 
		 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			En hoe past Kinneging in dit hele plaatje?quote:Op woensdag 5 april 2006 13:10 schreef mariatrepp het volgende:
 
			 
			
			
			Kinneging is de voorzitter van de Burke Stichting en de beste vriend van oud-Burke -directeur Bart Jan Spruyt (=het brein achter Wilders) .quote:Op donderdag 13 april 2006 09:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
En hoe past Kinneging in dit hele plaatje?
 
			 
			
			
			Hoe staan die twee kampen (die elkaar wrs vinden in monoculturalisme) tegenover elkaar eigenlijk? De 1 hyperseculier de ander het tegendeel van seculier...quote:Op donderdag 13 april 2006 10:03 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Kinneging is de voorzitter van de Burke Stichting en de beste vriend van oud-Burke -directeur Bart Jan Spruyt (=het brein achter Wilders) .
Het vrije individu, vrouwen, homo' s enz. komen bij Kinneging bekaaid ervan af.
Het denken van de Leidse verlichtingsfundamentalisten/Burkianen Cliteur en Ellian schijnt volledig te verschillen van Kinnegings afkeuring van de Verlichting. Toch is dit niet zo. De kern van Cliteurs conservatisme is de decadentiekritiek, en met zijn ultra-strenge, bijna absurde decadentiekritiek (zelfs minister Donner valt volgens hem onder deze noemer) is hij volledig in overeenstemming met Kinneging. Bovendien keurt ook Kinneging de technologische vooruitgang niet af, die de Verlichting heeft gebracht, hij heeft zelfs voor de afbeelding van een moderne natuurwetenschapper op de omslag van zijn boek "Geografie van Goed en Kwaad" gekozen. De vernieuwingen in de moderne natuurwetenschap zijn ondenkbaar zonder de filosofische en maatschappelijke vooruitgang van de Verlichting.
 
			 
			
			
			erg laag hoor! om mensen steeds van moslimhaat te beschuldigen. In zijn bijdrage schrijft hij niets waaruit enige vorm van haat blijkt. Het enige wat je hiermee bereikt is dat je een discussie verziekt.quote:Op donderdag 6 april 2006 00:57 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Wat een flauwekul heb je bewijs?? of zit je haat tegen moslims zo diep
 
			 
			
			
			Ik heb geen citaten bij Cliteur of Ellian gevonden over Kinneging. Cliteur en Ellian daarentegen zijn beste vriendjes, en citeren elkaar zeer vaak.quote:Op donderdag 13 april 2006 13:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe staan die twee kampen (die elkaar wrs vinden in monoculturalisme) tegenover elkaar eigenlijk? De 1 hyperseculier de ander het tegendeel van seculier...
 
			 
			
			
			quote:Op donderdag 13 april 2006 13:21 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hoe staan die twee kampen (die elkaar wrs vinden in monoculturalisme) tegenover elkaar eigenlijk? De 1 hyperseculier de ander het tegendeel van seculier...
Ik ben het niet echt eens met Kinneging, maar het is natuurlijk serieus wat hij hier zegt. Ik zou ook nooit willen beweren dat de Burkianen alleen maar onzin uitkramen. Als dat zo was, zou ik niet met hen bezig zijn.quote:Trouw, 2-3- 2005, de Verdieping
Aan dieren rechten geven is problematisch en onwenselijk, vindt Kinneging. "Als we het criterium van Cliteur hanteren, dat alles wat lijdt rechten heeft, dan moeten garnalen ook rechten hebben. En mieren en slakken ook. En bomen en planten, want die kunnen waarschijnlijk ook pijn lijden. Daaraan zie je al dat rechten verstrekken aan alle wezens die lijden allerlei praktische problemen oplevert."
Kinneging heeft 'meer bezwaren'. Volgens hem ziet Cliteur het lijden als 'alleen maar iets slechts wat de wereld uit moet'. Kinneging bestrijdt dat. "De oude Grieken zeiden al dat lijden loutert. Juist het lijden geeft de mens inzicht en wijsheid. Voor de mens is lijden dus van waarde. Voor het dier niet. Een dier leert niet van zijn lijden. Als je dus rechten in het lijden fundeert, kun je alleen dierenrechten legitimeren, niet mensenrechten. Wil Cliteur dat?"
Volgens Kinneging is er een principieel verschil tussen de mens en de rest van de schepping. "Cliteur speelt met vuur door mensen en dieren op een lijn te zetten. Zijn manier van biologisch redeneren draait zich heel makkelijk om. Als er weinig verschil is tussen mens en dier kun je ook zeggen: 'mensen zijn ook maar dieren, dus maak ze maar af, wat maakt het uit'. De consequenties van dit denken hebben we gezien in de 20ste eeuw. Als je ontkent dat de mens een uitzonderlijk, heilig wezen is in de schepping, dan open je de doos van Pandora."
 
			 
			
			
			Hoe komt het dat een Christenfundamentalist als Spruyt samenwerkt met de liberale jihad-vechter Wilders? Wat verbindt de Leidse Christenfundamentalisten Kinneging en Spits met de Leidse verlichtingsfundamentalisten Ellian en Cliteur, en deze dan met Wilders??quote:Op donderdag 13 april 2006 09:51 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
En hoe past Kinneging in dit hele plaatje?
 
			 
			
			
			Dat Mare artikel en de erop volgende brieven ( Cliteur; Kinneging; Cliteur) haken in op Cliteurs eerdere in Buitenhof uitgesproken column over dit boek: Buitenhof, 1 dec 20002. Cliteur werkt het nog wat anders uit in 'De humanist'quote:Op vrijdag 14 april 2006 07:21 schreef mariatrepp het volgende:
Wat het laatste betreft, en dan concreet Kinneging en Cliteur: lees in het archief van de Universiteitskrant Mare over de controverse over Carotta ( Julius Cesar=Jezus Christus) en wat Cliteur en Kinneging toen zeiden. Mare19, 6 februari 2003, zie http://www.leidenuniv.nl/mare/ en http://www.leidenuniv.nl/mare/2003/22/brieven.html
 
			 
			
			
			Wat betreft hun afkeer van de jaren '60 is dit artikel uit de Groene Amsterdammer wel koddig. Auteur Rob Hartmans spreekt over 'patatconservatisme'.quote:Op vrijdag 14 april 2006 07:21 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Hoe komt het dat een Christenfundamentalist als Spruyt samenwerkt met de liberale jihad-vechter Wilders? Wat verbindt de Leidse Christenfundamentalisten Kinneging en Spits met de Leidse verlichtingsfundamentalisten Ellian en Cliteur, en deze dan met Wilders??
1. De afkeer van de islam en het geloof in een monocultuur
2. Het geloof aan een absolute Westerse superioriteit
3. De afkeer van de jaren ‘60 en van de “decadentie”
4. een fundamentalistische interpretatie van de islam en leeswijze van de koran
5. obscurantisme en bijgeloof.
Wat het laatste betreft, en dan concreet Kinneging en Cliteur: lees in het archief van de Universiteitskrant Mare over de controverse over Carotta ( Julius Cesar=Jezus Christus) en wat Cliteur en Kinneging toen zeiden. Mare19, 6 februari 2003, zie http://www.leidenuniv.nl/mare/ en http://www.leidenuniv.nl/mare/2003/22/brieven.html
quote:Nieuwe conservatieven als Livestro, Cliteur en Spruyt hebben de mond vol van een stoer, mannelijk ideaal, maar in werkelijkheid vertegenwoordigen ze slechts een slap soort patatconservatisme. Ze schrikken terug voor de consequenties van hun eigen denkbeelden, en zoeken daarom hun heil in het uitventen van een imaginair vijandbeeld. Wat betreft ruggengraat en holle leuzen zijn deze volgelingen van Edmund Burke typische kinderen van de jaren zestig.
 
			 
			
			
			In wezen een discussie over "paradigmaverschuiving"???quote:Op vrijdag 14 april 2006 07:43 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat Mare artikel en de erop volgende brieven ( Cliteur; Kinneging; Cliteur) haken in op Cliteurs eerdere in Buitenhof uitgesproken column over dit boek: Buitenhof, 1 dec 20002. Cliteur werkt het nog wat anders uit in 'De humanist'
 
			 
			
			
			En in welke zin kramen ze geen onzin uit volgens jou?quote:Op donderdag 13 april 2006 23:15 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
[..]
Ik ben het niet echt eens met Kinneging, maar het is natuurlijk serieus wat hij hier zegt. Ik zou ook nooit willen beweren dat de Burkianen alleen maar onzin uitkramen. Als dat zo was, zou ik niet met hen bezig zijn.
 
			 
			
			
			In sommige detailkwesties zeggen zij wel degelijk iets zinnigs. Ook is de kritiek op de jaren '60 natuurlijk ten dele terecht. Mijn probleem met deze heren is, dat zij volledig eendimensioneel argumeneren. Eendimensionaliteit ( =dogmatisme= fundamentalisme) is altijd verkeerd en zelfs gevaarlijk, ook al heb je in eerste instantie een echt probleem te pakken.quote:Op vrijdag 14 april 2006 09:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En in welke zin kramen ze geen onzin uit volgens jou?
 
			 
			
			
			Geef daar eens voorbeelden van dan, welke detailkwesties? Ik vind bijv. de decadentiekritiek (ook door Nietzsche geformuleerd) niet echt overtuigend. Bovendien zou je als je met hun meegaat in die kritiek kunnen zeggen: wat/wie bracht dan die decadentie? Antwoord: juist de vrijemarkt economie, waarvan zij zulke aanhangers zijn, toch? (Zie ook eerder aangehaald stuk van Hartmans).quote:Op vrijdag 14 april 2006 12:46 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
In sommige detailkwesties zeggen zij wel degelijk iets zinnigs. Ook is de kritiek op de jaren '60 natuurlijk ten dele terecht.
Mijn probleem met deze heren is hun utopisme, hun absolutistische aanspraken en het feit dat ze, zoals Hartmans schrijft, terug lijken te schrikken voor de consequentie van hun ideeën. Ze zijn zelf het product van decadentie, zou je evt. kunnen zeggen.quote:Mijn probleem met deze heren is, dat zij volledig eendimensioneel argumeneren. Eendimensionaliteit ( =dogmatisme= fundamentalisme) is altijd verkeerd en zelfs gevaarlijk, ook al heb je in eerste instantie een echt probleem te pakken.
Dat was idd al duidelijk.quote:Als we open willen blijven voor dialoog moeten we bereid zijn erkennen dat de heren in sommige (detail) kwesties gelijk hebben. En ik wil echt de dialoog blijven zoeken.
Nog iets leuks (en ik zal daarover nog uitvoerig schrijven in mijn bestandje) : Kinneging heeft nu de Socrates-wisselbeker, en Cliteur vergelijkt zichzelf met Socrates ( in Moderne Papoea's) . Karl Popper heeft uitvoerig en voor mij overtuigend beargumenteerd, dat Socrates in Plato's Republiek door Plato tot een reactionaire en autoritaire kerel is gemaakt, die hij tijdens zijn leven niet was (mijn uitgave van Open Society, p.208 ). Het is deze Socrates die terecht in verbinding kan worden gebracht met Kinneging en Cliteur, die beiden grote Plato-fans zijn ( net als Spruyt, net als Leo Strauss...)
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het door jou aangehaalde artikel van Rob Hartmans geeft een goed voorbeeld:de Burkiaanse decadentie-kritiek is op zich helemaal niet misplaatst ( als we b.v. denken aan het algemene grote vreten, porno etc.), maar de Burkianen ( en hetzelfde geldt voor Wilders) zijn juist niet serieus met hun kritiek, ze denken niet door. Ze kijken niet naar mediapolitiek, naar consumentisme en kapitalisme. “Zij schrikken terug voor de consequenties van hun eigen denkbeelden, en zoeken daarom hun heil in het uitventen van een imaginair vijandbeeld.” (Hartmans)quote:Op vrijdag 14 april 2006 13:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Geef daar eens voorbeelden van dan, welke detailkwesties? Ik vind bijv. de decadentiekritiek (ook door Nietzsche geformuleerd) niet echt overtuigend. Bovendien zou je als je met hun meegaat in die kritiek kunnen zeggen: wat/wie bracht dan die decadentie? Antwoord: juist de vrijemarkt economie, waarvan zij zulke aanhangers zijn, toch? (Zie ook eerder aangehaald stuk van Hartmans).
[..]
Mijn probleem met deze heren is hun utopisme, hun absolutistische aanspraken en het feit dat ze, zoals Hartmans schrijft, terug lijken te schrikken voor de consequentie van hun ideeën. Ze zijn zelf het product van decadentie, zou je evt. kunnen zeggen.
[..]
 
			 
			
			
			Maar dat is bij hun toch geen detailkwestie? En wat jij noemt 'het grote vreten' en 'porno' deden daar de grieken dan niet aan? Nee, op zich is er niets mis met het grote eten en porno hoor. Misschien kun je mij overtuigen van wat er wel mis mee is, vermits consenting adults. En niet consenting adults hebben we gewoon te danken aan de combinatie 'verlangen' en vrije markt. En nogmaals zij staan neoliberalisme voor, toch?quote:Op vrijdag 14 april 2006 17:54 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Het door jou aangehaalde artikel van Rob Hartmans geeft een goed voorbeeld:de Burkiaanse decadentie-kritiek is op zich helemaal niet misplaatst ( als we b.v. denken aan het algemene grote vreten, porno etc.), maar de Burkianen ( en hetzelfde geldt voor Wilders) zijn juist niet serieus met hun kritiek, ze denken niet door. Ze kijken niet naar mediapolitiek, naar consumentisme en kapitalisme. “Zij schrikken terug voor de consequenties van hun eigen denkbeelden, en zoeken daarom hun heil in het uitventen van een imaginair vijandbeeld.” (Hartmans)
Okee, dus ook Clieur gaat nu met de christenfundamentalisten mee? Om zijn decadentiekritiek meer handen en voeten te geven?quote:Op mijn website is ook een debat tussen Paul Cliteur en mij te lezen, daar heb ik toen als uitgangspunt aangegeven, waar ik het wél met Cliteur eens was, bijvoorbeeld: dat het individualisme en de secularisatie in onze maatschappij niet serieus ter discussie staan (hij schrijft dat in Moderne Papoea’s, p. 19) – dus niet echt bedreigd zijn.
Het is leuk, dat ik dat toen (2004) heb vastgehouden, inmiddels is Cliteur namelijk ver naar rechts opgeschoven, en meent met Wilders en Kinneging dat we nu de ondergang van het avondland meemaken.
Ja, ik weet niet hoor. Over het algemeen ben ik niet zo gecharmeerd van de vox populi.quote:Algemeen geldt voor populisten: ze stellen de goede vragen, en geven verkeerde antwoorden. Het is zeer belangrijk hun vragen en angsten serieus te nemen, en te proberen betere antwoorden te geven.
O, maar daarin ga ik met je mee, was er zelf ook al op gekomen hier op Fok!.quote:Veel mensen begrijpen niet waarom ik bezig ben met Wilders c.s. en vinden dat ik op deze manier hun ideen zelfs promoot. Maar ik vind het juist belangrijk, met hun mee te denken, en dan door te denken.
 
			 
			
			
			De Burkianen halen Popper instemmend aan, ondanks het feit dat zij van een open samenleving niets willen weten, en ondanks het feit dat zij allemaal grote fans zijn van de door Popper bekritiseerde Plato.quote:Op vrijdag 14 april 2006 14:18 schreef Ryan3 het volgende:
Wat vinden die lui trouwens van Popper? Of hebben ze het daar nooit over?
quote:“Het tot de conservatieve intellectuele traditie rekenen van de wetenschapsfilosoof Karl Popper vanwege diens trial-and-error- procedures (p.27) is dan ook onterecht, juist omdat deze de intellectuele traditie van de grote denkers verwerpt als zijnde een bron van irrationele en romantische bewondering voor gevestigd intellectueel gezag. Popper beweert “ons intellectueel en ethisch is corrupt. Het is geperverteerd door de bewondering voor grootsheid [brilliance] .we zijn gevormd om te handelen met een oog op de galerij”(Popper, 1990:275)
Voor Popper zijn de door hem ontwikkelde falsificatietest en haar technologische toepassingen de centrale instituties van de vooruitgang in de beschaving. […] Deze vooruitgang wordt volgens hem niet bewerkstelligd door burgerdeugd en staatsmanschap […] "Filosofie & Praktijk, 26/1 (2005),p. 16 f.
 
			 
			
			
			Ik noem Wilders c.s. niet fascisten. In deze tijden van polarisatie vind ik het uiterst belangrijk om nauwkeurig te zijn. Voor mij zijn ze rechtspopulisten, met een onkritische en positieve houding tegenover het fascistisch gedachtegoed.quote:Op vrijdag 14 april 2006 14:18 schreef Ryan3 het volgende:
Ik vind trouwens dat je dit soort lui best (neo)fascisten moet kunnen noemen.
 
			 
			
			
			Mm, Wilders met zijn spleetoogjes en houterige motoriek (ik hoorde laatst dat de man 2 m 04 is, vandaar mss) heeft geen charisma. Charismatisch leiderschap is intrinsiek verweven met fascisme. Ik denk dat hem dit slechts scheidt van Fortuyn (die overigens door Dick Pels idd vergeleken is met Mussolini). Verder weet ik zo net niet of hij alleen populist is, middels Spruyt, Cliteur en companen heeft zijn beweging toch echt wat elitairs in zich. Het is waar dat ze op de vraagkant van de politiek mikken, maar ook op de aanbodskant hebben ze dus wat meer te bieden dan louter Islambashen, vandaar dus (neo)fascisme. Ik bedoel Islambashen wordt doorgaans niet beargumenteerd adhv Plato. Verder schept dit dus duidelijkheid waar de heren voor terugschrikken idd.quote:Op zaterdag 15 april 2006 11:30 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
Ik noem Wilders c.s. niet fascisten. In deze tijden van polarisatie vind ik het uiterst belangrijk om nauwkeurig te zijn. Voor mij zijn ze rechtspopulisten, met een onkritische en positieve houding tegenover het fascistisch gedachtegoed.
Wat hen in mijn ogen minder fascistisch maakt dan wijlen Fortuyn, dat is, dat zij geen uitgesproken leiderschapsmythos creëren. Fortuyn wilde graag een religieuze leider zijn voor zijn beweging. Dat heb ik bij Wilders nog niet kunnen ontdekken.
 
			 
			
			
			Tja, vreemd, ik las laatst ook dat hun filosofie over het algemeen beschouwd wordt als een bijelkaar geveegd zootje.quote:Op zaterdag 15 april 2006 11:25 schreef mariatrepp het volgende:
[..]
De Burkianen halen Popper instemmend aan, ondanks het feit dat zij van een open samenleving niets willen weten, en ondanks het feit dat zij allemaal grote fans zijn van de door Popper bekritiseerde Plato.
Marinus van Ossewaarde (socioloog Twente) over de positieve Popper-ontvangst in het Conservatief manifest van Spruyt (S. = brein achter Wilders!) :
[..]
 
			 
			
			
			Je kunt " de ruimteontkenning" van Spruyt ook opvatten dat hij impliciet voor een verbod is op salafistische meningsuitingen.quote:Ik ben het met u eens dat een democratie een open en voorlopige orde is, waarin niet één levensbeschouwing de andere mag overheersen. Het verzet daartegen is een anti-liberale reflex die wij delen. Maar daaruit volgt ook dat er binnen een democratie alleen ruimte kan zijn voor ‘verhalen’ die deze aard van de democratische orde erkennen. Maar sinds wij het Land van Ooit hebben verlaten, zijn er heel wat verhalen in omloop die een heel ander idee over de ideale ordening van de natuurlijke diversiteit in iedere samenleving hebben.
Er zijn er die helemaal geen ruimte willen voor andere verhalen. En toch wilt u ook aan dát verhaal alle ruimte bieden. (Anders had u in Amsterdam natuurlijk ook niet zo pontificaal verkondigd dat de staat moet wijken voor de implicaties van religie.) Het behoort tegenwoordig zelfs tot de goede toon om het salafisme als bondgenoot in de strijd tegen de radicalisering van islamitische jongeren te omhelzen. Terwijl iedereen weet dat juist deze orthodoxe, salafistische moslims de westerse samenleving hartgrondig afwijzen, en u zo een blauwdruk zouden kunnen geven van hoe het wel zou moeten. Maar dan komen we uit bij een samenleving waarin voor andersdenkenden geen ruimte meer zal zijn.
quote:Zelf suggereerde u in uw brief als criterium: of er in een opvatting nog ruimte bestaat voor andersdenkenden en voor democratische beginselen van wederzijds vertrouwen en besluitvorming bij meerderheid. Dat is een mogelijkheid, maar daaraan gemeten zou u zelf als eerste moeten worden uitgesloten van de democratie; u wilt geen ruimte laten voor andersdenkenden en noemt orthodoxe moslims, u vertrouwt ze niet en wilt zich op voorhand al niet neerleggen bij besluiten als zij de meerderheid zouden krijgen.Mensen vanwege hun geloof, overtuiging of opvatting op voorhand uitsluiten van het democratisch proces, is geen oplossing. Het is een oplossing van ’bange’ mensen, die de gevaren waar ze bang voor zijn alleen maar groter maakt
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Alleen het citaat van Ellian komt uit de context van de godslasterings-kwestie ( waar ikzelf het ook totaal oneens ben met Donner), Cliteur en Spruyt hebben zich al lang darvoor over de vermeende "decadentie " van de "virulente" vijand Donner uitgesproken. Spruyts formulering "virulente" vijand van binnen is expliciet afkomstig van de nazi, antisemiet en Hitler-jurist Carl Schmitt.quote:Op zaterdag 22 juli 2006 22:57 schreef Monidique het volgende:
Ik vermoed dat zij hem bekritiseerden om zijn poging godslastering wederom strafbaar te maken. In dat geval was de kritiek zonder twijfel zeer terecht.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |