en Verdonk ook zeker wel. Maar daar gaat het niet om.
Ik denk dat het daar juist wel om gaat. Ook mensen waar ik het principieel niet mee eens ben in grote lijnen kunnen soms juist wel iets zinvols zeggen of doen. En dat mag best toegegeven worden.
quote:

Geen flauw idee, ben ik mijn broeders hoeder?
Nee, dat ben je niet, maar gezien je opmerking dat het volgens jou wel mee viel met wat ik in mijn OP beweer, dacht ik dat je vast wel een voorbeeld kon geven.
pi_36816769
Ik denk dat dit artikel van de FP hier wel goed bij past.
Zelfs de achterban van een partij die de "fouten van eigen zijde" aan de kaak probeert te stellen bij de partijtop. Zou dit ook bij andere partijen spelen (al dan niet op de achtergrond)? Is "de kloof" nog groter dan men aanvankelijk dacht?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')