wat een onzin minoes. als je daarop wacht ben je juist te laat! het gaat immers juist om die prille fase. een beetje extra foliumzuur kan geen kwaad hoor, dus dan maar voor niks slikken zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:16 schreef minoes_ het volgende:
Niet negatief bedoeld,maar ik zou eerst maar zien of je zwanger kunt worden en er dan mee beginnen.
inderdaad,quote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:54 schreef bixister het volgende:
wat een onzin minoes. als je daarop wacht ben je juist te laat! het gaat immers juist om die prille fase. een beetje extra foliumzuur kan geen kwaad hoor, dus dan maar voor niks slikken zou ik zeggen.
niet janken als je een gehandicapt kind krijgtquote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:16 schreef minoes_ het volgende:
Niet negatief bedoeld,maar ik zou eerst maar zien of je zwanger kunt worden en er dan mee beginnen.Er word wel aanbevolen: vanaf 3 maanden van te voren....,maar wie zegt,wanneer jij zwanger raakt?Zelfs nu ik al een paar jaar in de MMM zit,slik ik ze niet eens,ik wacht eerst op een positieve test.Anders had ik ze al 4 jaar voor niks geslikt,lijkt me ook niet nodig.Maar volg je eigen gevoel hier maar in,misschien wil je eerder beginnen,dan zit je wel meteen goed als je wel meteen zwanger mocht raken.En dan door blijven slikken tot de eerste 6 weken van je zwangerschap.
Veel succes!.
Groetjes,Minoes![]()
Iddquote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:54 schreef bixister het volgende:
wat een onzin minoes. als je daarop wacht ben je juist te laat! het gaat immers juist om die prille fase. een beetje extra foliumzuur kan geen kwaad hoor, dus dan maar voor niks slikken zou ik zeggen.
ik vergeet het ook regelmatig hoor, maar ik neem ze vaker wel dan niet.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:48 schreef jessie het volgende:
Ik vergat dat pilletje nogal eens(net zoals de vitamine d van jans nu
)
oja ik herinner me nu weer dat G dit ook gelezen had. toevallig zijn dit precies de dingen die hij graag lust (buiten dit dan ook maar erg weinigquote:Foliumzuur op natuurlijke wijze
Extra foliumzuur slikken wordt mannen daarom (nog) niet aangeraden. Mannen kunnen daarentegen best wat doen om de vruchtbaarheid misschien wat op te krikken. Een goede, gevarieerde voeding waarbij de opname van foliumzuur op natuurlijke wijze verhoogd wordt bijvoorbeeld. Men moet dan denken aan voedingsmiddelen als vlees, melk, peulvruchten, bloemkool, broccoli en groene bladgroenten zoals spinazie.
Ok, moet ff hoor: Vrouwen horen ook gewoon te slikkenquote:Op zaterdag 18 maart 2006 22:45 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb 2 jaar lang foliumzuur geslikt voor ik zwanger werd (open ruggetjes in de familie dus waarom risico nemen, foliumzuur kan geen kwaad, ik slikte op doktersvoorschrift zelfs 5 mg i.p.v. 0,5). Toen ik stopte met de pil heb ik in plaats van de pilstrip het potje foliumzuur in de badkamer gezet. Elke avond een pilletje bij het tandenpoetsen, als je aan de pil gewend bent ga je gewoon in het ritme door
Nou zeg...quote:Op zaterdag 18 maart 2006 22:27 schreef Leah het volgende:
Ik heb heel lang baarmoederproblemen gehad, en of het nou toeval is of niet, sinds ik foliumzuur slik zijn mijn uitstrijkjes altijd goed geweest. Ik slik dus vrolijk door.
quote:ONDERVOED ZIJN WE ALLEMAAL
Tjongejonge, wat maken we ons massaal druk om blubberbuiken en dito billen. En wat zijn we bezorgd over de dikke kinderen in Nederland. Je zou in al dat tumult haast geloven dat Nederland zwaar overvoed is en dat we vooral minder moet eten. Veel minder.
Het tegendeel is waar. Veel ogenschijnlijk gezonde en blakende Nederlanders lopen namelijk gevaar op ondervoeding. We krijgen bijna allemaal dagelijks van een essentiële voedingsstof te weinig binnen, minder dan de Gezondheidsraad ons adviseert. En het ergste is dat de overheid dit allang weet en toch niet aarschuwt, sterker nog: ons verkeerde, geruststellende informatie en adviezen geeft.
Het gaat om foliumzuur. Dat is de vitamine die vrouwen in het begin van de zwangerschap extra slikken om de kans op een open ruggetje bij de baby te verkleinen. Door alle aandacht voor foliumzuur voor baby's denk je bijna dat
je deze vitamine alleen de eerste tien weken van de zwangerschap nodig hebt. Fout. Iedereen heeft foliumzuur nodig, van peuter tot bejaarde, van zwangere
tot sporter. Het is een ware regelneef, foliumzuur. Het laat stofwisselingsenzymen
functioneren, het zorgt voor gezonde rode bloedcellen, helpt bij de aanmaak van DNA en het kan waarschijnlijk hart- en vaatziekten helpen voorkomen. Niet voor niets werd in 2003 de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van foliumzuur verhoogd van 0.2 mg naar 0.3 mg.
Frappant genoeg krijgt eigenlijk niemand die aanbevolen hoeveelheid met zijn eten binnen. Foliumzuur zit vooral in groenten, fruit en volkorenbrood en daarvan eet de gemiddelde Nederlander helaas te weinig. Het onderzoeksinstituut TNO meldde al in december 2004 dat daardoor 75 procent van de mannen en 95 procent van de vrouwen dagelijks minder foliumzuur binnenkrijgt dan wordt aanbevolen.
Dat is geen kattenpis! De oplossing ligt voor de hand: we moeten nu eindelijk eens volgens de Schijf van Vijf gaan eten. Want wie eet volgens de aanbevelingen van het Voedingscentrum, krijgt alles binnen wat zijn buik en zijn hartje begeert. Dat staat op hun website: "De basis voor een gezonde voeding die het Voedingscentrum met de Schijf van Vijf aanbeveelt, zorgt voor voldoende voedingsstoffen". Nou, niet dus! Want zelfs het handjevol uitslovers dat keurig eet volgens de Schijf van Vijf - en dus dagelijks zeven met halvarine besmeerde sneetjes bruinbrood, belegd met twee plakjes vleeswaren en twee plakken kaas, drie porties zuivel, vijf aardappelen, vier opscheplepels groenten, 100 gram vlees
bereid in margarine en twee stuks fruit eet - zelfs die Nederlanders krijgen maar 80 procent van de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur binnen.
Ook dat heeft TNO berekend. En een verontrust TNO wilde daarom al in 2004 dat Nederlanders geadviseerd zou worden een extra supplement of een verrijkt product in te nemen. We zijn nu bijna anderhalf jaar verder en welgeteld één margarinefabrikant heeft, ongetwijfeld na ellenlange procedures, onlangs toestemming gekregen om extra foliumzuur in het smeersel te stoppen. Het voedingscentrum meldt intussen zorgeloos dat de foliumzuurinname 'aan de
krappe kant' is. En de overheid heeft nog niemand geadviseerd om eens een foliumzuurtabletje te slikken. Nederland overvoed? Qua buiken en billen wel. Maar wat foliumzuur betreft kunnen we nog wel wat bijvoeding gebruiken.
Karine Hoenderdos
Gezondheidsdeskundige
Even nieuwsgierig hoor.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:18 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik heb het niet geslikt, alleen na de zwangerschap. ik ben wel egzonde rgaan eten meer groente en fruit etc.
bewust.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:32 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Even nieuwsgierig hoor.
Was dat bewust? Of omdat je het niet wist?
Nou ben ik benieuwd, krijgt Arwen wel de inentingen?quote:Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
bewust.
Ik vind het zelf onnodig om iets te gaan slikken, wat je normaliter niet gebruikt. vroeger gebruikten ze dat ook niet.
Ik ben van mening dat als het kindje gehandicapt oid zou zijn dat het zo heeft moeten zijn, en dit ook met foliumtabletten etc. zou zijn gebeurd.
Het is allemaal wetenschappelijk bewezen dat het beter is etc. geloof ik direct.
Maar het voelde voor mij niet goed.
vroeger gingen er ook meer kindjes en moeders dood. Wist je trouwens dat er vroeger ook geen flessenvoeding was?quote:Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
bewust.
Ik vind het zelf onnodig om iets te gaan slikken, wat je normaliter niet gebruikt. vroeger gebruikten ze dat ook niet.
quote:Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
bewust.
nee gewoon als een iederquote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:34 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Dus jij leeft nog in een plaggenhut en warmt je bij een houtvuur, omdat ze vroeger ook geen stenen huizen en verwarming hadden?
![]()
ik vind het moeilijk te respecteren dat sommigen er bewust voor kiezen om géén foliumzuur te nemen, wetende hoe goed en noodzakelijk het is voor de gezondheid van je kind. Zo zie je maar weer dat hoewel de overheid campagnes wil voeren voor een gezondere samenleving, dit bij veel mensen gewoon in dovemansoren valt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:22 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
nee gewoon als een ieder![]()
en moussy dat ze geen flessenvoeding hadden had ik wel bv gegeven, maar nu heb je wel die keuzes om die te maken.
En dit is mijn keuze geweest zoals jullie die keuze ook gemaakt hebben, alleen bij jullie viel het dubbeltje de ene kant op en bij mij de andere kant op.
Als we elkaar daar nou gewoon in respecteren is het toch prima![]()
Waarom slikte je geen foliumzuur tijdens, maar wel ná je zwangerschapquote:Op maandag 20 maart 2006 13:18 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik heb het niet geslikt, alleen na de zwangerschap.
uiteraard respecteer ik de mensen die geen foliumzuur gebruiken niet.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:42 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik ben van mening dat de dingen gebeuren om een reden, en dat als iets zo is dan heeft dat zo moeten zijn.
en dat heeft niets met in een hutje op de hei wonen te maken.
Maar met een soort geloofsovertuiging.
En tuurlijk zou ik net zo goed angsten en alles hebben over van alles, en zeg ik ook wel het is niet eerlijk. ik ben ook maar een mens![]()
Ik vind het wel raar dat iemand die het wle gebruikt heeft wel commentaar mag geven en dat een ieder dat moet respecteren, maar er is geen respect voor mensen die het niet gebruiken.
Wat maakt jullie beter dan een ander?
Ah, duidelijk.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:42 schreef _evenstar_ het volgende:
omdat ik een keizersnede gehad heb en dit voor mijn ijzerwaarde wel erg nodig was en door foliumzuur wordt dat sneller opgenomen.
ik heb dit ook alleen maar gedaan tot mijn ijzer op pijl was.
Foliumzuur is toch geen troep? Gewoon vitamine B11.quote:Ik hou er gewoon niet van om onnodig, voor mijn gevoel, troep te gaan slikken .
Klopt, maar dat is bij hele hoge doseringen en komt het eigenlijk alleen bij oude mensen voor.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:14 schreef Doderok het volgende:
Foliumzuur supplementen kunnen een gebrek aan B12 maskeren.
inderdaad, en het respect daalt nog, want je argumenten raken kant noch wal.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 12:19 schreef _evenstar_ het volgende:
en petlapin, jij hebt het over gezwets, vind ik nogal respectloos gelukkig hoef ik niet elk detail en alles van mijn leven aan je te verantwoorden![]()
Verschil: Jij wist niet van het bestaan, Evenstar heeft het bewust niet geslikt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:14 schreef livelink het volgende:
Om dan maar de knuppel in het hoenderhok te gooien en Evenstar te steunen in haar eenzame strijd: Ik heb ook geen foliumzuur geslikt. Sterker nog, ik had nog nooit van het bestaan gehoord tot ik de 1e keer bij de verloskundige kwam.
Ik vind het echt ongelooflijk hoe ver vrouwen gaan in het elkaar veroordelen en schuldgevoelens aanpraten om dit soort dingen.
Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Al neem je het niet omdat je daar geen zin in hebt nou ook goed toch?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:45 schreef livelink het volgende:
Ja, maar bij Job heb ik het ook niet geslikt en toen wist ik wel van het bestaan, maar het gaat me er eigenlijk om dat ik de reacties van PetitLapin gewoon heel raar vind. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er zo ontzettend fel gereageerd wordt hierop.
ja, ik reageer fel hierop. Ik kan er echt niet bij dat je als toekomstige moeder er bewust voor kiest om niet de vitaminen te nemen die noodzakelijk zijn voor een goede ontwikkeling van je kind. Dat vind ik pas eens enorm raar. Moest ze nog eens zinnige argumenten geven, maar nee " het voelde niet goed", en "het zal gebeuren zoals het moest zijn". En daar moet ik respect voor hebben? nee, sorry.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:45 schreef livelink het volgende:
Ja, maar bij Job heb ik het ook niet geslikt en toen wist ik wel van het bestaan, maar het gaat me er eigenlijk om dat ik de reacties van PetitLapin gewoon heel raar vind. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er zo ontzettend fel gereageerd wordt hierop.
Mooi laten gaan. Is voor iedereen verschillend. Als ze geen respect voor anderen met een andere mening op kan brengen dan moet ze zich niet in een discussie mengen!!quote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:52 schreef _evenstar_ het volgende:
en ik moet wel respect voor jou hebben zeker![]()
![]()
Ik denk dat ik liever niet met nog meer van je standpunten en je levenswijsheden geconfronteerd wordt, dus nee, maak je maar niet ongerustquote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:52 schreef _evenstar_ het volgende:
en ik moet wel respect voor jou hebben zeker![]()
![]()
ja wijzer niet te reageren maar ik walg van mensen die beter menen te zijnquote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:54 schreef MeNicole het volgende:
[..]
Mooi laten gaan. Is voor iedereen verschillend. Als ze geen respect voor anderen met een andere mening op kan brengen dan moet ze zich niet in een discussie mengen!!
En nee ik had het ook niet binnen gehouden trouwens, maar dat ter zijde![]()
en daar zit het voor mij het probleem. De argumenten van een zekere dame hier op een rijtje:quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef livelink het volgende:
Oh, en even voor de duidelijkheid. Iedereen die wel foliumzuur slikt of heeft geslikt, mag zich op dit punt zeker beter noemen dan ik ben, maar om nou te zeggen dat je volstrekt geen respect hebt voor mensen die het om wat voor een reden dan ook niet hebben genomen, vind ik gewoon wat ver gaan.
is de confrontatie met je eigen woorden zo hard ?quote:
ja, je argumenten waren van zo'n bijzonder hoog niveauquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:37 schreef _evenstar_ het volgende:
nee ik had mijn bericht maar braaf gewijzigdik heb gene zin om me tot jou niveau te verlagen
![]()
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:34 schreef Moonah het volgende:
Waarom slikte je geen foliumzuur tijdens, maar wel ná je zwangerschap
Hoho, het 'had vast een bedoeling' dat je ijzerwaarde zo was. Dus jij had volgens jouw redenering niks mogen slikken. Of.... heb je andere maatstaven voor jezelf dan voor je ongeboren kindje?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:42 schreef _evenstar_ het volgende:
omdat ik een keizersnede gehad heb en dit voor mijn ijzerwaarde wel erg nodig was en door foliumzuur wordt dat sneller opgenomen.
Nou, jij zegt exáct wat ik later ook nog dacht (toen ik in de auto zat en aan het nadenken was over dit topic...).quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:46 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
[..]
Hoho, het 'had vast een bedoeling' dat je ijzerwaarde zo was. Dus jij had volgens jouw redenering niks mogen slikken. Of.... heb je andere maatstaven voor jezelf dan voor je ongeboren kindje?
ik ben 28 lentes jongquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:43 schreef _evenstar_ het volgende:
hoe oud was jekap gewoon met dit kinderachtige gedoe, dit is geen topic meer over foliumzuur maar over hoe zeik ik een ander af.
Ik zie niet waar iemand wordt gebashed.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:49 schreef _evenstar_ het volgende:
jezus christus, wat is dit voor gedoe man kom laten we met zijn allen een persoon bashen. loop naar de kloten
Die anderen snap ik ook niet.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:53 schreef _evenstar_ het volgende:
er zijn er meerdern die het niet slikte en op wi wordt er constant egwezne? op mij
Je verwoordt hier precies wat ik niet snap... Je kunt de risico's op een zware handicap bij je kindje aanzienlijk verminderen door het slikken van een vitamine. Een vitamine! Geen medicijn, daarbij zou ik me nog iets kunnen voorstellen, maar een gewone vitamine.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:25 schreef Isabeau het volgende:
Ik denk dat mensen zo fel reageren omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat mensen hun (ongeboren) kindje toegenomen kans op schade of ziekte aandoen terwijl ze weten dat er iets is wat je kan doen om die kans te laten afnemen.
quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:28 schreef _evenstar_ het volgende:
En nmou gaat deze slechte moeder een peukje roken buiten![]()
Het antwoord hierop is vrij simpel. Ik was niet bezig om zwanger te worden en ik was niet voorbereid op een zwangerschap. En voordat ik wist dat ik zwanger was, was ik werkelijk niet geinteresseerd in al dit soort zaken. En waarschijnlijk is dat ook weer allemaal erg slecht.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 22:05 schreef cinnamongirl het volgende:
Het argument: 'ik wist niet van foliumzuur af' is kul; we leven in een informatiemaatschappij en je hoort dit gewoon te weten als je zwanger wilt worden. Ik vind het nogal onverantwoord om je niet voor te bereiden op de zwangerschap.
Ik denk dat je het met je laatste zin eigenlijk wel helemaal goed ziet.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:57 schreef mallemeid het volgende:
Jij reageert er ook zo fel op...
Ik slik trouwens geen foliumzuur en ben wel een beetje bezig met zwanger wordenDus ik ben ook wel wat fout bezig. 2 jaar terug toen ik wel zwanger geweest was heb ik het trouwens wel geslikt, maar niet altijd omdat ik het soms wel vergat. Toen kreeg ik helaas een miskraam, maar als ik nu weer zwanger word (eigenlijk moet ik nu gewoon weer gaan beginnen) zal ik het écht wel weer gaan slikken.
Dat het toen misgegaan is betekent toch niet dat je nooit meer foliumzuur hoeft te slikken 'omdat het toch niet helpt'?
oh liefie dat denk ik ook helemaal niet hoor.quote:Op woensdag 22 maart 2006 08:19 schreef _evenstar_ het volgende:
danosa, om misvatting te voorkomen, ik heb tijdens mijn zwangerschap niet gerookt, ben ruim een jaar gestopt geweest en rook sinds kort weer![]()
Foeiquote:Op woensdag 22 maart 2006 16:01 schreef MeNicole het volgende:
Nu krijg ik denk ik helemaal de poppen aan het dansen maar ik eet zelfs ook wel eens dingen die niet mogen volgens het lijstje![]()
De vlos zei: Zolang je er zelf niet ziek van word hoef je ook niet bang te zijn dat je kindje er onder lijdt.
Nou daar ga ik dan maar vanuit. Ben ik erg he![]()
Jij bent niet eens erg.quote:Op woensdag 22 maart 2006 16:01 schreef MeNicole het volgende:
Nu krijg ik denk ik helemaal de poppen aan het dansen maar ik eet zelfs ook wel eens dingen die niet mogen volgens het lijstje![]()
De vlos zei: Zolang je er zelf niet ziek van word hoef je ook niet bang te zijn dat je kindje er onder lijdt.
Nou daar ga ik dan maar vanuit. Ben ik erg he![]()
Dat klopt niet helemaal. Er zijn wateroplosbare vitamines en vetoplosbare vitamines. Van een wateroplosbare (bijvoorbeeld vitamine C) plas je een teveel weer uit. Maar de vetoplosbare vitamines (ik meen dat A hieronder valt, maar er zijn er meerdere) slaat je lichaam op in je vetcellen. Van die vitamines kun je daardoor een overdosering krijgen en dat is niet altijd gezond.quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:32 schreef Vicky het volgende:
want alles wat je teveel aan vitaminen binnenkrijgt wordt toch uitgescheiden, daar doet je lijf helemaal niets mee.
Als je al eens besmet bent (zoals eigenlijk iedereen dat wel is vroeger in je kindertijd) dan is het niet erg zei ze. Maar als je bijvoorbeel gerookte zalm eet en je word daarna ziek dan is er een groote kans dat ook de kleine er ziek van word. Zoiets was het.quote:Op woensdag 22 maart 2006 18:20 schreef cattie het volgende:
Vitamine B (dus ook foliumzuur) is wateroplosbaar, daar plas je het teveel ook van uit.
MeNicole, wat je vk zegt klopt niet, van een toxoplasmosebesmetting worden de meeste mensen niet of nauwelijks ziek, terwijl het erg schadelijk voor je ongeboren kind kan zijn!
En on topic: ik snap niet waarom vrouwen geen foliumzuur slikken voor en tijdens de zwangerschap. 1 tabletje per dag om je ongeboren kind een kleinere kans op afwijkingen te geven. Ik slikte sowieso al multivitaminen en ben voordat het spiraaltje werd verwijderd overgestapt op multivitaminen voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. Kleine moeite en hopelijk groot plezier.
nee hoor, láng niet iedereen heeft dit wel eens gehad. dat is nou juist waarom zo voor die kattenbakken e.d. gewaarschuwd wordt. je kunt je er geloof ik wel op laten testen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 08:22 schreef MeNicole het volgende:
Als je al eens besmet bent (zoals eigenlijk iedereen dat wel is vroeger in je kindertijd)
hoe bedoel je ?quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:13 schreef Githa het volgende:
Maar als je er daarna ziek van wordt ben je toch al te laat.... dus kun je het niet beter gewoon laten staan.
MeNicole geeft aan dat het niet schadelijk voor het kindje is zolang zij er ook niet ziek van wordt, maar mocht ze nu iets nemen en er ziek van worden....dan ben je toch al te laat?quote:
A, D, E en K zijn vetoplosbare vitaminen. Die kunnen gevaarlijk zijn als je teveel binnen krijgt.quote:Op woensdag 22 maart 2006 17:35 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Dat klopt niet helemaal. Er zijn wateroplosbare vitamines en vetoplosbare vitamines. Van een wateroplosbare (bijvoorbeeld vitamine C) plas je een teveel weer uit. Maar de vetoplosbare vitamines (ik meen dat A hieronder valt, maar er zijn er meerdere) slaat je lichaam op in je vetcellen. Van die vitamines kun je daardoor een overdosering krijgen en dat is niet altijd gezond.
nu begrijp ik je, en je hebt gelijkquote:Op donderdag 23 maart 2006 13:05 schreef Githa het volgende:
MeNicole geeft aan dat het niet schadelijk voor het kindje is zolang zij er ook niet ziek van wordt, maar mocht ze nu iets nemen en er ziek van worden....dan ben je toch al te laat?
Dus kun je al die producten beter laten staan, of je er nu vroeger wel of niet al eens mee besmet bent.
in die zin
Zie je wel, ik had al mijn vraagtekens gezet bij die extra vitamine k en d, ik vond het zo raar dat ene kant wordt gezegd datmoedermelk het beste is maar dat je wel even ken d moet geven want daarvan zit er te weinig inquote:Op woensdag 22 maart 2006 09:54 schreef poemojn het volgende:
Toen ik me het laatst erin verdiepte (2004) las ik oa op diverse sites dat niet bekend is waarom foliumzuur helpt die handicaps te voorkomen. Een mogelijke verklaring was dat bij kinderen die zich niet goed ontwikkelden de zwangerschap sneller in een miskraam eindigde als foliumzuur werd geslikt.
Over die vitamine K en D: zit allebei wel in moedermelk; onderzoeken die aantonen dat 't er te weinig in zit zijn voor zover ik weet gedaan toen kinderen nog niet op verzoek gevoed werden. En vooral van 't colostrum waarin een hogere concentratie ervan zit kregen ze dan te weinig binnen.
Verder is het niveau waarin die vitamines moeten voorkomen bij kleine kinderen niet bekend (voor zover ik weet alweer), maar wordt er gerekend met volwassen niveaus. En het kan natuurlijk heel goed zijn dat er een reden is waarom die niveaus bij pasgeborenen lager zijn dan bij volwassenen.
Ik kende iemand die heel trots uitriep dat "de dokter heeft helemaal niet gezegd dat ik moest stoppen met roken tijdens de zwangerschap"quote:Op donderdag 23 maart 2006 17:39 schreef Moonah het volgende:
Ik vind het ehm... laat ik het tactisch zeggen... nogal bijzonder, dat bepaalde dames bijna aan het koketteren zijn met het feit dat ze zich niet aan alle welbekende adviezen over voeding en supplementen houden.
Werkelijk, ik kan niet begrijpen dat aanstaande moeders niet hoe dan ook het zekere voor het onzekere nemen t.a.v. de gezondheid van hun ongeboren kindje.
Had ze wel durven vertellen dat ze rookte danquote:Op donderdag 23 maart 2006 18:10 schreef Isabeau het volgende:
Ik kende iemand die heel trots uitriep dat "de dokter heeft helemaal niet gezegd dat ik moest stoppen met roken tijdens de zwangerschap"Ja, dat zal hij wel vergeten zijn, muts, maar dat wil niet zeggen dat het nu dùs goed is (zo klonk het namelijk). En dat zegt iemand dan expres naar mij toe om mijn reactie te peilen
![]()
Precies.quote:Op donderdag 23 maart 2006 18:36 schreef Rewimo het volgende:
Eerlijk gezegd kan ik geen enkele reden bedenken waarom je moedwillig (iets niet weten is een andere zaak) risico zou nemen met de gezondheid van je kind...
Maar dat ligt voor sommigen kennelijk anders. Dat moeten ze uiteraard zelf weten, maar begrijpen doe ik het niet.
Da's dus inderdaad altijd het probleem... "Vroeger ging het ook goed, dus nu ook". Ja, met de mensen die het zeggen is het inderdaad goed gegaan, maar vroeger waren er verhoudingsgewijs veel meer problemen met kindersterfte ed.quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:51 schreef Leah het volgende:
En ja, mijn moeder ging ook heel anders met haar zwangerschappen om als dat we tegenwoordig doen, en mijn broer en ik zijn allebei gezond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |