Beetje jammer dat die kamervragen niet echt opgaan voor de huidige regering. En zoals de verkiezingen gaan verlopen zoals verwacht zal er echt niet veel verbeteren..quote:[
Hopelijk gaan de heren politici nu ook eens inzien dat alsmaar bezuinigen op defensie een verzwakking is van Nederland. Wat als blijkt dar er niet genoeg troepen zijn om de Antillen te verdedigen tegen een evt. aanval vanuit Venezuela?? Dan krijg je geheid kamervragen.
Hoho, zoals in het vorige topic ook al is aangegeven betreft het wel een bedreiging van het Nederlandse grondgebied. Het is een gebiedsdeel en de Antillianen willen deel blijven uitmaken van het Koninkrijk der Nederlanden dus hebben we de plicht om ook zorg te dragen voor de verdediging daarvan.quote:Op woensdag 29 maart 2006 17:32 schreef lionsguy18 het volgende:
Wouter Bos zal zijn standpunt pas bepaald hebben als de Antillen een half jaar bezet zijn.
Maar rouwig zal ik er niet om zijn.
Het is de beste manier om van die roteilanden af te komen.
Ik wens Chavez veel succes.
Natuurlijk willen de Antillen deel blijven uitmaken van het Koninkrijk, want daar komen de centen vandaan.quote:Op woensdag 29 maart 2006 17:38 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Hoho, zoals in het vorige topic ook al is aangegeven betreft het wel een bedreiging van het Nederlandse grondgebied. Het is een gebiedsdeel en de Antillianen willen deel blijven uitmaken van het Koninkrijk der Nederlanden dus hebben we de plicht om ook zorg te dragen voor de verdediging daarvan.
Mocht Venezuela daadwerkelijk overgaan tot een aanval dan betekend dat een aanval op Nederlands grondgebied. Dus moet daar voor gevochten worden.
Nederland heeft dus de plicht om te zorgen voor afdoende maatregelen.
Daar hebben we het niet over. Waar we het over hebben is een bedreiging, een evt invasie vanuit Venezuela op de Antillen. Dus direct een aanval op NL grondgebied.quote:Op woensdag 29 maart 2006 17:43 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Natuurlijk willen de Antillen deel blijven uitmaken van het Koninkrijk, want daar komen de centen vandaan.
Het eilandenrijk bestaat bij de gratie van de nederlandse belastingbetaler.
Ze spreken nauwelijks nederlands dus voor mij is het in werkelijkheid een stuk buitenland dat zijn menselijk afval in ons land dumpt.
Welk leger, het Nederlandse? Ik denk dat die voor volgende week eerst een thee-kransje op de agenda hebben staan.quote:Op woensdag 29 maart 2006 17:48 schreef _The_General_ het volgende:
Zijn er binnen het leger al troepenverplaatsingen en dergelijke bezig naar de eilanden?
Er staat een oefening geplanned. Maar zoals altijd bij een oefening trekken de oefenende eenheden zich na de oefening weer terug naar waar ze vandaan komen.quote:Op woensdag 29 maart 2006 17:48 schreef _The_General_ het volgende:
Zijn er binnen het leger al troepenverplaatsingen en dergelijke bezig naar de eilanden?
Kortom: ophef over niets? Mooi, kunnen we verder slapen, maar ja zo'n situatie is altijd wel leuk voor als als vraagstukken.quote:Op woensdag 29 maart 2006 18:06 schreef Denocorp het volgende:
Hier op de Antillen lacht men zich rot over de ophef die (al jaren) zo af en toe ontstaan in de NLse pers over mogelijke dreiging vanuit Venezuela.
Het hele verhaal is compleet uit z'n verband gerukt, Chavez heeft nooit iets in het openbaar gezegd over de ABC eilanden. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat hij deze eilanden niet zou willen hebben. Hij is dan wel een populist, maar hij is natuurlijk niet gek: een invasie van deze eilanden kost hem gegarandeerd de kop, en dat zal hij dus niet riskeren.
Dat argument kennen we nu wel. Dan kunnen we ook onze strijdkrachten wel opheffen, kost toch alleen maar geld. Ontwikkelingshulp? Kost toch ook geld?quote:Op woensdag 29 maart 2006 18:44 schreef mhr-zip het volgende:
Waarom gaan we niet weg van de antillen? Kost toch alleen maar geld.
Moet je eerst beseffen wie "we" zijn. We kunnen niet weg van de Antillen zonder uit het koninkrijk te stappen. We zijn verplicht om de defensie van het gehele koninkrijk te verzorgen.quote:Op woensdag 29 maart 2006 18:44 schreef mhr-zip het volgende:
dat is alleen volledig offtopic hierquote:Op woensdag 29 maart 2006 18:44 schreef mhr-zip het volgende:
Vergeet ook vooral niet het toch wel relevante feit dat de Nederlandse Antillen en Aruba zelf deel uitmaken van het koninkrijk, deel uitmaken van de 'we', en een van de partners niet zomaar weg kan uit het koninkrijk op louter eigen beslissing.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:18 schreef sampoo het volgende:
[..]
Moet je eerst beseffen wie "we" zijn. We kunnen niet weg van de Antillen zonder uit het koninkrijk te stappen. We zijn verplicht om de defensie van het gehele koninkrijk te verzorgen.
omdat de andere kranten militair nieuws geen nieuws vinden tenzij er iemand dood gaat, er iemand aangeklaagd wordt, eenheden wegbezuinigd worden of er geld wordt uitgegevenquote:Op woensdag 29 maart 2006 19:36 schreef PPL het volgende:Waarom vind ik dit bericht alleen in De Telegraaf en niet op teletext of vanavond in Het Parool?
Misschien omdat het een 1 april grap is ?
ja, joint Caribbean Lionquote:Indien dit niet het geval blijkt te zijn:Staat er binnenkort niet een grote NATO oefening op de planning in de caribean?
Dan kan er mooi met de spierballen gerold worden!
volgens mij nietquote:Valt een aanval op de Antillen onder artikel 5 van van het Noord-Atlantisch handvest?
"Een aanval op een van ons, is een aanval op ons allen."
kan, maar het klinkt mij wat onwaarschijnlijk als Bush Venezuela aan wil vallen dan heeft hij daar Nederland echt niet voor nodig]quote:Is dit niet een grote uitlokkerij zodat Bush een excuus heeft om Venezuela binnen te vallen?
Om zo een betje de aandacht af te leiden van zijn problemen in eigen land en de situatie in Irak.
Nederland laat zich wederom als een schandknaap misbruiken!
Dat is ook wel weer zo, hij heeft ons echt niet nodig.quote:Op woensdag 29 maart 2006 20:03 schreef sp3c het volgende:
kan, maar het klinkt mij wat onwaarschijnlijk als Bush Venezuela aan wil vallen dan heeft hij daar Nederland echt niet voor nodig
dat laatste komt dan gewoon te vervallen, net als de missie naar Uruzgan als Chavez morgen de Antillen binnenvalt ... dan zullen er een paar mensen boos richting Den Haag kijken maar de verdediging van de landsgrenzen komt nu eenmaal op de eerste plaats.quote:Op woensdag 29 maart 2006 20:12 schreef PPL het volgende:
[..]
Dat is ook wel weer zo, hij heeft ons echt niet nodig.
Ik voel gewoon snel nattigheid sinds ik op het journaal Balkenende als schoothondje bij George W. op bezoek zag in het Witte Huis.
Maar ff anders.
Hoe liggen de militaire krachtsverhoudingen?
Ik heb een en ander gelezen (in deel1) over een sqdr F-16's naar St. Maarten.
De Rotterdam (en volgend jaar de Johan de Witt) + LCV's.
Wat is echter haalbaar?
De marine heeft ook nog verplichtingen aan bijvoorbeeld STANAVFORLANT, om de kustbewaking maar niet te vergeten.
dat is wmb een beetje het probleem, de eenheden die er nu zijn maken geen schijn van kans tegen welke aanval dan ook, die zullen een vertragend gevecht moeten voeren en als er nog schepen beschikbaar zijn zich terugtrekken op de bovenwindse eilanden. Je kunt de luchtmobiele brigade invliegen maar de transportvloot is te klein tenzij je de KLM ronselt (dat is al eerder gebeurt) maa rik betwijfel of die er uberhaupt op tijd kunnen zijn om te landen en we hebben niet zoveel parachutisten meerquote:Op wat voor tegenstand kunnen 'we' rekenen?
Kunnen we daar wat tegenover zetten, maar belangrijker, kan het daar snel genoeg zijn.
Stel dat er een Falkland scenario in werking treedt.
st Maarten idd, dat is 1000km vliegen ongeveer, dat moesten de toestellen tijdens Allied Force in 1999 ook, en weer terug dus in principe zul je er tankers halverwege moeten hangen, die moeten weer beschermd worden en dat kost allemaal F16's (evt een LCF voor gebruiken).quote:imo moet daar een eenheid liggen die in staat is een aanval te vereidelen, dat kost geld maar het heroveren van die eilanden zal veel meer geld gaan kosten
[quote]
Vanaf waar kunnen de Nederlandse eenheden gaan opereren (als ABC bezet zijn).
St. Maarten klinkt gunstig.
Chavez haalt het uit zijn hoofd daar aan te vallen (vanwege de Fransen), maar is dat redelijke 'strinking distance'?
Ik ken de geografische situatie te slecht om een juiste tactische inschatting te kunnen maken.
quote:Op woensdag 29 maart 2006 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
We kunnen ook het slagschip van de venezuelaanse marine tot zinken kunnen brengen, een 1000 mijl ten zuiden van de war zone, en dan met een doodskopvlag aan periscoop den helder Caracas binnen varen..
:-)
ik gok dat Ben Bot de dag na de aanval iig begint te roepen dat hij het altijd al had gewetenquote:Op donderdag 30 maart 2006 01:09 schreef zakjapannertje het volgende:
en, wanneer komt Ben Bot met zijn presentatie van de snode plannen van Chavez?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |