Zozo... het zou er maar van komen. Ik denk niet dat dat we dan ook maar een poot uitgaan steken om de eilanden terug te claimen. Iemand andere ideeën?quote:Venezuela loert al eeuwen op eilanden
Een aanval van Venezuela op de Antillen klinkt onwaarschijnlijk. Maar ondenkbaar is zo'n oorlog niet. Venezuela loert al lang op nabij gelegen benedenwindse eilanden en president Chavez investeert veel geld in wapentuig. De vergelijking dringt zich op met de Falkland-oorlog tussen Groot-Brittannië en Argentinië in 1982, waarbij de Britten hun Falkland-eilanden voor de kust van Argentinië verdedigden tegen de grijpgrage Argentijnse regering, die al vele jaren een aanspraak op de eilandengroep maakte.
De claim van Venezuela op de benedenwindse eilanden ligt er al eeuwen; zegt Gert Oostindië van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden. Pas in de jaren zeventig van de vorige eeuw schortte de toenmalige Venezolaanse regering de claim op. Zolang Nederland er de baas zou zijn, zou Venezuela er geen aanspraak meer op maken.
Maar met het aantreden van de populistische president Hugo Chávez is een andere wind gaan waaien. Chávez maakt openlijk ruzie met de Verenigde Staten, heeft innige banden met communistisch Cuba en onderhoudt goede contacten met andere vijanden van de VS, zoals Libië, Syrië en Iran. Bovendien is een Nederlands Curaçao in zijn ogen een gevaar. Chávez zegt geheime documenten te hebben waaruit blijkt dat de VS vanaf dit eiland Venezuela wil binnenvallen om hem af te zetten. "In het nationalistische land zou een invasie daarom wel eens goed kunnen vallen" zegt Oostindië. "Al zal Chávez niet zo dom zijn. Hij valt dan een EU- en NAVO-land aan." Als het toch op een militaire confrontatie aankomt, hoeft de bevolking op de ABC-eilanden zich geen zorgen te maken, maakte minister Kamp gisteren duidelijk. Chávez mag dan wel miljarden willen investeren in Russische en Chinese straaljagers en bommen, de marine van het land beschikt volgens Kamp over slechts één, tweedehands schip. Een aanval moet de Nederlandse krijgsmacht makkelijk kunnen pareren.
De slagkracht van het Venezolaanse leger is volgens de website. defensieforum.nl echter groter dan dat ene vaartuig. Het land heeft meerdere marineschepen en 22 F16's. Ook zijn er enkele Mig-straaljagers besteld. Volgens een aantal kenners maakt Venezuela daarom wel degelijk kans op een militair succes. Nederland heeft eenvoudigweg niet genoeg manschappen op de bases op Aruba en Curacao om een grote aanval te pareren. En ook het permanent in "De West" aanwezige marinefregat krijgt het met een grootscheepse aanval van straaljagers moeilijk. © Gelderlander
Alsof Nederland dat zou kunnen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:36 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat we dan ook maar een poot uitgaan steken om de eilanden terug te claimen. Iemand andere ideeën?
Ik vrees dat we de totale militaire macht van Venezuela niet moeten onderschatten.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:56 schreef popolon het volgende:
Lijkt me op zich best interessant zo'n oorlogje Nederland - Venezuela.
Zonder inmenging van andere landen dan.
ijdele hoop maar toch ....
waarom zou Nederland dit niet kunnen?quote:
de VS hebben ons al eerder genaaid mbt onze kolonien, ik zou daar niet al te veel vertrouwen in hebben, maar misschien dat ze brandstof en munitie willen sponsoren net als tijdens de Falklandsquote:Maar de VS laat dit natuurlijk niet toe. Die lollige Chavez toch, 't blijft ook wel een populistische idioot.
op de eilanden zelf worden nog geen maatregelen genomen (zoals ik al zei, F16's stationeren en het derde mariniersbataljon optuigen lijkt me voorlopig voldoende en kost ook niet zo bar veel) maar er wordt inmiddels wel in die richting gedacht hoor!quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik vrees dat we de totale militaire macht van Venezuela niet moeten onderschatten.
Waar men in NL aan bezuinigingen doet op defensie doet men in Venezuela het tegenovergestelde.
Ondanks dat het NL leger kleiner is is het wel stukken geavanceerder, echter de Antillen zijn ver weg. Dus als zelfs Kamp al zegt dat het mogelijk is (confrontatie) dan moet men nu al maatregelen nemen en niet afwachten totdat het te laat is.
quote:Grote oefening in het Caribisch gebied
Defensie houdt van 23 mei tot en met 15 juni in het Caribisch gebied de oefening Joint Caribbean Lion 2006. Met deze oefening ontwikkelt Nederland, samen met de overige Koninkrijksdelen, haar vermogen om in een internationale omgeving vanuit zee landoperaties uit te voeren. De oefening staat onder leiding van de Koninklijke Marine.
Nederland neemt deel met eenheden van alle krijgsmachtdelen, zoals verschillende schepen, marinierseenheden, tanks, pantservoertuigen, vliegtuigen en een peloton Marechaussees. Volgens de huidige planning doen ook eenheden mee uit België, Canada, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De oefening vindt plaats op en rondom diverse Caribische eilanden, waaronder Curaçao, Aruba, St. Maarten en Guadeloupe. In totaal zullen aan de oefening ongeveer 4000 militairen deelnemen van wie er circa 1500 aan land worden ingezet.
http://www.landmacht.nl/toon.asp?id=103852
Je blijft met je fikken van andermans eigendom af, al helemaal van onze eilanden.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Laten we hopen dat Chavez de Antillen aanvalt.
Dan zijn we eindelijk verlost van die eilanden.
Het zal de toestroom van kriminele gelukszoekers sterk verminderen.
zoals gezegd ... van de Ámerikanen wordt (zeker door de arine) niet al te veel verwacht op dit gebiedquote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:47 schreef Evil_Jur het volgende:
Dit loopt al heel lang, een van de redenen waarom we vooral vriendjes moeten blijven met de VS.
Ik denk dat de Antillianen liever onder Nederlands bewind leven, als onder Chavez.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:47 schreef lionsguy18 het volgende:
Laten we hopen dat Chavez de Antillen aanvalt.
Dan zijn we eindelijk verlost van die eilanden.
Het zal de toestroom van kriminele gelukszoekers sterk verminderen.
Er valt weinig storm te lopen als de eilanden eindelijk bevrijd zijn door Venezuela.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:51 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik denk dat de Antillianen liever onder Nederlands bewind leven, als onder Chavez.
Dus zal het waarschijnlijk eerder stormlopen.
Een invasie van Nederlands grondgebied zal nooit geaccepteerd worden door de VS.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
zoals gezegd ... van de Ámerikanen wordt (zeker door de arine) niet al te veel verwacht op dit gebied
dr Phil zou dat trouwens helemaal niet leuk vinden
yeah right, geloof je het zelf?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:52 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Er valt weinig storm te lopen als de eilanden eindelijk bevrijd zijn door Venezuela.
Het is lang roeien naar Suriname, hoor.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
yeah right, geloof je het zelf?
die komen allemaal via de bovenwindse eilanden hierheen met hun Nederlandse paspoorten net als de Surinamers toendertijd
ik geloof er de ballen van, Nederlands Nieuw Guinnea was ook gewoon Nederlands grondgebied en daar hebben ze ons ook gewoon in de rug gestokenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:54 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Een invasie van Nederlands grondgebied zal nooit geaccepteerd worden door de VS.
de bovenwindse eilanden liggen niet zo heel erg in de buurt van Suriname ... st Maarten raakt Chavez zowieso niet aan want dat is half Fransquote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:56 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Het is lang roeien naar Suriname, hoor.
Je denkt toch niet dat Chavez de KLM laat landen?
maar dat was toch een totaal andere situatie?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:03 schreef ErwinRommel het volgende:
De VS hebben ons dit geintje al 2 maal geflikt.
Ondanks dat de Antillen NL grondgebied zijn hebben de VS ook nagelaten om NL bij te staan tijdens de Nieuw Guinea crisis. Reken dus niet teveel op de VS.
Dat komt dan mooi uit. Jij gaat je als vrijwilliger aanmelden bij de krijgsmacht? Of bekijk je alles vanaf jou computer en tv?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 17:59 schreef Onderbroek het volgende:
stiekem zou ik het gaaf vinden als chavez die eilandjes binnenvalt. Is eens een keer wat anders dan dat kulnieuws wat we voorgeschoteld krijgen.
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:05 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat komt dan mooi uit. Jij gaat je als vrijwilliger aanmelden bij de krijgsmacht? Of bekijk je alles vanaf jou computer en tv?
ook al hebben we een groot leger dan wordt het alsnog lastig om een groot deel op die eilandjes te proppen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:05 schreef PLAE@ het volgende:
Een aanval van Venezuela zou een goeie oefening zijn en eindelijk eens een duidelijk signaal aan de politiek geven dat we een fatsoenlijk leger moeten houden. Of nouja hebben![]()
laten we gewoon zorgen dat we het in ons eentje afkunnen ... zodra Venezuela hulp inroept van Cuba oid kunnen wij ook bondgenoten in gaan schakelen maar 1 tegen 1 zou dat toch niet hoeven, zeker tegen een land als Venezuela nietquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:04 schreef Onderbroek het volgende:
[..]
maar dat was toch een totaal andere situatie?
En trouwens het gaat dan weer om artikel 5 (?) van de navo etcetcetc......oh ja....dat halve leger van de VS ligt in irak/afghanistan.hm..canada dan maar?
Zowel defensie als internationale verbonden zijn koninkrijksaangelegenheden.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
laten we gewoon zorgen dat we het in ons eentje afkunnen ... zodra Venezuela hulp inroept van Cuba oid kunnen wij ook bondgenoten in gaan schakelen maar 1 tegen 1 zou dat toch niet hoeven, zeker tegen een land als Venezuela niet
niet dat het erg zou zijn om bondgenoten in te schakelen, hoe meer zielen hoe meer vreugd, een bataljon paracommando's bv is natuurlijk altijd meegenomenmaar we moeten er niet afhankelijk van zijn
Verder is artikel 5 niet van toepassing voor gebiedsdelen buiten het Europese vasteland voor zover ik weet. Niet in de huidige samenstelling van het koninkrijk iig (het zijn feitelijk onafhankelijke staatjes onder het koninkrijk der Nederlanden, geen Nederlandse provincies)
artikel 5 gaat iig niet op, daarom hebben de Britten hier ook geen gebruik van gemaakt tijdens de Falklands oorlogquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Zowel defensie als internationale verbonden zijn koninkrijksaangelegenheden.
Ik weet niet hoe het Gemenebest precies in elkaar steekt, maar volgens mij niet hetzelfde als onze Koninkrijk der Nederlanden-constructie. Het Gemenebest is een verbond van afzonderlijke staten; Aruba en de NL Antilen maken deel uit van onze staat.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:17 schreef sp3c het volgende:
[..]
artikel 5 gaat iig niet op, daarom hebben de Britten hier ook geen gebruik van gemaakt tijdens de Falklands oorlog
Hij is een onberekenbare gek die best in staat zou kunnen zijn om over een aantal jaar een poging te wagen richting Antillen. Maar Nederland (en de VS) zal dat echt niet zonder slag of stoot accepteren.quote:CIA world factbook:
Manpower available for military service:
males age 18-49: 6,236,012 (2005 est.)
Manpower fit for military service:
males age 18-49: 4,907,947 (2005 est.)
Die kruisraketten lijken me juist zeer effectief en defensief. Dit geeft aan dat de commandocentra van de venozelaanse strijdkrachten getroffen kunnen worden vanaf grote afstand.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:39 schreef sp3c het volgende:
mjah je kunt de oefeningen gebruiken ... laat bijvoorbeeld de GGW op de antillen oefenen ipv op Kreta, een amphibisch transportschip is niet nodig wmb vanwege hrms Pelikaan dat er permanent gestationeerd is. Het derde mariniersbataljon vind ik wel belangrijk, de kruisraketten dan weer niet, beter de goedkopere harpoon block2's aanschaffen (ook voor de subs) die ook de benodigde range hebben
het zou zowieso ook niet verkeerd zijn om een sub permanent in de regio te hebben als een soort eary warning systeem
Je moet ook tussen de lijntjes doorlezen van het nieuws, die F16's zullen er niet enkel naartoe zijn gegaan om naar een verdronken Amerikaans meisje te zoeken maar om te laten zien dat die binnen zeer korte tijd niet alleen aanwezig kunnen zijn maar ook daadwerkelijk rondjes kunnen vliegen over de eilanden
met de nieuwe munitie kun je met de pzh2000 al bijna het vaste land rakenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:51 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Die kruisraketten lijken me juist zeer effectief en defensief. Dit geeft aan dat de commandocentra van de venozelaanse strijdkrachten getroffen kunnen worden vanaf grote afstand.
Dit moet voor Hugo Chavez al reden zijn om 2 keer na te denken voordat hij zijn duur aangeschafte materieel in as ziet opgaan.
de mariniers hebben niet echt pantservoertuigen, de nieuwe Pelikaan kan op compagniesniveau troepen verplaatsen iig afaik, dat lijkt me voldoende om een aanval af te schrikken, de grotere transportschepen zijn nodig voor de invasievloot als Chavez alsnog binnenvaltquote:Is de Hrms Pelikaan ook een troepen-transportschip met capaciteit tot het verplaatsen van bv pantservoertuigen? Indien zo, dan hoeft er idd geen amfibisch transportschip aan te pas te komen, mits de Pelikaan diezelfde capaciteiten heeft qua troepen-transport en bijhorend materieel.
ja dat weet ik ook niet, ik vraag me dat ook wel is afquote:Ik geloof dat er al een NL sub rondvaart in die regio, al weet ik niet welke.
Ik meen dat er op de Antillen vrijwilligerskorpsen zijn die samen met de NL strijdkrachten oefenen en samenwerken. Waarom geven we die niet enkele afgestoten tanks en pantservoertuigen ten behoeve van hun arsenaal?
Hoezo, vernietigen? Ga jij onder de wapenen danquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:10 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Oef, als er oorlog uitbreekt moeten we uitkijken dat we Venuzuela niet totaal vernietigen. Als er geen verliezer is, is oorlog ook zo zinloos.
jullie gaan allemaal onder de wapenen, we stellen de dienstplicht weer in en dan kunnen jullie vooraan in de landingsbotenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:13 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Hoezo, vernietigen? Ga jij onder de wapenen dan
Oh, dat ik weer terug moet in geval van oorlog weet ik.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
jullie gaan allemaal onder de wapenen, we stellen de dienstplicht weer in en dan kunnen jullie vooraan in de landingsboten
maar wees niet bang, geoefende militairen komen met de tweede aanvalsgolf ... of de derde ofzo, dat ligt ff aan de vuurkracht van de vijand
Ik ben een beetje bang dat ik idd niks te kiezen heb, zal gewoon weer als verbindelaar aan de slag moetenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:23 schreef sp3c het volgende:
die denkt dat hij wat te kiezen heeft ... tihi
ahem ... terug ontopicquote:This day is called the feast of Crispian:
He that outlives this day, and comes safe home,
Will stand a tip-toe when the day is named,
And rouse him at the name of Crispian.
He that shall live this day, and see old age,
Will yearly on the vigil feast his neighbours,
And say 'To-morrow is Saint Crispian:'
Then will he strip his sleeve and show his scars.
And say 'These wounds I had on Crispin's day.'
Old men forget: yet all shall be forgot,
But he'll remember with advantages
What feats he did that day: then shall our names.
Familiar in his mouth as household words
Harry the king, Bedford and Exeter,
Warwick and Talbot, Salisbury and Gloucester,
Be in their flowing cups freshly remember'd.
This story shall the good man teach his son;
And Crispin Crispian shall ne'er go by,
From this day to the ending of the world,
But we in it shall be remember'd;
We few, we happy few, we band of brothers;
For he to-day that sheds his blood with me
Shall be my brother; be he ne'er so vile,
This day shall gentle his condition:
And gentlemen in England now a-bed
Shall think themselves accursed they were not here,
And hold their manhoods cheap whiles any speaks
That fought with us upon Saint Crispin's day.
quote:Op vrijdag 10 maart 2006 19:25 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Ik ben een beetje bang dat ik idd niks te kiezen heb, zal gewoon weer als verbindelaar aan de slag moeten![]()
Ja dat zijn ze dan niet echt he?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:00 schreef Vassili_Z het volgende:
Dit is geen nieuws maar raden naar iets
Ik denk dat Venezuela gewoon de Antillen zal veroveren (in het geval dat) en dat Nederland niks zal doen. Immers, de Antillen willen toch zo graag zelfstandig zijn...
Nope, maar dat zal Nederland een zorg zijnquote:
Wat het voor nut heeft snap ik ook niet echt voor Venezuela. Alsof de bevolking zit te wachten op een oorlog tegen Nederland.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:05 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Nope, maar dat zal Nederland een zorg zijn![]()
Maar wat heeft Venezuela ermee te winnen? Hebben de Antillen enige grondstoffen van belang? Of zou het een springplank kunnen zijn naar andere militaire avonturen?
de Antillen willen helemaal niet zelfstandig zijn, hoe kom je bij die onzin?quote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:00 schreef Vassili_Z het volgende:
Dit is geen nieuws maar raden naar iets
Ik denk dat Venezuela gewoon de Antillen zal veroveren (in het geval dat) en dat Nederland niks zal doen. Immers, de Antillen willen toch zo graag zelfstandig zijn...
Heel anders dan de Falkland oorlog iig
quote:de Antillen willen helemaal niet zelfstandig zijn, hoe kom je bij die onzin?
oow, dat wist ik nietquote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:14 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
![]()
Aruba bijvoorbeeld, heeft er voor gekozen het afscheidingsproces stop te zetten en is bewust nog steeds onderdeel van het Koninkrijk. Als het aan ons had gelegen dan waren al die knakkers al lang en breed zelfstandig..
Hoe verenigder de wereld zal zijn des te minder oorlogen er zullen komen. Ik verwacht niet meer 'middelgrote' oorlogen de komende eeuw.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:17 schreef zoalshetis het volgende:
al die brandhaarden ter wereld. moet wel een gigantische ontlading/oorlog worden straks. de kinderen die je nu baart/maakt zullen straks kanonnenvlees zijn.
Olie en olieverwerkings-industrie.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 22:05 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Nope, maar dat zal Nederland een zorg zijn![]()
Maar wat heeft Venezuela ermee te winnen? Hebben de Antillen enige grondstoffen van belang? Of zou het een springplank kunnen zijn naar andere militaire avonturen?
Alle olie die op Aruba en de Antillen verwerkt wordt komt juist uit Venezuela.quote:
De NL Antillen en Aruba maken deel uit van het koninkrijk der Nederlanden en niet van de Nederlandse staat. Dat maakt de situatie overigens nog steeds niet vergelijk baar met die van het Gemenebest.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:27 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het Gemenebest precies in elkaar steekt, maar volgens mij niet hetzelfde als onze Koninkrijk der Nederlanden-constructie. Het Gemenebest is een verbond van afzonderlijke staten; Aruba en de NL Antilen maken deel uit van onze staat.
Ze maken deel uit van het koninkrijk, en de staat is het koninkrijk. Nederland is een land, maar geen staat.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 23:40 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
De NL Antillen en Aruba maken deel uit van het koninkrijk der Nederlanden en niet van de Nederlandse staat. Dat maakt de situatie overigens nog steeds niet vergelijk baar met die van het Gemenebest.
volgens mij heeft een Venezolaanse bandiet ooit is de eilanden 'verovert' omdat we er toen geen militairen haddenquote:Op vrijdag 10 maart 2006 23:33 schreef _The_General_ het volgende:
Schaamteloze TVP tot ik tijd heb om het helemaal door te lezen. Interessant onderwerp. Wat is de geschiedkundige achtergrond van dit conflict?
Op Curaçao zijn sowieso al F16s gestationeerd. Die drie speciale toestellen met foto/infrarood apparatuur uit de Holloway-case kwamen wel degelijk om dat meisje te zoeken, maar naar verluidt ook om Curaçao weer eens goed in kaart te brengen.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:39 schreef sp3c het volgende:
Je moet ook tussen de lijntjes doorlezen van het nieuws, die F16's zullen er niet enkel naartoe zijn gegaan om naar een verdronken Amerikaans meisje te zoeken maar om te laten zien dat die binnen zeer korte tijd niet alleen aanwezig kunnen zijn maar ook daadwerkelijk rondjes kunnen vliegen over de eilanden
echt nietquote:Op vrijdag 10 maart 2006 23:57 schreef dvr het volgende:
[..]
Op Curaçao zijn sowieso al F16s gestationeerd. Die drie speciale toestellen met foto/infrarood apparatuur uit de Holloway-case kwamen wel degelijk om dat meisje te zoeken, maar naar verluidt ook om Curaçao weer eens goed in kaart te brengen.
dat laatste is wel waar idd, er hoeft maar 1 toerist om te komen en dr Phil staat weer om een boycot te schreeuwenquote:Amerika zal een Venezolaanse inval op Aruba nooit tolereren. Daar staat hun grootste 'forward operating location' van het hele centraal Amerikaanse gebied (militaire basis, middelpunt van de war on drugs in die regio) en een belangrijke Amerikaanse raffinaderij die de VS van een aanzienlijke hoeveelheid brandstof voorziet (om die reden was Aruba tijdens de 2e werldoorlog een Amerikaans protectoraat). Tot slot zijn er iedere dag op Aruba duizenden Amerikaanse toeristen te vinden die bij wijze van spreken al om de consul roepen als er een vlieg in hun glas zit.
Ik was er tot op heden niet van op de hoogte dat de Antilla niet een gewoon oorlogsschip was.quote:In 1939, the Germans secretly deployed numerous U-boats across the Atlantic to the coast of South America. Five of these submarines were to make the ABC islands their base. Called the Neuland Gruppe, their mission was to attack Aruba and Curacao's refineries and to torpedo tankers carrying crude oil to the refineries from the Venezuelan oil fields in Lake Maracaibo. Serving as a supply boat for these submarines was the Antilla, a 400-foot German freighter, built in 1938 in Hamburg. Under the guise of a peaceful, commercial freighter working in the neutral waters of the Dutch islands, the Antilla secretly housed all supplies needed for the submarines and their crew, including a deadly arsenal - torpedoes, mines and other munitions.
n 1940, Germany officially went to war against Holland and Aruba's Dutch powers demanded the surrender of the Antilla. But the captain of the Antilla went about sabotaging his ship - overheating the boilers, opening valves, closing drains and, finally, he blasted a hole in the side of his freighter. The ship sunk in less than 60 feet of water; the mast and chimney still emerging from the water.
Lying on a bed of superb white sand, not far away from the coast and protected from the swell, the Antilla is a golden wreck for today's divers, a real war treasure. In the immense hull, the light plays through the portholes. Swarms of silversides fill the cargo hulls, creating elaborate circular forms as they pulsate in unison before your eyes.
You can easily be led astray, down the endless corridors of the wreck, where you can still find some locked doors.
Die rukker Phil wordt door een grote meerderheid uitgekotst in de VS.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 00:02 schreef sp3c het volgende:
dat laatste is wel waar idd, er hoeft maar 1 toerist om te komen en dr Phil staat weer om een boycot te schreeuwen
Ja zo trek je wel heel veel ramptoeristen aan.quote:
Die Chafez is een vriendje van de linksen , dus die juichen het alleen maar toe.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 16:46 schreef sp3c het volgende:
Ik weet wel zeker dat er poten uitgestoken gaan worden
het probleem is alleen dat we hard op weg zijn naar het punt dat we niet meer in staat zijn terug te slaan ... maar voorlopig zijn we daar nog niet maar het gaat hard, als die linkse regering er vanaf volgend jaar is dan zal dat punt wel bereikt zijn denk ik.
Ik denk dat het dit keer anders is.quote:Op vrijdag 10 maart 2006 18:03 schreef ErwinRommel het volgende:
De VS hebben ons dit geintje al 2 maal geflikt.
Ondanks dat de Antillen NL grondgebied zijn hebben de VS ook nagelaten om NL bij te staan tijdens de Nieuw Guinea crisis. Reken dus niet teveel op de VS.
Het is wel een mooie gelegenheid om Chavez legitiem een kopje kleiner te maken. Doen dus.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 08:35 schreef DeDooieVent het volgende:
Wat boeien mij die eilanden nu?
Hij mag ze wat mij betreft hebben, kunnen de inwoners ook geen aanspraak meer maken op hun nederlanderschap
ik zie werkelijk alleen maar voordelen, waarom verdedigen? wat winnen we ermee?
weg met die eilanden
Deze dreiging loopt al veel langer...quote:Op zaterdag 11 maart 2006 09:47 schreef Doderok het volgende:
Demonisering van Chavez![]()
Laat Nederland zich weer eens voor het karretje van de VS spannen?
Ja, en als ik dit topic zo doorlees is er ook een kans dat de VS niet komt helpen.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 09:59 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Deze dreiging loopt al veel langer...
Vorig jaar waren er ook al topics over inderdaad.quote:Op zaterdag 11 maart 2006 09:59 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Deze dreiging loopt al veel langer...
Dat heeft hier natuurlijk geen kont mee te maken. Het gaat om grondgebied van ons koninkrijk. We waren er destijds prat op om het te houden, en nu zullen we het dus ook verdedigen (tot spijt van sommigen) als die Chavez ongevraagd binnen komt vallen. Dat wij dan toevallig bondgenoot zijn van een land dat Chavez liever onder grond ziet.. Dat is Chavez's zijn probleem, niet het onze.quote:Demonisering van Chavez
Laat Nederland zich weer eens voor het karretje van de VS spannen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |