Ik kijk best wel eens naar Talpa, zeker als ik aan het zappen ben. En zappen is iets wat ik regelmatig doe. Omdat er in de regel niet veel op TV is wat mij boeit. Ik heb niks tegen Talpa, ik heb niks tegen andere commerciële of publieke zenders... maar ik heb wel iets tegen reclames. Ik heb ook iets tegen vluchtige, oppervlakkige en inhoudsloze programma's die niet getuigen van veel respect voor de kijkers. Maar dat is allemaal MIJN mening, en dat is wat IK er van vindt. Dus ik ben niet ANTI wat dan ook.
Waar het allemaal om draait is de kracht en de macht van de vrije marktwerking. Het gaat gewoon om een produkt dat afgezet moet worden en waar, indien mogelijk, aan verdiend moet worden. Wat dat betreft is het misschien interessant om te weten dat Talpa momenteel maandelijks een verlies maakt van ± 10 miljoen euro. Maar dit terzijde.
Afgezien van wat persoonlijke emoties die TV kijkers tegenwoordig ook nog mogen hebben bij hun beweegredenen waarom ze wel of niet naar Talpa kijken zijn er ook nog ARGUMENTEN aan te dragen waarom Talpa momenteel niet "scoort".
In ons land kennen we 10 Nederlandse (én Nederlandstalige) publieke en commerciële Tv-zenders. Daarnaast kennen we tientallen overige Tv-zenders. Er is dus rijkelijk veel aanbod. Zeker vertaald naar de 15 miljoen inwoners die Nederland kent.
Veel aanbieders, een transparante markt, moordende concurrentie, een beperkt afzetgebied, mogelijke afnemers die meer interesses kennen dan van 18.00 tot 24.00 tv kijken, hoge investeringen om je doel te bereiken, steeds beperktere mogelijkheden om die investeringen terug te verdienen; er zijn genoeg redenen om je af te vragen waarom je sowieso al in zo'n markt zou stappen.
Als je dan in die markt wil stappen dan moet je iets doen om marktpotentiëel te bereiken. En dat is dat je produkt zich op een of andere manier moet onderscheiden van dat van je concurrent. Ook spelen dingen als uitstraling van je onderneming, verkoopstrategie en klantbenadering een grote rol. En dat is iets waar het volgens mij bij Talpa aan schort.
Ze komen binnen als nieuwkomer op een bestaande markt en moeten snel een marktsegment verorveren (om de kosten terug te verdienen). Alleen hebben ze in de ogen van veel consumenten geen aansprekend produkt. Dan moet je jezelf gaan verkopen. En dan kun je niet aankomen met opmerkingen als "de kijkers weten Talpa nog niet te vinden". Dat is vanuit marketing overwegingen een zeer foute opmerking. Je kunt niet achterover gaan leunen en maar gaan zitten wachten tot de klanten je vinden. JIJ (in dit geval Talpa dus) moet de klanten vinden. Je moet je produkt onder hun aandacht brengen. Hen overtuiten met kwaliteit en vernieuwing. Je moet iets doen, maar je mag NOOIT en te nimmer gaan wachten tot de klant je weet te vinden.
Waar het op dit moment bij Talpa aan schort is het gebrek aan commerciëel inzicht. Het produkt dat ze verkopen zal misschien best wel goed zijn, alleen komt dat niet over bij de kijker. En dat is dan niet de schuld van de kijker. Als de boodschap niet overkomt dan is dat de schuld van de aanbieder zelf. Het advies dat ik Talpa kan geven is dat ze eens een fatsoenlijke marketing afdeling op poten moeten zetten, met genoeg inzicht en commerciëel vernuft. Ze zouden zichzelf eens wat beter moeten verkopen. En niet zoveel achterover moeten leunen en maar afwachten tot dat de kijker "Talpa weet te vinden". Het gaat namelijk niet vanzelf als je iets wil bereiken.