Lijkt me inderdaad niet verkeerd dat kranten zich eens wat duidelijker profileren. Regelmatig lees je een artikel dat eigenlijk meer een opiniestuk is.quote:Op woensdag 29 maart 2006 23:17 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Dat is wat te kort door de bocht, elke krant handelt vanuit een bepaald profiel, ook het NRC b.v. heeft een redelijk gedetailleert vastgelegd profiel. Misschien is dat juist wel een teken van objectiviteit, dat je goed zichtbaar het verschil tussen feiten en interpretatie in beeld brengt, beter dan het veinsen van neutraliteit lijkt me.
Ik zou bijna zeggen, echt christelijke mensen stemmen links. Maar denk niet dat de CDA mensen het daar mee eens zijn.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
En warom zou de Christen Unie eigenlijk te links zijn?
wat heeft dit met de CU???????quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:13 schreef du_ke het volgende:
Volk waarbij ik niet in de kerk zou willen zitten ga ik ook niet op stemmen. Uitspraak van m'n moeder en ik geef haar groot gelijk al kom ik stukken minder in de kerk
.
Dat het type christenen dat in de CU zit van het type is waar ze niet mee in 1 kerk wil zitten (en ik ook totaal niet). Dat is een goede reden om er niet op te stemmen.quote:
in deze context bedoelde ik partijprominenten die dan in aanmerking voor een ministerspost zouden komen, dus niet over de stemmende jan-met-de-pet. daar zitten heel wat (VU) intellectuelen bij.quote:Op woensdag 29 maart 2006 19:17 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het grootste deel van de achterban zijn gewoon eenvoudige gereformeerde lieden (en al die afsplitsingen). Zeker niet hoger opgeleid dan b.v. CDA of PvdA.
kranten objectief?quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:53 schreef speknek het volgende:
Als ze een Christelijke krant is, is ze per definitie al niet objectief, of wel soms?
Daarbij is het schrijfniveau ook niet je van het.
wat een ONZINquote:Op woensdag 29 maart 2006 22:21 schreef SCH het volgende:
Waarom zou op een partij stemmen die mijn geaardheid afwijst?
doe eens normaal. wat een onzin. Christelijke mensen horen om anderen te geven, maar de vraag of je via de overheid mensen moet verplichten elkaar te helpen is dan een discussie punt. Ik vind het 10000x waardevoller als ik uit mezelf geld geef of iets doe voor een ander dan dat de overheid mij dwingt armen te helpen.quote:Op donderdag 30 maart 2006 00:09 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik zou bijna zeggen, echt christelijke mensen stemmen links. Maar denk niet dat de CDA mensen het daar mee eens zijn.
daar ben ik nog niet over uit. ik vind het iig kwalijk dat God zo op de achtergrond staat in hun denken. ook vind ik het jammer dat je als Christelijke partij allemaal moslims enzo in je partij opneemt, maar dat is gevoelsmatig.quote:Ik vind de christenunie wel een degelijke partij. Rouvoet doet het leuk. Maar van mij mogen ze wel meer met het milieu doen, en de standpunten met euthanesie en dergelijke vind ik niet prettig. Maar als ik op een christelijke partij zou stemmen zou het de christenunie het worden. Ik vind het CDA hun christelijkheid een beetje misbruiken voor stemmen. Zelfs de voorzitter van de jongeren cda maakte al zo opmerking.
wat een ONZIN argument.quote:Maar stemmen op de christenunie zal ik niet doen. Ik vind dat religie en politiek gescheiden moeten zijn. Net als de staat en religie ook de algehele politiek. In iedergeval in de kamer.
waarom dan? wat voor type Christenen zijn er bij de CU? ik ken er heel wat maar zou ze zo niet kunnen cathegorizeren. blijkbaar heb jij er veel ervaring mee. zou je die willen delen?quote:Op donderdag 30 maart 2006 00:22 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat het type christenen dat in de CU zit van het type is waar ze niet mee in 1 kerk wil zitten (en ik ook totaal niet). Dat is een goede reden om er niet op te stemmen.
Waar staat die definitie?quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:25 schreef pmb_rug het volgende:
ze willen allee niet dat je trouwt, maar dat is geen waardeoordeel over je geaardheid. dat is een oordeel over de aard van het huwelijk als instituut (dat per definitie tussen man en vrouw is).
Is die definitie dan fout?quote:"Artikel 30
1. Een huwelijk kan worden aangegaan door twee personen van verschillend of van gelijk geslacht.
2. De wet beschouwt het huwelijk alleen in zijn burgerlijke betrekkingen."
Ik kan je wel voorbeelden geven van een aantal Zeeuwse en Overijselse dorpen waar de CU de grote meerderheid van de stemmen heeft, en de SGP een goede tweede, en ook een aantal dorpen waar de SGP de eerste is en de CU een goede tweede.quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:36 schreef pmb_rug het volgende:
waarom dan? wat voor type Christenen zijn er bij de CU? ik ken er heel wat maar zou ze zo niet kunnen cathegorizeren. blijkbaar heb jij er veel ervaring mee. zou je die willen delen?
Nee milieu is helemaal niet belangrijk!!!!!quote:Op woensdag 29 maart 2006 14:59 schreef MrBean het volgende:
Stel: Je hebt niet extreem veel op met het milieu
Nederlands Dagblad is een van de meest subjectieve kranten van Nederland.quote:Op woensdag 29 maart 2006 21:16 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Een goede krant hoor, mooie genuanceerde commentaren ook.
quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:31 schreef MrBean het volgende:
[..]
Nederlands Dagblad is een van de meest subjectieve kranten van Nederland.
Ik ben er niet allergisch voor maar haak af bij de standpunten die over ethiek gaan.quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:33 schreef MrBean het volgende:
Waarom zijn mensen in dit topic zo allergisch voor religieuze partijen? De maakbare samenleving (PvdA) of het vrije markt denken (VVD) is net zo religieus en ongeloofwaardig als de bijbel.
En de EO de meest subjectieve omroep.quote:
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:33 schreef MrBean het volgende:
Waarom zijn mensen in dit topic zo allergisch voor religieuze partijen? De maakbare samenleving (PvdA) of het vrije markt denken (VVD) is net zo religieus
Dat misschien wel.quote:en ongeloofwaardig als de bijbel.
Het gaat toch om de ongeloofwaardigheid, niet om het woordje "God" zelf?quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:42 schreef sigme het volgende:
[..]
re·li·gie (de ~ (v.), -giën/~s)
1 godsdienst
Nee dus, de PvdA en de VVD zijn niet religieus, ze stoppen namelijk geen god in hun programma.
[..]
Dat misschien wel.
Maar voor wie een afkeer heeft van het opvoeren van een god in een politieke beweging vallen religieuze partijen af.
Als je stelt :quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:47 schreef MrBean het volgende:
[..]
Het gaat toch om de ongeloofwaardigheid, niet om het woordje "God" zelf?
dan haal je de waarde uit het woord 'religie'.quote:De maakbare samenleving (PvdA) of het vrije markt denken (VVD) is net zo religieus ()
Op pagina twee naquote:Op donderdag 30 maart 2006 09:31 schreef MrBean het volgende:
[..]
Noem eens een voorbeeld dan?quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:31 schreef MrBean het volgende:
http://www.nederlandsdagblad.nl/quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:18 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Noem eens een voorbeeld dan?
Klopt, maar daar zijn ze ook eerlijk over. Het is geen verstopte christelijke mening. Het nieuws en dergelijke wordt objectief gebracht en artikelen zijn ook echt artikelen over iets en niet een stiekem betoog. (ik ben van huis uit het ND gewend, en daarom erger ik me ook regelmatig aan het NRC).quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:26 schreef MrBean het volgende:
[..]
http://www.nederlandsdagblad.nl/
Alle berichten die nu op de voorpagina staan zijn vanuit christelijke perspectief. Wat het voor "ons christenen" betekent.
Ik zei ook dat ik bijna zou zeggen dat..quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:32 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
doe eens normaal. wat een onzin. Christelijke mensen horen om anderen te geven, maar de vraag of je via de overheid mensen moet verplichten elkaar te helpen is dan een discussie punt. Ik vind het 10000x waardevoller als ik uit mezelf geld geef of iets doe voor een ander dan dat de overheid mij dwingt armen te helpen.
[..]
Je kan je afvragen waarom je dat doet inderdaad. Maar ik krijg echt het idee dat ze de C een beetje gebruiken voor de stemmen. Tuurlijk zijn ze allemaal gelovig en is dat hun startpositie, maar dan mag je het wel weer uitdragen dan alleen de C in je naam.quote:daar ben ik nog niet over uit. ik vind het iig kwalijk dat God zo op de achtergrond staat in hun denken. ook vind ik het jammer dat je als Christelijke partij allemaal moslims enzo in je partij opneemt, maar dat is gevoelsmatig.
Ik vind het totaal geen onzin argument. De partijen bestaan nou eenmaal en van mij hoeven ze niet verboden te worden, maar ik zal er niet op stemmen. Zo zal ik nooit op een moslim partij stemmen of een ander religeuze partij.quote:wat een ONZIN argument.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
neem een cursus staatsinrichting ofzo. (met speciale aandacht voor de scheiding tussen KERK [als instituut en dus NIET persoonlijke overtuiging] en staat en de rol van democratie daarin)
sorry, maar ik word echt giftig over dit soortopmerkingen... mijn excuus
Jij zit bij een afscheiding van de PKN?quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:36 schreef pmb_rug het volgende:
gelooft je moeder wel in Jezus Christus als verlosser van haar zonden? of zit ze in een extreem vrijzinnige PKN kerk waar ze eigenlijk alleen nog maar over licht en vrede praten? Dan kan ik me voorstellen dat het confronterend als er mensen zijn die wel echt in God (en Jezus) geloven.
Dit is overigens niet om lullig te doen, maar ik signaleer een vooroordeel dat ik wel herken uit mijn PKN tijd maar wat echt nergens op gebaseerd is.
Of er is weer en item over moslim terrorisme. Dat viel een tijd geleden ook op.quote:Op donderdag 30 maart 2006 09:35 schreef MrBean het volgende:
[..]
En de EO de meest subjectieve omroep.
Je kan altijd merken wanneer Netwerk (en vroeger 2Vandaag) gedaan wordt door de EO redactie. Opeens een overvloed aan items over christelijke politici, medische ethiek en andere religieuze zaken.
Maar goed ... dat is een beetje offtopic.
Dat is niet de definitie van het huwelijk hoor, anders hadden homo's nu niet kunnen trouwens.quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:25 schreef pmb_rug het volgende:
dat is een oordeel over de aard van het huwelijk als instituut (dat per definitie tussen man en vrouw is).
ik ken een behoorlijk grote goep gereformeerden (van divers karakter vrijgemaakt, Nederlands etc etc). En ja daar heb ik dus behoorlijk wat ervaring mee (ook in discussies). En met het type waar ik op doel is het vrijwel letterlijk geloven van de bijbel en vrij weinig tolerantie ten opzichte van andere geloven.quote:Op donderdag 30 maart 2006 02:36 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
waarom dan? wat voor type Christenen zijn er bij de CU? ik ken er heel wat maar zou ze zo niet kunnen cathegorizeren. blijkbaar heb jij er veel ervaring mee. zou je die willen delen?
M'n moeder is van oorsprong katholiek maar ze gaan nu ook regelmatig naar een oecomenische kerk en ja ze gelooft wel echt in god en jezus maar niet zo rigide op basis van wat er in de bijbel staat.quote:
gelooft je moeder wel in Jezus Christus als verlosser van haar zonden? of zit ze in een extreem vrijzinnige PKN kerk waar ze eigenlijk alleen nog maar over licht en vrede praten? Dan kan ik me voorstellen dat het confronterend als er mensen zijn die wel echt in God (en Jezus) geloven.
Dit is overigens niet om lullig te doen, maar ik signaleer een vooroordeel dat ik wel herken uit mijn PKN tijd maar wat echt nergens op gebaseerd is.
Wat is hier verkeerd aan?quote:Wat mij betreft mag het CDA trouwens wel DA gaan heten. Ik heb inderdaad het idee dat de "het Licht en de Kracht en het Eeuwige" PKN-ers daar vooral op stemmen.
Het type waar jij het over hebt ken ik inderdaad wel, ik ben zelf vrijgemaakt opgevoed (nu evangelisch) en wat de manier waarop betreft niets dan complimenten aan mijn ouders.quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:58 schreef du_ke het volgende:
[..]
ik ken een behoorlijk grote goep gereformeerden (van divers karakter vrijgemaakt, Nederlands etc etc). En ja daar heb ik dus behoorlijk wat ervaring mee (ook in discussies). En met het type waar ik op doel is het vrijwel letterlijk geloven van de bijbel en vrij weinig tolerantie ten opzichte van andere geloven.
Maar wat me vooral tegenstaat is hun vaak wat hypochriete gedrag. Netjes op zondagochtend in de kerk zitten nadat je je op zaterdag hebt volgegooid en je kapot hebt gerookt. Of een vriend van me die zich met drank op laatst bijna dood reed door met 80 km/h een boom te knuffelen.
[..]
Zei ik dat ergens? Het is wel een totaal ánder geloof dan dat wat ik geloof. Mijn schoonouder zitten ook in zo'n gemeente. En ik zit niet in die kerk, omdat ik er anders over denk. Ik zou niet in mijn kerk zitten als ik niet dacht dat ze daar een goede leer hebben. Ik vind dus ook dat die kerk een verkeerde leer heeft. Hiermee veroordeel ik dus NIET de mensen die in die kerk zitten! Ik ben er van overtuigd dat er een heleboel oprechte en diepgelovige christenen in die kerk zitten. Ik ben het gewoon niet eens met de leer.quote:
Ok duidelijkquote:Op donderdag 30 maart 2006 11:16 schreef freecell het volgende:
[..]
Zei ik dat ergens? Het is wel een totaal ánder geloof dan dat wat ik geloof. Mijn schoonouder zitten ook in zo'n gemeente. En ik zit niet in die kerk, omdat ik er anders over denk. Ik zou niet in mijn kerk zitten als ik niet dacht dat ze daar een goede leer hebben. Ik vind dus ook dat die kerk een verkeerde leer heeft. Hiermee veroordeel ik dus NIET de mensen die in die kerk zitten! Ik ben er van overtuigd dat er een heleboel oprechte en diepgelovige christenen in die kerk zitten. Ik ben het gewoon niet eens met de leer.
Gaat dat niet voor iedereen op?quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:13 schreef freecell het volgende:
[..]
Het type waar jij het over hebt ken ik inderdaad wel, ik ben zelf vrijgemaakt opgevoed (nu evangelisch) en wat de manier waarop betreft niets dan complimenten aan mijn ouders.
Bij de jeugd in onze kerk zag je vaak dat de kinderen in hun puberteit flink doorslaan in behoorlijk "goddeloos gedrag". Op zondag met een mega-kater in de kerk inderdaad.
Dat komt M.I. omdat de ouders dingen zeggen als: dit, dit en dat mag niet van God. punt. Einde discussie.
Mijn ouders hebben me vanaf het begin opgevoed als: God is je Vader in de hemel, hij houdt van je, ook als je wel eens stom doet, we gaan niet alles verbieden, maar hier heb je een bijbel, lees maar (of voorgelezen). Ze hebben me dus vóór de regels over de liefde van God geleerd. Ik heb een paar vriendinnen die ook zo zijn opgevoed en, hey raad eens? Dat zijn nou net de mensen die niet volledig zijn losgeslagen toen hun ouders iets minder controle over ze kregen.
Het is jammer, maar ik denk dat je niet op basis van het gedrag van de jeugd een oordeel moet geven over de kerk, dat hypocriete gaat er meestal wel weer uit (niet altijd helaas).
Ik vind het ook heel vervelend als alle christenen worden gezien als hypocriet. Ik hoor zo vaak: "op zondag met hun vrome kop voorin in de kerk, maar ondertussen -insert willekeurig verhaal-"
Ik vind dat heel jammer en ik wil er toch op wijzen dat er een heleboel christenen zijn die wél integer zijn, niet hypocriet zijn en géén dubbele agenda hebben.
Ik weet ook wel verhalen van mensen die dus inderdaad wat de kerk noemt "in zonde leven" en door iedereen veroordeeld worden, terwijl ze er zelf ook heel veel moeite mee hebben en wel heel erg oprecht hun best doen.....
Dat klopt, maar ik merk dat de vrijgemaakte jeugd er zo vaak op wordt beoordeeld en dat vind ik jammer.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:23 schreef MrBean het volgende:
[..]
Gaat dat niet voor iedereen op?
Ook voor ongelovigen.
Je hebt ouders die zeggen altijd van hun kinderen te blijven houden en je hebt ouders die constant zorgen maken wat de buurt wel niet van hun kinderen zal denken.
Dat heb je overal.
He ik ook.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:18 schreef du_ke het volgende:
Wat in m'n afkeur ook wel mespeelt is dat ik niet ver van Staphorst ben opgegroeid
Meppel de gektstequote:Op donderdag 30 maart 2006 11:45 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
He ik ook.
Althans, die regio. Ben er vaak geweest en het is niet ideaal nee.
maar deze uitspraak was de aanleiding:quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:45 schreef One_of_the_few het volgende:
Dit soort opmerkingen zijn voor mij een reden dat ik me steeds meer van de kerk heb afgstoten. Het denigreren de toontje over anderen.
DAT denigrerende toontje was zeer uncalled for... en getuigt van weinig kennis van het CU electoraat en van de kerk sowieso. het lijkt nog vast te zitten in het denken van de jaren 70 (wat ik ook heel sterk nog merk bij mijn eigen ouders. als ik zeg dat Vrijgemaakten niet zozeer meer geloven dat ze de enige kerk zijn, dan geloven ze het nauwelijks. maar hoe vaak spreken ze vrijgemaakten? mijn halve vriendengroep is vrijgemaakt [ik niet overigens])quote:Dat het type christenen dat in de CU zit van het type is waar ze niet mee in 1 kerk wil zitten (en ik ook totaal niet). Dat is een goede reden om er niet op te stemmen.
ik heb me nog niet zo verdiept in de geschiedenis van de Christelijk Gereformeerde kerk, maar ik voel me absoluut NIET thuis tussen vrijzinnigen (ik ervaar het als verhult ongeloof en dat is het ergste wat er is, imo)quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:45 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Jij zit bij een afscheiding van de PKN?
nee, ik zei: Gelooft je moeder wel in Jezus. want daaraan kun je prima onderscheiden hoe vrijzinnig iemand is. Vrijzinnigen zullen die vraag altijd vaag beantwoorden. Nogmaals, dat is hun goed recht, maar dan begrijp ik ook waarom ze niet met mensen in de kerk willen zitten WEL in Jezus geloven. Dan begrijp ik de opmerking beter en is de opmerking zelfs ook wel terecht.quote:Ik vind het echt een belachelijke opmerking. Gelooft je moeder wel..
wat imo precies conform de verwachting is. de opmerking is dus nu prima te plaatsen (en terecht). wat overigens nog niet verklaart waarom je niet op iemand zou stemmen waarmee je niet in de kerk zou willen zitten. maar ze stemt ongetwijfeld CDA.quote:M'n moeder is van oorsprong katholiek maar ze gaan nu ook regelmatig naar een oecomenische kerk en ja ze gelooft wel echt in god en jezus maar niet zo rigide op basis van wat er in de bijbel staat.
in god geloven heel veel mensen... dat zegt me niet heel veel.quote:En dat andere mensen wel echt in god geloven.
nee, ik denk niet dat ik BETER geloof. Ik denk dat ik WEL geloof en anderen niet. Als jij niet kunt zeggen dat je in de dood van Jezus gelooft dan is het Christendom voor jou NIKS waard, een lege huls. Dat is de enige kern waar alle Christenen het overeens zijn. Of je nou doopt als kind of als volwassene, of je nou gelooft in pre-destinatie: het kan me geen zak schelen, maar als je de kern niet gelooft 'geloof' je dus niet (en dan heb ik het over de God van het Christendom). Nogmaals, het is absoluut geen vraag van beter of slechter, maar van WEL of NIET. God zelf kan prima beslissen wat Hij vindt van deze mensen. Ik zelf kan er gewoon niet zoveel mee en daarom ga ik liever naar een andere kerk en dat is mijn persoonlijke voorkeur.quote:Het karakteriseert wel de vooroordelen die ik heb over sommige gelovigen. Denken dat ze beter geloven dan de ander. Dat zij wel het goede geloof te pakken hebben.
quote:Zei ik dat ergens? Het is wel een totaal ánder geloof dan dat wat ik geloof. Mijn schoonouder zitten ook in zo'n gemeente. En ik zit niet in die kerk, omdat ik er anders over denk. Ik zou niet in mijn kerk zitten als ik niet dacht dat ze daar een goede leer hebben. Ik vind dus ook dat die kerk een verkeerde leer heeft. Hiermee veroordeel ik dus NIET de mensen die in die kerk zitten! Ik ben er van overtuigd dat er een heleboel oprechte en diepgelovige christenen in die kerk zitten. Ik ben het gewoon niet eens met de leer.
niet volgens de Nederlanse staat nee, en daar is de CU het dus niet mee eens. dat is hun goedrecht, daarom zijn ze tegen het homohuwelijk.quote:Op donderdag 30 maart 2006 10:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is niet de definitie van het huwelijk hoor, anders hadden homo's nu niet kunnen trouwens.
Dat klopt, vrijgemaakten denken inderdaad niet meer dat ze de enige ware kerk zijn.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:54 schreef pmb_rug het volgende:
. het lijkt nog vast te zitten in het denken van de jaren 70 (wat ik ook heel sterk nog merk bij mijn eigen ouders. als ik zeg dat Vrijgemaakten niet zozeer meer geloven dat ze de enige kerk zijn, dan geloven ze het nauwelijks. maar hoe vaak spreken ze vrijgemaakten? mijn halve vriendengroep is vrijgemaakt [ik niet overigens])
quote:nee, ik denk niet dat ik BETER geloof. Ik denk dat ik WEL geloof en anderen niet. Als jij niet kunt zeggen dat je in de dood van Jezus gelooft dan is het Christendom voor jou NIKS waard, een lege huls. Dat is de enige kern waar alle Christenen het overeens zijn. Of je nou doopt als kind of als volwassene, of je nou gelooft in pre-destinatie: het kan me geen zak schelen, maar als je de kern niet gelooft 'geloof' je dus niet (en dan heb ik het over de God van het Christendom). Nogmaals, het is absoluut geen vraag van beter of slechter, maar van WEL of NIET. God zelf kan prima beslissen wat Hij vindt van deze mensen. Ik zelf kan er gewoon niet zoveel mee en daarom ga ik liever naar een andere kerk en dat is mijn persoonlijke voorkeur.
puberende jongeren zijn wdb idd een probleem, maar weet je, je moet ze over 10 jaar nog eens spreken. Een deel zal helemaal niet meer geloven en het grootste deel zal er dan echt fanatiek mee bezig zijn omdat ze er dan zelf voor gekozen hebben en een intrinsieke motivatie hebben om te leven zoals ze zeggen dat het hoort.quote:Op donderdag 30 maart 2006 11:18 schreef du_ke het volgende:
Nou de meeste mensen uit die richting die ik ken zijn ook jong dus wat dat betreft ook wel logisch. Maar ik heb er ook wel vrij veel moeite mee dat mensen hun geloof zien als het enige ware zien (of het nou gereformeerden, katholieken of moslims zijn).
In de hoeveelste afsplitsing sinds ca. 1900 zit je nuquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:04 schreef freecell het volgende:
Kleine kanttekening: ook in de PKN zitten absoluut christenen. (vaak blijven die trouwens niet lang PKN)
mijn ouders zitten ook in de PKN en zijn zeker wel gelovig, maar hoe zij met het geloof omgaan is absoluut niet zoals ik geloof dat het goed is (heel ingetogen, bijna ervoor schamend, het er bijna nooit over hebbend). daarom is het ook mijn goed recht om naar een ander kerk (CGK) te gaan. overigens zie ik bij de Navigators heel veel vrijgemaakte jongeren die evangelisch worden, misschien leuk voor een topicje? ik vind dat namelijk er jammer, het stagneert de reformatie van het denken in die kerk en de intrede van de charismatische beweging. maar je moet voor de grap eens naar Groningen-Oost komen, super mooie kerk waar je duidelijk de veranderingen ziet. De preken van Rozebrand kunnen zo in evangelische kerk (minus natuurlijk de verdediging van de dogma's en formulieren.)quote:Op donderdag 30 maart 2006 12:04 schreef freecell het volgende:
[..]
Dat klopt, vrijgemaakten denken inderdaad niet meer dat ze de enige ware kerk zijn.
Gelukkig!
[..]
Dit had ik eigenlijk willen zeggen, maar ik vermoedde dat ik dat het hele topic over me heen kreeg
Dapper dat jij het wel durft en ik wil me er dan ook volledig bij aansluiten.
Kleine kanttekening: ook in de PKN zitten absoluut christenen. (vaak blijven die trouwens niet lang PKN)
quote:vrijgemaakt grapje: samen op weg is net een verkeerd gemaakte soep: alles zit erin, maar het smaakt nergens naar![]()
Een deel zal inderdaad weer netjes in de schoot van moedertje kerk terecht komen. Maar moeten ze zich voor die tijd bijna kapot zuipen? En niet alleen de jongeren gedragen zich vaak vrij hypochrietquote:Op donderdag 30 maart 2006 12:05 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
puberende jongeren zijn wdb idd een probleem, maar weet je, je moet ze over 10 jaar nog eens spreken. Een deel zal helemaal niet meer geloven en het grootste deel zal er dan echt fanatiek mee bezig zijn omdat ze er dan zelf voor gekozen hebben en een intrinsieke motivatie hebben om te leven zoals ze zeggen dat het hoort.
Ik zie dat transitie proces heel veel in mijn studentenverening (Navigators). Heel mooi om te zien.
quote:(en dan heb ik het over de God van het Christendom)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |