wat is je uiteindelijke doel met krachttraining? Ik begrijp wel dat je atletisch gespierd wil blijvenen niet te groot dus, maar ik neem aan dat je ook wat wil groeien en als je wil groeien, komt er sowieso wat gewicht bij. Je vetpercentage is idd heel laag, maar dat komt ook doordat je voor jouw lengte eigenlijk veel te weinig weegt. Ik zou dus zeggen eet wat meer dan je gaat verbranden, maar dat zou misschien wel moeilijk worden omdat je zoveel voetbalt, je moet maar even kijken hoeveel je verbruikt en dan er net iets boven zitten zodat je toch groeit.quote:Op woensdag 5 april 2006 23:20 schreef pannaking_ het volgende:
verhaaltje
Ik vraag me af hoelang jij traint achterelkaar, best lang denk ik toch als je al die spiergroepen op 1 dag traint? Overigens zou ik als ik jou was toch een extra dagje erbij plakken voor trainen, het hoeft niet lang te zijn, uurtje ofzo van je dag, moet toch wel kunnen?quote:Op woensdag 5 april 2006 22:54 schreef Alessandro het volgende:
Ik trainde eerst ook altijd 3/4 maal in de week. Maar vanwege geen tijd,. doe ik nu al sinds 3 maanden ..2 dagen trainen en 3 dagen rust en dan weer 2 dagen trainen etc. Mijn trainingen op een dag heb ik samengevoegd dus wat ik eerst allemaal in 3/ 4 dagen deed.. doe ik nu in 2 dagen.
Dag 1: rug compleet,schouders ,.benen compleet+ billen
Dag2: borst,biceps,triceps
en 3 maal in de week mijn buik 15 minuten.
Ik groei super hard, harder dan toen ik 3/4 keer per week trainde. En 3 dagen rust bevalt me zo wel goed.
Ik train voornamelijk zo lang omdat ik naast bankdrukken ook alle andere spiergroepen wil trainen...ik weet wel dat dit niet echt goed is en je beter elke trainingssessie de focus op een bepaalde groep kunt leggenquote:Op woensdag 5 april 2006 23:53 schreef MyImmortal het volgende:
[..]
wat is je uiteindelijke doel met krachttraining? Ik begrijp wel dat je atletisch gespierd wil blijvenen niet te groot dus, maar ik neem aan dat je ook wat wil groeien en als je wil groeien, komt er sowieso wat gewicht bij. Je vetpercentage is idd heel laag, maar dat komt ook doordat je voor jouw lengte eigenlijk veel te weinig weegt. Ik zou dus zeggen eet wat meer dan je gaat verbranden, maar dat zou misschien wel moeilijk worden omdat je zoveel voetbalt, je moet maar even kijken hoeveel je verbruikt en dan er net iets boven zitten zodat je toch groeit.
Verder is 2 uur achterelkaar trainen in 1 sessie echt veel teveel. Richtlijn is eigenlijk om rond de 45 minuten te trainen en vooral onder het uur te blijven. Je kan min of meer onmogelijk 2 uur lang het maximale eruit halen, het is zelfs slecht om zolang te trainen. Iemand anders moet hier maar toelichting over geven, aangezien ik zelf niet meer zeker weet waarover het ookal weer overging, iets met spierafbraak meen ik
En ik zou mijn training niet centreren rondom bandrukken, wil je er atletisch gespierd uitzien, dan zou je alle spiergroepen moeten trainen en dus niet alleen populaire spiergroepen of oefeningen zoals de bankdruk en bicepcurls. het gaat er sowieso raar uitzien, een volle borst maar geen rug. Ookal train je niet om een bodybuilder teworden maar gewoon atletisch, het ziet er dan nog raar uit.
Je gaf zelf al aan dat je wel op je voeding let, zou je wat kunnen posten wat je zoal eet enzow, misschien dat we je ermee kunnen helpen
Ik train maximaal 2 uur op een dag. Een extra dagje nemen.. uurtje?? Nou gewoon gaan sporten kan nooit een uurtje zijn(je gaat erheen, omkleden,opwarmen,douchen,aankleden,naar huis rijden) ben ik toch voor een uurtje sporten al gauw 2 uur kwijt,.. dus geen optie. En hoezo is benen en rug trainen op een dag teveel van het goede, iedereen doet het hier en ik denk niet dat het schadelijk is. Er zitten bij ons beesten en die trainen ook gewoon 2 uur (ik zie ze ook maar 2a 3 keer trainen in de week) en ze worden er niet kleiner vanquote:Op woensdag 5 april 2006 23:57 schreef MyImmortal het volgende:
[..]
Ik vraag me af hoelang jij traint achterelkaar, best lang denk ik toch als je al die spiergroepen op 1 dag traint? Overigens zou ik als ik jou was toch een extra dagje erbij plakken voor trainen, het hoeft niet lang te zijn, uurtje ofzo van je dag, moet toch wel kunnen?Want om en je rug en je benen te trainen is gewoon teveel van het goede tenminste dat lijkt mij wel. en sowieso om al die sipergroepen achtelkaar te trainen in 2 dagen is gewoon echt niet goed. Voorbeeld, je traint dag 1 rugen dag 2 al direct biceps terwijl je biceps al flink hebben moeten werken op dag 1. Ze hebben hierdoor veel te weinig rust gekregen. but that's just my 2 cents
Gaat goed, vorder redelijk goed in gewicht en techniek wordt ook steeds beter. Belangrijkste is dat je geen rotatie maakt met je rug, maar louter naar de zijkant buigt.quote:Op donderdag 6 april 2006 10:56 schreef mister_popcorn het volgende:
@ LedZep
Hoe gaat het met de side-presses?
Ik vind het een pittige oefening om te doen, weet alleen helaas nog steeds zeker of ik ze wel goed doe. Heb jij al tips van jouw instructeur gekregen die nuttig zijn?
Train jij dag 1 en 2 met een rustdag ertussen of achter elkaar? En 2 keer in de week train je dus>?quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:52 schreef LedZep het volgende:
[..]
Gaat goed, vorder redelijk goed in gewicht en techniek wordt ook steeds beter. Belangrijkste is dat je geen rotatie maakt met je rug, maar louter naar de zijkant buigt.
Voor de schemamakers; kijk ook eens naar een wat ander schema zoals bv:
Dag 1:
Deadlift
Overhead presses
Rows
Dag 2:
Squat
Bench press
Pull ups
Slechts 2 dagen per week trainen, alle spieren, belangrijkste compounds, let it grow. Vergeet niet dat je de eerste periode van het trainen (eerste 2 jaar bv) vooral gebaat bent bij algemene massa en kracht.
Ik train niet zo, maar het is wel een goed schema. Zoals er zoveel goede schema's zijn. En regelmatig over de week verdelen lijkt me het beste.quote:Op vrijdag 7 april 2006 14:44 schreef Alessandro het volgende:
[..]
Train jij dag 1 en 2 met een rustdag ertussen of achter elkaar? En 2 keer in de week train je dus>?
Makkelijk "natuurlijk" haalbaar met veel inzet en hard werk.quote:Op vrijdag 7 april 2006 17:15 schreef tongytongylickylicky het volgende:
Gozer die bij ons in de gym traint staat deze maand op de voorkant van mens health. Ziet er niet slecht uit. Netjes...maar de vraag is "natuurlijk"?
Hij is 29, giste rzag ik hem ook, maar vind z'n armen klein overkomen en hij cardioot ook veel na z'n trainingquote:Op vrijdag 7 april 2006 17:19 schreef LedZep het volgende:
[..]
Makkelijk "natuurlijk" haalbaar met veel inzet en hard werk.
Dat doen professionele bodybuilders ook om het leven, dus daar moet je niet naar kijken.quote:Op vrijdag 7 april 2006 17:24 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Hij is 29, giste rzag ik hem ook, maar vind z'n armen klein overkomen en hij cardioot ook veel na z'n training
Doe het zelf ook na de training, meestal 20 a 25 minuten op een rustig tempo zodat ik vet verbrand en niet wat anders.quote:Op vrijdag 7 april 2006 17:24 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Hij is 29, giste rzag ik hem ook, maar vind z'n armen klein overkomen en hij cardioot ook veel na z'n training
Ja daar let ik ook wel op, heb alleen het idee dat ik afentoe met links een klein beetje mijn rug draait, maar ik moet dat eigenlijk eens laten nakijken door 'n vriend of ik roteer met m'n rug. Ben sowieso nog meer met techniek bezig dan met het verhogen van 't gewicht.quote:Op vrijdag 7 april 2006 13:52 schreef LedZep het volgende:
[..]
Gaat goed, vorder redelijk goed in gewicht en techniek wordt ook steeds beter. Belangrijkste is dat je geen rotatie maakt met je rug, maar louter naar de zijkant buigt.
www.xxlnutrition.nl als je dan toch whey neemtquote:Op vrijdag 7 april 2006 19:11 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
Ja daar let ik ook wel op, heb alleen het idee dat ik afentoe met links een klein beetje mijn rug draait, maar ik moet dat eigenlijk eens laten nakijken door 'n vriend of ik roteer met m'n rug. Ben sowieso nog meer met techniek bezig dan met het verhogen van 't gewicht.
Welke Whey-shakes gebruiken de dames en heren hier eigenlijk? Ben van plan om ook een pot ervan aan te schaffen, maar zie door de bomen 't bos niet meer... Wat is goed, en redelijk betaalbaar?
Ik zou de romanian deadlift er nog bij doen (ipv die extension). Bovenbenen + kuiten mogen gerust 20 of meer setjes zijn (als je het volhoudt)quote:Op vrijdag 7 april 2006 22:09 schreef Dacide het volgende:
zojuist getrained.... ging matig, was brakjes..
eerst benen...
opwarmen 2 setjes legpress... (veel reps)
4 of 5 sets squaten (+/- 8 reps)
4 sets (zittend kuiten trainen.. weet niet meer hoe die apparaat heet)
3 sets leg extension om het af te maken...
daarna biceps..
zittend biceps curl 4 sets
staand met ez-barbell 4 of 5 sets
concentration curl 3 sets....
Neem van mij aan: iedereen zou moeten deadliften. Als je vanaf het begin deadlift met een goede uitvoering helpt dat ELKE andere oefening die je doet.quote:Op vrijdag 7 april 2006 23:04 schreef Dacide het volgende:
deadlift raad mijn trainer me nog af.. (train pas een jaartje nu)... misschien dat mijn onderrug nog niet sterk genoeg is..
ik zou hem wel eens kunnen proberen op laag gewicht...
bovenbenen 20 sets? (in totaal toch? of bedoel je per oefening :S )
Als jij een deadlift doet, komen je bovenbenen dan nooit horizontaal?quote:Op zaterdag 8 april 2006 11:44 schreef LedZep het volgende:
[..]
Neem van mij aan: iedereen zou moeten deadliften. Als je vanaf het begin deadlift met een goede uitvoering helpt dat ELKE andere oefening die je doet.
De belangrijkste deadlifts zijn:
Conventional deadlift
Sumo deadlift
Romanian deadlift
De eerste zou je een rugoefening kunnen noemen omdat de stand van de rug in de beginpositie ervoor zorgt dat je benen relatief weinig werk verrichten. Uitvoering: handen iets buiten schouderbreedte, voeten "binnen" de handen. Ondanks wat veel sites zeggen/laten zien op plaatjes: ga niet met je bovenbenen horizontaal staan (in het begin). Het is geen verkapte squat, maar een deadlift. Dus bovenbenen in een hoek van zo'n 45 graden tov de grond.
Het verschil is dat het teveel een beenoefening wordt wat niet de bedoeling is én dat je met je benen horizontaal geen maximale kracht kan zetten (zelfde geldt voor squat - extreme wide stand geeft de meeste krachtpotentie). Het is niet slecht of zo om de bovenbenen horizontaal te zetten, maar je maakt er feitelijk een soort squat-deadlift combinatie van en dat is neit de bedoeling.quote:Op zaterdag 8 april 2006 13:51 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
Als jij een deadlift doet, komen je bovenbenen dan nooit horizontaal?
Ik doe het altijd wel, en heb toch mijn rug ook aardig zien groeien, dus is er wel verschil?
hmm, morgen toch maar eens zo uitproberen dan. Hoever laat jij de barbell dan zakken eigenlijk? Tot net over de knie oid?quote:Op zaterdag 8 april 2006 13:54 schreef LedZep het volgende:
[..]
Het verschil is dat het teveel een beenoefening wordt wat niet de bedoeling is én dat je met je benen horizontaal geen maximale kracht kan zetten (zelfde geldt voor squat - extreme wide stand geeft de meeste krachtpotentie). Het is niet slecht of zo om de bovenbenen horizontaal te zetten, maar je maakt er feitelijk een soort squat-deadlift combinatie van en dat is neit de bedoeling.
Deadlifts altijd met stop. Ik zie nog teveel mensen hem gewoon laten zakken tot net boven de grond en dan weer omhoog gooien, terwijl het een DEAD-LIFT oftewel een DEAD-WEIGTH-LIFT is. Dat wil zeggen: een dood gewicht optillen. Dit is veel zwaarder omdat je elke positieve herhaling weer vanuit 0 moet beginnen en dus geen stretch reflex uit de vorige meer hebt.quote:Op zondag 9 april 2006 09:10 schreef mister_popcorn het volgende:
[..]
hmm, morgen toch maar eens zo uitproberen dan. Hoever laat jij de barbell dan zakken eigenlijk? Tot net over de knie oid?
16 sets moet voldoende zijn IMHO. Qua oefeningen zit je wel goed ook.quote:Op zondag 9 april 2006 13:03 schreef Dacide het volgende:
Ledzep, morgen is mijn rug weer aan de beurt...
Hoeveel sets is een prima aantal voor de rug.. (aangezien de rug een relatief grote spiergroep is)..
mijn schema is altijd iets in deze richting: (alle oefeningen progressief gewicht toename)
4 sets - lat pulley naar de nek
4 sets -lat pulley naar de borst
4 sets- pulley naar de borst met zo'n smal dingetje.. chinning triangle
[afbeelding]
4 sets - bent over rows of met zo'n machine waar je die beweging zittend bij doet, of seated cable rows
ik wil gaan proberen om me langzaam te leren om me op te trekken.. dit kan ik nu nog niet. Maar wil wel proberen door nu smal te beginnen en voornamelijk biceps te gebruiken, steeds handen verder uit me kaar tot dat het uiteindelijk wel lukt,
Daarnaast wil ik dan toch die deadlift gaan proberen.
het lukt me nu nog niet eens om me 1 keer fatsoenlijk op te trekken,,, work to do dus... Ik ga het in elk geval vaak oefenen.quote:Op zondag 9 april 2006 13:42 schreef LedZep het volgende:
[..]
16 sets moet voldoende zijn IMHO. Qua oefeningen zit je wel goed ook.
Over het optrekken: ga het elke dag thuis doen. Als je maar 2 reps kan, doe je gedurende de dag 10x2 reps bv. Optrekken is iets wat je vooral leert door het vaak te doen. Zo zijn er gruwelijk sterke mensen met een pulldown boven hun lichaamsgewicht, die zich ook maar een paar keer kunnen optrekken.
Als je de deadlift erbij doet en je het chinnen wat onder de knie hebt kan je zoiets doen:
1. Optrekken - 30 reps in zo weinig mogelijk sets
2. Deadlift
3. Bent over rows
Dit is de basistraining. Blijf bij deadlifts iig laag in je reps, zo kan je veel meer gewicht aan (max 5 reps bv)
Dan kan je er nog een finisher achteraan doen, dit kan een lat pulldown zijn of een andere roeioefening (roeien vind ik zelf beter).
Zoals je nu bezig bent (plusminus 16 sets) is goed, blijf daar maar bij (iets minder kan, maar niet meer).
Ik haal veel van forum.dutchbodybuilding.com, daar zitten (vooral in het powerlifting deel) heel veel mensen die er ontzettend veel verstand van hebben. Dat met die bovenbenen heb ik in eerste instantie van Monsterstrength aldaar horen zeggen. En kijk maar eens hoe de wereldtop in het deadliften em uitvoert. Die buigen maar weinig door hun benen.quote:Op zondag 9 april 2006 14:02 schreef Jurrio het volgende:
Ik heb ook weer een vraagje...LedZep hoe kom jij aan al die informatie? Jij bent zowat de enige bron hier (Mr. J ook maar die is er niet zoveel) en ik vind het prettig om zelf ook wat te weten.
Welke sites raad jij aan om door te spitten? Aangezien je zegt dat veel sites geen gelijk hebben over de hoek die de bovenbenen maken met de grond, maar waar baseer je dat dan op? Hoe weet je dat die informatie wel juist is?
Btw no offense natuurlijk, ben gewoon benieuwd!
jeps, was ik ook al van plan... eerst beetje door handen smal te houden en voornamelijk biceps te gebruiken.. en dan paar keer proberen op de "echte" manier..(ook al kan ik me niet ver optrekken op die manier... lijkt me wel geweldig als het je dan in een keer wel ooit lukt om je ffatsoenlijk op te trekken.. dan weet je direct hoeveel je aan het oefenen gehad hebt..)quote:Op zondag 9 april 2006 15:18 schreef ivosnivo het volgende:
Je kunt ook beginnen met halve optrekbewegingen. En dan langzaam steeds wat verder omhoog proberen te komen.
Dat ding hadden ze ook bij mijn 1e sportschool, werkt heel erg goed. Kan er nu namelijk nog steeds geen reet van. En met dat ding ging het de goede kant op.quote:Op zondag 9 april 2006 18:27 schreef LedZep het volgende:
Wij hebben zo'n chin assist ding staan, dan kan je met een contragewicht chinnen, dat werkt ongeveer net als de voetenvasthoud-methode van ivosnivo en werkt heel goed.
En sprokkelen is niet erg, als je daarmee beter leert optrekken (op den duur).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |