Nu is het geen ongescheven regel meer.quote:Op maandag 20 maart 2006 00:48 schreef Johan_de_With het volgende:
Voor de goede orde; ik heers van meet af aan.
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?KrantArtikelId=536364quote:'Splitsingswet schendt verdrag met VS'
KAREL BECKMAN
Oud verdrag kan energieplannen van kabinet frustreren.
AMSTERDAM - Laurens Jan Brinkhorst ligt onder vuur wegens zijn wet die de energiebedrijven dwingt om zich op te splitsen. Maar wie zou hebben gedacht dat zelfs de geesten van Joseph Luns en Dwight D. Eisenhower de minister van Economische Zaken nog eens zouden gaan achtervolgen?
Luns en Eisenhower tekenden in de jaren vijftig een vriendschapsverdrag tussen de VS en Nederland. Dat biedt bescherming aan de rechten van Amerikaanse investeerders in Nederland, en andersom. De splitsingswet van Brinkhorst zou weleens kunnen indruisen tegen dat verdrag.
Dat is in ieder geval de weloverwogen opinie van de Amerikaanse hoogleraar internationaal recht Barry Carter. De directeur van het internationale-rechtenprogramma van Georgetown University in Washington heeft mede op verzoek van deze krant de splitsingswet tegen het licht gehouden. De vraag is of die wet inbreuk maakt op de rechten van Amerikaanse investeerders die in de jaren negentig massaal in de Nederlandse energiesector hebben geïnvesteerd. En of de investeerders daarom op grond van het verdrag compensatie kunnen eisen van de Nederlandse Staat als zij schade lijden door de wet.
Carters antwoord is ondubbelzinnig: hij ziet een behoorlijk probleem. Het verbaast hem zelfs dat dit aspect zo 'weinig aandacht' heeft gehad in de discussie rond de splitsingswet. 'Dit is zeker iets wat het parlement nog in overweging zou moeten nemen.'
Wat is het probleem voor de Amerikaanse investeerders? Zij hebben in de jaren negentig een groot deel van de Nederlandse stroom- en gasnetten en elektriciteitscentrales gekocht van de energiebedrijven en vervolgens weer teruggeleasd aan diezelfde bedrijven. Dat levert hun aftrekposten op van vele honderden miljoenen die zij delen met de energiebedrijven.
De splitsingswet grijpt hardhandig in op deze contracten. Volgens Carter kan dat de investeerders veel geld kosten. 'Ten eerste omdat ze eigendom moeten afstoten, wat tot waardeverlies kan leiden. Ten tweede omdat hun belastingvoordelen mogelijk teloorgaan. De Amerikaanse fiscus gaat ervan uit dat de investeerders vrijelijk over hun eigendom kunnen beschikken. Is dat niet het geval, dan zijn ze voor de Amerikaanse wet geen eigenaar en kunnen ze geen belastingvoordelen claimen.'
EZ denkt niet dat de soep zo heet zal worden gegeten. 'De tegenstanders van splitsing zouden dat vriendschapsverdrag al lang hebben aangedragen als het echt belangrijk was geweest', aldus een zegsman.
Maar Carter, een bekende op de Leidse rechtenfaculteit, laat zich niet van de wijs brengen. 'De investeerders kunnen zo terecht bij het Internationale Hof van Justitie. Dat weten ze te vinden. In Den Haag kennen ze inmiddels goed de weg.'
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
quote:Op maandag 20 maart 2006 07:04 schreef RichardQuest het volgende:
Weten jullie nog? Vandaag drie jaar geleden...shock and awe.
quote:Ex-premier Allawi: wel burgeroorlog in Irak
(Novum/AP) - In tegenstelling tot wat de Verenigde Staten beweren, is er wel degelijk een burgeroorlog gaande in Irak. Dat heeft de Iraakse oud-premier Ayad Allawi zondag gezegd tijdens een bezoek aan Groot-Brittannië. "Iedere dag komen er bij gevechten en aanslagen vijftig tot zestig mensen om het leven en soms meer. Hoeveel doden moeten er vallen voordat dat geweld wordt gezien als een burgeroorlog?", aldus de oud-premier tegenover de BBC.
Allawi waarschuwt dat het geweld tussen soennitische en sjiitische moslims vanuit Irak kan overslaan naar andere delen van de wereld. "Irak zal uit elkaar vallen als er niet snel een einde aan het geweld gemaakt wordt en de strijd zal zich dan verplaatsen naar andere landen, mogelijk zelfs de Verenigde Staten en Europa."
Volgens Allawi is de vorming van een regering van nationale eenheid het enige mogelijke antwoord op het escalerende geweld. "Alleen als soennieten, sjiieten en Koerden gezamenlijk de problemen in het land aanpakken, is er een kans dat voorkomen kan worden dat het uiteenvalt", zegt Allawi.
De Verenigde Staten hebben de afgelopen dagen ontkent dat het geweld in Irak het karakter van een burgeroorlog heeft aangenomen. Ook volgens Groot-Brittannië, dat enkele duizenden militaire in het zuiden van Irak heeft gestationeerd, zegt dat het geweld weliswaar ernstig is, maar dat de meeste Irakezen niets willen weten van opsplitsing van het land of het opnemen van de wapens.
quote:Op maandag 20 maart 2006 07:04 schreef RichardQuest het volgende:
Weten jullie nog? Vandaag drie jaar geleden...shock and awe.
Hop: http://www.burorenkema.nl/2006/03/even_bijpraten.phpquote:Omdat het maandag 20 maart precies drie jaar geleden is dat de Amerikaanse troepen Irak binnenvielen, wil de altijd betrokken Bush graag direct van de militairen horen hoe succesvol hij is als hoogste legerleider. En zo als altijd is double 'ya één en al oor...
quote:Brouwsel vergiftigt Indiër èn rouwenden
HYDERABAD - Tien Indiërs die de crematie van een door illegale drank vergiftigde man hadden bijgewoond, zijn omgekomen nadat ze ook gesmokkelde alcohol hadden gedronken.
Dat heeft de Indiase politie maandag bekendgemaakt.
De boer uit het zuidelijke Andhra Pradesh overleed zaterdag aan de drank die illegaal was ingevoerd uit de naburige staat Orissa. Nadat nabestaanden volgens plaatselijk gebruik op het heengaan van de man hadden getoast, werden nog eens vele andere mannen uit het dorp Ratta Kanna ernstig ziek. Zestien personen lagen maandag nog in kritieke toestand in een lokaal ziekenhuis.
Het is volgens de politie onduidelijk of het dodelijke brouwsel hetzelfde is als waaraan de boer was overleden. Zelfgestookte drank is verboden maar populair onder arme inwoners van Andhra Pradesh. De spotgoedkope brouwseltjes zijn vaak gemaakt van industriële spiritus, waar illegale stokers een eigen cocktail aan toevoegen. Die kan bestaan uit kruiden en groenten, maar ook uit batterijzuur en oude rubberen banden.
Dan drink je het niet.quote:Op maandag 20 maart 2006 10:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik zei het al eerder, maar ik zeg het nogmaals. Alcohol is een dodelijke drugs.
[..]
Dat is dus dat stukje compassie met mijn medemens dat ik wel heb en jij blijkbaar niet. Ik heb het beste voor met mijn medemens en dus wijs ik mensen keer op keer op de gevaren die ze tegen kunnen komen.quote:
Als het je hier niet aanstaat kun je altijd nog ophorken door een trein-, bus- of vliegticket te kopen naar een plekkie waar het meer naar je zin is.quote:Op maandag 20 maart 2006 11:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is dus dat stukje compassie met mijn medemens dat ik wel heb en jij blijkbaar niet. Ik heb het beste voor met mijn medemens en dus wijs ik mensen keer op keer op de gevaren die ze tegen kunnen komen.
Het gebrek aan compassie bij velen in de westerse wereld is een gevaarlijke eigenschap. Het is een voortvloeisel uit de andere normen en waarden van de westerse wereld, namelijk materialisme en indivualisme.
Mijn lot heeft bepaald dat ik in dit verderfelijke land geboren ben, om mensen te kunnen wijzen op een beter alternatief. Bedanken mag je later doen.![]()
Oh man, je bent geweldig dat je mensen je normen op wil leggen.quote:Op maandag 20 maart 2006 11:07 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is dus dat stukje compassie met mijn medemens dat ik wel heb en jij blijkbaar niet. Ik heb het beste voor met mijn medemens en dus wijs ik mensen keer op keer op de gevaren die ze tegen kunnen komen.
Het gebrek aan compassie bij velen in de westerse wereld is een gevaarlijke eigenschap. Het is een voortvloeisel uit de andere normen en waarden van de westerse wereld, namelijk materialisme en indivualisme.
Mijn lot heeft bepaald dat ik in dit verderfelijke land geboren ben, om mensen te kunnen wijzen op een beter alternatief. Bedanken mag je later doen.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |