In de telecombranche werkt het niet enigzins goed maar volkomen vlekkeloos. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet in andere markten ook zou kunnen. Iedere markt werkt anders dan andere, iedere markt heeft andere doelen dan andere, iedere markt vervult andere behoeften van consumenten dan andere, iedere markt kent zijn eigen mate van tolerantie als er fouten gemaakt worden. Het zijn allemaal drogredenen die je irrationele angst voor de vrijheid moeten verhullen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 13:50 schreef dawg het volgende:
Ik ben trouwens niet pertinent tegen een vrije markt. Maar niet in elke enkbare sector.
In de telecombranche werkt het wel enigzins goed. Maar dit kun je niet generaliseren naar andere sectoren, omdat die anders werken, andere doelen hebben, andere behoeften van consumenten, mate van tolerantie als er fouten gemaakt worden, etc etc.
Ik strijd juist tegen het levensgrote dogma bij veel mensen zoals jij dat een overheid een gunstige invloed zou kunnen hebben op een markt. Het tegendeel is waar.quote:Jij lijkt de vrije markt tot dogma verheven te hebben Henri, daarom krijg je ook veel weerstand in dit soort topics.
Accijnsen in Nederland liggen een stuk hoger op een liter brandstof (6,4 cent hoger), alleen verklaart dat niet het hele verschil in prijs.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 15:58 schreef RM-rf het volgende:
Ook tussen duitsland en nederland is dat verschil merkbaar ....
nederland kent veel tankstations en de winstmarge van deze tankstations is ook hoger, de belasting als onderdeel van de prijs is veel lager dan in duitsland dat wel meer accijnsen heeft, maar een lagere prijs, domweg omdat daar veel minder tankstations zijn ....
Nee, de totale belastingen liggen hoger, ook de BTW bv... brandstof-accijnsen liggen een paar cent lager... feit is wel dat de belasting als percentage van de prijs veel lager ligt en de winstmarge hoger ...quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:12 schreef Chewie het volgende:
[..]
Accijnsen in Nederland liggen een stuk hoger op een liter brandstof (6,4 cent hoger), alleen verklaart dat niet het hele verschil in prijs.
In Nederland hoger volgens site min van fin, 0,6681 in NL en 0,655 in Dquote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:21 schreef RM-rf het volgende:
[..]
brandstof-accijnsen liggen een paar cent lager... .
Maar jij vegeet nogal wat andere variabelen in je theorie, het is absoluut grote onzin om te stellen dat minder tankstations leiden tot lagere prijzen als je de rest van de factoren niet meeneemt.quote:Volgens HO's theorie zouden de prijzen in nederland veel lager moeten liggen dan in duitsland, maar vreemd genoeg is het tegendeel het geval....
Ik vrees enkel dat HO zijn theorieen niet aanpast op de gegevens uit de werkelijkheid, eerder zoekt hij liever naar andere gegevens, die zijn theorie beter 'passen'.
ah, dan is het precies dus 1 cent meer ... dat zat ik foutm, kennelijk is dit recentelik veranderd, ik dacht dat dit ook totaal was...quote:Op vrijdag 12 mei 2006 16:31 schreef Chewie het volgende:
In Nederland hoger volgens site min van fin, 0,6681 in NL en 0,655 in D
Relatief is de belastingdruk wel hoger in Duitsland.
Als we nou eens de telecom vollédig uit de klauwen van de overheid halen, dan ben ik al wat blijer.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 14:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
In de telecombranche werkt het niet enigzins goed maar volkomen vlekkeloos. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat niet in andere markten ook zou kunnen. Iedere markt werkt anders dan andere, iedere markt heeft andere doelen dan andere, iedere markt vervult andere behoeften van consumenten dan andere, iedere markt kent zijn eigen mate van tolerantie als er fouten gemaakt worden. Het zijn allemaal drogredenen die je irrationele angst voor de vrijheid moeten verhullen.
[..]
Ik strijd juist tegen het levensgrote dogma bij veel mensen zoals jij dat een overheid een gunstige invloed zou kunnen hebben op een markt. Het tegendeel is waar.
Ah. Dus BTW is ook overheidsingrijpen?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 13:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus: door MINDER overheidsingrijpen in de vrije markt.
Ja, maar in het geval van Windows kun je je afvragen wat je te kiezen hebt. Is het voor de consument niet belangrijk om te kiezen of ze IE willen hebben of FireFox tijdens de windows installatie?quote:Op vrijdag 12 mei 2006 13:49 schreef Chewie het volgende:
[..]
Onzin, die willen dat consumenten de keus hebben, welke ze kiezen is dan aan de consument.
[..]
Ik weet niet of de eerste veronderstelling van hem fout is. Volledige keuzevrijheid betekend ook dat de consument over alle informatie kan beschikken om tot een wel overwogen oordeel te komen. Zelfs reclame perkt deze vrijheid eigenlijk al in (reclame is vaak geen goede informatie).quote:aangezien je eerste veronderstelling al fout is is dit natuurlijk onzin en puur gebasseerd op eigen ervaring en/of gebrek aan kennis. Verder zegt het helemaal niks over vrije keuze. Ook is het onzin om bepaalde producten er uit te lichten zoals in dit geval OS'en of het nu om tandpasta of software gaat maakt geen bal uit.
Nee, want een volledig vrije markt bestaat niet. Jij klaagt steeds over niet vrije markten. Je zult dus altijd wat te klagen hebben. Het is een mythe om ....hmmm... waarom komen jouw topics altijd op hetzelfde neer. Je hebt het dogmatische van een Stalinist; misschien wordt het tijd om dit -net als de SP bijvoorbeeld- te laten varen.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:51 schreef McCarthy het volgende:
maar maken deze 4 voorbeelden de markt dan wel vrij ?
Het feit dat je over het wel of niet bestaan van een 'volledig vrije markt' kunt discussiëren tot je een ons weegt rechtvaardigt in geen enkel opzicht dat een overheid dus maar naar hartelust in een markt zou mogen interveniëren.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:08 schreef Tup het volgende:
Nee, want een volledig vrije markt bestaat niet. Jij klaagt steeds over niet vrije markten. Je zult dus altijd wat te klagen hebben. Het is een mythe om ....hmmm... waarom komen jouw topics altijd op hetzelfde neer. Je hebt het dogmatische van een Stalinist; misschien wordt het tijd om dit -net als de SP bijvoorbeeld- te laten varen.
waar kan wil ik dat markten vrijer zijn, hier kan het dus klaag ikquote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:08 schreef Tup het volgende:
[..]
Nee, want een volledig vrije markt bestaat niet. Jij klaagt steeds over niet vrije markten. Je zult dus altijd wat te klagen hebben. Het is een mythe om ....hmmm... waarom komen jouw topics altijd op hetzelfde neer. Je hebt het dogmatische van een Stalinist; misschien wordt het tijd om dit -net als de SP bijvoorbeeld- te laten varen.
In discussies wordt alleen gesuggereerd dat een vrijere markt beter is dan een minder vrije markt. Op het moment dat "bestuurders" geen controlemogelijkheid meer hebben op met name publieke diensten en voorzieningen moet er sprake zijn van "all of nothing". Als ik zeg dat all onmogelijk is, wordt het dus "nothing". Een "bijna vrije markt" is, zoals jullie vaak al aangeven, nóg rampzaliger dan een gedeeltelijke door bestuurders gecontroleerde markt.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:12 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het feit dat je over het wel of niet bestaan van een 'volledig vrije markt' kunt discussiëren tot je een ons weegt rechtvaardigt in geen enkel opzicht dat een overheid dus maar naar hartelust in een markt zou mogen interveniëren.
Dus, om bij het voorbeeld uit de OP te blijven, als Apple niet gedwongen wordt om haar iPod ook andere formaten te laten afspelen dan heeft dat rampzalige gevolgen?quote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:18 schreef Tup het volgende:
In discussies wordt alleen gesuggereerd dat een vrijere markt beter is dan een minder vrije markt. Op het moment dat "bestuurders" geen controlemogelijkheid meer hebben op met name publieke diensten en voorzieningen moet er sprake zijn van "all of nothing". Als ik zeg dat all onmogelijk is, wordt het dus "nothing". Een "bijna vrije markt" is, zoals jullie vaak al aangeven, nóg rampzaliger dan een gedeeltelijke door bestuurders gecontroleerde markt.
Nee, ik vind de iPODX nl. geen publieke dienst.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dus, om bij het voorbeeld uit de OP te blijven, als Apple niet gedwongen wordt om haar iPod ook andere formaten te laten afspelen dan heeft dat rampzalige gevolgen?![]()
Dus alleen voor publieke diensten (heb je daar een definitie van?) vind je dat de prijzen hoog, het produkt slecht en het aanbod schraal mag, nee moet, zijn? Dat is namelijk altijd en overal en zonder uitzondering het gevolg van overheidsingrijpen.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:25 schreef Tup het volgende:
Nee, ik vind de iPODX nl. geen publieke dienst.
Overheid heeft er zeker ook een hand in. Om te bepalen waarom de benzin hier 15c duurder is dan in Dld moet je ook naar de andere factoren kijken zoals grondprijs, persooneelskosten, regelgeving enz. De overheid zal niet de enige schuldige zijn maar ik verwacht overigens niet dat oliemaatschappijen de winstmarge per land veel laten verschillen.quote:Op vrijdag 12 mei 2006 18:07 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ah, dan is het precies dus 1 cent meer ... dat zat ik foutm, kennelijk is dit recentelik veranderd, ik dacht dat dit ook totaal was...
maar het blijft staan datdie 1 cent accijns extra werkelijk niet als verklaring kan gelden voor de 15 cent die benzine in NL duurder is tov DLD ... of loop jij ook mee met al diegenen die de schuld daarvan zo graag op de overheid schuiven?
Als ze de kans krijgen waarom dan niet?quote:Op zondag 14 mei 2006 12:45 schreef Chewie het volgende:
maar ik verwacht overigens niet dat oliemaatschappijen de winstmarge per land veel laten verschillen.
Heb je daar een bron voor? Of ben je hier weer aan het goochelen met oorzaak, gevolg. "Ik zie dat prijzen hoog, het produkt slecht en het aanbod schraal is. Dat moet dan wel door de overheidsinvloeden komen". "Ik zie dat prijzen laag, het produkt goed en het aanbod groot is. Dat moet dan wel door de markt komen". Je begint (wederom) bij het gevolg en trekt conclusies over de oorzaak.quote:Op zaterdag 13 mei 2006 15:27 schreef HenriOsewoudt het volgende:
vind je dat de prijzen hoog, het produkt slecht en het aanbod schraal mag, nee moet, zijn? Dat is namelijk altijd en overal en zonder uitzondering het gevolg van overheidsingrijpen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |