abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 maart 2006 @ 16:36:58 #1
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_35915001
quote:
Venezuela loert al eeuwen op eilanden
Een aanval van Venezuela op de Antillen klinkt onwaarschijnlijk. Maar ondenkbaar is zo'n oorlog niet. Venezuela loert al lang op nabij gelegen benedenwindse eilanden en president Chavez investeert veel geld in wapentuig. De vergelijking dringt zich op met de Falkland-oorlog tussen Groot-Brittannië en Argentinië in 1982, waarbij de Britten hun Falkland-eilanden voor de kust van Argentinië verdedigden tegen de grijpgrage Argentijnse regering, die al vele jaren een aanspraak op de eilandengroep maakte.

De claim van Venezuela op de benedenwindse eilanden ligt er al eeuwen; zegt Gert Oostindië van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden. Pas in de jaren zeventig van de vorige eeuw schortte de toenmalige Venezolaanse regering de claim op. Zolang Nederland er de baas zou zijn, zou Venezuela er geen aanspraak meer op maken.

Maar met het aantreden van de populistische president Hugo Chávez is een andere wind gaan waaien. Chávez maakt openlijk ruzie met de Verenigde Staten, heeft innige banden met communistisch Cuba en onderhoudt goede contacten met andere vijanden van de VS, zoals Libië, Syrië en Iran. Bovendien is een Nederlands Curaçao in zijn ogen een gevaar. Chávez zegt geheime documenten te hebben waaruit blijkt dat de VS vanaf dit eiland Venezuela wil binnenvallen om hem af te zetten. "In het nationalistische land zou een invasie daarom wel eens goed kunnen vallen" zegt Oostindië. "Al zal Chávez niet zo dom zijn. Hij valt dan een EU- en NAVO-land aan." Als het toch op een militaire confrontatie aankomt, hoeft de bevolking op de ABC-eilanden zich geen zorgen te maken, maakte minister Kamp gisteren duidelijk. Chávez mag dan wel miljarden willen investeren in Russische en Chinese straaljagers en bommen, de marine van het land beschikt volgens Kamp over slechts één, tweedehands schip. Een aanval moet de Nederlandse krijgsmacht makkelijk kunnen pareren.

De slagkracht van het Venezolaanse leger is volgens de website. defensieforum.nl echter groter dan dat ene vaartuig. Het land heeft meerdere marineschepen en 22 F16's. Ook zijn er enkele Mig-straaljagers besteld. Volgens een aantal kenners maakt Venezuela daarom wel degelijk kans op een militair succes. Nederland heeft eenvoudigweg niet genoeg manschappen op de bases op Aruba en Curacao om een grote aanval te pareren. En ook het permanent in "De West" aanwezige marinefregat krijgt het met een grootscheepse aanval van straaljagers moeilijk. © Gelderlander
Zozo... het zou er maar van komen. Ik denk niet dat dat we dan ook maar een poot uitgaan steken om de eilanden terug te claimen. Iemand andere ideeën?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 16:46:21 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35915307
Ik weet wel zeker dat er poten uitgestoken gaan worden

het probleem is alleen dat we hard op weg zijn naar het punt dat we niet meer in staat zijn terug te slaan ... maar voorlopig zijn we daar nog niet maar het gaat hard, als die linkse regering er vanaf volgend jaar is dan zal dat punt wel bereikt zijn denk ik.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 16:48:20 #3
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_35915376
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:36 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dat we dan ook maar een poot uitgaan steken om de eilanden terug te claimen. Iemand andere ideeën?
Alsof Nederland dat zou kunnen.

Maar de VS laat dit natuurlijk niet toe. Die lollige Chavez toch, 't blijft ook wel een populistische idioot.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 16:49:03 #4
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_35915395
Ik vrees dat sp3C gelijk heeft dat men wederom gaat bezuinigen op defensie.
Dit zal tevens een verslapping betekenen van NL als het gaat om militaire kracht. De Antillen zijn dan kwetsbaar.

Mocht Chavez de Antillen willen aanvallen dan moet men daarop een gepast antwoord kunnen hebben. En niet de boel uithollen.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 16:49:46 #5
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_35915417
Als het Chavez niet was, mocht die ze morgen van mij komen ophalen.
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 16:54:19 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35915557
overigens is Kamp zijn kennis van de Venezolaanse marine kennelijk nogal beperkt

te beginnen hebben ze een 4tal LST's die elk 200 mariniers met voertuigen kunnen landen, dan heb je 800 man met luchtsteun tegen twee Nederlandse mariniers compagnieen ... verder hebben ze 6 oude lichte fregatten en twee stokoude subs

we zouden er goed aan doen om alvast een vlucht F16's op de Antillen te stationeren en het derde mariniersbataljon eindelijk operationeel te maken, evt met amphibische voertuigen (Piranha 4 8x8 met snelvuurkanon bv) zodat ze van het ene naar het andere eiland kunnen varen als dat nodig mocht zijn en er niet te veel storm staat
  vrijdag 10 maart 2006 @ 16:56:22 #7
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_35915627
Lijkt me op zich best interessant zo'n oorlogje Nederland - Venezuela.

Zonder inmenging van andere landen dan.
ijdele hoop maar toch ....

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  vrijdag 10 maart 2006 @ 16:59:50 #8
110987 ErwinRommel
pi_35915738
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:56 schreef popolon het volgende:
Lijkt me op zich best interessant zo'n oorlogje Nederland - Venezuela.

Zonder inmenging van andere landen dan.
ijdele hoop maar toch ....

Ik vrees dat we de totale militaire macht van Venezuela niet moeten onderschatten.
Waar men in NL aan bezuinigingen doet op defensie doet men in Venezuela het tegenovergestelde.

Ondanks dat het NL leger kleiner is is het wel stukken geavanceerder, echter de Antillen zijn ver weg. Dus als zelfs Kamp al zegt dat het mogelijk is (confrontatie) dan moet men nu al maatregelen nemen en niet afwachten totdat het te laat is.
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 17:00:14 #9
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35915749
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:48 schreef popolon het volgende:

[..]

Alsof Nederland dat zou kunnen.
waarom zou Nederland dit niet kunnen?
voorlopig hebben we materiaal zat ... hij kan de bovenwindse eilanden nauwelijks bereiken, die worden dan gebruikt als springplank voor een evt amphibische taakgroep (hrms Rotterdam en strax vanaf 2007 hrms Johan de Witt kunnen 2 bataljons mariniers aan land zetten) en om de luchtmobiele brigade in te vliegen (evt met parachutes) dan zit je al rond de 4000 manschappen ... vervolgens kun je de koopvaardij vloot inzetten om een gemechaniseerde brigade aan land te zetten en het is op de eilanden te druk om je kont te keren

F16's kun je ook vanuit st Maarten inzetten, als je er een KDC10 (of er kruisraketten voor koopt) bijzet liggen de antillen ook gewoon binnen bereik ... sterker nog Venezuela ligt dat ook
quote:
Maar de VS laat dit natuurlijk niet toe. Die lollige Chavez toch, 't blijft ook wel een populistische idioot.
de VS hebben ons al eerder genaaid mbt onze kolonien, ik zou daar niet al te veel vertrouwen in hebben, maar misschien dat ze brandstof en munitie willen sponsoren net als tijdens de Falklands
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 17:04:10 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35915881
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:59 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik vrees dat we de totale militaire macht van Venezuela niet moeten onderschatten.
Waar men in NL aan bezuinigingen doet op defensie doet men in Venezuela het tegenovergestelde.

Ondanks dat het NL leger kleiner is is het wel stukken geavanceerder, echter de Antillen zijn ver weg. Dus als zelfs Kamp al zegt dat het mogelijk is (confrontatie) dan moet men nu al maatregelen nemen en niet afwachten totdat het te laat is.
op de eilanden zelf worden nog geen maatregelen genomen (zoals ik al zei, F16's stationeren en het derde mariniersbataljon optuigen lijkt me voorlopig voldoende en kost ook niet zo bar veel) maar er wordt inmiddels wel in die richting gedacht hoor!
quote:
Grote oefening in het Caribisch gebied

Defensie houdt van 23 mei tot en met 15 juni in het Caribisch gebied de oefening Joint Caribbean Lion 2006. Met deze oefening ontwikkelt Nederland, samen met de overige Koninkrijksdelen, haar vermogen om in een internationale omgeving vanuit zee landoperaties uit te voeren. De oefening staat onder leiding van de Koninklijke Marine.

Nederland neemt deel met eenheden van alle krijgsmachtdelen, zoals verschillende schepen, marinierseenheden, tanks, pantservoertuigen, vliegtuigen en een peloton Marechaussees. Volgens de huidige planning doen ook eenheden mee uit België, Canada, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

De oefening vindt plaats op en rondom diverse Caribische eilanden, waaronder Curaçao, Aruba, St. Maarten en Guadeloupe. In totaal zullen aan de oefening ongeveer 4000 militairen deelnemen van wie er circa 1500 aan land worden ingezet.
http://www.landmacht.nl/toon.asp?id=103852
  vrijdag 10 maart 2006 @ 17:09:01 #11
110987 ErwinRommel
pi_35916062
Die oefening zal vast een signaal afgeven aan Hugo Chavez. Goede zaak dat men dus meedenkt.
Ik hoop dat NL dit in de toekomst bij een wellicht nieuw kabinet zal voortzetten.
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 17:13:35 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35916188
Venezuela is overigens ook uitgenodigd voor die oefening maar die hebben nog niet gereageerd ...

ik vind dat heel aardig, de Duitsers moesten in 1940 zelf maar zien hoe ze op de vliegvelden en stellingen kwamen om hun foto's te maken ... Chavez krijgt gewoon een vrijgeleide van de Marechaussee
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 17:46:11 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35917111
trouwens, nu ik erover nadenk, als we de sm3 raketten kopen dan kan 1 LCF zo'n beetje de hele Venezolaanse luchtmacht vanaf st Maarten boven Venezolaans grondgebied uit de luchtschieten
pi_35917147
Dit loopt al heel lang, een van de redenen waarom we vooral vriendjes moeten blijven met de VS.
pi_35917161
Laten we hopen dat Chavez de Antillen aanvalt.
Dan zijn we eindelijk verlost van die eilanden.
Het zal de toestroom van kriminele gelukszoekers sterk verminderen.
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
pi_35917204
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Je blijft met je fikken van andermans eigendom af, al helemaal van onze eilanden.
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 17:50:12 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35917216
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:47 schreef Evil_Jur het volgende:
Dit loopt al heel lang, een van de redenen waarom we vooral vriendjes moeten blijven met de VS.
zoals gezegd ... van de Ámerikanen wordt (zeker door de arine) niet al te veel verwacht op dit gebied

dr Phil zou dat trouwens helemaal niet leuk vinden
  vrijdag 10 maart 2006 @ 17:51:28 #18
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_35917247
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Ik denk dat de Antillianen liever onder Nederlands bewind leven, als onder Chavez.
Dus zal het waarschijnlijk eerder stormlopen.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_35917278
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:51 schreef mazaru het volgende:

[..]

Ik denk dat de Antillianen liever onder Nederlands bewind leven, als onder Chavez.
Dus zal het waarschijnlijk eerder stormlopen.
Er valt weinig storm te lopen als de eilanden eindelijk bevrijd zijn door Venezuela.
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 17:53:48 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35917303
de Antillianen willen niet eens onafhankelijk worden, laat staan Venezolaans

We hebben een verantwoordelijkheid als koloniale machthebber en daar mogen we niet de kantjes bij aflopen, na de Mollukkers, de Papua's en god weet wie nog meer moeten we niet ook de Antillianen verraden want voor je het weet staat de volgende generatie weer met zijn allen treinen te kapen en dan moet de BBE ze weer doodschieten ... dat is zonde want zo'n trein overleeft dat niet!
pi_35917318
Ik denk niet dat Chávez zo dom is om de Antillen en/of Aruba aan te vallen. Hij is volledig kansloos, al was het alleen al vanwege het V.K. en de V.S. die ons zullen ondersteunen. Daarnaast heeft hij helemaal niet aan de eilanden, het is populistisch geblaat van die maffe wannabe-communist.

Er is trouwens geen sprake van dat 'we de Antillen gaan helpen/verdedigen'; defensie is een koninkrijksaangelegenheid, wat inhoudt dat de marine net zo goed van Aruba en van de Antillen is, als van Nederland.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_35917328
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

zoals gezegd ... van de Ámerikanen wordt (zeker door de arine) niet al te veel verwacht op dit gebied

dr Phil zou dat trouwens helemaal niet leuk vinden
Een invasie van Nederlands grondgebied zal nooit geaccepteerd worden door de VS.
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 17:54:51 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35917331
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:52 schreef lionsguy18 het volgende:

[..]

Er valt weinig storm te lopen als de eilanden eindelijk bevrijd zijn door Venezuela.
yeah right, geloof je het zelf?

die komen allemaal via de bovenwindse eilanden hierheen met hun Nederlandse paspoorten net als de Surinamers toendertijd
pi_35917382
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

yeah right, geloof je het zelf?

die komen allemaal via de bovenwindse eilanden hierheen met hun Nederlandse paspoorten net als de Surinamers toendertijd
Het is lang roeien naar Suriname, hoor.
Je denkt toch niet dat Chavez de KLM laat landen?
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 17:56:25 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_35917383
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 17:54 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Een invasie van Nederlands grondgebied zal nooit geaccepteerd worden door de VS.
ik geloof er de ballen van, Nederlands Nieuw Guinnea was ook gewoon Nederlands grondgebied en daar hebben ze ons ook gewoon in de rug gestoken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')