abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36633076
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:06 schreef dVTB het volgende:
bovendien zijn het vooral de allerrijksten die ervan profiteren. Van het totale bedrag aan hypotheekrenteaftrek komt namelijk 42% procent bij de 7% rijkste mensen in dit land.

[/b]
Als je veel aftrek krijgt maar ook héél veel betaald valt het allemaal wel mee, het gaat er toch om wat men netto aan belasting betaald. Ik krijg ook veel HRA, maar wat ik betaal aan de belasting is veel meer, dus ik weet er alles van.
Daarom afschaffen die HRA maar dan wel meteen een flat-tax invoeren.
pi_36633099
quote:
Wat ik vreemd vind, is dat zo'n beetje alle politieke partijen het EENS zijn: de hypotheekrenteaftrek moet op z'n minst worden beperkt. Waar wachten we dan nog op?
De HRA hangt samen met een heel regelwoud rondom wonen, kopen, heffingen en belastingen.

Iedere poging de hypotheekrenteaftrek te beperken / afschaffen móet gepaard gaan met een compensatie. Er zijn twee mogelijkheden: lastige compensatieregels bedenken of bestaande heffingen / belastingen verminderen.

De politici krijgen zelf al een zwaar hoofd als ze proberen de zaak op een rijtje te krijgen, ze kiezen eieren voor hun geld bij het idéé alleen al erover te moeten debatteren of aan kiezers te verduidelijken. Gewoon laten zoals het is is veruit het simpelst voor de politici. Denk ik .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_36633187
Overigens is het logisch dat in het huidige systeem de rijkste mensen ook het meeste geld terugkrijgen, ze betalen tenslotte ook de hoogste hypotheken. En ze betalen ook de meeste belasting. Op zich wel vreemd dat men aan 1 kant vindt dat een relatief kleine groep een groot aandeel uit de ruif krijgt, maar dat het niet raar wordt gevonden dat de ruif als geheel ook het meest wordt gevuld door die kleine groep.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_36633278
Er is wel eens onderzoek gedaan naar de hoeveelheid belasting die iedereen betaalt, rechtstreeks en indirect, en hoeveel er terugvloeit middels subsidies en aftrekken etc. Uitkomst daarvan was dat er allang (effectief) een flattax is.
(In dat onderzoek werden mensen gegroepeerd op opleidingsniveau).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 4 april 2006 @ 10:34:11 #30
18641 Dirty_Harry
Make my day....,
pi_36633531
Het is niet helemaal correct/volledig als je zegt dat de rijkste mensen ook het meeste terugkrijgen puur omdat ze de hoogste hypotheken hebben. Ze betalen de hoogste hypotheek en zitten daarnaast ook nog eens in de hoogste belastinggroep.

Als je 2 personen hebt die allebei een hypotheek van 200k met dezelfde rente, A met modaal en B ver boven modaal dan zal persoon B meer terugkrijgen van de belasting.
But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?
  dinsdag 4 april 2006 @ 10:41:35 #31
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_36633674
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:22 schreef sigme het volgende:
Er is wel eens onderzoek gedaan naar de hoeveelheid belasting die iedereen betaalt, rechtstreeks en indirect, en hoeveel er terugvloeit middels subsidies en aftrekken etc. Uitkomst daarvan was dat er allang (effectief) een flattax is.
(In dat onderzoek werden mensen gegroepeerd op opleidingsniveau).
Juist, je moet alleen in bepaalde categorien vallen om beter of slechter af te zijn. Het wordt tijd dat dit tevreden houden van eigen achterban doorbroken wordt. Wmb dus alle aftrekposten weg en dan een redelijk lage vlaktaks, eventueel met belastingvrij deel.
pi_36633731
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:34 schreef Dirty_Harry het volgende:
Als je 2 personen hebt die allebei een hypotheek van 200k met dezelfde rente, A met modaal en B ver boven modaal dan zal persoon B meer terugkrijgen van de belasting.
Volgens mij is de teruggave van belasting op de hypotheekrente niet afhankelijk van je inkomen, maar alleen van de hypotheeksom plus bijbehorende rente.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 4 april 2006 @ 10:46:14 #33
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_36633762
kunnen ze met die HRA afschaffen niet beginnen met huizen van 4/5+ ton ofzo?
Ik snap niet waarom de grens waar ze nu de hele tijd over spreken op 2&een halve ton moet liggen, da's net de gemiddelde waarde van een koopwoning...
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_36633865
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:41 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Het wordt tijd dat dit tevreden houden van eigen achterban doorbroken wordt.
Mwah. Kuitenbrouwer had daar wel een aardig column over laatst. De aanleiding was iets anders dan waar we het hier over hebben, maar toch.
quote:
Het probleem van de moderne politiek is misschien juist wel een tekort aan cliëntelisme, een gebrek aan voor-wat hoort-wat. Uitspraken als 'my constituents would not appreciate that' zijn voor een Britse politicus iets heel normaals, Nederlandse politici zeggen zoiets nooit. Wouter Bos lijkt dat juist als een verworvenheid te beschouwen. ()
Een veeleisende achterban, ja, daar ben je als politicus mooi klaar mee!
complete column Jan Kuitenbrouwer ; HP De Tijd, woensdag 22 maart 2006
pi_36633901
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:44 schreef Lucille het volgende:

[..]

Volgens mij is de teruggave van belasting op de hypotheekrente niet afhankelijk van je inkomen, maar alleen van de hypotheeksom plus bijbehorende rente.
Daarin vergis je je dan; wat je terugkrijgt is het deel wat je er anders aan belasting over zou betalen.

Modaal betaalt zo'n 33%, en krijgt mag daarom 33% van de hypotheekrente aftrekken, veelverdiener betaalt zo'n 52% en mag daarom 52% van de rente aftrekken.
  dinsdag 4 april 2006 @ 11:05:24 #36
18641 Dirty_Harry
Make my day....,
pi_36634143
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Daarin vergis je je dan; wat je terugkrijgt is het deel wat je er anders aan belasting over zou betalen.

Modaal betaalt zo'n 33%, en krijgt mag daarom 33% van de hypotheekrente aftrekken, veelverdiener betaalt zo'n 52% en mag daarom 52% van de rente aftrekken.
Dat was mijn idee ook..

Wat je dus eigenlijk krijgt is een progressief belastingsysteem dat je vervolgens weer afvlakt m.b.v. de hypotheekrenteaftrek.. Er logisch...
But being as this is a .44 Magnum, the most powerful handgun in the world, and would blow your head clean off, you've got to ask yourself a question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?
pi_36636268
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:10 schreef Lucille het volgende:
Waar heb jij die cijfers vandaan? Ben er wel benieuwd naar.
Ik heb dit Wouter Bos horen zeggen tijdens het verkiezingsdebat over de Gemeenteraadsverkiezingen, op TV. En geen van de andere politici sprak hem op dit punt tegen, dus neem ik aan dat deze bewering juist is.
pi_36636663
Overigens is dit wel een aardig stuk over de HRA uit 2004; van de SP: http://www.sp.nl/nieuws/kamernieuws/div/0409_beter_belast.pdf

In tamelijk heldere taal de huidige regeling geschetst. En een voorstel voor verandering, maar dat kan je links laten liggen. Doorrekenen van het SP-alternatief door het CPB zit er ook bij.
pi_36636814
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 10:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Als ik dan een hypotheek heb van ¤ 800.000,- en ik betaal 5% rente dan mag ik grofweg gezegd 52% van ¤ 40.000,- aftrekken

Maar ik betaal 52% over alles wat ik meer verdien als ¤ 51.000,- 52% van ¤ 250.000,- = ¤ 130.000,- alleen al over de hoogste belastingschijf.
  dinsdag 4 april 2006 @ 12:42:01 #40
18641 Dirty_Harry
Make my day....,
pi_36636896
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:38 schreef more het volgende:

[..]

Als ik dan een hypotheek heb van ¤ 800.000,- en ik betaal 5% rente dan mag ik grofweg gezegd 52% van ¤ 40.000,- aftrekken

Maar ik betaal 52% over alles wat ik meer verdien als ¤ 51.000,- 52% van ¤ 250.000,- = ¤ 130.000,- alleen al over de hoogste belastingschijf.
ehmmm en wat probeer je nu te zeggen....?
pi_36637196
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:42 schreef Dirty_Harry het volgende:

[..]

ehmmm en wat probeer je nu te zeggen....?
Dat mensen die meer 'profiteren' van de HRA verhoudingsgewijs ook veel meer belasting betalen.
  dinsdag 4 april 2006 @ 12:59:00 #42
33189 RM-rf
1/998001
pi_36637415
quote:

Wat ik vreemd vind, is dat zo'n beetje alle politieke partijen het EENS zijn: de hypotheekrenteaftrek moet op z'n minst worden beperkt. Waar wachten we dan nog op?
de verkiezingen ... géén partij zal voor de verkiezingen een letterlijk en doorberekenbaar plan voorleggen, omdat mensen dan precies kunnen uitrekenen hoeveel ze er dan op achteruit gaan...
Dat kost altijd meer stemmen dan het wint, mensen die erop achteruit gaan zullen hun stem overwegen, terwijl mensen die er wel op vooruitgaan, vrezen dat het plan niet precies zo doorgevoerd gaat worden (mogelijk terecht) ..

Ik verwacht dat verdere stevige inperking van de HRA, bv een maximum, of een lagere aftrekbaarheid van de hoogste schijf, mogelijk een verdere inperking van de duur (naar max 25 jaar) ...
Eventueel kunnen negatieve effecten ook juist gecorrigeerd worden door gelijktijdige afschaffing van de overdrachtbelasting, die is nu 6% en drukt natuurlijk de prijs van de verkoop van woningen ook enigszins en werkt daarbij sterk _tegen_ de bedoeling van de HRA, is een extra drempel juist voor instijgers in de koopwoningenmarkt
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:07:12 #43
18641 Dirty_Harry
Make my day....,
pi_36637658
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:52 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat mensen die meer 'profiteren' van de HRA verhoudingsgewijs ook veel meer belasting betalen.
klopt, mensen die veel belasting betaling profiteren er in verhouding nog meer van(dus niet alleen in absolute bedragen, maar ook relatief gezien) dan mensen die minder belasting betalen. Terwijl iemand met een hypotheek van 800k echt geen subisidie nodig heeft om een leuk huisje te kunnen kopen. De persoon in het voorbeeld mag meer dan de helft van zijn rente aftrekken van de belasting, terwijl iemand met een "normaal" salaris maar 30 a 40% mag aftrekken.
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:10:13 #44
18641 Dirty_Harry
Make my day....,
pi_36637743
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 12:38 schreef more het volgende:

[..]

Hij mag trouwens niet 52% van 40.000 aftrekken, maar hij mag 40.000 aftrekken van de 250.000. en betaald dus 52% over 210.000,- belasting. Scheelt hem dus ruim 20k op jaarbasis...
pi_36637863
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:07 schreef Dirty_Harry het volgende:

[..]

klopt, mensen die veel belasting betaling profiteren er in verhouding nog meer van(dus niet alleen in absolute bedragen, maar ook relatief gezien) dan mensen die minder belasting betalen. Terwijl iemand met een hypotheek van 800k echt geen subisidie nodig heeft om een leuk huisje te kunnen kopen. De persoon in het voorbeeld mag meer dan de helft van zijn rente aftrekken van de belasting, terwijl iemand met een "normaal" salaris maar 30 a 40% mag aftrekken.
Het lijkt mij meer dan terecht dat mensen die meer belasting betalen ook meer van de belasting kunnen aftrekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door nikk op 04-04-2006 13:20:12 ]
pi_36638377
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:10 schreef Dirty_Harry het volgende:

[..]

Hij mag trouwens niet 52% van 40.000 aftrekken, maar hij mag 40.000 aftrekken van de 250.000. en betaald dus 52% over 210.000,- belasting. Scheelt hem dus ruim 20k op jaarbasis...
En hoeveel is 52% van ¤ 40.000,- ? Juist. Was gewoon even een voorbeeld, mijn acountant weet precies hoe het moet, dat doe ik gelukkig niet zelf.
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:31:34 #47
18641 Dirty_Harry
Make my day....,
pi_36638464
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:29 schreef more het volgende:

[..]

En hoeveel is 52% van ¤ 40.000,- ? Juist. Was gewoon even een voorbeeld, mijn acountant weet precies hoe het moet, dat doe ik gelukkig niet zelf.
er zit een verschil tussen het aftrekken van 52% van 40k en het aftrekken van 40k. Maar dat even terzijde. Gelukkig heb jij een accountant die dat voor je regelt..
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:39:30 #48
18641 Dirty_Harry
Make my day....,
pi_36638726
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:14 schreef nikk het volgende:

[..]

Het lijkt mij meer dan terecht dat mensen die meer belasting betalen ook meer van de belasting kunnen aftrekken.
tja, dat is niet mijn mening.
pi_36641166
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:39 schreef Dirty_Harry het volgende:

[..]

tja, dat is niet mijn mening.
Jij bent pas tevreden als iemand die bruto ¤ 250.000,- verdient netto niet meer dan Jan Modaal overhoudt????
  dinsdag 4 april 2006 @ 15:14:11 #50
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_36641579
Je kan natuurlijk het de HRA afschaffen voor hypotheken boven (laten we zeggen) 400.000,-.

Dat betekent dat er minder hypotheken boven de 400.000 worden afgesloten. Het aantal mensen dat in een woning onder de 400.000 gaat wonen neemt toe. Daardoor worden huizen in dat segment weer duurder, waardoor ze onbetaalbaar worden. Dat werkt net zo lang door totdat ook de goedkoopste huizen onbetaalbaar zijn voor de lagere inkomens.

De PvdA stelt voor om de HRA af te schaffen voor de hoogste inkomensgroep. Dat is dus een slecht idee. Bovendien is het een halfbakken maatregel.

Beter is het om alle financiële regelingen op de woningmarkt aan te pakken. Dus, zowel de HRA als de huursubsidie, de overdrachtsbelasting en de OZB afschaffen. Overigens lijkt het me verstandig om de HRA niet in één keer af te schaffen, maar geleidelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')