abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 1 april 2006 @ 19:02:18 #51
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_36557653
Nederlanders zijn helaas vaak erg bekrompen en weinig gewend. De meeste mensen komen nooit buiten hun vaste kliekje, interesseren zich nergens voor, zijn vrij belabberd geinformeerd maar denken wél de wijsheid in pacht te hebben.

Het leuke aan Nederlanders is de ongereserveerdheid, ongenuanceerdheid en het feit dat we best wel een feestje kunnen bouwen. En het provinciale gedrag dat Nederlanders vaak toch een beetje ten toon spreiden... ergens vind ik dat wel charmant.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_36557875
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 17:47 schreef Philosocles het volgende:
Ik schaam me wel voor het beeld dat van Nederland wordt neergezet in dat IND-voorlichtingsfilmpje dat gisteravond op Nova te zien was. Daar komt een kerel aan op Schiphol, staat in de draaideur te hannessen, vervolgens gaan de deuren van de bus voor z'n neus dicht omdat de bus 'altijd op tijd rijdt', hij staat vervolgens te kutten met kleingeld bij de treinkaartjesautomaat nadat-ie eerst tegen de stroom in de roltrap op rent wegens het vergeten van dat treinkaartje - en ondertussen de voiceover die waarschuwt dat we hier een kutklimaat hebben. Welkom in Nederland.

Het viel me trouwens nog mee dat z'n koffer niet werd gejat.
Dat was inderdaad erg triest. Een slechter beeld van Nederland kun je gewoon niet schetsen. Miskleun en slapstick.. Vind je het gek dat die bollebozen hier niet willen studeren.
pi_36557926
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:02 schreef Pappie_Culo het volgende:
Nederlanders zijn helaas vaak erg bekrompen en weinig gewend. De meeste mensen komen nooit buiten hun vaste kliekje, interesseren zich nergens voor, zijn vrij belabberd geinformeerd maar denken wél de wijsheid in pacht te hebben.
Hoe bewijs je in hemelsnaam dat de mensen invergelijkbare landen als Belgie, Denemarken en Zwitserland minder bekrompen zijn? Het is gewoon een gevoel dat je hebt over mensen die je hier vind maar ook elders.
quote:
Het leuke aan Nederlanders is de ongereserveerdheid, ongenuanceerdheid en het feit dat we best wel een feestje kunnen bouwen. En het provinciale gedrag dat Nederlanders vaak toch een beetje ten toon spreiden... ergens vind ik dat wel charmant.
Dat vind je dan weer vooral buiten de Randstad. Hypocriet of niet, maar dat is mijn gevoel.
  zaterdag 1 april 2006 @ 19:18:15 #54
134706 Kevin_VS_Ps3
Een helpende hand....
pi_36557974
Ik stoor me aan de buitenlanders, ben ik nu rascist?
doet meer dan wonderen!
pi_36557978
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 18:02 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

is dat zo? meer dan andere landen? is dat iets typisch nederlands?
dat is precies wat ik bedoel. Die vraag moet je je altijd stellen. Bovendien kun je Nederland alleen met vergelijkbare landen vergelijken.
pi_36558001
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:18 schreef Kevin_VS_Ps3 het volgende:
Ik stoor me aan de buitenlanders, ben ik nu rascist?
Ligt eraan of je je alleen stoort aan de buitenlanders met een kleur
  zaterdag 1 april 2006 @ 19:27:06 #57
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36558202
Nederland geen probleem, maar voor veel Nederlanders schaam ik me.
pi_36558256
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:27 schreef Alicey het volgende:
Nederland geen probleem, maar voor veel Nederlanders schaam ik me.
Dat is het voor mij ook denk ik. Al denk ik dat als ik in Duitsland of Belgie zou wonen, dat ik me dan ook voor veel van die inwoners zou schamen.
  zaterdag 1 april 2006 @ 19:32:30 #59
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36558370
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:28 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Dat is het voor mij ook denk ik. Al denk ik dat als ik in Duitsland of Belgie zou wonen, dat ik me dan ook voor veel van die inwoners zou schamen.
Het is inderdaad niet gezegd dat het elders beter is wanneer je de bevolking eenmaal leert kennen.
pi_36558749
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet gezegd dat het elders beter is wanneer je de bevolking eenmaal leert kennen.
Ik kom redelijk vaak in Zwitserland. Prachtig land natuurlijk, maar de mensen zijn er niet zo gastvrij als hier. Dat heeft natuurlijk vooral een historische reden.
  zaterdag 1 april 2006 @ 19:49:36 #61
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36558820
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:47 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ik kom redelijk vaak in Zwitserland. Prachtig land natuurlijk, maar de mensen zijn er niet zo gastvrij als hier. Dat heeft natuurlijk vooral een historische reden.
Vind jij de mensen hier gastvrij?
pi_36558859
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:49 schreef Alicey het volgende:

[..]

In vergelijking met daar wel. Gastvrijheid kun je niet meten maar ik denk over het algemeen dat Nederland wel gastvrij is.
  zaterdag 1 april 2006 @ 19:52:42 #63
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36558902
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:51 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

In vergelijking met daar wel. Gastvrijheid kun je niet meten maar ik denk over het algemeen dat Nederland wel gastvrij is.
Ik vraag het me af.. Traditioneel in ieder geval niet..
  zaterdag 1 april 2006 @ 19:54:46 #64
40852 msteggink
roflkartoffel
pi_36558949

Naja ik ben na me studie ook pleite hier
Op woensdag 7 december 2005 19:46 schreef Thomasumo het volgende:
Ik probeer uit alle macht iets te verzinnen maar besef me opeens dat ik mijn hele schooljeugd heb verkwanseld aan het staren naar de buitenproportioneel dikke tieten van Naomie.
pi_36558990
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:54 schreef msteggink het volgende:
[afbeelding]

fucking hell
pi_36559107
Schamen voor Nederland gaat me tever. Dat het hier allemaal niet even goed gaat lijkt me duidelijk (maar dan weer ,waar wel?).
Ik heb wel het idee dat de meeste Nederlanders zich schamen voor hun land. Kijk alleen maar naar de reacties als er iemand loopt met een Nederlandse vlag op zijn/haar kleding.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_36559113
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:49 schreef Alicey het volgende:

[..]

Jazeker, ik laat regelmatig meiden bij me slapen die ik nauwlijks ken
pi_36559120
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:52 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik vraag het me af.. Traditioneel in ieder geval niet..
Dat is onzin volgens mij, waarom vind je dat?
  zaterdag 1 april 2006 @ 20:20:46 #69
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_36559552
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 20:02 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Dat is onzin volgens mij, waarom vind je dat?
Stel bijvoorbeeld dat je iemand bezoekt en het wordt tegen etenstijd. In veel gevallen zul je dan toch geleidelijk aan buiten de deur gezet wordne.
  zaterdag 1 april 2006 @ 20:24:03 #70
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_36559647
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 20:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Stel bijvoorbeeld dat je iemand bezoekt en het wordt tegen etenstijd. In veel gevallen zul je dan toch geleidelijk aan buiten de deur gezet wordne.
hangt er vanaf wie het is denk ik. Als ik bij een vriendin ben, of er is een vriendin bij mij schuiven we gewoon een bordje bij
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  zaterdag 1 april 2006 @ 20:27:22 #71
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_36559730
ik vind het uitermate bekrompen en kleinburgerlijk om je te schamen voor nederland. is zoiets als je schamen voor je buren.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_36559767
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 20:20 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hangt er vanaf. Goede vrienden mogen blijven, maar alleen op afspraak mee eten. Zo heb ik het altijd ervaren iig.
What Would Goku Do
pi_36561994
Ik schaam me er niet voor, dat vind ik onzin. Ik ben er ook niet trots op, vind ik evenzeer onzin.
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 1 april 2006 @ 22:01:13 #74
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_36562112
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 21:57 schreef NoSigar het volgende:
Ik schaam me er niet voor, dat vind ik onzin. Ik ben er ook niet trots op, vind ik evenzeer onzin.
Maar je kunt wel blij zijn dat je wiegje hier heeft gestaan, en niet bv. in Somalië.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_36562187
Toen J.P. Balkenende en Jaap de Hoop Scheffer in het Oval Office stonden was ik zo trots op Nederland.
pi_36562227
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 22:09 schreef Allochtoon het volgende:
Toen J.P. Balkenende en Jaap de Hoop Scheffer in het Oval Office stonden was ik zo trots op Nederland.
Hehe.. wat een moment was dat. IK schaamde me niet voor Nederland maar wel voor onze premier en zijn handlanger. Omdat hun ons visitekaartje zijn, krijg je zo geen goed beeld van Nederland inderdaad.
  zaterdag 1 april 2006 @ 22:12:05 #77
59896 Asskicker14
Suk a dog dik
pi_36562252
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 22:09 schreef Allochtoon het volgende:
Bush: What's his name again?

*Balkenende komt binnen lopen*

Bush: Well hi, Jan-Peter. ')
Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?
pi_36562470
trots zijn op je land vind ik zo onzin ik ben blij dat ik hier woon maar trots nee. Maar ik zou sowieso ook niet trots zijn als ik in ander land had gewoond
pi_36562591
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 22:01 schreef mazaru het volgende:

[..]

Maar je kunt wel blij zijn dat je wiegje hier heeft gestaan, en niet bv. in Somalië.
We zijn toevallig bevoorrecht, maar dat is ook maar relatief. Hier kun je ook veel ellende meemaken. Het is in ieder geval niet de verdienste van mezelf, maar van 'het lot'. Niks om trots op te zijn of om je voor te schamen vind ik dus weer.
Helpt waar hij kan!
pi_36562734
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 22:10 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Hehe.. wat een moment was dat. IK schaamde me niet voor Nederland maar wel voor onze premier en zijn handlanger. Omdat hun ons visitekaartje zijn, krijg je zo geen goed beeld van Nederland inderdaad.
Ach ik had er geen moeite mee. Ik stem niet voor ze, en het is niet mijn politiek, maar dat moment vond ik niet bijzonder beschamend of zo. Ik heb verhalen gelezen over Den Uyl die de toenmalige president Ford tijdens een bezoek voor het laatst waarschuwde m.b.t. Vietnam ok nog eens op een moment dat het helemaal niet uitkwam. Leek me ook niet echt verheffend.
Helpt waar hij kan!
  zaterdag 1 april 2006 @ 22:30:59 #81
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_36562757
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 18:26 schreef Evil_Jur het volgende:
Nederlanders die zo'n hekel aan hun eigen land hebben moeten eens een tijdje in een ander land gaan wonen, krijg je vanzelf nieuwe waardering voor Nederland. Zo slecht is het hier echt niet.
Ik woon nu al een tijdje in Ierland en ga nederland steeds minder waarderen, mag dat ook? Gaat helemaal vanzelf trouwens.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_36563280
Ik ben momenteel niet trots op Nederland zelf (qua regering) maar wél op de Nederlandse geschiedenis en cultuur. Mensen die dat verloochenen zijn het leven in NL niet waard. Maar dit betekent niet dat je de laksheid van verscheidene ministeries niet aan de kaak mag stellen
pi_36563367
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 22:30 schreef NoSigar het volgende:

[..]

Ach ik had er geen moeite mee. Ik stem niet voor ze, en het is niet mijn politiek, maar dat moment vond ik niet bijzonder beschamend of zo. Ik heb verhalen gelezen over Den Uyl die de toenmalige president Ford tijdens een bezoek voor het laatst waarschuwde m.b.t. Vietnam ok nog eens op een moment dat het helemaal niet uitkwam. Leek me ook niet echt verheffend.
Volgens mij heeft Nederland altijd dat soort types gehad. Maar Balkenende komt toch het minst daadkrachtig over.
  zaterdag 1 april 2006 @ 23:47:16 #84
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_36564558
Nederland is wel een goed land, alleen de mensen zijn zo dom vaak, daar erger ik me aan. Maar aan de andere kant is het ook typisch Nederlands om je beter te voelen dan anderen, dus ja. Maar het zal in andere landen ook wel het geval zijn dat niet iedereen al te slim over komt, alleen als je hun taal niet spreekt dan merk je niet of ze dom kletsen. Met ondertiteling in nette zinnen komt iedereen al gauw slim over.

Enniewee, Nederland is best een goed land, er zijn niet veel landen waar het echt beter is. Overal is het niet altijd zo als je wilt. Als je rijk bent heb je maar één eis en dat is een lage belasting, dan zijn er idd betere landen dan Nederland.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zaterdag 1 april 2006 @ 23:48:54 #85
53267 TC03
pi_36564615
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 22:10 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Wtf kunnen zij eraan doen, eerder een blamage voor de VS. Bovendien is "Jan-Peter Balkenende" geen makkelijke naam voor een Amerikaan om te onthouden.
pi_36564831
Hij kan er niks aan doen dat hij geen leiderstype is Bush trouwens alleen qua voorkomen maar qua intelligentie absoluut niet en dat heeft Balkenende weer wel, dus als je de goede eigenschappen van beide heren samenvoegd
  zaterdag 1 april 2006 @ 23:58:26 #87
53267 TC03
pi_36564881
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 23:56 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hij kan er niks aan doen dat hij geen leiderstype is Bush trouwens alleen qua voorkomen maar qua intelligentie absoluut niet en dat heeft Balkenende weer wel, dus als je de goede eigenschappen van beide heren samenvoegd
Ten eerste is Bush intelligenter dan 99% van de Fokkers, iedereen die zijn intelligentie beoordeelt op dingen in de media kan ik ook niet echt intelligent noemen. Maar oké. Ten tweede maakt het niet uit of Balkenende een leiderstype is, ook al was ie het meest charismatische persoon op aarde, dan nog had Bush zijn naam vergeten...
  zondag 2 april 2006 @ 05:50:26 #88
46960 StefanP
polemicist
pi_36569744
Valt er op iets trots te zijn tegenwoordig dan?

Vroegah, toen had je de gouden eeuw, de geuzen, de kolonien, Tromp, Heijn, De Ruyter, Nederlanders die 80 jaar oorlog voeren voor een tiende penning.

Tegenwoordig heb je een land vol lamme lullen, werkschuw tuig, afgunst en jaloezie, een verrot sociaal systeem met miljoenen uitkeringstrekkers, miljoenen medelanders die alles verzieken, een land waar burgers elkaar haten omdat een ander een euro meer verdient, waar je als burger een slaaf bent van een overheid die alles van je inpikt en die alles voor je bepaalt en regelt, waar je als kippen in een kippenhok op elkaar woont in veel te kleine prutserige vinex wijkjes, zonder parkeerplaatsen, zonder garages, tegen prijzen waar je in elk ander land 3 woningen voor koopt.

Wees er maar trots op hoor. NL mag van mij van de aardbodem verdwijnen en het zou me geen worst kunnen schelen. NL was een prachtig land, maar dat is alweer zeker 30 jaar geleden.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 2 april 2006 @ 06:05:01 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36569811
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:16 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Hoe bewijs je in hemelsnaam dat de mensen invergelijkbare landen als Belgie, Denemarken en Zwitserland minder bekrompen zijn? Het is gewoon een gevoel dat je hebt over mensen die je hier vind maar ook elders.
[..]

Dat vind je dan weer vooral buiten de Randstad. Hypocriet of niet, maar dat is mijn gevoel.
Het meest provinciale en bekrompen gedrag vind je juist in Amsterdam is mijn ervaring.
Daar kijken ze vaak echt niet verder dan Amsterdam. Buiten de randstad is men veel internationaler georienteerd.
(zelf kom ik trouwens oorspronkelijk ook uit de Randstad)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_36569862
Al zit er een links kabinet, is het volk voor 100 % belasting en worden de allochtonen doodgeknuffeld. Dan nog denk ik aan Willem van Oranje, Maxima, onze machtige leeuw, de VOC, Fokker, de Deltawerken, Unilever, de Afsluitdijk, Thorbecke en Grolsch. Nederland .
pi_36569880
quote:
Op zaterdag 1 april 2006 19:54 schreef msteggink het volgende:
[afbeelding]

Mooie plaat. Een 'waarachtig Nederlander' .
  zondag 2 april 2006 @ 06:22:15 #92
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36569896
Ik zie best wel veel goede dingen in NL en ben die (nog) meer gaan waarderen sinds ik in het buitenland woon.
Zoals elk land heeft ook NL z'n goede en z'n slechte kanten. De kunst is om je niet teveel op te winden over de slechte dingen en te genieten van de goede dingen.
En dat geldt natuurlijk voor elk land.
Mijn reisverslagen
pi_36569906
quote:
Op zondag 2 april 2006 06:22 schreef SeLang het volgende:
Ik zie best wel veel goede dingen in NL en ben die (nog) meer gaan waarderen sinds ik in het buitenland woon.
Interessant, welke zaken bedoel je?
  zondag 2 april 2006 @ 06:55:09 #94
78918 SeLang
Black swans matter
pi_36569988
quote:
Op zondag 2 april 2006 06:24 schreef Steijn het volgende:

[..]

Interessant, welke zaken bedoel je?
Bijvoorbeeld:
  • Lekker gematigd klimaat, weinig natuurrampen, zomeravonden waarop het pas heeeel laat donker wordt
  • Veel oog voor kwaliteit van leefomgeving (veel fietspaden, veel groen in steden, veilige speelomgeving voor kinderen, voetgangerszones, hoge verkeersveiligheid, etc)
  • NL is efficienter en minder burocratisch dan bijna alle andere landen waar ik geweest ben
  • NL is welvarender dan de bijna alle landen waar ik geweest ben. 'modaal' is eigenlijk een heel comfortabele levensstandaard, wat wij 'armoede' noemen is middenstand in de meeste landen. Echte armoede komt in NL niet voor. De laagste klasse gaat niet op straat dood.
  • Veel vrije tijd, vakantie. Er zal in de regel niemand dwarsliggen als je 4 weken op vakantie gaat.
  • etc
  • "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      zondag 2 april 2006 @ 07:42:28 #95
    141379 postmortum
    Knuffelpool
    pi_36570214
    Ik ben trots op Limburg, mag dat ook?
    Op dinsdag 22 september 2009 19:25 schreef Adelante het volgende:
    Met jou als KLB vriend hebben we geen vijanden meer nodig nee :')
    pi_36570329
    Ik ben trots op Nederland, maar in het algemeen niet op de Nederlanders. Verder houdt mijn wereld niet op bij de landsgrenzen. Sterker nog: daar begint ie eigenlijk pas.
      zondag 2 april 2006 @ 09:04:02 #97
    40852 msteggink
    roflkartoffel
    pi_36570523
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 06:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld:
  • Lekker gematigd klimaat, weinig natuurrampen, zomeravonden waarop het pas heeeel laat donker wordt
  • Veel oog voor kwaliteit van leefomgeving (veel fietspaden, veel groen in steden, veilige speelomgeving voor kinderen, voetgangerszones, hoge verkeersveiligheid, etc)
  • NL is efficienter en minder burocratisch dan bijna alle andere landen waar ik geweest ben
  • NL is welvarender dan de bijna alle landen waar ik geweest ben. 'modaal' is eigenlijk een heel comfortabele levensstandaard, wat wij 'armoede' noemen is middenstand in de meeste landen. Echte armoede komt in NL niet voor. De laagste klasse gaat niet op straat dood.
  • Veel vrije tijd, vakantie. Er zal in de regel niemand dwarsliggen als je 4 weken op vakantie gaat.
  • etc
  • Jij vergelijkt Nederland met Taiwan.

Ik ga naar Canada emigreren, en daar geldt:
    - Goedkope en grote woningen
    - Goede gezondheidszorg
    - Relatief hoge lonen
    - Weinig belastingen
    - Veel natuur
    - Rust, geen stress, een opgefokt sfeertje zoals in de grote steden hier.
    Op woensdag 7 december 2005 19:46 schreef Thomasumo het volgende:
    Ik probeer uit alle macht iets te verzinnen maar besef me opeens dat ik mijn hele schooljeugd heb verkwanseld aan het staren naar de buitenproportioneel dikke tieten van Naomie.
    pi_36570530
    Ff terzijde: het is btw een grof, grof schandaal dat kinderen tegenwoordig bijna niets over de cultuur en geschiedenis leren van ons land.
    Mijn nichtje van 10 leert op de basisschool over de evolutie, de Tweede Wereldoorlog en de slavernij That's it, verder niets over de historie van Nederland. Vind je het gek dat de jeugd van tegenwoordig ook niet meer trots is op Nederland, ze weten niet eens wat het ís!
      zondag 2 april 2006 @ 09:23:39 #99
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_36570605
    quote:
    Op zondag 2 april 2006 09:04 schreef msteggink het volgende:

[..]

Jij vergelijkt Nederland met Taiwan.
    Een aantal van de genoemde punten geldt ook voor bijvoorbeeld de UK en Belgie.

Canada kan ik niks over zeggen want daar heb ik nooit gewoond. Net als alle andere landen zal het voordelen en nadelen hebben t.o.v. NL
    Mijn reisverslagen
    pi_36570681
    Ik schaam me ook weleens voor die achterlijke tolerantie hier.
    FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
    Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')