quote:De nadruk bij amuse ligt op klein. Dit hapje wordt geserveerd op een lepeltje of een klein schoteltje. De functie van het aanbieden van een amuse is om een accent te leggen op de gastvrijheid, een groetje uit de keuken, het is een visitekaartje van het bedrijf. De belangrijkste functie van de amuse is het opwekken van de eetlust, het prikkelen van de smaakpapillen, en het moet er oogstrelend uitzien.
Er zijn kleine lepeltjes te koop die gemaakt zijn van bladerdeeg waarop rechtstreeks de amuse kan worden geschikt.
Geprobeerd, maar dat breekt.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:03 schreef nicomart het volgende:
die kan je toch zelf ook wel maken van oude lepels
Klinkt lekker.quote:Op donderdag 6 april 2006 22:04 schreef kabouter.muts het volgende:
Fijn gesneden tonijnsashimi met lekker sausje en sesamzaadjes.
Heel lekker aardappeltje lichtjes gebakken in lekkere olie en die klein snijden, lepeltje cremefrais erop en een beetje (nep) kaviaar.
Hapje met gerookte forel een druifje (gehalveerd) blaadje rucola en drupje lekker zelfgemaakt coctailsausje. Pietsje peper erover.
Tsja erg lekker allemaal.
Kan nu even zosnel niet nog meer bedenken.
Oh Piet, dan hou je helemaal van deze....quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
amuses op lepels
Ik vind dat zo iets van truttig.
Lekkere hapjes vooraf is geweldig, maar het serveren ervan op een lepel, dat vind ik zooo Hyacint Bucket..quote:Op zaterdag 8 april 2006 17:54 schreef Isabeau het volgende:
Ik vind het geweldig
Een restaurant heeft bij mij al snel een streepje voor als ze amuses serveren.
En ik denk dat ik ook een setje ga halen, zag ze een tijdje terug bij een alleraardigst kookwinkeltje.
Dan moet je het als nog opscheppen... En waarop? Juist een lepel!quote:Op zaterdag 8 april 2006 20:55 schreef Zyggie het volgende:
Waarom niet gewoon op een wit schoteltje.![]()
Stokjes?quote:Op zaterdag 8 april 2006 21:33 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Dan moet je het als nog opscheppen... En waarop?
Neh, een lepel hapt dan lekker weg...quote:
Oh, maar een amuse in een borrelglaasje of op een stukje bladerdeeg of...etc. is toch ook gewoon een amuse? Die lepeltjes daar let ik verder niet op, de ene keer op lepel, een andere keer nie: maakt voor mij niets uit.quote:Op zaterdag 8 april 2006 19:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Lekkere hapjes vooraf is geweldig, maar het serveren ervan op een lepel, dat vind ik zooo Hyacint Bucket..
Ik zei al eerder dat ik niets tegen amuses heb.quote:Op zondag 9 april 2006 08:52 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Oh, maar een amuse in een borrelglaasje of op een stukje bladerdeeg of...etc. is toch ook gewoon een amuse? Die lepeltjes daar let ik verder niet op, de ene keer op lepel, een andere keer nie: maakt voor mij niets uit.
Mooi lepels, Bloes!quote:
quote:Qua truttigheid win jij Oblie
Je moet ze ook goed verwarmenquote:
quote:Ingredienten: 2 ons rosbief. 3 el. Parmezaanse strooikaas. 4 el. koksroom. 1 tl tijm. 1 tl. whisky. 1/2 sjalotje. 1 augurk.
Hulpmiddelen: Keukemachine, spuitzak, mause-lepels.
Voorbereiding: Doe alles in de keukenmachine en pureer het tot een geheel.
Bereidingswijze: Spuit met een vormpje het mengsel op de amuse-lepels.
Serveertips: na tweede voorgerecht.
@ Bluezz: Ik kan nergens jouw wortelsoepamuse recept terugvinden. Weet jij nog waar 'ie staat?quote:Twee korte blaadjes roquette, plakje flinterdunne rauwe ossenhaas, plakjes zwarte olijf, een paar druppels olijfolie en balsamico-azijn, grof zeezout en peper.
Hier kom ik na vanavond nog even op terug. Vanavond krijg ik weer een amuselepel voorgeschoteld namelijk. Ik zal even onderzoeken wat ze erop leggen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 14:38 schreef piepster het volgende:
Wie heeft er nog amuse ideeën?
Dat is de lelijkste website van een restaurant die ik ooit gezien heb. Met stip.quote:
In mijn kookschrift staat iequote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:05 schreef piepster het volgende:
@ Bluezz: Ik kan nergens jouw wortelsoepamuse recept terugvinden. Weet jij nog waar 'ie staat?
quote:Warm wortelsoepje
Soepen, Hollands, Voorgerecht, 4 personen,
Ingrediënten
1 fles wortelsap
sjalotjes, laurierblad, peperkorrels, witte wijn
roomboter, citroensap
Het sap tot eenderde in te koken met wat gesnipperde sjalot, een blaadje laurier, enkele gekneusde peperkorrels en een scheut witte wijn versterk je de zoete wortelsmaak en wordt het soepje dikker. Dan schenk je de soep door een zeef, roert er een klontje roomboter door en brengt het soepje op smaak met zout, peper en wat citroensap - als tegenhanger van het zoetige. Wij serveren dit als amusesoepje in champ. flutes
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |