abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36142250
hallo, hoe ver vantevoren moet je beginnen met foliumzuur slikken als je zwanger wilt raken?
Ik hoor verschillende dingen, variererend van 3maand vantevoren tot het moment dat je zwanger bent.....
En zijn er ook nadelen aan verbonden??
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zaterdag 18 maart 2006 @ 14:51:56 #2
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36142602
http://www.erfelijkheid.nl/zwangerschap/foliumzuur.php

Lees dit maar even door. Misschien dat je er wat meer aan hebt dan aan allerlei verschillende reacties.

Succes met je toekomstige zwangerschap
pi_36142783
Je moet foliumzuur beginnen te slikken zodra je zwanger WIL worden, eigenlijk dus al in de laatste week van je pil (als je die gebruikt).

En zolang je je aan de aanbevolen dosering houdt, is er niks aan de hand. Maar je apotheek kan je daar meer over vertellen
pi_36143057
Niet negatief bedoeld,maar ik zou eerst maar zien of je zwanger kunt worden en er dan mee beginnen.Er word wel aanbevolen: vanaf 3 maanden van te voren....,maar wie zegt,wanneer jij zwanger raakt?Zelfs nu ik al een paar jaar in de MMM zit,slik ik ze niet eens,ik wacht eerst op een positieve test.Anders had ik ze al 4 jaar voor niks geslikt,lijkt me ook niet nodig.Maar volg je eigen gevoel hier maar in,misschien wil je eerder beginnen,dan zit je wel meteen goed als je wel meteen zwanger mocht raken.En dan door blijven slikken tot de eerste 6 weken van je zwangerschap.
Veel succes!.

Groetjes,Minoes
pi_36143841
Nou ja, ik heb ook jaren foliumzuur geslikt alvorens ik zwanger werd (duurde ook jaren ) . Baat het niet, het schaadt ook niet immers?
Variety is the spice of life
pi_36143920
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 15:16 schreef minoes_ het volgende:
Niet negatief bedoeld,maar ik zou eerst maar zien of je zwanger kunt worden en er dan mee beginnen.
wat een onzin minoes. als je daarop wacht ben je juist te laat! het gaat immers juist om die prille fase. een beetje extra foliumzuur kan geen kwaad hoor, dus dan maar voor niks slikken zou ik zeggen.
pi_36143933
Foliumzuur is idd niet schadelijk als je het slikt terwijl je niet zwanger bent, ik zou het gewoon nemen wanneer je besluit te stoppen met de pil.
pi_36144199
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 15:54 schreef bixister het volgende:

wat een onzin minoes. als je daarop wacht ben je juist te laat! het gaat immers juist om die prille fase. een beetje extra foliumzuur kan geen kwaad hoor, dus dan maar voor niks slikken zou ik zeggen.
inderdaad,

ik heb het langer dan een jaar geslikt
PETITLAPIN2 is mama van een TWEE schattig dochtertjes: Amélie en Marie
pi_36144323
mocht je nou gaandeweg ontdekken dat het echt onmogelijk is om zonder medische hulp zwanger te raken dan kun je het potje foliumzuur altijd nog een tijd terug in de kast zetten. want dat 't op den duur frustrerend is om dat foliumzuur te slikken terwijl het maar niet lukt kan ik me levendig voorstellen.
  † In Memoriam † zaterdag 18 maart 2006 @ 16:42:19 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_36144896
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 15:16 schreef minoes_ het volgende:
Niet negatief bedoeld,maar ik zou eerst maar zien of je zwanger kunt worden en er dan mee beginnen.Er word wel aanbevolen: vanaf 3 maanden van te voren....,maar wie zegt,wanneer jij zwanger raakt?Zelfs nu ik al een paar jaar in de MMM zit,slik ik ze niet eens,ik wacht eerst op een positieve test.Anders had ik ze al 4 jaar voor niks geslikt,lijkt me ook niet nodig.Maar volg je eigen gevoel hier maar in,misschien wil je eerder beginnen,dan zit je wel meteen goed als je wel meteen zwanger mocht raken.En dan door blijven slikken tot de eerste 6 weken van je zwangerschap.
Veel succes!.

Groetjes,Minoes
niet janken als je een gehandicapt kind krijgt
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_36148396
Ben het met de meesten hier eens, gewoon gaan slikken als je zwanger wilt worden, liefst nog 3 maanden voor je het echt gaat proberen. Omdat ik toen toch al meer op mijn gezondheid ging letten, slikte ik het naast normale vitaminepillen. Het kan geen kwaad voor je lichaam, dus waarom niet? Toen ik ontdekte dat ik zwanger was, ben ik overgestapt naar Gravitamon, een vitaminepil speciaal voor zwangeren en borstvoedenden en daar zit al foliumzuur in. Dit ben ik door blijven slikken en daar was ik maar wat blij mee toen ik na 6 maanden borstvoeding ontdekte dat ik weer zwanger was geraakt. Gewoon doen; baadt het niet; het schaadt ook niet. Beter dan je zorgen maken omdat je het niet (lang genoeg) geslikt hebt.
pi_36148519
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 15:54 schreef bixister het volgende:
Idd Als je merkt dat je zwanger bent en dan pas gaat slikken ben je in wezen al erg laat.
Direct beginnen bij een concrete kinderwens (dus als je gaat vrijen zonder voorbehoedmiddelen).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_36149345
Ik vergat dat pilletje nogal eens (net zoals de vitamine d van jans nu )
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zaterdag 18 maart 2006 @ 19:49:37 #14
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_36149372
Wij kunnen niet op de normale manier zwanger worden, maar zodra ik weer in het zicht van behandelen kwam is de foliumzuur weer uit de kast gekomen. (dwz multivitaminen voor vrouwen die zwanger willen worden/zijn van 't Kruidvat. Daar is ook extra foliumzuur aan toegevoegd).

over het algemeen is de bedoeling: zodra je zwanger wilt worden kun je het beste foliumzuur slikken.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 19:51:29 #15
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_36149415
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 19:48 schreef jessie het volgende:
Ik vergat dat pilletje nogal eens (net zoals de vitamine d van jans nu )
ik vergeet het ook regelmatig hoor, maar ik neem ze vaker wel dan niet.

shit, die vitD.. daar moet ik echt strikter in worden..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:25:45 #16
593 sjak
Juffie Bloem
pi_36152022
Foliumzuur zit ook vaak in "normale" vitamine complexen. Als je niet wil dat iemand erachter komt kan je gewoon zoiets kopen. Ik had toen zo'n potje met allerlei B-vitamines van de DA. Ideaal.
Lekker douchen!
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:42:41 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36152476
Hoe zit dat nou eigenlijk met de mannen?
Volgens mij heb ik ook ooit ergens iets gelezen over dat het ook beter zou zijn als zij ook foliumzuur zouden slikken.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:46:17 #18
61800 Rottdog
May all your dreams come true
pi_36152604
Voor de spermakwaliteit BE.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 21:47:55 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36152648
Ja ok. Dat begreep ik toen ook, maar dat is dus ook wel zo? Omdat je er eigenlijk vaak niks over hoort?

Hoe zit het met de meiden hier? Slikken/slikten jullie mannen/vriendjes mee?
pi_36152781
ik weet 't niet eens meer precies maar ik geloof dat G 't een tijdlang wel gedaan heeft. toen hadden we dat ook net gelezen inderdaad.
  FOK!fossiel zaterdag 18 maart 2006 @ 21:57:54 #21
2628 Karin
pi_36152968
Die van mij deed daar niet aan mee.

Ik heb heb het de eerste maanden keurig geslikt. Maar na een tijdje kwam er aardig het klad in, vergat het steeds. Vlak na een menstruatie was het ook best confronterend elke keer vond ik, zeker als je echt heel teleurgesteld was als het weer niet raak was. Toen ik uiteindelijk zwanger was ben ik heel braaf gaan slikken maar had wel een beetje een schuldgevoel dat ik het de maanden ervoor zo weinig had geslikt.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 22:07:49 #22
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_36153321
Ik heb het geslikt, en ik slik het nog steeds . Foliumzuur verbetert bv ook de conditie van je baarmoeder, en helpt je om je ijzergehalte op peil te houden. In alle ons omringende landen wordt foliumzuur toegevoegd aan drinkwater en brood. Dit omdat je wel heeeel veel groene groenten moet eten om aan je quotum te komen.
Het teveel aan foliumzuur plas je weer uit, dus een overdosis kun je niet nemen .
Ik had er niet zoveel moeite mee om het te onthouden trouwens, in het begin stond het potje foliumzuur daar waar mijn pilstrip altijd lag dus het ritueel van pilletje slikken, tandenpoetsen ging gewoon door.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_36153823
ik heb ook nog heeeel lang van die 'fem natal' vitaminepillen (met extra foliumzuur) geslikt, maar ben onlangs toch maar overgestapt op 'gewone'.
  zaterdag 18 maart 2006 @ 22:27:24 #24
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_36153931
Ik heb heel lang baarmoederproblemen gehad, en of het nou toeval is of niet, sinds ik foliumzuur slik zijn mijn uitstrijkjes altijd goed geweest. Ik slik dus vrolijk door .
  zaterdag 18 maart 2006 @ 22:41:29 #25
61800 Rottdog
pi_36154297
Staat een artikel over de man ook aan het foliumzuur?
http://www.babybox.nl/artikel.php?artikel=85
pi_36154399
uit rottdogs link:
quote:
Foliumzuur op natuurlijke wijze
Extra foliumzuur slikken wordt mannen daarom (nog) niet aangeraden. Mannen kunnen daarentegen best wat doen om de vruchtbaarheid misschien wat op te krikken. Een goede, gevarieerde voeding waarbij de opname van foliumzuur op natuurlijke wijze verhoogd wordt bijvoorbeeld. Men moet dan denken aan voedingsmiddelen als vlees, melk, peulvruchten, bloemkool, broccoli en groene bladgroenten zoals spinazie.
oja ik herinner me nu weer dat G dit ook gelezen had. toevallig zijn dit precies de dingen die hij graag lust (buiten dit dan ook maar erg weinig ) dus hij vond die pillen toen ook niet meer zo nodig.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 18 maart 2006 @ 22:45:30 #27
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_36154410
Ik heb 2 jaar lang foliumzuur geslikt voor ik zwanger werd (open ruggetjes in de familie dus waarom risico nemen, foliumzuur kan geen kwaad, ik slikte op doktersvoorschrift zelfs 5 mg i.p.v. 0,5). Toen ik stopte met de pil heb ik in plaats van de pilstrip het potje foliumzuur in de badkamer gezet. Elke avond een pilletje bij het tandenpoetsen, als je aan de pil gewend bent ga je gewoon in het ritme door
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 18 maart 2006 @ 22:59:07 #28
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36154715
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 22:45 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb 2 jaar lang foliumzuur geslikt voor ik zwanger werd (open ruggetjes in de familie dus waarom risico nemen, foliumzuur kan geen kwaad, ik slikte op doktersvoorschrift zelfs 5 mg i.p.v. 0,5). Toen ik stopte met de pil heb ik in plaats van de pilstrip het potje foliumzuur in de badkamer gezet. Elke avond een pilletje bij het tandenpoetsen, als je aan de pil gewend bent ga je gewoon in het ritme door
Ok, moet ff hoor: Vrouwen horen ook gewoon te slikken

Maarre, 5mg, damn is dat niet xtreem veel dan? Waar 0.5 dan als normaal gezien wordt?
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 18 maart 2006 @ 23:02:00 #29
13151 crew  Rewimo
pi_36154793
Nee, 5 mg is de aan te raden hoeveelheid als open ruggetjes in de familie voorkomen. Hoewel erfelijkheid niet onomstotelijk vast staat is er waarschijnlijk een hoger risico en daarom krijg je een tienvoudige dosis. Kan geen kwaad.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 18 maart 2006 @ 23:03:43 #30
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36154837
Tsja, Baat het niet, schaadt het niet.

Dan is het idd verstandig om 5mg te doen.

Weet er eigenlijk bar weinig vanaf.
  zondag 19 maart 2006 @ 00:51:07 #31
1087 Merisse
broddeltante
pi_36157639
Goedkoop alternatief voor Femnatal: Vitaal Zwanger vitamine van 't Kruidvat. Gewoon multivitaminecomplex maar dan MET foliumzuur en ik geloof zonder vitamine A ofzo omdat dat niet goed is tijdens de zwangerschap.
You will never leave my mind
And it turns out to be so much different than our dreams
Now you're, you're a star in heaven
  zondag 19 maart 2006 @ 10:15:32 #32
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36162078
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 22:27 schreef Leah het volgende:
Ik heb heel lang baarmoederproblemen gehad, en of het nou toeval is of niet, sinds ik foliumzuur slik zijn mijn uitstrijkjes altijd goed geweest. Ik slik dus vrolijk door .
Nou zeg...
Nu ik zo terugreken is dat bij mij ook zo!
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  zondag 19 maart 2006 @ 10:37:03 #33
26341 Mariposa
Telt af...
pi_36162327
Ik ben vorige maand, dus gestopt met de pil en begonnen met Gravitamon op aanraden van de Apotheek. Daarvoor, nam ik al elke ochtend kauwvitaminen.

Ik slik dus altijd al 's ochtends mijn medicijn en vitaminepil(voor de kauwtablet, had ik slik vitaminen van Davitamon), dus voor mij is het niet lastig om het te onthouden.

Ow, ja deze maand gaan we hopelijk voor het echie, nog even afwachten of de HA het groene licht geeft.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  zondag 19 maart 2006 @ 11:44:50 #34
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36163536
Nou, Succes dan Mariposa!
pi_36174404
allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties! Heb meteen een potje opgehaald!!
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zondag 19 maart 2006 @ 20:42:54 #36
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_36178964
ik ging het pas slikken, toen iik anderhalve maand zwanger bleek te zijn. Maarja... dat heb je hé?
Zelfs toen was ik niet erg strikt. Ik bedoel eigenlijk te zeggen.. ik geloof best in de werking ervan enzo. Maar mijn moeder en schoonmoeder hebben ook prachtige kinderen gebaard, waaronder mijn vriend...*zwijmel*...., gewoon zónder foliumzuur. Mijn schoonmoeder kreeg zelfs als advies: 'elke dag een glas rode wijn!' Nou, de PV-man is er niet slechter van geworden hoor!
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
  zondag 19 maart 2006 @ 20:47:04 #37
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_36179139
Ik wist niet eens dat ik zwanger was en toen ik het wist, was ik bleek achteraf al 8 weken zwanger... dus de eerste 8 weken geen foliumzuur gehad.

Nu we bezig al bijna een jaar zijn voor de 2e.... moet ik tot mijn schande bedenken dat ik het foliumzuur nu ook vergeet.... zal binnenkort weer eens beginnen.
Make love, not war ☮
  maandag 20 maart 2006 @ 13:18:20 #38
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36197824
Ik heb het niet geslikt, alleen na de zwangerschap. ik ben wel egzonde rgaan eten meer groente en fruit etc.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  maandag 20 maart 2006 @ 13:29:16 #39
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36198158
Heel toevallig ging de column in de Metro vanmorgen ook over Foliumzuur:
quote:
ONDERVOED ZIJN WE ALLEMAAL

Tjongejonge, wat maken we ons massaal druk om blubberbuiken en dito billen. En wat zijn we bezorgd over de dikke kinderen in Nederland. Je zou in al dat tumult haast geloven dat Nederland zwaar overvoed is en dat we vooral minder moet eten. Veel minder.

Het tegendeel is waar. Veel ogenschijnlijk gezonde en blakende Nederlanders lopen namelijk gevaar op ondervoeding. We krijgen bijna allemaal dagelijks van een essentiële voedingsstof te weinig binnen, minder dan de Gezondheidsraad ons adviseert. En het ergste is dat de overheid dit allang weet en toch niet aarschuwt, sterker nog: ons verkeerde, geruststellende informatie en adviezen geeft.

Het gaat om foliumzuur. Dat is de vitamine die vrouwen in het begin van de zwangerschap extra slikken om de kans op een open ruggetje bij de baby te verkleinen. Door alle aandacht voor foliumzuur voor baby's denk je bijna dat
je deze vitamine alleen de eerste tien weken van de zwangerschap nodig hebt. Fout. Iedereen heeft foliumzuur nodig, van peuter tot bejaarde, van zwangere
tot sporter. Het is een ware regelneef, foliumzuur. Het laat stofwisselingsenzymen
functioneren, het zorgt voor gezonde rode bloedcellen, helpt bij de aanmaak van DNA en het kan waarschijnlijk hart- en vaatziekten helpen voorkomen. Niet voor niets werd in 2003 de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van foliumzuur verhoogd van 0.2 mg naar 0.3 mg.

Frappant genoeg krijgt eigenlijk niemand die aanbevolen hoeveelheid met zijn eten binnen. Foliumzuur zit vooral in groenten, fruit en volkorenbrood en daarvan eet de gemiddelde Nederlander helaas te weinig. Het onderzoeksinstituut TNO meldde al in december 2004 dat daardoor 75 procent van de mannen en 95 procent van de vrouwen dagelijks minder foliumzuur binnenkrijgt dan wordt aanbevolen.

Dat is geen kattenpis! De oplossing ligt voor de hand: we moeten nu eindelijk eens volgens de Schijf van Vijf gaan eten. Want wie eet volgens de aanbevelingen van het Voedingscentrum, krijgt alles binnen wat zijn buik en zijn hartje begeert. Dat staat op hun website: "De basis voor een gezonde voeding die het Voedingscentrum met de Schijf van Vijf aanbeveelt, zorgt voor voldoende voedingsstoffen". Nou, niet dus! Want zelfs het handjevol uitslovers dat keurig eet volgens de Schijf van Vijf - en dus dagelijks zeven met halvarine besmeerde sneetjes bruinbrood, belegd met twee plakjes vleeswaren en twee plakken kaas, drie porties zuivel, vijf aardappelen, vier opscheplepels groenten, 100 gram vlees
bereid in margarine en twee stuks fruit eet - zelfs die Nederlanders krijgen maar 80 procent van de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur binnen.

Ook dat heeft TNO berekend. En een verontrust TNO wilde daarom al in 2004 dat Nederlanders geadviseerd zou worden een extra supplement of een verrijkt product in te nemen. We zijn nu bijna anderhalf jaar verder en welgeteld één margarinefabrikant heeft, ongetwijfeld na ellenlange procedures, onlangs toestemming gekregen om extra foliumzuur in het smeersel te stoppen. Het voedingscentrum meldt intussen zorgeloos dat de foliumzuurinname 'aan de
krappe kant' is. En de overheid heeft nog niemand geadviseerd om eens een foliumzuurtabletje te slikken. Nederland overvoed? Qua buiken en billen wel. Maar wat foliumzuur betreft kunnen we nog wel wat bijvoeding gebruiken.

Karine Hoenderdos
Gezondheidsdeskundige

[ Bericht 2% gewijzigd door BE op 21-03-2006 11:32:47 (mg'jes aangepast nav correctie in de metro) ]
  maandag 20 maart 2006 @ 13:32:36 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36198263
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:18 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik heb het niet geslikt, alleen na de zwangerschap. ik ben wel egzonde rgaan eten meer groente en fruit etc.
Even nieuwsgierig hoor.
Was dat bewust? Of omdat je het niet wist?
  maandag 20 maart 2006 @ 23:27:52 #41
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36218483
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:32 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Even nieuwsgierig hoor.
Was dat bewust? Of omdat je het niet wist?
bewust.
Ik vind het zelf onnodig om iets te gaan slikken, wat je normaliter niet gebruikt. vroeger gebruikten ze dat ook niet.
Ik ben van mening dat als het kindje gehandicapt oid zou zijn dat het zo heeft moeten zijn, en dit ook met foliumtabletten etc. zou zijn gebeurd.
Het is allemaal wetenschappelijk bewezen dat het beter is etc. geloof ik direct.
Maar het voelde voor mij niet goed.
pi_36222644
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

bewust.
Ik vind het zelf onnodig om iets te gaan slikken, wat je normaliter niet gebruikt. vroeger gebruikten ze dat ook niet.
Ik ben van mening dat als het kindje gehandicapt oid zou zijn dat het zo heeft moeten zijn, en dit ook met foliumtabletten etc. zou zijn gebeurd.
Het is allemaal wetenschappelijk bewezen dat het beter is etc. geloof ik direct.
Maar het voelde voor mij niet goed.
Nou ben ik benieuwd, krijgt Arwen wel de inentingen?

edit: ik lees ff in het babytopic en zie dat ze die wel heeft gehad

[ Bericht 10% gewijzigd door easy-going op 21-03-2006 09:01:10 ]
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
  † In Memoriam † dinsdag 21 maart 2006 @ 09:01:13 #43
7074 moussy
kuttekop
pi_36222883
quote:

[..]

bewust.
vroeger gingen er ook meer kindjes en moeders dood. Wist je trouwens dat er vroeger ook geen flessenvoeding was?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 10:34:31 #44
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_36224752
quote:

[..]

bewust.
Dus jij leeft nog in een plaggenhut en warmt je bij een houtvuur, omdat ze vroeger ook geen stenen huizen en verwarming hadden?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:22:53 #45
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36226114
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 10:34 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

Dus jij leeft nog in een plaggenhut en warmt je bij een houtvuur, omdat ze vroeger ook geen stenen huizen en verwarming hadden?
nee gewoon als een ieder

en moussy dat ze geen flessenvoeding hadden had ik wel bv gegeven, maar nu heb je wel die keuzes om die te maken.
En dit is mijn keuze geweest zoals jullie die keuze ook gemaakt hebben, alleen bij jullie viel het dubbeltje de ene kant op en bij mij de andere kant op.
Als we elkaar daar nou gewoon in respecteren is het toch prima
pi_36226369
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:22 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

nee gewoon als een ieder

en moussy dat ze geen flessenvoeding hadden had ik wel bv gegeven, maar nu heb je wel die keuzes om die te maken.
En dit is mijn keuze geweest zoals jullie die keuze ook gemaakt hebben, alleen bij jullie viel het dubbeltje de ene kant op en bij mij de andere kant op.
Als we elkaar daar nou gewoon in respecteren is het toch prima
ik vind het moeilijk te respecteren dat sommigen er bewust voor kiezen om géén foliumzuur te nemen, wetende hoe goed en noodzakelijk het is voor de gezondheid van je kind. Zo zie je maar weer dat hoewel de overheid campagnes wil voeren voor een gezondere samenleving, dit bij veel mensen gewoon in dovemansoren valt.

tenenkrullend vind ik het. "Het voelde niet goed", verdorie zeg, van een vitaminepilletje slikken heb je echt geen last.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:34:06 #47
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36226437
quote:
Op maandag 20 maart 2006 13:18 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik heb het niet geslikt, alleen na de zwangerschap.
Waarom slikte je geen foliumzuur tijdens, maar wel ná je zwangerschap
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:42:48 #48
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36226717
omdat ik een keizersnede gehad heb en dit voor mijn ijzerwaarde wel erg nodig was en door foliumzuur wordt dat sneller opgenomen.
ik heb dit ook alleen maar gedaan tot mijn ijzer op pijl was.
Ik hou er gewoon niet van om onnodig, voor mijn gevoel, troep te gaan slikken .
En dan kan iemand dat tenekrommend vinden, ik vind andere dingen tenenkrommend.
daar bij komt bij dat toen ik met de pil gestopt ben wij niet gelijk voor het echie gingen en dus eerst een normale cyclus wou weten.
nu waren wij gelijk zwanger en dan ben je al een aantal weken zwanger en om dan nog te gaan slikken had voor mij geen waarde meer zoals ik al eerder zij het voelde niet goed.
Ik ben van mening dat de dingen gebeuren om een reden, en dat als iets zo is dan heeft dat zo moeten zijn.
en dat heeft niets met in een hutje op de hei wonen te maken.
Maar met een soort geloofsovertuiging.
En tuurlijk zou ik net zo goed angsten en alles hebben over van alles, en zeg ik ook wel het is niet eerlijk. ik ben ook maar een mens

Ik vind het wel raar dat iemand die het wle gebruikt heeft wel commentaar mag geven en dat een ieder dat moet respecteren, maar er is geen respect voor mensen die het niet gebruiken.
Wat maakt jullie beter dan een ander?
pi_36226919
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:42 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik ben van mening dat de dingen gebeuren om een reden, en dat als iets zo is dan heeft dat zo moeten zijn.
en dat heeft niets met in een hutje op de hei wonen te maken.
Maar met een soort geloofsovertuiging.
En tuurlijk zou ik net zo goed angsten en alles hebben over van alles, en zeg ik ook wel het is niet eerlijk. ik ben ook maar een mens

Ik vind het wel raar dat iemand die het wle gebruikt heeft wel commentaar mag geven en dat een ieder dat moet respecteren, maar er is geen respect voor mensen die het niet gebruiken.
Wat maakt jullie beter dan een ander?
uiteraard respecteer ik de mensen die geen foliumzuur gebruiken niet.

Je vermindert de kans op een open ruggetje en zeer ernstige zenuwaandoeningen bij je kindje AAN-ZIEN-LIJK met die 'troep'. Dus met je 'het heeft zo moeten zijn' gezwets moet je echt niet aankomen. je hebt je lot voor een groot deel wel degelijk in handen, en het lot van je kind ook.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:50:01 #50
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36226924
quote:
omdat ik een keizersnede gehad heb en dit voor mijn ijzerwaarde wel erg nodig was en door foliumzuur wordt dat sneller opgenomen.
ik heb dit ook alleen maar gedaan tot mijn ijzer op pijl was.
Ah, duidelijk.
quote:
Ik hou er gewoon niet van om onnodig, voor mijn gevoel, troep te gaan slikken .
Foliumzuur is toch geen troep? Gewoon vitamine B11.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 11:52:24 #51
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36227006
Niemand is beter dan de ander, dat word hier ook niet gezegd maar ik kan me goed voorstellen dat mensen hier vraagtekens bij hebben. Het is heel bewust iets niet doen dat er aan kan bijdragen dat je kindje niet gehandicapt zal zijn...
Het is idd ieders vrije keuze maar ik vraag me dan idd wel af waarom je dan wel de inentingen doet bijvoorbeeld.

Ik zou geloof ik nog eerder foliumzuur slikken dan mijn kindje iets geven tegen darmkrampjes, want die horen er ook bij en daar krijgen ze, behalve pijn, verder echt niks van.

* Brighteyes slikt al een half jaar foliumzuur.
Vanaf het moment dat ik een keer per ongeluk dacht zwanger te zijn. Aangezien ik niet aan de pil ben en condooms toch iets minder veilig zijn ben ik maar gewoon door blijven slikken. Mocht ik toch per ongeluk zwanger raken dan ben ik iig niet te laat zeg maar. En het is een 'baadt het niet dan schaadt het niet' middel dat sowieso ook buiten zwangerschappen om zijn doel heeft. Zie het feit dat jij het hebt geslikt voor je eigen herstel. Zie bijv. ook de column die ik hierboven gecopy-paste heb.
pi_36227094
Je slikte wel de pil, maar geen foliumzuur?

Trouwens foliumzuur krijg je al binnen met gewoon eten, maar tijdens de zwangerschap is het te weinig, vandaar de aanvulling. Dus troep is het zeker niet.
pi_36227751
Foliumzuur supplementen kunnen een gebrek aan B12 maskeren.
Een tekort aan B12 kan leiden tot schade aan het zenuwstelsel.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 12:19:03 #54
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36227896
daarom ben ik meer groente en fruit gaan eten katlief, zodat ik op een natuurlijkere manier meer vitamines binnen kreeg.
Als ik de pil niet slik ben ik direct zwanger.. vandaar de pil.
waarom dan geen spiralthe zonder hormonen zou je dan kunnen vragen, heb ik zo mijn redenen voor maar die ga ik niet aan andermans neus hangen

waarom wel de inentingen, omdat die niet op een natuurlijkere manier binnen te krijgen zijn voor haar

en petlapin, jij hebt het over gezwets, vind ik nogal respectloos gelukkig hoef ik niet elk detail en alles van mijn leven aan je te verantwoorden

verders heb ik een gezond kind, welliswaar met een allergie, maar die had ik NIET kunnen voorkomen door foliumzuur.

en meer zeg ik er niet over ik laat jullie in je waarde, ik zou het waarderen al;s mensen mij in mijn waarde laten, doe je dat niet zegt dat meer over jullie dan over mij
  † In Memoriam † dinsdag 21 maart 2006 @ 13:01:21 #55
7074 moussy
kuttekop
pi_36229117
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 12:14 schreef Doderok het volgende:
Foliumzuur supplementen kunnen een gebrek aan B12 maskeren.
Klopt, maar dat is bij hele hoge doseringen en komt het eigenlijk alleen bij oude mensen voor.
pi_36229883
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 12:19 schreef _evenstar_ het volgende:
en petlapin, jij hebt het over gezwets, vind ik nogal respectloos gelukkig hoef ik niet elk detail en alles van mijn leven aan je te verantwoorden
inderdaad, en het respect daalt nog, want je argumenten raken kant noch wal.

dat je geen foliumzuur hebt genomen, tot daaraantoe, je keuze nog verrechtvaardigen en goedpraten met lulargumenten, dat is nog erger.

op mijn waardering hoef je niet te rekenen, nee
pi_36231847
De gyn raadde mij aan toch elke dag netjes mn pilletje in te nemen (ik ben nogal vergeetachtig in die dingen tot nu toe heb ik nog geen enkele keer eraan gedacht) ze vertelde dat foliumzuur helpt tegen open ruggetjes en dat ze nu weer bezig zijn met onderzoek of het ook helpt tegen vroege miskramen.

*ik ga het potje op een andere plek zetten en weer braaf elke dag innemen, ik beloof het!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_36232031
En voor wie de illusie heeft dat je met gewoon eten al het foliumzuur binnenkrijgt wat je nodig hebt kan ophouden met dagdromen. Zelfs niet-zwangeren krijgen dagelijks te weinig foliumzuur binnen, ook als ze gezond eten.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_36234025
Als je die pillen gewoon naast je tandenborstel legt zou het toch goed moeten gaan lijkt me. Ik ga er tenminste van uit dat iedereen hier z'n tanden minimaal 1 a 2 keer per dag poetst. Kan je het ook niet vergeten.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 21 maart 2006 @ 15:37:03 #60
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_36234120
Ik heb er een doosje voor gekocht, met bakjes voor iedere dag van de week, verdeeld in ochtend, middag, avond en nacht. Ik sleep iedere dag zo'n bakje met me mee...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 21 maart 2006 @ 15:40:52 #61
141734 -Why-
Why..?.Why not
pi_36234232
ik heb ergens gelezen dat je dat idd 3 maanden van te voren moet slikken
Hoge bomen vangen veel wind......
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:14:48 #62
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_36242579
Om dan maar de knuppel in het hoenderhok te gooien en Evenstar te steunen in haar eenzame strijd: Ik heb ook geen foliumzuur geslikt. Sterker nog, ik had nog nooit van het bestaan gehoord tot ik de 1e keer bij de verloskundige kwam.
Ik vind het echt ongelooflijk hoe ver vrouwen gaan in het elkaar veroordelen en schuldgevoelens aanpraten om dit soort dingen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_36243600
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:14 schreef livelink het volgende:
Om dan maar de knuppel in het hoenderhok te gooien en Evenstar te steunen in haar eenzame strijd: Ik heb ook geen foliumzuur geslikt. Sterker nog, ik had nog nooit van het bestaan gehoord tot ik de 1e keer bij de verloskundige kwam.
Ik vind het echt ongelooflijk hoe ver vrouwen gaan in het elkaar veroordelen en schuldgevoelens aanpraten om dit soort dingen.
Verschil: Jij wist niet van het bestaan, Evenstar heeft het bewust niet geslikt.
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_36243688
Ik heb ook geen foliumzuur geslikt.
De eerste keer wel en toen kreeg ik een miskraam dus de tweede keer had ik zoiets van ja daag, het heeft eerder ook niets geholpen. Maar ukkie is gezond en heeft geen rare mankementen.Dus grote kans dat ik bij een volgende kans ook geen foliumzuur ga gebruiken
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:45:33 #65
37150 livelink
pi_36243702
Ja, maar bij Job heb ik het ook niet geslikt en toen wist ik wel van het bestaan, maar het gaat me er eigenlijk om dat ik de reacties van PetitLapin gewoon heel raar vind. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er zo ontzettend fel gereageerd wordt hierop.
pi_36243764
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:45 schreef livelink het volgende:
Ja, maar bij Job heb ik het ook niet geslikt en toen wist ik wel van het bestaan, maar het gaat me er eigenlijk om dat ik de reacties van PetitLapin gewoon heel raar vind. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er zo ontzettend fel gereageerd wordt hierop.
Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet weten. Al neem je het niet omdat je daar geen zin in hebt nou ook goed toch?
Liefde
pi_36243853
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:45 schreef livelink het volgende:
ja, ik reageer fel hierop. Ik kan er echt niet bij dat je als toekomstige moeder er bewust voor kiest om niet de vitaminen te nemen die noodzakelijk zijn voor een goede ontwikkeling van je kind. Dat vind ik pas eens enorm raar. Moest ze nog eens zinnige argumenten geven, maar nee " het voelde niet goed", en "het zal gebeuren zoals het moest zijn". En daar moet ik respect voor hebben? nee, sorry.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:52:38 #68
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36243960
en ik moet wel respect voor jou hebben zeker
pi_36243998
Moet er wel ff bij zeggen dat ik wel van die vitaminepillen heb voor zwangeren. Maar die slik ik pas sinds een paar weken. Dus de eerste 12 weken heb ik nix extra's geslikt zeg maar.
Liefde
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:54:42 #70
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36244027
ach al had ik iets geslikt dat had ik toch niet binnen gehouden
pi_36244031
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:52 schreef _evenstar_ het volgende:
Mooi laten gaan. Is voor iedereen verschillend. Als ze geen respect voor anderen met een andere mening op kan brengen dan moet ze zich niet in een discussie mengen!!

En nee ik had het ook niet binnen gehouden trouwens, maar dat ter zijde
Liefde
pi_36244053
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:52 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik denk dat ik liever niet met nog meer van je standpunten en je levenswijsheden geconfronteerd wordt, dus nee, maak je maar niet ongerust
  dinsdag 21 maart 2006 @ 20:58:07 #73
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36244133
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:54 schreef MeNicole het volgende:

[..]

Mooi laten gaan. Is voor iedereen verschillend. Als ze geen respect voor anderen met een andere mening op kan brengen dan moet ze zich niet in een discussie mengen!!

En nee ik had het ook niet binnen gehouden trouwens, maar dat ter zijde
ja wijzer niet te reageren maar ik walg van mensen die beter menen te zijn
pi_36244482
mij verbaast het toch ook wel, ik ken ook steeds meer mensen die uit principe geen vitamine D druppeltjes geven, en ik had zelfs een kraamhulp (nota bene!) die vond die extra vitamine K druppeltjes maar onzin, of zelfs slecht, want dat had de natuur vast niet voor niks zo geregeld. en die kindjes die vroeger doodgingen als gevolg van een gebrek aan vitamine K, ach dat was vast niet voor niets.
daar kan ik toch echt met m'n pet niet bij.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:10:26 #75
37150 livelink
pi_36244605
Waarvoor was die vitamine K ook weer? Ik weet dat ik dat wel heb gegeven omdat ik borstvoeding gaf, maar het hoe- en waarom ben ik al weer kwijt.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:13:48 #76
24188 Belana
kloon van belana
pi_36244750
iets met de bloedstolling toch?
stormy waters...
sailin'
pi_36244759
Vitamine K is goed voor je bloedstolling, je botaanmaak en gezonde vaten. Het wordt normaal door de bacteriën in je dikke darm gemaakt, maar een baby moet dat eerst nog opbouwen.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:21:21 #78
37150 livelink
pi_36245131
Oh, en even voor de duidelijkheid. Iedereen die wel foliumzuur slikt of heeft geslikt, mag zich op dit punt zeker beter noemen dan ik ben, maar om nou te zeggen dat je volstrekt geen respect hebt voor mensen die het om wat voor een reden dan ook niet hebben genomen, vind ik gewoon wat ver gaan.

En het valt me gewoon op dat de discussies op zoveel punten zo fel worden. Je had natuurlijk al dit soort discussies met roken en alcohol, maar je krijgt het nu ook al met foliumzuur en koffie drinken en weet ik veel. Laatst was er een topic waarin sommige mensen vonden dat zwangere vrouwen niet meer mochten autorijden omdat dat slecht voor het kind kon zijn. Dat was dit topic Zwangere vrouw verliest kind En hoewel het allemaal natuurlijk wat overtrokken was, waren er toch mensen die redelijk serieus daarin waren.
pi_36245224
ja hihi dat was wel een vreemd topic. beetje BHFH maar dan zonder BHFH.
pi_36245360
Ik denk dat mensen zo fel reageren omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat mensen hun (ongeboren) kindje toegenomen kans op schade of ziekte aandoen terwijl ze weten dat er iets is wat je kan doen om die kans te laten afnemen.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:28:03 #81
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36245462
livelink

Ik vind het prima dat er gereageerd wordt en dat er een discussie komt, maar laat elkaar in de waarde, ik vind het bottig om iemand respectloos e.d. te noemen.
En nmou gaat deze slechte moeder een peukje roken buiten
pi_36245624
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef livelink het volgende:
Oh, en even voor de duidelijkheid. Iedereen die wel foliumzuur slikt of heeft geslikt, mag zich op dit punt zeker beter noemen dan ik ben, maar om nou te zeggen dat je volstrekt geen respect hebt voor mensen die het om wat voor een reden dan ook niet hebben genomen, vind ik gewoon wat ver gaan.
en daar zit het voor mij het probleem. De argumenten van een zekere dame hier op een rijtje:

"het voelde voor mij niet goed"

"vroeger gebruikte men dat ook niet"

"ach, als het zo moest zijn, moest het zo zijn ..."

"ik neem die troep niet"

"ik heb genoeg fruit en groentjes gegeten", ( iedereen weet dat je nooit aan de minimumhoeveelheid komt door gewoon fruit en groenten te eten)

"ik zou het er toch uitgekotst hebben"
=> mag ik hierbij zeggen dat foliumzuur wordt aangeraden tegen misselijkheid
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=266

Ik voel me geen beter mens, nee, omdat ik mijn pilletjes braaf heb willen slikken, maar ik vind het echt verschrikkelijk om zo'n collectie argumenten bij elkaar te lezen.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:33:41 #83
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36245703
pi_36245741
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:33 schreef _evenstar_ het volgende:
is de confrontatie met je eigen woorden zo hard ?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:37:43 #85
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36245829
nee ik had mijn bericht maar braaf gewijzigd ik heb gene zin om me tot jou niveau te verlagen
pi_36245945
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:37 schreef _evenstar_ het volgende:
nee ik had mijn bericht maar braaf gewijzigd ik heb gene zin om me tot jou niveau te verlagen
ja, je argumenten waren van zo'n bijzonder hoog niveau
pi_36245986
Punt lijkt me duidelijk, dames De één vindt het niet nodig, de ander vindt de argumenten leeg. Kunnen jullie er verder over ophouden, want jullie worden het toch niet eens. Alvast bedankt, kunnen we het verder gewoon over foliumzuur hebben.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:43:04 #88
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36245999
hoe oud was je kap gewoon met dit kinderachtige gedoe, dit is geen topic meer over foliumzuur maar over hoe zeik ik een ander af.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:46:19 #89
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_36246114
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 11:34 schreef Moonah het volgende:
Waarom slikte je geen foliumzuur tijdens, maar wel ná je zwangerschap
quote:
Hoho, het 'had vast een bedoeling' dat je ijzerwaarde zo was. Dus jij had volgens jouw redenering niks mogen slikken. Of.... heb je andere maatstaven voor jezelf dan voor je ongeboren kindje?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:47:45 #90
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36246170
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:46 schreef Spuuglokje het volgende:

[..]

[..]

Hoho, het 'had vast een bedoeling' dat je ijzerwaarde zo was. Dus jij had volgens jouw redenering niks mogen slikken. Of.... heb je andere maatstaven voor jezelf dan voor je ongeboren kindje?
Nou, jij zegt exáct wat ik later ook nog dacht (toen ik in de auto zat en aan het nadenken was over dit topic...).
pi_36246241
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:43 schreef _evenstar_ het volgende:
hoe oud was je kap gewoon met dit kinderachtige gedoe, dit is geen topic meer over foliumzuur maar over hoe zeik ik een ander af.
ik ben 28 lentes jong , en voor de rest ben ik het volledig met je eens dat je best met je kinderachtige argumenten stopt.

Ik ben hier weg

on topic: nogmaals een linkje over foliumzuur voor de geïnteresseerden: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=266
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:49:37 #92
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36246246
jezus christus, wat is dit voor gedoe man kom laten we met zijn allen een persoon bashen. loop naar de kloten
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:50:44 #93
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36246287
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:49 schreef _evenstar_ het volgende:
jezus christus, wat is dit voor gedoe man kom laten we met zijn allen een persoon bashen. loop naar de kloten
Ik zie niet waar iemand wordt gebashed.
Je wordt imo aangesproken op je verantwoordelijkheden.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:53:26 #94
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36246382
er zijn er meerdern die het niet slikte en op wi wordt er constant egwezne? op mij
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:56:20 #95
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36246488
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:53 schreef _evenstar_ het volgende:
er zijn er meerdern die het niet slikte en op wi wordt er constant egwezne? op mij
Die anderen snap ik ook niet.
En een argumentatie van MeNicole als "De eerste keer heb ik wel geslikt, toen kreeg ik een miskraam. Daarna heb ik het niet geslikt en toch een gezond kind, dús een volgende keer slik ik weer niet" vind ik op zijn minst nogal naïef.
pi_36246529
Jij reageert er ook zo fel op...

Ik slik trouwens geen foliumzuur en ben wel een beetje bezig met zwanger worden Dus ik ben ook wel wat fout bezig. 2 jaar terug toen ik wel zwanger geweest was heb ik het trouwens wel geslikt, maar niet altijd omdat ik het soms wel vergat. Toen kreeg ik helaas een miskraam, maar als ik nu weer zwanger word (eigenlijk moet ik nu gewoon weer gaan beginnen) zal ik het écht wel weer gaan slikken.
Dat het toen misgegaan is betekent toch niet dat je nooit meer foliumzuur hoeft te slikken 'omdat het toch niet helpt'?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 21 maart 2006 @ 22:04:48 #97
13151 crew  Rewimo
pi_36246764
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:25 schreef Isabeau het volgende:
Ik denk dat mensen zo fel reageren omdat ze zich niet kunnen voorstellen dat mensen hun (ongeboren) kindje toegenomen kans op schade of ziekte aandoen terwijl ze weten dat er iets is wat je kan doen om die kans te laten afnemen.
Je verwoordt hier precies wat ik niet snap... Je kunt de risico's op een zware handicap bij je kindje aanzienlijk verminderen door het slikken van een vitamine. Een vitamine! Geen medicijn, daarbij zou ik me nog iets kunnen voorstellen, maar een gewone vitamine.

Je moet eens, net als mijn moeder, twee kinderen gehad hebben met een open ruggetje. Dan dank je de hemel op je blote knieën dat je dochter de mogelijkheid heeft om die kans te verminderen, simpelweg door elke dag een vitaminepilletje te slikken. Ik weet niet wie er meer in spanning heeft gezeten in de periode na de vruchtwaterpunctie, mijn moeder of ik...

Mijn moeder heeft meegewerkt aan een onderzoek van de universiteit van Nijmegen, naar de werking van foliumzuur. Uit volle overtuiging. Voor haar twee overleden zoontjes, maar vooral voor mij.
pi_36246793
Het argument: 'ik wist niet van foliumzuur af' is kul; we leven in een informatiemaatschappij en je hoort dit gewoon te weten als je zwanger wilt worden. Ik vind het nogal onverantwoord om je niet voor te bereiden op de zwangerschap.

En ja, het is toch geschift om bewust geen rauwmelkse kaas te eten en kattenbakken te verschonen en niet te roken en drinken terwijl je tegelijkertijd bewust geen foliumzuur slikt?
Dan ben je i.m.o. echt als een kip zonder kop bezig. Een 'laten' is hier i.m.o. net zo aan te rekenen als een 'doen'.
pi_36246974
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:28 schreef _evenstar_ het volgende:
En nmou gaat deze slechte moeder een peukje roken buiten
en die troep neem je wel tot je

Sorry, maar hier moest ik wel ff om lachen. Bij het begin van het lezen van je mening had ik dit al verwacht. Maar goed, ik roep altijd: leven en laten leven!
  dinsdag 21 maart 2006 @ 22:18:56 #100
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36247337
dan ben ik maar een hypocriet egoistisch mens gelukkig hoef ik me niet te verantwoorden hier.
Misschien eens over nadenken dat mensen soms een reden hebben die zeer gegrond is voor dingen. Maar men heeft niet altijd de behoefte om zulke prive dingen op een openbaar forum te delen.
vandaar mijn opmerkingen als voor mijn gevoel. er zit meer achter.
Als mensen zo erg de bhoefte hebben naar specifiekere antwoorden waardoor ze dingen misschien beter kunnen begrijpen mogen ze me best mailen.
En dan zal ik ze netje ste woord staan.

kan het hier wat meer ontopic komen.
pi_36247571
Ik snap het inderdaad ook niet zo waarom je nou niet die vitamine zou slikken En wel voor jezelf

Zodra ik zwanger was en het melde bij de dokter, werd me meteen aangeraden om foliumzuur te slikken. Vreemd je zou toch denken dat dit overal wel zo is.

Livelink waarom slikte jij dan geen foliumzuur bij Jobs zwangerschap?

Ik volg al jaren een verhaal van een moeder met een kindje die geboren was met een open ruggetje. Nou dat wil je dus echt zelf niet he Kindje leeft zo normaal mogelijk leven. Hij heeft veel meer verzorging nodig en om maar niet te spreken van hoe rot het is dat hij allemaal niet kan wat zijn vriendjes wel kunnen. Dan help ik het lot toch liever een handje met netjes mijn foliumzuur te slikken.

Voor de niet slikkers, vonden jullie dat dan helemaal niet eng om zoveel meer risico's te lopen met je ongeboren kindje?
  dinsdag 21 maart 2006 @ 22:27:04 #102
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36247668
lewis ik wist dat achteraf pas dat dat foliumzuur was, en die ijzer moest wel want die was te laag.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 22:27:25 #103
37150 livelink
pi_36247683
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 22:05 schreef cinnamongirl het volgende:
Het argument: 'ik wist niet van foliumzuur af' is kul; we leven in een informatiemaatschappij en je hoort dit gewoon te weten als je zwanger wilt worden. Ik vind het nogal onverantwoord om je niet voor te bereiden op de zwangerschap.
Het antwoord hierop is vrij simpel. Ik was niet bezig om zwanger te worden en ik was niet voorbereid op een zwangerschap. En voordat ik wist dat ik zwanger was, was ik werkelijk niet geinteresseerd in al dit soort zaken. En waarschijnlijk is dat ook weer allemaal erg slecht.

Ik kan me dus wel goed voorstellen dat niet iedereen alles doet of laat wat voorgeschreven of wenselijk is. Bijna niemand leeft toch 100% gezond en doet alleen wat goed voor hem is en inderdaad heb ik ook niet alleen maar gedaan wat goed voor mijn baby was. En ik heb dus geen foliumzuur geslikt. En natuurlijk is het beter om het wel te doen, dat bestrijd ik ook helemaal niet, maar laten we alsjeblieft niet met zijn allen roomser dan de paus zijn.
  woensdag 22 maart 2006 @ 00:00:25 #104
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36251426
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:57 schreef mallemeid het volgende:
Jij reageert er ook zo fel op...

Ik slik trouwens geen foliumzuur en ben wel een beetje bezig met zwanger worden Dus ik ben ook wel wat fout bezig. 2 jaar terug toen ik wel zwanger geweest was heb ik het trouwens wel geslikt, maar niet altijd omdat ik het soms wel vergat. Toen kreeg ik helaas een miskraam, maar als ik nu weer zwanger word (eigenlijk moet ik nu gewoon weer gaan beginnen) zal ik het écht wel weer gaan slikken.
Dat het toen misgegaan is betekent toch niet dat je nooit meer foliumzuur hoeft te slikken 'omdat het toch niet helpt'?
Ik denk dat je het met je laatste zin eigenlijk wel helemaal goed ziet.
Hoe vervelend een miskraam ook is, er zijn 10-tallen factoren die bijdragen daaraan.

Wat ik uit dit Topic uitmaak (ben man, dus weinig last van zwangerschap ed ) is dat Foliumzuur er gewoon aan bijdraagd om een baby wat gezonder en beter voorbereid op deze wereld te zetten.

FoliumZuur is dus gewoon een aanvulling op Vitamine B-11, wat al in ruime mate in je lichaam rondzwerft, dus je kan er niet allergisch voor zijn. Ieder voor zich om het wel of niet te slikken natuurlijk, maar ik snap het heel goed dat Moeders/Aanstaande Moeders zich druk kunnen maken om andere Moeders/Aanstaande Moeders die er gewoon niet aan willen.

Erg moeilijk discussie punt, maar ik kies toch voor Folium: waarom risico nemen als het voorkomen ervan zo gemakkelijk en relatief goedkoop kan?
  woensdag 22 maart 2006 @ 00:05:57 #105
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_36251607
En wat ik dan zelf nog relevant vind , we komen het eigenlijk gewoon structureel te kort, zwanger of niet. Het is voor meer dingen goed dan alleen voor je ongeboren kind, dus waarom niet? Ik zie het zelf meer in de orde van vit.C en dergelijke.
  woensdag 22 maart 2006 @ 08:19:14 #106
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_36254590
danosa, om misvatting te voorkomen, ik heb tijdens mijn zwangerschap niet gerookt, ben ruim een jaar gestopt geweest en rook sinds kort weer
pi_36255975
Toen ik me het laatst erin verdiepte (2004) las ik oa op diverse sites dat niet bekend is waarom foliumzuur helpt die handicaps te voorkomen. Een mogelijke verklaring was dat bij kinderen die zich niet goed ontwikkelden de zwangerschap sneller in een miskraam eindigde als foliumzuur werd geslikt.

Over die vitamine K en D: zit allebei wel in moedermelk; onderzoeken die aantonen dat 't er te weinig in zit zijn voor zover ik weet gedaan toen kinderen nog niet op verzoek gevoed werden. En vooral van 't colostrum waarin een hogere concentratie ervan zit kregen ze dan te weinig binnen.

Verder is het niveau waarin die vitamines moeten voorkomen bij kleine kinderen niet bekend (voor zover ik weet alweer), maar wordt er gerekend met volwassen niveaus. En het kan natuurlijk heel goed zijn dat er een reden is waarom die niveaus bij pasgeborenen lager zijn dan bij volwassenen.
pi_36257313
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 08:19 schreef _evenstar_ het volgende:
danosa, om misvatting te voorkomen, ik heb tijdens mijn zwangerschap niet gerookt, ben ruim een jaar gestopt geweest en rook sinds kort weer
oh liefie dat denk ik ook helemaal niet hoor.
Ik vond het contrast gewoon grappig, hoe je voor jezelf verschil maakt tussen allerlei "troep" zeg maar. Arwen is gezond daar gaat het om toch.
pi_36260541
Op het moment dat ik met de pil stopte, ben ik gelijk aan de foliumzuur gegaan. Toen ik me melde bij de vk dat ik zwanger was werd me gelijk gevraagd of ik foliumzuur slikte. Als toen aanstaand moeder probeerde ik van alles te doen en laten om het zo goed mogelijk te doen. Dus idd geen alcohol, geen kattenbak verschonen, bleef zoveel mogelijk uit rokerige ruimtes vandaan, geen filet en weet ik veel wat nog niet, maar dus wel foliumzuur, baadt het niet, het schaadt niet want alles wat je teveel aan vitaminen binnenkrijgt wordt toch uitgescheiden, daar doet je lijf helemaal niets mee.

Amber kreeg flesvoeding, ik had vitamine K en D in hui, Amber heeft wel vitamine K (ondanks dat dat ook in de fv zat) gehad, maar D hoefde niet...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_36267443
Nu krijg ik denk ik helemaal de poppen aan het dansen maar ik eet zelfs ook wel eens dingen die niet mogen volgens het lijstje
De vlos zei: Zolang je er zelf niet ziek van word hoef je ook niet bang te zijn dat je kindje er onder lijdt.
Nou daar ga ik dan maar vanuit. Ben ik erg he
Liefde
  woensdag 22 maart 2006 @ 16:04:32 #111
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36267528
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 16:01 schreef MeNicole het volgende:
Nu krijg ik denk ik helemaal de poppen aan het dansen maar ik eet zelfs ook wel eens dingen die niet mogen volgens het lijstje
De vlos zei: Zolang je er zelf niet ziek van word hoef je ook niet bang te zijn dat je kindje er onder lijdt.
Foei

Maar ik denk dat af en toe zondigen niet per se slecht hoeft te zijn voor de Baby. Is misschien weer goed voor de weerstand Zolang je het maar niet in overmaat doet
  woensdag 22 maart 2006 @ 17:28:09 #112
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_36270395
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 16:01 schreef MeNicole het volgende:
Jij bent niet eens erg.
Je vlos wel. Wat een onzin verkoopt ze je.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_36270555
wat een raar verhaal inderdaad!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 22 maart 2006 @ 17:35:51 #114
13151 crew  Rewimo
pi_36270617
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 12:32 schreef Vicky het volgende:
want alles wat je teveel aan vitaminen binnenkrijgt wordt toch uitgescheiden, daar doet je lijf helemaal niets mee.
Dat klopt niet helemaal. Er zijn wateroplosbare vitamines en vetoplosbare vitamines. Van een wateroplosbare (bijvoorbeeld vitamine C) plas je een teveel weer uit. Maar de vetoplosbare vitamines (ik meen dat A hieronder valt, maar er zijn er meerdere) slaat je lichaam op in je vetcellen. Van die vitamines kun je daardoor een overdosering krijgen en dat is niet altijd gezond.
  woensdag 22 maart 2006 @ 18:04:34 #115
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_36271496
Rewimo heeft idd gelijk. Er zijn idd vitamines waar je, in overdosis, ziekelijk van kan worden.
  woensdag 22 maart 2006 @ 18:20:58 #116
108648 cattie
lieve moeder
pi_36271998
Vitamine B (dus ook foliumzuur) is wateroplosbaar, daar plas je het teveel ook van uit.

MeNicole, wat je vk zegt klopt niet, van een toxoplasmosebesmetting worden de meeste mensen niet of nauwelijks ziek, terwijl het erg schadelijk voor je ongeboren kind kan zijn!

En on topic: ik snap niet waarom vrouwen geen foliumzuur slikken voor en tijdens de zwangerschap. 1 tabletje per dag om je ongeboren kind een kleinere kans op afwijkingen te geven. Ik slikte sowieso al multivitaminen en ben voordat het spiraaltje werd verwijderd overgestapt op multivitaminen voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. Kleine moeite en hopelijk groot plezier.
pi_36287716
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 18:20 schreef cattie het volgende:
Vitamine B (dus ook foliumzuur) is wateroplosbaar, daar plas je het teveel ook van uit.

MeNicole, wat je vk zegt klopt niet, van een toxoplasmosebesmetting worden de meeste mensen niet of nauwelijks ziek, terwijl het erg schadelijk voor je ongeboren kind kan zijn!

En on topic: ik snap niet waarom vrouwen geen foliumzuur slikken voor en tijdens de zwangerschap. 1 tabletje per dag om je ongeboren kind een kleinere kans op afwijkingen te geven. Ik slikte sowieso al multivitaminen en ben voordat het spiraaltje werd verwijderd overgestapt op multivitaminen voor vrouwen die zwanger zijn of willen worden. Kleine moeite en hopelijk groot plezier.
Als je al eens besmet bent (zoals eigenlijk iedereen dat wel is vroeger in je kindertijd) dan is het niet erg zei ze. Maar als je bijvoorbeel gerookte zalm eet en je word daarna ziek dan is er een groote kans dat ook de kleine er ziek van word. Zoiets was het.
Maar ik kan er nu toch al nix meer aan doen. Kindje doet het goed, ligt iets voor op schema en bovendien heeft het me wel allemaal gesmaakt
Maar dacht echt dat ze gelijk had, dus zo leer je nog eens wat
Liefde
pi_36287903
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 08:22 schreef MeNicole het volgende:
Als je al eens besmet bent (zoals eigenlijk iedereen dat wel is vroeger in je kindertijd)
nee hoor, láng niet iedereen heeft dit wel eens gehad. dat is nou juist waarom zo voor die kattenbakken e.d. gewaarschuwd wordt. je kunt je er geloof ik wel op laten testen.
  donderdag 23 maart 2006 @ 08:46:33 #119
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36287950
Ja, je kan je er idd op laten testen. En dan maakt het idd niet meer uit.
  donderdag 23 maart 2006 @ 10:31:32 #120
129011 -Bubseltje-
absofuckinglutely!!
pi_36290086
Mijn schoonmoeder was ook niet ziek van de toxoplasmosebesmetting maar mijn vriend is wel met een waterhoofd geboren en dat zal heel zijn leven wel een rol spelen dus als je het kan voorkomen...
pi_36290208
MeNicole, zoek andere begeleiding

een zer kleine minderheid is al besmet in de kindertijd ...

in belgie wordt je getest trouwens ...

nu, met het oog op mijn tweede zwangerschap ga ik me vooraf volproppen met rauw vlees en dergelijke
pi_36290305
Verloskundigen moeten wel een beetje opletten met wat ze zeggen, jeetje. Mensen nemen vaak alles van je aan omdat je de autoriteit bent. Je hebt juist de ideale positie om mensen het beste te laten doen voor zichzelf en hun baby en dan ga je rare voorlichting geven. Onbegrijpelijk.
pi_36291071
ik ben ook getest op toxoplasmose en omdat ik er vroeger niet mee "besmet" ben geweest mocht ik echt geen filet, rauwe biefstuk en zo eten
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  † In Memoriam † donderdag 23 maart 2006 @ 11:13:54 #124
81992 Githa
pi_36291204
Maar als je er daarna ziek van wordt ben je toch al te laat .... dus kun je het niet beter gewoon laten staan.
pi_36291308
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:13 schreef Githa het volgende:
Maar als je er daarna ziek van wordt ben je toch al te laat .... dus kun je het niet beter gewoon laten staan.
hoe bedoel je ?
  † In Memoriam † donderdag 23 maart 2006 @ 13:05:27 #126
81992 Githa
pi_36294059
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 11:17 schreef petitlapin2 het volgende:

[..]

hoe bedoel je ?
MeNicole geeft aan dat het niet schadelijk voor het kindje is zolang zij er ook niet ziek van wordt, maar mocht ze nu iets nemen en er ziek van worden....dan ben je toch al te laat?
Dus kun je al die producten beter laten staan, of je er nu vroeger wel of niet al eens mee besmet bent.

in die zin
pi_36294330
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 17:35 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Dat klopt niet helemaal. Er zijn wateroplosbare vitamines en vetoplosbare vitamines. Van een wateroplosbare (bijvoorbeeld vitamine C) plas je een teveel weer uit. Maar de vetoplosbare vitamines (ik meen dat A hieronder valt, maar er zijn er meerdere) slaat je lichaam op in je vetcellen. Van die vitamines kun je daardoor een overdosering krijgen en dat is niet altijd gezond.
A, D, E en K zijn vetoplosbare vitaminen. Die kunnen gevaarlijk zijn als je teveel binnen krijgt.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_36294914
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 13:05 schreef Githa het volgende:

MeNicole geeft aan dat het niet schadelijk voor het kindje is zolang zij er ook niet ziek van wordt, maar mocht ze nu iets nemen en er ziek van worden....dan ben je toch al te laat?
Dus kun je al die producten beter laten staan, of je er nu vroeger wel of niet al eens mee besmet bent.

in die zin
nu begrijp ik je, en je hebt gelijk
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:37:05 #129
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_36294955
ach ik ben ook slecht, ik slik saridon, eet sushi, gerookte zalm en brie.
filet en biefstuk laat ik daarentegen staan.
kattenbak verschonen doe ik ook niet voor de zekerheid.
ik slik geen vitamines, wel foliumzuur van 4 t/m 12 weken. daarvoor niet.

vind t wel soft om met zn allen tegen evenstar te richten, ze heeft zo haar eigen redenen gehad om geen foliumzuur te slikken, en dat hoort een ieder maar te respecteren of je het er nu mee eens of oneens bent.

maar goed, ik wil het verhaal niet weer offtopic laten gaan dus ontopic maar weer met alle vitamientjes e.d.
  † In Memoriam † donderdag 23 maart 2006 @ 13:41:07 #130
7074 moussy
kuttekop
pi_36295074
Ik richt me tegen niemand, iedereen moet zelf weten wat ie doet, maar als de verantwoordelijkheid nu al ver te zoeken is bij een moeder vraag ik me af hoe dat moet als het kind er neemaal is
  donderdag 23 maart 2006 @ 13:46:20 #131
62233 Jelief
ikke lief!
pi_36295248
quote:
Op woensdag 22 maart 2006 09:54 schreef poemojn het volgende:
Toen ik me het laatst erin verdiepte (2004) las ik oa op diverse sites dat niet bekend is waarom foliumzuur helpt die handicaps te voorkomen. Een mogelijke verklaring was dat bij kinderen die zich niet goed ontwikkelden de zwangerschap sneller in een miskraam eindigde als foliumzuur werd geslikt.

Over die vitamine K en D: zit allebei wel in moedermelk; onderzoeken die aantonen dat 't er te weinig in zit zijn voor zover ik weet gedaan toen kinderen nog niet op verzoek gevoed werden. En vooral van 't colostrum waarin een hogere concentratie ervan zit kregen ze dan te weinig binnen.

Verder is het niveau waarin die vitamines moeten voorkomen bij kleine kinderen niet bekend (voor zover ik weet alweer), maar wordt er gerekend met volwassen niveaus. En het kan natuurlijk heel goed zijn dat er een reden is waarom die niveaus bij pasgeborenen lager zijn dan bij volwassenen.
Zie je wel, ik had al mijn vraagtekens gezet bij die extra vitamine k en d, ik vond het zo raar dat ene kant wordt gezegd datmoedermelk het beste is maar dat je wel even ken d moet geven want daarvan zit er te weinig in Ik ga nog maar eens even op onderzoek uit.

Ik slikte trouwens ook ruim voordat ik zwanger raakte al folium, at niets van het verboden lijstje en heb zelfs zo goed als geen kaneel gegeten al ishet nog niet helemaal bewezen en onderzocht dat het idd slecht is voor het ongeboren kind.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  donderdag 23 maart 2006 @ 17:39:03 #132
11682 Moonah
Jolie femme
pi_36302921
Ik vind het ehm... laat ik het tactisch zeggen... nogal bijzonder, dat bepaalde dames bijna aan het koketteren zijn met het feit dat ze zich niet aan alle welbekende adviezen over voeding en supplementen houden.
Werkelijk, ik kan niet begrijpen dat aanstaande moeders niet hoe dan ook het zekere voor het onzekere nemen t.a.v. de gezondheid van hun ongeboren kindje.
pi_36303854
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 17:39 schreef Moonah het volgende:
Ik vind het ehm... laat ik het tactisch zeggen... nogal bijzonder, dat bepaalde dames bijna aan het koketteren zijn met het feit dat ze zich niet aan alle welbekende adviezen over voeding en supplementen houden.
Werkelijk, ik kan niet begrijpen dat aanstaande moeders niet hoe dan ook het zekere voor het onzekere nemen t.a.v. de gezondheid van hun ongeboren kindje.
Ik kende iemand die heel trots uitriep dat "de dokter heeft helemaal niet gezegd dat ik moest stoppen met roken tijdens de zwangerschap" Ja, dat zal hij wel vergeten zijn, muts, maar dat wil niet zeggen dat het nu dùs goed is (zo klonk het namelijk). En dat zegt iemand dan expres naar mij toe om mijn reactie te peilen
  donderdag 23 maart 2006 @ 18:21:48 #134
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36304166
Dat heb ik dus ook een beetje Moonah.
Dat je het om welke (voor jezelf goede) redenen niet doet is prima. Dat moet ieder voor zich weten. Maar je kan toch op je vingers natellen dat je hier kritiek op krijgt. En zeker als je het hele verhaal er niet bij verteld.
Ik kreeg ook een beetje een provocerend/interessantdoenerig gevoel erbij helaas.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 23 maart 2006 @ 18:36:42 #135
13151 crew  Rewimo
pi_36304601
Eerlijk gezegd kan ik geen enkele reden bedenken waarom je moedwillig (iets niet weten is een andere zaak) risico zou nemen met de gezondheid van je kind...

Maar dat ligt voor sommigen kennelijk anders. Dat moeten ze uiteraard zelf weten, maar begrijpen doe ik het niet.
  donderdag 23 maart 2006 @ 19:11:19 #136
61800 Rottdog
pi_36305496
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 18:10 schreef Isabeau het volgende:
Ik kende iemand die heel trots uitriep dat "de dokter heeft helemaal niet gezegd dat ik moest stoppen met roken tijdens de zwangerschap" Ja, dat zal hij wel vergeten zijn, muts, maar dat wil niet zeggen dat het nu dùs goed is (zo klonk het namelijk). En dat zegt iemand dan expres naar mij toe om mijn reactie te peilen
Had ze wel durven vertellen dat ze rookte dan
  donderdag 23 maart 2006 @ 19:46:38 #137
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_36306437
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 18:36 schreef Rewimo het volgende:
Eerlijk gezegd kan ik geen enkele reden bedenken waarom je moedwillig (iets niet weten is een andere zaak) risico zou nemen met de gezondheid van je kind...

Maar dat ligt voor sommigen kennelijk anders. Dat moeten ze uiteraard zelf weten, maar begrijpen doe ik het niet.
Precies.
Maar ik herinner me ook hooglopende discussies over wel of niet roken tijdens de zwangerschap, en alle quasi-argumenten vóór doorroken erbij, dat ik ben opgehouden om te denken dat mensen het beste met hun kind voor hebben.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_36310964
oh, ik begrijp het op zich best wel, mensen zijn nou eenmaal niet puur rationele wezens, voor jezelf doe je toch ook wel dingen die niet zo gezond zijn (blijven roken bijvoorbeeld, of te weinig bewegen, ik noem maar wat). dat ligt in feite in het verlengde van of je het voor je kind wel zou doen dan wel laten. zoals livelink geloof ik ook al zei: laten we nou niet roomser dan de paus zijn zeg. waar ik meer moeite mee heb in zulke zaken die je kind aangaan zijn argumenten/overtuigingen als 'ach, als er wat mis gaat dan heeft dat zo moeten zijn'. op zich natuurlijk ieders goed recht om er die overtuiging op na te houden, maar daarin kan ik mij in ieder geval veel moeilijker verplaatsen.
pi_36311930
Maar voor blijven roken valt nog te zeggen dat het gewoon een hardnekkige verslaving is en dat het domweg moeilijk is om te stoppen. Als het eenvoudig was geweest dan zouden denk ik niet veel mensen nog roken.

Maar foliumzuur slikken is zo simpel, kost bijna niets en is een heel erg kleine moeite zonder enige vorm van bijwerkingen. Goed voor jou èn je baby. Dus dat kan ikd an weer heel moeilijk begrijpen.
  donderdag 23 maart 2006 @ 22:39:16 #140
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_36312090
* gaat potje foliumzuur bij tandenborstel zetten zodat ik het niet kan vergeten, ik neem het nu af en toe, ik ga ook maar meteen mn potje teunisbloemolietabletten erbij zetten en afwijken van het voorschrift dat die bij het ontbijt genomen moeten worden... kan wel iets eerder lijkt me
Make love, not war ☮
  donderdag 23 maart 2006 @ 22:51:38 #141
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_36312601
Foliumzuur moet eigenlijk ook tijdens de maaltijd genomen worden . Maar aangezien ik dat ook niet echt zag gebeuren, heb ik het idd naast mijn tandenborstel gezet (op het plekje waar vroeger de pil lag).
En ja, mijn moeder ging ook heel anders met haar zwangerschappen om als dat we tegenwoordig doen, en mijn broer en ik zijn allebei gezond. Dat neemt niet weg dat de inzichten veranderd zijn na bijna 40 jaar, en geloof me, als je kind met startproblemen ter wereld komt, ben je zo verschrikkelijk blij dat je jezelf iig niets te verwijten hebt. Als in, ik heb niet gerookt, niet gedronken, foliumzuur geslikt, rauw vlees/kaas vermeden etc.
  donderdag 23 maart 2006 @ 23:03:29 #142
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_36313065
Bij mij staat de foliumzuur idd ook op het nachtkastje en word dus niet bij de maaltijd geslikt. Anders ga ik het geheid vergeten.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 09:50:16 #143
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_36320099
ik vind ook dat de adviezen nogal verschillen bijv over eten, ik kan best begrijpen dat mensen de adviezen volgen die hun vk of gyn geven.
in mijn geval heb ik bij de vk van maxim en nu de gyn van sampie (jaja bijnaam is sampie), die zeggen beide dat bijv brie geen kwaad kan, dan wel hier in nederland, in frankrijk niet eten want daar word het wel gemaakt van rauwe melk (au lait cru was toch rauwe melk?)
en ik volg ook hun adviezen op. en zo dus ook andere mensen, die kunnen zichzelf dan ook niks verwijten aangezien ze er ook alles voor gedaan hebben om de risico's uit te sluiten.

ik persoonlijk vind foliumzuur ook heel belangrijk die eerste paar weken, ik heb dat er wel voor over om ff te slikken.
maar ieder zo zn ding en redenen om dat wel of niet te doen.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 09:54:38 #144
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_36320213
Dat van die brie is natuurlijk ook precies het onderscheid, Martineke. Alle rauwmelkse kazen zijn niet oké, alle andere wel. Ook in Nederland komt brie voor die van rauwe melk is gemaakt, maar in de meeste supermarkten verkopen ze alleen de gepasteuriseerde versie.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_36320428
je moet gewoon goed de etiketten lezen. en in restaurants even vragen of de brie of mozzarella of weet ik welke kaas die zij gebruiken van rauwe melk is gemaakt. kleine moeite, en in nederland zit 't inderdaad meestal wel goed, maar niet altijd. bij de AH bijvoorbeeld zijn alle kazen ok, behalve een van de 'blauwe' kazen (gorgonzola dacht ik, maar weet ik niet zeker meer). althans, dat vertelde een AH-kaas-medewerker mij een paar jaar geleden.
  vrijdag 24 maart 2006 @ 10:08:45 #146
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_36320486
Inderdaad, even vragen en checken op het etiket.
Tip: in het nederlands staat het er heel vaak niet, maar bij de zweedse, noorse, finse versies wel bijna altijd.
pi_36320634
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 22:51 schreef Leah het volgende:
En ja, mijn moeder ging ook heel anders met haar zwangerschappen om als dat we tegenwoordig doen, en mijn broer en ik zijn allebei gezond.
Da's dus inderdaad altijd het probleem... "Vroeger ging het ook goed, dus nu ook". Ja, met de mensen die het zeggen is het inderdaad goed gegaan, maar vroeger waren er verhoudingsgewijs veel meer problemen met kindersterfte ed.

Da's net als roken en dan zeggen "ik ken iemand die 90 werd en rookte, dus het gaat nooit fout". Zo is het natuurlijk niet, het is geen 1 + 1 = 2, het gaat om kansen. En feit is en blijft, dat de kans op aangeboren afwijkingen zonder foliumzuur groter is dan met. Het voorkomt het niet voor 100% en het wil ook niet zeggen dat als je het niet gebruikt, je kindje per definitie een open ruggentje heeft. Je bent alleen wel aan het gokken, en het is idd achteraf heel makkelijk praten als alles goed blijkt te zijn gegaan...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')