De parlementariers snappen niet helemaal het verschil tussen mijn en dein geloof ik. als Apple een muziekspeler uit brengt dan mag Apple toch bepalen bepalen welk formaat wel afgespeeld wordt en welk niet. Je hoeft het niet te kopen, als je het er niet mee eens bent koop je gewoon een speler van een ander merk. Er is altijd nog zoiets als keuze.quote:Apple boos over Franse wetgeving
Uitgegeven: 22 maart 2006 22:04
CUPERTINO - De Amerikaanse computerfabrikant Apple heeft boos gereageerd op Franse wetgeving die de onderneming verplicht om ook muziek van andere internetwinkels toe te laten op iPod-muziekspelers. Volgens Apple stimuleert de wet het afspelen van illegale muziek.
Een ruime meerderheid van het Franse parlement nam dinsdag een wet aan die ertoe moet leiden dat muziek uit verschillende internetwinkels is af te spelen op iedere muziekspeler. Apple schermt zijn aanbod af door de muziek een eigen kopieerbescherming te geven. De verkoop van de iPod heeft daardoor de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen.
Apple liet woensdag in een verklaring weten dat de Franse inmenging leidt tot "door de staat gesteunde piraterij". "De verkoop van legale muziek zal instorten, terwijl die juist aan de winnende hand was."
Analisten speculeerden er dinsdag al op dat de onderneming haar iTunes-winkel in Frankrijk sluit als het Franse parlement zijn zin krijgt. De Franse senaat moet zich nog over de omstreden wet buigen. Het parlement stelt tevens voor piraterij zwaarder te straffen.
maar maken deze 4 voorbeelden de markt dan wel vrij ?quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:48 schreef DennisMoore het volgende:
De vrije markt is een utopie.
Er is vaak sprake van marktfalen.
Basiskennis economie.
dat zal toekomstige ondernemers aanmoedigen om te investeren! (NOT)quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:44 schreef mic_forever het volgende:
dus om even een kort tegenargumenten @ ts
Wees blij dat ze het doen, zodat er geen monopolie ontstaat waardoor jij over 5jaar weer een topic opent met "waarom is alles zo duur opeens"
Ingrijpen kan marktfalen corrigeren, compenseren, entree-barrières verlagen, etc.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:51 schreef McCarthy het volgende:
maar maken deze 4 voorbeelden de markt dan wel vrij ?
beschrijf eens wat een volledige vrije markt betekent?quote:Op woensdag 29 maart 2006 20:37 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
We hebben niet gekozen voor een vrije markt; we hebben gekozen voor een vrije markt met beperkte overheidsinmenging. Een volledig vrije markt leidt systematisch tot uitbuiting van de zwakken.
Een markt zonder enige vorm van overheids inmenging, uiteraard.quote:Op woensdag 29 maart 2006 20:46 schreef McCarthy het volgende:
[..]
beschrijf eens wat een volledige vrije markt betekent?
ben je het nou met de 4 voorbeelden die ik gaf eens of niet?quote:Op woensdag 29 maart 2006 22:13 schreef DennisMoore het volgende:
Hup, die Deltawerken meteen weer afbreken dus.
Wanneer mensen graag in Zeeland willen wonen, dan zorgen ze met elkaar wel voor een goede kustbewaking. En daar betalen ze dan maar een prijs voor. Als er écht behoefte aan was, dan sprongen er wel bedrijven in dat gat namelijk..
quote:Op woensdag 29 maart 2006 22:47 schreef McCarthy het volgende:
ben je het nou met de 4 voorbeelden die ik gaf eens of niet?
Overheid houdt zich o.a. bezig met het vormgeven van de randvoorwaarden.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:55 schreef DennisMoore het volgende:
Deze vier specifieke voorbeelden zijn ieder op zich al een topic waard. Daar kun je niet in drie regels veel zinnigs over zeggen.
En laten we de NS privatiseren, zodat het openbaar vervoer goedkoper wordt en de service beter, en meer mensen met de trein gaanquote:Op woensdag 29 maart 2006 22:13 schreef DennisMoore het volgende:
Hup, die Deltawerken meteen weer afbreken dus.
Wanneer mensen graag in Zeeland willen wonen, dan zorgen ze met elkaar wel voor een goede kustbewaking. En daar betalen ze dan maar een prijs voor. Als er écht behoefte aan was, dan sprongen er wel bedrijven in dat gat namelijk..
Heb je hier een voorbeeld van, of denk je dat het voor zich spreekt?quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Het blijft verbazingwekkend hoe makkelijk mensen het woord 'marktfalen' in de mond nemen. Daar hebben ze blijkbaar allemaal een hele duidelijke voorstelling van die verder geen uitleg behoeft. Vraag je wél naar een uitleg dan krijg je te horen dat een "volledig vrije markt systematisch tot uitbuiting van de zwakken leidt".
Zie enkele reacties terug.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:06 schreef Sidekick het volgende:
Heb je hier een voorbeeld van, of denk je dat het voor zich spreekt?
In een echt vrije markt zijn kartels geen lang leven beschoren. Informatie-assymetrie heb ik nog nooit door een overheid opgelost zien worden, en is in het internet-tijdperk nauwelijks relevant meer. Meeliften op kosten van anderen is juist wat grote groepen mensen NU doen, daartoe gefaciliteerd door de overheid.quote:De vorige keer dat je marktfalen afdeed als onzin kreeg je een hele goede reactie van Pool. Totaal niet in de orde van "uitbuiting van zwakkeren", maar een verhaal over kartelvorming, informatie-assymetrie en meeliften op kosten van anderen als het gaat om dijken en het leger.
Waarom verbond dan niemand er de conclusie aan de omvang en macht van de overheid zo klein mogelijk te maken? Waarom worden er aan een vermeend en nog nooit overtuigend aangetoond 'marktfalen' wel verregaande conclusies verbonden en aan een dagelijks overduidelijk waarneembaar overheidsfalen niet?quote:In dat topic ontkende niemand overheidsfalen, trouwens.
Hoezo niet? Wie stopt zo'n kartel?quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:
In een echt vrije markt zijn kartels geen lang leven beschoren.
Heel veel zaken zouden nu nog onder de pet liggen wanneer bedrijven niet worden gedwongen om dat soort zaken te openbarenquote:Informatie-assymetrie heb ik nog nooit door een overheid opgelost zien worden
Goed punt hoor, maar we hadden het nu over collectieve zaken als leger en dijken.quote:Meeliften op kosten van anderen is juist wat grote groepen mensen NU doen, daartoe gefaciliteerd door de overheid.
Zelfde reden waarom marktfalen ook geen reden is om marktwerking zoveel mogelijk buiten te sluiten.quote:[..]
Waarom verbond dan niemand er de conclusie aan de omvang en macht van de overheid zo klein mogelijk te maken?
je bedoelt hiermee in een theoretisch vrije markt model, waarbij consumenten altijd alle informatie tot hun beschikking hebben, en onbeperkt vrije keuze hebben tussen aanbieders?quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:11 schreef HenriOsewoudt het volgende:
In een echt vrije markt zijn kartels geen lang leven beschoren.
Het eerste bedrijf dat in de gaten krijgt dat het meer kan verdienen door z'n prijzen te verlagen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:22 schreef Sidekick het volgende:
Hoezo niet? Wie stopt zo'n kartel?
Wat voor zaken bedoel je precies? De meeste 'kwalijke zaken' die bedrijven doen hebben alleen maar te maken met regels die door de overheid zijn ingesteld en zijn dus alleen maar kwalijk omdat de overheid dat zo heeft beslist, niet omdat er slachtoffers zijn of eigendomsrechten worden aangetast.quote:Heel veel zaken zouden nu nog onder de pet liggen wanneer bedrijven niet worden gedwongen om dat soort zaken te openbaren
De bescherming van de bevolking is de enige taak die ik voorlopig nog door een overheid zou uit willen laten voeren. Het leger mag dus nog even blijven, al zou ik er liever een soort heavy-duty padvinderij van willen maken die inzetbaar is bij rampen etc. Het aanleggen van dijken zou je in principe ook onder 'bescherming van de bevolking' kunnen laten vallen maar ik ben ervan overtuigd dat het ook makkelijk (en beter en goedkoper) door de vrije markt zou kunnen worden geregeld. Die paar mensen die er dan niet aan mee willen betalen maar er wel gebruik van maken mag je vrijelijk sociaal negeren, zou ik ook doen.quote:Goed punt hoor, maar we hadden het nu over collectieve zaken als leger en dijken.
Een overheid die alle vermeende tekortkomingen van een vrije markt oplost is óók een theoretisch model, en een nog véél onrealistischer.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:33 schreef RM-rf het volgende:
Dat is een leuk theoretisch model, maar dat heeft niets met de realiteit van doen ...
Waarom de markt dan toch verstoren door overheidsinterventie?quote:Een volledig vrije markt bestaat niet, altijd zijn er beperkingen aan keuzevrijheid, kunnen kartelvorming ontstaan die een vrije marktwerking blokkeert...in bepaalde mate hoeft dat niet negatief te zijn...
Jaja, dus als je niet de compleet vrije markt het ideaalbeeld vind, dan ben je een communist. Zoiets? Wat een onzin.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:42 schreef McCarthy het volgende:
we hebben tenslotte gekozen voor een vrije markt economie, niet voor een sovjet model.
Tenzij er sprake is van onderlinge prijsafspraken, vind ik niet dat de overheid hier iets over te zeggen heeft. De tarieven voor bellen vanuit het buitenland zijn nou eenmaal nauwelijks van invloed op de keuze voor een mobiele telefoon + abbonement dus het is niet zo gek dat hier niet erg fel op wordt geconcurreerd. Als consumenten meer behoefte krijgen aan goedkopere tarieven voor bellen vanuit het buitenland dan zal dit ongetwijfeld uitwerking hebben op deze tarieven.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:42 schreef McCarthy het volgende:
1. De EU wil mobiel bellen tussen lidstaten goedkoper maken: EC: mobiel bellen in Europa moet goedkoper. Fabrikanten vertellen welke prijzen ze wel en niet mogen hanteren. Daar moet toch wel een hele goede reden voor zijn, we hebben tenslotte gekozen voor een vrije markt economie, niet voor een sovjet model. De EU komt alleen niet verder dan het is te duur. Het is niet gratis nee voor niks gaat de zon op. Maar duur? Absoluut niet.
Of iets duur is moet je het toch kunnen vergelijken. Tot 10 jaar geleden kon je praktisch niet mobiel bellen vanuit het buitenland, de prijs was dus oneindig en in vergelijking met toen is de huidige prijs dus ontzettend omlaag gegaan: het is dus goedkoop. Dus dient de EU met zijn tengels van de telecom markt af te blijven.
Het lijkt me eerder een nadeel dan een voordeel voor Apple om het aanbod aan muziek te beperken wat concurrentie betreft. Zeker als er andere muziekdiensten significant betere of goedkopere diensten leveren dan iTunes. Als Apple nou een monopolie op draagbare muziekspelers had dan was er misschien enige reden geweest om kritisch te zien over de koppeling aan de eigen muziekdienst, maar dat is voor zover ik weet niet het geval.quote:
2. Het volgende voorbeeld is ook zo mooi, het zou eens niet uit frankrijk komen. De fransen willen Apple dwingen ook muziek van andere winkels af te spelen op hun iPod
[..]
De parlementariers snappen niet helemaal het verschil tussen mijn en dein geloof ik. als Apple een muziekspeler uit brengt dan mag Apple toch bepalen bepalen welk formaat wel afgespeeld wordt en welk niet. Je hoeft het niet te kopen, als je het er niet mee eens bent koop je gewoon een speler van een ander merk. Er is altijd nog zoiets als keuze.
In Nederland is het op dit moment al zo dat in veel kleine dorpen gewoon breedband is omdat er simpelweg genoeg behoefte aan is. Een jaartje of 7 à 8 geleden was breedband nog alleen beschikbaar in steden als Amsterdam en Rotterdam, terwijl nu in dorpjes met zo'n 5000 inwoners al volop breedband beschikbaar is. Natuurlijk is er nog geen 100% dekkingsgraad, maar is breedband nou werkelijk zo cruciaal dat er enorme kosten dienen te worden gemaakt om 3 boerderijen te voorzien van breedband (waar de bewoners misschien niet eens behoefte aan hebben)? Het lijkt me meer een kwestie van prestige dan noodzaak.quote:3. EU: breedband in plattelandsgebieden. Wil
je echt breedband dan gaat dat in sommige plattelandsgebieden een aardige duit kosten. Dus komt de EU met een zak geld aan zetten. Internet is het einde, je zou dus haast niet tegen kunnen zijn. Ware het niet dat sommige dingen op het platteland weer goedkoper zijn dan in de stad, bijvoorbeeld de huizenprijzen zijn lager en ook de kosten van een verzekering. Gaat de EU nu ook de mensen in de stad daarvoor compenseren?
Het is uberhaupt bespottelijk om dit geld letterlijk bij de burgers vandaan te halen. Hoe internet voor die burgers dan goedkoper is geworden is mij een raadsel want het belasting geld waar dit van betaald wordt is door die zelfde burgers opgebracht, het is dus niets anders dan een sigaar uit eigen doos. We zitten nu alleen wel te bepalen wat mensen op het platteland moeten consumeren. Idioot gewoon.
Bovendien ontwikkelt de techniek zich zo snel dat het over 5 jaar misschien wel goedkoop kan.
Je kunt je afvragen of glasvezelbekabeling gezien moet worden als een onderdeel van de infrastructuur. Zo ja, dan is het in de huidige situatie niet heel vreemd dat de overheid dit overweegt. Ik vraag me daarnaast wel af in hoeverre er voor private partijen uberhaupt de mogelijkheid bestaat om dergelijke netwerken aan te leggen.quote:4. Amsterdam heeft serieus plannen om de grond vol te stoppen met glasvezel. Dat alles onder het mom van een invstering (als dat echt zo zou zijn dan zouden er toch private partijen op ingesprongen zijn) . Dat amsterdam al vol ligt met TV kabels en lijnen van KPN wordt blijkbaar vergeten. Zeker omdat Adam zo dichtbevolkt is resulteert dat in hoge snelheden dus waarom nou nog die glasvezel nodig zijn? Misschien om de ambtenaren aan het werk te houden.
Ik kom gelijk met mijn kernpunt (ik heb weinig tijd nu): bedrijven zullen het gat vullen wat gaat ontstaan door het wegvallen van de overheid, en daarmee dezelfde trekjes (overheidsfalen) gaan vertonen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het eerste bedrijf dat in de gaten krijgt dat het meer kan verdienen door z'n prijzen te verlagen.
Ik beweer niet dat een overheid dat doet .... wel kan het op momenten gewoon bepaalde negatieve elementen afzwakken en deels corrigeren door regelgeving...quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een overheid die alle vermeende tekortkomingen van een vrije markt oplost is óók een theoretisch model, en een nog véél onrealistischer.
bepaalde regels verstoren niks ... er bestaat niet zoiets als een compleet vrije markt, er zijn altijd belangen, grotere belangen-behartigers...quote:Waarom de markt dan toch verstoren door overheidsinterventie?
Nee, voorstanders van overheidsinterventie stellen voor om de scheidsrechter te laten meevoetballen omdat er anders sprake zou zijn van 'wedstrijdfalen'. Wás de overheid maar alleen een scheidsrechter dan hoorde je me er echt niet zo vaak over.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:51 schreef RM-rf het volgende:
Ik beweer niet dat een overheid dat doet .... wel kan het op momenten gewoon bepaalde negatieve elementen afzwakken en deels corrigeren door regelgeving...
Alsof je voorstelt om voetbal maar vooral zonder scheidsrechter te gaan spelen, want die man houd enkel het spel op ....
So?quote:bepaalde regels verstoren niks ... er bestaat niet zoiets als een compleet vrije markt, er zijn altijd belangen, grotere belangen-behartigers...
Integendeel.quote:dat kan de overheid zijn, of soms door (momenteel veelal globale) private standaardiserings-organisaties... wel is het een feit dat een overheid efficienter en sneller standaarden kan doorvoeren, dan als men enkel op de 'vrije markt' vertrouwd
Maar door het bestaan van concurrentie zal dat falen altijd tot een minimum beperkt blijven. Dát is nou juist MIJN kernpunt, de overheid corrigeert zichzelf niet want het verbiedt iedere vorm van concurrentie op haar terreinen.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:48 schreef Sidekick het volgende:
Ik kom gelijk met mijn kernpunt (ik heb weinig tijd nu): bedrijven zullen het gat vullen wat gaat ontstaan door het wegvallen van de overheid, en daarmee dezelfde trekjes (overheidsfalen) gaan vertonen.
Zoals ik zei: bedrijven kunnen de rol van overheid overnemen, dus ook op het punt van het verbieden van concurrentie op haar terrein (kartelvorming, monopoliepositie).quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Maar door het bestaan van concurrentie zal dat falen altijd tot een minimum beperkt blijven. Dát is nou juist MIJN kernpunt, de overheid corrigeert zichzelf niet want het verbiedt iedere vorm van concurrentie op haar terreinen.
Zoals ik zei: in een vrije markt zal dat nooit gebeuren. Een bedrijf KAN de concurrentie helemaal niet verbieden, alleen een overheid kan dat.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:14 schreef Sidekick het volgende:
Zoals ik zei: bedrijven kunnen de rol van overheid overnemen, dus ook op het punt van het verbieden van concurrentie op haar terrein (kartelvorming, monopoliepositie).
Een bedrijf zou dat wel kunnen als je het daar de ruimte toe geeft. En de manier waarop jij de politie en rechters wilt privatiseren is het helemaal niet moeilijk eigenlijk.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Zoals ik zei: in een vrije markt zal dat nooit gebeuren. Een bedrijf KAN de concurrentie helemaal niet verbieden, alleen een overheid kan dat.
Onzin. Angsthazerij uit onbegrip.quote:Op donderdag 11 mei 2006 15:48 schreef Sidekick het volgende:
Een bedrijf zou dat wel kunnen als je het daar de ruimte toe geeft. En de manier waarop jij de politie en rechters wilt privatiseren is het helemaal niet moeilijk eigenlijk.
weet ik niet, moeilijk.quote:Op donderdag 11 mei 2006 13:59 schreef Chewie het volgende:
McCarthy, wat vind jij eigenlijk van de rechtzaken die in de VS en de EU tegen Microsoft zijn gevoerd?
kijk de vraag is nu waar leg je de grens. Ik leg hem iig verder dan de gemiddelde europarlementarier en tweaker. Ik hoop met de voorbeelden uit de OP enig inzicht daarin gegeven te hebben.quote:Op donderdag 11 mei 2006 14:41 schreef Jarno het volgende:
[..]
Jaja, dus als je niet de compleet vrije markt het ideaalbeeld vind, dan ben je een communist. Zoiets? Wat een onzin.
hier heb je een punt alleen had Adam zich dat eerder moeten bedenken en niet de netwerken moeten verkopen aan private partijen. In de HUIDIGE situatie anno 2006 vind ik het gedrag van de gemeente Adam onzin. Het was notabene ook nog eens een VVD wethouder die het hele plan steunde.quote:Je kunt je afvragen of glasvezelbekabeling gezien moet worden als een onderdeel van de infrastructuur. Zo ja, dan is het in de huidige situatie niet heel vreemd dat de overheid dit overweegt.
Kun je me een voorbeeld noemen van goede standaardisatie die tot stand kwam puur door marktwerking?quote:
Mja, je blijft maar hangen in 'mooi weer praat', als "er zal wel een bedrijf komen die inziet dat kartelvorming en al die andere zaken niet optimaal is waardoor er verandering in gaat komen". Op dezelfde manier valt die redenering ook toe te passen op de overheid. Als de overheid nu niet inziet dat dergelijke dwang verkeerd is, hoe anders zal dat dan gaan in een bedrijf?quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Onzin. Angsthazerij uit onbegrip.
Door deze met grof geweld te grijpen. Later is ze gedemocratiseerd.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:25 schreef Sidekick het volgende:
Hoe denk je dat de overheid ooit deze macht heeft gekregen?
De stand van je gas- rem- en koppelingspedaal. De afstand tussen twee perforatie-gaatjes. Het kruisje rechtsboven om een window te sluiten. De maat van een gloeilampfitting. MP3. Enz. enz.quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:21 schreef RM-rf het volgende:
Kun je me een voorbeeld noemen van goede standaardisatie die tot stand kwam puur door marktwerking?
Wat een flauwe karikatuur. Standaardisatie is vaak prima maar mag nooit van bovenaf worden opgelegd, laat staan dat het verboden zou moeten zijn om een nieuwe standaard op de markt te brengen.quote:Of vind jij standaardisatie zelf maar iets 'verkeerds'...? iets dat ingaat tegen het unieke, het 'inidividuele'..?
Uiteraard.quote:Dat het beter was toen enkel de lokale gildes de vroeg-industriele samenleving controleerden (of zijn die gildes al teveel 'markt-regulatie' voor jou?)
ik heb een klassieke franse lamp, daarvoor moet ik specifiek andere gloeilampen halen, met zo'n halfdraai kliksysteem. (denk bv ook aan al die verschillende voltages,a an verschillen tussen stekkers)quote:Op donderdag 11 mei 2006 16:37 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De stand van je gas- rem- en koppelingspedaal. De afstand tussen twee perforatie-gaatjes. Het kruisje rechtsboven om een window te sluiten. De maat van een gloeilampfitting. MP3. Enz. enz.
Tijd voor een concurrent dus.quote:Op donderdag 11 mei 2006 17:12 schreef RM-rf het volgende:
Een belangrijk kritiek vanuit de digitale wereld in de negentiger jaren was de traagheid en de bureaucratie van de ISO ...
Hoe zou dat werken? Een concurrent om standaardisering te bevorderen....quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |