abonnement Unibet Coolblue
pi_36173223
Deze zomer wil ik met mijn vriendje naar Kroatie. We zijn van plan de tent mee te nemen en zo het land door te trekken, de vraag is alleen of dit haalbaar is in dit land. Het lijkt zo op het eerste gezicht namelijk of alle capmings aan zee liggen. Weet iemand hier meer van?

En weet iemand toevallig iets meer van de prijzen in Kroatie. Hoeveel is een goedkope kamer (hostel ofzo) vergeleken met een camping?
We willen trouwens waar mogelijk de hossende jeugd in de salou-achtige oorden zien te ontwijken.
Alvast bedankt.
pi_36174463
Houd er wel rekening mee dat je elke morgen om 7u je tentje uitgebakken wordt. Mijn persoonlijke ervaring dan .
pi_36200163
Dat hebben wij vorige zomer gedaan, goed te doen hoor!
Nu ik erover nadenk hebben we inderdaad voornamelijk langs de kust gekampeerd, maar a) het land is héél smal dus je zit al snel verder het binnenland in met de auto als je dat wilt b) de meeste steden e.d. liggen ook langs de kust.
Wat ons wel opviel is dat de meeste campings echt van die hele grote massa campings zijn waar wij niet zo van houden, maar als je er even wat tijd in investeert om te zoeken dan zijn er ook wel kleine campings, maar je moet er even wat moeite voor doen, en soms even doorrijden als het (nog)niet naar je zin is.

De route die wij gereist zijn is in rose aangegeven:


Ik zal proberen vanavond nog wat foto's te plaatsen!
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
pi_36222134
Paar foto's van campings:

Camping nabij Paclenica N.P (aanrader, wat een mooi park!):


Camping bij het Vranska meer:


Met het uitzicht dat we daar hadden vanuit onze tent:


In Valun hadden we een hele gave camping gevonden. Deze was zo gesitueerd dat je er niet eens met auto's kon komen, je moest alle spulletjes dus overladen in bolderwagens, en dat was de enige manier om ermee van en naar de camping te komen. Maar deze was dan wel weer heel erg mooi gelegen, met een privé baai, en dit uitzicht vanuit je tent:
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
pi_36223879
Bedankt Elvy! Helaas hebben we alleen geen auto, dus zo'n mooie route als jullie zit er niet echt in denk ik. We willen inderdaad ook de massa's proberen te ontwijken.
Heb je nog tips welke plekken we absoluut moeten gaan zien? Gezien het kaartje heb je toch flink wat vergelijkingsmateriaal!
pi_36254948
Voor meer tips, zie ook Kroatie deel 1

of
Istrië 2005!!!!!!
En het nog geopende topic: Istrië?!

[ Bericht 13% gewijzigd door DutchTrain op 14-05-2006 09:06:31 ]
  woensdag 22 maart 2006 @ 09:07:19 #7
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_36255095
Zadar (ook icm de eilandjes eromheen) is heel leuk
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_36268872
Tsja, dat is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van waar je van houdt...
Wij hebben bovendien dus wél met een eigen auto gereisd, dus ik weet niet zeker hoe goed alles bereikbaar is met openbaar vervoer...

Istrië hebben wij héél snel links laten liggen ivm de (al dan niet hossende) mensenmassa's

De meren van Plitvici zijn wereldberoemd, en daardoor ook wel erg druk bezocht, maar ondanks dat tóch zeer de moeite waard als je het mij vraagt! (Tip: ga 'sochtends zo vroeg mogelijk, dan is het écht nog lekker rustig, en niet te heet bovendien!) Wat wij ook erg leuk vonden was het huren van een roeibootje, zo kun je heel dicht bij een aantal watervallen komen!


Ook National Park Paclenica vonden wij geweldig mooi!


Verder zijn er natuurlijk een aantal schitterende steden vol Historie, wij waren blij verrast door Trogir en Sibenik, beide niet de allerbekenste steden van Kroatie maar (misschien wel juist daardoor) erg mooi!


OOk Zadar was erg leuk, en áls je daar langs zou gaan moet je vooral ook niet vergeten om naar het zee-orgel te gaan luisteren helemaal aan het uiteinde van de boulevard, volgens mij een uniek fenomeen!


Wij waren van plan om ook een boottocht te maken in N.P Kornati, maar dat is uiteindelijk misgelopen, maar een volgende keer zou ik dat ook zeker willen doen!

[ Bericht 0% gewijzigd door elvy op 22-03-2006 22:31:58 ]
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
  woensdag 22 maart 2006 @ 19:56:01 #9
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_36274939
Woah, kroatie is gaaf
Drugs are good mkay?
  donderdag 23 maart 2006 @ 09:25:01 #10
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_36288615
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 19:56 schreef Party_P het volgende:
Woah, kroatie is gaaf
Zkr, en qua prijs valt het ook redelijk mee
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_36361792
Krijg echt de kriebels als ik je foto's zo zie!!
Wat we nu in ons hoofd hebben is ongeveer een weekje in het noorden rondneuzen (vanuit 1 stad, bv Rijeka) en dan met de boot richting het zuiden. Heb gelezen dat je overal even van boord kunt en dan uiteindelijk nog een tijdje in het zuiden, misschien Sibenik of Split, hebben het nog niet helemaal besloten.
Paklenica en Plitvice komen sowieso niet onder ons bezoek uit, bedankt voor alle goede tips!!
pi_36362887
Ik heb ook een vraagje..

Het schijnt dat er nogal wat overgebleven mijnen zijn in Kroatië, is dit echt zo of valt dat allemaal wel mee?
pi_36362953
Zagreb kan je trouwens overslaan mijns inziens. Dat is niet veel soeps.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  zondag 26 maart 2006 @ 15:28:13 #14
74480 VicEd
Kenya Njema!
pi_36378927
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 20:05 schreef Rnnz het volgende:
Ik heb ook een vraagje..

Het schijnt dat er nogal wat overgebleven mijnen zijn in Kroatië, is dit echt zo of valt dat allemaal wel mee?
Wat wij hebben gehoord zijn zo goed als alle mijnen opgeruimt. En zeker in de gebieden waar touristen komen. Wij hebben in de kleine drie weken dat wij er zijn geweest ook maar één dorp gezien waar nog huizen stonden met oorlogsschade (kogelgaten rond de ramen enzo).

Over mijnen zou ik me niet druk maken.
pi_36409257
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 20:06 schreef zjroentje het volgende:
Zagreb kan je trouwens overslaan mijns inziens. Dat is niet veel soeps.
Heb jij (of iemand anders) ook ervaringen met het plaatsje Varazdin, ten noorden van Zagreb. Is het de moeite om zo ook wat van het binnenland te zien, of is meteen richting kust gaan meer aan te raden?
  maandag 15 mei 2006 @ 12:58:55 #16
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_37842014
*schop

Dit jaar ga ik ook naar kroatië. We hebben 2 weken een appartement in Porec.
We hebben nog geen plannen wat we gaan doen enzo
Maximaal 4 regels
pi_37844949
Ik ga komende zomer ook naar kroatie.
1 week met vrienden en daarna blijf ik daar metmijn vriendin nog voor een week en willen we wat rond gaan trekken en watinteressante dingen zien.
de eerste week wordt een beetje feesten en relaxen.
weet iemand een goede camping voor deze week?
Moet dus wel een leuk uitgaansleven zijn, met goede discotheek en een aantal leuke kroegjes en gezellige nacht-terrasjes...
iemand ook een idee wat de tolkosten zijn van nederland naar kroatie?
pi_37875690
Ticket is geboekt, nu alleen nog een nachtelijk onderkomen zien te vinden. De 'private accomodations' lijken toch het hele land te bezaaien en prima te betalen te zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien een goede betrouwbare bron voor het boeken?
pi_37912545
Plitvice meren zijn zeker geweldig, maar zit je in de regio van Sibenik dan is het niet te doen om daar een dagexcursie van te maken. Goed alternatief is dan om het nationaal park Krka te bezoeken. Het is al heel wat jaartjes geleden dat ik daar ben geweest, maar dat is echt een prachtpark en neem je zwembroek mee naar dit park. Destijds kon je daar heerlijk zwemmen rond een paar watervallen die eindigden in een meertje.

Zelf ben ik 5x in Kroatië geweest, 4x tussen mijn 9de tm 12de jaar(Porec, Trogir, Sibenik en een plaatsje even boven Zadar) en 3 jaar geleden ben ik in Rovinj geweest. En alle keren heb ik me meer dan prima vermaakt. Erg mooi land, met een mooie natuur en cultuur, vriendelijke mensen en heerlijk weer!

Dit jaar zal ik met een vriend van me landen op het vliegveld van Dubrovnik en vanuit daaruit zullen we meteen doorreizen richting Montenegro. Moet het toch maar is even met hem over hebben om een nachtje in Dubrovnik te blijven, dat schijnt ook een erg mooie stad te zijn.
volgende wedstrijden:
pi_38658366
iemand een idee wat de tolkosten voor me gaat worden?
  donderdag 8 juni 2006 @ 19:33:03 #21
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_38667189
*helpt
http://www.anwb.nl/publis(...)zicht-europa.nl.html
Reisgenootje meldde vandaag dat je speciaal moest aangeven bij je zorgverzekeraaar da je naar kroatië gaat, bij die van haar dan, want toen ik in de zorgwinkel van Menzis kwam vertelden ze me dat dat allemaal niet nodig was. Dus vraag het even na bij je zorgverzekeraar, anders heb je misschien problemen waar je niet aan dacht.
Maximaal 4 regels
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:32:21 #22
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_39068388
Ga best in een dorpje vlakbij een grote stad, in plaats van in een grote stad zelf.

[ Bericht 59% gewijzigd door DutchTrain op 21-06-2006 13:13:52 (spam verwijderd) ]
Lijepa li si !
  woensdag 21 juni 2006 @ 11:51:17 #23
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_39069043
quote:
Op donderdag 8 juni 2006 15:19 schreef davidvp het volgende:
iemand een idee wat de tolkosten voor me gaat worden?
Ik kan het wel even voor je opzoeken, maar zou dan wel de route die je gaat afleggen moeten weten.

Kijk anders hier al eens. Is een verdomd handige site!
http://www.hak.hr/cpage.aspx?page=page2.aspx&pageID=412&lan=en

Bedragen zijn in Kuna, dus 1¤ = 7.22 K
Lijepa li si !
pi_39086642
Op de website www.onderweg.nl kun je de route naar kroatie (ook andere landen) laten berekenen. Deze routeplanner berekent ook gelijk wat je kwijt bent aan eventuele tolkosten.
pi_39105032
Dank jullie wel!
pi_39109858
Ik ga 14 juli!!!! lkr 15 daagjes met een vriendin die daarvandaan komt! Eerste paar nachten in Zagreb bij familie van haar dan naar de meren van Plitvici, dan naar het nationaal park om vervolgens op onze vakantiebestemming te komen op een plaatsje aan de kust in het appartement van haar ouders we hoeven beide alleen een ticket te kopen en uiteraard de dingen daar, maar dat scheelt toch wel al behoorlijk! en ik heb er zo'n zin in!!!
Is het alleen echt zo dat het daar nog altijd op een aantal plaatsen niet veilig is???????
pi_39142502
weet iemand of Budva(Montenegro) makkelijk te bereiken is vanaf Dubrovnik? Gaan er regelmatig bussen heen? Hrvat misschien...

Misschein ga ik half augustus nog naar Krk vanaf Macedonië, weet ik volgende week.
volgende wedstrijden:
  Moderator vrijdag 23 juni 2006 @ 15:06:13 #28
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_39150167
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 11:15 schreef spurs het volgende:
Misschein ga ik half augustus nog naar Krk vanaf Macedonië, weet ik volgende week.
Da's best een eindje rijden.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_39171802
quote:
Op vrijdag 23 juni 2006 15:06 schreef Gert het volgende:

[..]

Da's best een eindje rijden.
vliegtuig van Skopje naar Zagreb en dan met de trein of bus of ze halen me op.
volgende wedstrijden:
  zaterdag 1 juli 2006 @ 00:35:05 #30
148015 cwk
It's a Kafka high
pi_39412361
Ik en wat maten gaan op vakantie naar Kroatie! Erg leuk allemaal natuurlijk. Het plan is om van Boedapest naar Dubrovski te vliegen en dan van D omhoogtrekken terug naar Boedapest.

Welnu, ik vraag me af of er mensen zijn die wat tips hebben, dingen die we MOETEN zien, steden met toffe tenten, historie, cultuur en feest je kent het.

Ook was in benieuwd wat de prijs van treinreizen zijn in Kroatie...of reizen in t algemeen in Kroatie.
[Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie III
There is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.
pi_39888007
Is voor jonge mensen in de week van 26 augustus nog wat te beleven in Porec?
  maandag 17 juli 2006 @ 13:22:20 #32
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_39904499
Kwam net nog een lijst tegen:

http://natali.mine.nu/woordenboek/alg.html

I know, zijn 100.000.000 van die lijsten, maar kwam em toevallig tegen
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  zondag 6 augustus 2006 @ 16:03:42 #33
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_40543723
Gister terug uit kroatië, ik zal even kort mijn ervaringen opschrijven.
Heenrit ging zoals verwacht moeizaam in oostenrijk nadat we daar overnacht hadden, uiteindelijk op zaterdag rond 10 uur op Laterna(porec) aangekomen. Auto is wel een must in Kroatië.
Wat hebben we dan allemaal gedaan:

Pula, Istrië : Leuke stad, Amphitheater is zeker de moeite waard. Als je in Porec zit moet je na het viaduct de weg naar rovinji nemen zodat je langs fingi komt, prachtige binnenweg.

Zagreb : Een dag kan je er best vermaken, wat we ook gedaan hebben.

Plivitci-meren: Erg toeristisch, maar wel supermooi, de onderste watervallen zijn echt adembenemend en sommige uitzichten zijn prachtig.

Istrië Stedentripje: Groznjan : echt geweldig, alleen al de weg omhoog naar het dorp is lachen, door steen en gruis heen, heel erg mooi dorpje. Daarna waren doorgereden naar Motovun.Ligt ook op een berg. Stadje was niet bijzonder maar de stadsmuur er omheen was erg mooi. Daarna doorgereden naar 'Hum'. Het kleinste stadje ter wereld. (21 inwoners), gewoon leuk om daar te zijn geweest. Daarna nog naar Pazin geweest, dat was niet veel meer aan.

Porec : 's Avonds ziet het er prachtig uit in combinatie met de winkeltjes, lampen, en de gladde tegels .

Umag zijn we 's avonds geweest, niet heel erg bijzonder.

Reijka:middelgrote stad, maar als toerist is er eigenlijk niet veel te beleven.

Ik zat dus 2 weken in Kroatië, en daarna nog een weekje zwarte woud.
Maximaal 4 regels
  maandag 7 augustus 2006 @ 09:34:03 #34
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_40564190
Hierbij de enkele foto's van Kroatië 2006.

Groznjan:


Motovun:


PliviticiMeren:














Pula:





Reijka:






Zagreb:








Maximaal 4 regels
pi_40646899
Leuk om allemaal te lezen! Wij hebben in september een huis(verdieping) gehuurd in Jadranovo (nabij Crikvenica) aan het strand.




We gaan met onze honden, slapen op de heenweg in Filzmoos (Oostenrijk) en op de terugweg in Mainz (Duitsland).

We zijn nog nooit in Kroatië geweest, maar zijn vooral onder de indruk van de Plitvici meren, dus die gaan we zeker bezoeken. De honden mogen zelfs mee, mits aangelijnd. Verder zullen we veel luieren, uit eten gaan, en over het strand wandelen.

Wat moeten we zéker eten in Kroatië?

En nu heb ik al het wegenbahnvignet voor Oostenrijk, maar moet je er nu ook een hebben voor Slovenië? En moet je die daar bij de grens halen?
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  woensdag 9 augustus 2006 @ 17:02:36 #36
31048 Tha_Mars
oh, een naambordje!
pi_40649249
Even zien, als je naar plitvici gaat via senji (?) heb je een prachtige route, eerst via flink wat bergen en dan rijd je zo het binnenland van kroatië in. Heel klein stukje snelweg en voorbij Otocac is de route adembenemend (mijn mening). Allemaal kleine huisjes en mensen langs de kant met potjes jam/honing enzo. Heel mooi.
Op de terugweg hadden we toch maar de snelweg genomen wat 2 uur scheelde.
Wij in Porêc hadden een rotsstrand, ik weet niet of dat bij Crikvenica ook zo is. Dan heb je waarschijnlijk een kiezelstrand.
Om met de honden naar Plivitci te gaan is wel te doen, maar pas wel op met de flonders, die zijn geheel van hout, en dat is niet echt ideaal voor een hond lijkt me. Ook heb je er steile trappen. Ook zijn het toch wel aardige afstanden die je daar gaat lopen, maar dat zullen jullie wel gewend zijn.
In Slovenië heb je alleen tolwegen, daar heb je dus geen vignet voor nodig. Dus daar rijd je gewoon tegenaan.

De enigste specialiteit die ik gegeten heb is cevapcici (zoiets), zijn een soort gehakt worstjes, wel aardig. Voor de rest kan ik je daar geen info over geven.
App ziet er erg netjes uit! Have fun alvast.
Maximaal 4 regels
pi_43949575
Alright, even een kleine schop omhoog:

Ik en zes vrienden van me gaan komende zomer (ws. in juli) richting Kroatië. Nou heb ik dit topic al wat doorgepluist en gelezen dat het Salou van Kroatië Novalja heet, maar daar hoeven we dan ook weer niet heen. We zaten te denken om richting Poreç te gaan, met alle andere leuke steden daar in de buurt (Pula, Medulin, Rovinj). Het is inderdaad de bedoeling dat het een wat ongecompliceerde fun-vakantie wordt met mogelijkheid om wat rond te crossen met de auto op zoek naar iets leuks.

In het vorige topic kwam ik al tegen dat het het beste lijkt te zijn om daar met de auto heen te rijden (ca. 1500 km). Aangezien we ongeveer 10 dagen weggaan, moet dat te doen zijn (in één dag naar Zuid-Duitsland/ Oostenrijk en dan de volgende dag door) en houden we genoeg tijd over voor leuke dingen.

Mijn vraag is: klinkt dit inderdaad OK, of heb ik nu echt een verkeerd plan voor ogen? Zijn er juist leukere gebieden (naast de gebruikelijke aanraders als Pltivice-merengebied en Dubrovnik) om heen te gaan voor een (klinkt iets té erg) zuipvakantie? Is het toch goedkoper om naar Pula te vliegen, of juist naar Venetië en dan met de boot verder te gaan? Consequentie van de laatste twee is natuurlijk wel autohuur, maar ik heb geen idee hoe duur dat daar is.

Dank voor reacties!
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_44019485
Niks?
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_44019791
Ik denk dat je wel goed zit dan, in Istrië.

Ga je op een camping liggen of in een hotel. En met 6 man vallen de benzinekosten ook wel mee, plus je hoeft terplekke dan geen auto's te huren.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_44035123
Wij zijn van de zomer in een paar dagen via duitsland en italie naar medulin gereden. Wat je daar aantreft is wel leuk maar het is super touristisch. Veel te veel nederlanders enzo. De prijzen zijn ook vrij hoog voor alles. Terug zijn we in 1 keer gereden via de kortste route. Dat is te doen in 16 uur.
pi_44125151
tvp, wil deze zomer ook naar Kroatie
pi_45553349
Even een ordinaire kick!
Ik wil graag, gekoppeld aan mijn schoonfamilie bezoek in Noord-oost Italie een weekje naar Kroatie met mijn vriendje.
We kunnen met het vliegtuig, trein of auto, dat maakt mij niet zo heel erg veel uit.

zie dit als een soort tvp zodat ik me een beetje dankzij jullie inbreng me een beetje kan orienteren op het land!
Billie Holiday is Lady Day!
  zondag 21 januari 2007 @ 13:02:12 #43
148015 cwk
It's a Kafka high
pi_45556103
Voor de Kroaten aan de kust hoef je het niet te doen. Schijtvolk. Landinwaarts worden ze exponentieel aardiger, maar dat is vooral om je standaard zo verlaagd is. Prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland, maar het natuurschoon aan de kust is wel weer . Evenals Zagreb.

Omzeil de kermissen aan de kust en zoek een eigen plekje. Dat zou mijn tip zijn.
[Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie III
There is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.
pi_45556216
quote:
Op zondag 21 januari 2007 13:02 schreef cwk het volgende:
Voor de Kroaten aan de kust hoef je het niet te doen. Schijtvolk. Landinwaarts worden ze exponentieel aardiger, maar dat is vooral om je standaard zo verlaagd is. Prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland, maar het natuurschoon aan de kust is wel weer . Evenals Zagreb.

Omzeil de kermissen aan de kust en zoek een eigen plekje. Dat zou mijn tip zijn.
Okay een plekje landinwaarts.
Hoe zit het met hotels/appartement/Camping prijzen, faciliteiten?
Billie Holiday is Lady Day!
  zondag 21 januari 2007 @ 13:07:16 #45
148015 cwk
It's a Kafka high
pi_45556285
Ik heb geen concrete tips. Zou alleen (unlike myself) je wel goed voorbereiden van te voren en niet 'wel zien waar we terecht komen', die backpacker mentaliteit is in Kroatië nogal prijzig. Scroll even door dit topic, staan vast wel wat goeie adresjes.
[Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie III
There is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.
pi_45557580
Topic een beetje doorgelezen, aan de hand van deze info zal ik even in beraad gaan met mijn wederhelft!
Billie Holiday is Lady Day!
  dinsdag 13 februari 2007 @ 18:42:55 #47
121410 FreaCk
De Grote Beurt
pi_46266824
Iemand ervaringen met geen-rust in kroatie? wij zijn van plan om naar kroatië te gaan deze zomer met 18-19 jarigen. iemand die positieve ervaringen heeft die dit wil mededelen?
ik las Novalja?
  woensdag 28 maart 2007 @ 12:41:38 #48
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_47744866
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 19:56 schreef Party_P het volgende:
Woah, kroatie is gaaf
Jazeker!
Lijepa li si !
pi_49354461
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 09:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:
Zadar (ook icm de eilandjes eromheen) is heel leuk
Wat is er zoal te doen (ga er 30 juni heen )
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_49518688
Ik ga d'r morgen naartoe met m'n ouders.

Ben benieuwd
  vrijdag 18 mei 2007 @ 19:12:44 #51
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_49518951
quote:
Op maandag 14 mei 2007 09:56 schreef zure_apple het volgende:

[..]

Wat is er zoal te doen (ga er 30 juni heen )
Er loopt niet ver van Zadar een weg door een totaal in puin geschoten gebied, omringd door mijnen. Erg indrukwekkend om daar door te rijden.
Als je interesse heb, zoek ik de exacte locatie even op. Het gebied ten noorden daarvan is ook geweldig, een lang kaal schiereiland waar je bovenaan de pont naar het vasteland kan nemen. Die weg is gruwelijk steil en de omgeving erg kaal, maar toch ZO mooi!!
  Moderator zondag 20 mei 2007 @ 11:21:57 #52
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_49563347
quote:
Op donderdag 30 november 2006 12:09 schreef WanEnOonlie het volgende:
Niks?
Alweer een tijdje geleden, maar het is nog niet beantwoord zie ik. Over de reis: met 7 personen is een busje veel voordeliger dan 7 vliegtickets. Zelfs met twee auto's rijden, is dan voordeliger. Nadeel is wel, dat je dus 4 reisdagen hebt, terwijl je maar 10 dagen gaat.
Verkijk je niet op de afstand, en ga niet proberen om het in een dag te rijden.
Hou er ook rekening mee dat het laatste gedeelte relatief het langst duurt. Probeer de eerste dag zo ver mogelijk te komen, dan kom je de dag er na nog enigszins op tijd aan.
Qua vertier zit je op Istrië wel goed. Maar: het is geen Spanje.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_49610732
twee weken geleden een weekje gezeild voor de kust van zadar en lager en het was geweldig. Op zich is het best in 1 dag te rijden, wij zijn 's avonds om half 5 vertrokken en waren om half 8 's ochtends in zadar. Als je met meerdere mensen met een rijbewijs bent is het prima te doen. Zit er nu over te denken om komende zomer het land te verkennen, lijkt me ook erg mooi
It's not a beer belly, it's a fuel tank for a sex machine!
  zaterdag 26 mei 2007 @ 01:11:11 #54
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_49782945
Is Zagreb leuk om een week lang te verblijven. (niet de mogelijkheid om de rest van het land te verkennen)
pi_49876206
Ben vandaag terug gekomen

Zat in een hotel in Tucepi, in de Makarska Riviera. Zuid Kroatie dus.

Eten vond ik zeer goed, lekkerste mossels tot nu toe daar gegeten, en er is genoeg te doen. (Ahum, in het land zelf dus... Tucepi zelf is een redelijk dooie boel )

We hebben de Krka watervallen bezocht, de stad Split, boottocht gemaakt, het Biokovo gebergte ingegaan, en naar Mostar geweest in Bosnie. Niet superspectaculair, maar wel erg mooi allemaal. Omgeving vind ik mooier dan Turkije in ieder geval.

Zou er nog wel een keer naar toe gaan

[ Bericht 11% gewijzigd door Faxie op 29-05-2007 03:55:41 ]
  dinsdag 29 mei 2007 @ 03:44:37 #56
174261 emo.gif
Crape Diem
pi_49876208
TVP wegens zomerreis van dit jaar.
web-log
Vengeance is mine.
I will repay.
pi_50932181
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 03:44 schreef emo.gif het volgende:
TVP wegens zomerreis van dit jaar.
iemand dus enig idee of je kunt pinnen daar met je Maestro pinpas (Rabobank Europas?) daar? En bij welke banken enzo?
web-log
Vengeance is mine.
I will repay.
pi_50932251
quote:
Op zondag 21 januari 2007 13:02 schreef cwk het volgende:
Evenals Zagreb.
Zagreb vond ik echt ruk, al kan dat misschien ook komen omdat we daar op een zondag waren ...
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_50932269
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:45 schreef emo.gif het volgende:

[..]

iemand dus enig idee of je kunt pinnen daar met je Maestro pinpas (Rabobank Europas?) daar? En bij welke banken enzo?
Kan gewoon hoor.

Staat op de pinautomaat met welke passen je allemaal kan pinnen.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_50932315
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:47 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Kan gewoon hoor.

Staat op de pinautomaat met welke passen je allemaal kan pinnen.
pin je dan euros of kuna's ?
web-log
Vengeance is mine.
I will repay.
pi_50932376
Kuna's gewoon, al geloof ik dat je in de toeristische gebieden ook met euro's kan betalen.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_50932399
ahja! hendig sjiek van je !
web-log
Vengeance is mine.
I will repay.
  donderdag 28 juni 2007 @ 16:11:35 #63
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_50941305
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:50 schreef zjroentje het volgende:
Kuna's gewoon, al geloof ik dat je in de toeristische gebieden ook met euro's kan betalen.
Serieus? Maar dat is toch helemaal niet tof?
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
pi_50941332
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 16:11 schreef Intergalactrick het volgende:

[..]

Serieus? Maar dat is toch helemaal niet tof?
Wat, dat je geen euro's kan pinnen of wel met ze kan betalen?
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_50942576
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 11:50 schreef zjroentje het volgende:
Kuna's gewoon, al geloof ik dat je in de toeristische gebieden ook met euro's kan betalen.
Ik weet niet zeker of het te vergelijken is, maar in buurland Bosnië kan je vrijwel overal met euro's betalen. Ondanks dat dat niet de munteenheid is uiteraard. En dan niet alleen in Sarajevo, maar ook in andere (niet toeristische) steden.
  donderdag 28 juni 2007 @ 20:14:35 #66
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_50949008
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 16:51 schreef Grunner het volgende:

[..]

Ik weet niet zeker of het te vergelijken is, maar in buurland Bosnië kan je vrijwel overal met euro's betalen. Ondanks dat dat niet de munteenheid is uiteraard. En dan niet alleen in Sarajevo, maar ook in andere (niet toeristische) steden.
En Montenegro is (overigens zonder toestemming!!) al helemaal overgestapt op de Euro.
pi_50951403
Van die pauperlanden gebruiken liever waardevast geld dan hun eigen gare valuta. Zelfde verhaal met Turkije enzo.
  donderdag 28 juni 2007 @ 21:50:09 #68
75265 Intergalactrick
Ik ook Ik ook Ik ook Ik ook
pi_50952120
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 16:12 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Wat, dat je geen euro's kan pinnen of wel met ze kan betalen?
Dat je er mee kan betalen. Ik vind het altijd wel bijdragen aan het vakantiegevoel!
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____
Ik ook_____Ik ook_____Ik ook_____Ik ook
  zaterdag 30 juni 2007 @ 10:40:37 #69
174261 emo.gif
Crape Diem
pi_50994704
Hoe zit het eigenlijk met de stopcontacten daar? moet je zoon universele ding kopen om bv je telefoon op te kunnen laden of zijn de pinnen gewoon hetzelfde?
web-log
Vengeance is mine.
I will repay.
pi_50997029
De stopcontacten zijn gewoon hetzelfde als in Nederland.
  zondag 1 juli 2007 @ 16:31:56 #71
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_51030648
Kroatie is zo goed als hetzelfde als bij ons.
Je zal bijvoorbeeld niet veel verschil merken tussen een reis naar Italie of naar Kroatie...
Lijepa li si !
pi_51038144
quote:
Op zondag 19 maart 2006 17:53 schreef TruusDeMier het volgende:
Deze zomer wil ik met mijn vriendje naar Kroatie. We zijn van plan de tent mee te nemen en zo het land door te trekken, de vraag is alleen of dit haalbaar is in dit land. Het lijkt zo op het eerste gezicht namelijk of alle capmings aan zee liggen. Weet iemand hier meer van?

En weet iemand toevallig iets meer van de prijzen in Kroatie. Hoeveel is een goedkope kamer (hostel ofzo) vergeleken met een camping?
We willen trouwens waar mogelijk de hossende jeugd in de salou-achtige oorden zien te ontwijken.
Alvast bedankt.
Lees dit artikel eens. Staat alles in: http://travel.blog.nl/eur(...)n_zee_actie_avontuur
  dinsdag 4 september 2007 @ 10:58:09 #73
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_52933750
Ik moet binnenkort van Venetie naar Zagreb en terug. Kan iemand me vertellen wat ik zo'n beetje aan tol kwijt ben? edit: Eurootje of 15 (enkeltje) als ik het goed van zo'n site pluk. Nouja niet veel dus in ieder geval.

En iemand nog tips waar je leuk uit kunt gaan in Zagreb?

Zal eens even de oude topics doorspitten in ieder geval.
  maandag 10 september 2007 @ 20:17:59 #74
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_53080035
*kick*
pi_56462563
Ik zit te denken van de zomer samen met 5 vrienden richting Kroatie te gaan. Ik vraag me alleen even een aantal dingen af. Is er/zijn er mooie plaatsen een beetje noord Kroatie ? En die ook het liefst bij de zee liggen of er in ieder geval dicht bij ? (met strand enzo ) En als laatste is het een beetje goed te rijden richting Kroatie, kom je geen rare dingen ofzo tegen en hoe zijn de prijzen in Kroatie ?? Alvast bedankt !!
  vrijdag 1 februari 2008 @ 18:10:05 #76
148015 cwk
It's a Kafka high
pi_56463284
Scroll ff naar 13:02 en 2 posts daar onder weer.
[Tournament] Het FOK! jaren '90 filmtoernooi editie III
There is a longstanding rumor that in the early drafts of the script, Dr. No turned out to be a monkey.
pi_56523805
zoooo weer geboekt voor laatste week juni, lekker weekje naar porec. Misschien nog even uitstapje maken richting bosnie en venetie.
Eindelijk de Iphone in huis.... !!!
  maandag 4 februari 2008 @ 13:50:22 #78
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_56525308
quote:
Op maandag 4 februari 2008 12:33 schreef Alexus1307 het volgende:
zoooo weer geboekt voor laatste week juni, lekker weekje naar porec. Misschien nog even uitstapje maken richting bosnie en venetie.
Tip: Verona (It) is ook leuk om even langs te passeren.
Lijepa li si !
pi_56526037
Ok dat valt best mee in kilometers. We hadden het plan om ook nog even langs san marino te gaan, maar denk dat dat net ff te ver rijden is. Overigs alle tips zijn welkom, heb vorig jaar wel vrij veel gezien in porec en omgeving maar wil nog wel nieuwe dingen zien.
Eindelijk de Iphone in huis.... !!!
  dinsdag 5 februari 2008 @ 20:16:21 #80
205296 wous89
het is niet wat je ziet
pi_56548543
heeft iemand ervaring met Novalja? ik heb er wat over gelezen op verschillende reisbureau sites,maar wat is jullie ervaring?

wat is de gemiddelde leeftijd daar van de toeristen? en is het het waard om er heen te gaan? (ook qua prijs/kwaliteits verhouding? is het goedkoper dan bv. Salou?)
...............
  dinsdag 5 februari 2008 @ 21:02:49 #81
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_56549183
quote:
Op dinsdag 5 februari 2008 20:16 schreef wous89 het volgende:
heeft iemand ervaring met Novalja? ik heb er wat over gelezen op verschillende reisbureau sites,maar wat is jullie ervaring?

wat is de gemiddelde leeftijd daar van de toeristen? en is het het waard om er heen te gaan? (ook qua prijs/kwaliteits verhouding? is het goedkoper dan bv. Salou?)
Volgens mij ben ik daar wel eens doorgefietst. Het is hoofdzakelijk een kaal schiereiland, maar Novalja zelf is wel mooi (haven) en wat toegespitst op watertoerisme. Jeugd zal je er niet zoveel tegenkomen, die zitten noordelijker op dat grote schiereiland (Vrsar en Rovinj). Om er te komen kan je de ferry pakken, daarvoor moet je vanaf de kustweg een ontzettend steile weg afdalen naar de aanlegplaats. De oostzijde van het eiland is volstrekt onbegroeid, ga je over het hoogste punt (dus richting het westen) dan is het van het ene op het andere moment een stuk groener. Wat het prijsniveau is, weet ik niet precies meer; waarschijnlijk vergelijkbaar met de rest van Kroatië, dus iets goedkoper dan hier.
pi_56734597
Wij willen deze zomer met 6 personen naar Kroatië moet de auto. Zal waarschijnlijk in Istrie worden. Eerst hebben we gekeken naar campings maar nu zijn we aan het kijken voor een appartement/huisje. Weet iemand een site o.i.d. waar we dit voor een mooie prijs zouden kunnen vinden ?
  zondag 17 februari 2008 @ 10:28:37 #83
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_56786879
Kijk eens op http://kroatie.pagina.nl


Wij willen in het najaar, September, met hond naar Kroatie. Althans, dat is nu een van de opties

Nu zijn er reisorganisaties die wel accomodaties aanbieden waar we incl hond welkom zijn, echter zijn we zelf wel op zoek naar een rustig deel van het land zodat het geen probleem is om met de hond naar het strand te gaan.

Edit:
Na wat te hebben gelezen willen we eigenlijk naar Dalmatie vanwege de zandstranden, iets minder toerisme e.d. En dan kunnen we ook de watervallen in Krka zien. Maar ik ben nog steeds op zoek naar informatie over met de hond naar Kroatie. Wie helpt

[ Bericht 22% gewijzigd door Faithz op 17-02-2008 14:00:32 ]
Trotse mamma :)
  zondag 17 februari 2008 @ 14:01:25 #84
56347 Faithz
ADHD Fokker
pi_56790172
Spreken ze er trouwens ook een beetje Engels? Of Duits? Of is het handen en voetenwerk?
Trotse mamma :)
  dinsdag 19 februari 2008 @ 14:55:05 #85
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_56837491
quote:
Op zondag 17 februari 2008 10:28 schreef Faithz het volgende:
Kijk eens op http://kroatie.pagina.nl


Wij willen in het najaar, September, met hond naar Kroatie. Althans, dat is nu een van de opties

Nu zijn er reisorganisaties die wel accomodaties aanbieden waar we incl hond welkom zijn, echter zijn we zelf wel op zoek naar een rustig deel van het land zodat het geen probleem is om met de hond naar het strand te gaan.

Edit:
Na wat te hebben gelezen willen we eigenlijk naar Dalmatie vanwege de zandstranden, iets minder toerisme e.d. En dan kunnen we ook de watervallen in Krka zien. Maar ik ben nog steeds op zoek naar informatie over met de hond naar Kroatie. Wie helpt
Zie PB


Engels is trouwens geen enkel probleem. Duits doorgaans ook niet.
Lijepa li si !
pi_56840119
Het eiland Hvar is ook zeker een bezoekje waard. Heerlijk rustig, prachtige campings stranden en dorpjes. Keb er op een reis door Europa de laatste dagen van de vakantie van een maand gezeten. Heerlijk was het.
Op zondag 30 mei 2004 22:06 schreef Croupouque het volgende:
"De slimste van FOK!", dat is net zoiets als 'de minst stinkende drol op de mesthoop'.
pi_56944107
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 20:22 schreef copyfile het volgende:
Wij willen deze zomer met 6 personen naar Kroatië moet de auto. Zal waarschijnlijk in Istrie worden. Eerst hebben we gekeken naar campings maar nu zijn we aan het kijken voor een appartement/huisje. Weet iemand een site o.i.d. waar we dit voor een mooie prijs zouden kunnen vinden ?
Dat is wel ver... ik deed over Zadar al 2 dagen...
  dinsdag 26 februari 2008 @ 22:56:54 #88
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_56999722
tvp
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_57000396
Owja misschien wel leuk om te weten:

Ik belde vandaag een bedrijf om werk te vinden voor in de zomervakantie en zij wist mij te vertellen dat door de hoge werkloosheid in kroatie wettelijk is geregeld dat er alleen kroaten mogen werken.
  woensdag 27 februari 2008 @ 20:17:48 #90
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_57018572
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 23:16 schreef bartmk3 het volgende:
Owja misschien wel leuk om te weten:

Ik belde vandaag een bedrijf om werk te vinden voor in de zomervakantie en zij wist mij te vertellen dat door de hoge werkloosheid in kroatie wettelijk is geregeld dat er alleen kroaten mogen werken.
Tenzij je via een touroperator in het buitenland tewerkgesteld wordt.
Of dat je in het zwart werkt, gebeurt vaker dan je denkt;
Lijepa li si !
  woensdag 27 februari 2008 @ 20:20:41 #91
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_57018629
quote:
Op zondag 24 februari 2008 12:49 schreef bartmk3 het volgende:

[..]

Dat is wel ver... ik deed over Zadar al 2 dagen...
Euhm, zadar ligt wel een stuk verder dan istrie ...
Heb je trouwens de nieuwe autobaan genomen of de oude kustweg?

http://www.sunshineestate(...)ages/istria_map3.gif
Lijepa li si !
pi_57023286
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:17 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Tenzij je via een touroperator in het buitenland tewerkgesteld wordt.
Of dat je in het zwart werkt, gebeurt vaker dan je denkt;
Nou... ik wilde via een nederlands bedrijf op een kroatse campng werken en die vertelde mij dat... Maar ik zie dat jij er iets meer van af weet. Woon je toevallig ook in Kroatie? En heb je misschien nog een leuk adresje waar ik kan bijklussen voor een paar maanden?
pi_57023303
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 20:20 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Euhm, zadar ligt wel een stuk verder dan istrie ...
Heb je trouwens de nieuwe autobaan genomen of de oude kustweg?

http://www.sunshineestate(...)ages/istria_map3.gif
Ow ja Ik dacht dat Istrie helemaal onder lag... laat maar zitten dan
  donderdag 28 februari 2008 @ 00:37:22 #94
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_57025361
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 23:18 schreef bartmk3 het volgende:

[..]

Nou... ik wilde via een nederlands bedrijf op een kroatse campng werken en die vertelde mij dat... Maar ik zie dat jij er iets meer van af weet. Woon je toevallig ook in Kroatie? En heb je misschien nog een leuk adresje waar ik kan bijklussen voor een paar maanden?
Ik woon in belgie, maar heb familie in zuid Kroatie.
ik heb niet echt een idee waar je zou kunnen bijklussen op vakantie, ik zoek er zelf niet naar.
De meeste kans maak je om busreizen te gidsen, maar dan moet je wel kroatie al aardig kennen.

het klopt wel dat kroaten doorgaans de voorrang krijgen om te werken aangezien de werkloosheid inderdaad nog altijd hoog is. De leukste adresjes zijn dan al snel ingepikt...
Lijepa li si !
pi_57038047
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 00:37 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Ik woon in belgie, maar heb familie in zuid Kroatie.
ik heb niet echt een idee waar je zou kunnen bijklussen op vakantie, ik zoek er zelf niet naar.
De meeste kans maak je om busreizen te gidsen, maar dan moet je wel kroatie al aardig kennen.

het klopt wel dat kroaten doorgaans de voorrang krijgen om te werken aangezien de werkloosheid inderdaad nog altijd hoog is. De leukste adresjes zijn dan al snel ingepikt...
Ow oke. Zijn dat kroaten of zijn het geemigreerde Belgen? Reden dat ik een paar maanden in Kroatie wil gaan werken is om eens te kijken hoe het leven daar is. Ook omdat ik mijn afstuderen daar wil doen en als ze me dan wel een baan geven ook emigreren natuurlijk!
pi_57039896
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 17:16 schreef thiamat het volgende:
Het eiland Hvar is ook zeker een bezoekje waard. Heerlijk rustig, prachtige campings stranden en dorpjes. Keb er op een reis door Europa de laatste dagen van de vakantie van een maand gezeten. Heerlijk was het.
Afgelopen zomer ben ik er ook geweest met mijn vriendin, was zeker de moeite waard.
We zijn uiteindelijk helemaal doorgereden tot aan Dubrovnik, dat is absoluut een aanrader mits je de tijd hebt om erheen te rijden.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  donderdag 28 februari 2008 @ 23:35:47 #97
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_57049886
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 16:22 schreef bartmk3 het volgende:

[..]

Ow oke. Zijn dat kroaten of zijn het geemigreerde Belgen? Reden dat ik een paar maanden in Kroatie wil gaan werken is om eens te kijken hoe het leven daar is. Ook omdat ik mijn afstuderen daar wil doen en als ze me dan wel een baan geven ook emigreren natuurlijk!
Dat zijn Kroaten voor alle duidelijkheid.

In Kroatië studeren is leuk, maar er als buitenlander gaan leven is niet zo gemakkelijk. Om daarin te slagen heb je ofwel familie ofwel voldoende geld nodig. Zeker in de kuststreek is het niet gemakkelijk.

Als zelfstandige kan je daar als buitenlander nog iets van de grond krijgen. Maar daarvoor heb je dus wel geld nodig en engelengeduld owv de ongekende bureaucratie!
Lijepa li si !
pi_57758107
Ik ben nu even bezig met de route uit te stippelen, ik zat zelf te denken om te rijden zonder tolwegen om zo nog wat te zien van het landschap en leuke dorpjes door te komen. Nou is mijn vraag heeft er iemand ervaring mee? en is dit dan ook te doen?
Eindelijk de Iphone in huis.... !!!
pi_57761696
Wij hebben in Juli een huisje gehuurd vlak bij Rovinj. Heeft iemand hier dingen die in de buurt zijn en die je zeker moet zien/doen ?
pi_57908990
even een klein schopje....
Eindelijk de Iphone in huis.... !!!
pi_57912085
Iemand wel eens in Zagreb geweest en daar nog wat tips over kan geven wat betreft must-sees en must-do's ?
  vrijdag 11 april 2008 @ 14:14:14 #102
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_57982024
Ik zit er aan te denken om deze zomer voor het eerst naar kroatie te gaan op vakantie. Omdat ik ook wil gaan rotsklimmen leek me Starigrad (Dalmatië) wel wat, mooie combi van zee om te relaxen en bergen om te klimmen ed. Is dit de beste plek voor zo'n vakantie of zijn betere plaatsen hier voor in Kroatië?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  vrijdag 11 april 2008 @ 21:46:25 #103
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_57991502
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 12:16 schreef Alexus1307 het volgende:
Ik ben nu even bezig met de route uit te stippelen, ik zat zelf te denken om te rijden zonder tolwegen om zo nog wat te zien van het landschap en leuke dorpjes door te komen. Nou is mijn vraag heeft er iemand ervaring mee? en is dit dan ook te doen?
Een goede site om je route uit te stippelen: http://www.hak.hr/english.aspx
Lijepa li si !
pi_58089893
Ik vertrek volgende week voor een weekje o phet eiland Krk . Wat zijn de aanraders in dat gebied?
  donderdag 17 april 2008 @ 22:45:55 #105
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_58124363
quote:
Op woensdag 16 april 2008 15:47 schreef Lexie het volgende:
Ik vertrek volgende week voor een weekje o phet eiland Krk . Wat zijn de aanraders in dat gebied?

Belangrijkste voor de Kroaten is het "Baska Tablet", een van de oudste Kroatische glagolitisch handschriften. Dat vind je in Baska, Een dorpje dat bijna onbereikbaar is en aan het uiterste eind van het eiland Krk. Baska kan bij stormweer bijzonder mooi en woelig zijn. Baska ligt aan de kust en is een populaire badplaats met een mooi strand. De Luciakerk, vlakbij Baska, bezit een kopie van die Baska tablet.

Ook de moeite waard zijn Omisalj, opgericht rond de Romaanse kerk uit de 12e eeuw. Er bestaan ruïnes uit de 5e en 6e eeuw. De ommuring van de stad is deels bewaarde gebleven.
Verder het dorpje Njivice niet vergeten. In 1930 ging Tito hier met vakantie. Het is tot op de dag van vandaag één van de meest intieme haventjes met enkele uitstekende restaurants!

Verder is het vooral genieten van de mediterrane omgeving, de mooie baaitjes, de vino en het eten.
Lijepa li si !
  donderdag 17 april 2008 @ 22:53:19 #106
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_58124633
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 15:48 schreef DutchTrain het volgende:
Iemand wel eens in Zagreb geweest en daar nog wat tips over kan geven wat betreft must-sees en must-do's ?
Zagreb heeft zoals de meeste hoofdsteden veel te bieden.
Buiten de voetbalploeg Dinamo (die je zeker eens moet bezoeken als je van voetbal houdt) is er eigenlijk teveel om op te noemen.

Daarom verwijs ik liever door naar de toeristische dienst van Zagreb: http://www.zagreb-touristinfo.hr/?id=21&l=e&nav=&solo=

Enige tip die ik je kan geven (en die je niet kan lezen op de site hierboven) is dat je geen aandacht moet schenken aan de zigeuner(kinderen) die bedelen.
Zoals in iedere grote stad kom je die in Zagreb ook tegen, en eenmaal je aandacht geeft geraak je er moeilijk vanaf.

Voor de rest, geniet ervan!
Lijepa li si !
  donderdag 17 april 2008 @ 23:08:20 #107
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_58125114
quote:
Op dinsdag 1 april 2008 15:34 schreef copyfile het volgende:
Wij hebben in Juli een huisje gehuurd vlak bij Rovinj. Heeft iemand hier dingen die in de buurt zijn en die je zeker moet zien/doen ?
Ga zeker eens een kijkje nemen bij Limska draga fjord. Daar is ook een grot, moest je dat interesseren.
Mooie natuur vind je ook in "Zlatni rt"

Er zijn ook leuke 'vissersfeesten' in Rovinj, iedere 2e zaterdag van de maand (denk ik) 's avonds. Dan is er ook leuke traditionele muziek! De belangrijkste traditionele muziekgenres van deze regio zijn "Aria da nuoto" en "bitinada".

Op cultureel gebied heb je de oude stad zelf en ook leuk zijn de ruïnes van Dvigrad, tenminste als je van ruïnes houdt.
Voor traditionele oude huisjes moet je vragen naar "kaćuni" (spreek uit katjoeni).

andere bezienswaardigheden zijn: Dorpje "Bale" met zijn Bembo paleis en het dorpje "´minj" met zijn Bartholomeus feesten.


Zo, er is nog meer, maar dat vraag je maar terplekke aan de toeristische dienst.
Lijepa li si !
  donderdag 17 april 2008 @ 23:12:53 #108
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_58125254
Voor diegene die met de auto komen, vanaf dit jaar is er ook een wegenvignet in Slovenië !!!

Bericht van de Sloveense Ambassade:
quote:
From July 1st 2008 the vignets will be necessary for personal cars, vans and motobikes, while lorries / trucks and buses will be paying the toll at the toll stations (as now) until the introduction of tolling satellite system in 2009. The vignets will be necessary for driving on highways, expressways, and bypasses (rings around towns).

For cars and vans the price for 1-year vignete will be 55 ¤ and 35 ¤ for half-year vignete , for bikes 50% less. This year it will be possible to buy only half-year vignetes. This is because one-year vignete is always valid from 1st january until 31st december.

Vignetes will be most probably available at the gas stations.
Een schande dat ze geen 2 wekelijkse of zelfs maandvignet hebben ingevoerd. Duidelijk dus een regel om geld uit de toeristen te slaan!
Lijepa li si !
pi_58130737
quote:
Op donderdag 17 april 2008 22:45 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Belangrijkste voor de Kroaten is het "Baska Tablet", een van de oudste Kroatische glagolitisch handschriften. Dat vind je in Baska, Een dorpje dat bijna onbereikbaar is en aan het uiterste eind van het eiland Krk. Baska kan bij stormweer bijzonder mooi en woelig zijn. Baska ligt aan de kust en is een populaire badplaats met een mooi strand. De Luciakerk, vlakbij Baska, bezit een kopie van die Baska tablet.

Ook de moeite waard zijn Omisalj, opgericht rond de Romaanse kerk uit de 12e eeuw. Er bestaan ruïnes uit de 5e en 6e eeuw. De ommuring van de stad is deels bewaarde gebleven.
Verder het dorpje Njivice niet vergeten. In 1930 ging Tito hier met vakantie. Het is tot op de dag van vandaag één van de meest intieme haventjes met enkele uitstekende restaurants!

Verder is het vooral genieten van de mediterrane omgeving, de mooie baaitjes, de vino en het eten.
Bedankt voor de tips . En van het eten en de wijn zulllen we zeer zekers gaan genieten .

Wat een naaistreek van Slovenië trouwens met dat vignet, het lijkt België wel .
pi_58253737
Voor me reis in de zomer naar Kroatie zou ik graag een reisgids hebben met tips voor mooie plaatsen etc. Hebben hier mensen zo'n gids, en zo ja welke is een aanrader ?
pi_58254038
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:31 schreef copyfile het volgende:
Voor me reis in de zomer naar Kroatie zou ik graag een reisgids hebben met tips voor mooie plaatsen etc. Hebben hier mensen zo'n gids, en zo ja welke is een aanrader ?
Ik zweer zelf bij de Lonely Planet, ik heb hem nu ook weer voor Kroatie gekocht .
pi_58256132
quote:
Op woensdag 23 april 2008 14:31 schreef copyfile het volgende:
Voor me reis in de zomer naar Kroatie zou ik graag een reisgids hebben met tips voor mooie plaatsen etc. Hebben hier mensen zo'n gids, en zo ja welke is een aanrader ?
Bij De Slegte heb je nu een GeoGids van Kroatie uit 2006 voor 4.99 euro. Geen idee wat de kwaliteit is.
  woensdag 23 april 2008 @ 16:11:05 #113
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_58256417
quote:
Op donderdag 17 april 2008 23:12 schreef Hrvat het volgende:
...for bikes 50% less...
Ik hoop dat ze het over motoren hebben en niet over fietsen, anders kom ik er nooit weer
pi_58264725
Plannen om met de Mrs deze zomer een goede week weg te gaan, Kroatie lijkt me wel wat, zeker vanwege de natuur en de mooie blauwe zee
Wat zijn nou echt leuke plaatsen (en geen rip off toeristen oorden) om vakantie vieren met zn 2en?

Mijn wensen:
- niet te toeristisch, lees over de koppen van medelanders lopen
- mooie natuur, zuiver strand/mooie zee
- goed bereikbaar vanaf luchthaven
- goede hotel accomodaties of genoeg apartementen te huren

Ik hoop dat iemand me een beetje op pad kan helpen in wat Kroatie te bieden heeft!
TY guys and girls!
Op zaterdag 10 juli 2010 13:47 schreef Guus_Geluk:
"Eindhoven, dat is de voetbalhoofdstad van Nederland"
Op woensdag 28 juli 2010 20:06 schreef heywoodu:
"En anders zal ik die Guus eens even vingeren, van achteren, met een stoelpoot.."
pi_58474632
Wij gaan in juni of eind juli tot half augustus naar Kroatie toe!
Ben nu aan het uitzoeken waar we heengaan, wat we willen gaan zien etc.
Plitvici staat in ieder geval op de lijst, maar wat ik nog belangrijker vind is de verblijfplaats.
Wij gaan met tent en willen naturistisch gaan kamperen
Maar probleem is dat ik alleen van die mega-campings vind van 14 ha. met plaats voor 1800 gasten of campings die half/half zijn: half gekleed, half naturistisch.
Niets voor ons, wij willen gewoon alles naturistisch en liefst klein! Tja en 'klein'...ik snap wel dat ik geen camping ga vinden die maar 20 plekken heeft, dus laat zeggen maximaal 100 plaatsen.
We willen het binnenland én de kust zien, dus tips hebben voor een camping die...
1. geheel naturistisch is en die
2. klein is
... zijn van harte welkom! Alvast bedankt!
  zondag 4 mei 2008 @ 22:43:44 #116
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_58481422
Dit is niet mijn specialiteit, maar misschien ben je iets met de brochurelijst van de toeristische dienst van Kroatie. Ze hebben een aparte brochure specifiek voor naturisme.
http://www.croatia.hr/English/Multimedija/Brosure.aspx

Maar om kleine nudistencampingskes aan te duiden, daar kan ik je helaas niet bij helpen.

Een andere tip: http://www.cronatur.com/index.htm (hier heb je ook een forum)

[ Bericht 0% gewijzigd door Hrvat op 04-05-2008 22:54:19 ]
Lijepa li si !
  zondag 4 mei 2008 @ 22:53:35 #117
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_58481671
quote:
Op woensdag 23 april 2008 21:16 schreef StrikerZeljko het volgende:
Plannen om met de Mrs deze zomer een goede week weg te gaan, Kroatie lijkt me wel wat, zeker vanwege de natuur en de mooie blauwe zee
Wat zijn nou echt leuke plaatsen (en geen rip off toeristen oorden) om vakantie vieren met zn 2en?

Mijn wensen:
- niet te toeristisch, lees over de koppen van medelanders lopen
- mooie natuur, zuiver strand/mooie zee
- goed bereikbaar vanaf luchthaven
- goede hotel accomodaties of genoeg apartementen te huren

Ik hoop dat iemand me een beetje op pad kan helpen in wat Kroatie te bieden heeft!
TY guys and girls!
- In de zomermaanden is het moeilijk om eenderwaar aan de Middellandse zee te kunnen ontsnappen van het nederlands nomadenvolkje met karavan en draagbare lunchpaketten.
Zoek daarom een dorpje ongeveer 20 km van een grote/bekende toeristenbuurt. Mijdt campings of hotels en zoek private accomodation!
- mooie natuur is er overal in Kroatie, verschillend van streek tot streek. Hou je van mediterrane vegetatie, dan zit je goed aan de kust, wil je meer bossen etc, durf dan iets meer het binnenland in te trekken. Achter de eerste heuvels is er vaker al een andere vegetatie. Blijf weg uit steden met industrie zoals Pula. Het is daar wel mooi, maar je zal de natuur elders moeten zoeken.
- Vlieg met germanwings, dat is het goedkoopste. Op hun site vindt je de mogelijk luchthavens. Luchthavens zijn vaak goed te bereiken met openbaar vervoer, of je vindt wel een local die je met je hebben en houden tot daar wil brengen (tegen een prijsje weliswaar).
- www.adriatic.com is een grote site. Zoek je in de buurt van Dubrovnik, dan kan ik je austertours.com aanraden. Is van een no-nonsence local. Of PB me maar.
Lijepa li si !
pi_58487821
quote:
Op woensdag 23 april 2008 16:00 schreef MCH het volgende:
Bij De Slegte heb je nu een GeoGids van Kroatie uit 2006 voor 4.99 euro. Geen idee wat de kwaliteit is.
Die heb ik gebruikt voor mijn bezoekje aan Zagreb afgelopen weekend en die was best handig. Niet erg veel tips en uitleg, maar genoeg om even wat over de stad te weten te komen en de goede kant op gestuurd te worden.
  zondag 18 mei 2008 @ 16:14:14 #119
140267 Thealexfiles
Completely Useless
pi_58744420
TVP/Kick.

Deze zomer 10 dagen naar Porec met vrienden. Nog tips voor de directe omgeving? Leuke dingen om te bezoeken of wild natuurschoon dat echt onmisbaar is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Thealexfiles op 18-05-2008 16:44:48 ]
It takes a red headed woman
To get a dirty job done
pi_58773399
quote:
Op zondag 18 mei 2008 16:14 schreef Thealexfiles het volgende:
TVP/Kick.

Deze zomer 10 dagen naar Porec met vrienden. Nog tips voor de directe omgeving? Leuke dingen om te bezoeken of wild natuurschoon dat echt onmisbaar is?
Wij gaan waarschijnlijk ook naar Porec.
Kan iemand me een beetje uitleggen hoe alles verspreid ligt in Porec zelf.
Voor zover ik begrepen heb liggen de drie bekendste discotheken wat uit het stadje zelf (International, Byblos, Colonia). Wij willen daar een huis huren, waar kan dat het beste?
Rijden er bussen oid naar die discotheken?

Alvast bedankt,
  woensdag 21 mei 2008 @ 16:33:58 #121
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_58804669
Tvp, ga deze zomer met de MR. naar Kroatie, weet alleen nog niet waarheen: alleen dat we twee weken met auto en tent gaan. Wiehoe
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
  maandag 26 mei 2008 @ 11:52:49 #122
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_58915869
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
  woensdag 28 mei 2008 @ 18:12:56 #123
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_58969169
quote:
Op zondag 18 mei 2008 16:14 schreef Thealexfiles het volgende:
TVP/Kick.

Deze zomer 10 dagen naar Porec met vrienden. Nog tips voor de directe omgeving? Leuke dingen om te bezoeken of wild natuurschoon dat echt onmisbaar is?
Als je wat van de omgeving wilt zien is het wel tof om daar te gaan mountainbiken. Heb ik 2 jaar terug gedaan met vrienden, we wilden ff het binnenland in. We hebben ongeveer 60km gereden en dan ben je echt ff weg van het toerisme.
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
pi_59119326
over 5 weken ga ik met een paar vrienden naar een villia in Rovinj. Nu vroegen wij ons af of er daar ergens Duikscholen zijn ? En of je ergens jetski's kan huren in buurt ?
pi_59120048
TVP. Vlieg op 28 augustus naar Zagreb. Geen concrete plannen, behalve.. FEEEEEST! Tijd voor een zonovergoten vakantie! Ik heb een enkele reis (WizzAir) voor 40 pond vanaf London Luton. En geen haast om terug te komen

[Edit: Soort van plan: Zagreb voor een paar weken, dan Dubrovnik en hopelijk werk vinden ]
Mon 'en!
pi_59121122
Joehoe! Nog 6 dagen en dan vertrekken we....
Maar goed dat ik net nog lees van dat wegenvignet in Slovenie, maar het is inderdaad duidelijk om geld uit de toeristen te slaan...gelukkig hebben wij het nét niet nodig.

Als je het bij elkaar opteld ben je voor Oostenrijk (2 maanden vignet, 25 euro) en Slovenie (half jaar vignet, 35 euro) dus 60 euro kwijt, hetzelfde als je met de Route Du Soleil naar Zuid-Frankrijk rijdt.
Maar oke, belachelijk blijft het wel van die Slovenen, dat ze dus geen korter durende vignetten invoeren.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ikook op 04-06-2008 17:12:37 ]
pi_59129679
uhuh begrijp ik nu goed dat je ineens een vignet moet hebben om door slovenie te mogen rijden ??? Kan je deze ook alvast bij de anwb halen hier in nl ? lijkt me wel toch ?
  woensdag 4 juni 2008 @ 22:47:55 #128
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59131378
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 22:00 schreef copyfile het volgende:
uhuh begrijp ik nu goed dat je ineens een vignet moet hebben om door slovenie te mogen rijden ??? Kan je deze ook alvast bij de anwb halen hier in nl ? lijkt me wel toch ?
Ik denk niet dat je die al bij Anwb kan kopen. Ze hebben het daar in Slovenie op't laatste moment geregeld en denk niet dat de samenwerking met anwb al in orde is.

Zoals er al staat, je kan gewoon een vignet kopen aan tankstations. Lijkt me best om dat gewoon daar te doen.
Lijepa li si !
  woensdag 4 juni 2008 @ 22:57:16 #129
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_59131681
Ik zou het in iedergeval bij een officieel punt kopen. Omdat het nieuw is zullen er ook wel mensen misbruik van gaan maken.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  donderdag 5 juni 2008 @ 00:15:50 #130
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59133640
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 22:57 schreef maok het volgende:
Ik zou het in iedergeval bij een officieel punt kopen. Omdat het nieuw is zullen er ook wel mensen misbruik van gaan maken.
Vlak aan de grensovergang is het beste natuurlijk.
Al moet je je niet teveel zorge maken. Slovenen zijn betrouwbare figuren, zeker als je zo'n vignet in een tankstation koopt. Als je het van eenderwie langs de straat koopt is iets anders, maar daar ga je geen vignetten kunnen vinden.

Van zodra ik een voorbeeld vignet onder ogen krijg, zal ik ze hier posten.
Zelf ga ik dit jaar et de vlieger owv onze kleine van 6 maanden...
Lijepa li si !
pi_59133796
A oke moet goedkomen dan ! stop gewoon het eerste tankstation dat ik daar tegenkom na de grens Maar iemand nog een andwoord op mijn eerdere vraag over duikmogelijkheden/scholen in/bij rovinj ? En jetski verhuur ?
pi_59134010
TVP ik ga dit morgen lezen.... ik heb vandaag boeken meegenomen van kroatie.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  vrijdag 6 juni 2008 @ 23:00:46 #133
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59186490
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 00:26 schreef copyfile het volgende:
A oke moet goedkomen dan ! stop gewoon het eerste tankstation dat ik daar tegenkom na de grens Maar iemand nog een andwoord op mijn eerdere vraag over duikmogelijkheden/scholen in/bij rovinj ? En jetski verhuur ?
Contact:
tel/fax diver center Rovinj:
+385 52 816 648

e-mail: sergej@diver.hr, neno@diver.hr,
marina@diver.hr

of check www.diver.hr

Die gasten zullen ook wel weten waar je jetski's kan huren.
Lijepa li si !
pi_59245149
Morgenavond is het vertrek...
We willen proberen zo ver mogelijk naar het zuiden te rijden de eerste dagen.
Iemand nog tips over de te rijden route?
Ik heb nu:
Venlo - Koln/Bonn - Koblenz - Mannheim - Stuttgart - Munchen - Salzburg - Villach - Ljubljana - Novo mesto - binnendoor via de 105 naar Metlika - Karlovac - A1 richting Zadar.
Ik zou uiteindelijk graag naar Dubrovnik gaan, dus tips zijn welkom!
  maandag 9 juni 2008 @ 14:33:40 #135
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_59247032
quote:
Op maandag 9 juni 2008 13:28 schreef Ikook het volgende:
Morgenavond is het vertrek...
We willen proberen zo ver mogelijk naar het zuiden te rijden de eerste dagen.
Iemand nog tips over de te rijden route?
Ik heb nu:
Venlo - Koln/Bonn - Koblenz - Mannheim - Stuttgart - Munchen - Salzburg - Villach - Ljubljana - Novo mesto - binnendoor via de 105 naar Metlika - Karlovac - A1 richting Zadar.
Ik zou uiteindelijk graag naar Dubrovnik gaan, dus tips zijn welkom!
Vorig jaar heb ik (ongeveer) dezelfde route gereden in een week of 3, kan alleen maar zeggen dat het echt prachtig was. je moet vooral ook de eilanden bezoeken, ik ben zelf alleen naar Hvar geweest en dat was al prachtig. En Dubrovik is een echte aanrader, maar ga daar vooral niet in een weekend naartoe, dan is het echt te druk.
Het was wel regelmatig erg druk op die kustweg, maargoed, heel vervelend was het niet.

Waar je wel voor moet oppassen is de politie, ik reed 1 meter over een doorgetrokken streep en werd gelijk aangehouden. Nou is dat opzich niet heel stom, maar het feit dat er alleen maar buitenlanders stonden was op z'n minst een beetje vreemd te noemen.
Nu kan ik er wel om lachen, maar toen was ik nogal boos, helemaal toen ik die agent sprak:

Ik: what's the problem officer
Hij: You're my problem
Ik:

vervolgens begon hij gelijk met een verhaal dat ik naar de gevangenis moest en naar de rechter etc. etc.
Ik dacht alleen maar, noem je prijs. Dat bleek 75 euro te zijn.

We kregen na afloop nog wel een folder met daarin verschillende overtredingen en wat je ervoor moest betalen. Over een doorgetrokken streep rijden stond er niet tussen maar het bedrag kwam wel overeen met soortgelijke overtredingen. De manier waarop het ging was alleen een beetje (:')) suf.
Het was helemaal suf omdat hij dacht dat wij de hele vakantie te hard aan het rijden waren enzo, terwijl onze auto (opel kadett B uit 1971) niet harder ging dan 90.

Al met al wel een super vakantie gehad.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  maandag 9 juni 2008 @ 17:24:45 #136
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59251771
quote:
Op maandag 9 juni 2008 13:28 schreef Ikook het volgende:
Morgenavond is het vertrek...
We willen proberen zo ver mogelijk naar het zuiden te rijden de eerste dagen.
Iemand nog tips over de te rijden route?
Ik heb nu:
Venlo - Koln/Bonn - Koblenz - Mannheim - Stuttgart - Munchen - Salzburg - Villach - Ljubljana - Novo mesto - binnendoor via de 105 naar Metlika - Karlovac - A1 richting Zadar.
Ik zou uiteindelijk graag naar Dubrovnik gaan, dus tips zijn welkom!


Ongeveer dezelfde route als ik altijd rij.
Genk-aachen-koln-wurzburg-nurnburg-munchen-salzburg-villach-ljubljana-novo mesto (daar overnachten: http://www.pribelokranjcu-vp.si/)- metlika- karlovac-en dan autobaan in Kroatie richting Split

Stukjes van onze it kan je zien op youtube: http://uk.youtube.com/profile_videos?user=volimorasac

Ik kan je echter het meest aanraden savonds te vertrekken en vooral snachts te rijden. Is koeler, minder druk en echt niet moeilijk of zwaar.

Veel succes alvast. Is het de eerste keer dat je naar Kroatie rijdt?
Lijepa li si !
pi_59255995
@BOKA en Hrvat: bedankt voor de info!
Het is inderdaad de eerste keer dat we naar Kroatie rijden en we kunnen gelukkig afwisselen, dat zal zeker schelen. We hebben geen plaats in gedachten om onderweg te overnachten, maar kijken gewoon hoe we ons voelen en waar we dan stoppen voor een overnachting. We rijden inderdaad 's nachts, de heenweg dan in ieder geval. Ik denk dat we, als we er eenmaal zijn, wel overdag gaan rijden zodat we ook nog iets zien van de omgeving
Maar ik houd je advies in gedachten Hrvat, ik ben zelf ook wel van het 's nachts rijden vanwege de rust.
Ik zal straks je filmpjes bekijken, er staan er een hoop op heb ik al gezien! Bedankt!
Enne, we zullen de politie in de gaten houden
Achteraf is het denk ik wel geinig dat die agent dacht dat jullie te hard reden, wat een pipo
  maandag 9 juni 2008 @ 23:22:25 #138
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_59264261
Door Duitsland kun je prima 's nachts rijden, maar ik zou door Kroatië echt overdag rijden, anders mis je heel veel mooi landschap.
Je moet trouwens echt naar de Plitvice-meren (of hoe le het ook schrijft).
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  dinsdag 10 juni 2008 @ 00:11:54 #139
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59266147
quote:
Op maandag 9 juni 2008 23:22 schreef BOKA het volgende:
Door Duitsland kun je prima 's nachts rijden, maar ik zou door Kroatië echt overdag rijden, anders mis je heel veel mooi landschap.
Je moet trouwens echt naar de Plitvice-meren (of hoe le het ook schrijft).
De tweede dag (na rustpauze in Novo Mesto) vertrokken wij althans niet te vroeg. De rit door duistland, oostenrijk en gedeelte slovenie duurt het langst. Als je het tweede gedeelte te vroeg vertrekt kom je in de prille ochtend aan en kan je nog nergens terecht.
Door de dag rijden kan inderdaad, maar dan is het wel warm en op de autobaan is er niet zoveel te zien hoor maarja, ik ken de weg daar ook vanbuiten ondertussen).

Ik had hier een tip gegeven van een hoteletje in Novo Mesto, daar kan je ook slapen overdag en savonds terug vertrekken.
Je kan daar ook lekker eten en je krijgt veel voor hetgeen je betaalt. Hetzelfde geldt in Karlovac, toch een duidelijk verschil met de kustregio, dus vul je buik best in het binnenland.
Karlovac heeft ook een leuk hotel waar we vroeger regelmatig rustte, namelijk hotel Carlstadt. Helaas is dat de laatste tijd vroeg volgeboekt...

De filmpjes van onderweg zijn lang en gefilmd met gsm. Kan soms wat saai zijn, maar je kan doorspoelen.
Ik heb dat vorig jaar gefilmd met mijn zwangere vrouw slapend op de achterbank.
Dit jaar gaan we met de vlieger owv de kleine.

Plitvice is zeker een aanrader. Daar kan je best ook vroeg smorgens aanwezig zijn, is leuker dan wanneer de hele drukte er is voor jullie er zijn.
Lijepa li si !
  dinsdag 10 juni 2008 @ 02:40:36 #140
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_59268136
Het is alleen jammer dat je niet mag zwemmen in de meren. (wel gedaan overigens ).
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  dinsdag 10 juni 2008 @ 21:50:28 #141
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_59289602
Ik ben van plan om in augustus met vrouw en twee kinderen (11 en 15) met de auto en een paar tentjes achterin naar Kroatië te rijden. Eigenlijk hebben we weinig eisen: als het maar in de buurt van zee is, en er in de omgeving wat te zien valt. Eerder in het topic las ik iets over kleine private accomodation. Is het wijs om daar tevoren te reserveren? En zo ja: Hoe pak je dat het beste aan? Gewoon ter plaatse regelen?

En het is al eerder gevraagd, maar ik heb het antwoord gemist. Met welke taal kun je daar het best uit de voeten? Engels? Duits?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 10 juni 2008 @ 22:15:29 #142
202421 Mr_DG
Areeverdairchee
pi_59290567
Ik heb een vraagje, als je geen paspoort hebt maar wel een ID-kaart kom je Kroatie dan in?
Op internet staan allerlei tegenstrijdige berichten, dus misschien weet iemand hier meer vanaf.
“Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.”
pi_59402792
Niemand die dit weet ? Zit namelijk zelf ook in twijfel door tegenovergestelde antwoorden overal op internet
  zondag 15 juni 2008 @ 16:20:47 #144
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_59407918
Als ik hier kijk (officiële site voor reisdocumenten), staat kroatië er niet tussen. Je hebt dus een paspoort nodig.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zondag 15 juni 2008 @ 17:32:07 #145
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59409164
quote:
Op zondag 15 juni 2008 16:20 schreef maok het volgende:
Als ik hier kijk (officiële site voor reisdocumenten), staat kroatië er niet tussen. Je hebt dus een paspoort nodig.
Een Belg kan met zijn ID-kaart gewoon naar Kroatië reizen. Een Nede'rlander weet ik niet.
Lijepa li si !
  maandag 16 juni 2008 @ 10:53:35 #146
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59426259
quote:
Op donderdag 5 juni 2008 00:15 schreef Hrvat het volgende:
Van zodra ik een voorbeeld vignet onder ogen krijg, zal ik ze hier posten.
Ik had het jullie beloofd:




Ook Montenegro doet mee!


Ook in Montenegro is de binnenkomst niet meer gratis.
Vanaf zondag wordt aan de grens een milieu-rente in rekening gebracht, van 10 euro voor auto's, zelfs tot 150 euro voor vrachtwagens.
Bovendien, in Montenegro mogen uitsluitend één kilogramom fruit en tot twee liter sap over de grens vervoerd worden.


Het leven is nog niet duur genoeg hé.
Lijepa li si !
  maandag 16 juni 2008 @ 17:33:04 #147
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59437117
quote:
Op dinsdag 10 juni 2008 22:15 schreef Mr_DG het volgende:
Ik heb een vraagje, als je geen paspoort hebt maar wel een ID-kaart kom je Kroatie dan in?
Op internet staan allerlei tegenstrijdige berichten, dus misschien weet iemand hier meer vanaf.
Officieel antwoord kroatische ambassade:

REIZEN NAAR KROATIË DOOR NEDERLANDSE STAATSBURGERS MET EEN IDENTITEITSKAART

Nederlandse staatsburgers kunnen zowel met een geldig paspoort als met een geldige identiteitskaart naar Kroatië reizen. Dit geldt echter alleen voor die Nederlandse staatsburgers, die in het bezit zijn van een identiteitskaart waarop staat aangegeven dat de nationaliteit van de betreffende persoon de Nederlandse is. Deze personen hebben het recht om 90 dagen in Kroatië als toerist te verblijven. In alle andere gevallen dienen zij in het bezit te zijn van een overeenstemmende vergunning of visum. Indien u voor verblijf in Kroatië in het bezit dient te zijn van een visum dan kunt u deze aanvragen bij de Ambassade of het Consulaat van de Republiek Kroatië, corresponderend met uw vaste woon- en verblijfplaats. De adressen van Kroatische ambassades en consulaten worden vermeld op de website http://www.mvp.hr
Lijepa li si !
  donderdag 19 juni 2008 @ 21:41:48 #148
202421 Mr_DG
Areeverdairchee
pi_59531859
Dankjewel Hrvat voor de informatie
“Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.”
pi_59634833
over 2,5 week ga ik met 4 vrienden heerlijk richting ons huisje in kroatie. Ik heb alleen nog even een vraagje. Wij rijden met een busje, dus ruimte zat. Wij vroegen ons alleen af wat zijn nu dingen die daar echt duurder zijn dan hier qua eten,drinken ? Want dit kunnen wij dan gewoon makkelijk vanuit huis meenemen, hebben ook een koelbox met koelmotortje. Dus wat is nu echt goedkoper hier, of wat is ook zeker beter om daar te kopen ???
  maandag 23 juni 2008 @ 20:39:30 #150
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59634990
voor wat het waard is:
quote:
Brussels Questions Slovenia’s Policy over Motorway Toll Stickers
June 17th, 2008

Brussels has given Slovenia a 14-day deadline to explain its policy over the introduction of pricey motorway toll stickers as of July 1.

The stickers valid for six months and costing 35 euro will be mandatory for all motorists, the measure causing an uproar, as short-term cheaper stickers have not been offered and many tourists who will just be passing through Slovenia on their way to the Croatian coast will have to pay for the six-month toll sticker.
Lijepa li si !
pi_59635447
Voor het andwoord op me eerste vragen toch nog effe extra vraagje (kon bericht niet meer editen) weet iemand mischien ook wat links van grote supermarkt ketens in kroatie zodat ik een beetje de aanbiedingen/prijzen kan bekijken ?
  maandag 23 juni 2008 @ 20:59:20 #152
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_59635526
Ik ben nog niet eerder in Kroatië geweest maar ik zou denken dat het daar juist goedkoper is dan hier.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  maandag 23 juni 2008 @ 23:07:24 #153
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59639270
quote:
Op maandag 23 juni 2008 20:56 schreef copyfile het volgende:
Voor het andwoord op me eerste vragen toch nog effe extra vraagje (kon bericht niet meer editen) weet iemand mischien ook wat links van grote supermarkt ketens in kroatie zodat ik een beetje de aanbiedingen/prijzen kan bekijken ?
De grotere ketens zijn:

www.konzum.hr
www.getro.hr
www.tommy.hr
www.lidl.hr

Prijzen zijn ook afhankelijk van binnenland of kustregio !!!
Lijepa li si !
  maandag 23 juni 2008 @ 23:12:56 #154
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59639421
quote:
Op maandag 23 juni 2008 20:33 schreef copyfile het volgende:
over 2,5 week ga ik met 4 vrienden heerlijk richting ons huisje in kroatie. Ik heb alleen nog even een vraagje. Wij rijden met een busje, dus ruimte zat. Wij vroegen ons alleen af wat zijn nu dingen die daar echt duurder zijn dan hier qua eten,drinken ? Want dit kunnen wij dan gewoon makkelijk vanuit huis meenemen, hebben ook een koelbox met koelmotortje. Dus wat is nu echt goedkoper hier, of wat is ook zeker beter om daar te kopen ???
Pak gewoon mee wat je voor onderweg nodig hebt en misschien voor de eerste dag op je verblijfplaats. Afhankelijk waar je naartoe gaat is het goedkoper/hetzelfde als in Nederland of België.

Het heeft geen zin om een hele voorraad mee te sleuren, dat kan je beter op de terugweg doen en dan kan je de prijzen makkelijk zelf vergelijken...
Lijepa li si !
pi_59641618
A kijk thanks voor de andwoorden ! Wij zitten valk bij Rovinj. dus wel aan de kust.

Trouwens nog even over het identiteitskaart/paspoort verhaal. Vandaag met reisbureau gebeld en die blijven toch aanraden een paspoort mee te nemen. Officieel bij de kroatische wet heb je nog steeds een paspoort nodig. Alleen wil kroatie graag bij de eu horen dus daarom doen ze over het algemeen niet zo moeilijk met een identiteitskaart. Maar ze staan 1000% in hun recht als ze je weigeren ! En dat is natuurlijk die paar extra tientjes niet waard !
pi_59642041
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 00:26 schreef copyfile het volgende:
A kijk thanks voor de andwoorden ! Wij zitten valk bij Rovinj. dus wel aan de kust.

Trouwens nog even over het identiteitskaart/paspoort verhaal. Vandaag met reisbureau gebeld en die blijven toch aanraden een paspoort mee te nemen. Officieel bij de kroatische wet heb je nog steeds een paspoort nodig. Alleen wil kroatie graag bij de eu horen dus daarom doen ze over het algemeen niet zo moeilijk met een identiteitskaart. Maar ze staan 1000% in hun recht als ze je weigeren ! En dat is natuurlijk die paar extra tientjes niet waard !
Vorig jaar met een identiteitskaart naar Kroatië geweest en er was niets aan de hand, we mochten zelfs op doorreis door Servië, waar je normaliter wel een paspoort voor nodig hebt maar hier werd niet moeilijk over gedaan als we enkel op doorreis waren (we namen een stukje Servië mee op de terugweg van Dubvronik).

Is geloof ik ook terug te vinden op de site van de Nederlandse ambassade in Kroatië dat een Europese identiteitskaart afdoende is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 24 juni 2008 @ 19:24:42 #157
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59658047
quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 00:26 schreef copyfile het volgende:
A kijk thanks voor de andwoorden ! Wij zitten valk bij Rovinj. dus wel aan de kust.

Trouwens nog even over het identiteitskaart/paspoort verhaal. Vandaag met reisbureau gebeld en die blijven toch aanraden een paspoort mee te nemen. Officieel bij de kroatische wet heb je nog steeds een paspoort nodig. Alleen wil kroatie graag bij de eu horen dus daarom doen ze over het algemeen niet zo moeilijk met een identiteitskaart. Maar ze staan 1000% in hun recht als ze je weigeren ! En dat is natuurlijk die paar extra tientjes niet waard !
Graag gedaan.

Ik stel me toch serieus vragen bij de juistheid van wat dat reisbureau jullie verteld heeft. Het is niet uit goede wil ofzo dat een ID-kaart volstaat, het is een regel, zoals ik boven heb gepost. Een medewerker van de ambassade heeft me die tekst doorgestuurd. De tekst is letterlijk vertaald vanaf de officiële site van Kroatische Ambassade in Den Haag: http://nl.mvp.hr/?mh=79&mv=800&id=313
Ik heb het nagelezen en de Nederlandse vertaling klopt perfect!

Een politieagent of grenswachter staat wel altijd 1000% in zijn recht als hij iets anders beweert, zo werkt dat in Kroatië en buurlanden, zelfs al is hij compleet fout.

Ik ken echter nog niemand die een probleem heeft gehad met een ID-kaart alleen. Als dat reisbureau het niet helemaal weet, raden ze best een paspoort aan, om zeker te zijn. Maar het klopt niet zo dat het geen regel is!

Wil je echt alles tot in de detail voorbereiden, kan je die desbetreffende link afdrukken. Maar dan zal doe douaneambtenaar of politieagent nog altijd gelijk hebben hoor!

Ik wil gerust instaan als garantie als je enkel met Id-kaart de grens overgaat. die verzekering kost je enkel een paar tientjes!
Lijepa li si !
pi_59670103
En wij zijn weer terug! Gistermorgen zijn we teruggekomen.
Mooi land, kan het iedereen aanraden
Ik post later nog wat foto's en misschien een klein verslagje erbij.
Maar nu eerst even de vakantietroep opruimen...
pi_59696265
Is het nog steeds zo goedkoop als 4/5 jaar geleden? Wil er dit jaar wellicht weer heen gaan .
  donderdag 26 juni 2008 @ 08:45:29 #160
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59696860
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 07:03 schreef Sport_Life het volgende:
Is het nog steeds zo goedkoop als 4/5 jaar geleden? Wil er dit jaar wellicht weer heen gaan .
Natuurlijk niet, net zoals hier stijgen daar de prijzen ook hé!
Lijepa li si !
  donderdag 26 juni 2008 @ 08:50:04 #161
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_59696932
Is Kroatië zo druk dat je MOET reserveren voor campings (ik wil over een week og 5-6 die kant op gaan)? En zo ja: als ik nu zou bellen om te reserveren, kom ik dan gemakkelijk weg met Duits of Engels? Hoe zit het met de talenkennis van de gemiddelde Kroatische receptie medewerker?
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_59701205
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 08:45 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, net zoals hier stijgen daar de prijzen ook hé!
sure. Maar stijgen ze even hard of niet ?
pi_59703271
Ik vond de prijzen in de supermarkt eigenlijk vergelijkbaar met hier in Nederland. Tenminste, voor de 'basisprodukten' die wij kochten: macaroni, macaronisaus, melk, eieren, brood etc.
Uit eten is wel goedkoper dan in NL, voor een hoofdgerecht betaal je meestal rond de 10 euro, maar 20 euro kan ook makkelijk....
Uit eten gaan is niet te vergelijken met in NL vind ik, qua eten wat je krijgt. Ik had een keer een mixed grill besteld, kreeg 4 stukken vlees die behoorlijk vet waren, frietjes die weer half in dat vet lagen en lang doorgekookte groenten. Ook hebben we een keer lasagna besteld, wat ongeveer 8-9 euro kostte. Smaakte goed, zat veel kaas doorheen maar de hoeveelheid was niet zo veel. Had het dubbele wel opgekund maar ja, ik ben ook wel een lasagna liefhebber
  donderdag 26 juni 2008 @ 21:27:07 #164
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59715646
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 08:50 schreef RonaldV het volgende:
Is Kroatië zo druk dat je MOET reserveren voor campings (ik wil over een week og 5-6 die kant op gaan)? En zo ja: als ik nu zou bellen om te reserveren, kom ik dan gemakkelijk weg met Duits of Engels? Hoe zit het met de talenkennis van de gemiddelde Kroatische receptie medewerker?
Zeker de Kroaat die werkt in de toeristische sector kan we voldoende engels/duits om die zaken te bespreken.
Ik weet niet hoe druk dit toeristisch seizoen is, maar je kan sowieso best reserveren, want de beste campingplaatsen zijn natuurlijk gegeerd goed.

Je MOET natuurlijk niet, maar dan weet je wel dat ja tevreden moet zijn met wat beschikbaar is.
Lijepa li si !
  donderdag 26 juni 2008 @ 21:31:28 #165
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59715788
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 13:13 schreef Ikook het volgende:
Ik vond de prijzen in de supermarkt eigenlijk vergelijkbaar met hier in Nederland. Tenminste, voor de 'basisprodukten' die wij kochten: macaroni, macaronisaus, melk, eieren, brood etc.
Uit eten is wel goedkoper dan in NL, voor een hoofdgerecht betaal je meestal rond de 10 euro, maar 20 euro kan ook makkelijk....
Uit eten gaan is niet te vergelijken met in NL vind ik, qua eten wat je krijgt. Ik had een keer een mixed grill besteld, kreeg 4 stukken vlees die behoorlijk vet waren, frietjes die weer half in dat vet lagen en lang doorgekookte groenten. Ook hebben we een keer lasagna besteld, wat ongeveer 8-9 euro kostte. Smaakte goed, zat veel kaas doorheen maar de hoeveelheid was niet zo veel. Had het dubbele wel opgekund maar ja, ik ben ook wel een lasagna liefhebber
Dat verhaal over uit eten klopt doorgaans inderdaad. Is echter ook afhankelijk van welke regio je gaat eten. Zo kregen wij vaker in Karlovac porties die een stuk te groot waren voor minder dan 10¤.
Vlees is inderdaad niet het magerst en frietjes zijn kort gebakken in olijfolie wat ze plat maakt.
Maar best kan je vis eten, dat blijft het beste!

Mosselen zijn ook anders dan hier, verwacht geen jumbo's maar ze worden wel op een lekkere manier klaargemaakt.

Voedselprijzen zijn inderdaad vergelijkbaar met hier.
Lijepa li si !
pi_59753996
Vakantietroep is weer behoorlijk opgeruimd

Nu even een vakantieverslagje met wat foto's erbij
Misschien schrijf ik wat saai, maar ik wilde het niet te lang maken en bovendien ben ik geen professioneel schrijfster

Dinsdag 10-06-2008
Overdag inpakken en vertrokken rond 23 uur.

Woensdag 11-06-2008
Aankomst rond 17 uur bij hotel/restaurant in Kroatie. Hier 's avonds gegeten en we zagen nog zo'n vliegend hert (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_hert).
Ook vielen ons de vele vliegende torren op, die een lichtgroene gloed over zich heen hebben.(foto hieronder)
We waren verder behoorlijk kapot van het vele en lange rijden (tussendoor nog wel 2 uur liggen pitten trouwens).



Donderdag 12-06-2008
Doorgereden naar camping Jasenovo, een paar kilometer onder Sibenik. We hadden regen onderweg en ook op de camping nog regelmatig regenbuien gehad.
Hier zouden we 4 nachten blijven. Erg goede camping vonden wij, goed sanitair vooral. Ook een kleine baai erbij en een steigertje voor bootjes aan te kunnen leggen.



Waterschoenen heb je nodig! :


Vrijdag 13-06-2008
Vanuit camping Jasenovo een dagje naar Knin gereden, zo'n 50 km noordelijker. Hier zou een mooi fort zijn (zie foto) en bovendien zou de weg er naartoe ons nog wat restanten van de oorlog laten zien. Deze zagen we dan ook: kapotte huizen waar inmiddels bomen in groeien.
Toen we even stopten voor een plaspauze werd wel duidelijk dat we dit niet in de bosjes moesten doen (zie foto).
Het weer was die dag somber, behoorlijk wat regen gehad. Dus dan maar met regenjas aan het fort bezoeken, waar het erg rustig was.





Zaterdag 14-06-2008
Naar Krka Nationaal Park gegaan. Aan het begin van de dag wat regen, later zon
Een mooi park waarmee je met houten bruggetjes over de watervallen wordt geleid.
Foto's:








Zondag 15-06-2008
Een dag met mooi weer, veel zon gehad. Dit zou onze laatste dag zijn op de camping en vanuit daar wilden we proberen om door te rijden naar Dubrovnik.
We wilden het nog wat rustig aan doen en zijn die dag laat in de middag naar Sibenik gegaan, waar we gegeten hebben en de kathedraal bezocht hebben.

Foto kathedraal:



Maandag 16-06-2008
's Morgens tent opgebroken en richting Dubrovnik gereden. We wisten niet hoever we zouden komen maar Dubrovnik was iets wat we wel erg graag wilden zien.
De nieuwe snelweg (A1) in Kroatie is ontzettend mooi, mooie rustplekken zijn er gemaakt en het asfalt is erg goed. Het is wel een tolweg maar heel veel betaal je niet (wij waren geloof ik vanuit Karlovac naar Sibenik iets van 10 euro kwijt).
De A1 houdt op tussen Split en Makarska dus vanaf daar de Magistrala (wegnr 8) op. Ook hebben we een stuk binnenland gereden (zie foto). We hadden gelezen dat de Kroaten soms als gekken kunnen rijden. Zelf vond ik het meevallen.
Natuurlijk zagen we een aantal mensen inhalen over doorgetrokken strepen etc maar hierdoor zijn we zelf weinig in gevaar gekomen. Van diegene die inhaalt is het gewoon niet verstandig...
Bovendien hebben we dat slechts een keer of 5-10 gezien (totaal heen- en terugweg) en dat lijkt me niet veel voor die afstand.
Anyway, rond 16 uur aangekomen op camping Porto, zo'n 6km onder Dubrovnik. Weinig sfeervolle camping en ook geen warm water. Tenminste, in de ochtend was er lauw water (ook maar weinig) en daar moesten we het mee doen. Kregen we wel 10% korting voor, zo'n 11,5 kuna (1,5 euro).
Wel een heel aardige eigenaresse die ons o.a. vertelde dat we ook met de bus naar Dubrovnik konden gaan.

Het binnenland:


Uitzicht vanaf de Magistrala (kustweg):

(Weet iemand wat hier trouwens verbouwd wordt? Mosselen, oesters?? Of is het een aanlegplaats voor bootjes??)

Binnenkomst bij Dubrovnik:


Nog een uitzichtje vanaf de Magistrala:



Dinsdag 17-06-2008
Naar de oude stad (Stari Grad) van Dubrovnik gegaan, met de bus (10 kuna per persoon voor een enkeltje).
En nu werd het ons duidelijk dat het lange rijden zeker de moeite waard was geweest.
Wat een ontzettend mooie stad!
Veel oude, smalle straatjes, huizen met oranje/rode daken en een ontzettende stadsmuur hier omheen.
Deze kun (eigenlijk moet) je belopen. Het kost 50 kuna per persoon maar in mijn ogen is het dat wel waard!

Hoofdstraat in Dubrovnik:


Woensdag 18-06-2008
We hadden gedacht twee dagen in Dubrovnik te zijn, maar hadden het de vorige dag dus al gezien. Dus besloten we een dagje naar Montenegro te gaan.
Waar we bij de grens inderdaad 10 euro moesten betalen voor de milieubelasting oid. Kregen we wel weer een mooie sticker voor om achter de voorruit te plakken en hij is een jaar geldig
Nou ja, we zijn naar Kotor gereden. Daar hebben ze ook een oude stad, wat qua uiterlijk wel lijkt op Dubrovnik. Dubrovnik vonden wij wel mooier door de stadsmuur er omheen.
Kotor heeft een soort fort bovenop een berg die we beklommen hebben. Zijn een uur bezig geweest om boven te komen!
Toen we terugkwamen hebben we met de campingeigenaresse nog gesproken over de oorlog en de sporen die hiervan te vinden zijn.
Zij vertelde over 8 kapotgeschoten hotels achter een berg vlakbij de camping.
Dus wij gingen aan de wandel en vonden dit:


(alle hotels die je hier ziet, zijn kapotgeschoten/uitgebrand en dus verlaten)



Binnenkant van dit laatste hotel:


Donderdag 19-06-2008
Donderdag zijn we weer verkast naar een camping in Kastela, een plaatsje bij Split.
De camping bij Dubrovnik had geen warm water meer (of erg lauw in de ochtend) en koud douchen werden we wel een beetje zat...

Vrijdag 20-06-2008
Vrijdag hebben we met de bus de stad Split bezocht, waar we oa een toren van 60m beklommen hebben voor het uitzicht.
Op de terugweg zaten we in een oudere bus die nog overkookte ook nog! Maar we zijn goed op de camping teruggekomen.
Nog even naar voetballen (Kroatie – Turkije) zitten kijken, wat een drama voor Kroatie om in de laatste minuut toch nog uitgeschakeld te worden!
Maar wel mooi om te zien hoe enthousiast ze zijn voor hun land.

Mensen in Split:


Uitzicht over Split vanaf de toren:


Trotse Kroaten:



Zaterdag 21-06-2008
Zaterdag weer verkassen, naar een camping ongeveer 8 km boven de bekende Plitvice meren.
Het was warm en zonnig dus de resterende tijd beetje ontspannen.


Zondag 22-06-2008
Zondag naar de Plitvice meren wat echt ontzettend mooi was. Eigenlijk mooier dan Krka Nationaal Park.
Laat in de middag teruggekomen op de camping en ontspannen maar, want we wilden de volgende dag naar Zuid-Duitsland rijden.

Foto's Plitvice:









Maandag 23-06-2008
Toen we eenmaal in Zuid-Duitsland waren (rond half acht 's avonds), hadden we geen zin meer in nog een tussenstop.
Omdat we toch al genoeg gezien hadden voor ons gevoel, wilden we ook wel naar huis.
En dus zijn we doorgereden, tot 1 uur ’s nachts. Auto aan de kant bij een wegrestaurant/tankstation, stoelen behoorlijk plat en slapen maar!
Tot 6 uur ’s morgens en toen doorgereden naar huis, waar we dus om half elf stonden.
Wel kapot, maar voldaan!
  zaterdag 28 juni 2008 @ 16:58:13 #167
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59755868
Heel erg mooie foto's en leuk verslagje!
quote:
(Weet iemand wat hier trouwens verbouwd wordt? Mosselen, oesters?? Of is het een aanlegplaats voor bootjes??)
Dat zijn Oesterkweekplaatsen.

Camping Porto ligt toch in Mlini hé?
Ben je daar ook onderdaan het dorpje gewandeld, bij de restaurantjes en cafeetjes?
Mijn vrouw heeft daar haar favoriet vegetarisch restaurant!
Lijepa li si !
  zaterdag 28 juni 2008 @ 22:31:42 #168
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_59762233
quote:
Op donderdag 26 juni 2008 21:27 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Zeker de Kroaat die werkt in de toeristische sector kan we voldoende engels/duits om die zaken te bespreken.
Ik weet niet hoe druk dit toeristisch seizoen is, maar je kan sowieso best reserveren, want de beste campingplaatsen zijn natuurlijk gegeerd goed.

Je MOET natuurlijk niet, maar dan weet je wel dat ja tevreden moet zijn met wat beschikbaar is.
Ik ga morgen maar eens wat nummers opzoeken dan.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  vrijdag 4 juli 2008 @ 23:34:41 #169
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_59901043
Morgen vertrek ik ook weer!
Tot binnen een maand...
Lijepa li si !
pi_59902645
Voor ons nog precies een weekje, heb er zin in
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:54:12 #171
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_59968155
Wij vertrekken de 26e om de 28e aan te komen in Umag. We hebben bewust 2 overnachtingen gedaan, aangezien dit onze eerste lange autoreis is (met de caravan) en we 2 kleine kinderen hebben (2 en 4), dus dan blijven die hopelijk ook een beetje vrolijk.
We hopen de eerste dag het grootste stuk te rijden
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_59982500
Als ik al die foto's zie heb ik ZO veel zin in Kroatië!!
Mon 'en!
  woensdag 9 juli 2008 @ 13:00:08 #173
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_59993546
Dag allemaal

Aankomende maandag vertrek ik samen met mijn vriendin richting Kroatië voor een vakantie van ongeveer twee weken. We gaan met de auto op de 'bonnefooi', en nemen een tent mee. We zijn van plan gebruik te maken van campings / pensions / hotels wat we maar tegen komen. Het eerste idee was ergens in de buurt van pula, porec en rovinj neer te strijken, istrie dus.

Ik wil tijdens deze vakantie nog een paar dagen zeilen als het even kan. Ik ben in het bezit van een vaarbewijs (VB1) maar dat geldt hoofdzakelijk voor grote (>15, < 20m) motor sloepen/ jachten of scheuren met een speedbootje. Met zeilen ben ik eigenlijk niet zo bekend afgezien van een dagje op een klein valkje. Op het internet heb ik al gezocht naar zeilenboten en zeilscholen maar ik kom er eigenlijk niet veel verder mee dan de verhuur van echt grote zeilboten zoals een bavaria.



erg mooi natuurlijk maar waarschijnlijk een stap te ver als je nog geen echte ervaring met zeilen hebt. Ik zit meer aan het volgende te denken:


zonder kindje natuurlijk !

alleen kan ik dat formaat nergens vinden op internet. Wie kan mij vertellen waar ik zijn moet om met een kleine open zeilboor te gaan zeilen, en waar ik deze kan huren. Andere opties is natuurlijk een 2 a 3 daagse cursus te volgen met een groepje op een bavaria achtig schip maar dan is ook weer de vraag waar kan ik dit doen (eventueel met een CWO achtig certificaat na afloop) Lukt dat in Istrie, of moet ik dan nog verder naar het zuiden toe ?

Alvast bedankt !

[ Bericht 1% gewijzigd door Sigmund_Freud op 09-07-2008 22:22:54 ]
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
pi_60077292
Hallo,

Rond 11 augustus wil ik samen met 2 maten naar kroatie gaan. We willen gaan klimmen, duiken en het land bezichtigen.

Ons plan is om ergens rond split te overnachten. Nu vroeg me af of iemand enige tips heeft met huisje of dat we beter kunnen kamperen met de tent. We zijn studenten maar mischien weet iemand daar een goedkoop huisje?

Ik heb op internet ook al rondgekeken maar de prijzen gingen zeer snel omhoog.

Bvd.
  zondag 13 juli 2008 @ 19:56:33 #175
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60081448
Ik ben er nog niet eerder geweest maar ik ga binnenkort ook naar kroatie, oa om te klimmen (helaas niet om te duiken, mag niet van de dokter ). Ik zit in Starigrad, dat is iets noordelijker dus, op een camping. Maar ik zal iig even laten weten hoe het was daar.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_60083004
Ok super, van wanneer tot wanneer ga je ? Ben wel benieuwd hoe jouw klimervaring daar is.

als je nog links heb naar klimgebieden daar of mischien wat tips. Bedankt alvast.

Edit, bedankt voor de pm, fijne vakantie.

[ Bericht 23% gewijzigd door marshall op 13-07-2008 23:06:31 ]
  zondag 13 juli 2008 @ 21:36:55 #177
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60083700
quote:
Op zondag 13 juli 2008 21:04 schreef marshall het volgende:
Ok super, van wanneer tot wanneer ga je ? Ben wel benieuwd hoe jouw klimervaring daar is.

marshallq apestaart gmail puntje com (jaja we gaan ervoor) als je nog links heb naar klimgebieden daar of mischien wat tips. Bedankt alvast.
Zie pm
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  maandag 14 juli 2008 @ 18:23:37 #178
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_60102277
Hey mensen,
Over drie weken vliegen wij met tweeen naar Zagreb. Weet iemand een plek om te overnachten? Liefst wat lowbudget en het is maar voor 2 a 3 dagen. Daarna gaan we met OV richting de kust backpacken voor twee weken. Daar zullen we dan op campings gaan staan, maar in Zagreb heb ik nog geen camping kunnen vinden.
Funk Gezond, Soul een Appel
  donderdag 17 juli 2008 @ 01:39:16 #179
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60169282
Leuke filmpjes Hrvat!
Om je vraag nog te beantwoorden: wij zaten inderdaad vlakbij/in Mlini, maar zijn niet echt het strand richting Mlini afgelopen. Hebben daar wel aan de baai gestaan, maar zijn de andere kant opgelopen aangezien daar de kapotgeschoten hotels staan.
Het zal daar nu vast een stuk beter weer zijn dan hier! Geniet ervan!

Ik heb eigenlijk nog een vraag voor diegene die het weet: regelmatig zie je langs de kant van de weg een dier draaiend op een spit. Heb er geen foto van, maar het is een slank dier, het lijkt bijna op een hazewindenhond.
Maar wat voor dier is het??
pi_60180796
Kan je in Kroatie gewoon met Euro's betalen?

En nog iets, waterschoenen.. zijn die echt noodzakelijk ivm zee-egels? Die dingen zijn echt heel irritant..
-
  maandag 21 juli 2008 @ 10:52:45 #182
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60240327
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 16:51 schreef Ikook het volgende:
Leuke filmpjes Hrvat!
Om je vraag nog te beantwoorden: wij zaten inderdaad vlakbij/in Mlini, maar zijn niet echt het strand richting Mlini afgelopen. Hebben daar wel aan de baai gestaan, maar zijn de andere kant opgelopen aangezien daar de kapotgeschoten hotels staan.
Het zal daar nu vast een stuk beter weer zijn dan hier! Geniet ervan!

Ik heb eigenlijk nog een vraag voor diegene die het weet: regelmatig zie je langs de kant van de weg een dier draaiend op een spit. Heb er geen foto van, maar het is een slank dier, het lijkt bijna op een hazewindenhond.
Maar wat voor dier is het??
Dit beest?



Dat is een geen hond hoor, maar een schaap, zonder de wol natuurlijk. Je ziet het inderdaad vaak, ook langs de weg of in een dorp tijdens een markt ofzo. Janje in het Kroatisch.

Het is hier heet ondertussen, gelukkig niet meer zo heet als begin juli, toen het wel erg warm en zweterig was.
Lijepa li si !
  maandag 21 juli 2008 @ 11:01:26 #183
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60240483
quote:
Op vrijdag 18 juli 2008 04:26 schreef GauloisesBlauw het volgende:
Kan je in Kroatie gewoon met Euro's betalen?

En nog iets, waterschoenen.. zijn die echt noodzakelijk ivm zee-egels? Die dingen zijn echt heel irritant..
Euros zijn zeker welkom, maar reken zelf ook even om naar Kunas. Soms kom je beter uit in euros soms niet.
Je kan trouwens aan de meeste bankautomaten kunas afhalen met je Nederlandse of Belgische bankkaart. Als je Maestro of zoiets dergelijks hebt natuurlijk. Je moet niet op voorhand een hoop kunas in nederland bij de bank afhalen.

Zeeschoenen zijn handig, maar moeten niet. Je kan ook opletten en bij het ene strandje zijn er veel zee-egels, bij het ander geen. Mijn vrouw had een paar jaar geleden een zee-egelprik in haar knie. Om maar te zeggen dat je zelf een beetje moet uitkijken en je je nooit volledig kan beschermen. Meestal zie je die krengen heel goed door het helder water en hun zwarte kleur.
Zeeschoenen zijn ook handig omdat er niet veel zandstranden zijn. Maar een beetje eelt op de voeten doet ook wonderen hiervoor. Als ik ze aandoe, smijt ik ze meestal terug op het strand van zodra ik in het water ben.
Lijepa li si !
pi_60259703
Ik wil graag naar Zadar gaan met de veer vanuit Italië (Ancona), weet iemand hoevaak per dag die veerboten vertrekken en hoeveel de oversteek kost?
Ik ben vergeten wat ik als signature had...
  dinsdag 22 juli 2008 @ 11:24:54 #185
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60263936
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 03:57 schreef roepdeman het volgende:
Ik wil graag naar Zadar gaan met de veer vanuit Italië (Ancona), weet iemand hoevaak per dag die veerboten vertrekken en hoeveel de oversteek kost?
http://www.jadrolinija.hr/default.aspx?dpid=1304
Lijepa li si !
pi_60265028
quote:
Op maandag 21 juli 2008 10:52 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Dit beest?

[ afbeelding ]

Dat is een geen hond hoor, maar een schaap, zonder de wol natuurlijk. Je ziet het inderdaad vaak, ook langs de weg of in een dorp tijdens een markt ofzo. Janje in het Kroatisch.

Het is hier heet ondertussen, gelukkig niet meer zo heet als begin juli, toen het wel erg warm en zweterig was.
Ja, die bedoelde ik! Dat het geen hond was, had ik wel begrepen, maar was meer om de vorm van het beest aan te geven. Deze ziet er wel dikker uit dan die schapen die ik aan het spit heb zien hangen.
Hebben jullie nog onweer gehad daar? Zag het gisteren op het weerbericht, maar denk dat het bij Dubrovnik wel mee zal vallen. Volgens mij was het wat noordelijker, meer richting Split/Zadar.
pi_60267621
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 21:39 schreef bloempjuh het volgende:
Als ik al die foto's zie heb ik ZO veel zin in Kroatië!!
Ik ook
Maar dat zit er dit jaar niet meer in...
pi_60267936
quote:
Thanks!! Nu eens kijken of we op tijd aankomen met de trein in Ancona anders moet je daar ook weer een nachtje doorbrengen.
Ik ben vergeten wat ik als signature had...
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:40:08 #189
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60292825
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 12:07 schreef Ikook het volgende:

[..]

Ja, die bedoelde ik! Dat het geen hond was, had ik wel begrepen, maar was meer om de vorm van het beest aan te geven. Deze ziet er wel dikker uit dan die schapen die ik aan het spit heb zien hangen.
Hebben jullie nog onweer gehad daar? Zag het gisteren op het weerbericht, maar denk dat het bij Dubrovnik wel mee zal vallen. Volgens mij was het wat noordelijker, meer richting Split/Zadar.
Noordelijker dan Dubrovnik heeft het inderdaad geonweerd. Zat eraan te komen met de hitte van de laatste dagen.
Hier in Dubrovink heeft het eergisterennacht een beetje geregend maar niet noemenswaardig.
Het is wel wat bewolkt nu en de bura wind blaast lichtjesfrisse wind.
Ideaal voor wandelingen, rond te hangen in de stad en wat herstellingen te doen aan de boot hier.

Het is toch zo'n 27 graden...
Lijepa li si !
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:50:31 #190
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_60293062
quote:
Op maandag 14 juli 2008 18:23 schreef boeiuh het volgende:
Hey mensen,
Over drie weken vliegen wij met tweeen naar Zagreb. Weet iemand een plek om te overnachten? Liefst wat lowbudget en het is maar voor 2 a 3 dagen. Daarna gaan we met OV richting de kust backpacken voor twee weken. Daar zullen we dan op campings gaan staan, maar in Zagreb heb ik nog geen camping kunnen vinden.
Dit zou ik doen!

http://www.motel-europa.com


Wel een motel dus, maar goed verzorgd en een prima prijs. Met de taxi naar het centrum kost geen drol.
Oja en de chinees die er naast zit is een aanrader. (geen echte chinezen, aardige vent trouwens, komt regelmatig in A'dam).
  woensdag 23 juli 2008 @ 23:14:07 #191
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60308771
Ik ben net weer terug uit Kroatie. Een geweldige vakantie gehad daar. Ik zal hier binnenkort wel even een verslagje met wat foto's plaatsen.
quote:
Op dinsdag 22 juli 2008 12:07 schreef Ikook het volgende:

[..]

-knip-
Hebben jullie nog onweer gehad daar? Zag het gisteren op het weerbericht, maar denk dat het bij Dubrovnik wel mee zal vallen. Volgens mij was het wat noordelijker, meer richting Split/Zadar.
Wij wel maandag avond. Wij zaten inderdaad niet zo ver van Zadar, in Starigrad. We waren net aan het bbq-en. Het begon ineens heel hard te waaien (de bora), te onweeren en te plenzen. Ik heb 's nacht ook erg slecht geslapen omdat ik bang was dat mijn tent weg zou waaien. Er waren trouwens ook echt tenten omgewaait op de camping. Mijn vriendin was 's nachts even in het toiletgebouw en zag toen ook nog wat Italianen met iets wat op een ingestorte tent leek achter zich aan slepen. Toen wij een week eerder aankwamen (op dinsdag ochtend) had het die nacht ook ook al zo gespookt.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zaterdag 26 juli 2008 @ 21:00:21 #192
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60367320
Mijn verslag:

Starigrad, Kroatië. 10 dagen.

Heerlijke vakantie met bijna alleen maar zon en rond de 30 graden (behalve de laatste dag). Het was een buitensport vakantie waarin we veel gedaan hebben. De locatie was perfect, een camping (bij hotel Alan) aan de rand van nationaal park Paklenica en pal aan de kust. Deze vakantie komt wel in mijn top 3 ooit .

Dag 1, Een reis van 21 uur in de bus.


Dag 2, Maar toen we wakker werden 's morgens hadden we een prachtig uitzicht. Mijn tent stond al klaar op de camping. Het waaide wel behoorlijk, het schijnt dat het 's nachts behoorlijk gespookt had. Rest van de dag lekker aan het strand gelegen. We hadden besloten om niet te gaan koken maar gewoon lekker elke dag uit eten gegaan. Dat is helemaal niet duur, het duurste dat we hebben gegeten was voor ca 18 euro, maar meestal lag het zo rond de 10 euro inclusief drankjes.


Dag 3, Een wandeling door het nationaal park Paklenica, oa naar een mooie druipsteengrot. Prachtig gebied met veel vlinders maar ook deze geweldige rups. Het wordt wel erg snel warm, je kunt 's middags dus beter maar weer gaan zwemmen ofzo.



Dag 4, Vandaag een lekker vol programma. We begonnen met klimmen (toprope). Omdat we met een organisatie waren (Labyrinth) hadden we ook instructeurs mee en hoeften we niet zelf voor al het materiaal te zorgen, dat was wel makkelijk. We hebben geklommen op de wand die niet in de topo stond en eigenlijk alleen door Labyrint gebruikt wordt. Het voordeel was dat de routes nog niet zo afgeleten waren door al die klimmers, maar het nadeel was dat de rotsen ook erg scherp waren en je er behoorlijk aan open kon halen. Bij het klimmen zat ook een abseil van 20 meter. 's middags gingen we een via Ferrata doen met een 65 meter abseil. Een Via Ferrata is een kloutertocht wat tussen wandklimmen en bergwandelen in ligt en waarbij je je vastklikt aan staalkabels. Het was in de Klanci koof, het was daar erg gezellig omdat er overal mensen aan het klimmen waren.



Dag 5, Geen foto's (Die komen binnen kort, die moeten nog ontwikkeld worden) maar vandaag stond zeekajakken op het programma. Starigrad ligt aan een soort baai. In ruim een uur kun je daar na de overkant kajakken. Na even uitgerust te hebben moesten we helaas ook weer terug. Ik ben er achter gekomen dat zeekajakken niet echt mijn ding is. Maar het uitzicht vanaf de zee op de bergen was geweldig.

Dag 6, Weer klimmen. Dit keer kregen we een introductie voorklimcursus. (Voorklimmen is gebruik maken van de haken in de berg en dus niet van een touw wat boven in hangt, al hadden wij die er voor de zekerheid ook nog hangen.) Dit keer gingen we klimmen in de Klanci kloof (waar we ook de Via Ferrata hebben gedaan). Wij klommen dus met extra touw maar het viel ons op dat er ook mensen klommen die zich niets van veiligheid aan trokken. Zo stond er naast ons een gezinnetje waarvan de vader (kilo of 80) aan het klimmen was en het zoontje (kilo of 30) stond te zekeren, tenmiste als hij niet vergat om het touw vast te houden . Maar wij hebben heerlijk geklommen. Toen we 's middags weer terug liepen (wat overigens een wandel tocht is van 3 kwartier in de brandende zon), zagen we op de camping een jong katje liggen creperen. Omdat we vonden dat we het niet dood konden laten gaan wilden we er een dierenarts bij halen om het netjes af te laten maken. Maar toen een van de reisleiders (een Nederlandse Kroaat) het beestje zag, dacht hij dat het nog wel te redden was. Na het gewassen te hebben en water te hebben gegeven (in zijn mondje gespoten) knapte het katje al weer wat op en is hij als nog naar de dierenarts gegaan voor medicijnen en om de maden infectie die hij had weg te laten halen. Gelukig wilde die reisleider het beestje thuis er wel bij hebben, anders hadden wij het nog mee moeten nemen naar Nederland ofzo. Het katje had waarschijnlijk in een vuilcontainer gezeten want er zat ook allemaal kaugom aan zijn vachtje. Gelukkig heeft hij nu weer een goed thuis.
Na een halve vakantie zitten we trouwens ook al behoorlijk onder de blauwe plekken. Wie beweert dat vakantie goed voor je is? Starigrad is trouwens niet echt een grote plaats en bestaat eigelijk alleen uit hotels, restaurants en campings. Maar er is ook 1 coctailbar en dat is dan wel weer gezellig.



Dag 7, Eindelijk een dag zonder geplande activiteiten. Behalve in de schaduw zitten bij het stand, een beetje snorkelen en nog even een wandelingetje aan het eind van de dag doe ik niet zo veel. In de restaurants is trouwens veel vis te krijgen. Ik heb zelfs haai gegeten.


Dag 8, Canyoningen (met een wetsuit door een kloof). Dit was niet in de buurt maar ergens in het Zuiden van het land. Ik heb nog geen foto's van het canyoningen zelf, maar het was erg leuk. Toen we 's avonds aan het bbq-en waren begon het behoorlijk te waaien, onweren en regenen. Gelukkig zaten we overdekt. Maar 's nachts was het wel een beetje eng. Ik had steeds het gevoel dat mijn tent om zou waaien. Ik heb niet echt goed geslapen omdat ik steeds ging kijken of alles nog goed vast zat en of er nog geen water door mijn tent liep.


Dag 9, De vertrekdag. Een paar tenten naast de mijne waren er ook echt tenten omgewaait. Gelukkig stonden die leeg. Wel balen voor de reisleiding, ze hadden ze net de dag er voor op gezet voor de groep die vandaag aankomt.


Dag 10, De aankomst in Nederland. We waren vanuit Houten vertrokken met de bus en daar komen we nu ook weer aan.


[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 26-07-2008 22:28:11 ]
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zaterdag 26 juli 2008 @ 22:20:18 #193
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60369253
Ik heb ook nog een leuke 360 graden panorama gemaakt in de Klanci kloof in het nationaal park Paklencia, als het goed is kan je hem zelf rond draaien. (klikken op de foto, let op, ruim 6mb groot!)



[ Bericht 0% gewijzigd door maok op 27-07-2008 00:56:39 (panorama verbeterd) ]
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_60369759
@maok: leuk reisverslagje! Ook mooie foto's erbij, leuk, zo'n actieve vakantie!!
Mooi om te lezen van dat katje....maar weer minder om te lezen over omgewaaide tenten. Maar je kunt niet alles hebben
Gaaf, die 360 graden panorama! Hij is best scherp, zelfs bij inzoomen, maar dat mag ook wel met 6MB
  zondag 27 juli 2008 @ 00:16:56 #195
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60371356
Inderdaad heel leuk verslag en fotos.
Het gebeurt inderdaad vaker dat je jonge katjes tegenkomt die er zich niet echt weten te redden. Vaak zijn het jongen van straatkatten die aan hun lot overgelaten zijn, ofwel een nest van een huiskat, waarvan de eigenaar het niet ziet zitten om die ok nog te verzorgen. Die jonge katjes worden dan vlakbij een kattenliefhebber of een plek met veel toeristen gedumpt in de hoop dat zij die verder verzorgen. Katjes met minder geluk worden inderdaad aan hun lot overgelaten. Er zijn eigenlijk teveel katten in Kroatie en er zijn geen sterelisatieprogrammas of dergelijke zoals in Nederland of Belgie...


Hoe dan ook, heel leuk om je vakantie-ervaring te lezen hier. Ik ben blij dat het in je top 3 terecht is gekomen!
Lijepa li si !
  maandag 28 juli 2008 @ 21:15:35 #196
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_60404732
Woensdag naar Rovinj
Heb er zin in, weet niet precies wat ik moet verwachten, ging eerst altijd naar Frankrijk/Spanje/Italië.
Wel al een hoop foto's bekeken en het ziet er prachtig uit.
Kan niet wachten om te gaan!
Signature.
pi_60408398
Weet iemand al hoever de snelweg naar Dubrovnik al in gebruik is? Ik weet dat er een snelweg naar Dubrovnik van noord naar zuid in aanbouw is en dat deze nog lang niet af is, maar ik ben benieuwd hoe zuidelijk je al kunt komen op de snelweg.

Ik heb tot nu toe altijd via de kustweg van noord naar zuid gereden, zeer mooi, maar ik denk eraan om dit jaar voor een groot deel de snelweg te pakken om zodoende sneller in Dubrovnik te raken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_60409858
Naar zadar geweest erg leuk krka watervallen geweest, met zo een jongen daar zelfs van 1 waterval afgedoken toen daarna werd het me iets te gek.

Zadar is een leuke stad

alleen die kuna's die automaten spuugde geen grote biljetten dan 200kn en dat is nog geen 30 euro dus moet je nagaan met wat voor portomonnee we hebben rondgelopen
Verdomde eigenwijs
Viva la afca
  dinsdag 29 juli 2008 @ 11:28:00 #199
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60415427
quote:
Op maandag 28 juli 2008 23:54 schreef Tomatenboer het volgende:
Weet iemand al hoever de snelweg naar Dubrovnik al in gebruik is? Ik weet dat er een snelweg naar Dubrovnik van noord naar zuid in aanbouw is en dat deze nog lang niet af is, maar ik ben benieuwd hoe zuidelijk je al kunt komen op de snelweg.

Ik heb tot nu toe altijd via de kustweg van noord naar zuid gereden, zeer mooi, maar ik denk eraan om dit jaar voor een groot deel de snelweg te pakken om zodoende sneller in Dubrovnik te raken.
De autobaan is af tot in de buurt van Brela (tussen Split en Makarska). Dat is al een heel stuk!De rest zal iets langer duren owv de brug naar Peljesac en de onduidelijkheid waar de autobaan moet lopen in het bebied ten noorden van Dubrovnik (de dunne landstrook tussen kust en Bosnische grens).

Voor meer info: http://www.hak.hr/
Lijepa li si !
  dinsdag 29 juli 2008 @ 11:34:36 #200
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60415559
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 01:29 schreef Noshiba het volgende:
Naar zadar geweest erg leuk krka watervallen geweest, met zo een jongen daar zelfs van 1 waterval afgedoken toen daarna werd het me iets te gek.

Zadar is een leuke stad

alleen die kuna's die automaten spuugde geen grote biljetten dan 200kn en dat is nog geen 30 euro dus moet je nagaan met wat voor portomonnee we hebben rondgelopen
Waarschijnlijk waren die biljetten op ofzo, want hier in Dubrovnik en ook in regio Karlovac kan je wel biljetten van 200kn afhalen. Je kan trouwens ook in vele (grotere) winkels met je maestrokaart betalen.

Krka watervallen zijn leuk, zeker omdat je op bepaalde plaatsen ook mag zwemmen. Was het niet te druk?
Lijepa li si !
  dinsdag 29 juli 2008 @ 14:54:24 #201
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_60420038
Er zijn best veel meren etc waar je niet mag zwemmen he? Vaag.
pi_60420427
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 14:54 schreef PLAE@ het volgende:
Er zijn best veel meren etc waar je niet mag zwemmen he? Vaag.
Heb je de uitleg op de borden bij de meren wel gelezen? Of ben je er niet geweest? (kan ik niet uit je post opmaken). Dan had je namelijk wel gesnapt waarom je in veel meren niet mag zwemmen.
Een link naar de site van de Plitivce meren

Maarrrrr....er blijft nog genoeg zee over!
  dinsdag 29 juli 2008 @ 15:58:07 #203
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_60421409
Nee ben alleen in Zagreb geweest ( en vanaf daar weer terug met de trein naar Ljubljana).

Wat staat er op de borden? Liggen er mijnen/bommen oid?
pi_60426818
Moet je ff lezen, klik maar eens op de link.
Komt er kort op neer dat het natuurlijke proces van het vormen van de meren door de stof travertine (als ik het goed schrijf) echt jaaaaaren duurt.
Dit lang durende proces wordt verstoord door andere stoffen die in het meer terecht komen, vandaar dat je er dus niet mag zwemmen.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 20:05:36 #205
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_60426843
Ja ik las het, toch een beetje vaag.
  dinsdag 29 juli 2008 @ 21:48:13 #206
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60429261
Vaag?

In welk natuurreservaat in Nederland kan je zwemmen? De plitvice en krka meren zijn waardevoller natuurgebied dan de meeste west europese natuurparken. In feite moeten mensen al blij zijn dat ze een stuk ervan kunnen bezoeken, laat staan in die enkele meren zwemmen...
Lijepa li si !
pi_60429434
In Nederland kun je natuurlijk in de Biesbosch zwemmen, dat is officieel ook een natuurreservaat.

Vlakbij de watervallen van Krka heb ik vorige zomer overigens ook een schitterend meertje gevonden waar je wél mocht zwemmen, niet heel groot ofzo, maar wel lekker rustig. Het was vlakbij een ander meer met een eilandje in het midden waarop één of ander klooster stond, al ben ik de plaatsnaam kwijt. Ik zal het binnenkort weer eens opzoeken want ik had destijds in een boekje gevonden dat er ook een autoroute te volgen is door een (beperkt) gebied van nationaal park Krka, en dat meertje was vlakbij de startplaats van die autoroute.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 29 juli 2008 @ 23:29:08 #208
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60432159
Kopt inderdaad, maar het is een zeldzaamheid dat je mag zwemmen in natuurgebied, dus echt niet zo vaag...

En ivm Krka, bedoel je dit plekje: http://www.brhphoto.com/photo/dalmatia/11?
Dat is zowat het enigste plekje waar je mag zwemmen in heel het park.

En dat eilandje met klooster, bedoel je Visovac zeker. Daarop staat een Franciscaans klooster.
Prachtig plekje van rust.



[ Bericht 18% gewijzigd door Hrvat op 29-07-2008 23:39:15 ]
Lijepa li si !
pi_60432335
Nee die plek bedoel ik niet. Dat plekje is natuurlijk wel erg voor de hand liggend.

Nee het is vlakbij een dorp dat het startpunt vormt voor de autoroute door het park Krka (die autoroute omvat de hele regio, vergeet dat niet), die voert langs een verlaten landweg als je net uit dat dorp rijdt. Die weg komt uit op een meer met middenin een eilandje met daarop een klooster en dan kun je geloof ik met de pont over.

Daar vlakbij is dus een rustig meertje waar je mag zwemmen, maar dat valt dus niet onder nationaal park Krka maar is wel in de directe omgeving.

Lekker duidelijk. Maar ik zal het dorp zo eens opzoeken in dat boekje dat ik heb.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  dinsdag 29 juli 2008 @ 23:40:34 #210
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60432405
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:37 schreef Tomatenboer het volgende:
Nee die plek bedoel ik niet. Dat plekje is natuurlijk wel erg voor de hand liggend.

Nee het is vlakbij een dorp dat het startpunt vormt voor de autoroute door het park Krka (die autoroute omvat de hele regio, vergeet dat niet), die voert langs een verlaten landweg als je net uit dat dorp rijdt. Die weg komt uit op een meer met middenin een eilandje met daarop een klooster en dan kun je geloof ik met de pont over.

Daar vlakbij is dus een rustig meertje waar je mag zwemmen, maar dat valt dus niet onder nationaal park Krka maar is wel in de directe omgeving.

Lekker duidelijk. Maar ik zal het dorp zo eens opzoeken in dat boekje dat ik heb.
Lijkt me inderdaad beter dat jij eens kijkt in je boekje. Ik zou het zo niet weten.
Lijepa li si !
pi_60432547
quote:
Op dinsdag 29 juli 2008 23:40 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Lijkt me inderdaad beter dat jij eens kijkt in je boekje. Ik zou het zo niet weten.
Gevonden!
quote:
Ook met de auto kunt u nationaal park Krka verkennen.

De rit begint in Skradin, en voert via Dubravica, Visovac (een 2 km lange zijweg leidt u naar een klooster, u moet dan wachten tot u met een brak wordt afgehaald), Rupe, Roski slap, (waar u via een dam de Krka oversteekt), Siritovci, wederom Visovac (hier kunt u het kloostereiland fotograferen) en Pakovo Selo terug naar Skradin.

De rit is ongeveer 60 km en duurt ongeveer 2 uur, houd u rekening met een slechte weg.
Die route dus.

Dat rekening houden met een slechte weg was overigens niets teveel gezegd.

Maar het meertje waar ik het over had bevindt zich dus langs de 2 km lange zijweg richting het kloostereiland bij Visovac. Echt schitterend, een aanrader.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  woensdag 30 juli 2008 @ 01:34:35 #212
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_60434185
Nou nou op je pikkie getrapt Hrvat?
Ik vind het enigzins overdreven dat je op zoveel plaatsen niet mag zwemmen. Dat men vervuiling tegen wil gaan is logisch. Je kunt echter ook overdrijven
  woensdag 30 juli 2008 @ 08:37:38 #213
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60436379
quote:
Op woensdag 30 juli 2008 01:34 schreef PLAE@ het volgende:
Nou nou op je pikkie getrapt Hrvat?
Ik vind het enigzins overdreven dat je op zoveel plaatsen niet mag zwemmen. Dat men vervuiling tegen wil gaan is logisch. Je kunt echter ook overdrijven
Kan ik eraan doen dat ik een lange lul heb?

Genoeg gezever en flauwe kul, ik heb liever dat ze de prachtige plekjes natuur overbeschermen dan dat ze de toeristjes te los aan hun lijband laten lopen.

Er zijn genoeg plekken in Kroatie om te zwemmen dus echt reden tot klagen heb je niet.
Lijepa li si !
pi_60495217
quote:
Op zondag 27 juli 2008 00:16 schreef Hrvat het volgende:
Inderdaad heel leuk verslag en fotos.
Het gebeurt inderdaad vaker dat je jonge katjes tegenkomt die er zich niet echt weten te redden. Vaak zijn het jongen van straatkatten die aan hun lot overgelaten zijn, ofwel een nest van een huiskat, waarvan de eigenaar het niet ziet zitten om die ok nog te verzorgen. Die jonge katjes worden dan vlakbij een kattenliefhebber of een plek met veel toeristen gedumpt in de hoop dat zij die verder verzorgen. Katjes met minder geluk worden inderdaad aan hun lot overgelaten. Er zijn eigenlijk teveel katten in Kroatie en er zijn geen sterelisatieprogrammas of dergelijke zoals in Nederland of Belgie...


Hoe dan ook, heel leuk om je vakantie-ervaring te lezen hier. Ik ben blij dat het in je top 3 terecht is gekomen!
We hebben naast dit beestje eigenlijk maar een kat gezien. Op andere campings liepen wel groepen zwerfkatten. Het klimgebied is in nationaal park Paklenica en is echt geweldig. Geschikt voor klimmers van alle niveaus, van beginnende topropers (als iemand ff het touw voor je ophangt) tot aan klimmers die klassiek willen bigwallen. Adembenemend mooi land, fascinerend volk. Ze moeten alleen ophouden katjes bij het vuilnis te gooien (maar dat moeten ze in andere meditterane landen ook). Ik heb inmiddels de foto's van het kajakken en de canyoning, maar Maok moet ze nog inscannen (zijn nog analoog).
pi_60548242
Ik wil vanuit Bosnië naar Kroatië reizen aan het eind van deze maand of het begin van september (hopelijk is het dan overal een paar graden minder warm).

Ik kom zeer waarschijnlijk vanuit Banja Luka en ga dan Kroatië in. Ik wil daarna naar Slovenië of heel misschien besluit ik dan Hongarije in te gaan. Iemand tips voor dit gedeelte van het land? Zagreb bezoek ik misschien en voor de verder rest staat alles wel open in dit deel.
pi_60548603
Ben gisteren teruggekomen uit Kroatie (twee weken in Porec gezeten, camping Zelena Laguna).

Was er nog nooit geweest, vond het heel erg mooi. Camping lag direct aan de zee, dus flink gevaren/waterscootert/gesnorkeld. Op onze camping kon je alleen met Kuna's betalen, maar dat was niet zo'n probleem, Kuna's uit de muur trekken kan bijna overal.

Kroatie = aanrader voor iedereen
-
pi_60553407
Ik heb ook nog een vraagje.

Ik neem aan dat iedereen door Slovenië heeft gereden. Daar heb je tegenwoordig een tolvignet nodig.

Hoe hebben jullie deze op de vooruit bevestigd, en is deze er heelhuids weer vanaf gekomen?

Want ik kan bij iemand in de buurt een gebruikt tolvignet kopen voor de helft van de prijs. Klinkt als een aardige deal, maar dan moet deze natuurlijk wel onbeschadigd zijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_60559505
Nou ja, in ieder geval kregen wij de vignetten van Oostenrijk echt niet heel van de voorruit af, hoe voorzichtig we ook zouden doen...
Volgens mij is eerder in dit topic een afbeelding geplaatst van zo'n vignet, weet niet zeker meer.
Dan kun je de afbeelding vergelijken?
  maandag 4 augustus 2008 @ 22:08:30 #219
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60561281
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 17:13 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik heb ook nog een vraagje.

Ik neem aan dat iedereen door Slovenië heeft gereden. Daar heb je tegenwoordig een tolvignet nodig.

Hoe hebben jullie deze op de vooruit bevestigd, en is deze er heelhuids weer vanaf gekomen?

Want ik kan bij iemand in de buurt een gebruikt tolvignet kopen voor de helft van de prijs. Klinkt als een aardige deal, maar dan moet deze natuurlijk wel onbeschadigd zijn.
Ik ben dit jaar met de vlieger gekomen, dus heb zo'n ding nog niet op de auto geplakt.
Kan je niet met een plat scheermesje proberen, wel oppassen dat je niet in de sticker snijdt.
Lijepa li si !
pi_60561505
Hrvat, ben je nou nóg niet terug?
  maandag 4 augustus 2008 @ 23:36:28 #221
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60563940
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 22:14 schreef Ikook het volgende:
Hrvat, ben je nou nóg niet terug?
Gisteren aangekomen, vandaag terug gaan werken...
Meer wil ik er voorlopig niet over kwijt
Lijepa li si !
pi_60590324
Hoi,

Ik ben van plan om met een vriend over een paar weken naar Novalja te gaan. Althans, dat is het plan, ik heb nog niks geboekt. Ik wilde eigenlijk eerst wat tips verzamelen. Wat zijn interessante hotels, of is het beter (en goedkoper) om te kijken naar een appartementje? Ik ben er wat huiverig voor om klakkeloos bij een obscure Kroatische website m'n creditcard gegevens in te voeren dus alle feedback is welkom .

Thanks!
  woensdag 6 augustus 2008 @ 18:06:05 #223
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60605411
Dit is de site van de officiële toeristische dienst van Novalja: http://www.tz-novalja.hr/
Je vindt er ook links op naar andere betrouwbare reisagentschappen.

Misschien goede tip voor iedereen hier: Zoek je het officiele toerismebureau van een stad, google dan de naam van die "stad +TZ" van turisticka zajednica.
Lijepa li si !
  woensdag 13 augustus 2008 @ 23:11:09 #224
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_60811643
Ik had in mijn reisverslag geschreven over een poesje dat we gered hadden. Ik kreeg vandaag foto's van 8 dagen later (dus toen wij al weer in Nederland waren). Hij was blijkbaar even op visite geweest op de camping.

Samen met zijn huisgenoten:


Met koortje:


Huisgenootje uitdagen:


Ik ben blij dat het zo goed met hem gaat
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_60838750
@maok, wat fijn om te horen!

Enne, Hrvat, al een beetje over de schok heen van het opnieuw weer gaan werken?
  zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:57:00 #226
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_60874886
quote:
Op donderdag 14 augustus 2008 22:46 schreef Ikook het volgende:
@maok, wat fijn om te horen!

Enne, Hrvat, al een beetje over de schok heen van het opnieuw weer gaan werken?
Nog niet helemaal...

Gelukkig zijn er de Olympische Spelen om mij af te leiden.
Ik zal binnenkort ook eens wat fotokes hier posten die ik deze zomer gemaakt heb.
Lijepa li si !
  woensdag 27 augustus 2008 @ 14:50:48 #227
106418 boeiuh
Funk the dump stuff
pi_61166439
Ik ben net terug van een zeer geslaagde vakantie in Kroatie. Samen met mijn vriendin en twee grote rugzakken hebben we twee weken lowbudget rondgetrokken. Voor het vervoer binnen Kroatie hebben we vooral gebruik gemaakt van het openbaar vervoer, en dat ging best goed. Al waren de aansluitingen niet altijd lekker, maar daar staat tegenover dat het niet heel duur is en de bussen zijn best comfortabel. Dit was ons programma:
- 2 nachten in Zagreb
- 2 nachten in Plitvice
- 2 nachten in Basca (op het eiland Krk)
- 6 nachten in Lopar (op het eiland Rab)
- 2 nachten in Ljubljana (Slovenie dus)
- 2 nachten in Venetie, waarvandaan we terugvlogen
Al met al heeft het ons nog geen 600 euro's pp gekost, en dat is inclusief vliegtickets (ca 150 ¤pp). Overal waar we geweest zijn is zeer de moeite waard en echt aan te raden. Op Basca na dan, want dat is erg bomvol met toeristen.

Hier wat foto's:
Zagreb:
Zagreb:
Plitvice:
Plitvice:
Plitvice:
Basca:
Basca:
Rab:
Lopar:
Funk Gezond, Soul een Appel
  woensdag 27 augustus 2008 @ 15:56:19 #228
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_61168049
Inmiddels ben ik al weer bijna twee weken aan het werk, maar mijn weekje Krk met de auto was geweldig. Nu had ik wel het geluk dat de camping in Krk (stad) vol zat, en ik een dorp verder gestuurd werd. Dat bleek een ANWB erkende camping te hebben, waar ik op 10 meter van de zee kon kamperen.
De douches en toiletten (voorzien van gratis warm water!) waren 250meter de andere kant op, dat was dan wel weer jammer. Er waren maar twee probleempjes:
- Bij de grens tussen Kroatië en Slovenië stond een zeer chagrijnige grenspost aan de verkeerde kant van de weg (rechterkant), en ze gaf ook geen stopteken. Dat betekent normaal gesproken doorrijden. De dame in kwestie beloonde dat met een klap op mijn wagen. Een korte scheldpartij later mocht ik weer verder.
- De geldautomaten bleken het niet allemaal even goed te doen op mijn buitenlandse pas. In één geval moest ik terug naar Krk (stad) om bij de lokale versie van de Bondsspaarbank (Erste bank) te kunnen pinnen.

Maar afgezien daarvan kan ik Kroatië alleen maar aanraden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 00:15:45 #229
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_61236704
Zo, eindelijk krijg ik het over mijn hart om enkele van mijn foto's hier te posten.
Veel uitleg heeft het niet nodig, de beelden spreken voor zich.
Het zijn geen toeristische bezienswaardigheden of dergelijke, maar dagdagelijkse beelden die ik wel een foto gunde.

Iemand enig idee hoe ik verschillende foto's tegelijk kan hosten, het is een ramp om ze één per één te uploaden met imageshack en de multiloader daarvan blijft hangen...
.








































Lijepa li si !
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 00:24:54 #230
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_61236882
Een heel verschil met de foto die ik gemaakt heb de dag dat ik terug in Belgie was, om te laten zien in Kroatie:



Lijepa li si !
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 00:29:07 #231
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_61236950
Mooie foto's, vooral die met die schildpad is tof. Is dat in een dierenpark ofzo of kun je die daar zo tegenkomen?

Meerdere foto's tegelijk kan heel makkelijk met http://photobucket.com
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zaterdag 30 augustus 2008 @ 00:37:36 #232
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_61237083
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 00:29 schreef maok het volgende:
Mooie foto's, vooral die met die schildpad is tof. Is dat in een dierenpark ofzo of kun je die daar zo tegenkomen?

Meerdere foto's tegelijk kan heel makkelijk met http://photobucket.com
Thanx!

Schildpadden leven daar in het wild, dat is hun natuurlijk habitat.
Deze zat daar in de groententuin te genieten van allerlei lekkers, maar doorgaans eten ze onkruid etc...
Je zag trouwens bij die bovenste schildpad een litteken op het schild, dat komt waarschijnlijk van een val van de rotsen.

Ik heb nog een andere foto van een andere schildpad bij de buren:

Lijepa li si !
  zondag 31 augustus 2008 @ 18:45:14 #233
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_61271244
Was leuk, wel veel gezeik gehad aan de grens, maar wat wil je met 5 nederlandse jongens in een auto
Rovinj was ook wel aardig maar de volgende keer wil ik ook wel wat van Kroatië zelf zien eigenlijk.
Beetje meer land inwaards of richting Dalmatië ofzo.
Signature.
pi_61271906
Hrvat, mooie foto's!
Ben jij dat met je vriendin/vrouw op 1 van de foto's?
De op 1 na laatste (rots met helder water) lijkt ook wel in het ANWB boekje te staan (genomen vlakbij Dubrovnik?). Erg mooi!
Zou wel weer terug willen....
  zondag 31 augustus 2008 @ 19:32:34 #235
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_61272203
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 19:17 schreef Ikook het volgende:
Hrvat, mooie foto's!
Ben jij dat met je vriendin/vrouw op 1 van de foto's?
De op 1 na laatste (rots met helder water) lijkt ook wel in het ANWB boekje te staan (genomen vlakbij Dubrovnik?). Erg mooi!
Zou wel weer terug willen....
Hij heeft daar dan wel een schattig mutsje op
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_61274939
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 19:32 schreef maok het volgende:

[..]

Hij heeft daar dan wel een schattig mutsje op
Ik dacht gewoon dat Hrvat wat langer haar had
  maandag 1 september 2008 @ 22:05:07 #237
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_61305900
quote:
Op zondag 31 augustus 2008 19:32 schreef maok het volgende:

[..]

Hij heeft daar dan wel een schattig mutsje op
LOL, ik moest ook lachen toen ik het las.
Dat is inderdaad mijn vrouw en dochtertje, ik zit aan de andere kant van de lens.

Ik moet ook dringend ANWB bellen blijkbaar, want die foto heb ik zelf getrokken.
Is ook getrokken in Orasac, vlakbij Dubrovnik dus.
Lijepa li si !
  woensdag 10 september 2008 @ 14:28:32 #238
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_61523889
Ik ga onverwacht volgende week een weekje naar Krnica, in Istrie.
Mijn man gaat daar een weekje duiken en we bedachten ineens dat ik best mee kon! Zin in!

Ik weet helemaal niets over Kroatie of Istrie for that matter, alles wat ik weet is dat Krnica in de buurt van Pula ligt. Het is ong. 3km van de kust, leuk stukje om te wandelen met de baby.
Helaas is het niet zulk hele mooi weer volgende week, maar hey... dat mag de pret niet drukken.

De foto's hier in het topic maken me iig heel blij!
***
pi_61524128
als ik de foto's weer zo zie zou ik er graag weer heen willen!
BE wat een verassing! lekker ff onverwacht een vakantie
  zondag 4 januari 2009 @ 13:02:51 #240
227106 BarbaRob
Meisjes plagen...
pi_64642293
TVP, komende zomer waarschijnlijk met m'n vriendin naar Rovinj.
Kun je ook ergens surfen?
  zondag 4 januari 2009 @ 13:06:53 #241
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_64642424
quote:
Op zondag 4 januari 2009 13:02 schreef BarbaRob het volgende:
TVP, komende zomer waarschijnlijk met m'n vriendin naar Rovinj.
Kun je ook ergens surfen?
Ik ben afgelopen zomer in Rovinj geweest, was best leuk, maar je ziet niks van kroatie eigenlijk
Surfen ging er ook niet echt wegens een gebrek aan wind, dat kan natuurlijk goed verschillen maar k denk niet dat je erheen moet om te gaan surfen.
Signature.
pi_67373602
Ik ga van de zomer waarschijnlijk Interrailen en wil dan Rijeka en Zagreb aandoen. Het idee was om in Rijeka even op te frissen, maar ik zie dat het voornamelijk een havenstad is. Is er wel een strand?
  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:26:13 #243
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_67374239
Dit ziet er wel uit als een strand (je) maar ik ben er nog nooit geweest en als ik verder kijk zie ik inderdaad vooral haven.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:43:17 #244
202421 Mr_DG
Areeverdairchee
pi_67375046
10 kilometer onder Rijeka ligt Opatija, daar heb je wel mooie stranden. Misschien is dat een optie.
“Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.”
  dinsdag 24 maart 2009 @ 22:51:40 #245
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67375413
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 22:12 schreef JeroenV het volgende:
Ik ga van de zomer waarschijnlijk Interrailen en wil dan Rijeka en Zagreb aandoen. Het idee was om in Rijeka even op te frissen, maar ik zie dat het voornamelijk een havenstad is. Is er wel een strand?
Ten zuiden van Rijeka ligt het eiland Krk, met het gelijknamige stadje. Daar liggen geen zandstranden, maar je kunt er wel goed in zee, omdat er veel lage kades zijn gemaakt (die ook ZEER geschikt zijn voor rolstoelers trouwens). Rijeka zelf ben ik afgelopen zomer snel doorheen gereden, het is inderdaad een havenstad, met veel industrie, ik vond er weinig aan. In de omgeving van Krk was het echter heel goed uit te houden.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 24 maart 2009 @ 23:31:53 #246
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_67377089
Rijeka is niet de meest geschikte plek om te strandhangen. Er zijn echter genoeg plekjes in de buurt waar je wel je ding kan vinden. Er zijn hier al enkele opgenoemd, maar ook in onbekendere kleine dorpjes in de buurt ga je je ding kunnen vinden.
Maar als je gaat interrailen, heb je geen auto bij natuurlijk om wat rond te rijden.

Ik zal eens kijken of ik nog een leuk plekje in de buurt van de spoorverbinding weet en laat het je dan weten.
Lijepa li si !
pi_67382408
quote:
Op dinsdag 24 maart 2009 23:31 schreef Hrvat het volgende:
Ik zal eens kijken of ik nog een leuk plekje in de buurt van de spoorverbinding weet en laat het je dan weten.
pi_67388181
Dit jaar met huisgenoten een week naar Kroatie met de trein. Een week lang in Medulin Het ging er iig om dat we een weekje konden relaxen en met zn allen in een appartement zaten. Wil sowieso een trip naar de Plitvitce meren maken
Too much is never enough!
pi_67389689
ik zou graag weer willen
maar het lijkt me te warm voor de hond
en met 5 kids te ver rijden
(gaan samen met mn zoessie)
  vrijdag 10 april 2009 @ 08:42:54 #250
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_67886061
quote:
Op woensdag 25 maart 2009 12:11 schreef The6thgate het volgende:
Dit jaar met huisgenoten een week naar Kroatie met de trein. Een week lang in Medulin Het ging er iig om dat we een weekje konden relaxen en met zn allen in een appartement zaten. Wil sowieso een trip naar de Plitvitce meren maken
Ik heb geen idee of Plitvice per OV bereikbaar is, maar houdt rekening met pittige reistijden. Afgelopen zomer wilde ik vanaf Krk (stad) naar Plitvice gaan, maar TomTom kwam met de weinig opbeurende mededeling dat de rit (enkele reis) een uur of 3-4 zou gaan duren. Dat zou een gemiddelde snelheid van 25-30km worden, dus hebben we er die dag maar een stranddag van gemaakt.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 12 april 2009 @ 01:07:32 #251
25957 Reddiablo
Football Manager Researcher NL
pi_67940347
ik zit te kijken naar een reisje met een maat van me eind april / begin mei - 1 week / 10 dagen

Split maar vooral Dubrovnik wordt mij aangeraden, ideeen, tips, suggesties?? Idee is wellicht om naar Zagreb te vliegen, daar een paar dagen door te brengen, treinen naar Split, daar een paar dagen, ferry naar Dubrovnik en dan weer rechtsomkeert? Of is dat een hoop gedoe?

Ik ga eigenlijk net zo lief voor dezelfde prijs naar Praag, naar een goedkoop hostel wat we daar kennen en niet moeilijk doen

Maaruh, Dubrovnik???
Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
www.3voor12denhaag.nl
http://www.last.fm/user/Reddiablo
  zondag 12 april 2009 @ 01:10:22 #252
227106 BarbaRob
Meisjes plagen...
pi_67940398
Deze jongen gaat naar Rovinj deze zomer
  zaterdag 18 april 2009 @ 00:57:51 #253
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_68130510
quote:
Op zondag 12 april 2009 01:07 schreef Reddiablo het volgende:
ik zit te kijken naar een reisje met een maat van me eind april / begin mei - 1 week / 10 dagen

Split maar vooral Dubrovnik wordt mij aangeraden, ideeen, tips, suggesties?? Idee is wellicht om naar Zagreb te vliegen, daar een paar dagen door te brengen, treinen naar Split, daar een paar dagen, ferry naar Dubrovnik en dan weer rechtsomkeert? Of is dat een hoop gedoe?

Ik ga eigenlijk net zo lief voor dezelfde prijs naar Praag, naar een goedkoop hostel wat we daar kennen en niet moeilijk doen

Maaruh, Dubrovnik???
Stuur even een PB.
Lijepa li si !
  dinsdag 12 mei 2009 @ 10:51:48 #254
227106 BarbaRob
Meisjes plagen...
pi_68932161
Zijn er weinig die deze zomer gaan naar Kroatië blijkbaar
Of er gaan gewoon geen Fok'ers, heerlijk!!
  dinsdag 12 mei 2009 @ 16:46:34 #255
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_68944823
De meesten zijn net uit de mei vakantie. Anderen zijn druk met eind-examens. En weer anderen blijven dit jaar gewoon in Nederland.

Maar ik ga dit jaar zeker weer naar Krk.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  donderdag 14 mei 2009 @ 18:01:39 #256
254724 Matt.
Er gaat niets boven Groningen.
pi_69023608
Deze zomervakantie (6 juli t/m 22 juli) ga ik met mijn 6 vrienden naar Starigrad Paklenica. We gaan met een bus. We zullen om 07.00 uur (7 juli) aankomen op de camping Alan Paklenica. We gaan op 21 juli terug naar Nederland. We blijven 15 dagen lang in Kroatië.

Ik kan echt niet wachten tot we vertrekken. Want ik ben heel nieuwsgierig hoe het daar is. Vandaar dat ik jullie wil vragen of iemand misschien tips voor ons heeft in de buurt van Starigrad Paklenica? Helaas hebben we geen eigen vervoersmiddel dus is het wel makkelijk als we er met een bus kunnen komen. We willen zoveel mogelijk dingen doen/bezoeken/bekijken.

Matt.
pi_69023852
quote:
Op donderdag 14 mei 2009 18:01 schreef Matt. het volgende:
Deze zomervakantie (6 juli t/m 22 juli) ga ik met mijn 6 vrienden naar Starigrad Paklenica. We gaan met een bus. We zullen om 07.00 uur (7 juli) aankomen op de camping Alan Paklenica. We gaan op 21 juli terug naar Nederland. We blijven 15 dagen lang in Kroatië.

Ik kan echt niet wachten tot we vertrekken. Want ik ben heel nieuwsgierig hoe het daar is. Vandaar dat ik jullie wil vragen of iemand misschien tips voor ons heeft in de buurt van Starigrad Paklenica? Helaas hebben we geen eigen vervoersmiddel dus is het wel makkelijk als we er met een bus kunnen komen. We willen zoveel mogelijk dingen doen/bezoeken/bekijken.

Matt.
Geweldig! Als je geen klimmer bent, moet je het hier worden! Op de camping is een kampje van reisorganisator Labyrinth. Daar kun je diverse outdoor activiteiten boeken (doe de groeten aan Saskia, Rado, Marko en de kat). Paklenica nationaal park is fenomenaal mooi, zeker als je wat verder het park intrekt. Je kunt overnachten in de berghut. Bij de receptie kun je ook excursies boeken naar de wtervallen. Bij de haven kun je boottochten boeken om dolfijnen en haaien te bekijken en zo. De busverbinding met Zadar is onvoorspelbaar, maar Zadar is een prachtige middeleeuwse stad dus het is de moeite waard er toch heen te gaan. Wij gaan dit jaar ergens anders bergen beklimmen, maar volgend jaar wil ik weer naar Paklenica.
  maandag 8 juni 2009 @ 10:28:38 #258
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_69819089
SCHOP

Over een dikke maand ga ik weer naar Kroatie, net als vorig jaar word het de camping vlakbij Porec -> Lanterna Camp.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  maandag 8 juni 2009 @ 14:17:20 #259
149079 Sabinee
Wanderer
pi_69825410
Ik ga rond 10 juli richting Kroatië, met als tussenstop Oostenrijk. Ik ga met mijn vriend, met de auto.
We willen graag op kleine, rustige campings staan (zo min mogelijk kinderen, geen zwembad, liefst veel natuur, geen stroom, geen entertainment: een kleine kampwinkel is geen bezwaar ) Zeg maar vergelijkbaar met een Camping Municipal/A la Ferme in Frankrijk.
Zijn zulke campings in Kroatië te vinden (toch wel langs de kust)? Op websites zie ik vooral zeer grote en zeer kindvriendelijke campings, echt voor families die 3 weken op dezelfde camping blijven. Wij zijn met z'n 2en met een kleine auto en een kleine koepeltent, we willen geen luxe, we willen geld overhouden voor leuke bezienswaardigheden en activiteiten en rondtrekken door het land!
Niet haalbaar of stiekem toch wel?
  maandag 8 juni 2009 @ 14:52:44 #260
171594 Hri
Askakó
pi_69826311
Kroatie is echt geweldig!

vorig jaar ben ik er 13 dagen geweest, om precies te zijn in Medulin
De heenreis met de bus.. smorgens 10 uur weg en de volgende dag om 7 uur op bestemming ( wij hadden het geluk dat de douane ons gewoon doorliet zonder controle )

Wij hadden zelf appartementen en vrienden van ons zaten op het tenten gedeelte van de camping! en daar werd je echt letterlijk je tent uit gebrand morgens.. wij konden snachts alle deuren en ramen gewoon open laten staan! en was het dus heerlijk koel binnen ( bespaarde ons weer de airco kosten )

Het eten is daar erg goed te doen en wat je ook goed kunt doen is onderhandelen om "snaps" krijg je een vaasje met drank.. wat onwijs zoet is ( maarja drank is drank )

Stappen in Summerclub ( the place 2 be ) is wel erg leuk! alleen zijn er wel erg veel duitsers binnen en soms heb je dan het geluk dat ze engels kan.. maar dat is meestal niet zo

nouja standaard vakantie " Stappen > slapen > strand > stappen " en dat bevalt daar heel goed!
terug reis konden we gelukkig met het vliegtuig voor maar 25 euro.. en dat was wel een beste opluchting.

En wat ik zelf jammer van geld vond was
Duiken -- Je ziet erg weinig en het is veelste vroeg (9uur al, en dat wanneer je pas rond half 8 thuis bent)

wat je wel terug kan verdienen is de Gogo pas! je krijgt dan best veel korting bij veel dingen, wat je dus makkelijk terug kan verdienen ( als gierige hollander )

Veel plezier voor de mensen die dit jaar weer gaan! is echt super
  maandag 8 juni 2009 @ 16:34:19 #261
118973 Whizkid_RaiLmAn
Beschreven figuur
pi_69829502
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:52 schreef Hri het volgende:
[knip]
Ben zelf ook naar Medulin geweest vorig jaar, was echt een super vakantie!! Rete toeristisch allemaal, maar dan was niet zo heel erg
When something drops I'm like:
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡⊙ ͜ʖ ͡⊙)
pi_69870808
Ik ga dit jaar naar Medulin! Vanaf 27 juli, tot 4 augustus geloof ik, een week feesten.
Weet iemand wat je voor eten kwijt bent, en hoe duur de drank daar precies is?
Want wij willen nog een soort van begrotinkje maken, dat we weten hoeveel geld er ongeveer meemoet.
pi_69870971
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:24 schreef CheckIt het volgende:
Ik ga dit jaar naar Medulin! Vanaf 27 juli, tot 4 augustus geloof ik, een week feesten.
Weet iemand wat je voor eten kwijt bent, en hoe duur de drank daar precies is?
Want wij willen nog een soort van begrotinkje maken, dat we weten hoeveel geld er ongeveer meemoet.
Ik ga dit jaar van 17 juli tot 2 augustus vorig jaar al naar porec geweest 10 dagen en 1x de summerclub bezocht voor +- een uurtje. Was zeer toffe vakantie hopelijk dit jaar ook.

Ik heb 1000 euro voor 17 dagen achteruitgezet. Hopelijk ben ik 600 euro kwijt.
  woensdag 10 juni 2009 @ 14:25:17 #264
171594 Hri
Askakó
pi_69897966
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 18:24 schreef CheckIt het volgende:
Ik ga dit jaar naar Medulin! Vanaf 27 juli, tot 4 augustus geloof ik, een week feesten.
Weet iemand wat je voor eten kwijt bent, en hoe duur de drank daar precies is?
Want wij willen nog een soort van begrotinkje maken, dat we weten hoeveel geld er ongeveer meemoet.
eten is ongeveer 5 euro voor het meeste ( ik had een paar keer voor 7/8 euro een biefstuk met aardappels enzovoort ).. maar pizza was rond 4/5 euro

en bier pff dacht iets van 1.70 voor een pijpje en 4.50 voor de meeste Cocktails

( dit is dan euro's )
  woensdag 10 juni 2009 @ 19:28:21 #265
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_69908398
quote:
Op maandag 8 juni 2009 14:17 schreef Sabinee het volgende:
Ik ga rond 10 juli richting Kroatië, met als tussenstop Oostenrijk. Ik ga met mijn vriend, met de auto.
We willen graag op kleine, rustige campings staan (zo min mogelijk kinderen, geen zwembad, liefst veel natuur, geen stroom, geen entertainment: een kleine kampwinkel is geen bezwaar ) Zeg maar vergelijkbaar met een Camping Municipal/A la Ferme in Frankrijk.
Zijn zulke campings in Kroatië te vinden (toch wel langs de kust)? Op websites zie ik vooral zeer grote en zeer kindvriendelijke campings, echt voor families die 3 weken op dezelfde camping blijven. Wij zijn met z'n 2en met een kleine auto en een kleine koepeltent, we willen geen luxe, we willen geld overhouden voor leuke bezienswaardigheden en activiteiten en rondtrekken door het land!
Niet haalbaar of stiekem toch wel?
Reis gewoon langs de kust af en zoek in kleine kustdorpjes.
Er gaat genoeg te vinden zijn op het moment zelf. Kleine campings hebben geen website, die vind je terplekke!
Lijepa li si !
pi_70434638
Even een crosspost:
quote:
Ik probeer het hier maar even...

Ontstaan uit een grap ga ik met een vriendin op 7 juli op vakantie maar we kunnen niet echt een bestemming vinden... Italie heeft de voorkeur maar ik weet echt niet waar we heen moeten. Belangrijkste is dat het niet te ver rijden is. Toscane is wel de max qua afstand. Andere eisen zijn dat er een mooi strand is, dat er 's avonds wat te doen is (hoeven geen 10 disco's te zijn maar wel iets waar je tot laat gezellig een drankje kunt drinken) en dat je in de omgeving iets kunt ondernemen (scootertje huren, mountainbiken, windsurfen etc.).

En ohja, niet bomvol met Nederlanders en 18-jarigen, dus geen Rimini

Iemand een idee?!
Italie heeft dan wel de voorkeur maar we zaten ook aan Kroatie te denken...

Maar erg veel is er niet te vinden, behalve over de overbekende plaatsen dan.
  zondag 28 juni 2009 @ 00:25:31 #267
227106 BarbaRob
Meisjes plagen...
pi_70438361
Wie laat zich eigenlijk inenten voor Kroatië?
pi_70443411
Even een vraag aan mensen die in Medulin zijn geweest...wat is de gemiddelde leeftijd zo'n beetje? Wij zijn 22-25 en vroeg me af of dat niet te oud was voor daar Zit vanaf 11 juli een weekje in Medulin met 6 huisgenoten, appartementje geboekt via Husk en zelf met de trein er naar toe.
Too much is never enough!
  zondag 28 juni 2009 @ 16:38:14 #269
82589 S-Two
barba macacu
pi_70449852
Ik ga van de zomer met een paar vrienden waarschijnlijk ook een paar dagen naar Kroatië. Willen een soort van Roadtrip doen en dan hoop ik te eindigen bij de kust van Kroatië. We willen misschien overnachten in een hostel maar liever op een camping. Iemand hier die gezellige en goedkope campings weet in Kroatië, en dan het liefst bij het strand of in een toffe stad?

En voor de culturele dingetjes/clubs lees ik het topic nog wel een keer door
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
pi_70452278
Camping Alan in Starigrad (bij Zadar) is hier al eens voorbij gekomen. Goede voorzieningen, strand, cocktail bar binnen handbereik.
  zondag 28 juni 2009 @ 18:58:43 #271
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_70453354
quote:
Op zondag 28 juni 2009 16:38 schreef S-Two het volgende:
Ik ga van de zomer met een paar vrienden waarschijnlijk ook een paar dagen naar Kroatië. Willen een soort van Roadtrip doen en dan hoop ik te eindigen bij de kust van Kroatië. We willen misschien overnachten in een hostel maar liever op een camping. Iemand hier die gezellige en goedkope campings weet in Kroatië, en dan het liefst bij het strand of in een toffe stad?

En voor de culturele dingetjes/clubs lees ik het topic nog wel een keer door
Omgeving Porec lijkt me interessant voor jou.
Bekende toeristische plek in het noorden van het land (dus niet te ver rijden).
Campinkjes vind je overal langs de straat, maar zoek desnoods enkele adressen op internet.

http://www.istra.hr/porec/en
Lijepa li si !
  zondag 28 juni 2009 @ 19:06:21 #272
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_70453536
quote:
Op zondag 28 juni 2009 00:25 schreef BarbaRob het volgende:
Wie laat zich eigenlijk inenten voor Kroatië?
Niet nodig.

Zolang het maar niet inenten tegen kroatie is, dan is't goed!
Lijepa li si !
  zondag 28 juni 2009 @ 23:34:40 #273
227106 BarbaRob
Meisjes plagen...
pi_70463132
quote:
Op zondag 28 juni 2009 19:06 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Niet nodig.

Zolang het maar niet inenten tegen kroatie is, dan is't goed!
Oke, want ik ga met mijn vriendin naar Rovinj. Zij heeft het wel gedaan, maar ik vind het eigenlijk onzinnig.
Waarom is het niet nodig dan? Er wordt wel geadviseerd om het te doen, maar goed..geldklopperij?
  dinsdag 30 juni 2009 @ 08:48:45 #274
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_70504585
quote:
[
b]Op zondag 28 juni 2009 23:34 schreef BarbaRob het volgende:[/b]

[..]

Oke, want ik ga met mijn vriendin naar Rovinj. Zij heeft het wel gedaan, maar ik vind het eigenlijk onzinnig.
Waarom is het niet nodig dan? Er wordt wel geadviseerd om het te doen, maar goed..geldklopperij?
Je kan je altijd laten inenten hé, kan op zich nooit kwaad.
Maar meer risico om iets op te lopen dan bijvoorbeeld in buurland Italië is er niet hoor.
Die vergelijking is eigenlijk niet lukraak, want er is zeer weinig verschil tussen Italië en Kroatië op die zaken.
Ik zou wel eens willen weten waarvoor ze je aanraden om je in te enten.

Je kan beter opletten voor slangenbeten en op sommige plaatsen in het binnenland voor vergeten mijnen (maar ook daar moet je geen paniek zaaien).
Lijepa li si !
  dinsdag 30 juni 2009 @ 12:06:20 #275
171594 Hri
Askakó
pi_70510162
In Medulin ( voor wie daar heengaat ) moet je wel rekening houden met onbeschofte prijzen voor een treetje bier in de winkel (45 euro)

wij hebben 2 winkels gezocht en allebei knetter duur.. maarja bier is bier en dat moest er komen.. dus iets van 500 euro aan bier uitgegeven ( zonder discotheek prijzen want die zijn wel goed 2.20 per flesje )
  woensdag 1 juli 2009 @ 14:19:02 #276
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_70546558
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 12:06 schreef Hri het volgende:
In Medulin ( voor wie daar heengaat ) moet je wel rekening houden met onbeschofte prijzen voor een treetje bier in de winkel (45 euro)

wij hebben 2 winkels gezocht en allebei knetter duur.. maarja bier is bier en dat moest er komen.. dus iets van 500 euro aan bier uitgegeven ( zonder discotheek prijzen want die zijn wel goed 2.20 per flesje )
Welke winkels ben jij geweest en wat voor bier wou je dan?

Zoek naar Konzum, Tommy of andere grootwarenhuizen.
http://www.medulin.com.hr/hranaposebno.htm

Koop ook geen Heineken of ander importbier. Duurder en echt niet beter dan het eigen bier.
Probeer eens Ozujsko of Karlovacko!
Lijepa li si !
  woensdag 1 juli 2009 @ 14:28:21 #277
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_70546853

karlovacko
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  woensdag 1 juli 2009 @ 16:25:26 #278
171594 Hri
Askakó
pi_70551146
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 14:19 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Welke winkels ben jij geweest en wat voor bier wou je dan?

Zoek naar Konzum, Tommy of andere grootwarenhuizen.
http://www.medulin.com.hr/hranaposebno.htm

Koop ook geen Heineken of ander importbier. Duurder en echt niet beter dan het eigen bier.
Probeer eens Ozujsko of Karlovacko!
Ozujsko of Karlovacko! die 2 dus was daar wel echt duur..
maargoed we hebben maar 2 winkels gekeken en toen waren we te lui om veder te zoeken.

Edit ( EN PAN BIER )
  woensdag 1 juli 2009 @ 16:30:46 #279
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_70551319
Waren het stiekem geen kuna's ipv van euro's
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  dinsdag 7 juli 2009 @ 09:38:41 #280
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_70729885
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:28 schreef DarkShine het volgende:
SCHOP

Over een dikke maand ga ik weer naar Kroatie, net als vorig jaar word het de camping vlakbij Porec -> Lanterna Camp.
Wheh ben ik ook geweest
Enorme camping is dat zeg
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_70733891
Zo, interrail kaartje gekocht. Vrijdag lekker 20 uur in de trein naar Pula
Too much is never enough!
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:00:18 #282
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_70733949
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 09:38 schreef Damzkieee het volgende:

[..]

Wheh ben ik ook geweest
Enorme camping is dat zeg
Voor mij word het de 2de keer daar, voor mijn vriendin de 3de keer.

Dit jaar hangt er waarschijnlijk wel een Roda vlag op.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:11:36 #283
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_70734313
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:00 schreef DarkShine het volgende:

[..]

Voor mij word het de 2de keer daar, voor mijn vriendin de 3de keer.

Dit jaar hangt er waarschijnlijk wel een Roda vlag op.
Whehe
Je kan trouwens wel mooi zwemmen daar bij het hondenstrandje / bij die weg die over het water loopt.
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_70736224
Hoe zit het in Medulin eigenlijk met zee-egels? Zijn er ook stukken waar je gewoon veilig de zee in kan of zijn waterschoenen een must?
Too much is never enough!
  dinsdag 7 juli 2009 @ 15:50:25 #285
171594 Hri
Askakó
pi_70742723
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:11 schreef The6thgate het volgende:
Hoe zit het in Medulin eigenlijk met zee-egels? Zijn er ook stukken waar je gewoon veilig de zee in kan of zijn waterschoenen een must?
Wij hadden wel die schoenen ( zo wieso een aanrader i.v.m al die stenen ) maar we gingen duiken en zoeken naar die beesten maar geen 1 gezien.

Ze waarschuwen wel veel voor die beesten
  dinsdag 7 juli 2009 @ 15:51:58 #286
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_70742805
Een jaar of 15 geleden zaten we vlakbij Pula, maar daar zaten enorm veel zee-egels. Op Lanterna Camp heb ik er vorig jaar geen enkele gezien.
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  dinsdag 7 juli 2009 @ 17:04:51 #287
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_70746003
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:11 schreef The6thgate het volgende:
Hoe zit het in Medulin eigenlijk met zee-egels? Zijn er ook stukken waar je gewoon veilig de zee in kan of zijn waterschoenen een must?
Moet je zelf ook een beetje kiezen.
Ben je nonchalant of ga je voorzichtig het water in?
Zoals al gezegd, waterschoenen of gewoon slippers zijn altijd handig met het stenen strand.
Ook de plaats waar je bent verschilt het aantal zee egels.

Ga eerst eens kijken en bekijk dan of je volgende dag nog strandschoenen nodig hebt.
Lijepa li si !
  dinsdag 7 juli 2009 @ 18:22:00 #288
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_70748993
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 15:51 schreef DarkShine het volgende:
Een jaar of 15 geleden zaten we vlakbij Pula, maar daar zaten enorm veel zee-egels. Op Lanterna Camp heb ik er vorig jaar geen enkele gezien.
Op Laterna ben ik er tijdens het nachtzwemmen vol in gaan staan, niet normaal hoeveel er daar zaten
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
  donderdag 9 juli 2009 @ 16:31:16 #289
171594 Hri
Askakó
pi_70817463
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:22 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Op Laterna ben ik er tijdens het nachtzwemmen vol in gaan staan, niet normaal hoeveel er daar zaten
hoe voelde dat eig?
pi_70818727
Toch maar surfschoenen gekocht voor de zekerheid
Schijnt niet prettig te voelen. Daarbij lastig te verwijderen en kan het makkelijk flink ontsteken las ik ergens
Too much is never enough!
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:52:37 #291
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_70826738
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 16:31 schreef Hri het volgende:

[..]

hoe voelde dat eig?
Na de nodige slivovica merkte je er niet veel van, het verwijderen is iets minder prettig
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:56:06 #292
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_70826876
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 18:22 schreef De_Slagert het volgende:

[..]

Op Laterna ben ik er tijdens het nachtzwemmen vol in gaan staan, niet normaal hoeveel er daar zaten
Ik heb er werkelijk geen enkele gezien. Welke kant was dat dan?
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  donderdag 9 juli 2009 @ 20:59:04 #293
199288 De_Slagert
Je weet zelluf
pi_70827003
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 20:56 schreef DarkShine het volgende:

[..]

Ik heb er werkelijk geen enkele gezien. Welke kant was dat dan?
Bij de appartementen, maar is ook al weer een paar jaar terug. Ze zaten vooral op de stukken die langzaam afliepen.
Oi! Acóplese donde están los bitterbals de mierda?
pi_71150514
Gister weer terug gekomen van een weekje Medulin. Waren met de trein gegaan...duurt lang, maar is wel gezellig met zn allen. Erg mooi weer gehad, helaas vonden we alleen de Summer Club qua uitgaan en dat was nog leeg ook dus lekker in het appartement gechilled 's avonds.
2 aanraders: Surfschoenen zijn echt wel nodig. Voor de kust bij Medulin waren iig geen zee-egels, maar er zijn wel teveel rotsen om op blote voeten te lopen. En neem anti-muggenspul mee. We werden echt elke nacht knettergek wakker van dat gezoem om je oren. De muur zag eind van de week ook meer rood dan wit na een aantal jachttochten op die beesten
Oh ja en nog een tip: We hebben een dag een bootje gehuurd. Zwaar relaxt, hele dag een beetje rondvaren, anker uitgooien waar je maar wil en een beetje rondzwemmen en snorkelen

[ Bericht 6% gewijzigd door The6thgate op 21-07-2009 11:57:45 ]
Too much is never enough!
  woensdag 22 juli 2009 @ 11:51:20 #295
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_71209317
Morgenmiddag begint de vakantie, zaterdagochtend vertrekken. Heb er hendig zin an!
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
  woensdag 22 juli 2009 @ 12:34:35 #296
171594 Hri
Askakó
pi_71210743
quote:
Op maandag 20 juli 2009 15:04 schreef The6thgate het volgende:
Gister weer terug gekomen van een weekje Medulin. Waren met de trein gegaan...duurt lang, maar is wel gezellig met zn allen. Erg mooi weer gehad, helaas vonden we alleen de Summer Club qua uitgaan en dat was nog leeg ook dus lekker in het appartement gechilled 's avonds.
2 aanraders: Surfschoenen zijn echt wel nodig. Voor de kust bij Medulin waren iig geen zee-egels, maar er zijn wel teveel rotsen om op blote voeten te lopen. En neem anti-muggenspul mee. We werden echt elke nacht knettergek wakker van dat gezoem om je oren. De muur zag eind van de week ook meer rood dan wit na een aantal jachttochten op die beesten
Oh ja en nog een tip: We hebben een dag een bootje gehuurd. Zwaar relaxt, hele dag een beetje rondvaren, anker uitgooien waar je maar wil en een beetje rondzwemmen en snorkelen
Met de trein :| zo hoelang deden jullie daar over dan?
( scheelt dat die ICE trein nog wel goed doorrijd )
pi_72133897
Kleine kick... ga volgende week voor het eerst naar Kroatië. Een week naar Baska Voda in Dalmatie en de tweede week naar Vrsar in Istrie... lekker met de auto dus zowiezo al een leuke autoreis er naartoe.

Heb veel leuke dingen gezien in dit topic en we gaan zeker de Plitvice meren bezoeken, daar zijn we 'redelijk in de buurt' als we van Baska Voda naar Vrsar rijden. Natuurlijk gaan we ook Zadar, Trogir, Sibenik bezoeken en naar een van de eilanden.

Dit topic staat boordevol tips maar ben benieuwd wie nog meer in deze twee plaatsjes geweest zijn en hier nog leuke tips over heeft.

Edit: we gaan trouwens voor het bezoeken van mooie stadjes en dorpjes afgewisseld met lekker relaxen aan het zwembad... dus geen discotheken en clubs maar eerder terrasjes en leuke restaurantjes
Nikon D3 + aanhangsels en opschoefsels
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:58:41 #298
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72137626
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:11 schreef The6thgate het volgende:
Hoe zit het in Medulin eigenlijk met zee-egels? Zijn er ook stukken waar je gewoon veilig de zee in kan of zijn waterschoenen een must?
Ik ben ze vorig jaar helemaal niet tegengekomen op Krk, en dit jaar eigenlijk alleen omdat we zijn gaan snorkelen. Over het algemeen kun je zonder al te veel gedoe de Adriatische Zee in, maar waarom maak je er je zorgen over? Op Krk kun je overal schoentjes krijgen voor 100 Kuna (zeg ruim ¤7,-).

Langs het water kun op Krk je overal stalletjes vinden die voor ongeveer hetzelfde bedrag duikbrillen, flippers, en bad- en strandkleding verkopen, trouwens. Wel lachen: allerlei 'merkkleding' wordt er verkocht, met labels er aan van US$ 80,- of meer. Alleen staat op de prijsstickertjes 100 of 125Kuna (7-9 Euro). Nou weet ik dat de USDollar het niet zo heel goed doet, maar zo erg zal het niet zijn. De Chinezen hebben een goeie afzetmarkt voor gekopieerde kleding in Kroatië.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:17:24 #299
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72138268
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 10:49 schreef dadah het volgende:
Kleine kick... ga volgende week voor het eerst naar Kroatië. Een week naar Baska Voda in Dalmatie en de tweede week naar Vrsar in Istrie... lekker met de auto dus zowiezo al een leuke autoreis er naartoe.

Heb veel leuke dingen gezien in dit topic en we gaan zeker de Plitvice meren bezoeken, daar zijn we 'redelijk in de buurt' als we van Baska Voda naar Vrsar rijden. Natuurlijk gaan we ook Zadar, Trogir, Sibenik bezoeken en naar een van de eilanden.

Dit topic staat boordevol tips maar ben benieuwd wie nog meer in deze twee plaatsjes geweest zijn en hier nog leuke tips over heeft.

Edit: we gaan trouwens voor het bezoeken van mooie stadjes en dorpjes afgewisseld met lekker relaxen aan het zwembad... dus geen discotheken en clubs maar eerder terrasjes en leuke restaurantjes
Ik heb eigenlijk alleen maar een tip voor je. Een paar weken gelden ben ik vanaf Krk naar Plitvice gereden, volgens de route die TomTom je aangeeft. Het is een mooie route, daar niet van, maar je kunt beter vanaf de snelweg Zagreb - Rijeka (A1-A6) de afslag Karlovac nemen naar het zuiden. Je rijdt dan via een soort bundesstrasse naar Plitvice.
De route die TomTom je wijst gaat vanaf Rijeka ook over de A6 en A1, maar dan richting Split. Een paar kilometer nadat je van de A6 naar de A1 bent gegaan moet je van de snelweg af, en dan zit je op alleen maar kleine binnendoorweggetjes. Een mooie route, maar op een zeker moment kom je in het gebied waar tot 1995 de Serviers de baas waren. Halve dorpen liggen hier nog steeds in puin geschoten en/of verlaten, omdat de servische eigenaren nog altijd niet terug durven/kunnen. Als je op de laatste kilometers komt wordt de weg zelfs heel smal en levensgevaarlijk: onoverzichtelijk door de bossen, en diepe afgronden zonder vangrail.

Plitvice zelf is prachtig, maar zorg dat je vroeg aankomt, zodat je zo veel mogelijk kunt zien. Mocht je vroeg niet halen, dan kan ik je de "korte" wandelroute langs de grote of bovenste meren aanbevelen: met de 'bus' naar boven, en daarna in 2-3 uur weer naar beneden wandelen. Het laatste stukje naar het beginpunt (ingang 2 is de hoofdingang!) doe je dan met een bootje. totale duur van je auto terug naar de auto: een uurtje of 4.

Om je alvast een idee te geven:






Je mag ze eigenlijk niet voeren, maar ze zijn gek op pindas


En de kaart van het merengebied:
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_72163313
Hoi RonaldV,

bedankt voor je uitgebreide verhaal, zeker de tip voor de meren is handig aangezien we niet onbeperkt de tijd hebben.

Je alternatieve route klonk aantrekkelijk tot het afgrond gedeelte, denk toch dat ik de TT aanhoudt ;-)

je tip voor de meren sla ik zeker op, en die foto's... Kwijl kwijl, prachtig!!!
Nikon D3 + aanhangsels en opschoefsels
  woensdag 26 augustus 2009 @ 15:05:14 #301
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
  Moderator woensdag 26 augustus 2009 @ 15:47:02 #302
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_72173437
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')