wat een onzin minoes. als je daarop wacht ben je juist te laat! het gaat immers juist om die prille fase. een beetje extra foliumzuur kan geen kwaad hoor, dus dan maar voor niks slikken zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:16 schreef minoes_ het volgende:
Niet negatief bedoeld,maar ik zou eerst maar zien of je zwanger kunt worden en er dan mee beginnen.
inderdaad,quote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:54 schreef bixister het volgende:
wat een onzin minoes. als je daarop wacht ben je juist te laat! het gaat immers juist om die prille fase. een beetje extra foliumzuur kan geen kwaad hoor, dus dan maar voor niks slikken zou ik zeggen.
niet janken als je een gehandicapt kind krijgtquote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:16 schreef minoes_ het volgende:
Niet negatief bedoeld,maar ik zou eerst maar zien of je zwanger kunt worden en er dan mee beginnen.Er word wel aanbevolen: vanaf 3 maanden van te voren....,maar wie zegt,wanneer jij zwanger raakt?Zelfs nu ik al een paar jaar in de MMM zit,slik ik ze niet eens,ik wacht eerst op een positieve test.Anders had ik ze al 4 jaar voor niks geslikt,lijkt me ook niet nodig.Maar volg je eigen gevoel hier maar in,misschien wil je eerder beginnen,dan zit je wel meteen goed als je wel meteen zwanger mocht raken.En dan door blijven slikken tot de eerste 6 weken van je zwangerschap.
Veel succes!.
Groetjes,Minoes![]()
Iddquote:Op zaterdag 18 maart 2006 15:54 schreef bixister het volgende:
wat een onzin minoes. als je daarop wacht ben je juist te laat! het gaat immers juist om die prille fase. een beetje extra foliumzuur kan geen kwaad hoor, dus dan maar voor niks slikken zou ik zeggen.
ik vergeet het ook regelmatig hoor, maar ik neem ze vaker wel dan niet.quote:Op zaterdag 18 maart 2006 19:48 schreef jessie het volgende:
Ik vergat dat pilletje nogal eens(net zoals de vitamine d van jans nu
)
oja ik herinner me nu weer dat G dit ook gelezen had. toevallig zijn dit precies de dingen die hij graag lust (buiten dit dan ook maar erg weinigquote:Foliumzuur op natuurlijke wijze
Extra foliumzuur slikken wordt mannen daarom (nog) niet aangeraden. Mannen kunnen daarentegen best wat doen om de vruchtbaarheid misschien wat op te krikken. Een goede, gevarieerde voeding waarbij de opname van foliumzuur op natuurlijke wijze verhoogd wordt bijvoorbeeld. Men moet dan denken aan voedingsmiddelen als vlees, melk, peulvruchten, bloemkool, broccoli en groene bladgroenten zoals spinazie.
Ok, moet ff hoor: Vrouwen horen ook gewoon te slikkenquote:Op zaterdag 18 maart 2006 22:45 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb 2 jaar lang foliumzuur geslikt voor ik zwanger werd (open ruggetjes in de familie dus waarom risico nemen, foliumzuur kan geen kwaad, ik slikte op doktersvoorschrift zelfs 5 mg i.p.v. 0,5). Toen ik stopte met de pil heb ik in plaats van de pilstrip het potje foliumzuur in de badkamer gezet. Elke avond een pilletje bij het tandenpoetsen, als je aan de pil gewend bent ga je gewoon in het ritme door
Nou zeg...quote:Op zaterdag 18 maart 2006 22:27 schreef Leah het volgende:
Ik heb heel lang baarmoederproblemen gehad, en of het nou toeval is of niet, sinds ik foliumzuur slik zijn mijn uitstrijkjes altijd goed geweest. Ik slik dus vrolijk door.
quote:ONDERVOED ZIJN WE ALLEMAAL
Tjongejonge, wat maken we ons massaal druk om blubberbuiken en dito billen. En wat zijn we bezorgd over de dikke kinderen in Nederland. Je zou in al dat tumult haast geloven dat Nederland zwaar overvoed is en dat we vooral minder moet eten. Veel minder.
Het tegendeel is waar. Veel ogenschijnlijk gezonde en blakende Nederlanders lopen namelijk gevaar op ondervoeding. We krijgen bijna allemaal dagelijks van een essentiële voedingsstof te weinig binnen, minder dan de Gezondheidsraad ons adviseert. En het ergste is dat de overheid dit allang weet en toch niet aarschuwt, sterker nog: ons verkeerde, geruststellende informatie en adviezen geeft.
Het gaat om foliumzuur. Dat is de vitamine die vrouwen in het begin van de zwangerschap extra slikken om de kans op een open ruggetje bij de baby te verkleinen. Door alle aandacht voor foliumzuur voor baby's denk je bijna dat
je deze vitamine alleen de eerste tien weken van de zwangerschap nodig hebt. Fout. Iedereen heeft foliumzuur nodig, van peuter tot bejaarde, van zwangere
tot sporter. Het is een ware regelneef, foliumzuur. Het laat stofwisselingsenzymen
functioneren, het zorgt voor gezonde rode bloedcellen, helpt bij de aanmaak van DNA en het kan waarschijnlijk hart- en vaatziekten helpen voorkomen. Niet voor niets werd in 2003 de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van foliumzuur verhoogd van 0.2 mg naar 0.3 mg.
Frappant genoeg krijgt eigenlijk niemand die aanbevolen hoeveelheid met zijn eten binnen. Foliumzuur zit vooral in groenten, fruit en volkorenbrood en daarvan eet de gemiddelde Nederlander helaas te weinig. Het onderzoeksinstituut TNO meldde al in december 2004 dat daardoor 75 procent van de mannen en 95 procent van de vrouwen dagelijks minder foliumzuur binnenkrijgt dan wordt aanbevolen.
Dat is geen kattenpis! De oplossing ligt voor de hand: we moeten nu eindelijk eens volgens de Schijf van Vijf gaan eten. Want wie eet volgens de aanbevelingen van het Voedingscentrum, krijgt alles binnen wat zijn buik en zijn hartje begeert. Dat staat op hun website: "De basis voor een gezonde voeding die het Voedingscentrum met de Schijf van Vijf aanbeveelt, zorgt voor voldoende voedingsstoffen". Nou, niet dus! Want zelfs het handjevol uitslovers dat keurig eet volgens de Schijf van Vijf - en dus dagelijks zeven met halvarine besmeerde sneetjes bruinbrood, belegd met twee plakjes vleeswaren en twee plakken kaas, drie porties zuivel, vijf aardappelen, vier opscheplepels groenten, 100 gram vlees
bereid in margarine en twee stuks fruit eet - zelfs die Nederlanders krijgen maar 80 procent van de aanbevolen hoeveelheid foliumzuur binnen.
Ook dat heeft TNO berekend. En een verontrust TNO wilde daarom al in 2004 dat Nederlanders geadviseerd zou worden een extra supplement of een verrijkt product in te nemen. We zijn nu bijna anderhalf jaar verder en welgeteld één margarinefabrikant heeft, ongetwijfeld na ellenlange procedures, onlangs toestemming gekregen om extra foliumzuur in het smeersel te stoppen. Het voedingscentrum meldt intussen zorgeloos dat de foliumzuurinname 'aan de
krappe kant' is. En de overheid heeft nog niemand geadviseerd om eens een foliumzuurtabletje te slikken. Nederland overvoed? Qua buiken en billen wel. Maar wat foliumzuur betreft kunnen we nog wel wat bijvoeding gebruiken.
Karine Hoenderdos
Gezondheidsdeskundige
Even nieuwsgierig hoor.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:18 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik heb het niet geslikt, alleen na de zwangerschap. ik ben wel egzonde rgaan eten meer groente en fruit etc.
bewust.quote:Op maandag 20 maart 2006 13:32 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Even nieuwsgierig hoor.
Was dat bewust? Of omdat je het niet wist?
Nou ben ik benieuwd, krijgt Arwen wel de inentingen?quote:Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
bewust.
Ik vind het zelf onnodig om iets te gaan slikken, wat je normaliter niet gebruikt. vroeger gebruikten ze dat ook niet.
Ik ben van mening dat als het kindje gehandicapt oid zou zijn dat het zo heeft moeten zijn, en dit ook met foliumtabletten etc. zou zijn gebeurd.
Het is allemaal wetenschappelijk bewezen dat het beter is etc. geloof ik direct.
Maar het voelde voor mij niet goed.
vroeger gingen er ook meer kindjes en moeders dood. Wist je trouwens dat er vroeger ook geen flessenvoeding was?quote:Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
bewust.
Ik vind het zelf onnodig om iets te gaan slikken, wat je normaliter niet gebruikt. vroeger gebruikten ze dat ook niet.
quote:Op maandag 20 maart 2006 23:27 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
bewust.
nee gewoon als een iederquote:Op dinsdag 21 maart 2006 10:34 schreef Spuuglokje het volgende:
[..]
Dus jij leeft nog in een plaggenhut en warmt je bij een houtvuur, omdat ze vroeger ook geen stenen huizen en verwarming hadden?
![]()
ik vind het moeilijk te respecteren dat sommigen er bewust voor kiezen om géén foliumzuur te nemen, wetende hoe goed en noodzakelijk het is voor de gezondheid van je kind. Zo zie je maar weer dat hoewel de overheid campagnes wil voeren voor een gezondere samenleving, dit bij veel mensen gewoon in dovemansoren valt.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:22 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
nee gewoon als een ieder![]()
en moussy dat ze geen flessenvoeding hadden had ik wel bv gegeven, maar nu heb je wel die keuzes om die te maken.
En dit is mijn keuze geweest zoals jullie die keuze ook gemaakt hebben, alleen bij jullie viel het dubbeltje de ene kant op en bij mij de andere kant op.
Als we elkaar daar nou gewoon in respecteren is het toch prima![]()
Waarom slikte je geen foliumzuur tijdens, maar wel ná je zwangerschapquote:Op maandag 20 maart 2006 13:18 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik heb het niet geslikt, alleen na de zwangerschap.
uiteraard respecteer ik de mensen die geen foliumzuur gebruiken niet.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:42 schreef _evenstar_ het volgende:
Ik ben van mening dat de dingen gebeuren om een reden, en dat als iets zo is dan heeft dat zo moeten zijn.
en dat heeft niets met in een hutje op de hei wonen te maken.
Maar met een soort geloofsovertuiging.
En tuurlijk zou ik net zo goed angsten en alles hebben over van alles, en zeg ik ook wel het is niet eerlijk. ik ben ook maar een mens![]()
Ik vind het wel raar dat iemand die het wle gebruikt heeft wel commentaar mag geven en dat een ieder dat moet respecteren, maar er is geen respect voor mensen die het niet gebruiken.
Wat maakt jullie beter dan een ander?
Ah, duidelijk.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 11:42 schreef _evenstar_ het volgende:
omdat ik een keizersnede gehad heb en dit voor mijn ijzerwaarde wel erg nodig was en door foliumzuur wordt dat sneller opgenomen.
ik heb dit ook alleen maar gedaan tot mijn ijzer op pijl was.
Foliumzuur is toch geen troep? Gewoon vitamine B11.quote:Ik hou er gewoon niet van om onnodig, voor mijn gevoel, troep te gaan slikken .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |