abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 26 april 2006 @ 19:49:24 #201
8369 speknek
Another day another slay
pi_37321084
Nou het gaat me niet zozeer om het faken van de tongentaal (nouja een beetje), maar om degene die het verstaat. Ookal zou het wel kunnen dat degene die het verstaat door god geinspireerd wordt, je zou toch op zich kunnen verwachten dat de 'tong' waarin degene spreekt, een bestaande taal is. Dat wordt althans bijbels geinsinueerd. Dat betekent dus dat het ook objectief testbaar is. Ik zou zelf als aanhoorder daar toch achteraan gaan. Ik vermoed namelijk dat de vertaler maar wat verzint, hoe oprecht de woorden ook naar boven komen borrelen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_37321260
O maar ik heb dat ook wel eens in een tv-programma gezien, dat iemand inderdaad in tongentaal in een taal bleek te hebben gesproken die echt bestond.
  woensdag 26 april 2006 @ 19:57:57 #203
8369 speknek
Another day another slay
pi_37321439
Ja, maar die ken je weer niet..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_37321513
quote:
Op woensdag 26 april 2006 19:43 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Ik snap dat een buitenstaander er dat soort sceptische gedachten bij kan hebben, maar ik ken de mensen in onze gemeenschap die die gave hebben en ik weet dat zij nooit iets zelf zouden durven of willen verzinnen en dan doen alsof ze door God geïnspireerd zijn. Als iemand wel tongentaal zit te faken, dan is het ook onmogelijk dat iemand anders het verstaat.
De 'believers' in, ik noem maar een fenomeen, Char, geloven ook dat zij te goeder trouw is. Je weet nooit precies wat er diep binnenin mensen speelt.

Onmogelijk dat iemand anders het verstaat? Wie zegt dat die ander niet ter plekke verzint wat er zogenaamd gezegd wordt? Dat hoeft niet eens bewust te zijn. Het hoeft allemaal geen kwade opzet te zijn, ik denk eerder dat er sprake is van zelfsuggestie.
pi_37327525
Tja, zo sceptisch kun je zijn. Char verdient er goed geld mee, de mensen die ik ken hebben geen enkel motief om daar iets te gaan zitten verzinnen. Overigens gebeurt het bij ons helemaal niet vaak dat iemand in tongentaal spreekt, ik maak het misschien maar twee keer per jaar mee ofzo.
pi_37327694
Char verdient er geld mee, jouw kerkgenoten bewondering. Er zijn genoeg motieven te bedenken.
pi_37327961
Bewondering, welnee. Echt niet. In onze (kleine) gemeenschap zijn gaven van de geest heel normaal, je bewondert er elkaar echt niet om.
  woensdag 26 april 2006 @ 22:54:04 #208
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37328861
ik ken een aantal Christenen die wel de gave hebben, maar er niet mee te koop willen lopen. het is dan ook absoluut niet algemeen bekend dat ze dit kunnen (het zijn goede vrienden van mij, daarom weet ik het). het is absoluut niet iets waar ze bewondering mee oogsten. iedereen die dat doet voor bewondering vind ik maar een beetje zielig.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  woensdag 26 april 2006 @ 22:59:45 #209
8369 speknek
Another day another slay
pi_37329107
Welke talen hebben ze al gesproken?
pi_37329120
Zo kwam mijn zwager er tijdens een dienst een keer achter dat zijn eigen moeder de gave van uitleg van tongentaal had, doordat zij begon te spreken nadat iemand anders iets in tongentaal had gezegd. Hij wist dat helemaal niet van zijn moeder, terwijl ze die gave al jaren had. En ik ken haar ook en iedereen die haar ook maar een beetje kent weet dat bewondering willen oogsten echt niet aan de orde is bij haar.
pi_37329166
quote:
Op woensdag 26 april 2006 22:59 schreef speknek het volgende:
Ik heb geen idee, maar ik vind dat zelf ook helemaal niet zo interessant, eerlijk gezegd. Althans, ik zou het wel grappig vinden om te weten, maar ik vind het niet belangrijk genoeg om daar koste wat het kost achter te willen komen. Hoe kom je er überhaupt achter??
  woensdag 26 april 2006 @ 23:04:28 #212
8369 speknek
Another day another slay
pi_37329293
quote:
Op woensdag 26 april 2006 23:01 schreef _Floddertje_ het volgende:
Ik heb geen idee, maar ik vind dat zelf ook helemaal niet zo interessant, eerlijk gezegd. Althans, ik zou het wel grappig vinden om te weten, maar ik vind het niet belangrijk genoeg om daar koste wat het kost achter te willen komen. Hoe kom je er überhaupt achter??
Duits of Frans herken ik wel. Trouwens de meeste grote talen van de wereld kan ik redelijk plaatsen.
  woensdag 26 april 2006 @ 23:06:49 #213
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37329381
quote:
Op woensdag 26 april 2006 22:59 schreef speknek het volgende:
de meeste tongentaal is 'wartaal' (zoals dat ook is geimpliceerd in de eerste brief aan de Korintiers) en daarom niet geschikt voor publiek. het is bedoeld ter opbouwing van het persoonlijk geloof en niet bedoeld voor anderen. de HG bid dan voor jou ofzo. het is lastig te begrijpen voor mensen die het zelf niet kunnen.
?Porque no te calles?
pi_37329761
quote:
Op woensdag 26 april 2006 23:06 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

de meeste tongentaal is 'wartaal' (zoals dat ook is geimpliceerd in de eerste brief aan de Korintiers) en daarom niet geschikt voor publiek. het is bedoeld ter opbouwing van het persoonlijk geloof en niet bedoeld voor anderen. de HG bid dan voor jou ofzo. het is lastig te begrijpen voor mensen die het zelf niet kunnen.
hoe onderscheid ik deze "wartaal" van wartaal ?
  woensdag 26 april 2006 @ 23:22:21 #215
8369 speknek
Another day another slay
pi_37329908
quote:
Op woensdag 26 april 2006 23:18 schreef het_fokschaap het volgende:
Op dezelfde manier als dat je een boodschap van god en zelfsuggestie van elkaar scheidt, me dunkt.
pi_37334831
quote:
Op woensdag 26 april 2006 23:06 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het is bedoeld ter opbouwing van het persoonlijk geloof en niet bedoeld voor anderen.
Wat heb je er zelf dan aan? In de bijbel heeft het duidelijk nut, dat zie ik hier niet helemaal...
  donderdag 27 april 2006 @ 08:14:17 #217
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37335057
quote:
Op woensdag 26 april 2006 23:18 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat hoef je niet te doen, het nml alleen voor persoonlijke opbouw bedoeld.

overigens heeft CS Lewis er een boekje over geschreven: Transpositie. erg interessant.
?Porque no te calles?
pi_37336972
Isegrim, jij haalt twee dingen door elkaar, namelijk het spreken van de apostelen op de eerste pinksterdag. Iedereen verstond wat zij zeiden in hun eigen taal,

En het spreken in tongen. Je spreekt in een al dan niet bestaande taal, zonder dat jezelf weet wat je zegt. De Heilige Geest geeft je woorden in.
Bij ons in de gemeente kan dat zo gaan als Floddertje beschrijft, maar ook inderdaad dat iedereen door elkaar in tongen spreekt. En de mensen die dat niet doen zijn dan zachtjes aan het bidden of zingen. (Er wordt niet geschreeuwd, maar een beetje een kakefonie is het soms wel ja )
Verder zijn wij een charismatisch evangelische gemeente en heb ik nog nooit iemand zien omvallen of extatisch doen
pi_37337026
Ik wel, tijdens sessies waarin voorgangers en ouderlingen voor mensen gingen bidden. Ze deden dan een hand op het hoofd van degene voor wie ze baden en sommigen van die mensen voor wie gebeden werd, gingen zich enorm staan aanstellen. Oneerbiedig gezegd misschien, maar die indruk maakte het op me.

Als je bij het 'in tongen spreken' zelf niet weet wat je zegt, dan lijkt het me volstrekt nutteloos. Wat is er dan 'opbouwend' aan?
  donderdag 27 april 2006 @ 10:16:17 #220
8369 speknek
Another day another slay
pi_37337211
quote:
Op donderdag 27 april 2006 10:07 schreef Isegrim het volgende:
Als je bij het 'in tongen spreken' zelf niet weet wat je zegt, dan lijkt het me volstrekt nutteloos. Wat is er dan 'opbouwend' aan?
Nouja het gaat er natuurlijk om dat de Heilige Geest compleet bezit van je neemt. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat je het sowieso niet zelf verstaat, omdat je niet bij machte bent uberhaupt nog iets te interpreteren. Dat moet een indrukwekkend gevoel geven, als je open staat voor zoiets. Maar in de eerste plaats zou dat volgens mij bij persoonlijk gebed moeten, en niet in een gemeente, en in de tweede plaats vraag ik me ten zeerste af of het niet bestaande tongen kunnen zijn. Maar ik zal de teksten nog weer even nalezen.
pi_37337233
Openstaan... Je gaat er van uit dat het echt is?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 april 2006 @ 10:19:36 #222
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_37337289
quote:
Op donderdag 27 april 2006 10:05 schreef freecell het volgende:
Verder zijn wij een charismatisch evangelische gemeente en heb ik nog nooit iemand zien omvallen (...)
Ik wel. Dat had iets te maken met een stoel die afbrak
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  donderdag 27 april 2006 @ 10:24:25 #223
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37337403
quote:
Op donderdag 27 april 2006 10:16 schreef speknek het volgende:

[..]

Nouja het gaat er natuurlijk om dat de Heilige Geest compleet bezit van je neemt. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat je het sowieso niet zelf verstaat, omdat je niet bij machte bent uberhaupt nog iets te interpreteren. Dat moet een indrukwekkend gevoel geven, als je open staat voor zoiets. Maar in de eerste plaats zou dat volgens mij bij persoonlijk gebed moeten, en niet in een gemeente,
helemaal mee eens
quote:
en in de tweede plaats vraag ik me ten zeerste af of het niet bestaande tongen kunnen zijn. Maar ik zal de teksten nog weer even nalezen.
volgens mij kan het ook wel, maar dan zou het dus imo WEL bedoeld zijn voor anderen, zoals de discipelen na de uitstorting vd HG tegen de mensen preekten in hun eigen taal.
?Porque no te calles?
  donderdag 27 april 2006 @ 10:25:32 #224
8369 speknek
Another day another slay
pi_37337440
quote:
Spreken in tongen: trance of techniek?

Achtergrond en praktijk van 'tongentaal' in de pinksterbeweging

Jan Erik Grezel

"Spreken in tongen kun je niet plánnen", zegt Wim Breedveld, voorganger van een pinkstergemeente in Drenthe. "Maar bij een gebeds- en genezingsdienst heb je meer kans dat het gebeurt dan in een gewone samenkomst." Bij het spreken in tongen - ook wel 'glossolalie' genoemd - brengt iemand onbegrijpelijke, maar gestructureerde klankreeksen voort. In de pinksterbeweging is het een belangrijk fenomeen: men beschouwt het, overeenkomstig het Nieuwe Testament, als een gave van de geest - hét bewijs dat de spreker is bevangen door de Heilige Geest.

Bidden en zingen

Breedvelds 'Living Water Fellowship' huist in een voormalige tractorreparatieruimte op een industrieterrein in Assen. Op een zondagochtend zijn hier zo'n zestig mensen van alle leeftijden bijeengekomen. Het eerste deel van de tweeënhalf uur durende bijeenkomst wordt er veel omhelsd, gejubeld en gezongen. Aanvankelijk Engelse, dan Nederlandse liedjes. Het gezang vloeit uit in een gemeenschappelijke trance en velen beginnen voor zich uit te prevelen. Breedveld weeft er scanderend een gebed doorheen. Later is er de preek over beproeving en reiniging door zout en vuur. Aan het eind van de preek worden de aanwezigen uitgenodigd om 'naar voren' te komen. Tijdens een gecombineerd bidden en zingen ontstaat er opnieuw een sfeer van trance en extase. Elk lid murmelt zijn eigen tekst. Tongentaal? Deze massale vervoering lijkt hoe dan ook het ideale vehikel voor de gaven van de geest.

"Nee, dat is niet zo", zegt broeder Bert Woudwijk na de dienst. "Toen ik mensen voor het eerst in tongen hoorde spreken, dacht ik ook dat het in trance gebeurde. Maar ik kan een dienst meteen beginnen met een stukje tongentaal, nog voor er een noot muziek gemaakt wordt." Hoe gaat dat dan in zijn werk, vraagt de leek zich af. "Essentieel is dat je je onder leiding stelt van de Heilige Geest. Dat is een keuze die je maakt." Veel concreter kan hij het niet zeggen. Wel beaamt hij dat de techniek ook van belang is. "Er zit een leerelement in. De eerste keer wist ik niet wat me overkwam. Ik voelde me een beetje belachelijk, als een brabbelend kind. Maar naarmate je het vaker doet, raak je er bedrevener in."

Nan-ta-li-a-si-ni-koe-ni-a-san-ta

De theoloog Ronald Schouten was jarenlang een fervent aanhanger van de pinksterbeweging. Maar toen hij theologie ging studeren, begon ook de verwijdering van de magie van het spreken in tongen. "In het tweede jaar van mijn studie maakte ik kennis met het werk van Samarin. Deze linguïstische antropoloog heeft de tongentaal aan een analyse onderworpen. Hij ontdekte patronen en klankwisselingen met een min of meer vaste herhaling van consonanten. Ook trok hij lijnen naar kindertaal, kinderliedjes en muziek. Aan mijn bureau begon ik zelf mijn tongentaal op te schrijven. Ik was toen al zo geoefend dat ik me gemakkelijk kon laten gaan. Tot mijn grote verbazing kwam ik erachter dat ook mijn tongentaal voldeed aan de opbouw volgens Samarins theorie. Dat betekende voor mij dat het spreken in tongen geen bovennatuurlijke handeling was, maar een principe dat in elk mens aanwezig is en waar je hoogstens een geestelijke lading aan kon geven. Spreken in tongen bleek een meditatietechniek."

Schouten komt nu al jaren niet meer in de samenkomsten, maar beheerst de techniek nog steeds. "Zal ik een stukje voordoen? Koe-ri-o-sa-man-ta-ki-ri-e-tek-ki-ki-es-se-te-koe-koe-es-set." Uit zijn mond vloeit het als een vaste reeks. "Nee, het zijn wel dezelfde klanken, maar het wisselt. De eerste keer dat je het doet, lijkt het ook een kopie van wat je om je heen hoort. Maar het komt toch voor een belangrijk deel uit jezelf: nan-ta-li-a-si-ni-koe-ni-a-san-ta. Het is een techniek geworden, maar pinkstergelovigen zullen dat nooit zo ervaren. Zij hebben een sensationeel gevoel, dat ik dus niet meer heb. Het wordt veel thuis gepraktiseerd, in de binnenkamer, ook tijdens het gebed."

De trance-ervaring is bekend uit alle religies. Is spreken in tongen ook niet iets universeels, ook al staat het in de verschillende godsdiensten bekend onder een andere naam? Schouten: "In geen enkele godsdienstige beweging op de wereld wordt zo veel in tongen gesproken - of hoe je het ook noemen wilt - als in het christendom. Je hebt de laatste tien jaar een sterk opkomende evangelische beweging en daarin zitten ook charismatische elementen als die van de pinksterbeweging. Zelfs binnen de 'zwartekousenkerken' heb je groepen mensen die in tongen spreken en in profetie geloven. Het zijn minderheden, maar ze zijn er wel. In de gevestigde kerken wordt ook gebeden voor doop in de geest en wordt in tongen gesproken - alleen staan ze er daar niet bij te dansen en te springen."
Bron

Hier Ronald Schouten's artikel
  donderdag 27 april 2006 @ 10:30:14 #225
8369 speknek
Another day another slay
pi_37337553
quote:
Op donderdag 27 april 2006 10:17 schreef Isegrim het volgende:
Openstaan... Je gaat er van uit dat het echt is?
Ik? Nee, ik geloof dat het zelfsuggestie is. Maar ook dat kan krachtige emoties opleveren. Als ik het zelf zou doen zou ik in m'n achterhoofd houden 'ja pff ik doe dit gewoon zelf'. Als je dat niet hebt (er ontvankelijk voor bent bedoel ik dus), en je gelooft dat er zoiets is als de heilige geest die mensen hun gepraat kan sturen, dan is de connectie snel gemaakt.
pi_37338221
quote:
Op donderdag 27 april 2006 08:14 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

dat hoef je niet te doen, het nml alleen voor persoonlijke opbouw bedoeld.
dat hoeft ook niet. ben ook niet van plan er een studie van te maken
ik vroeg me alleen af hoe jij dat onderscheid kunt maken en op basis van dat onderscheid kunt zeggen dat het door de heilige geest ingegeven is en niet door een hersenstoornis
pi_37338403
quote:
Op donderdag 27 april 2006 10:30 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik? Nee, ik geloof dat het zelfsuggestie is. Maar ook dat kan krachtige emoties opleveren.
Dat is waar.
  donderdag 27 april 2006 @ 11:22:06 #228
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37338919
quote:
Op donderdag 27 april 2006 10:56 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

dat hoeft ook niet. ben ook niet van plan er een studie van te maken
ik vroeg me alleen af hoe jij dat onderscheid kunt maken en op basis van dat onderscheid kunt zeggen dat het door de heilige geest ingegeven is en niet door een hersenstoornis
in het boekje 'transpositie' legt CS Lewis uit dat het voor mensen die dit niet zelf hebben onmogelijk is. die uitingen zijn een transpositie (in feite een verarmde uiting) van goddelijke invloeden. het lijkt op hysterie. het zou dus kunnen zijn dat 80% van de gevallen hysterie is en 20% echt, of andersom. ik weet het niet. het maakt mij ook niet uit. wie probeer je voor de gek te houden? zeker als je het voor jezelf houd (zoals de bedoeling is) heb je denk ik weinig incentives...
?Porque no te calles?
pi_37339028
quote:
Op donderdag 27 april 2006 11:22 schreef pmb_rug het volgende:

het lijkt op hysterie. het zou dus kunnen zijn dat 80% van de gevallen hysterie is en 20% echt, of
of 100 % hysterie ?
  zondag 30 april 2006 @ 12:52:08 #230
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37423763
quote:
Op donderdag 27 april 2006 11:25 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

of 100 % hysterie ?
het zou kunnen, maar dat kun je niet hard maken.
wat ik ervan gezien heb is dusdanig bijzonder dat ik geneigd ben om er wat minder sceptisch tegenover te staan.
?Porque no te calles?
pi_37424666
quote:
Op zondag 30 april 2006 12:52 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

het zou kunnen, maar dat kun je niet hard maken.
De andere kant ook niet natuurlijk.
  zondag 30 april 2006 @ 13:38:30 #232
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37424929
nee idd.
?Porque no te calles?
pi_37536598
quote:
Op vrijdag 14 april 2006 21:26 schreef Folius het volgende:

[..]

Dat lijkt me een heel mooi streven, maar wel één die ik niet zo snel realiteit zie worden. Ik bezoek nu een evangelische gemeente (maar ben nog lid van een gereformeerd vrijgemaakte kerk). Binnen de 'traditionele' kerk zie ik niet een praiseband en opwekkingsliederen in de erediensten. Over de invoering van het vrij traditionele 'liedboek voor de kerken' is al ontzettend veel ophef geweest.

Nu zijn dat maar twee kleine puntjes, maar het lijkt wel of de hele geloofsbeleving bij veel mensen in de gereformeerde kerk meer intern is, minder uitbundig. Terwijl ze wel van God houden! Voor mezelf is de 'strakke' liturgie soms een belemmering om God echt te kunnen aanbidden, vandaar dat ik nu evangelische diensten bezoek.
Ja, ik heb dezelfde angst die jij ook hebt. Ik vrees dat het onmogelijk is om mijn kerk van binnenuit te veranderen. Alleen al die vele tradities die je tegenwerken, dat gaat nooit lukken!! En wat te denken van dingen als Kerkorde, die moet je dan haast wegdoen!

Maar, weet je... Jij zegt, het is minder uitbundig, terwijl ze wel van God houden. Maar, wat ik me afvraag hè, als je echt vervuld bent van God, als je echt van Hem houdt, dan komt dat toch ook naar buiten?? Dan wil je toch echt jubelen en juichen voor Hem?? Naar een voetbalwedstrijd kijkend juichen als een stel gekken, maar als we in de kerk zingen voor God, kost het al heel wat moeite om echt te doen wat je zingt, namelijk handen omhoog, juichen of klappen!
Waar het hart van vol is, stroomt de mond van over, right...?!

iig, maak ik me daar wel serieus zorgen over..
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:13:34 #234
8369 speknek
Another day another slay
pi_37536780
Ik weet niet of het jubelen in een stadion is vanwege oprechte liefde voor het team, of omdat ze weten dat het meer effect sorteert dan stilzitten. Persoonlijk lijkt me het laatste. En daar zit hem misschien de crux, hoe reageert God erop? Je weet niet wat hij liever ziet, ingetogen dankbaarheid, of exaltisch gejubel.
pi_37538191
Ja, je hebt gelijk. De vergelijking met het publiek in een voetbalstadion is niet zo goed.
In de bijbel wordt overigens wel heel veel gesproken over echte feesten voor God. Toen het volk Israël uit Egypte ging, barstte er ook een groot feest los. Koning David danste voor God en zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.
Dus wat zou God liever zien? Ik weet het niet zo goed, maar ik heb het idee dat in de bijbel vooral gejubel wordt gebruikt. Net als bij de val van Jericho. God vraagt zijn volk daar zelfs om herrie te maken, te juichen en te zingen!!
  donderdag 4 mei 2006 @ 18:01:20 #236
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_37550997
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 11:02 schreef CarlosValderrama het volgende:
Ja, je hebt gelijk. De vergelijking met het publiek in een voetbalstadion is niet zo goed.
In de bijbel wordt overigens wel heel veel gesproken over echte feesten voor God. Toen het volk Israël uit Egypte ging, barstte er ook een groot feest los. Koning David danste voor God en zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.
Dus wat zou God liever zien? Ik weet het niet zo goed, maar ik heb het idee dat in de bijbel vooral gejubel wordt gebruikt. Net als bij de val van Jericho. God vraagt zijn volk daar zelfs om herrie te maken, te juichen en te zingen!!
Wat ik denk dat God liever ziet is dat je oprecht feest viert. Iemand die niet danst en alleen maar zachtjes meezingt kan net zo oprecht God aanbidden als iemand die danst en alles uitschreeuwt naar God toe.

Naar mijn mening zit daar dus ook geen verschil in. Voor God maakt het niet uit, zolang je het maar met je hart doet en niet met uiterlijke gebaren ( zoals dansen, of hand uitsteken ).
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
  donderdag 4 mei 2006 @ 20:06:55 #237
8369 speknek
Another day another slay
pi_37554239
Ja, met uitbundig zingen en zwaaien loop je ook weer het gevaar dat het een soort Farizees substituut voor echt geloven wordt.
  donderdag 4 mei 2006 @ 20:07:57 #238
8369 speknek
Another day another slay
pi_37554295
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 20:06 schreef speknek het volgende:
Ja, met uitbundig zingen en zwaaien loop je ook weer het gevaar dat het een soort Farizees substituut voor echt geloven wordt.
En pas op, als je dit probeert te ontkrachten aan de hand van de overlevering, bewijs je alleen maar mijn punt.
  donderdag 4 mei 2006 @ 20:45:43 #239
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_37555610
quote:
Je punt is?
pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, pok, tik, tik
  donderdag 4 mei 2006 @ 20:48:59 #240
8369 speknek
Another day another slay
pi_37555723
Dat uitbundiger niet per se beter hoeft te zijn.
  donderdag 4 mei 2006 @ 21:00:21 #241
127813 Zombine
pok, pok, pok, pok
pi_37556138
quote:
Op donderdag 4 mei 2006 20:48 schreef speknek het volgende:
Dat uitbundiger niet per se beter hoeft te zijn.
Dat zei ik dus ook Of was het niet als reactie op mijn bericht?
  vrijdag 5 mei 2006 @ 09:34:32 #242
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37568066
quote:
ik ben het hier helemaal mee eens
maar dat kun je nooit aan de buitenkant zien. het is iets om je hoofd te houden en bij jezelf te onderzoeken, maar verder kun je er eigenlijk niets mee omdat je niet bij mensen in hun hart kan kijken.
?Porque no te calles?
pi_37579560
quote:
Op donderdag 30 maart 2006 13:54 schreef thefunny het volgende:
De gereformeerde kerk is naar mijn idee een beetje ingedut door de eeuwen heen. Mensen zijn er soms zo star dat ze strak volhouden om zwarte kleren aan te trekken, omdat er ergens in de Bijbel geschreven schijnt te zijn: "Ga ik alle dag in het zwart". In de engelse bijbel is die tekst NERGENS te vinden, ook niet op die plek. Verder valt het me op dat ze allemaal zondags in de kerk netjes zingen: "Laat ons Hem loven met de trom en de luit.", terwijl een trommel in de gereformeerde kerk STRENG verboden is. In de Bijbel huppelt de koning David over de straat. Dat zie ik een gereformeerde dominee nog niet doen.

Ik ben zelf lid van een PKN gemeente.
Ik heb zelf een oma die naar een strenge gereformeerde kerk gaat (Ned. Ger. volgens mij). Ze gaan daar ook overwegend in zwart, en hebben enkel een orgel enzo. Maar ik heb er respect voor. Dat ze zich zwart kleden heeft volgens mij zijn oorsprong in het feit dat christenen zich moeten onderscheiden. Als de rest van de wereld in zwart loopt, lopen zij in appeltjesgroen. Verder kan ik ook snappen dat trommels etc. taboe zijn. Zij willen de kerk zo zuiver mogelijk houden en voorkomen dat het orgel -> trommel -> ... -> popmuziek oid wordt. Zij willen vasthouden aan de zuivere leer uit de bijbel en geen consessies doen aan de tijdsgeest. Het lijkt wel of ze ingedut zijn door de eeuwen heen, maar Gods Woord is ook niet veranderd door de eeuwen heen.

Zelf ben ik Hersteld Hervormd en heel tevreden in mijn gemeente. Er wordt veel gedaan voor jongeren etc. Ooit ben ik op vakantie eens in een 'lichte kerk' (weet niet meer wat het was) geweest, maar daar was het moraal van het verhaal: 'Je moet rein zijn'. Dat vind ik dan bedroevend arme boodschap, niets over Jezus die voor onze zonden gestorven is.
Ik persoonlijk zit liever in een zwaardere kerk waar de drie stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid gepreekt worden, dan een waar de inhoud het moet onderdoen voor charismatische oplossingen om jongeren te trekken. (no offence)
pi_37581386
De 'charismatische' kerken (evangelisch e.d.) zijn vaak anders net zo fundamentalistisch als de gereformeerde kerken...
pi_37582123
quote:
Op vrijdag 5 mei 2006 16:10 schreef The_Fox84 het volgende:

Ik heb zelf een oma die naar een strenge gereformeerde kerk gaat (Ned. Ger. volgens mij).
Klinkt meer als Gereformeerde Gemeente...
pi_37582341
Wat tongentaal betreft. Bij sommige gemeentes is iets als tongentaal of gebedsgenezing het bewijs dat je vol bent van de Heilige Geest. Dàt is waar het om draait. Maar de Heilige Geest geeft vele gaven, sommigen hebben een luisterend oor, sommige kunnen dienen, anderen bidden. Paulus zegt in 1 Korinthe 14 ook dat je je mond moet houden als je in tongen spreekt als niemand er iets van snapt. (vers 28: Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.)

@Floddertje: je hebt helemaal gelijk
  maandag 15 mei 2006 @ 22:05:49 #247
149033 Megs
nieuwsgierig naar andere menin
pi_37859596
Omdat ik erg op zoek ben naar informatie over de verschillen tussen gereformeerd vrijg. en vrij evangelisch kwam ik op deze site. Mijn beste vriend heeft nu een meisje gevonden die niet van onze kerk is... en dan is het wel handig om te weten waar zij voor staat en wat eigenlijk de echte verschillen zijn.

Ik vind dat jullie erg zijn op de twee 'negatieve' kanten van beide kerken.
óf je bent saai/ traditioneel/ zonder passie
óf je bent te vrijzinnig/ niet diepgaand

Maar ligt het wezenlijke verschil niet meer in de doop??????
In de geref.vrijg.kerk worden kleine kinderen gedoopt, omdat zij óók bij het verbond horen. Bij de evangelische kant gebeurt dat pas als je ouder bent. Misschien moeten jullie daar eens op door gaan.. ga ik alle meningen weer lezen.
...
pi_37859925
De doop is één van de verschillen inderdaad, al zie ik niet in waarom dat het wezenlijke verschil zou moeten zijn. Hoewel ik geen christen meer ben, vind ik de volwassenendoop beter dan de kinderdoop. Ik vind namelijk dat het een bewuste keus moet zijn om al dan niet tot een 'verbond' te behoren. Ik zou het niet prettig vinden als mijn ouders die keus voor me zouden maken. Maar ik vind sowieso al dat het verkeerd is als ouders hun kinderen het geloof als enige waarheid voorhouden. Mensen moeten vrij zijn om te kiezen en dat geldt ook voor kleine mensen wat mij betreft. Ik ben zelf in elk geval blij dat mijn ouders me nooit een levensbeschouwing hebben opgedrongen, maar me vrij hebben gelaten om mijn eigen antwoorden te zoeken op de vragen des levens. Wat is ook de waarde van een 'keus' voor God als die keus niet meer dan vanzelfsprekend is omdat je nou eenmaal zo bent opgevoed?
  maandag 15 mei 2006 @ 22:16:59 #249
124377 pmb_rug
salvation received
pi_37860195
de doop is een eeuwige discussie, waar je nooit uitkomt. ik vind het belangrijk dat een gelovige gedoopt is omdat Jezus dit ook opdraagd. maar in het NT zijn alle dopelingen nieuwe gelovigen, dan is het logisch dat je als volwassene word gedoopt. de kinderdoop is oa een symbool van de keuze die God voor jou maakt, jij voltooid die doop dan bij je belijdenis waar je ook belijd voor Hem te kiezen.

maar er zijn nog veel meer verschillen.
ook op het gebied van theologie. de invloed van Calvijn bijvoorbeeld en zijn leringen over de totale afhankelijkheid van God en zijn genade. maar ook de rol van de Geest, etc.
de evangelische beweging mist een beetje een historisch fundament en dat breekt ze weleens op qua inhoud, maar het zijn oprechte mensen die vaak ook erg veel van de bijbel weten. maar 400 jaar reformatorisch denken is wel heel waardevol imo. daarnaast is de gereformeerde kerk met een renaissance bezig en de evangelische kerk niet, het is een verdraaid interessant proces. de evo's en grefo's zijn steeds meer bereid verschillen te accepteren en samen voor God te gaan! super mooi.

bij jij evangelisch of gereformeerd?

overigens moeten we in Nederland nog een beetje leren theologie en vorm te scheiden. dat blijkt lastig.
?Porque no te calles?
pi_37860432
Volgens mij verschilt het ook zeer per evangelische kerk hoe 'inhoudelijk' men is. De kerk waar ik kwam was redelijk 'diepgaand'.

Overigens lijkt er mij niets mis met het meer gevoelsmatig beleven van het geloof. De vroege christenen bezaten immers ook geen bijbels. Ik denk zelfs dat de gevoelsmatige versie 'beter' is. Het levert imo in elk geval mooiere vruchten op, om even in bijbelse termen te blijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')