Tegenwoordig lijkt het er meer op dat men rijk wil worden van oorlog, zie Cheney met Halliburton etc.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:37 schreef Astrix het volgende:
...
In vredestijd heeft men maar 1 doel, rijker en rijker worden en ontwikkelen kost nu eenmaal geld.
Komt de mens dan helemaal tot leven als er oorlog is, is dat eigenlijk hetgene waar de mens het beste in is?quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:43 schreef Wacka het volgende:
Het kan ook zijn dat de mensen dan veel meer motivatie, bezieling hebben om iets uit te vinden?
Ik heb het idee dat alles doorontwikkeld wordt maar in oorlogen komen ze echt met heel erg veel nieuwe dingen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:49 schreef Lod het volgende:
Volgens mij wordt er nog net zo hard ontwikkelt en ontdekt, alleen is het (nog) niet oorlogsgerelateerd?
Ik denk dat het meer komt door de concurrentie strijd die er dan wordt gevoerd met de vijand zodat de vijand geen te grote voorsprong krijgt.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:53 schreef Astrix het volgende:
[..]
Komt de mens dan helemaal tot leven als er oorlog is, is dat eigenlijk hetgene waar de mens het beste in is?
Ja dat denk ik ook maar komt dat doordat de "rijken" hun rijkdom willen beschermen?quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:52 schreef ADDG het volgende:
Grappig dit heb ik mij ook wel eens afgevraagd en ik ben ook tot de conclusie gekomen dat er in oorlogen en koude oorlogen veel snellere technische ontwikkelingen plaatsvinden. Waarschijnlijk komt het omdat er voor bepaalde technologische ontwikkelingen meer geld vrij wordt gemaakt, dan in vredestijd.
Ja je kunt ook van twee walletjes eten, aandelen in de oorlog en olieindustrie.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Tegenwoordig lijkt het er meer op dat men rijk wil worden van oorlog, zie Cheney met Halliburton etc.
Ach ja de meeste oorlogen draaien om behoud van bepaalde statussen en rijkdommen of het vergroten er van dus het zal inderdaad wel een van de grotere drijfveren zijn.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:55 schreef Astrix het volgende:
[..]
Ja dat denk ik ook maar komt dat doordat de "rijken" hun rijkdom willen beschermen?
Maar dat kost veel geld en dat is er blijkbaar dan toch.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:54 schreef Burbo het volgende:
Tijdens de oorlog worden er alleen snel ontwikkelingen gedaan waar de oorlog baat bij heeft, andere ontwikkelingen waar de oorlog niets aan heeft worden dan minder snel gedaan.
Sommige delen zullen meer geld kosten maar ik denk dat bijvoorbeeld de salaris kosten van productie arbeiders zullen dalen of dat productie arbieders betaald worden met voedsel etc. dus dat is op zich weer een besparing die aan andere doel einden uitgeven kan worden bijvoorbeeld naar research.quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:59 schreef Astrix het volgende:
[..]
Maar dat kost veel geld en dat is er blijkbaar dan toch.
Waarom gebruikt men dat geld in vredestijd dan niet voor goed onderwijs of zorg?
Dus in oorlogs en vredestijd is de burger van ondergeschikt belang?quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:58 schreef ADDG het volgende:
[..]
Ach ja de meeste oorlogen draaien om behoud van bepaalde statussen en rijkdommen of het vergroten er van dus het zal inderdaad wel een van de grotere drijfveren zijn.
quote:Op vrijdag 7 april 2006 12:58 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Als straks na het conflict met de islam Europa in puin ligt zal er een nieuw tijdperk aanbreken van Christendom, vrede en vooruitgang.
Ik waardeer doorgaans je bijdrages, maar dit is echt complete onzin.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:
en het antwoord is nee, stel je eens voor dat we geen oorlog kende, dan zouden wel veel eerder op een hoog welvaartsniveau zitten, we hebben dan dus heel veel tijd om een vliegtuig/radar te ontdekken en het zou er dus ook gekomen zijn.
een voorbeeld. Zonder oorlog zouden we al in 900 na Chr op het welvaartsnivau van 1940 zitten (mijn schatting maar bedenk dit, veel steden in het MiddenOosten zijn tot wel 4 keer verwoest). De radar wordt dan niet ontwikkeld door de oorlog maar vervolgens hebben we wel 1940 - 900 = 1040 jaar om een radar te ontwikkelen. De radar zal dus altijd eerder ontwikkkelt worden dan in de situatie wanneer er wel oorlog is
1040 jaar om een radar te ontwikkelen buiten oorlogstijd. Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het dan NIET gebeurtquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:02 schreef Finder_elf_towns het volgende:
[..]
Ik waardeer doorgaans je bijdrages, maar dit is echt complete onzin.
Je bedoeld dat er in tijden van vrede niet geluisterd wordt naar geluiden uit de samenleving maar dat er oorlog nodig is om de ogen te openen?quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:00 schreef du_ke het volgende:
Oorlog is voor overheden vaak reden om het het weer stevig in handen te nemen. Dat kan leiden tot (vrij gestuurde) technologische ontwikkelingen.
je ziet dit b.v. in de wederopbouw na WO2 toen is er in korte tijd een grote prestatie geleverd in het aantal opgeleverde woningen.
Maar ook in Israel zie je dat conflicten reden kunnen zijn voor een meer centrale sturing.
Eerder dat er in tijden van oorlog niet geluisterd wordt. De overheid zal dan gewoon centraal aansturen zonder allerlei inspraakprocedures. Op die manier kan je een samenleving behoorlijk 'maakbaar' maken.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:03 schreef Astrix het volgende:
[..]
Je bedoeld dat er in tijden van vrede niet geluisterd wordt naar geluiden uit de samenleving maar dat er oorlog nodig is om de ogen te openen?
Ik denk als je naar de eerste en tweede wereld oorlog kijkt dat de burger toen inderdaad van ondergeschikt belang is omdat in die tijd een bepaalde elite de macht voerde tegenwoordig zal het iets anders liggen in de westerse wereld en zal de invloed wel wat groter zijn maar ik denk toch dat invloed van de burger nooit groot genoeg zal zijn om een oorlog te stoppen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef Astrix het volgende:
[..]
Dus in oorlogs en vredestijd is de burger van ondergeschikt belang?
In geval van dreigende oorlog zal de overheid de touwtjes weer stevig in handen nemen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:07 schreef ADDG het volgende:
[..]
Ik denk als je naar de eerste en tweede wereld oorlog kijkt dat de burger toen inderdaad van ondergeschikt belang is omdat in die tijd een bepaalde elite de macht voerde tegenwoordig zal het iets anders liggen in de westerse wereld en zal de invloed wel wat groter zijn maar ik denk toch dat invloed van de burger nooit groot genoeg zal zijn om een oorlog te stoppen.
Je moet ook wel heel naief zijn om te denken dat een radar maar enig nut zou hebben toen men elkaar nog met zwaarden en schilden te lijf ging.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:03 schreef McCarthy het volgende:
[..]
1040 jaar om een radar te ontwikkelen buiten oorlogstijd. Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het dan NIET gebeurt
Hier zit zeker wat in. Al heb je ook kans dat je "in gaat kakken" gezapig verder gaan zonder drang om echt te ontwikkelen.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:
en het antwoord is nee, stel je eens voor dat we geen oorlog kende, dan zouden wel veel eerder op een hoog welvaartsniveau zitten, we hebben dan dus heel veel tijd om een vliegtuig/radar te ontdekken en het zou er dus ook gekomen zijn.
een voorbeeld. Zonder oorlog zouden we al in 900 na Chr op het welvaartsnivau van 1940 zitten (mijn schatting maar bedenk dit, veel steden in het MiddenOosten zijn tot wel 4 keer verwoest). De radar wordt dan niet ontwikkeld door de oorlog maar vervolgens hebben we wel 1940 - 900 = 1040 jaar om buiten de "oorlogssector" een radar te ontwikkelen. De radar zal dus altijd eerder ontwikkkelt worden dan in de situatie wanneer er wel oorlog is
Je ziet ook dat overhedenquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:00 schreef du_ke het volgende:
Oorlog is voor overheden vaak reden om het het weer stevig in handen te nemen. Dat kan leiden tot (vrij gestuurde) technologische ontwikkelingen.
je ziet dit b.v. in de wederopbouw na WO2 toen is er in korte tijd een grote prestatie geleverd in het aantal opgeleverde woningen.
Maar ook in Israel zie je dat conflicten reden kunnen zijn voor een meer centrale sturing.
Mogelijk was de radar dan niet uitgevonden, simpelweg omdat het geen nut had/men er nooit aan gedacht zou hebben.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:03 schreef McCarthy het volgende:
[..]
1040 jaar om een radar te ontwikkelen buiten oorlogstijd. Je moet wel heel naief zijn om te denken dat het dan NIET gebeurt
Ik dacht aan de positie van de vrouwen voor WO 2 en erna. Voor die oorlog mochten vrouwen niet werken maar door een tekort aan mannen werden ze in de oorlog aan het werk gezet.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:05 schreef du_ke het volgende:
[..]
Eerder dat er in tijden van oorlog niet geluisterd wordt. De overheid zal dan gewoon centraal aansturen zonder allerlei inspraakprocedures. Op die manier kan je een samenleving behoorlijk 'maakbaar' maken.
Later als alles rustig wordt de invloed van de samenleving weer groter.
je moet dan ook wel goed lezen wat ik schrijf DyslEcTie patient die je bentquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet ook wel heel naief zijn om te denken dat een radar maar enig nut zou hebben toen men elkaar nog met zwaarden en schilden te lijf ging.
Nou dat speelde in Nederland niet echt volgens mij. Het vrouwenstemrecht is van 1920 ofzo (maar een paar ja na de mannen) en het heeft tot diep in de jaren '60 geduurd voordat vrouwen na hun huwelijk mochten blijven werken.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:17 schreef Astrix het volgende:
[..]
Ik dacht aan de positie van de vrouwen voor WO 2 en erna. Voor die oorlog mochten vrouwen niet werken maar door een tekort aan mannen werden ze in de oorlog aan het werk gezet.
Na de oorlog kregen de vrouwen eindelijk ook stemrecht en deze dingen waren ondenkbaar geweest zonder oorlog.
daarom worden CPUs steed snellerquote:Op vrijdag 7 april 2006 13:10 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hier zit zeker wat in. Al heb je ook kans dat je "in gaat kakken" gezapig verder gaan zonder drang om echt te ontwikkelen.
Men zou zich op andere richtingen storten inderdaad.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:17 schreef ADDG het volgende:
Ik denk dat de mensheid zonder oorlog zich meer op een sociaal/filosofische manier zou ontwikkelingen in de plaats van technologisch omdat de drang naar technologie zonder oorlog waarschijnlijk minder zou zijn.
Ja technologische ontwikkelingen zijn er altijd. Maar een deel van die techniek is toch door het leger gestimuleerdquote:
Dat is eerder een gevolg van oorlog dan dat het daadwerkelijk een achterliggende reden om een oorlog te voeren. Dat is wel een verschil.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:17 schreef Astrix het volgende:
Ik dacht aan de positie van de vrouwen voor WO 2 en erna. Voor die oorlog mochten vrouwen niet werken maar door een tekort aan mannen werden ze in de oorlog aan het werk gezet.
Na de oorlog kregen de vrouwen eindelijk ook stemrecht en deze dingen waren ondenkbaar geweest zonder oorlog.
Dan kijk je naar het drama voor de burgers ( WO 1 30 miljoen slachtoffers) en de verspilling van spullen. Maar weet jij dat nu nog, mis jij die mensen in een land die woningnood kent?quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:16 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk dat oorlog eerder een katalysator vormt voor ontwikkelingen maar aan de andere kant richt het enorme (menselijke) schade aan waardoor de ontwikkelingen te niet worden gedaan.
Europa heeft in feite ondanks alle (technologische) ontwikkelingen van WOI en WOII de leidende positie overgeven of verloren het is maar hoe je het bekijkt aan de VS.
Oorlog lijkt me daarom uiteindelijk negatief.
Nee oorlog is niet noodzakelijk voor ontwikkeling.
O sorry, ik dacht dat vrouwen pas na WO 2 stemrecht hadden.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:22 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is eerder een gevolg van oorlog dan dat het daadwerkelijk een achterliggende reden om een oorlog te voeren. Dat is wel een verschil.
In Nederland hebben vrouwen overigens actief stemrecht gekregen in 1919. Nederland was neutraal in WOI dus dat verband zie ik niet zo snel.
Is dit niet het verhaal van alle tijden? Is de gewone man/vrouw niet al zo lang blind voor de waarheid die achter de slechte leugens ligt? Is oorlog niet gewoon een middel om een doel te bereiken? Is Amerika niet in het zadel geholpen mede dankzij WO 2? Is Europa niet 'gedwongen' om samen te werken na de 2 vernietigende oorlogen?quote:Ik denk dat de machthebbers op die manier denken, zij zijn de enigen die beter worden van een oorlog.
De reden van het aanleggen van autowegen was vooral om snel te kunnen mobiliseren.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:
een voorbeeld. Zonder oorlog zouden we al in 900 na Chr op het welvaartsnivau van 1940 zitten (mijn schatting maar bedenk dit, veel steden in het MiddenOosten zijn tot wel 4 keer verwoest). De radar wordt dan niet ontwikkeld door de oorlog maar vervolgens hebben we wel 1940 - 900 = 1040 jaar om buiten de "oorlogssector" een radar te ontwikkelen. De radar zal dus altijd eerder ontwikkkelt worden dan in de situatie wanneer er wel oorlog is
ja dat zeg ik, ná de oorlog. wederopbouw in alles en ook veel moderner denken. misschien is de 1e en 2e wo wel zo gruwelijk geweest dat men daardoor een grote mate van individuele expressie heeft gekend. dit zie je terug na bijna alle oorlogen waar middelen zijn voor wederopbouw.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:30 schreef Argento het volgende:
Wat dacht je van de periode NA de oorlog? De noodzaak van wederopbouw maakt mensen vindingrijk.
mooi. maar klopt het ook? dit is wel erg economisch gebracht. iets wat volgens mij niet de hoofdzaak is van veel machthebbers.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:32 schreef Sidekick het volgende:
Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |