Nee, het is nog steeds niet goed. Omdat jij het hebt over de last die je hebt van erge dingen als hongersnood, verkrachting, enzovoort. En dat dan vervolgens in één zin noemt met je ongenoegen over het homohuwelijk. Het zit je dus kennelijk dwars. En kennelijk zie je het liefst dat het verboden wordt. Zo niet, dan hoor ik het wel.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:32 schreef pmb_rug het volgende:
dan moet je die post nog maar eens lezen waarop ik reageerde. die persoon claimde dat ik niets over het homohuwelijk moest zeggen omdat ik er geen last van heb. DAAR gaan die vergelijkingen over, verder heeft verkrachting natuurlijk niets met homohuwelijk te maken. maar dat punt schijn je weer te missen. prima, maak ik er een andere van: ik heb geen last van kinderen die sterven aan honger, maar ik wil er wel graag wat aan doen, ik ben daar tegen. ook heb ik geen last van kinderarbeid (wat niet verboden is in sommige landen en dus geen strafbaar feit) en toch wil ik dat het verboden word. zo goed?
Ondertussen heb je nog steeds niet mijn oorspronkelijke vraag beantwoord. Als een niet-gelovige man wil trouwen met een niet-gelovige vrouw, is dat dan een huwelijk? Ik zou zeggen van wel. Maar wellicht wil je dat bestrijden?quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:32 schreef pmb_rug het volgende:
verkeerd gelezen, excuus. alsof het relevant is watvoor geloof de mannen hebben...
over die mannen, in mijn directe familie zijn er 4 getrouwd met niet-Christelijke (of katholieke, wat in dit verband redelijk hetzelfde is) vrouwen en zijn vervolgens nooit meer naar de kerk gegaan (behalve met kerst). maar goed, off-topic.
Nou wordt -ie helemaal mooi. Ik geef netjes antwoord op een vraag die je me stelt (namelijk wat er dubieus is aan de Christelijke opvatting dat homoseksualiteit een zonde is) en dan word ik ineens voor bemoeizuchtig uitgemaakt. Het moet niet gekker worden. Uiteraard geloof ik niet in de Da Vinci Code. Ik besteed m'n tijd niet aan het lezen van fictie. Ik lees liever een krant ofzo.quote:ik bepaal zelf wel waar ik wel en niet in geloof en wat ik denk dat er in de bijbel staat. daar heb ik bemoeizuchtige atheisten niet voor nodig. geloof je ook in de Da Vinci Code?
Het feit dat de staat al dan niet ergens aan meewerkt maakt iets nog geen 'publieke zaak'. Het huwelijk is een persoonlijke keuze die twee mensen maken.quote:de staat werkt actief mee aan het voltrekken van het huwelijk en schaart zich dus achter die keuze.
Vooropgesteld, ik ben ook geen D66-fan, maar zou je kunnen onderbouwen waarom een pragmatische instelling een probleem is? Waarom zou pragmatiek WEL een probleem zijn en politiek op basis van 2000 jaar oude Bijbelteksten niet?quote:dat is precies hun probleem
Ik zei toepasbaar. Ik vroeg niet of het je aanspreekt. Bij mijn weten ben je Nederlander, toch? Dus is de sociaal-democratische polieke visie op jou toepasbaar.quote:op iedereen? nou, niet op mij iig!
Om de doodeenvoudige reden dat mensenrechten hier in het geding zijn!quote:in wie ben jij om dat te betitelen als 'een probleem'? buiten het feit dat ik ook vind dat dit een probleem is Ik denk dat jij overschat hoeveel moraal de CU wil opleggen aan mensen. Dat zal zich beperken tot homohuwelijk en elke vorm van actieve dooding en misschien ook nog wel soft-drugs. veel verder zal het niet gaan denk ik. In een land waar een meerderheid CU stemt zou dat ook minder nodig zijn waarschijnlijk.![]()
Dat een partij inspiratie haalt uit de Bijbel betekend nog niet dat die inspiratie, en wellicht de wetten die daaruit voortkomen goed zijn voor het gehele volk. Dat is met Karl Marx ook niet, en dat is met de Franse Revolutie ook niet het geval geweest.quote:Op zondag 2 april 2006 21:25 schreef pmb_rug het volgende:
Je maakt jezelf echt compleet belachelijk, tevens spreid je een enorme onbegrip over democratie ten toon. Iedere partij mag zich door wat dan ook laten inspireren (van de paus, tot Stalin, tot Marx, tot de Franse revolutie, tot dr Phil).
Hier ben ik het best mee eens. De CU vertegenwoordigd een deel van het volk, net zoals de VVD en de PvdA en andere partijen dat doen. Maar dat betekend nog niet dat de standpunten van de CU goed zijn voor het gehele volk. Natuurlijk zijn de standpunten van de VVD en de PvdA ook niet goed voor het hele volk, maar om weer even het homohuwelijk als voorbeeld te nemen: Er zijn meer mensen die er geen last van hebben dan mensen die er wel last van hebben. Het is voor homo's volgens mij veel belangrijker dat ze WEL kunnen trouwen dan dat er anderen zijn die ze dat perse willen verbieden.quote:Dus partijen vertegenwoordigen absoluut niet het hele volk, ze vertegenwoordigen slecht hun 'achterban', die onderdeel van het volk zijn. CU heeft daarom een zeer belangrijke positie binnen de politiek, want niet-vrijzinnige protestanten zullen zich niet zo snel goed vertegenwoordigd voelen door een liberale partij, of door een partij die bol staat van Limbo's, Hindoes en andere religieuze rest groepen. CU vult een 'niche' in die zin. Voor het goed functioneren van een democratie is die mogelijkheid zeer belangrijk!
Appels en Peren vergelijken. Alcohol is ook legaal, en daarmee kun je je ook dooddrinken. Roken is ook legaal, en daarmee vergiftig je je ook compleet. Het gaat in een geval van een overdosis ook om stoffen die zeer gevaarlijk zijn voor het lichaam, en voor zover ik weet is er geen enkel gevaar voor de gezondheid als twee heren in het huwelijk treden.quote:Ik heb er ook geen last van als jij een overdosis drugs neemt, maar moet ik dat dan maar toelaten? Daarnaast heb ik wel last van mensen die praten in de trein, dat is toch ook niet verboden? wat een belachelijke norm!!
In Nederland hoef je niet te trouwen om dezelfde legale en fiscale voordelen te hebben, daarvoor is een legaal partnerschap genoeg. Trouwen is meer iets persoonlijks, een verbindtenis tussen twee personen, wat voor die twee personen heel belangrijk kan zijn. Ik zie niet waarom we dat mensen van hetzelfde geslacht zouden moeten ontzeggen.quote:oh ja? als hij dezelfde legale en fiscale voordelen geniet van een getrouwd stel is er toch niks aan de hand?
Niet helemaal, het homohuwelijk is danwel opgenomen in het Burgerlijk Wetboek, en kan met een simpele meerderheid (50,1%) worden aangepast, maar dit jaar nog word een aanpassing gedaan aan de grondwet, welke beide kamers al is gepasseerd met een twee-derde meerderheid welke nodig is voor een grondwetswijziging:quote:als partijen die tegen het homohuwelijk zijn een meerderheid van de stemmen krijgen (wat dus in NL onmogelijk is) dan vind het electoraat dus duidelijk dat dit afgeschaft moet worden. dus als CU 76 zetels zou krijgen zou het een zeer terechte maatregel zijn! De meerderheid staat erachter! Maar het CU heeft niet voor niks maar 3 zetels (geloof ik).
In Nederland sterven geen kinderen van de honger, en in het uitzonderlijk geval dat dit wellicht wel gebeurd zijn het de ouders die geen hulp inroepen van officiele instanties. In Nederland vind ook geen kinderarbeid plaats. Je noemt zaken op waar je met wat ontwikkelingshulp gelden wat aan kan proberen te veranderen, maar waar de Nederlandse wetgeving totaal geen vat op heeft.quote:Op dinsdag 4 april 2006 14:32 schreef pmb_rug het volgende:
dan moet je die post nog maar eens lezen waarop ik reageerde. die persoon claimde dat ik niets over het homohuwelijk moest zeggen omdat ik er geen last van heb. DAAR gaan die vergelijkingen over, verder heeft verkrachting natuurlijk niets met homohuwelijk te maken. maar dat punt schijn je weer te missen. prima, maak ik er een andere van: ik heb geen last van kinderen die sterven aan honger, maar ik wil er wel graag wat aan doen, ik ben daar tegen. ook heb ik geen last van kinderarbeid (wat niet verboden is in sommige landen en dus geen strafbaar feit) en toch wil ik dat het verboden word. zo goed?
Pss, Maartena -> ze zijn niet van plan die handicappen en chronisch zieken op te nemen, bij nader inzien wijzigen ze heel artikel 1liever niet.quote:Op dinsdag 4 april 2006 22:17 schreef maartena het volgende:
"In 2006 worden de discriminatiegronden van artikel 1 van de Grondwet uitgebreid met “handicap en chronische ziekte” en "sexuele geaardheid". (bron, www.MinBZK.nl).
Nogmaals: ik heb al eerder gesteld dat de ChristenUnie mij op sommige punten best aanspreekt, qua beleid. Ik ging slechts in op pmb_rug die met een paar loze kreten D66 en PvdA zwartmaakte. HIJ stelde dat een pragmatische instelling een probleem zou zijn, ik niet. Ik zie ook heus wel dat de ChristenUnie met z'n tijd is meegegaan, maar - je kunt me van alles wijsmaken - ze blijven Bijbelse uitgangspunten hanteren. Neem zoiets basaals als de koopzondag. Op lokaal niveau zie je dat de C-partijen daar faliekant op tegen zijn. Waarom? Omdat zij vinden dat, volgens hun geloof, de zondag een rustdag hoort te zijn. Het algemene (economische) belang is dat mensen op zondag meer tijd hebben om te winkelen dan doordeweeks, dus is dat gunstig voor de economie. Een Christen wordt niet verplicht om op zondag naar de winkel te gaan, net zo min als dat hij ertoe wordt verplicht om met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:00 schreef fokstra het volgende:
dvtB schrijft:
Vooropgesteld, ik ben ook geen D66-fan, maar zou je kunnen onderbouwen waarom een pragmatische instelling een probleem is? Waarom zou pragmatiek WEL een probleem zijn en politiek op basis van 2000 jaar oude Bijbelteksten niet?
Juist de ChristenUnie staat in een pragmatische politieke lijn. Het is niet alleen maar bijbelteksten wat deze partij als uitgangspunt neemt. Ook maatschappelijke ontwikkelingen spelen wel degelijk een rol in de positie bepaling van de partij. De fusie tussen GPV en RPF is volgens sommigen zelfs een pragmatische keuze geweest.
Vervolgens gaat het bij de ChristenUnie niet slechts om politiek op basis van 2000 jaar oude bijbelteksten. Maar om Christus die leeft. Deze mening vertolk ik niet om spitsvondig om de zaken heen te draaien. Ik wijs hierop omdat veel mensen de Christelijke politiek alleen maar kennen van horen zeggen. Verdiep je eens in de werkelijke uitgangspunten van de Christelijke politiek zoals de ChristenUnie die ook voor vandaag probeert te ontwikkelen. Dan zul je misschien nog onverwachte dingen tegenkomen.
laat ik duidelijk stellen dat ik het hier mee eens ben, tevens ben ik ook niet heel erg tegen een wettelijk geregeld homohuwelijk. toch vind ik het allemaal exponenten van de liberalisering, pluralisering, decollectivisering en individualisering die de laatste decenia zo tot normvervaging heeft geleid. maar wat doe je eraan? star vasthouden aan dit soort wetjes is, vrees ik, niet de oplossing.quote:Neem zoiets basaals als de koopzondag. Op lokaal niveau zie je dat de C-partijen daar faliekant op tegen zijn. Waarom? Omdat zij vinden dat, volgens hun geloof, de zondag een rustdag hoort te zijn. Het algemene (economische) belang is dat mensen op zondag meer tijd hebben om te winkelen dan doordeweeks, dus is dat gunstig voor de economie. Een Christen wordt niet verplicht om op zondag naar de winkel te gaan, net zo min als dat hij ertoe wordt verplicht om met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen.
het maakt allemaal niet uit. ik heb nooit last van het leed van anderen of de daden van mensen die ik niet ken ofzo. moet ik er daarom dan maar geen mening over hebben?quote:Op dinsdag 4 april 2006 22:26 schreef maartena het volgende:
[..]
In Nederland sterven geen kinderen van de honger, en in het uitzonderlijk geval dat dit wellicht wel gebeurd zijn het de ouders die geen hulp inroepen van officiele instanties. In Nederland vind ook geen kinderarbeid plaats. Je noemt zaken op waar je met wat ontwikkelingshulp gelden wat aan kan proberen te veranderen, maar waar de Nederlandse wetgeving totaal geen vat op heeft.
dat lijkt me alsnog een slecht criterium. 'wie heeft er het meeste last van'quote:Ik heb verder ook nooit geclaimed dat je niets over het homohuwelijk mag zeggen. We leven in een democratisch land, en je mening staat volledig vrij. Ik claim alleen dat homo's er meer last van hebben als er GEEN homohuwelijk is, dan dat er anderen zijn die er last van hebben als er WEL een homohuwelijk is.
waarom maken ze geen ceremonie van het partnerschap? de lading van de relatie of de belofte is toch niet minder? het is toch een 'tot de dood ons scheid' belofte? het is in niets anders dan het huwelijk, behalve de naam.quote:Het huwelijk is iets persoonlijks, dat is iets tussen 1 persoon, en een ander persoon. Naar mijn mening moet ELKE persoon het recht hebben een relatie tussen twee personen te bezegelen met een ceremonie, en in onze wereld heet die ceremonie een huwelijk.
nogmaals, het is niet relevant of ik er wel of niet last van heb. dat probeer ik al 4 posts duidelijk te maken.quote:Ik zie niet echt waarom iemand last zou moeten hebben van een homohuwelijk trouwens, wellicht zou je dat nog even kunnen toelichten.
Mooi (al zijn D66 en PvdA niet mijn 'geliefde' partijen en al krenkt kritiek op politieke partijen mijn trots beslist niet). Ik vind het wel weer raar dat je dan de term 'normvervaging' in de mond neemt. Je zou net zo goed van 'voortschrijdende beschaving' kunnen spreken, namelijk.quote:Op woensdag 5 april 2006 11:58 schreef pmb_rug het volgende:
laat ik duidelijk stellen dat ik het hier mee eens ben, tevens ben ik ook niet heel erg tegen een wettelijk geregeld homohuwelijk. toch vind ik het allemaal exponenten van de liberalisering, pluralisering, decollectivisering en individualisering die de laatste decenia zo tot normvervaging heeft geleid. maar wat doe je eraan? star vasthouden aan dit soort wetjes is, vrees ik, niet de oplossing. hij spijt overigens dat ik geliefde partijen van jou zo in een hoek heb gezet, ik wilde je trots niet krengen.
de regering kan NOOIT voor iedereen evenveel voordelen bieden. je moet altijd kiezen tussen belangen. de pvda kiest bijna nooit voor mijn belangen, dat is jammer voor mij maar er zijn nu eenmaal meer mensen die denken dat ze wel belang hebben bij de pvda.quote:Op dinsdag 4 april 2006 22:17 schreef maartena het volgende:
[..]
Dat een partij inspiratie haalt uit de Bijbel betekend nog niet dat die inspiratie, en wellicht de wetten die daaruit voortkomen goed zijn voor het gehele volk. Dat is met Karl Marx ook niet, en dat is met de Franse Revolutie ook niet het geval geweest.
Het is de taak van een regering om te regeren voor het hele volk. Dus voor de gelovigen, de atheisten, de rijken, de armen, de geheelonthouders, de homo's, de conservatieven en de liberalen. Daarbij is het niet verstandig dat je je wetten baseert op slechts 1 visie, namelijk die van de Bijbel.
[..]
dat denk ik dus niet, want het gaat allebei over zaken waar ik in principe geen last van heb maar er toch tegen ben.quote:..]
Appels en Peren vergelijken. Alcohol is ook legaal, en daarmee kun je je ook dooddrinken. Roken is ook legaal, en daarmee vergiftig je je ook compleet. Het gaat in een geval van een overdosis ook om stoffen die zeer gevaarlijk zijn voor het lichaam, en voor zover ik weet is er geen enkel gevaar voor de gezondheid als twee heren in het huwelijk treden.
precies! ik kan van iedereen wel last hebben, daarom is het ook geen criterium. zie je het nou?quote:Met uitzondering van een homo-parade zo nu en dan in de grachten van Amsterdam, of als je specifiek in een bepaalde buurt komt waar veel homotenten zitten, heb je er absoluut geen last van als er twee mannen lopen die getrouwd zijn. Verder is dat eigenlijk ook een non-argument, want dan kan ik ook wel stellen dat ik last heb van de jaarlijke bedevaarten die hier en daar plaatsvinden.
niemand onthoud ze die verbindtenis en die belofte, in tegendeel, ik heb dat liever dan dat ze zich door aids dood neuken. (ook daar heb ik overigens geen last van) Maar het huwelijk is iets voor man-vrouw, een partnerschap voor persoon-persoon. Waarom moeten ze zonodig hetzelfde woord gebruiken? Het gaat toch om de belofte en de lading?quote:In Nederland hoef je niet te trouwen om dezelfde legale en fiscale voordelen te hebben, daarvoor is een legaal partnerschap genoeg. Trouwen is meer iets persoonlijks, een verbindtenis tussen twee personen, wat voor die twee personen heel belangrijk kan zijn. Ik zie niet waarom we dat mensen van hetzelfde geslacht zouden moeten ontzeggen.
het gebeurt toch niet, dus het zal allemaal welquote:[..]
Niet helemaal, het homohuwelijk is danwel opgenomen in het Burgerlijk Wetboek, en kan met een simpele meerderheid (50,1%) worden aangepast, maar dit jaar nog word een aanpassing gedaan aan de grondwet, welke beide kamers al is gepasseerd met een twee-derde meerderheid welke nodig is voor een grondwetswijziging:
"In 2006 worden de discriminatiegronden van artikel 1 van de Grondwet uitgebreid met “handicap en chronische ziekte” en "sexuele geaardheid". (bron, www.MinBZK.nl).
En daarmee is het homohuwelijk alleen nog maar uit de wet te schrappen als we eerst een twee-derde meerderheid kunnen krijgen om de "sexuele geraardheid" weer uit Artikel 1 te krijgen. Daarmee is namelijk ook gelijke behandeling m.b.t. huwelijken gegarandeerd.
Dus hopen voor 100 zetels de volgende keer, in zowel de 1e als 2e kamer. Zo niet, dan blijft het homohuwelijk per 2006 echt behoorlijk vast in de wet zitten.
ik zou graag willen dat ethiek niet bedreven word door regelethiek, dus dat je persoonlijk ethiek de regels ver overstijgt. Dat is in Nederland in meerdere mate te veel gevraagd geworden. Helaas.quote:Op woensdag 5 april 2006 12:05 schreef dVTB het volgende:
Van normvervaging is in Nederland trouwens ook wel sprake, maar dan vooral bij mensen die wetten overtreden zonder er voldoende voor te worden bestraft. Bij de komende verkiezingen stem ik dan ook op die partij die het strafrecht het grondigst herziet.
Ik wil hier trouwens aan toevoegen dat een ambtenaar van de Burgerlijke Stand ook niet verplicht is om twee mensen van hetzelfde geslacht in de echt verbinden als de ambtenaar in kwestie hier principieel op tegen is. Er word dan een ambtenaar gevraagd die er geen problemen mee heeft.quote:Op woensdag 5 april 2006 10:46 schreef dVTB het volgende:
Nogmaals: ik heb al eerder gesteld dat de ChristenUnie mij op sommige punten best aanspreekt, qua beleid. Ik ging slechts in op pmb_rug die met een paar loze kreten D66 en PvdA zwartmaakte. HIJ stelde dat een pragmatische instelling een probleem zou zijn, ik niet. Ik zie ook heus wel dat de ChristenUnie met z'n tijd is meegegaan, maar - je kunt me van alles wijsmaken - ze blijven Bijbelse uitgangspunten hanteren. Neem zoiets basaals als de koopzondag. Op lokaal niveau zie je dat de C-partijen daar faliekant op tegen zijn. Waarom? Omdat zij vinden dat, volgens hun geloof, de zondag een rustdag hoort te zijn. Het algemene (economische) belang is dat mensen op zondag meer tijd hebben om te winkelen dan doordeweeks, dus is dat gunstig voor de economie. Een Christen wordt niet verplicht om op zondag naar de winkel te gaan, net zo min als dat hij ertoe wordt verplicht om met iemand van hetzelfde geslacht te trouwen.
Waarom is een huwelijk iets voor man-vrouw? Waar haal je dat vandaan?quote:Op woensdag 5 april 2006 12:12 schreef pmb_rug het volgende:
niemand onthoud ze die verbindtenis en die belofte, in tegendeel, ik heb dat liever dan dat ze zich door aids dood neuken. (ook daar heb ik overigens geen last van) Maar het huwelijk is iets voor man-vrouw, een partnerschap voor persoon-persoon. Waarom moeten ze zonodig hetzelfde woord gebruiken? Het gaat toch om de belofte en de lading?
ik VIND dat, dat is MIJN mening. ik geloof dat God het zo bedoeld heeft en dat dit ook de natuurlijke tendens is in de schepping. maar nogmaals, ik kan me niet heel erg druk maken over deze wetgeving. dat is nu eenmaal de consequentie van het leven in Nederland. ik zit er niet heel erg mee.quote:Op woensdag 5 april 2006 22:43 schreef maartena het volgende:
[..]
Waarom is een huwelijk iets voor man-vrouw? Waar haal je dat vandaan?
Er zijn. bijv. gevallen bekend van mannen die met elkaar trouwden in de Griekse oudheid en in het Romeinse rijk, in het oude Egypte en het oude China. Als het toen kon, waarom zou het nu niet kunnen?
quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:27 schreef freako het volgende:
Vandaag staat in de NRC een verhaal dat de ChristenUnie nu in behoorlijk wat colleges voor het eerst wethouders gaat leveren, vaak met CDA en PvdA, vaak is de partij ook niet nodig voor de meerderheid. De partij wordt gezien als een logische schakel tussen CDA en PvdA, en de ChristenUnie-wethouders worden vaak geroemd om hun vakmanschap.
Rouvoet is inhoudelijk ook sterk en charismatisch, die partij kan mogelijk nog heel wat stemmen bij het CDA en in mindere mate bij linkse partijen wegsnoepen. (tot een max van 8?)quote:Op zaterdag 8 april 2006 16:27 schreef freako het volgende:
Vandaag staat in de NRC een verhaal dat de ChristenUnie nu in behoorlijk wat colleges voor het eerst wethouders gaat leveren, vaak met CDA en PvdA, vaak is de partij ook niet nodig voor de meerderheid. De partij wordt gezien als een logische schakel tussen CDA en PvdA, en de ChristenUnie-wethouders worden vaak geroemd om hun vakmanschap.
8 zetels = 5,33%. Lijkt me wel zo'n beetje het maximum ja.quote:Op woensdag 17 mei 2006 11:03 schreef Pracissor het volgende:
die partij kan mogelijk nog heel wat stemmen bij het CDA en in mindere mate bij linkse partijen wegsnoepen. (tot een max van 8?)
ik zou het op een maximum van wel 10% zetten, rond de 15 zetels. maar er blijken veel redenen voor Christenen om toch niet CU te stemmen. ik vind ze bijv. een beetje te sociaal.quote:Op woensdag 17 mei 2006 12:45 schreef freako het volgende:
[..]
8 zetels = 5,33%. Lijkt me wel zo'n beetje het maximum ja.
Misschien is het een aardig idee dat ze de katholieken niet langer programmatisch uitsluiten, al ken ik ook katholieken die desondanks toch lid zijn.quote:Op woensdag 31 mei 2006 11:08 schreef pmb_rug het volgende:
Maar er blijken veel redenen voor Christenen om toch niet CU te stemmen.
Zeg, ben jij nou een Christen of slechts een neocon vermomd als Christen?quote:ik vind ze bijv. een beetje te sociaal.
Dat siert hem juist, dat hij een groep mensen verdedigt die hem en zijn geaardheid verafschuwd.quote:Op woensdag 29 maart 2006 22:23 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Zegt de man die constant in de verdediging gaat voor de moslims.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |