abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 maart 2006 @ 09:43:09 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36255695
NRC economie bijlage spotters weten het misschien al maar de Fransen zijn nogal protectionistisch bezig. Er zijn meer dan 10 sectoren (van militair tot farma) die strategisch zijn en waar ze liever niet hebben dat buitenlandse bedrijven Franse bedrijven overnemen.

Dit alles onder het mom van nationale kampioenen kweken, en om de rest van de EU partners te sussen zijn europese kampioenen ook goed. Het wordt ook wel economisch patriotisme genoemd, als er geen argumenten zijn om te overtuigen dan maar misleidende woorden, niet waar?

Villipen heeft om zijn beleid te verdedigen zich wel eens laten ontvallen dat "fransen nou eenmaal van winnen houden". Is hij niet goed bij zijn hoofd of zo, denkt hij dat de economie een Champions League poule is of zo of is hij gewoon zijn vriendjes van de Ecole Administration superieur whatever aan het bevoordelen.

Fransen houden van winnen. Laat me niet lachen. Er is een grote groep Fransen die verliest en dat is de Franse belastingbetaler & consument die hier voor mag opdraaien. Als we het nou over het nationale voetbal eftal hebben of zo zou ik ook zeggen ja we winnen graag maar om op deze manier over de economie te praten is bespottelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 22-03-2006 10:38:06 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 22 maart 2006 @ 09:58:13 #2
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36256065
Volgens mij mogen de Fransen (net als wij) om de zoveel jaar bepalen hoe ze verder willen dmv verkiezingen. Een groot probleem is dat de mentaliteit weerspiegeld in de Franse economie door het overgrote deel van de Fransen wordt gedragen. Liever dood dan een bloedtransfusie van een Brit.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  woensdag 22 maart 2006 @ 09:58:20 #3
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_36256067
Als de Franse belasting betaler daarvoor wil betalen, lijkt het me geen probleem.
Ik vraag me alleen af hoelang ze dat vol gaan houden.

Kunnen we de overname van Nederlandse bedrijven niet verbieden als ze worden overgenomen door (staats)bedrijven uit landen die zo protectionistisch zijn.
Franse postbedrijven mogen alleen op de open Nederlandse markt actief zijn als de Franse post markt ook open is.
Waarschijnlijk mag het niet van de EU, maar in veel gevallen is een overmaat aan staatssteun ook verboden. Daar wordt veel te weinig aan gedaan.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:23:31 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36256645
Een zeker protectionisme, bijvoorbeeld van hun landbouw, heeft Frankrijk bepaald geen windeieren gelegd.

Hoi McCarthy!
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:27:20 #5
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_36256736
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:23 schreef Floripas het volgende:
Een zeker protectionisme, bijvoorbeeld van hun landbouw, heeft Frankrijk bepaald geen windeieren gelegd.
Dat komt allesbehalve uit uitsluitend Franse belastingen.
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:27:22 #6
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36256739
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:23 schreef Floripas het volgende:
vertel eens?
quote:
Hoi McCarthy!
hoi flori, lekker aan de letteren
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:29:24 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36256799
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:27 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Dat komt allesbehalve uit uitsluitend Franse belastingen.
Dat hoeft niets extra's te kosten aan de belastingbetaler. Ze hebben het met de kolenindustrie slim gespeeld: eerst opzetten en niks kopen van de Engelsen, en daarna een uitruil gestart met de Duitsers tegen staal.
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:29:47 #8
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36256809
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:27 schreef McCarthy het volgende:

[..]

vertel eens?
[..]

hoi flori, lekker aan de letteren
Fantopic al gezien?
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:33:11 #9
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_36256901
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:29 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat hoeft niets extra's te kosten aan de belastingbetaler. Ze hebben het met de kolenindustrie slim gespeeld: eerst opzetten en niks kopen van de Engelsen, en daarna een uitruil gestart met de Duitsers tegen staal.
Je weet niet hoe het anders was gelopen. Je bewering staat zonder verdere onderbouwing nogal op losse schroeven.
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:34:06 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36256927
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Je weet niet hoe het anders was gelopen. Je bewering staat zonder verdere onderbouwing nogal op losse schroeven.
Dat klopt, want er is nu eenmaal geen Alternatieve Geschiedensi waar we even naar kunnen kijken om onze conclusies te staven.
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:35:00 #11
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_36256951
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:34 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dat klopt, want er is nu eenmaal geen Alternatieve Geschiedensi waar we even naar kunnen kijken om onze conclusies te staven.
Je geeft geen onderbouwing, dat is mijn kritiek. Je geeft alleen weer wat er gebeurd is, niet waarom dingen gebeurd zijn en waarom dat goed geweest is.

Misschien was het wel beter om het niet te doen, maar leidde dit ook tot een enigszins bevredigend resultaat.
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:38:54 #12
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36257052
Okee, ik zal een poging wagen.

In de beginjaren van de opkomende industrie was Engeland oppermachtig, hèt industrieland. Ja?

Nu, Frankrijk was zo ver nog niet. Toen heeft Frankrijk, om de eigen opkomende industrie te beschermen tegen bodemprijzen uit Engeland een invoerbarrière opgezet. Het idee was: dioe schaffen we af zodra de nationale industrie de opstartkosten er een beetje uit heeft.

De kolenindustrie, de primaire brandstof in die tijd, vaarde wel bij dit protectionisme - ze zou het hebben afgelegd tegen de Engelse cokes. Daardoor konden ze investeren in winningstechnieken specifiek voor de Franse situatie. En door die wintechnieken hebben ze een heel lucratief handelspact met Duitsland kunnen sluiten na de Tweede Wereldoorlog - landen die daar economisch veel baat bij hadden, bij het staal-kolenpact.
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:43:38 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36257188
ik kan er weinig touw aan knopen Floripas.

Die bescherming is leuk voor de industrie maar slecht voor de consumenten, die ver in de meerderheid zijn. Hoe kan zoiets dan ooit "goed" zijn.

Je ziet verder betalinsbalansen en wisselkoersen over het hoofd. Als fransen engelse waar willen dan moeten ze wel ponden hebben. Zolang ze die niet hebben is dat de natuurlijke eerlijke bariere opgeworpen door de vrije markt en valt dat te preferreren boven de opgelegde oneerlijke muren van de overheid.
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:47:44 #14
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36257333
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:43 schreef McCarthy het volgende:
...

Die bescherming is leuk voor de industrie maar slecht voor de consumenten, die ver in de meerderheid zijn. Hoe kan zoiets dan ooit "goed" zijn.
...
Erm, het was toch zo dat als het goed gaat met het bedrijfsleven het ook goed gaat met de arbeiders (consumenten)? Dat is toch het hele idee achter (bijv) afschaffen van minimumloon?
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:53:03 #15
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36257534
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:47 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Erm, het was toch zo dat als het goed gaat met het bedrijfsleven het ook goed gaat met de arbeiders (consumenten)?
bedrijven zijn ook consumenten
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:54:08 #16
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36257563
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:53 schreef McCarthy het volgende:

[..]

bedrijven zijn ook consumenten
Leg aub gewoon uit ipv flauwe oneliners.
  woensdag 22 maart 2006 @ 10:56:08 #17
119078 McCarthy
communistenjager
pi_36257637
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:54 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Leg aub gewoon uit ipv flauwe oneliners.
dat was de uitleg. Het is nadelig voor consumenten dus ook voor bedrijven zelf. Hoe dit soort maatregelen goed kunnen zijn voor de eocnomie is mij een raadsel.
  woensdag 22 maart 2006 @ 11:01:00 #18
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_36257798
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:56 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat was de uitleg. Het is nadelig voor consumenten dus ook voor bedrijven zelf. Hoe dit soort maatregelen goed kunnen zijn voor de eocnomie is mij een raadsel.
Dus iets goeds (een verbetering oid) voor een deel van de private sector is niet per definitie goed voor het geheel?
pi_36258819
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 10:38 schreef Floripas het volgende:
Okee, ik zal een poging wagen.

In de beginjaren van de opkomende industrie was Engeland oppermachtig, hèt industrieland. Ja?

Nu, Frankrijk was zo ver nog niet. Toen heeft Frankrijk, om de eigen opkomende industrie te beschermen tegen bodemprijzen uit Engeland een invoerbarrière opgezet. Het idee was: dioe schaffen we af zodra de nationale industrie de opstartkosten er een beetje uit heeft.

De kolenindustrie, de primaire brandstof in die tijd, vaarde wel bij dit protectionisme - ze zou het hebben afgelegd tegen de Engelse cokes. Daardoor konden ze investeren in winningstechnieken specifiek voor de Franse situatie. En door die wintechnieken hebben ze een heel lucratief handelspact met Duitsland kunnen sluiten na de Tweede Wereldoorlog - landen die daar economisch veel baat bij hadden, bij het staal-kolenpact.
Ik vind het maar een matige poging.
Om het staal-kolenpact zo ver terug te gaan linken ten eerste al.
Ten tijde van de beginjaren van de opkomende industrie golden nog heel andere regels.

Frankrijk exporteerde overigens staal, en importeerde Duitse kolen. Dus wat die wintechnieken met dit akkoord te maken hebben?
Engeland werd ook gevraagd mee te werken aan de oprichting hiervan. Ze weigerden.
Nadat het net opgericht was, werden ze opnieuw gevraagd om toe te treden. Ze weigerden opnieuw.
Reden? Het grote staatsbedrijf Iron and Steel Corporation of Great Britain was net opgericht en ze hadden schrik dat hun nationale belangen in gevaar kwamen als ze enige controle zouden overdragen aan een supranationale instelling. (dus toch een relevant voorbeeld )

Wat de juiste keuze geweest was, heb je al aangegeven.
  woensdag 22 maart 2006 @ 11:39:33 #20
130955 Floripas
Blast from the past
pi_36258984
Dank, gorgg - jij bent duidelijk iemand die er meer vanafweet dan ik. Ik diste een opgewarmde prak op van een lezing waar ik enkele jaren terug bij was.
  Moderator woensdag 22 maart 2006 @ 11:59:01 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_36259538
ik zie het probleem niet.
sterker nog ik geef ze, tot op zekere hoogte, groot gelijk!

bedrijven als Holland Signaal (nu Thales Nederland) en KLM hadden we 'binnenshuis' moeten houden desnoods met overheidssubsidie want je kunt er vergif op innemen dat als het met het moederbedrijf slechter gaat dat de klappen niet in Frankrijk gaan vallen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_36260064
Amerika lijkt wat dat betreft veel op Frankrijk, wat ze daar allemaal wel niet doen om buitenlandse overnames tegen te houden .
pi_36260087
Frankrijk ontleent haar status in de wereld aan het verleden. Dat land is een brok vergane glorie en de overheid op de eerste plaats probeert dat vergane Napoleon gevoel in stand te houden.

Er is in Europa geen land wat zichzelf meer voor de gek houdt dan Frankrijk.

Dat marktprotectionisme is daar een signaal van. Dat ze van winnen houden geldt zeker op het gebied van sport voor de rest bakken ze er vrij weinig van.

Fransen houden alleen van zichzelf zou een betere slogan zijn.
pi_36260157
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 12:17 schreef MrX1982 het volgende:
Frankrijk ontleent haar status in de wereld aan het verleden. Dat land is een brok vergane glorie en de overheid op de eerste plaats probeert dat vergane Napoleon gevoel in stand te houden.

Er is in Europa geen land wat zichzelf meer voor de gek houdt dan Frankrijk.

Dat marktprotectionisme is daar een signaal van. Dat ze van winnen houden geldt zeker op het gebied van sport voor de rest bakken ze er vrij weinig van.

Fransen houden alleen van zichzelf zou een betere slogan zijn.
Frankrijk is inderdaad wel het land dat een supergrootmacht was en alleen maar een ergere puinhoop is geworden. En het wordt nog steeds erger. Dat kun je van Nederland of UK niet zeggen.
pi_36260335
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 12:19 schreef pberends het volgende:
Frankrijk is inderdaad wel het land dat een supergrootmacht was en alleen maar een ergere puinhoop is geworden. En het wordt nog steeds erger. Dat kun je van Nederland of UK niet zeggen.
Fransen hebben alles verloren wat je maar kunt verliezen.

Tot overmaat van ramp heb je intern allerlei spanningen die vroeg of laat wel tot uitbarsting zullen komen. Leven als een God in Frankrijk is derhalve ook zwaar gedateerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')