quote:De nadruk bij amuse ligt op klein. Dit hapje wordt geserveerd op een lepeltje of een klein schoteltje. De functie van het aanbieden van een amuse is om een accent te leggen op de gastvrijheid, een groetje uit de keuken, het is een visitekaartje van het bedrijf. De belangrijkste functie van de amuse is het opwekken van de eetlust, het prikkelen van de smaakpapillen, en het moet er oogstrelend uitzien.
Er zijn kleine lepeltjes te koop die gemaakt zijn van bladerdeeg waarop rechtstreeks de amuse kan worden geschikt.
Geprobeerd, maar dat breekt.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:03 schreef nicomart het volgende:
die kan je toch zelf ook wel maken van oude lepels
Klinkt lekker.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:04 schreef kabouter.muts het volgende:
Fijn gesneden tonijnsashimi met lekker sausje en sesamzaadjes.
Heel lekker aardappeltje lichtjes gebakken in lekkere olie en die klein snijden, lepeltje cremefrais erop en een beetje (nep) kaviaar.
Hapje met gerookte forel een druifje (gehalveerd) blaadje rucola en drupje lekker zelfgemaakt coctailsausje. Pietsje peper erover.
Tsja erg lekker allemaal.
Kan nu even zosnel niet nog meer bedenken.
Oh Piet, dan hou je helemaal van deze....quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
amuses op lepels
Ik vind dat zo iets van truttig.
Lekkere hapjes vooraf is geweldig, maar het serveren ervan op een lepel, dat vind ik zooo Hyacint Bucket..quote:Op zaterdag 8 april 2006 17:54 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het geweldig
Een restaurant heeft bij mij al snel een streepje voor als ze amuses serveren.
En ik denk dat ik ook een setje ga halen, zag ze een tijdje terug bij een alleraardigst kookwinkeltje.
Dan moet je het als nog opscheppen... En waarop? Juist een lepel!quote:Op zaterdag 8 april 2006 20:55 schreef Zyggie het volgende:
Waarom niet gewoon op een wit schoteltje.![]()
Stokjes?quote:Op zaterdag 8 april 2006 21:33 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dan moet je het als nog opscheppen... En waarop?
Neh, een lepel hapt dan lekker weg...quote:
Oh, maar een amuse in een borrelglaasje of op een stukje bladerdeeg of...etc. is toch ook gewoon een amuse? Die lepeltjes daar let ik verder niet op, de ene keer op lepel, een andere keer nie: maakt voor mij niets uit.quote:Op zaterdag 8 april 2006 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Lekkere hapjes vooraf is geweldig, maar het serveren ervan op een lepel, dat vind ik zooo Hyacint Bucket..
Ik zei al eerder dat ik niets tegen amuses heb.quote:Op zondag 9 april 2006 08:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Oh, maar een amuse in een borrelglaasje of op een stukje bladerdeeg of...etc. is toch ook gewoon een amuse? Die lepeltjes daar let ik verder niet op, de ene keer op lepel, een andere keer nie: maakt voor mij niets uit.
Mooi lepels, Bloes!quote:
quote:Qua truttigheid win jij Oblie
Je moet ze ook goed verwarmenquote:
quote:Ingredienten: 2 ons rosbief. 3 el. Parmezaanse strooikaas. 4 el. koksroom. 1 tl tijm. 1 tl. whisky. 1/2 sjalotje. 1 augurk.
Hulpmiddelen: Keukemachine, spuitzak, mause-lepels.
Voorbereiding: Doe alles in de keukenmachine en pureer het tot een geheel.
Bereidingswijze: Spuit met een vormpje het mengsel op de amuse-lepels.
Serveertips: na tweede voorgerecht.
@ Bluezz: Ik kan nergens jouw wortelsoepamuse recept terugvinden. Weet jij nog waar 'ie staat?quote:Twee korte blaadjes roquette, plakje flinterdunne rauwe ossenhaas, plakjes zwarte olijf, een paar druppels olijfolie en balsamico-azijn, grof zeezout en peper.
Hier kom ik na vanavond nog even op terug. Vanavond krijg ik weer een amuselepel voorgeschoteld namelijk. Ik zal even onderzoeken wat ze erop leggen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 14:38 schreef piepster het volgende:
Wie heeft er nog amuse ideeën?
Dat is de lelijkste website van een restaurant die ik ooit gezien heb. Met stip.quote:
In mijn kookschrift staat iequote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:05 schreef piepster het volgende:
@ Bluezz: Ik kan nergens jouw wortelsoepamuse recept terugvinden. Weet jij nog waar 'ie staat?
quote:Warm wortelsoepje
Soepen, Hollands, Voorgerecht, 4 personen,
Ingrediënten
1 fles wortelsap
sjalotjes, laurierblad, peperkorrels, witte wijn
roomboter, citroensap
Het sap tot eenderde in te koken met wat gesnipperde sjalot, een blaadje laurier, enkele gekneusde peperkorrels en een scheut witte wijn versterk je de zoete wortelsmaak en wordt het soepje dikker. Dan schenk je de soep door een zeef, roert er een klontje roomboter door en brengt het soepje op smaak met zout, peper en wat citroensap - als tegenhanger van het zoetige. Wij serveren dit als amusesoepje in champ. flutes
Waarom?quote:Op zaterdag 28 oktober 2006 16:55 schreef Troel het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat ze in sommige restaurants altijd vis op die amusedingen stoppen.
Daar moet ik van kokhalzenquote:
quote:Wortelsoepje
Ingredienten
1 bos wortels
1 sjalotje
1 laurierblad
peperkorrels
witte wijn
roomboter
citroensap
Bereidingswijze
Van de bos wortels sap maken met de sapcentrifuge. Het sap inkoken met in een kruiden-ei de laurier, peper en het kleingesneden sjalotje. Een kledder wijn er bij, nog even door laten koken, citroensap en een klontje boter erbij. Geserveerd in kleine cocktailglaasjes.
Het wortelsoepje (waar ik recept van Bluezz voor heb gebruikt) was heerlijk. Teleurstelling alom dat dit niet in een hele grote soepkom werd opgediend.quote:Hammousse
Ingredienten:
1 ons jambon de la Paz
2 el. Parmezaanse kaas, geraspt
2 el. koksroom.
1 tl tijm.
1 tl. whisky.
1/2 sjalotje.
1/2 augurk.
Bereidingswijze:
Doe alles in de keukenmachine en pureer het tot een geheel.
Spuit met een vormpje het mengsel op de amuse-lepels. Garneer met een klein reepje ham en een klein reepje augurk.
Tnx Martijnquote:Op zondag 29 oktober 2006 15:18 schreef Martijn_77 het volgende:
Even de TT aangepast zo dat ie beter de lading dekt
quote:200 gram aardappels
1 st. zongedroogde tomaat (op olie)
1 bolletje Mozzarella
2 el. Basilicum (vers)
1 el Olijfolie
peper/zout
1.De aardappels onder de kraan schoon boenen en gaar koken.
2.De aardappel pellen en in blokjes snijden.
3.De tomaat droog deppen met keukenpapier en fijn snijden.
4.De mozzarella in piepkleine blokjes snijden.
5.Aardappel, tomaat, mozzarella, basilicum en olijfolie mengen en op smaak brengen met peper en zout.
6.Enkele uren koel wegzetten en op lepels serveren.
quote:Spiesjes van (op deze volgorde) een half minibolletje Mozzarella, een basilicumblaadje, een kerstomaatje, een basilicumblaadje en een half minibolletje Mozzarella.
Ik vind amuses leuk/lekker om tussendoor te geven als mensen hier komen eten.quote:Op zondag 29 oktober 2006 19:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik vraag me af als je gek ben op amuses, of je dan niet beter tapas kan gaan eten?
Laat ik het zo zeggen, het heeft een hoog Libelle gehaltequote:Op zondag 29 oktober 2006 23:10 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik vind amuses leuk/lekker om tussendoor te geven als mensen hier komen eten.
Terwijl we dan verder niet gaan tapassen of zo
Zie het als kleine mondvermaakjes... maar die term alleen al doet jou waarschijnlijk al
(excuse moi voor de kotssmilie in CUL, maar het is een toegepaste uitdrukking in dit geval)
quote:Op dinsdag 21 november 2006 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
Laat ik het zo zeggen, het heeft een hoog Libelle gehalte
![]()
Leuke site inderdaad. Staan lekkere hapjes op.quote:Op vrijdag 24 november 2006 22:39 schreef kabouter.muts het volgende:
Gelijk in de favorietjes gezet, wat een geweldige site!
Dat denk ik ook. Bovendien heb ik de neiging om mijn gerechten groter te maken dan strikt de bedoeling, dus die lepels waren sowieso (net) te klein.quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:32 schreef Serendips het volgende:
De eerste man die die lepels leuk vindt, moet nog geboren worden, geloof ik...
Oh, daar leef ik dan mee samen...quote:Op woensdag 3 januari 2007 17:32 schreef Serendips het volgende:
De eerste man die die lepels leuk vindt, moet nog geboren worden, geloof ik...
Ik dacht ook gelijk aan golfer!quote:Op woensdag 3 januari 2007 18:39 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik ook
Familietje spelen? Hebben we samen 16 lepeltjes
quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:13 schreef BwennieBren het volgende:
Deze amuses heb ik met Kerst opgediend aan mijn beeldige kersttafel waar ik heel trots op ben
Wow.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:13 schreef BwennieBren het volgende:
Deze amuses heb ik met Kerst opgediend aan mijn beeldige kersttafel waar ik heel trots op ben
Sandwich-amuse-lepeltje-lepeltje doen ?quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:38 schreef golfer het volgende:
[..]
Wow.
Ik krijg opeens enorme trek om amuselepeltje-lepeltje met iemand te gaan liggen.
Dames, meldt u zich maar aan.![]()
Nee nee..quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:44 schreef BwennieBren het volgende:Ooooohhhh.... Obli is een klikkert!!
BLUEZ!!!
euhw.... ja ik ben dr helemaal uit hoor (als in einde oefening), sorryquote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:45 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Nee nee..![]()
SANDWICH my dearest, hebbie toch echt 3 voor nodig...![]()
Hey, maar even zonder gekkigheid...quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:46 schreef BwennieBren het volgende:
[..]
euhw.... ja ik ben dr helemaal uit hoor (als in einde oefening), sorry
Eigenlijk mis ik nog 2 amuses maar daar heb ik vergeten een foto van te maken, eentje met avocadomousse in een glaasje met st. jacobsschelp in champagnesaus erop en nog een krabamuse (kant-en-klaar)quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:50 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Hey, maar even zonder gekkigheid...
Wat een werk!
Water loopt uit de mond...![]()
Je hebt rede om trots te zijn!
Wat waren de reacties?
Thanx dear!quote:Op zaterdag 6 januari 2007 00:54 schreef Oblivion het volgende:
Ja! Ik zou je ook terug sturen en met mes en vork op je zitten te wachten! Echt wel!![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |