als jij aan kan tonen dat de schuld bij de fabrikant ligt wel jaquote:
Dat is helemaal niet nodig volgende de Nederlandse wetgeving. Je hebt een X aantal jaar standaard garantie. Als er iets mis is, hoef je dan geen tot nauwelijks geld te betalen voor de reparatie. Is vastgelegd in de wet.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:24 schreef lostminds het volgende:
[..]
als jij aan kan tonen dat de schuld bij de fabrikant ligt wel ja
heb je er al over nagedacht hoe je dat gaat doen?
Ik geloof dat je product-ondersteuning verwart met garantie. Zo niet zou de TS zeer gebaat zijn met een linkjequote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:44 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet nodig volgende de Nederlandse wetgeving. Je hebt een X aantal jaar standaard garantie. Als er iets mis is, hoef je dan geen tot nauwelijks geld te betalen voor de reparatie. Is vastgelegd in de wet.
TS komt uit Belgie.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:44 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet nodig volgende de Nederlandse wetgeving. Je hebt een X aantal jaar standaard garantie. Als er iets mis is, hoef je dan geen tot nauwelijks geld te betalen voor de reparatie. Is vastgelegd in de wet.
Nope, in Nederland heb je standaard (minimaal) 1 jaar garantie. Die lens moet het 1 jaar goed doen. Zelfs als je hem laten stuiteren op de grond heb je nog kans dat je hem gratis gerepareerd kunt krijgen, maar TS is blijkbaar een belg. Geen idee hoe het daar geregeld is. Maar zolang het niet overduidelijk jouw schuld is door jouw verkeerd handelen mag je binnen 1 jaar het gratis laten repareren.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 21:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik geloof dat je product-ondersteuning verwart met garantie. Zo niet zou de TS zeer gebaat zijn met een linkje
Ja, dat kan een probleem zijnquote:
Dat weet ik niet, ik weet alleen uit ervaring dat je standaard altijd 1 jaar garantie hebt. Ik heb zelfs ooit een Canon fototoestel in het water later flikkeren en onder de garantie opgestuurt. Bij de retourzending stond er doodleuk op: "Problem: Water in camera"quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:00 schreef RonaldV het volgende:
Europese regelgeving dan wellicht? Volgens mij zijn dit soort dingen Europees geregeld, en als dat zo is is het in België gelijk aan de situatie hier.
Dat is klantvriendelijkheid. Maar zeker geen plicht van de fabrikant.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:05 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat weet ik niet, ik weet alleen uit ervaring dat je standaard altijd 1 jaar garantie hebt. Ik heb zelfs ooit een Canon fototoestel in het water later flikkeren en onder de garantie opgestuurt. Bij de retourzending stond er doodleuk op: "Problem: Water in camera"Maar hij was wel gratis gefixed. En zo heb ik nog wel meer voorbeelden, ook van kenissen, vrienden en familieleden.
Dat zeg ik dus in 1 van de posts hierboven. Als het duidelijk is dat het jouw schuld is door onverantwoord gebruik, mogen ze de garantie weigeren. De situaties die jij opnoemt zijn dat dusquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:04 schreef blieblie het volgende:
Een fabrikant hoeft dus echt niet garantie te geven op hun product als deze niet meer volledig functioneert door toedoen van de gebruiker.
Als jij je speakers opblaast is dat je eigen domme schuld.
Als jij je zo onvoorzichtig omgaat met een lens dat er een kras op zit, is dat je eigen domme schuld.
Als je je auto tegen een paal zet is dat ook je eigen schuld (mits het niet komt door technisch falen van het vehikel).
Als jij je camera van een gebouw aftieft is dat geen garantie.
Die Europese wetgeving geldt alleen in gevallen van schade door ondeugdelijke producten en/of productiefouten.
Lijkt me logisch.
Kan iemand me vertellen hoe je het in godsnaam voor elkaar kan krijgen dat er een kras zit op de SENSOR? Dat ding zit toch helemaal intern de camera? Daar kan je toch niet zo ff bij? Of is dat bij een SLR niet en kan je die sensor zo aanraken?
Ow, overheen gelezenquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:06 schreef existenz het volgende:
[..]
Dat zeg ik dus in 1 van de posts hierboven. Als het duidelijk is dat het jouw schuld is door onverantwoord gebruik, mogen ze de garantie weigeren. De situaties die jij opnoemt zijn dat dus.
Zolang het product niet meer naar behoren functioneert door gebreken aan het product door bijv. een productiefout of simpelweg een waardeloos product, DAN moeten ze garantie verlenenquote:Maar zolang het niet overduidelijk jouw schuld is door jouw verkeerd handelen mag je binnen 1 jaar het gratis laten repareren.
quote:Wanneer kan ik teruggaan met een product waar ik ontevreden over ben?
Op vrijwel alle nieuwe producten die u koopt, krijgt u garantie. De termijn staat soms op de aankoopbon vermeld. Dit betekent dat u er mee terug kunt gaan naar de winkel of leverancier als het niet voldoet aan de eisen. U moet wel kunnen aantonen dat het defect aan het product ligt en niet door u is veroorzaakt. Zo kan een jas te snel slijten of een mobiele telefoon binnen een maand niet meer werken. De eerste 6 maanden moet de leverancier bewijzen dat het niet aan hem ligt. Meestal kunt u het product gewoon terugbrengen en wordt het voor u gerepareerd of vervangen. Soms zelfs nog na de garantie.
Zie post hierbovenquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:09 schreef blieblie het volgende:
Zolang het product niet meer naar behoren functioneert door gebreken aan het product door bijv. een productiefout of simpelweg een waardeloos product, DAN moeten ze garantie verlenen.
Als je broer het ding sloopt telt het ook niet als garantie.
U moet wel kunnen aantonen dat het defect aan het product ligt en niet door u is veroorzaakt.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:10 schreef existenz het volgende:
[..]
Zie post hierbovenEerste 6 maanden hoef jij niets te bewijzen volgens de wet
De eerste 6 maanden moet de leverancier bewijzen dat het niet aan hem ligt.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:27 schreef RonaldV het volgende:
[..]
U moet wel kunnen aantonen dat het defect aan het product ligt en niet door u is veroorzaakt.
De rechter zal het nog druk krijgen dan.quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:29 schreef existenz het volgende:
[..]
De eerste 6 maanden moet de leverancier bewijzen dat het niet aan hem ligt.![]()
Niet echt, want het kost ze meer om naar de rechter te gaan dan om die 6 maanden jouw hw te vervangen....quote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De rechter zal het nog druk krijgen dan.
Yeah right. Dan moet je morgen maar een Canon EOS 1V kopen uit het raam mikken en vervolgens naar Canon opsturen. Ben benieuwd hoeveel service op dat geval verleent gaat wordenquote:Op zaterdag 25 maart 2006 22:34 schreef existenz het volgende:
[..]
Niet echt, want het kost ze meer om naar de rechter te gaan dan om die 6 maanden jouw hw te vervangen....
Ja, of je gelooft het wetboek niet...quote:Op zondag 26 maart 2006 05:40 schreef blieblie het volgende:
[..]
Yeah right. Dan moet je morgen maar een Canon EOS 1V kopen uit het raam mikken en vervolgens naar Canon opsturen. Ben benieuwd hoeveel service op dat geval verleent gaat worden. Ik kan je iig vertellen dat je juridisch gezien geen poot hebt om op te staan.
Dat moet je niet aan ons vragen, wij zijn de importeur nietquote:Op zondag 26 maart 2006 14:30 schreef minolta het volgende:
Kunnen ze het nog vermaken? ( een nieuw glasplaatje kan toch nie duurder zijn dan 100 euro ? )
En ik heb nog een garantie van 11 maanden .
Dan moet je helemaal niet zeiken en gewoon de helpdesk bellen en dat ding opsturen. Zoals Dr_Flash al zei: Nee heb je en ja kun je krijgen.quote:Op zondag 26 maart 2006 14:30 schreef minolta het volgende:
Kunnen ze het nog vermaken? ( een nieuw glasplaatje kan toch nie duurder zijn dan 100 euro ? )
En ik heb nog een garantie van 11 maanden .
Waarom neem je de camera morgen niet even mee naar de winkel? Leg ze het probleem uit, en lat het repareren. Als je camera verder onbeschdigd is zullen ze grote moeite krijgen om aan te tonen dat je onvoorzichtig bent geweest met je camera, en het dus daardoor veroorzaakt is. In dat geval is het gewoon garantie-werk.quote:Op zondag 26 maart 2006 16:30 schreef minolta het volgende:
Ik heb gehoord dat het vervangen van een glasplaatje 200 euro kost
Terug krabbellen hequote:Op zondag 26 maart 2006 16:06 schreef Oosthoek het volgende:
Zijn er serieus nog figuren op deze aardbol dat fabrikanten wettelijk verplicht zijn om hun stomme fouten op te lossen? Dat heet coulance en heeft geen reet met garantie te maken. Als je je camera per ongeluk in het water laat pleuren kunnen ze met gemak aantonen dat je er niet voorzichtig mee om bent gegaan en kun je fluiten naar de garantie, zelfde geldt als je hem uit de vingers laat glippen. Een kras op de sensor kunnen ze misschien wat minder hard maken, maar reken maar dat ze dit in de fabriek uitgebreid checken en dat je in de weg van fabrikant-consument met geen mogelijkheid een kras op die lens krijgt.
Ergo: 6 maanden garantie klopt, maar dan moet het wel om fouten van de producent gaan en niet om domme consumentenschade.
[edit]
Sterker nog: je hebt door jurisprudentie garantie voor een 'redelijke termijn' die staat voor het gebruik van een apparaat. Als je wasmachine (met 2 jaar garantie oid) na 3 jaar kapot gaat zonder jouw schuld mag de producent het mooi oplossen omdat het afschrijven van een wasmachine in 3 jaar tijd geen redelijke termijn is.
Terugkrabbelenquote:Op zondag 26 maart 2006 16:42 schreef existenz het volgende:
[..]
Terug krabbellen he![]()
. Zoals al eerder gezegd door mij (al minimaal 4x als je het topic uberhaubt had gelezen): Die garantie gaat idd ALLEEN op als het NIET jouw schuld is en de fabrikant dit wil of kan bewijzen. Vaak nemen ze die moeite echter niet, omdat het of teveel geld kost of gewoonweg klantvriendelijk is.
krasvast? En ik maar heel voorzichtig doen met mijn sensor swabs iedere keerquote:Op zondag 26 maart 2006 16:37 schreef ChatChewbacca het volgende:
Eh, hoe de fuck krijg jij een kras op je low pass filter? Dat is namelijk redelijk kras vast. Misschien moet je toch meer goed checken of 't echt een kras is ipv stof...
In normaal glas krijg je ook niet makkelijk een kras, dan moet je toch met iets vrij hards vrij hard eroverheen gaan. Dat betekent niet meteen dat het niet zou krassen met een staalspons, dat slaat nergens op.quote:Op zondag 26 maart 2006 18:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
krasvast? En ik maar heel voorzichtig doen met mijn sensor swabs iedere keerMaar als ik jou moet geloven kan ik het de volgende keer beter met een staalsponsje en een fles schuurmiddel aanpakken? Stukken goedkoper
Bedankt voor de tip he
Krasvast schiet toch op zeg
Dat is nog genialer als dit topicquote:Op maandag 27 maart 2006 19:19 schreef Oosthoek het volgende:
Ben jij dit?? http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=106236
Ik zie net in z'n profiel dat hij Aaron heet, en de nick vd user op BD is Aaron. Lijkt me een match dusquote:Op maandag 27 maart 2006 19:23 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Dat is nog genialer als dit topic.
Betrapt.quote:Op maandag 27 maart 2006 19:19 schreef Oosthoek het volgende:
Ben jij dit?? http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=106236
Ben sinds een paar weken lid maar heb nog niet veel gepost hoor. Wel een leuk forum om te lezen. Misschien word ik later wat actieverquote:Op maandag 27 maart 2006 19:43 schreef minolta het volgende:
[..]
Betrapt.![]()
Hoe heb jij dit gevonden .
Ik ben wel op meerdere forums actief .
das waar
Ik wou eens zien wat ze daar zouden zeggen .
Maar ik moet zeggen om foto's te posten gebruik ik VEEL liever FOT
De mensen reageren meer en geven betere tips.
Ben je ook op dat forum actief ?
hEB JE OOK EEN mINOLTA??quote:Op zaterdag 1 april 2006 14:39 schreef Ghostbuster het volgende:
Ik heb vage kleurige strepen op mn lcd en foto's
Maar krijg dat kreng niet open
En zich dan nog afvragen waar dat andere vuil vandaan komtquote:Op zaterdag 1 april 2006 23:04 schreef ChatChewbacca het volgende:
misschien had je maar beter een compact kunnen kopen...want een stofzuiger/drukgeval gebruiken om te reinigen? SLRs zijn redelijk delicate dingen...
omdat het geen Dslr is?quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:21 schreef ChatChewbacca het volgende:
Ik ga ook met mjn SLR om alsof 't een analoge is, maar nooit last van stof, hoe zou dat nou komen
Kan ook zijn van stof op je spiegel zit die dan omhoog klapt en zo het stof op je sensor gaat.quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:17 schreef longinus het volgende:
[..]
En zich dan nog afvragen waar dat andere vuil vandaan komt
Ik kan de TS alleen aanraden eens een kursus omgaan met je digitale kamera te volgen, stof op je sensor kan alleen maar als je je lenzen niet goed wisselt. Je gaat er mee om alsof het een analoge SLR is.
Ik doe dit ook .quote:Op zaterdag 1 april 2006 23:36 schreef ChatChewbacca het volgende:
ik bezit 2 dSLRs en 2 SLRs... maar goed, ik ga met beide soorten gewoon netjes om...
Ja en het stof is duidelijk te zien .quote:Op zondag 2 april 2006 11:54 schreef ChatChewbacca het volgende:
heb je aan de kant waar je oog zit gekeken? Daar kan ook rotzooi zitten. Pak er eens een zaklamp bij en licht je hele spiegelhuis door, met zaklampje zie je wat meer. Maar neem serieus een cursus waarin dit behandeld wordt, 't is allemaal redelijk basic SLR verhaal dit.
Zit 't op de spiegel? Als je heel zuivere alcohol hebt kun je met een wattenstaafje de spiegel schoonmaken. Het matglas kun je er bij sommige camera's uithalen (wees voorzichtig) en schoonmaken. Die dingen kunnen krassen. Meestal zit er een uitstekend 'palletje' aan een kant van het matglas, dat heeft een speciale plek. Maar matglas kun je ook schoonmaken met wattenstaafje, let wel, alcohol erbij die goed zuiver is (van die eclipse zooi)quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |