Deze amuses heb ik met Kerst opgediend aan mijn beeldige kersttafel waar ik heel trots op ben
![]()
Deze amuses heb ik zelf gemaakt:Oestershot met vodkaBenodigdheden:
6 verse oesters
Wodka
Tomatensap
bieslook
groene tabasco
Verse oesters openmaken in borrelglas doen, eetlepel tomatensap, vodka, 2 druppels groene tabasco en enkele sprietjes bieslook toevoegen.
Courgetterolletjes met tonijn Ingrediënten:
2 courgettes
2 eetlepels olijfolie
1 blikje tonijn op water (185 g), uitgelekt
2 eetlepels mayonaise
1/2 zakje verse dille (a 15 g)
2 eetlepels kappertjes (potje), fijngehakt
versgemalen zwarte peper
Materialen:
cocktailprikkers, grillpan, staafmixer of keukenmachine
Bereiden:
Grillpan voorverwarmen. Elke courgette met groot scherp mes in de lengte in 6 dunne plakken snijden. Plakken aan beide kanten met olie bestrijken. In grillpan plakken courgette in 3-4 min. bruin en gaar grillen, halverwege keren. Laten afkoelen. In keukenmachine of met staafmixer tonijn met mayonaise pureren. Enkele takjes dille voor garnering apart houden, rest van dille fijnsnijden en met kappertjes door tonijnmengsel scheppen. Op smaak brengen met zout en peper. Plakken courgette droogdeppen en dun met tonijnmengsel bestrijken. Plakken voorzichtig oprollen en met cocktailprikkers vastzetten. Rolletjes rechtop op schaal zetten en garneren met apartgehouden dille.
Pikante garnalen met saffraan-mayonaiseIngrediënten:
1 zak reuzengarnalen (diepvries, 500 g)
2 teentjes knoflook, fijngehakt
1 rode peper (zonder zaadjes), fijngehakt
4 eetlepels olijfolie
1/2 citroen, uitgeperst
1 envelopje saffraan
1 eetlepel droge sherry
8 eetlepels mayonaise
cayennepeper
Materialen:
staafmixer of keukenmachine
Voorbereiden:
Garnalen langzaam ontdooien in koelkast of sneller, volgens aanwijzing op verpakking. In keukenmachine of in hoge kom met staafmixer 1 teentje knoflook, rode peper, olie en 3 el citroensap tot gladde marinade pureren. Garnalen pellen, aan rugzijde insnijden en zwart streepje verwijderen. Garnalen door marinade scheppen en smaken ca. 2 uur afgedekt in koelkast laten intrekken. In kom saffraandraadjes weken in sherry. Mayonaise en rest van knoflook erdoor roeren. Dipsaus op smaak brengen met paar druppels citroensap en cayennepeper.
Bereiden:
Garnalen uit marinade nemen en in droge koekenpan op matig vuur in 5-7 min. gaarbakken. Warm serveren met saffraanmayonaise.
MakreelcrèmeIngrediënten:
100 g gerookte makreelfilet
3 eetlepels mayonaise
1/2 eetlepel mierikswortel (potje)
1/2 eetlepel citroensap
18 snackcups of ronde toastjes
6 gedroogde tomaatjes, in reepjes
Materialen:
staafmixer
Voorbereiden:
Verwijder het vel van de makreelfilet, snijd de vis in stukken en pureer ze met een staafmixer, samen met de mayonaise, mierikswortel en het citroensap. Breng de crème op smaak met peper. Bewaar tot gebruik in een afgesloten bakje.
Bereiden:
Leg 18 snackcups of ronde toastjes op een schaal en schep de makreelcrème erin. Verdeel de tomaatreepjes erover.
Dadels met spek op bedje van fijngesneden champignons in maderaIngrediënten:Dadels met spek (kant en klaar bij de Jumbo)
Champignons
roomboter
perper
zout
madera
Bereiden:
Champignons fijnsnijden, opbakken in roomboter met peper en zout uit de molen, afblussen met madera. Dadels even grillen (zonder boter of olie) in bakpan.
Zalmrolletjes met limoenricotta Ingrediënten:
1 limoen
1/2 bakje ricotta (kaas, bakje a 250 g)
zout en (versgemalen) peper
200 g gerookte zalmfilet
1/2 zakje verse basilicum (a 15 g)
Materialen:
plasticfolie
Bereiden:
Limoen schoonboenen en boven kom groene schil eraf raspen. Limoen uitpersen. Ricotta, zout en peper naar smaak door limoenschil mengen. Op werkvlak stuk folie uitspreiden. Plakjes zalm erop leggen in rechthoek van ca. 20 x 16 cm. Limoensap erover sprenkelen en zalm voorzichtig bestrijken met dun laagje limoenricotta. Afdekken met blaadjes basilicum. Met behulp van folie zalm vanaf lange zijde oprollen. Zalmrol in folie wikkelen. In koelkast ca. 1 uur laten opstijven. Folie verwijderen en rol met scherp mes in plakjes van ca. 1 cm dik snijden.
Opdienen met wat sla op amuselepel
Gerookt tonijnfilet met parmezaanse kaasIngrediënten:
gerookt tonijnfilet
parmezaanse kaas
olijfolie
zwarte peper
zout
Bereiden:
Gerook tonijnfilet besprenkelen met olijfolie, zwarte peper en zout uit de molen, schikken op amuselepel en parmezaanse kaas erovereen.
CitroenspoomIngrediënten:
3 citroenen, geperst
100 ml cactus-citroensiroop (Lessini)
1 cupje gepasteuriseerd eiwit (te koop bij o.a. Jumbo)
200 ml mousserende witte wijn, gekoeld
Benodigdheden:
diepvriesdoos (inhoud 750 ml)
ijsbolletjestang
Voorbereiden:
Van citroenssap 100 ml afmeten en mengen met cactus-citroensiroop. Mengsel overdoen in diepvriesdoos, onafgedekt in vriezer zetten en in circa 1 uur licht laten bevriezen. Eiwitten stijfkloppen. Citroenmengsel uit vriezer nemen en met vork loshalen. Eiwit met mespunt zout loskloppen en voorzichtig door citroenmengsel spatelen.
Mengsel terug in vriezer zetten en elke 30 minuten met vork loshalen of omscheppen. Na 4-5 uur heeft sorbetijs de juiste structuur. U kunt ook de ijsmassa laten bevriezen en sorbet daarna in keukenmachine in 1 minuut fijnmaken.
Bereiden:
Sorbetijs 10 minuten voor gebruik uit vriezer nemen en in koelkast zetten. Bubbelwijn over 4 glazen verdelen. Met ijsbolletjestang ijsbolletjes over de mooie glazen verdelen.
Deze amuse heb ik kant en klaar gekocht bij de Hema: Warm visschelpje
![]()
Daarna heb ik als hoofdgerecht geserveerd: salade van gerookte kip met asperges, crabchowder, kalkoen met rode portsaus en kastanjes, en 3 soorten groenten.
Toetje was Creme Brulee met Baileys koffie
[ Bericht 0% gewijzigd door BwennieBren op 06-01-2007 01:14:36 ]
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.